Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 4720
Departament de Personal- Acord extensió sentència núm 236/16

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern de l’Ajuntament  de Palma  en sessió ordinària de data 12 d’abril de 2017 va aprovar l’Annex I relatiu a la relació de funcionaris de carrera i personal laboral fix al qual s’estenen els efectes de la sentència núm. 236 de 26 d’abril de 2016, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears així com els imports corresponent següent:

Antecedents

1. El 2 de juny de 2010, la Junta de Govern va aprovar els criteris bàsics de la carrera professional del personal de l’Ajuntament de Palma. Dit acord regulava el concepte i les modalitats de carrera professional del personal al servei de l’Ajuntament de Palma, així com l’estructura de la carrera horitzontal i el seu complement retributiu segons el calendari aprovat. Havia de començar a vigir l’1 de gener de 2012.

2. El 19 d’octubre de 2011, la Junta de Govern aprovà les mesures de racionalització de la despesa en matèria de personal que preveia, entre altres, la suspensió temporal durant els anys 2012 i 2013 de l’abonament de l’Acord de determinació dels criteris objectius de la carrera professional del personal de l’Ajuntament de Palma.

3. El 26 d’abril de 2016, el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears va dictar la sentència 236 que estimà el recurs d’apel·lació que en el seu dia van interposar tres funcionaris de carrera de l’Ajuntament de Palma. Aquesta sentència condemnà a l’Ajuntament de Palma a abonar el complement de carrera professional als funcionaris recurrents des del dia 1 de gener de 2014.

4. El 31 de maig de 2016, el Departament de Personal va evacuar informe en virtut del qual estimà que el cost econòmic que suposa l’extensió dels efectes de la sentència 236, de 26 d’abril de 2016, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears era de 7.498.968,10.

5. El 15 de juny de 2016, la Junta de Govern aprovà l’Acord de carrera professional de l’Ajuntament de Palma subscrit entre l’Ajuntament de Palma i les organitzacions sindicals signants. Dit acord reactiva i ordena la carrera professional del personal funcionari i laboral de l’Ajuntament de Palma i va començar a vigir a partir de l’1 de gener de 2016 i actualment es troba implantat de conformitat amb les disposicions del mateix.

6. El 31 de juliol de 2016, el Departament de Personal executà la sentència 236, de 26 d’abril de 2016, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i, en conseqüència, va abonar el complement de carrera professional corresponents al període comprés entre l’1 de gener de 2014 i el 31 de desembre de 2015 als tres funcionaris de carrera de l’Ajuntament de Palma corresponents.

7. El 14 de novembre de 2016 els Serveis Jurídics Municipals varen emetre informe relatiu a l’extensió dels efectes de la sentència número 236, de 26 d’abril de 2016, del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears. Preveu dit informe:

“La sentència 236, de 26 d’abril de 2016, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, que declara el dret dels recurrents al reconeixement i percepció del complement de carrera professional des de l’1 de gener de 2014 amb els afectes econòmics i legals inherents a aquesta declaració, està afectada pel que disposa l’article 110 de la LJ i, per tant, és possible que els interessats que es trobin en idèntica situació que els actors puguin demanar la seva extensió dins el termini que estableix el propi article i en execució de sentència.

L’Ajuntament, atès el contingut de la Sentència i les seves potestats d’autotutela, pot procedir, sense necessitat de que els interessat ho reclamin mitjançant sol·licitud d’execució presentada en el termini d’un any, a reconèixer al personal comprés dins l’acord entre l’Ajuntament de Palma i les organitzacions sindicals pel qual es determinen els criteris bàsics de la carrera professionals del personal d’aquest Ajuntament, el dret a percebre el complement de carrera des de l’1 de gener de 2014 amb els efectes econòmics i legals inherents”.

8. El 13 de desembre de 2016, el cap de l’Oficina Municipal de la Despesa Municipal (OCD) va informar, es cita textualment:

“ .... el pagament i imputació pressupostària de l’extensió de la sentència de carrera professional en el pressupost de l’exercici de 2017 s’ha previst el següent:

 

BASE 55

Per acord de Ple de 28 de juliol de 2016 es va sol·licitar al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques l’adhesió per l’any 2017 als Fons d’Impuls Econòmic per import de 31.003.157,03 euros per executar les següents sentències judicials fermes:

Sentència                 Tercer                                                Import

STSJ 236/16         Personal Ajuntament                          7.498.968,10..”.

9.      El 28 de desembre de 2016, l’interventor general va informar de conformitat l’expedient de “reconeixement del dret de l’extensió dels efectes de la sentència núm. 236, de 26 d’abril, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears”.

10.   El 30 de desembre de 2016, la Junta de Govern de l’Ajuntament de Palma va aprovar:

“Declarar en idèntica situació jurídica que els afavorits per el fallo de la sentència 236, de 26 d’abril de 2016, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el procediment abreujat núm. 303/2014 al personal al servei de l’Ajuntament de Palma al que es refereix l’Acord entre l’Ajuntament de Palma i les organitzacions sindicals pel qual es determinen els criteris bàsics de la carrera professional del personal d’aquest Ajuntament i que es relaciona en l’Annex 1 d’aquest acord.

Estendre a aquest personal els efectes de la Sentència i en conseqüència reconèixer el seu dret a la percepció del complement de carrera professional des de l’1 de gener de 2014 amb efectes econòmics i legals inherents a aquesta declaració.”

No obstant això, revisat l’acord de la Junta de Govern esmentat s’ha comprovat que el mateix no incloïa l’Annex 1, per la qual cosa, s’ha d’esmenar aquesta circumstància i preparar un nou acord per tal de que la Junta de Govern de l’Ajuntament de Palma aprovi l’Annex 1 relatiu al personal al qual se’ls estén els afectes de la Sentència i se’ls reconeix el dret a la percepció del complement de carrera professional des de l’1 de gener de 2014 fins al 31 de desembre de 2015.

Al punt quart de l’esmentat acord preveu que:  “El pagament individual al personal relacionat a l’Annex 1 quedarà condicionat a la formalització de l’acord plenari de data 28 de juliol de 2016 pel qual es va sol·licitar al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques l’adhesió per l’any 2017 del Fons d’Impuls Econòmic per executar sentències judicials fermes, d’acord amb l’informe del cap de l’Oficina Municipal de la despesa”.

11.   El 31 de gener de 2017 la Delegació de Govern de Les Illes Balears va requerir a l’Ajuntament de Palma, a, es cita textualment:

“ por tanto, de conformidad con lo dispuesto en el artículo 65 de la Ley 7/1985, de 2 de abril, Reguladora de las Bases del Régimen Local, se requiere la anulación del referido acuerdo en el plazo de un mes, a contar desde el día siguiente a la recepción de este escrito, por infringir el ordenamiento jurídico”.

En relació al requeriment esmentat, tota vegada que l’Ajuntament de Palma no ha anul·lat l’acord de la Junta de Govern de l’Ajuntament de Palma de 15 de juny de 2016, ratificat pel Ple de 27 d’octubre de 2016, pel qual s’aprovà l’Acord de carrera professional de l’Ajuntament de Palma subscrit entre l’Ajuntament de Palma i les organitzacions sindicals signants, s’ha de tenir en compte que tot acord que adopti l’Ajuntament de Palma relatiu a la carrera professional dels empleats públics s’haurà de fer amb les cauteles i reserves necessàries tenint en compte la seva possible situació de litis pendència.

12.   El 30 de març de 2017 el Ple de l’Ajuntament de Palma va aprovar (sessió de data 30/03/2017, núm. acord 20170330-01-33) , es cita textualment:

“….Aprobar la concertación de operaciones de préstamo para la financiación de la ejecución de las sentencias firmes con cargo a los Fondos de Financiación de 2017 por importe de 31.003.157,03 euros conforme a las condiciones genéricas indicadas en la disposición adicional primera de la Ley Orgánica 6/2015, de 12 de junio, de financiación de las Comunidades Autónomas y de la Ley Orgánica 2/2015, de 27 de abril, de Estabilidad Presupuestaria y Sostenibilidad Financiera y el acuerdo de la Comisión delegada del Gobierno para Asuntos económicos de 2 de marzo de 2017”.

13.   Arrel de l’aprovació de la concertació de l’operació de préstec esmentat en el expositiu anterior, el Departament de Personal va calcular el cost real de l’extensió dels efectes de la sentència 236, de 26 d’abril de 2016, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

14.    Quant a la relació de persones incloses en el Annex 1, dita relació ha estat elaborada pel Departament de Personal a partir de l’aplicació única del tenor literal de l’acord entre l’Ajuntament de Palma i les organitzacions sindicals pel qual es determinen els criteris bàsics de la carrera professional del personal funcionari de carrera i laboral fix de l’Ajuntament de Palma, aprovat per la Junta de Govern en data 2 de juny de 2010, el qual determina l’objecte, el concepte, les modalitats i l’ estructura de la carrera horitzontal i determina el complement retributiu de la mateixa segons el calendari aprovat. Aquest acord no va ser desenvolupat posteriorment, per la qual cosa, a l’hora de determinar les persones en idèntica situació jurídica que els afavorits pel fallo de la sentència 236 només s’ha atingut al contingut de l’esmentat acord.

En aquest sentit, s’han de tenir en compte els articles 7, 8, 10 i la disposició addicional segona de l’esmentat Acord, preceptes que determinen:

  • Els nivells assignats al personal en funció de l’antiguitat reconeguda.
  • Les retribucions del complement de carrera que correspon a cadascun dels nivells.
  • L’import que han de percebre els interessats segons el calendari aprovat.
  • L’assignació inicial del nivell.
  • I, en darrer terme, l’àmbit d’aplicació subjectiva de l’esmentat acord, el qual es aplicable al personal funcionari de carrera i laboral fix de l’Ajuntament en data 31 de desembre de 2011, no al personal que ha adquirit aquesta condició en posterioritat a n’aquesta data.

En darrer terme, cal esmentar que una vegada elaborat l’Annex 1, el mateix fou traslladat a l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana, tota vegada que, de conformitat amb l’acord de 28 d’octubre de 2015, de delegació de competències de la Junta de Govern en els titular de les àrees i àrees delegades, correspon a la titular de l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana les competències respecte del personal assignat a n’aquesta Àrea delegada (Apartat 5.1.e, 5.3.f i 5.3p).

15. Per part de la Regidoria de l’Àrea de Seguretat Ciutadana es va informar de l’exclusió del llistat inicialment generat per l’aplicatiu informàtic d’aquelles empleats públics dels quals han existit o existeixen actualment mesures cautelars judicials, mesures administratives, imputacions penals o expedients disciplinaris, dels quals encara no hi ha hagut una resolució ferma.

Dites exclusions tenen la naturalesa de compliment de resolucions judicials i/o la de ad cautelam d’allò que finalment es resolgui en via penal o en via disciplinària.

En qualsevol cas la seva exclusió, en funció de la naturalesa de la causa que executa, es susceptible d’impugnació processal penal o administrativa.

16. Aquest acord no afecta en cap cas a les accions judicial i administratives que puguin correspondre als interessats.

Fonaments jurídics

1.  La sentència 236, de 26 d’abril de 2016, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears que estima el recurs contenciós interposat pels tres funcionaris de carrera de l’Ajuntament de Palma i declara el drets dels mateixos al reconeixement i percepció del complement de la carrera professional reclamat des de l’1 de gener de 2014 amb els efectes econòmics i legals inherents a n’aquesta declaració.

2.  L’article 110 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa preveu:

“ En matèria tributària, de personal al servei de l'administració pública i d'unitat de mercat, els efectes d'una sentència ferma que hagués reconegut una situació jurídica individualitzada a favor d'una o diverses persones podran estendre's a unes altres, en execució de la sentència, quan concorrin les següents circumstàncies:

a) Que els interessats es trobin en idèntica situació jurídica que els afavorits per el fallo.

b) Que el jutge o tribunal sentenciador fos també competent, per raó del territori, per conèixer de les seves pretensions de reconeixement d'aquesta situació individualitzada.

c) Que sol·licitin l'extensió dels efectes de la sentència en el termini d'un any des de l'última notificació d'aquesta als qui van ser part en el procés. Si s'hagués interposat recurs en interès de llei o de revisió, aquest termini s'explicarà des de l'última notificació de la resolució que posi fi a aquest.”

3.  La base 55 de les Bases d’execució del vigent Pressupost municipal de despeses quant a la finalitat dels préstecs.

4. L’ Acord entre l’Ajuntament de Palma i les organitzacions sindicals pel qual es determinen els criteris bàsics de la carrera professional del personal funcionari de carrera i laboral fix de l’Ajuntament de Palma, aprovat per la Junta de Govern en data 2 de juny de 2010, el qual determina l’objecte, el concepte, les modalitats i l’estructura de la carrera horitzontal i determina el complement retributiu de la mateixa segons el calendari aprovat.

5. L’Acord de la Junta de Govern de 15 de juny de 2016, ratificat pel Ple de l’Ajuntament de Palma en sessió de data 27 d’octubre de 2016, que aprovà l’Acord de carrera professional de l’Ajuntament de Palma, el qual començà a vigir l’1 de gener de 2016.

6. L’informe dels Serveis Jurídics Municipals de 14 de novembre de 2016 relatiu a l’extensió dels efectes de la sentència número 236, de 26 d’abril de 2016, del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

7. L’acord de la Junta de Govern de l’Ajuntament de Palma de 30 de desembre de 2016, el qual va aprovar: “Declarar en idèntica situació jurídica que els afavorits per el fallo de la sentència 236, de 26 d’abril de 2016, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el procediment abreujat núm. 303/2014 al personal al servei de l’Ajuntament de Palma al que es refereix l’Acord entre l’Ajuntament de Palma i les organitzacions sindicals pel qual es determinen els criteris bàsics de la carrera professional del personal d’aquest Ajuntament i que es relaciona en l’Annex 1 d’aquest acord.

Estendre a aquest personal els efectes de la Sentència i en conseqüència reconèixer el seu dret a la percepció del complement de carrera professional des de l’1 de gener de 2014 amb efectes econòmics i legals inherents a aquesta declaració.”

8. L’informe de l’Oficina de Control de la Despesa de 6 d’abril de 2017 el qual preveu:

“ Dia 6 d’abril de 2017 l’Ajuntament de Palma ha subscrit una línea de crèdit per un total de 31.003.157,03 euros per fer front al pagament de diverses sentències, entre elles la STSJ 236/16 i la seva extensió a tot el personal afectat de l’Ajuntament. Abans de dia 19 d’abril l’Ajuntament ha de comunicar al Ministeri d’Hisenda a quan puja la quantia total del compliment de l’extensió de la sentència. Una vegada comunicada el Ministeri farà l’ingrés en un compte corrent municipal abans de dia 22 del mateix mes. Fins el dia 26 d’abril tindrà com a màxim l’Ajuntament per certificar el pagament als treballadors municipals”.

Per tot això, atès l’article 127 de la llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i l’acord de delegació de competències de la Junta de Govern de Palma en els titulars de les Àrees i Àrees delegades pres el 28 d’octubre de 2015, les regidores de Funció Pública i Govern Interior i la regidora de l’Àrea Delegada de Seguretat Ciutadana, pel que fa les seves respectives competències del personal assignat a cada regidoria, proposen a la Junta de Govern l’adopció del següent:

Acord

Primer. Aprovar l’Annex 1 relatiu al personal funcionari de carrera i personal laboral fix que, de conformitat amb l’Acord de la Junta de Govern de 2 de juny de 2010 que aprovà l’Acord entre l’Ajuntament de Palma i les organitzacions sindicals pel qual es determinen els criteris bàsics de la carrera professional del personal d’aquest Ajuntament, està en idèntica situació jurídica que els afavorits pel fallo de la sentència 236, de 26 d’abril de 2016, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el procediment abreujat núm. 303/2014.

Tot això, de conformitat amb l’acord de la Junta de Govern de l’Ajuntament de Palma adoptat en sessió de 30 de desembre de 2016 relatiu a l’extensió dels efectes de la sentència núm. 236, de 26 d’abril de 2016, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

Segon. Autoritzar, disposar i reconèixer l’abonament, en la nòmina del mes d’abril de 2017, a les persones que es detallen a l’Annex 1 (Annex integrat per 41 pàgines numerades que comencen amb el DNI núm. 00652724 i acaba amb el de DNI núm. 80046466 ), les quantitats que es relacionen en dit Annex i que corresponen a personal assignat de l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana i a personal assignat a l’Àrea de Funció Pública i Govern Interior en concepte de “extensió de la sentència 236, de 26 d’abril de 2016, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, carrera professional 2014-2015”.

Tercer. Les quantitats referides a l’apartat anterior que ascendeixen a un import total íntegre de 6.177.394,02 euros, s’abonaran amb càrrec a les aplicacions pressupostàries del vigent pressupost municipal de despeses que s’indiquen a continuació.

APLICACIÓ PRESSUPOSTÀRIA

IMPORTE

029310112105

34.857,26

029320112105

82.004,31

029320212105

4.023,27

029320312105

14.579,11

029340012105

14.535,22

033300012105

42.442,20

033321012105

101.474,77

033322012105

25.574,60

033331012105

39.285,98

033333012105

14.828,52

033340012105

14.051,07

033343112105

114.709,90

033360012105

772,15

039207012105

11.588,09

052310012105

59.094,02

052311012105

236.222,89

052312812105

4.453,74

069200012105

59.377,27

069257012105

4.689,11

079200012105

40.760,24

081500012105

339.402,64

081510012105

123.528,57

081510112105

21.754,10

099200012105

325.505,30

099202012105

40.937,20

099206012105

6.622,77

099231012105

43.791,02

099250012105

183.813,11

099310212105

9.730,30

103200012105

31.614,13

109200012105

7.769,99

111360012105

6.866,87

111532012105

69.118,92

111650212105

16.586,16

111710012105

60.533,05

113232012105

19.551,83

113380012105

6.206,61

114500012105

85.763,39

114590012105

100.282,83

119332012105

30.594,74

121300012105

134.036,04

121320012105

2.689.805,41

121360012105

451.029,57

141700012105

45.412,47

141721012105

1.538,44

141722012105

3.720,98

151330012105

99.499,79

159320112105

29.368,33

163375012105

10.412,82

163380012105

18.720,75

169240012105

13.748,99

193110012105

51.369,99

193111012105

44.544,73

193112012105

9.060,27

194312012105

64.490,97

194930012105

10.539,04

202312812105

22.874,11

203371012105

27.924,07

6.177.394,02

                                      

Quart. Aquest acord s’adopta sense perjudici d’allò que es pugui resoldre judicialment, així com de les accions judicials i/o administratives que corresponguin als interessats segons la legalitat vigent.

Cinquè. Notificar aquest acord als interessats mitjançant la seva publicació en el BOIB i a la Intranet Municipal per a general coneixement.

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs de reposició davant el mateix òrgan que l’ha dictat, d’acord amb el que disposa l’article 123 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini per interposar-lo és d’un mes comptat des de l’endemà de la seva publicació. En aquest cas no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que s’hagi resolt el de reposició. El recurs de reposició potestatiu s’ha de presentar al Registre General d’aquest Ajuntament o a les dependències a què es refereix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, abans esmentada, i s’entendrà desestimat quan no s’hagi resolt i notificat la resolució, en el termini d’un mes, comptat des de l’endemà de la seva interposició, i en aquest cas queda expedita la via contenciosa administrativa.

Si no s’utilitza el recurs potestatiu de reposició, es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d’acord amb  l’article 123 abans esmentat anteriorment, i el que disposa  la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la  jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu o la Sala Contenciosa Administrativa el Tribunal Superior de Justícia, segons les competències determinades pels articles 8 i 10 de la Llei 29/1998, en el termini de dos mesos comptats des de l’endemà de la seva publicació tot això sense perjudici de qualsevol altre  recurs   o acció que es consideri convenient.

    Palma, 4 de maig de 2017

    La cap de servei de Nómines i Prestacions

     p.d. Decret de Batlia núm. 3000, de 26/02/2014

    ( BOIB núm. 30 de 04/03/2014)

    Joana Maria Saurina Castell