Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MARRATXÍ
Núm. 4692
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança reguladora del preu públic per la prestació del servei d'ajuda a domicili i menjar a domicili
El Ple de l’Ajuntament de Marratxí, en sessió ordinària de dia 28 de febrer de 2017, va aprovar inicialment la modificació de l’Ordenança reguladora del preu públic per la prestació del servei d’ajuda a domicili i de menjar a domicili.
Havent finalitzat el període d’informació pública sense que s’hagi presentat cap reclamació o suggeriment, i de conformitat amb el que disposa l’article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, l’Acord inicial esmentat s’entén definitivament adoptat.
D’acord amb el que estableix l’article 70.2 de la Llei 7/1985, a continuació es publica el text íntegre de l’Ordenança.
Modificació de l’Ordenança reguladora del preu públic per la prestació del servei d’ajuda a domicili i de menjar a domicili
Fonament i naturalesa.
Art.1.- Segons el previst a l’article 1 del Decret llei 2/2014, de 21 de novembre, de l’article 38 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, i de l’article 29 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, es desprèn que els municipis tenen competència per gestionar els serveis socials que estimin necessaris, dins el seu municipi, com és el servei d’ajuda a domicili.
Art.2.- Segons el previst a l'article 127, en relació amb l’article 41, ambdós del RD Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, el qual autoritza a establir i exigir preus públics per a la prestació de serveis o realització d'activitats de competència municipal, segons les normes contingudes en el capítol VI del Títol I de la mateixa Llei, l’Ajuntament de Marratxí estableix el Preu Públic per la prestació dels serveis públics d’Ajuda a Domicili (SAD) i de menjar a domicili.
Art.3.- Fet imposable
Serà objecte d’aquest preu públic el manteniment del Servei d’Ajuda a Domicili i Servei de menjar a domicili propis i/o concertats que l’Ajuntament de Marratxí posi a disposició de les persones grans i/o amb discapacitat o persones que per la seva situació ho requereixin.
Art.4.- Obligació de contribuir o pagar pels serveis
Estan obligats a contribuir mitjançant el pagament del preu públic regulat en aquesta ordenança, els qui sol·licitin i es beneficiïn del Servei d’Ajuda a domicili i del Servei de menjar a domicili prestats per l’Ajuntament de Marratxí amb servei propi o concertat.
Art.5.- Quota tributària del servei d’ajuda a domicili.
S’han de diferenciar dos tipus de persones beneficiàries d'aquest servei, com són:
a) Persones amb grau de dependència reconeguda per part de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i degudament acreditada.
b) Persones que no tenen grau de dependència reconegut, però que poden estar en procés de reconeixement o simplement tenir una circumstància social per la qual es justifiqui la necessitat d'haver de menester aquest servei d’ajuda a domicili.
Per tant, les persones amb grau de dependència reconeguda (tipus a) es regiran pels preus que estableixi la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació regulat pel conveni signat que fa referència a la de gestió del Servei d’ Ajuda a Domicili per a persones amb grau reconegut de dependència.
Les persones sense grau de dependència (tipus b) es regiran pel preu que estableix la present ordenança municipal.
La quota tributària per a les persones sense grau de dependència (b) per la prestació del servei d’ajuda a domicili serà 10,00 €/hora. El servei que es devengarà serà com a mínim de 30 minuts i la resta de la prestació es liquidarà per fraccions de 15 minuts.
L’Ajuntament expedirà una liquidació de la prestació del servei de forma mensual que es cobrarà al subjecte passiu mitjançant domiciliació bancària.
Les quotes liquidades i no satisfetes s’exigiran per la via de constrenyiment.
L’empresa adjudicatària d’aquest servei haurà de remetre a l’àrea de Serveis Socials, mensualment, la relació d’altes, baixes i modificacions així com la relació d’hores de servei efectivament prestat als usuaris. L’àrea de Serveis Socials procedirà a verificar que es compleixen els requisits recollits a la present ordenança i procedirà a la quantificació de les liquidacions als usuaris, les quals seran enviades a l’àrea econòmica per a la seva aprovació i cobrament.
Art.6.- Quota tributària del servei de menjar a domicili.
El preu del servei de menjar a domicili serà el que estableixi el contracte de servei en vigor.
L’ adjudicatari expedirà una liquidació de la prestació del servei que es cobrarà al subjecte passiu mitjançant domiciliació bancària.
Les quotes liquidades i no satisfetes s’exigiran per la via de constrenyiment.
L’adjudicatari d’aquest servei haurà de remetre a l’àrea de Serveis Socials, mensualment, la relació d’altes, baixes i modificacions i liquidacions, així com la relació d’hores de servei efectivament prestat als usuaris. L’àrea de Serveis Socials procedirà a verificar que es compleixen els requisits recollits a la present ordenança i procedirà a la quantificació de les liquidacions als usuaris, les quals seran enviades a l’àrea econòmica per a la seva aprovació i cobrament.
Art.7.- Bonificacions i exempcions:
Aquestes bonificacions i exempcions s’aplicaran tan sols als usuaris tipus b.
El preu públic per la prestació del servei d'ajuda a domicili i del servei de menjar a domicili es veurà reduït d'ofici en un % que es detalla a continuació, per aquells contribuents que acreditin al manco un dels les situacions següents:
1. Quan es doni situació de risc social la bonificació serà del 100%.
2. Quan es donin situacions de maltractament o abandonament la bonificació serà del 100%.
3. Quan en el moment de la sol·licitud d'aquest servei hagin obtingut durant l'any natural anterior a aquell en que hagi de produir efecte la reducció, uns ingressos íntegres anuals que, incrementats amb els de les persones empadronades en el mateix domicili, no superin les quantitats següents:
Renda neta mensual |
% de IPREM ( *) |
Menjar a domicili i SAD ( % Subvenció) |
---|---|---|
De 0-a 434,88 € |
<70% |
100% |
De 434,89 € a 465,94 € |
70%-75% |
90% |
De 465,95 € a 497,00 € |
75%-80% |
80% |
De 497,01 € a 528,07 € |
80%-85% |
70% |
De 528,08 € a 559,13 € |
85%-90% |
60% |
De 559,14 € a 590,19 € |
90%-95% |
50% |
De 590,20 € a 621,26 € |
95% -100% |
40% |
De 621,27 € a 652,32 € |
100% - 105% |
30% |
De 652,33 € a 683,38€ |
105% - 110% |
20% |
De 683,39 € a 714,44 € |
110% - 115% |
10% |
Més de 714,45 € |
115% |
0% |
*L'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) és un índex emprat a Espanya com a referència per a la concessió d'ajuts, beques, subvencions o el subsidi d'atur entre d'altres.
Es consideren recursos econòmics de la unitat familiar la suma del total d'ingressos mensuals incloent:
- Els ingressos nets per rendiments de treball. Els rendiments de treball per compte propi seran els corresponents a l'últim període trimestral de declaració fiscal per l'IVA, dividit pel nombre de mesos a què es refereix la declaració.
- Les prestacions i pensions reconegudes, enquadrades en els règims de previsió social finançats amb càrrec a fons públics o privats.
- Ingressos provinents de l'explotació d'elements patrimonials.
En el moment que es tengui coneixement d’un canvi en la situació es procedirà a la regularització de la liquidació de la prestació del servei. Anualment es revisarà la situació per tal de comprovar que es manté la situació que va donar lloc a l’exempció.
Art.8.- Actualització del preu públic
De conformitat amb el que preveu l’article 47 del RD leg. 2/2004, s’estableix la delegació de la modificació dels preus de la present ordenança en la Junta de Govern Local, previ informe tècnic de l’àrea de Serveis Socials i Família, que justifiqui l’esmentada modificació, incloent una relació de tots els serveis objecte de l’ordenança així com la quantificació del preu que es proposi fixar. La Junta de Govern, posteriorment, donarà compte de les seves actuacions en aquesta matèria en la següent sessió que celebri el Ple.
Art.9.- Infraccions i Sancions
De forma general, tot el que no es preveu en aquesta ordenança s’ha d’atenir a allò que disposa el Reglament de funcionament del Servei d’Ajuda a Domicili aprovat pel ple de l’Ajuntament.
Disposició Final
Aquesta Ordenança aprovada pel Ple en sessió de dia 28 de febrer de 2017 entrarà en vigor un cop publicat integrament el seu text al BOIB i transcorregut el termini previst en l’article 65.2 de la LBRL, romanent en vigor mentre no s’acordi la seva modificació o derogació expressa.
Marratxí, 28 d’abril de 2017
El batle
Joan Francesc Canyelles Garau