Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

Núm. 4593
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal reguladora de l'ús dels patis interiors dels edificis del conjunt históric i artístic per a activitats de bar cafeteria, restaurant i qualsevol altre establiment de restauració que es determini reglamentàriament per llei (exp. 2016/003960)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El dia 27 d'abril de 2017, al punt 2 de l'ordre del dia, el Ple de l'Ajuntament, en sessió extraordinària, va aprovar de forma definitiva l’Ordenança municipal reguladora de l'ús dels patis interiors dels edificis del conjunt històric i artístic per a activitats de bar cafeteria, restaurant i qualsevol altre establiment de restauració que es determini reglamentàriament per llei (després de resoldre les al·legacions presentades). Va ser aprovada inicialment pel Ple de l'Ajuntament en sessió extraordinària i urgent que va tenir lloc el dia 5 de maig de 2016; i publicada, aquesta aprovació inicial, en el BOIB número 59 del 10 de maig de 2016. A continuació, es transcriu íntegrament el contingut de l'Ordenança tal com ha quedat:

"ORDENANÇA REGULADORA DE L’ÚS DELS PATIS INTERIORS DELS EDIFICIS DEL CONJUNT HISTÒRIC I ARTÍSTIC PER A ACTIVITATS DE BAR CAFETERIA, RESTAURANT I QUALSEVOL ALTRE ESTABLIMENT DE RESTAURACIÓ QUE ES DETERMINI REGLAMENTÀRIAMENT PER LLEI

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El conjunt històric i artístic de Ciutadella de Menorca és un dels principals atractius del municipi, no només per la bellesa i els valors històrics, sinó també perquè és un centre viu, actiu i habitat, amb veïnat que hi conviu tot l’any i amb una activitat econòmica important (comerços, bars, cafeteries, restaurants i hotels d’interior); és a dir, per la dimensió humana, social, econòmica i turística.

El 31 de març de 1999 s’aprovà el Pla especial de protecció del conjunt històric i artístic de Ciutadella (d’ara en endavant PEPCHA) amb l’objectiu d’establir criteris de protecció, rehabilitació i posada en valor de les edificacions i del paisatge urbà, per una banda, i de criteris de conservació, dinamització i qualificació de les activitats, per una altra. Amb l’aprovació d’aquest pla especial, l’Ajuntament va assumir com a objectiu fonamental la defensa de l’ús d'habitatge i la recerca de la coherent integració amb la mobilitat, el comerç, el turisme i les activitats hoteleres.

Amb l’objectiu d'evitar les molèsties acústiques al veïnat, sobretot en horari nocturn, i coincidint amb les hores de descans i repòs de les persones residents, es va preveure a l'article 9.5.3 d’usos i característiques dels patis el següent: “ (...) es destinaran a usos d’estada, de descans o d'oci, al servei de l’edifici principal. Se n’exclouen els usos de bar, restaurant i similars”.

Amb la modificació puntual del PEPCHA, es modificarà aquest article i es permetrà l’ús de bar, restaurant o de qualsevol establiment de restauració que es determini reglamentàriament en els patis interiors del conjunt històric i artístic. Per açò, es fa imprescindible regular-ne l'ús, per assegurar el descans i el benestar de les persones residents, i que la producció de renous excessius i en horaris de descans no provoquin l’abandó de l’ús residencial en els habitatges propers a les activitats econòmiques en el conjunt històric i artístic.

Així mateix, durant els darrers temps també hi ha hagut un increment dels establiments hotelers de turisme d'interior, els quals poden disposar de servei de restauració i fer ús dels patis interiors per a dur-lo a terme.

L’Ajuntament és conscient de la necessitat de conciliar el desenvolupament econòmic i turístic del municipi, i del conjunt històric i artístic en particular, amb el dret del veïnat i de les persones visitants a descansar i a tenir una vida tranquil·la. Mantenir aquest equilibri entre l’activitat socioeconòmica que l’ús turístic dels patis interiors genera amb el benestar del veïnat que hi viu devora no és fàcil, però és una obligació de l’Ajuntament. Per aquest motiu, és imprescindible redactar una ordenança que reguli l’ús d’aquests patis interiors i que s’aconsegueixi un estricte compliment, amb un control ferm mitjançant personal municipal destinat a la vigilància i amb la penalització de l’incompliment.

Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació

És objecte d’aquesta ordenança establir els criteris que regulin les condicions amb les quals es podran utilitzar (per part dels establiments destinats a bar, restaurant i de qualsevol establiment de restauració que es determini reglamentàriament) els patis interiors dels edificis del conjunt històric i artístic de Ciutadella, per tal d'intentar minimitzar les molèsties que puguin produir a les persones residents i visitants.

També s'haurà d'aplicar tot allò establert en la present ordenança als establiments hotelers que disposin de servei de restauració i que facin ús dels patis interiors per a dur-lo a terme.

Les principals condicions que es pretenen regular mitjançant la present ordenança son l'ocupació màxima permesa i l'horari d'utilització dels patis interiors, entre d'altres qüestions, sempre tenint en compte el PEPCHA com a marc normatiu de referència.

Pel que fa a renous, s’estarà al que estableix l'Ordenança municipal sobre les normes particulars relatives a la protecció de l'atmosfera per renous i vibracions o la normativa que la substitueixi.

L'Ajuntament vetllarà pel compliment de l'Ordenança, especialment mitjançant la vigilància i el control de l'ocupació, i de la vigilància dels horaris en els patis interiors. A més, l'Ajuntament elaborarà i difondrà una carta de serveis amb les accions que preveu dur açò a terme.

També s’estableix el mecanisme de les persones titulars de les activitats de bars, restaurants i de qualsevol establiment de restauració que es determini reglamentàriament per a disposar del títol d'habilitació per a l'ús del patis interiors.

Així mateix, s’estableixen els mecanismes que en el cas d'incompliment de les normes previstes puguin donar lloc a la reducció o, fins i tot, a la suspensió de les autoritzacions municipals necessàries per a la utilització dels espais objecte de la present regulació, independentment dels procediments sancionadors que poden resultar de les denúncies que es formulin.

Article 2. Definicions

A l'efecte d'aquesta ordenança:

Pati interior: Part de la parcel·la lliure d'edificació situat en planta baixa o pis, dins o fora de la profunditat edificable, i grafiat a la planimetria del Pla especial del conjunt històric i artístic de Ciutadella de Menorca.

Ocupació del pati: Part del pati interior que es podrà destinar a l'ús de restauració mitjançant la col·locació de cadires, taules, estufes, para-sols o tendals extensibles.

Vetllador: Conjunt format per una taula i un màxim de quatre cadires instal·lats en l'ocupació del pati interior.

Article 3. Necessitat de títol habilitant sobre l'ús dels patis i normatives d’aplicació

Les condicions i els criteris d'utilització dels patis interiors han d'estar recollits en el corresponent títol habilitant d'activitat permanent d'acord amb el que preveu la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears o la normativa que la substitueixi.

Per a la utilització dels patis interiors com a bar, restaurant o qualsevol altre tipus d’establiment de restauració que es determini reglamentàriament és necessari un nou projecte d’activitats o de modificacions de l’actual, on s’ha de modificar necessàriament l’aforament del local i s'han de revisar els elements que depenguin d’aquest factor.

Per aquest motiu, aquelles activitats en les quals el projecte d'activitats, el projecte integrat en la documentació tècnica, no té previst l'ús del pati interior requereixen un nou títol habilitant que reculli les condicions establertes en la present normativa.

Els espais regulats per la present ordenança, a més d'estar subjectes a la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, també hi quedaran a la normativa sobre protecció del medi ambient i de renous, sobre l'accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques, sobre patrimoni, així com qualsevol altra normativa sectorial d'aplicació.

Article 4. Denegacions

No seran ampliables les activitats a aquells patis que no compleixin els requisits i criteris tècnics establerts en la present ordenança.

CONDICIONS DELS PATIS INTERIORS

Article 5. Ocupació dels patis

5.1. Per tal d'establir la superfície i l'ocupació de persones màxima dels patis interiors, sempre que quedin garantides les condicions d'evacuació, seguretat i accessibilitat dels seus ocupants conformement a la normativa vigent corresponent, es realitza la classificació següent en funció de les seves dimensions:

a) Tipus 0: Pati interior amb una superfície útil inferior a 15 m2.

b) Tipus 1: Pati interior amb una superfície útil de 15 m2 i fins a 100 m2.

c) Tipus 2: Pati interior amb una superfície útil de 100 m2 i fins a 250 m2.

d) Tipus 3: Pati interior amb una superfície útil de més de 250 m2.

5.2. En funció del tipus de pati interior, la superfície i l'aforament màxim permesos seran els següents:

Tipologia

Superfície màxima

Aforament màxim

Tipus 1

100,00%

50 persones

Tipus 2

60,00%

65 persones

Tipus 3

50,00%

80 persones

Així mateix, en els patis interiors inferiors a 15m2 (tipus 0) no hi podrà haver vetlladors ni tampoc clients.

5.3. A l'efecte de realitzar el càlcul de l'aforament del pati, s'estableixen les tres tipologies de vetlladors següents:

a) Vetllador 1: Espai de 2,30 x 2,30 m2 ocupat per una taula i quatre cadires.

b) Vetllador 2: Espai de 2,30 x 1,55 m2 ocupat per una taula i tres cadires.

c) Vetllador 3: Espai de 2,30 x 1,15 m2 ocupat per una taula i dues cadires.

L'aforament del pati serà el resultat de la suma de les cadires dels diferents tipus de vetlladors en els quals es dividirà el pati interior, d'acord amb el plànol de distribució del projecte tècnic presentat per a obtenir el títol habilitant de l'activitat.

La distribució dels vetlladors es realitzarà en files que ocupin una amplada com a màxim de dos vetlladors de tipus 1. En la distribució també s'haurà de tenir en compte que haurà d'existir un itinerari accessible d'un mínim d'1,20 m d'amplada que permeti accedir als vetlladors. La superfície dels itineraris d'accés es comptabilitzarà dins la superfície màxima ocupable del pati interior.

5.4. L'aforament dels patis interiors, segons el càlcul anterior, en cap cas podrà ser superior al que es determini mitjançant l'aplicació del DB-SI-3 del codi tècnic de l'edificació o la normativa vigent corresponent ni en allò previst segons la tipologia de pati.

5.5. Per necessitats del servei, les persones titulars de l'activitat podran realitzar l'agrupació de les taules dels vetlladors, però no es podran formar conjunts de més de setze persones. L'agrupació de vetlladors en cap cas podrà suposar un increment del nombre de taules i cadires previst.

5.6. El patis podran ocupar-se amb taules, cadires, estufes, para-sols i tendals extensibles.

5.7. En els patis interiors no s'hi podran instal·lar pèrgoles, ni tarimes, ni altres elements fixos, ni barres de bar, ni zones de preparació i despatx de menjars o begudes. Tampoc es podran ocupar amb frigorífics o neveres, ni cambres frigorífiques, ni barbacoes.

5.8. En cap cas s'hi podran instal·lar màquines expenedores automàtiques ni de venda de qualsevol tipus o mida, ni billars, futbolins, màquines recreatives o qualsevol altra de característiques anàlogues.

5.9. No es podrà instal·lar en els patis cap tipus d'equip de música, ni amplificadors, altaveus o altres aparells audiovisuals i reproductors de so de qualsevol tipus o la realització de qualsevol tipus d'espectacle en viu, excepte en el cas que es disposi d'una autorització específica d'activitat no permanent.

En el cas que es tengui música a l'interior de l'establiment, les portes i les finestres hauran de romandre tancades, i els accessos als patis hauran de fer-se mitjançant una doble porta. Les portes amb vidres i les finestres hauran de tenir doble vidre.

5.10. L'enllumenat dels patis haurà de complir amb allò que disposen la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears i les disposicions reglamentàries que la desenvolupin.

Article 6. Horaris d’obertura i de tancament

6.1. Els horaris d’obertura i de tancament de l'activitat de restauració realitzada en els patis interiors seran els que es determinen a continuació:

Període

Obertura

Tancament

De l'1 de novembre al 30 d'abril

9.00 h

23.30 h

De l'1 de maig al 31 d'octubre

9.00 h

0.30 h

6.2. L’obertura es refereix a l’horari a partir del qual és permès obrir i iniciar l’activitat.

6.3. El tancament es refereix a l’horari a partir del qual el pati interior romandrà buit de persones i sense renous; i, si és necessari, net i arreplegat. No es permetrà que hi hagi clientela en el pati encara que no se n'emprin les taules i les cadires.

6.4. En aquells locals o establiments en els quals l'horari de tancament sigui posterior a l'hora de tancament de pati interior, una vegada el pati estigui buit de públic, les persones titulars de les activitats han de complir les obligacions següents:

  • Procedir al tancament efectiu o a la limitació física del pati interior.

  • Garantir l'absència d'enllumenat en el pati, excepte del necessari per a la senyalització i l'evacuació.

Article 7. Cartells informatius

Els establiments hauran de tenir uns cartells informatius per tal de conscienciar de la importància de respectar el descans del veïnat i de possibilitar la convivència.

Els establiments hauran de tenir uns cartells que informin de l'aforament i l'ocupació màxima permesa als patis, així com de l'autorització per a poder ocupar-los.

Article 8. Normativa ambiental i acústica

Aquesta ordenança s’entén sense perjudici de les disposicions legals existents en matèria de contaminació ambiental i acústica, i s'hauran de complir els límits de renou que s'hi fixen. Així i tot, l'òrgan competent podrà imposar condicions de funcionament, limitacions o mesures correctores especials que eliminin possibles repercussions negatives per a la tranquil·litat del veïnat.

PROCEDIMENT SANCIONADOR

Article 9. Qualificació de les infraccions

Les infraccions d'aquesta ordenança es qualifiquen en lleus i greus:

9.1. Infraccions lleus

Es consideren infraccions lleus:

  1. Instal·lar màquines expenedores o de venda de qualsevol tipus o mida, billar, futbolins, màquines recreatives, frigorífics i qualsevol altre element

  2. Instal·lar en els patis interiors barres de bar i/o zones de preparació i despatx de menjars o begudes.

  3. Incomplir les condicions de tancament dels patis un cop estiguin buits.

  4. Incomplir l'horari general d'obertura i de tancament previst en els patis interiors.

  5. Excedir-se en l’ocupació del pati interior.

  6. Permetre en els patis interiors els comportaments personals o col·lectius que produeixin molèsties nocturnes per renous al veïnat.

  7. No tenir el cartell informatiu exposat en lloc visible i tal com s’indica en aquesta ordenança.

9.2. Infraccions greus

Es consideren infraccions greus:

  1. La reincidència en la comissió de faltes lleus, entenent per reincidència haver comès més d'una falta lleu en el període d'un any, sempre que les sancions siguin fermes en via administrativa.

  2. Ocupar amb taules i cadires els patis o fer-ne ús sense disposar del preceptiu títol habilitant i quan els títols o la documentació tècnica contenguin inexactituds, falsedats o omissions de caràcter essencial.

  3. Instal·lar en els patis interiors equips de música, amplificadors, altaveus o altres aparells audiovisuals i reproductors de so de qualsevol tipus.

  4. Incomplir una resolució de tancament o reducció d'horari o ocupació dels patis.

Article 10. Gradació de les sancions

10.1 Les infraccions podran ser sancionades per via administrativa segons el risc que comportin per a les persones o per als béns, l'existència d'intencionalitat o de reiteració i la naturalesa dels perjudicis causats d’acord amb les quanties següents:

a) Infraccions lleus, amb multa de 300 a 1.000 euros, amb la gradació següent en els casos d'incompliment de l'horari:

a.1.) L'incompliment de l'horari general d'obertura i de tancament en un excés de temps de fins a mitja hora: 300 euros.

a.2.) L'incompliment de l'horari general d'obertura i de tancament en un excés de temps de mitja hora i fins a una hora: 700 euros.

a.3.) L'incompliment de l'horari general d'obertura i de tancament en un excés de temps de més d'una hora: 1.000 euros.

No obstant açò, quan no hi hagi reincidència i quan no es tracti d'infraccions contra la seguretat, la salubritat o el medi ambient, podrà ser substituïda per una admonició o advertència.

b) Infraccions greus, amb multa de 1.001 a 10.000 euros, i es pot imposar la sanció de suspensió de la utilització dels patis interiors per un període màxim de sis mesos.

10.2 Els procediments sancionadors poden determinar, si escau, l’abast dels danys produïts i l’obligació de la reposició o restauració dels béns afectats per la conducta infractora. Les obligacions de reposició o restauració seran independents de les sancions que puguin imposar-se.

10.3 Per a la imposició de les sancions previstes en aquesta ordenança, es tindran en compte, en tot cas per graduar-les, els criteris següents:

a) Existència d’intencionalitat o de reiteració.

b) Naturalesa dels perjudicis causats.

c) La reincidència per comissió, en el termini d’un any, de més d’una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma.

10.4. En la imposició de les sancions de multa, se tindrà en compte en qualsevol cas que la comissió de la infracció no resulti més beneficiosa per a la persona infractora que el compliment de la norma infringida. Per açò, quan el benefici que resulti de cometre una infracció sigui superior a la sanció que correspongui, aquesta s'incrementarà amb el 50% de la quantia equivalent al benefici obtingut.

Article 11. Sancions accessòries o complementàries

11.1. En els casos d'infraccions greus, a més de les sancions previstes en l'article anterior, es podran imposar les següents sancions accessòries:

  1. Reducció de l'horari de l'activitat en el pati interior.

  2. Reducció i/o redistribució de l'ocupació del pati interior.

11.2. En els casos de reincidència en la comissió d'una infracció greu, així com en els casos d'incompliment de les sancions accessòries previstes en l'apartat anterior, es podrà imposar la sanció accessòria consistent en la clausura de l'activitat en el pati interior.

Article 12. Prescripció de les infraccions i sancions

12.1. Les infraccions tipificades lleus en l’Ordenança prescriuen als sis mesos; i les tipificades greus, als dos anys.

12.2. Les sancions imposades per infraccions lleus prescriuen als sis mesos; i les imposades per infraccions greus, als dos anys.

12.3. El termini de prescripció de les infraccions començarà a partir del moment en el qual s’hagi comès la infracció.

L'inici de procediment sancionador interromprà la prescripció de les infraccions, amb coneixement de la persona interessada, i es reprendrà el termini de prescripció si l’expedient sancionador roman paralitzat durant més d’un mes per causa no imputable a la persona presumptament responsable.

12.4. El termini de prescripció de les sancions s’inicia a partir del dia següent en el qual sigui ferma, en via administrativa, la resolució que imposi la sanció.

L'inici de l'execució de la resolució que imposi la sanció interromprà la prescripció de les sancions, amb el coneixement de la persona interessada, i es reprendrà el termini de prescripció si roman paralitzat durant més d’un mes per causa no imputable a la persona infractora.

12.5. El procediment sancionador ordinari ha de ser resolt, i s'ha de notificar la resolució que correspongui a la persona interessada en el termini màxim d'un any des que s'hagi iniciat; i, en el cas del procediment sancionador simplificat, en el termini màxim de tres mesos. La caducitat del procediment es produirà de la manera que preveu la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques o la normativa que el substitueixi.

Article 13. Responsabilitat

La persona titular de l'activitat serà la responsable en cas de contravenir-se les normes contingudes en aquesta ordenança.

Article 14. Mesures provisionals

14.1. Una vegada iniciat el procediment sancionador, l'òrgan competent per a imposar la sanció pot adoptar alguna o algunes de les mesures provisionals següents:

  1. Clausura temporal, parcial o total, de les instal·lacions en la zona del pati interior.

  2. Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixen la continuïtat en la producció del risc o del dany.

  3. Decomís de béns, mercaderies, o qualsevol altre element no autoritzat per aquesta ordenança en la zona de pati interior.

14.2 Aquestes mesures provisionals s'han d'acordar mitjançant resolució motivada amb audiència prèvia de la persona interessada, per un termini de deu dies.

14.3 La persona titular pot aportar les proves pertinents i sol·licitar l'aixecament de les mesures provisionals. En aquest cas, si, un cop transcorreguts trenta dies d'ençà de la sol·licitud, no hi ha resolució expressa, s'entendrà aixecada la mesura provisional.

Article 15. Reconeixement de responsabilitat

Les persones denunciades poden reconèixer la seva responsabilitat i conformitat mitjançant el pagament de les sancions pecuniàries amb una reducció del 50 % de l’import de la sanció si el pagament es fa efectiu dins el termini de quinze dies des de la notificació de l’inici del procediment sancionador.

Article 16. Competència i procediment

16.1. L’òrgan competent per a iniciar i resoldre el procediment sancionador serà l'alcalde o l’alcaldessa de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca.

16.2. El procediment sancionador es realitzarà conformement amb el procediment establert al Decret 14/1994, de 10 de febrer, sobre procediment sancionador d’aplicació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o la normativa que el substitueixi.

Disposició final

La present ordenança entrarà en vigor un cop siguin acomplerts els tràmits establerts en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears."

 

Ciutadella de Menorca, 4 de maig de 2017

L'alcaldessa,

Joana Maria Gomila Lluch