Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 4383
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la proposta d’aprovació del pla d’inspecció de les instal·lacions sotmeses a autorització ambiental integrada de les Illes Balears 2017-2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència d’acord amb l’establert a l’article 23 del Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 6 d’abril de 2017,

"Atès que el Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, que aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002 (actualment TRLPCIC aprovat per RD Legislatiu 1/2016), al seu article 23, estableix que els òrgans competents per realitzar les tasques d’inspecció ambiental garantiran que totes les instal·lacions sota l’àmbit d’aplicació del Text Refós de la Llei de prevenció i control de la contaminació, estiguin cobertes per un pla d’inspecció ambiental que consideri la totalitat de l’àmbit territorial en que aquestes operin i que aquest pla sigui objecte de periòdica revisió.

De conformitat amb l’art. 5.2 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost,  d’avaluació ambiental de les Illes Balears, disposa que la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears ha d’exercir les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades i el Decret 29/2009, de 8 de maig, d’organització i funcions de la CMAIB, inclou les de planificar la inspecció, el control i la vigilància ambiental, així com de coordinar-les entre si i amb les d’altres Administracions Públiques i organismes inspectors.

Vist que en sessió de 26 de gener de 2017 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va acordar iniciar el procediment per a l’aprovació del Pla d’Inspecció de les instal·lacions sotmeses a AAI de les Illes Balears 2017-2022 i el referit acord fou publicat al BOIB núm.14 de 2 de febrer de 2017. 

Així mateix l’acord fou traslladat a les entitats titulars d’instal·lacions amb Autorització Ambiental Integrada atorgada i als Ajuntaments dels termes municipals on s’ubiquen per tal de que, en un termini de 15 dies presentessin les al·legacions que consideressin oportunes.

En data 22 de febrer de 2017 l’Associació de Llicenciats en Ciències Ambientals presenta al·legacions a la proposta del pla d’inspecció ambienta, així mateix la Secció de Contaminació Atmosfèrica de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic ha presentat diversos suggeriments a l’esborrany de Pla d’Inspecció en tràmit d’informació pública. Tant les al·legacions de l’Associació de Llicenciats en Ciències Ambientals com els suggeriments de la Secció de Contaminació Atmosfèrica han estat recollits parcialment en els termes que consten a l’informe-proposta del Cap del departament d’Avaluacions Ambientals de 17 de març de 2017.

Vist l’informe amb proposta d’acord del cap del departament d’avaluacions ambientals de dia 17 de Març de 2017, i la proposta del subcomité tècnic d’AAI de data 23 de març de 2017 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears:

ACORDA

Primer.- Aprovar el Pla d’inspecció  de les instal·lacions sotmeses a Autorització Ambiental Integrada  de les Illes Balears 2017-2022 que s’acompanya com annex al present acord.

Segon.- Publicar el present acord i el seu annex al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la CMAIB de conformitat amb el que disposa l’art. 23.3 del Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, que aprova el Reglament d’emissions industrials.

Tercer.- Notificar el present acord les entitats titulars d’instal·lacions amb Autorització Ambiental Integrada atorgada i als Ajuntaments dels termes municipals on s’ubiquen i a  l’Associació de Llicenciats en Ciències Ambientals.

 

ANNEX:

“Pla d’inspecció dels establiments sotmesos a Autorització Ambiental Integrada  de les Illes Balears 2017-2022.

El Parlament i el Consell de la Unió Europea aprovaren la Recomanació de 4 d’abril de 2001 sobre els criteris mínims de les inspeccions ambientals que s’haurien d’aplicar en l’organització, realització, seguiment i publicació d’aquestes tasques en tot el territori de la Unió. Aquesta Recomanació assenyalava la necessitat d’elaborar programes d’inspecció ambiental que verifiquin el compliment de la legislació i la seva contínua adaptació, així com la vigilància de l’impacte ambiental per determinar la necessitat d’aplicar les mesures adequades per garantir el compliment de l’esmentada legislació.

La Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre emissions industrials (prevenció i control integrats de la contaminació) estableix a l’article 23, sobre inspeccions ambientals, que els Estats membres s’asseguraran de què totes les instal·lacions estiguin cobertes per un pla d’inspecció ambiental a escala estatal, regional o local i garantiran que aquest pla es reexamini i actualitzi periòdicament.

Aquesta Directiva va ésser objecte de transposició per la Llei 5/2013, d’11 de juny, que modificava la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats. La Llei 5/2013 disposava que, a partir de la seva entrada en vigor,  el Govern estatal estava autoritzat a elaborar un text refós per tal d’integrar, degudament regularitzat, aclarit i harmonitzat, el contingut de la Llei 16/2002 d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació amb la resta de disposicions en matèria d’emissions industrials disperses en diferents normes amb rang de Llei. Fent ús de dita habilitació, el Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre (BOE núm. 316 de 18 de desembre de 2016) aprova el Text Refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació (TRLPCIC), integrant en un sòl text les successives modificacions introduïdes a la Llei 16/2002 d’1 de Juliol per les següents Lleis: Llei 1/2005, de 9 de març, que regula el règim del comerç de drets d’emissió  de gasos d’efecte hivernacle; Llei 27/2006, que regula els drets d’informació, participació pública i d’accés a la justícia en matèria de medi ambient; Llei 34/2007, de 15 de novembre de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera; Llei 42/2007 del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat; Llei 40/2010 d’emmagatzematge geològic de diòxid de carboni: Reial Decret Llei 8/2011, de 1 de Juliol, de mesures de suport als deutors hipotecaris, de control de la despesa pública i cancel·lació de deutes amb empreses i autònoms de les entitats locals, de foment de l’activitat empresarial i impuls de la rehabilitació i de simplificació administrativa i la referida Llei  5/2013, de 11 de juny.

El Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, actualment en vigor, que aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002 (ara TRLPCIC), al seu article 23, estableix que els òrgans competents per realitzar les tasques d’inspecció ambiental garantiran que totes les instal·lacions sota l’àmbit d’aplicació del Text Refós de la Llei de prevenció i control de la contaminació, estiguin cobertes per un pla d’inspecció ambiental que consideri la totalitat de l’àmbit territorial en que aquestes operin i que aquest pla sigui objecte de periòdica revisió.

D’acord amb tot l’anterior, l’objectiu d’aquest document és  definir l’estratègia d’inspecció i control ambiental a les Illes Balears de les activitats sotmeses a autorització ambiental integrada establint les bases de la seva organització i implantació segons els criteris establerts a la Recomanació de 4 d’abril de 2001 del Parlament Europeu i del Consell i a l’article 23 del Reial Decret 815/2013.

II

L’article 23.2 de la Llei Orgànica 1/2007 de 28 de febrer de Reforma de  l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears estableix que els poders públics de la comunitat autònoma han de vetllar per la defensa i la protecció de la naturalesa, del territori, del medi ambient i del paisatge. Han d’establir polítiques de gestió, ordenació i millora de la seva qualitat, harmonitzant-les amb les transformacions que es produeixen per l’evolució social, econòmica i ambiental. Així mateix, la Comunitat Autònoma ha de cooperar amb les instàncies estatals i internacionals en l’avaluació i en les iniciatives relacionades amb el medi ambient i el clima. En aquest sentit l’article 30.46 de l’Estatut estableix la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma en matèria de protecció del medi ambient, ecologia i espais naturals protegits, sens perjudici de la legislació bàsica de l’Estat amb la possibilitat d’establir normes addicionals de protecció.

Així doncs, les Illes Balears han d'incorporar a l’ordenament autonòmic les normes necessàries per assegurar la prevenció i la reparació dels danys que es puguin produir al medi ambient, establint els pertinents mecanismes de control. En aquest sentit, els plans d’inspecció ambiental, i els programes anuals que els desenvolupin, constitueixen l'instrument principal per establir les actuacions d’inspecció i control ambiental, a més de possibilitar el seguiment dels plans, projectes i activitats sotmeses als diferents procediments ambientals i autoritzacions sectorials en les matèries que són competència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

El pla d’inspecció de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada s’ha de desenvolupar en el marc legislatiu del TRLPCIC i el Reial Decret 815/2013 que aprova el reglament ja que, l’article 2.3 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les illes balears, exclou expressament les activitats subjectes a autorització ambiental integrada del règim d’inspecció i sancionador establert a dita llei.

Per a l’elaboració del Pla d’inspecció ambiental 2017-2022 i els diversos programes anuals compresos en aquest període, s’haurà de tenir en compte  la següent normativa: Llei 39/2015, de 1 d’octubre, règim jurídic de les administracions públiques, Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici (art.20); el Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre (BOE núm. 316 de 18 de desembre de 2016) aprova el Text Refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, que estableix al seu article 30 que les Comunitats Autònomes seran competents per adoptar les mesures de control i inspecció necessàries per a garantir el compliment de la Llei i que els resultats de les actuacions de control i inspecció hauran de posar-se a disposició del públic; Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears on s’estableix (article 7) que la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears ha d’exercir les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades; Llei 27/2006, de 18 de juliol, per la qual es regulen els drets d’accés a la informació, de participació pública i d’accés a la justícia en matèria de medi ambient; Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, pel qual s’aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei que estableix a l’article 23 que els òrgans competents per realitzar les tasques d’inspecció ambiental garantiran que totes les instal·lacions subjectes a AAI, estiguin cobertes per un pla d’inspeccions ambientals.

L’objectiu bàsic del Pla d’Inspecció Ambiental és comprovar el grau de compliment de la normativa ambiental i de requisits imposats a les autoritzacions ambientals integrades, així com la detecció d’actuacions no autoritzades ni avaluades tot i estar obligades, amb la finalitat d'assolir un elevat nivell de protecció del medi ambient de les Illes Balears, sense perjudici de les competències que tinguin atribuïdes altres òrgans del Govern, els Ajuntaments i els respectius Consells Insulars i l’aplicació del principi de col·laboració entre administracions, assegurant un desenvolupament sostenible a la nostra comunitat, així com afrontar reptes i objectius que millorin l’activitat d’inspecció, realitzant les següents accions: assignant els recursos disponibles mitjançant un sistema de gestió de les prioritats que tindrà en compte el risc ambiental; reorientar l’activitat cap a un enfocament preventiu així com adequant la càrrega d’inspeccions programades a la actual conjuntura socioeconòmica, als escenaris pressupostaris previstos als pròxims anys i a la disponibilitat de recursos humans i materials, que s’aniran definint anualment als programes d’inspecció ambiental.

Finalment es desenvolupa com es realitzarà l’avaluació i seguiment del pla, especificant els diferents indicadors que serviran com a base per a avaluar el grau de compliment tant del pla, com dels programes que el desenvolupen.

III

En la redacció del present Pla s'ha tengut en compte l'experiència de les xarxes IMPEL i REDIA.

A nivell Europeu, la Xarxa IMPEL (Implementation and Enforcement of Environmental Law) és un fòrum informal d’intercanvi d’informació i compliment de la legislació ambiental europea i de desenvolupament d’estratègies pràctiques comunes. Aquesta xarxa està constituïda per autoritats ambientals de la Unió Europea que desitgen intercanviar informació i per la Comissió Europea. A cada Estat Membre hi ha un coordinador que serveix com a punt de referència de la xarxa.

A nivell estatal, la Xarxa d’Inspecció Ambiental (REDIA) té com a objectiu l’establiment d’una xarxa en matèria d’inspecció ambiental, orientada a la creació d’un instrument fundamentalment tècnic que permeti compartir experiència en les activitats d’inspecció entre les distintes comunitats autònomes, establir fòrums de participació, intercanvi d’informació tècnica i articular la participació de les diferents comunitats autònomes a la xarxa IMPEL, així com la producció de documents tècnics per al desenvolupament de bones pràctiques i millora de les inspeccions ambientals, la formació contínua dels inspectors i  l’optimització de l’estructura dels sistemes d’inspecció.

A nivell autonòmic existeixen antecedents en la planificació i programació d’inspeccions ambientals, els quals presenten en el seu conjunt un elevat grau d’heterogeneïtat.

Alguns d’aquests plans i programes s’han publicat als diferents butlletins o diaris oficials de les comunitats autònomes tot i que a través de REDIA s’ha tingut coneixement de l’existència de plans i programes que no han estat publicats i que es consideren documents interns de feina.

IV

El Pla d'inspecció 2017/2022 s’estructura en dos capítols:

El Capítol I (principis generals) fa referència a l’objecte, àmbit material, objectius estratègics del Pla, òrgans competents i definicions.

El Capítol II fa referència al desenvolupament del Pla, el seguiment i la inspecció.

Per tot això, s’aprova el següent Pla d’Inspecció de les Activitats sotmeses a Autorització Ambiental Integrada pel període 2017-2022: 

Capítol I

Principis generals

1- Objecte

1. El present pla d’inspecció ambiental és el document marc, de caràcter plurianual, 2017/2022, que estableix les orientacions estratègiques en relació amb la inspecció ambiental a realitzar per part de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per garantir el compliment de la normativa ambiental i dels requisits imposats en les autoritzacions ambientals integrades atorgades a establiments situats a l’àmbit territorial de les Illes Balears, amb la finalitat de protegir el medi ambient i un desenvolupament sostenible.

2. El Pla s'executarà mitjançant el desenvolupament de programes anuals en matèria d’inspecció ambiental,

2- Àmbit material

1. Constitueix l’àmbit material del present pla, la inspecció ambiental integral dels establiments que desenvolupin activitats incloses en l’àmbit d’aplicació del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre (BOE núm. 316 de 18 de desembre de 2016),  que aprova el Text Refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació i, per tant, sotmeses a un procediment d’Autorització Ambiental Integrada atorgat per la CMAIB.

Els establiments coberts pel present pla d’inspecció a la data de la seva aprovació és de 19 establiments autoritzats i 5 més en tramitació. La distribució de dits establiments en funció del tipus d’instal·lació és la representada en la taula següent:

Tipus d'instal·lació

Autoritzades

En tramitació

1. Instal·lacions de combustió

6

0

2. Producció i transformació de metalls

0

0

3. Indústries mineres

4

0

4. Indústries químiques

0

0

5. Gestió de residus

8

5

6. Indústries derivades de la fusta

0

0

7. Indústries tèxtils

0

0

8. Indústries del cuiro

0

0

9. Indústries agroalimentàries i explotacions ramaderes

1

0

10. Consum de dissolvents orgànics

0

0

11. Indústries del carboni

0

0

12. Indústries de conservació de la fusta

0

0

13. Tractament d'aigües

0

0

14. Captura de CO2

0

0

TOTAL

19

5

A la pàgina web de la CMAIB es publicarà la relació actualitzada periòdicament dels establiments coberts pel present pla d’inspecció, es recollirà també la informació relativa a l’activitat inspectora.

2. Amb caràcter general, es revisarà la documentació que presenti l’activitat o la instal·lació en relació amb les mesures i anàlisis de contaminants realitzats en la mateixa, així com el compliment de les condicions establertes a l’autorització. Durant la inspecció de camp a la instal·lació s’hauran de tenir en compte tots els aspectes contemplats a l’autorització ambiental integrada i, en particular, els següents:

a) Aigua. El tractament donat a les aigües residuals a l’interior de les activitats. Comprèn la verificació del correcte funcionament de la instal·lació depuradora i el compliment, en el punt d’abocament, dels límits establerts a la corresponent autorització.

b) Aire. Instal·lacions  on es desenvolupen activitats potencialment contaminants de l’atmosfera (APCA). Focus emissors de contaminants a l’atmosfera. Comprovació del compliment de les condicions de l’AAI en quant a l’existència i funcionament d’equips de mesura d’emissions i immissions a l’atmosfera, de dispositius de depuració de contaminants, de mesures correctores i d’emissions difuses i la resta de prescripcions indicades a l’AAI.

c) Residus. Comprovació de que els residus són gestionats correctament, i del correcte emmagatzematge dels mateixos. Compliment de les condicions de l’autorització.

d) Protecció de la qualitat del sòl. Revisió de piezòmetres, si està o no impermeabilitzat, i si té o no zones tacades o brutes. Comprovació de l’existència i adequació dels informes preliminars de situació de sòl.

e) Renou i vibracions en l’àmbit industrial. Compliment dels nivells establerts a la normativa estatal i objectius de qualitat acústica.

f) Avaluació d’impacte ambiental. Compliment dels condicionants específics que es deriven de la declaració d’impacte ambiental de la instal·lació i les seves modificacions.

 

3- Objectius estratègics.

Els objectius estratègics del pla d’inspecció són els següents:

a) Organització de l’activitat d’inspecció ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per tal de realitzar el seguiment ambiental integral de les indústries i activitats sotmeses a l’àmbit d’aplicació del TRLPCIC, respectant els criteris mínims d’inspecció recollits a la Recomanació de 4 d’abril de 2001 del Consell i Parlament Europeu.

b) Coneixement del grau de compliment de la normativa ambiental a nivell d’activitat i de sectors productius, a través d’inspeccions ambientals de les instal·lacions i activitats dins l’abast del pla, per tal de poder identificar el grau de compliment així com les infraccions, tant a nivell d’activitat individual, com sectorial.

c) Reducció de l’impacte de les activitats al medi ambient, a través d’actuacions encaminades a aconseguir una millora ambiental impulsant mesures de prevenció, i al control dels incompliments que impliquin un risc més gran sobre les persones i el medi ambient.

d) Promoció de la qualitat, competència tècnica i millora contínua. Al procés d’implantació del pla, s’han de desenvolupar els indicadors que permetin valorar l’efectivitat del pla, mesurant la seva eficàcia. Per això, als programes que desenvolupen el pla s’establirà l’elaboració d’eines per avaluar les actuacions d’inspecció. Així mateix, s’inclouran als programes anuals les necessitats de formació del personal en l’exercici corresponent.

e)Promoció de la col·laboració entre les parts implicades. L’estratègia per a la consecució de l’objectiu final ha de ser flexible i oberta per a permetre la integració de la intervenció de totes les administracions amb competències que tinguin relació amb els aspectes ambientals i, en la mesura del que sigui possible, coordinar-les amb altres inspeccions que s’hagin de realitzar per part de les distintes administracions sectorials. El darrer esglaó d’integració ha d’incloure el compromís de les pròpies empreses en el desenvolupament de sistemes que impliquin l’autocontrol fiable del compliment de la legislació.

f)Promoure millores tecnològiques. Mitjançant l’aplicació del pla i cercant la consecució dels condicionants exigits per les autoritzacions i declaracions ambientals.

g) Proposta de revisions d’autoritzacions i declaracions d’impacte ambiental. En base a les inspeccions realitzades i experiències compartides, es realitzaran propostes entre les que s’inclouran les modificacions de les autoritzacions com a conseqüència de les variacions observades a la inspecció en relació amb l’autorització donada, així com de simplificació de les autoritzacions de forma que permeti als inspectors identificar fàcilment els paràmetres a controlar.

h) Realitzar una avaluació de riscos ambientals segons allò indicat a l’article 23 del Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, pel qual s’aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació de les empreses, per planificar l’activitat inspectora de les instal·lacions sotmeses a Autorització Ambiental Integrada.

i) Elaboració per part de l’òrgan inspector del protocol d’actuacions en el cas d'una emergència ambiental. En aquest protocol s’hauran de distingir les actuacions a dur a terme en funció de la gravetat i les seves possibles conseqüències, com: 1) perjudicis ambientals puntuals, limitats en l’espai i el temps, les conseqüències dels quals es poden corregir amb els mitjans que actuen durant la situació sorgida i 2) danys ambientals, quan es produeixin efectes adversos significatius, d’acord amb la definició establerta a la Llei 27/2006 de Responsabilitat Ambiental.

4- Òrgans competents

-A la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears li correspon, d’acord amb l’article 7 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears,  exercir les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades. El Decret 29/2009, de 8 de maig, d’organització i funcions de la CMAIB, inclou les de planificar la inspecció, el control i la vigilància ambiental, així com de coordinar-les entre si i amb les d’altres Administracions Públiques i organismes inspectors.

-El Ple de la CMAIB ha d’aprovar anualment el corresponent programa d’inspecció. La Presidència de la CMAIB dirigirà i coordinarà la seva execució.

-Correspon als tècnics adscrits a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears assignats al programa anual d’inspecció realitzar les inspeccions i la redacció dels programes d’inspecció ambiental anuals i l’execució de les activitats d’inspecció documental de les empreses subjectes a Autorització Ambiental Integrada.

-El Servei d’Agents de Medi Ambient, així com els distints agents de medi ambient, donaran suport a les actuacions previstes al present Pla i als diferents programes que el desenvolupin, en els termes de les respectives ordres de funcions, o bé altra normativa, en relació a la tramitació de denúncies o actes d’inspecció i l’execució de les activitats d’inspecció.

-Així mateix, i mitjançant les actuacions coordinades, acords o convenis que es puguin establir als programes anuals, podran intervenir puntualment en l’execució de les actuacions d’inspecció i control:

1) Unitats de Policia Local  i tècnics  dels diferents Ajuntaments de les Illes Balears.

2) Personal tècnic adscrit a altres serveis de la Conselleria de Medi Ambient o personal tècnic d’altres Conselleries que exerceixen competències sectorials incorporades en les autoritzacions ambientals integrades.

3) SEPRONA-Guàrdia Civil.

5- Definicions

Als efectes d'aquest pla d'inspecció s'entendrà per:

1. Campanya: Nivell d’agregació en el qual s’agrupen les distintes actuacions que poden esser incloses dins dels programes d’inspecció ambiental. Es caracteritza pel caràcter flexible de la seva durada o tipologia d’instal·lacions a inspeccionar.

2. Control: Conjunt d’actuacions de comprovació realitzades per la pròpia empresa titular de l’activitat o la instal·lació, o per entitats privades degudament acreditades, els resultats de les quals queden sotmesos a revisió de l’òrgan ambiental.

3. Jornada d’inspecció: Cada dia que es dedica a la inspecció ambiental física d’activitats o instal·lacions.

4. Acta d’inspecció: Document públic  aixecat i signat per l’inspector on es consigna el resultat de la visita d’inspecció.

5. Inspecció ambiental: Activitat consistent, segons pertoqui, en:

-Comprovar si les instal·lacions controlades compleixen els requisits ambientals pertinents establerts a la legislació i les autoritzacions,  i promoure el seu compliment.

-Vigilar l’impacte ambiental de les instal·lacions controlades amb objecte de determinar si és necessari realitzar més inspeccions o aplicar mesures per a fer complir la legislació.

-Realitzar les activitats necessàries per algun dels següents propòsits:  visitar les instal·lacions; supervisió del compliment de les normes de qualitat ambiental; consideració i verificació de les activitats d’autocontrol realitzades per entitats explotadores d’instal·lacions controlades o en el seu nom; verificació del compliment dels condicionants emanats de l’autorització ambiental i de l’execució dels programes de vigilància ambiental; avaluació de les activitats i operacions realitzades a la instal·lació controlada; control dels locals i els equipaments pertinents i de la idoneïtat de la gestió ambiental de les instal·lacions; control dels registres pertinents en poder de les entitats explotadores de les instal·lacions controlades.

6. Instal·lació i activitat controlada: Instal·lació objecte d’inspecció ambiental en aplicació de la legislació vigent en matèries de competència de la comissió de medi ambient de les Illes Balears.

7. Personal d’inspecció: Funcionaris públics o treballadors amb relació directa o indirecta amb l’òrgan competent en tasques d’inspecció ambiental.

8. Programa d’inspecció ambiental: Document executiu, de caràcter anual, que recull tota la informació necessària per a realitzar les inspeccions ambientals que en ell s’inclouen i prioritzen, així com la previsió de recursos necessaris per a la seva execució.

Capítol II

Desenvolupament del pla, seguiment i avaluació.

6 - Programes anuals d’inspecció

El Ple de la comissió de medi ambient de les Illes Balears aprovarà cada any els programes d’inspecció, els quals desenvoluparan el present Pla, i tindran, com a mínim, el següent contingut:

a) Normativa aplicable-modificacions/nova legislació des de l’aprovació del Pla.

b) Objectius del programa d’inspecció.

1. Actuacions d’inspecció:

I. Inspeccions sistemàtiques o prefixades amb inclusió de la freqüència de les visites i en funció de les distints tipus d’instal·lació segons el criteris establerts a la normativa d’aplicació.

II. Inspeccions no sistemàtiques o no prefixades.

III. Inspeccions documentals.

IV. Actuacions de millora contínua i creació de capacitat a desenvolupar durant l’any. Previsió.

V. Actuacions de cooperació amb els agents econòmics a desenvolupar durant l’any.

2. Accions de formació contínua dels inspectors.

3. Recursos disponibles per a la seva execució.

3. El programa anual ha de quedar aprovat abans del 31 de desembre de l’any anterior a la seva aplicació.

7. Inspeccions no sistemàtiques o no prefixades

Els programes anuals d’inspecció preveuran inspeccions no sistemàtiques, les quals es realitzaran, per part de l’òrgan ambiental competent, i pels següents motius:

1. D’ofici:

-Per investigació d’accidents, incidents, emergències o casos d’incompliment, incloses les detectades a les inspeccions documentals. En aquest cas, l’objecte de la investigació haurà de ser, com a mínim, amb caràcter general, el següent:

1. Determinar les causes del fet i la seva repercussió ambiental, les possibles responsabilitats jurídiques i d’altres tipus, i d'altres conseqüències, així com, si escau, comunicar les conclusions a l’òrgan competent per a la incoació de procediments sancionadors, així com a altres  òrgans o administracions afectades.

2. Determinar les mesures que s’hauran d’adoptar per prevenir nous accidents, incidents o incompliments.

3. Vetllar per a què l’operador prengui les mesures de seguiment adequades.

-Per concessió, renovació, modificació d’autoritzacions, inici d’activitat, aturada temporal i clausura d’activitats i instal·lacions: Es podran desenvolupar visites d’inspecció no sistemàtiques en aquest sentit als següents casos:

1. A instal·lacions sotmeses a autorització ambiental, de forma prèvia al seu atorgament.

2. A instal·lacions sotmeses al procediment de declaració d’impacte ambiental, de forma prèvia a l’autorització, per tal de comprovar el compliment del condicionat de la Declaració d’Impacte.

3. Quan es sol·liciti una ampliació o es produeixi un canvi substancial a la instal·lació o al seu funcionament, que impliqui un canvi en les condicions de la seva autorització o avaluació.

4. Quan procedeixi la renovació de l'autorització.

5. Quan es clausuri o desmantelli una activitat o instal·lació.

2. A instància de part; per denúncia de:

-Persones interessades: persones físiques o jurídiques en les que concorri qualsevol de les circumstàncies previstes a l’article 4 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del  procediment administratiu comú de les administracions públiques.

-Persones jurídiques sense ànim de lucre que tenguin com a finalitats acreditades en els seus estatuts  la protecció del medi ambient en general o la de qualsevol dels seus elements en particular, i que dugui almenys dos anys legalment constituïda i des d’aleshores exerceixi de manera activa les activitats necessàries per assolir les finalitats previstes en els seus estatuts.

8- Inspeccions sistemàtiques o prefixades

Són les realitzades com a part d’un programa d’inspeccions previst i tenen per objecte la revisió periòdica del compliment ambiental d’instal·lacions i activitats amb autorització ambiental integrada.

9- Inspeccions documentals

1. Es tracta d’inspeccions ambientals d’instal·lacions i activitats controlades que no es realitzen físicament in situ, si no mitjançant sol·licituds a través del corresponent ofici de documentació a l’efecte de comprovar el compliment dels requisits ambientals establerts a la legislació o a les autoritzacions ambientals.

2. En compliment de l’apartat i de l’article 22 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, totes les autoritzacions ambientals integrades obliguen els titulars de les instal·lacions a la presentació d’un informe anual sobre l’activitat.

Aquest informe serà traslladat per al seu anàlisi als diferents òrgans competents en les matèries que s’analitzen. De resultes d’aquest anàlisi, es podran derivar diverses actuacions com la realització de visites d’inspecció no programades, l’obertura d’expedient sancionador o d’altres que resultin escaients.

10- Memòria anual

1. El seguiment i l’avaluació del present pla i dels programes que el desenvolupen es plasmarà a una memòria anual, per tal d’avaluar el grau de compliment de la normativa ambiental i l’eficàcia de les inspecciones realitzades durant el període corresponent a cadascun dels programes anuals d’inspecció.

2. La memòria anual es publicarà abans del 31 de gener de l’any posterior, tot i que les dades que s’hi contenguin s’hauran tingut en compte en l’elaboració del programa anual d’inspecció.

3. En la memòria anual corresponent a cadascun dels programes anuals es realitzarà l’estudi de dos tipus generals d’indicadors:

a) Indicadors d’activitat: Han de sintetitzar la informació sobre el nombre d’inspeccions, temps en realitzar les inspecciones i desviacions del nombre d’inspeccions programades, així com també han d’avaluar els resultats que permetin valorar els beneficis i l’eficiència de la intervenció administrativa.

S’utilitzaran els següents indicadors d’activitat:

1) Nombre d’inspeccions ambientals realitzades.

2) Percentatge d’actuacions dutes a terme en relació amb les programades.

3) Temps que es necessita per a realitzar la inspecció ambiental.

b) Indicadors de resultats:

1) Compliment de la normativa: Nombre de desviacions de la normativa que impliqui l'inici d’un procediment sancionador.

2) Millores ambientals: Nombre de propostes de millores ambientals en relació a les activitats inspeccionades.

3) Mesures correctores: Nombre de sol·licituds de mesures correctores que no impliquin l'inici d’un procediment sancionador.

L’anàlisi dels indicadors es concretarà en:

1. Anàlisi quantitatiu: nombre d’inspeccions realitzades respecte de les programades, nombre de preses de mesura respecte de les programades,  inspeccions rutinàries - no rutinàries,  compliment de l’establert al pla (document estratègic).

2. Anàlisis qualitatiu: anàlisis dels principals incompliments i desviacions detectades i destí donat als expedients.

3. Anàlisi de les actuacions de millora continua i creació de capacitat de l’any anterior.

4. Anàlisi de les actuacions de cooperació amb els agents econòmics privats de l’any anterior.

5. Anàlisi de les inspeccions no sistemàtiques realitzades d’ofici o a instància de part.”."

 

Palma, 18 d’abril de 2017

El presidente de la CMAIB,

Antoni Alorda Vilarrubias