Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 4293
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 26 d’abril de 2017 per la qual s’aproven les instruccions que regulen el procediment per autoritzar la permanència durant un curs més a l’etapa d’educació infantil per als alumnes amb necessitats educatives especials
Versió PDF
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE) estableix, en l’apartat 1 de l’article 74, que es poden introduir mesures de flexibilització de les diferents etapes educatives per als alumnes que presenten necessitats educatives especials (NEE), quan es consideri necessari.
El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics determina, en l’apartat 5 de l’article 10, que la permanència durant un curs més a l’etapa d’educació infantil es considerarà una mesura específica de suport per a alumnes amb necessitats educatives especials en els termes que marca la normativa vigent. A més, en els apartats 2 i 3 de l’article 33 es disposa que es pot autoritzar la permanència d’un alumne tant en el primer cicle com en el segon cicle de l’etapa.
En el mateix sentit es pronuncien el Decret 71/2008, de 27 de juny, pel qual s’estableix el currículum de l’educació infantil a les Illes Balears i l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 2 de febrer de 2009 sobre l’avaluació de l’aprenentatge de l’alumnat d’educació infantil a les Illes Balears. Aquesta Ordre concreta en l’apartat 5 de l’article 6 que excepcionalment l’infant amb necessitats educatives especials pot romandre escolaritzat un any més al llarg de l’etapa quan el dictamen d’escolarització ho aconselli, tenint en compte el parer dels pares, i amb l’autorització prèvia de la Direcció General d’Administració, Ordenació i Inspecció Educatives.
Per tant, és necessari concretar els criteris i el procediment per sol·licitar la permanència durant un curs més a l’etapa d’educació infantil per als alumnes amb necessitats educatives especials, així com per registrar administrativament aquesta mesura.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les instruccions que regulen el procediment per autoritzar la permanència durant un curs més a l’etapa d’educació infantil per als alumnes identificats amb necessitats educatives especials, establertes en l’annex 1 d’aquesta Resolució.
Segon
Aprovar els models de documents establerts en els annexos 2 i 3 d’aquesta Resolució.
Tercer
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 26 d’abril de 2017
El director general de Planificació, Ordenació i Centres
Antonio Morante Milla
ANNEX 1
Instruccions que regulen el procediment per autoritzar la permanència durant un curs més a l’etapa d’educació infantil per als alumnes identificats amb necessitats educatives especials
1. Objecte i àmbit d’aplicació
L’objecte d’aquestes instruccions és regular el procediment per autoritzar la permanència durant un curs més a l’etapa d’educació infantil per als alumnes identificats amb necessitats educatives especials i que cursin educació infantil a centres docents públics i privats de les Illes Balears.
2. Passes prèvies a la sol·licitud de la permanència
2.1 Per poder sol·licitar la permanència d’un alumne, l’equip docent ha d’haver aplicat i valorat les adaptacions curriculars corresponents en col·laboració amb l’equip de suport i els serveis d’orientació. El tutor ha de deixar constància de les actuacions duites a terme, els resultats de les quals han de servir als serveis d’orientació per elaborar el seu informe i fonamentar la decisió de permanència al mateix curs.
2.2 El tutor ha de mantenir informats per escrit els pares o tutors legals de totes les mesures de suport educatiu preses i, en el cas que les mesures adoptades no tenguin l’èxit esperat, els ha d’informar de la possible permanència al mateix curs al més tard en finalitzar el mes de març.
3. Característiques de la permanència
3.1 Aquesta mesura només es pot aplicar un cop a l’etapa d’educació infantil i té com a conseqüència retardar la incorporació de l’alumne a l’educació primària un curs escolar.
3.2 En el primer cicle, només es pot aplicar aquesta mesura al tercer curs.
4. Termini per sol·licitar la permanència
El termini per sol·licitar la permanència és de març a juny.
5. Requisits per obtenir la permanència
Els requisits per obtenir la permanència són els següents:
a) Els serveis d’orientació, d’acord amb el tutor del grup de l’alumne, han de proposar la permanència.
b) Els pares o tutors legals de l’alumne han d’expressar per escrit que estan conformes amb la permanència proposada.
c) El Departament d’Inspecció Educativa (DIE) ha d’emetre un informe favorable sobre la permanència.
6. Procediment per sol·licitar la permanència
La direcció del centre ha de remetre al Servei d’Ordenació Educativa (SOE) la sol·licitud de permanència durant un curs més a l’etapa d’educació infantil, que ha d’incloure la documentació següent:
a) La proposta de permanència, que s’ha d’ajustar al model de l’annex 2 d’aquesta Resolució i que ha de signar:
- l’orientador de l’equip d’atenció primerenca (EAP) als centres d’educació infantil;
- l’orientador de l’equip d’orientació educativa i psicopedagògica (EOEP) en el cas dels centres d’educació infantil i primària;
- l’orientador del centre (OC) als centres públics d’educació infantil i primària que en tenguin.
b) La conformitat per escrit de totes les persones que tenen la pàtria potestat de l’alumne, d’acord amb el model de l’annex 3 d’aquesta Resolució.
7. Procediment per dictar una resolució sobre la sol·licitud de permanència
7.1 Una vegada rebuda la sol·licitud, el SOE remetrà la proposta de permanència durant un curs més a l’etapa d’educació infantil al DIE, que ha d’emetre un informe sobre la idoneïtat de la mesura en un termini de deu dies hàbils.
En aquest informe s’hi ha de deixar constància que els motius argumentats estan fonamentats i són suficients per decidir la permanència i que el centre ha previst mesures individualitzades per al curs següent. Aquestes mesures han de facilitar el desenvolupament de les capacitats i habilitats bàsiques dels alumnes o han de permetre obtenir beneficis rellevants en la seva socialització.
7.2 La Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres ha de dictar una resolució sobre l’expedient en el termini de vint dies hàbils comptadors des de la presentació de la sol·licitud. Aquesta resolució s’ha de notificar a la direcció del centre on l’alumne cursa els estudis perquè s’inclogui en el seu expedient i es comuniqui als pares o tutors legals, als serveis d’orientació i al tutor de l’alumne.
8. Registre de les mesures de permanència
8.1 La permanència durant un curs més a l’etapa d’educació infantil s’ha de consignar en els següents documents d’avaluació oficials: expedient acadèmic i a l’informe individualitzat. Per fer-ho, s’ha d’utilitzar la frase següent: «D’acord amb la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de dia (dia) ..... de (mes) ...... de (any) ..... de permanència durant un curs més a l’etapa d’educació infantil per als alumnes amb necessitats educatives especials, s’autoritza la permanència de l’alumne a (curs) ..... d’educació infantil el curs 20..–20...».
8.2 Si l’alumne es trasllada a un altre centre, el de procedència ha de remetre al de destinació una còpia de la resolució d’autorització de la permanència durant un curs més a l’etapa d’educació infantil.
8.3 El centre on l’alumne comenci l’educació primària ha de consignar la seva incorporació tardana en els següents documents oficials d’avaluació: expedient acadèmic, historial acadèmic i actes d’avaluació final. Per fer-ho, s’ha d’utilitzar la frase següent: «D’acord amb la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de dia (dia) ..... de (mes) ...... de (any) ..... de permanència durant un curs més a l’etapa d’educació infantil per als alumnes amb necessitats educatives especials, l’alumne s’incorpora al primer curs d’educació primària el curs 20..–20...»
En el cas dels centres que utilitzin el programa de gestió acadèmica GestIB, només s’ha de consignar en les actes d’avaluació final de primer curs d’educació primària, en l’apartat d’observacions generals de l’alumne. Aquesta informació es transmetrà automàticament a l’expedient i a l’historial acadèmic de l’alumne.
ANNEX 2
Proposta de permanència a l’educació infantil
.........................................,orientador/a d.................................................................................,
[nom i llinatges] [EAP/EOEP/OC]
CERTIFIC:
1. Que en data ..................... es va elaborar un dictamen d’escolarització en què es determina que l’alumne/a ....................................................... presenta necessitats educatives especials.
2. Que l’alumne/a no ha assolit les capacitats i habilitats bàsiques ni els objectius corresponents al seu curs, i pels motius següents:
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
es considera que la mesura més adequada per tal que l’alumne/a
( ) assoleixi les capacitats i habilitats bàsiques i els objectius de l’etapa
( ) obtingui beneficis rellevants per a la seva socialització
és la permanència a (curs) d’educació infantil el proper curs escolar 20..-20...
3. Que el centre ha dissenyat, per al curs següent, mesures individualitzades, que han de facilitar el desenvolupament de les capacitats i habilitats bàsiques de l’alumne/a o que han de permetre obtenir beneficis rellevants en la seva socialització.
Per això, propòs com a resposta educativa més adequada la permanència, que implica que el proper curs escolar 20..-20.. l’alumne/a cursarà (curs) ........ d’educació infantil.
...................., ....... d....................... de 20....
[signatura de l’orientador / de l’orientadora]
|
.................................................................[nom i llinatges], tutor/a del grup de l’alumne/a, manifest el meu acord amb la mesura proposada. ...................., ....... d....................... de 20....
[signatura del tutor / de la tutora] |
ANNEX 3
Conformitat dels pares o tutors amb la permanència proposada
........................................................................., amb el DNI núm. .........................,
[nom i llinatges]
........................................................................., amb el DNI núm. .........................,
[nom i llinatges]
EXPOSAM:
1. Que som les persones tenim la pàtria potestat de l’alumne/a ..........................................................
2. Que se’ns ha informat de les qüestions següents:
- el motiu de la proposta de permanència,
- les conseqüències de l’aplicació d’aquesta mesura: l’alumne/a ha de retardar un curs la incorporació a l’educació primària i només podrà repetir curs una vegada a l’educació primària i
- les possibles repercussions en l’àmbit socioeducatiu de la mesura proposada.
MANIFESTAM:
Que estam d’acord amb la proposta de permanència, que implica cursar (curs) ......... d’educació infantil el curs escolar 20..–20...
...................., ....... d....................... de 20...
[signatura] [signatura]