Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 4255
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la no subjecció al procediment d’avaluació ambiental estratègica de la Modificació Puntual 9/1-2016 de les NNSS de Marratxí per a la inclusió de l’ús d’aparcament particular de vehicles en planta soterrani a les zonificacions “Casc Antic” (CA) o “Extensiva Antiga” (EA) (Exp. 2c/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 9 de gener de 2017 el Batle de l’Ajuntament de Marratxí tramet a la CMAIB “documentació referent a l’aprovació inicial de data 29/11/2016 de la Modificació Puntual 9/1-2016 de les NNSS de Marratxí per a la inclusió de l’ús d’aparcament particular de vehicles en planta soterrani a les zonificacions “Casc Antic” (CA) o “Extensiva Antiga” (EA)”. S’adjunta a l’ofici Acord del Ple de l’Ajuntament de Marratxí de 29/11/2016 de l’Aprovació Inicial i el projecte “Modificació puntual Nº9/1-2016 de les NNSS de Marratxí” de novembre de 2016 i elaborat per Carlos Arbós Berenguer dels Serveis Tècnics Municipals.

2. L'objecte de la modificació puntual de les NNSS és l’eliminació de l’actual prohibició que figura als articles 137 i 138 de destinar soterranis i semisoterranis a aparcaments de cotxes en el sòl urbà qualificat com a casc antic (CA) i extensiva antiga (EA).

Es  proposa únicament substituir la referència que consta als art. 137.7 a) en Casc Antic i 138.7 a) en Extensiva antiga, la qual actualment diu:

“a) No es podran construir soterranis i semisoterranis destinats a aparcaments de cotxes, així com accessos des de la via pública”.

Per aquesta altra:

“a) Es permetrà l’ús d’aparcament de vehicles en planta soterrani i semisoterrani, amb un únic accés de vehicles per façana/carrer. En cas de que el soterrani excedeixi la fondària edificable, s’hauran de complir les condicions d’adaptació al terreny; no podent sobresortir en cap punt el paviment de la planta baixa més d’un metre sobre el terreny natural”.

El projecte signat pels Serveis Tècnics Municipals estableix que es tracta d’una modificació no estructural del planejament, ja que no es modifica cap paràmetre urbanístic ni edificatori o de zonificació, únicament es tracta de permetre l’ús d’aparcament de vehicles a les plantes soterrani de les zonificacions EA i CA, plantes soterrani que ja es permeten actualment, però per a ús magatzem o infraestructura. Actualment l’única possibilitat de realitzar places d’aparcament és en planta baixa, restant superfície útil dels habitatges. La impossibilitat d’aparcaments en planta soterrani genera en aquestes zonificacions un excessiu nombre de vehicles estacionats al carrer, quan en realitat la volumetria ni tipologia edificatòria no es veuria afectada pel fet de poder estacionar a les plantes soterrani, en canvi sí es veuria afavorida la facilitat d’aparcament eventual i l’aspecte visual i paisatgístic del teixit urbà; precisament a les zonificacions més tradicionals on els vials són més estrets i les voravies també.

Consideracions tècniques i jurídiques

1. L’art. 9.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, indica que: “Tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”.

2. Una vegada revisada la modificació proposada es comprova que els àmbits afectats per la mateixa tenen la qualificació de sòl urbà i que no es varien paràmetres urbanístics, volumetria o ús principal respecte de l’ordenació aprovada. A més, permetre realitzar aparcaments privats en el soterrani no té efectes significatius negatius sobre el medi ambient, sinó tot el contrari, afavoreix la menor existència de vehicles estacionats al carrer.

Conclusió

Per tant, podem afirmar que la modificació proposada és una modificació d’escassa entitat que no té efectes significatius sobre el medi ambient i, per tant, així es pot declarar per resolució de l’òrgan ambiental de conformitat amb el que disposa l’apartat 5 de l’art. 9 la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació  ambiental de les Illes Balears.

Per tot això, i vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de 18 d’abril de 2017, dict la següent:

RESOLUCIÓ

1. Declarar que la Modificació Puntual 9/1-2016 de les NNSS de Marratxí per a la inclusió de l’ús d’aparcament particular de vehicles en planta soterrani a les zonificacions “Casc Antic” (CA) o  “Extensiva Antiga” (EA), no té efectes significatius sobre el medi ambient als efectes previstos a l’apartat 5 de l’art. 9 la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació  ambiental de les Illes Balears. En conseqüència no està subjecte a procediment d’avaluació ambiental.

2. Notificar la present resolució als interessats als efectes oportuns.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 19 d’abril de 2017 

El President de la CMAIB

Per delegació del Ple (BOIB núm. 168, 14/11/2015)

Antoni Alorda Vilarrubias