Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 4230
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 12 d‘abril de 2017 per la qual es convoquen ajudes de mobilitat dins l’àmbit de l’Euroregió Pirineus Mediterrània i ajudes de desplaçament per a alumnes de les Illes Balears que cursin estudis universitaris a la Unió Europea (UE-28) durant l’any acadèmic 2016-2017

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’article 36.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, estableix que, en matèria d’ensenyament universitari, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva, sens perjudici de l’autonomia universitària, en la programació i la coordinació del sistema universitari, en el finançament propi de les universitats i en la regulació i la gestió del sistema propi de beques i ajudes.

Així mateix, l’Estatut, en l’article 3, empara la insularitat del territori de la comunitat autònoma com a fet diferencial i mereixedor de protecció especial. Per aquesta raó, preveu que els poders públics, de conformitat amb el que estableix la Constitució, garanteixin l’aplicació efectiva de totes les mesures necessàries per evitar que, d’aquest fet diferencial, en puguin derivar desequilibris econòmics o de qualsevol altre tipus que vulnerin el principi de solidaritat entre totes les comunitats autònomes.

L’article 45 de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’universitats, també preveu, en l’apartat primer, que, en relació amb les beques i ajudes a l’estudi, s’han de tenir en compte la singularitat dels territoris insulars i la distància respecte al territori peninsular per afavorir la mobilitat i les condicions d’igualtat en l’exercici de l’educació dels alumnes d’aquests territoris.

Fonamentant-se en l’article 138 de la Constitució espanyola, l’article 17 de la Llei 30/1998, de 29 de juliol, del règim especial de les Illes Balears, fa referència a la compensació de la insularitat en matèria educativa. Aquesta compensació ha de preveure les necessitats dels alumnes que han de cursar estudis universitaris no impartits al territori de les Illes Balears i també la doble insularitat que han de suportar els alumnes de Menorca, els d’Eivissa i els de Formentera. Així, des de l’any acadèmic 1999-2000, el Pla Estatal de Beques ha previst el fet insular dels sol·licitants amb residència familiar a la nostra comunitat i ha augmentat la quantitat econòmica de les beques, tant les de caràcter general com les de mobilitat.

Tot i que considera positives les mesures adoptades en aquest Pla, la Conselleria d’Educació i Universitat té la voluntat de continuar amb la política d’ajudes econòmiques per als alumnes universitaris de les Illes Balears iniciada en anys anteriors, d’una banda, per garantir una prestació homogènia i eficaç del servei públic de l’educació que permeti corregir les desigualtats per motius d’insularitat dels alumnes de les Illes Balears i, de l’altra, per afavorir, dins les limitacions pressupostàries de la Conselleria, la qualitat, la competència i l’excel·lència en el rendiment acadèmic de la nostra comunitat universitària.

En la convocatòria corresponent al curs 2016-2017, la Conselleria manté la seva aposta en el camí cap a la competència i l’excel·lència, ja que, amb l’afany d’internacionalitzar el sistema universitari, ofereix als estudiants de les Illes Balears la possibilitat de cursar els estudis a universitats de qualsevol país de la Unió Europea (UE-28).

La Declaració de Bolonya va establir les bases per construir un espai europeu d’educació superior (EEES), organitzat conforme a certs principis (qualitat, mobilitat, diversitat, competitivitat) i orientat a assolir, entre d’altres, aquests dos objectius estratègics: incrementar l’ocupació a la Unió Europea i convertir el sistema europeu de formació superior en un pol d’atracció per a estudiants i professors d’altres parts del món.

La Declaració de Bolonya recull els sis objectius següents:

  • Adoptar un sistema de titulacions fàcilment comprensible i comparable, mitjançant la implantació, entre altres aspectes, d’un suplement al diploma.
  • Adoptar un sistema basat, fonamentalment, en dos cicles principals.
  • Establir un sistema de crèdits, com el sistema ECTS.
  • Promoure la cooperació europea en matèria d’avaluació de la qualitat a fi d’elaborar criteris i metodologies comparables.
  • Promoure la necessària dimensió europea en l’ensenyament superior, especialment en relació amb el desenvolupament curricular.
  • Promoure la mobilitat mitjançant l’eliminació dels obstacles que impedeixen el ple exercici de la lliure circulació d’estudiants, professors i personal administratiu de les universitats i altres institucions d’ensenyament superior europeu.

El procés de Bolonya forma part dels objectius de les estratègies «Educació i formació 2020» i «Europa 2020».

S’ha de remarcar que la Declaració de Bolonya té caràcter polític: enuncia una sèrie d’objectius i uns instruments per aconseguir-los, però no fixa uns deures jurídicament exigibles. Aquesta convocatòria pretén ajudar a assolir aquests objectius, en la mesura que contribueix a eliminar els obstacles a la mobilitat dels estudiants de les Illes Balears que cursen estudis universitaris oficials a qualsevol universitat de la UE-28.

D’altra banda, una vegada consolidat el procés d’adaptació del sistema universitari a les directrius de la Declaració de Bolonya, la Conselleria d’Educació i Universitat manté, en aquesta convocatòria, l’oferta específica de 40 ajudes per cursar estudis de màster fora de l’illa de residència.

D’aquesta compensació econòmica per a desplaçaments se’n poden beneficiar, si compleixen uns requisits acadèmics mínims pel que fa als crèdits dels quals s’han d’haver matriculat, els alumnes de les Illes Balears que s’hagin de desplaçar fora de l’illa on resideixen per cursar estudis universitaris oficials, sempre que no puguin fer aquests estudis a la seva illa de residència com a alumnes de la Universitat de les Illes Balears o dels centres que hi estan adscrits, bé perquè els estudis no s’hi ofereixen o bé perquè no hi han obtingut plaça.

L’Euroregió Pirineus Mediterrània, creada el 29 d’octubre de 2004, és un projecte de cooperació política entre les Illes Balears, Catalunya, el Llenguadoc-Rosselló i el Migdia-Pirineus amb l’objectiu de crear al nord-oest de la Mediterrània un pol de desenvolupament sostenible basat en la innovació i la integració social i econòmica del territori i contribuir a la construcció d’una Europa unida, solidària i acostada als ciutadans.

Els reptes que té són aconseguir l’afirmació com a territori de projectes a escala europea, defensar amb una mateixa veu projectes essencials per al desenvolupament equilibrat i sostenible, millorar la competitivitat tot situant les persones al cor de l’acció i convertir-se en un pol d’innovació i creixement mitjançant els vincles teixits entre els centres tecnològics, científics i culturals respectius.

Per situar la formació dels alumnes universitaris de les Illes Balears a un nivell de qualitat semblant al de la resta de països de la Unió Europea i per facilitar la mobilitat internacional d’alumnes entre els diferents centres d’ensenyament superior, la Conselleria d’Educació i Universitat ha concedit ajudes complementàries per a alumnes residents a les Illes Balears que cursen part dels estudis universitaris a l’estranger.

La Conselleria d’Educació i Universitat, atès l’interès que té per desenvolupar projectes conjunts dins l’àmbit de l’Euroregió i l’acceptació de les ajudes en anys anteriors, considera estratègica l’obertura d’una línia específica d’ajudes de mobilitat internacional durant l’any acadèmic 2016-2017, sobretot en el context d’adaptació obligada del sistema universitari espanyol a les directrius de l’espai europeu d’educació superior i tenint en compte l’Acord de l’Euroregió Pirineus Mediterrània de 18 de juny de 2009 de fomentar la mobilitat internacional en el si de l’Eurocampus Pirineus Mediterrània. Per tot plegat, en aquesta convocatòria de subvencions s’hi inclouen ajudes per a aquests desplaçaments. A més, s’estableixen com a àrees prioritàries les temàtiques considerades estratègiques per a l’Eurocampus, que són les següents: plataformes tecnològiques relacionades amb la salut, agroalimentació, biotecnologia i turisme.

El procediment de concessió d’aquestes subvencions s’ha de tramitar d’acord amb els principis de publicitat, d’objectivitat, de transparència, d’igualtat i de no-discriminació, la qual cosa exigeix publicar-ne la convocatòria corresponent. D’acord amb l’article 4.1 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura (BOIB núm. 100, d’11 de juliol), correspon al conseller d’Educació i Universitat aprovar aquesta convocatòria mitjançant una resolució.

També són aplicables a aquesta Resolució la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Finalment, mitjançant un acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici de 2017 (BOIB núm. 15, de 4 de febrer).

Per tot això, tenint en compte la disponibilitat pressupostària per a l’exercici de 2017, així com els informes previs del Servei Jurídic i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, i amb la fiscalització prèvia limitada de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer

Aprovar la convocatòria, en règim de concurrència competitiva, d’ajudes de mobilitat dins l’àmbit de l’Euroregió Pirineus Mediterrània i d’ajudes de desplaçament per a alumnes de les Illes Balears que cursin estudis universitaris a la Unió Europea (UE-28) durant l’any acadèmic 2016-2017.

Segon

Aprovar els termes d’aquesta convocatòria, que consten en l’annex 1, d’acord amb l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura.

Tercer

Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El recurs potestatiu de reposició s’entén desestimat si no s’ha resolt i no se n’ha notificat la resolució en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-lo interposat. En aquest cas, resta expedita la via jurisdiccional contenciosa administrativa en els termes que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Contra aquesta Resolució, també s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998.

Palma, 12 d’abril de 2017

El conseller d’Educació i Universitat

Martí X. March Cerdà

 

ANNEX 1

Normes generals i particulars de les ajudes de mobilitat dins l’àmbit de l’Euroregió Pirineus Mediterrània i de les ajudes de desplaçament per a alumnes de les Illes Balears que cursin estudis universitaris a la Unió Europea (UE-28) durant l’any acadèmic 2016-2017

1. Objecte

L’objecte d’aquesta Resolució és aprovar la convocatòria i el procediment de concessió d’ajudes complementàries per a alumnes de les Illes Balears que cursen estudis universitaris oficials i participen en programes institucionals de mobilitat que permeten dur a terme part d’aquests estudis a centres estrangers d’ensenyament superior dins l’àmbit dels territoris integrats a l’Euroregió Pirineus Mediterrània, així com aprovar la convocatòria i el procediment de concessió d’ajudes per compensar part del cost del desplaçament dels alumnes de les Illes Balears que, atès el fet insular, s’han de desplaçar i han de residir fora de l’illa on es troba el seu domicili familiar per cursar estudis universitaris a qualsevol país de la Unió Europea (UE-28) durant l’any acadèmic 2016-2017.

2. Règim jurídic

Aquesta convocatòria es regeix pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), i per l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura (BOIB núm. 100, d’11 de juliol).

3. Partida pressupostària

A aquesta convocatòria s’hi destina un màxim de 246.000,00 euros, amb càrrec a la partida pressupostària 13801 421F05 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017.

4. Compatibilitat

4.1. Les ajudes convocades en aquesta Resolució en concepte de mobilitat dins l’àmbit de l’Euroregió Pirineus Mediterrània (euroxecs) són compatibles amb altres de destinades a programes institucionals de mobilitat internacional per a alumnes universitaris i amb les concedides en el marc del programa estatal de beques i ajudes a l’estudi per a l’any acadèmic 2016-2017. No són compatibles, però, amb les relacionades amb programes de pràctiques. En cap cas, l’import total que rebi una mateixa persona beneficiària no pot superar, aïlladament o conjuntament amb altres subvencions o ajudes de l’Administració o d’altres entitats públiques o privades, el cost de l’activitat que es dugui a terme.

4.2. Les ajudes de desplaçament per cursar estudis universitaris oficials a alguna universitat de la Unió Europea (UE-28) que es convoquen en aquesta Resolució són incompatibles amb les beques per a finalitats similars (matrícula, residència i/o desplaçament) que es puguin rebre de qualsevol administració. També són incompatibles amb qualsevol tipus d’ajuda o beca per a finalitats similars d’entitats públiques o privades.

En tot cas, l’ajuda econòmica es denegarà si la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior té constància que la persona sol·licitant rep alguna beca del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport o de qualsevol administració o entitat pública o privada.

4.3. En el cas que la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior tengui constància que la persona sol·licitant ha obtingut una beca del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport o una ajuda o beca d’una altra administració o d’una entitat pública o privada i que aquesta situació no s’ha declarat, ha d’iniciar l’expedient de reintegrament de l’ajuda prevista en aquesta Resolució. Així mateix, la persona sol·licitant perdrà el dret a obtenir una ajuda de desplaçament en les convocatòries dels anys acadèmics 2017-2018 i 2018-2019, amb la tramitació prèvia de l’expedient sancionador corresponent.

5. Persones beneficiàries

5.1. Poden beneficiar-se de les ajudes previstes en aquesta Resolució per a l’any acadèmic 2016-2017 les persones que es trobin en alguna de les circumstàncies descrites en cadascuna de les nou categories següents:

1a. Alumnes amb domicili familiar a les Illes Balears que cursin estudis universitaris oficials a alguna universitat espanyola de l’Euroregió Pirineus Mediterrània i que participin en programes institucionals de mobilitat que permeten cursar part d’aquests estudis a un centre d’ensenyament superior francès dins l’àmbit dels territoris integrats a l’Euroregió Pirineus Mediterrània.

Tenen prioritat les sol·licituds per cursar estudis relacionats amb les temàtiques següents:

  • Plataformes tecnològiques relacionades amb la salut.
  • Agroalimentació.
  • Biotecnologia.
  • Turisme.

2a. Alumnes amb domicili familiar a les Illes Balears que s’han de desplaçar a una altra comunitat autònoma d’Espanya o a un altre país de la Unió Europea (UE-28) per cursar estudis de màster universitari oficial que no s’imparteixen a la Universitat de les Illes Balears. Als efectes d’aquesta convocatòria, no es consideren ensenyaments no impartits les diferents especialitats d’un mateix títol de màster universitari oficial que s’imparteix a la Universitat de les Illes Balears.

Alumnes amb domicili familiar a les Illes Balears que s’han de desplaçar a una altra illa per cursar estudis de màster oficial que s’imparteixen a la Universitat de les Illes Balears.

3a. Alumnes amb domicili familiar a Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera que s’han de desplaçar a una altra illa de les Balears per cursar diplomatures, llicenciatures o estudis oficials de grau, arquitectura tècnica, enginyeria tècnica, arquitectura o enginyeria a qualsevol centre de la Universitat de les Illes Balears o per fer pràctiques de laboratori obligatòries dels estudis de la Universitat Nacional d’Educació a Distància, llevat dels casos d’exclusió que figuren en l’apartat 6 d’aquest annex.

4a. Alumnes amb domicili familiar a les Illes Balears que s’han de desplaçar a una altra comunitat autònoma d’Espanya o a un altre país de la Unió Europea (UE-28) per cursar, a centres propis d’universitats públiques, diplomatures, llicenciatures o estudis oficials de grau, arquitectura tècnica, enginyeria tècnica, arquitectura o enginyeria que no s’imparteixen a la Universitat de les Illes Balears ni als centres adscrits a aquesta Universitat.

5a. Alumnes amb domicili familiar a Menorca, Eivissa o Formentera que s’han de desplaçar a una altra comunitat autònoma d’Espanya o a un altre país de la Unió Europea (UE-28) per cursar, a centres propis d’universitats públiques, diplomatures, llicenciatures o estudis oficials de grau, arquitectura tècnica, enginyeria tècnica, arquitectura o enginyeria que la Universitat de les Illes Balears o els centres que hi estan adscrits només imparteixen a Mallorca.

6a. Alumnes amb domicili familiar a Mallorca que s’han de desplaçar a una altra comunitat autònoma d’Espanya o a un altre país de la Unió Europea (UE-28) per cursar, a centres propis d’universitats públiques, diplomatures, llicenciatures o estudis oficials de grau, arquitectura tècnica, enginyeria tècnica, arquitectura o enginyeria perquè no han obtingut plaça a la Universitat de les Illes Balears ni als centres adscrits a aquesta Universitat.

7a. Alumnes amb domicili familiar a les Illes Balears que s’han de desplaçar a una altra comunitat autònoma d’Espanya o a un altre país de la Unió Europea (UE-28) per cursar, a universitats privades o a centres adscrits a universitats públiques o privades, diplomatures, llicenciatures o estudis oficials de grau, arquitectura tècnica, enginyeria tècnica, arquitectura o enginyeria que no s’imparteixen a la Universitat de les Illes Balears ni als centres adscrits a aquesta Universitat.

8a. Alumnes amb domicili familiar a les Illes Balears que s’han de desplaçar a una altra comunitat autònoma d’Espanya o a un altre país de la Unió Europea (UE-28) per cursar, a universitats privades o a centres adscrits a universitats públiques o privades, diplomatures, llicenciatures o estudis oficials de grau, arquitectura tècnica, enginyeria tècnica, arquitectura o enginyeria perquè no han obtingut plaça a la Universitat de les Illes Balears ni als centres adscrits a aquesta Universitat.

9a. Alumnes amb domicili familiar a les Illes Balears que s’han de desplaçar a una altra comunitat autònoma d’Espanya o a un altre país de la Unió Europea (UE-28) per cursar diplomatures, llicenciatures o estudis oficials de grau, arquitectura tècnica, enginyeria tècnica, arquitectura o enginyeria que a les Illes Balears només s’imparteixen a centres adscrits a la Universitat de les Illes Balears.

5.2. En el marc d’aquesta convocatòria no es pot atorgar més d’una ajuda per sol·licitant.

6. Requisits generals i exclusions

6.1. Per poder obtenir una de les ajudes d’aquesta convocatòria, s’han de complir els requisits generals següents:

a) Tenir la nacionalitat espanyola o d’algun estat membre de la Unió Europea. Les persones estrangeres no comunitàries han d’acreditar la condició de residents. Queden excloses de concórrer-hi les que es trobin en situació d’estada.

b) Tenir el domicili familiar a les Illes Balears. A aquest efecte, s’entén que tenen el domicili familiar a les Illes Balears les persones que tenen veïnatge administratiu a qualsevol dels municipis de les Illes Balears.

c) Cursar 42 crèdits o més d’una única titulació oficial universitària durant l’any acadèmic 2016-2017. En el cas de sol·licitants que cursin estudis corresponents a una programació conjunta d’ensenyaments oficials (PCEO) o doble grau, els crèdits poden ser de qualsevol de les dues titulacions que componen la PCEO.

d) Cursar els estudis a una universitat pública o privada ubicada a algun dels països de la Unió Europea (UE-28): Alemanya, Àustria, Bèlgica, Bulgària, Croàcia, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Espanya, Estònia, Finlàndia, França, Grècia, Hongria, Irlanda, Itàlia, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, els Països Baixos, Polònia, Portugal, el Regne Unit, la República Txeca, Romania, Suècia o Xipre.

6.2. Per poder obtenir l’ajuda, s’han de complir els requisits següents, referents al rendiment acadèmic del curs 2015-2016:

a) Els sol·licitants que tenguin el títol de batxiller, que accedeixin a la universitat mitjançant la prova d’accés i que es matriculin per primera vegada del primer curs d’uns estudis de grau han d’acreditar una nota d’accés a la universitat igual o superior a 5,50 punts ¾sense comptar-hi la qualificació obtinguda en la fase específica¾, calculada d’acord amb la fórmula següent: 0,6 NMB + 0,4 QFG (on NMB és la nota mitjana de batxillerat i QFG, la qualificació de la fase general).

En les vies d’accés a la universitat restants també es requereix una nota mínima de 5,50 punts en la prova o en l’ensenyament que permeti accedir a la universitat.

b) Els sol·licitants de beca del segon curs o dels posteriors han d’haver superat durant el curs acadèmic 2015-2016, i segons la branca de coneixement a la qual pertanyin els estudis, els percentatges de crèdits de què s’hagin matriculat que s’indiquen a continuació:

  • Arts i humanitats: 90 %.
  • Ciències: 65 %.
  • Ciències socials i jurídiques: 90 %.
  • Ciències de la salut: 80 %.
  • Enginyeria o arquitectura: 65 %.

En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha d’haver estat matriculada, com a mínim, de 42 crèdits d’una única titulació oficial universitària el curs 2015-2016. En el cas de sol·licitants que cursaven estudis corresponents a una programació conjunta d’ensenyaments oficials (PCEO) o doble grau, els crèdits poden ser de qualsevol de les dues titulacions que componen la PCEO.

A l’efecte d’acreditar aquest requisit, no es tenen en compte els crèdits convalidats, reconeguts o transferits.

c) Els sol·licitants de beca per a estudis de màster han de complir els requisits acadèmics següents:

  • Els estudiants de primer curs de màsters que habiliten o que són una condició necessària per a l’exercici d’una professió regulada han d’acreditar una nota mitjana de 6,50 punts en els estudis previs que donen accés al màster. Pel que fa als restants estudis de màster, han d’acreditar una nota mitjana de 7,00 punts. Les notes mitjanes procedents d’estudis d’ensenyaments tècnics s’han de multiplicar pel coeficient 1,17.
  • Els estudiants de segon curs de màsters que habiliten o que són una condició necessària per a l’exercici d’una professió regulada han d’acreditar una nota mitjana del primer curs de 6,50 punts. En el cas dels restants estudis de màster, han d’acreditar una nota mitjana de 7,00 punts.

En tot cas, a més de les notes mitjanes fixades en els apartats anteriors, els sol·licitants de beca per al segon curs d’un màster han d’acreditar que han superat tots els crèdits de què s’havien matriculat el primer curs. Aquest mateix criteri s’aplica també als casos d’estudiants amb una discapacitat igual al 65 % o superior als quals s’havia reduït la càrrega lectiva.

A més, el nombre mínim de crèdits de què s’han d’haver matriculat els sol·licitants el curs 2015-2016 és el que, per a cada cas, s’indica en el punt b anterior.

6.3. En el cas dels sol·licitants que durant el curs 2015-2016 no s’hagin matriculat a ensenyaments universitaris oficials, els requisits de rendiment acadèmic i de matrícula s’entenen referits al darrer any acadèmic cursat.

6.4. Per poder optar a l’ajuda de mobilitat dins l’àmbit de l’Euroregió Pirineus Mediterrània (euroxecs) s’han de complir els requisits addicionals següents:

a) El sol·licitant ha de participar durant l’any acadèmic 2016-2017 en un programa institucional de mobilitat internacional per a alumnes universitaris, preferentment a través d’una convocatòria pública i competitiva, amb una estada mínima de tres mesos i una dedicació docent mínima de 24 crèdits.

b) S’ha d’haver signat un acord d’estudis definitiu (final study programme, final learning agreement o similar) o un document de correspondència equivalent entre la universitat espanyola d’origen i el centre estranger d’ensenyament superior de destinació per a una estada igual a tres mesos o superior i una dedicació docent mínima de 24 crèdits durant l’any acadèmic 2016-2017.

6.5. Resten excloses d’aquesta convocatòria:

a) Les persones que cursin ensenyaments artístics superiors, com estudis de música, de dansa i art dramàtic, de conservació i restauració de béns culturals i d’arts plàstiques i disseny.

b) Les persones que cursin estudis corresponents a títols propis de les universitats.

c) Les persones que cursin estudis corresponents a un doctorat.

d) Les persones que cursin estudis de les modalitats a distància, en línia o virtual. Això no obstant, s’inclouen en aquesta convocatòria els alumnes de la Universitat Nacional d’Educació a Distància residents a Menorca, Eivissa o Formentera que s’hagin de desplaçar a Mallorca per fer pràctiques de laboratori obligatòries.

e) Les persones que cursin estudis específics i obligatoris de preparació o especialització per a l’exercici professional que no siguin màsters universitaris oficials.

7. Determinació dels nivells llindar de renda

7.1. Per concedir les ajudes per a desplaçaments que es convoquen mitjançant aquesta Resolució, i a l’efecte d’ordenar les llistes de sol·licitants, s’ha d’aplicar el procediment que es fixa en els apartats següents.

7.2. La renda familiar s’obté sumant les rendes de l’exercici de 2015 de cadascun dels membres computables de la família, calculades segons s’indica en el punt següent.

7.3. La renda dels membres computables que hagin presentat la declaració de l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) s’ha de determinar de la manera següent:

a) S’ha de sumar la base imposable general i la base imposable de l’estalvi (caselles 380 i 395 de la declaració de l’IRPF).

b) D’aquest resultat, se n’ha de restar la quota resultant de l’autoliquidació (casella 532 de la declaració de l’IRPF).

7.4. Per determinar la renda dels membres computables que obtenguin ingressos propis i no hagin presentat la declaració de l’IRPF, s’han de sumar la base imposable general i la base imposable de l’estalvi. Se n’han d’excloure els saldos nets negatius de guanys i pèrdues patrimonials corresponents a exercicis anteriors al 2015 i el saldo net negatiu de rendiments del capital mobiliari del 2012, el 2013 i el 2014 que s’ha d’integrar a la base imposable de l’estalvi. Del resultat, se n’han de restar els pagaments a compte efectuats.

7.5. La presentació de la sol·licitud d’ajuda implica autoritzar l’Administració educativa a obtenir, a l’efecte de concedir la beca, les dades necessàries per determinar la renda familiar i per comprovar que l’alumne està empadronat a les Illes Balears.

7.6. En el cas que l’Administració no pugui obtenir les dades necessàries, ha de requerir a la persona sol·licitant que aporti els documents per determinar el llindar de renda.

7.7. A l’efecte d’establir l’ordre de prelació final, es classificaran en el llindar 3, per ordre d’entrada de les sol·licituds, les persones que, tot i complir tots els requisits per obtenir les ajudes, no hagin presentat tota la documentació necessària per determinar el llindar de renda una vegada finalitzat el termini d’esmena previst en l’apartat 16.

8. Membres computables

8.1. Per calcular la renda familiar, es consideren membres computables de la família el pare i la mare, o el tutor o la persona encarregada de la guarda i protecció de l’estudiant, aquest mateix i els germans fadrins menors de 25 anys que vivien al domicili familiar el 31 de desembre de 2015 o els majors d’edat quan es tracti de persones amb discapacitat, així com els ascendents dels pares quan es justifiqui, amb el certificat d’empadronament corresponent, que resideixen al mateix domicili.

8.2. En el cas que les persones sol·licitants constitueixin unitats familiars independents, també es consideren membres computables el cònjuge o la persona a la qual es trobin unides per una relació anàloga, així com els fills que visquin al mateix domicili.

8.3. En el cas de divorci o separació legal dels pares, no es considera membre computable el que no convisqui amb el sol·licitant de la beca.

No obstant això, el nou cònjuge o la persona amb qui es mantengui una relació anàloga té la consideració de membre computable i sustentador principal, si escau, i les seves rendes s’han d’incloure dins el còmput de la renda familiar.

8.4. En el cas que les persones sol·licitants al·leguin que estan emancipades o que són independents familiarment i econòmicament, amb independència del seu estat civil, han d’acreditar de manera fefaent la titularitat o el lloguer del seu domicili habitual, i també que disposen de mitjans econòmics propis suficients per ser independents. Si no ho fan, i sempre que els ingressos acreditats siguin inferiors a les despeses considerades indispensables i a les suportades en concepte d’habitatge, s’entendrà que no s’ha provat que són independents i els ingressos corresponents als membres computables de la família a què es refereixen els punts 8.1 i 8.2 s’inclouran en el càlcul de la renda familiar.

8.5. Si en l’imprès de sol·licitud es manifesta la voluntat de no declarar el nombre de membres de la unitat familiar, la sol·licitud es classificarà en el llindar 3 de renda. En aquests casos, no cal presentar cap document acreditatiu de la renda a l’efecte de classificar la sol·licitud.

 

9. Deduccions de la renda familiar

9.1. Per poder tenir en compte les deduccions que s’indiquen a continuació, s’ha d’acreditar que el 31 de desembre de 2015 en la unitat familiar hi concorrien les situacions amb dret a deducció.

9.2. Una vegada calculada la renda familiar d’acord amb les indicacions dels apartats 7 i 8, s’han d’aplicar les deduccions següents:

a) El 50 % dels ingressos aportats per qualsevol membre computable de la família diferent dels sustentadors principals.

b) 525,00 euros per cada germà, inclosa la persona sol·licitant, que visqui al domicili familiar quan es tracti de famílies nombroses de categoria general i 800,00 euros en el cas de famílies nombroses de categoria especial, sempre que tenguin dret a aquest benefici. La deducció aplicable a la persona sol·licitant és de 2.000,00 euros quan tengui un grau de discapacitat igual al 65 % o superior.

c) 1.811,00 euros per cada germà o fill del sol·licitant que tengui un grau de discapacitat legalment qualificada igual al 33 % o superior. Aquesta deducció també s’aplica en els casos en què sigui el sol·licitant qui té aquesta discapacitat. La deducció és de 2.881,00 euros quan el grau de discapacitat és igual al 75 % o superior i de 4.000,00 euros en el cas que sigui el mateix sol·licitant qui té un grau de discapacitat igual al 65 % o superior.

d) 1.176,00 euros per cada germà del sol·licitant menor de 25 anys que cursi estudis universitaris i resideixi fora del domicili familiar quan siguin dos o més els estudiants amb residència fora del domicili familiar pel fet de cursar estudis universitaris.

9.3. El llindar de renda familiar aplicable s’ha d’incrementar un 20 % quan la persona sol·licitant sigui òrfena absoluta i menor de 25 anys.

10. Nivells llindar de renda

S’estableixen tres nivells llindar de renda per ordenar les sol·licituds admeses:

a) Llindar 1

Famílies d’un membre: fins a 16.934,00 euros.

Famílies de dos membres: fins a 28.907,00 euros.

Famílies de tres membres: fins a 39.236,00 euros.

Famílies de quatre membres: fins a 46.057,00 euros.

Famílies de cinc membres: fins a 52.082,00 euros.

Famílies de sis membres: fins a 56.224,00 euros.

Famílies de set membres: fins a 60.320,00 euros.

Famílies de vuit membres: fins a 64.398,00 euros.

A partir del vuitè membre, a la darrera quantitat s’hi han de sumar 4.069,00 euros per cada nou membre computable de la família.

b) Llindar 2

Famílies d’un membre: fins a 28.224,00 euros.

Famílies de dos membres: fins a 48.178,00 euros.

Famílies de tres membres: fins a 65.394,00 euros.

Famílies de quatre membres: fins a 78.472,00 euros.

Famílies de cinc membres: fins a 86.804,00 euros.

Famílies de sis membres: fins a 93.706,00 euros.

Famílies de set membres: fins a 100.534,00 euros.

Famílies de vuit membres: fins a 107.330,00 euros.

A partir del vuitè membre, a la darrera quantitat s’hi han de sumar 6.782,00 euros per cada nou membre computable de la família.

c) Llindar 3

Famílies d’un membre: superior a 28.224,00 euros.

Famílies de dos membres: superior a 48.178,00 euros.

Famílies de tres membres: superior a 65.394,00 euros.

Famílies de quatre membres: superior a 78.472,00 euros.

Famílies de cinc membres: superior a 86.804,00 euros.

Famílies de sis membres: superior a 93.706,00 euros.

Famílies de set membres: superior a 100.534,00 euros.

Famílies de vuit membres: superior a 107.330,00 euros.

A partir del vuitè membre, el llindar 3 de renda familiar s’ha de calcular sumant a la darrera quantitat 6.782,00 euros per cada nou membre computable de la família.

11. Sol·licitud

11.1. L’imprès de sol·licitud s’ha d’emplenar en línia a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior (http://dguni.caib.es). La resta d’impresos també són a disposició de les persones interessades en aquesta pàgina web.

11.2. Per als euroxecs s’estableixen dues modalitats de sol·licitud:

a) Modalitat 1: temàtiques prioritàries. Estudis oficials relacionats amb les àrees de coneixement prioritàries següents:

  • Plataformes tecnològiques relacionades amb la salut.
  • Agroalimentació.
  • Biotecnologia.
  • Turisme.

b) Modalitat 2: temàtica lliure. Estudis oficials de temàtica lliure.

11.3. La persona interessada ha de presentar la sol·licitud, una vegada emplenada en línia, juntament amb la documentació requerida en l’apartat 12 d’aquest annex, al Registre de la Conselleria d’Educació i Universitat o a qualsevol de les dependències que determina l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La sol·licitud s’ha d’adreçar a la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior de la Conselleria d’Educació i Universitat.

11.4. Si la sol·licitud s’envia per correu, s’ha de presentar dins un sobre obert perquè l’exemplar destinat a la Conselleria d’Educació i Universitat es dati i segelli, d’acord amb el que disposa l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre, i suplement en català núm. 1, de 20 de gener de 2000). En el cas que l’oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entendrà com a data vàlida de presentació la d’entrada al Registre de la Conselleria d’Educació i Universitat.

11.5. El termini per presentar les sol·licituds s’inicia l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el dia 15 de juny de 2017.

12. Documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud

12.1. Per tramitar la sol·licitud, s’ha de presentar la documentació següent:

a) L’imprès de sol·licitud emplenat i signat degudament per la persona sol·licitant i amb les signatures d’autorització dels altres membres de la unitat familiar.

b) En el cas d’alumnes estrangers, una fotocòpia del passaport i del número d’identificació de l’estranger (NIE).

c) En el cas d’alumnes estrangers no comunitaris, una fotocòpia de la targeta de residència.

d) Un certificat d’empadronament que acrediti el veïnatge administratiu de la persona sol·licitant a un municipi de les Illes Balears, en el cas que en els documents anteriors no hi figuri com a localitat del domicili un municipi de les Illes Balears.

e) Una fotocòpia compulsada del llibre de família a l’efecte de determinar el nombre de membres de la unitat familiar.

f) L’acreditació documental corresponent en el cas que la persona sol·licitant tengui dret a alguna de les deduccions de la renda familiar d’acord amb el que es disposa en l’apartat 9.

g) Una fotocòpia de l’imprès de la matrícula universitària corresponent a l’any acadèmic 2016-2017 en què consti la titulació cursada per la persona sol·licitant i el nombre de crèdits de què s’ha matriculat, que ha de ser igual a 42 o superior, sense tenir en compte els crèdits convalidats, reconeguts o transferits.

h) Els originals segellats pel banc o una còpia compulsada dels rebuts de l’entitat financera que acreditin el pagament complet de la matrícula dels estudis per als quals se sol·licita l’ajuda, així com del total de la resta de despeses acadèmiques en el cas d’universitats privades o de centres adscrits a universitats públiques o privades.

i) En el cas que la persona sol·licitant s’hagi matriculat del primer curs d’uns estudis de grau, una fotocòpia compulsada del resultat de les proves d’accés a la universitat. En el cas d’accedir a la universitat per altres vies, una fotocòpia compulsada de la nota de la prova o l’ensenyament que permeti l’accés a la universitat.

j) En el cas que la persona sol·licitant s’hagi matriculat del segon curs o dels posteriors, un certificat acadèmic complet ¾original o fotocòpia compulsada¾ o un certificat emès per la universitat a l’efecte de sol·licitar una beca ¾original o fotocòpia compulsada¾ o una còpia impresa de l’expedient personal amb el segell original de la universitat (no s’admeten fotocòpies simples o impressions sense segellar) en què constin les assignatures de què es va matricular el curs acadèmic 2015-2016, amb el nombre de crèdits i les qualificacions obtingudes.

En el cas que la persona sol·licitant s’hagi matriculat del primer curs d’uns estudis de màster, també hi ha de constar la nota mitjana dels estudis que donen accés al màster.

k) Una declaració responsable de veracitat de les dades bancàries del compte del qual l’alumne és titular o cotitular (annex 2) degudament emplenada i signada pel sol·licitant.

l) En els casos corresponents a les categories 6a i 8a previstes en el punt 5.1 d’aquest annex, l’original o una còpia compulsada del certificat pertinent de la Universitat de les Illes Balears.

m) En el cas d’alumnes de la Universitat Nacional d’Educació a Distància, un certificat emès pel centre que justifiqui la necessitat de desplaçar-se per fer les pràctiques de laboratori obligatòries de les assignatures de què s’han matriculat.

n) Qualsevol altre document que l’Administració sol·liciti perquè el considera necessari per verificar el compliment i l’efectivitat de les condicions de concessió de l’ajuda.

12.2. En el cas de sol·licituds d’ajudes per a la mobilitat dins l’Euroregió, la persona interessada ha de presentar, a més, la documentació addicional següent:

a) Una fotocòpia compulsada del document que acrediti que participa en un programa internacional de mobilitat per a alumnes universitaris durant l’any acadèmic 2016-2017, expedit per la universitat espanyola d’origen, amb indicació del centre estranger d’ensenyament superior de destinació, la durada de l’estada (que ha de ser igual a tres mesos o superior) i la denominació exacta del programa.

b) Si es tracta d’un programa de mobilitat de caràcter intern de la universitat d’origen i/o sense convocatòria pública i competitiva, la documentació reguladora de les condicions per participar-hi.

c) Una fotocòpia compulsada de l’acord d’estudis definitiu (final study programme, final learning agreement o similar) o del document de correspondència equivalent entre la universitat espanyola d’origen i el centre estranger d’ensenyament superior de destinació per a l’any acadèmic 2016-2017 en què consti que cursa 24 crèdits o més a l’estranger.

12.3. En el cas de sol·licitants matriculats a un país que no sigui Espanya, la documentació acreditativa ha d’estar redactada en català, espanyol, alemany, anglès, francès, italià o portuguès.

En el cas que algun document acreditatiu estigui redactat en un idioma diferent dels anteriors i, a partir del conjunt de la documentació, la unitat encarregada de la tramitació administrativa no pugui comprovar el compliment dels requisits, en l’informe a què fa referència l’apartat 16 d’aquest annex s’ha de requerir a la persona sol·licitant que presenti els documents originals en una traducció a qualsevol dels idiomes esmentats en el paràgraf anterior o, alternativament, una traducció al català o a l’espanyol.

13. Instrucció del procediment

13.1. L’òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior, que ha de dur a terme les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució corresponent, en el marc de l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

13.2. En concret, correspon a l’òrgan instructor:

a) Determinar les persones admeses a la convocatòria.

b) Resoldre els dubtes d’interpretació que puguin sorgir en relació amb les bases reguladores de la subvenció i la convocatòria.

c) Sol·licitar l’informe de la Comissió Avaluadora al qual fa referència el punt 15.1.b d’aquest annex.

d) Sol·licitar els informes que siguin necessaris per elaborar la proposta de resolució.

e) Requerir els documents complementaris que es considerin necessaris per conèixer les circumstàncies peculiars de cada cas a l’efecte de garantir la inversió correcta dels recursos pressupostaris destinats a les ajudes.

f) Formular la proposta de resolució.

14. Quantia de l’ajuda i criteris objectius i de preferència que n’han de regir la concessió

14.1. La subvenció per a cada sol·licitant que compleixi els requisits establerts en els apartats 5 i 6 d’aquest annex consisteix en el següent:

a) Una ajuda econòmica de mobilitat dins l’àmbit de l’Euroregió Pirineus Mediterrània (euroxec) d’una dotació fixa de 600,00 euros. Es poden concedir fins a 20 ajudes d’aquest tipus.

b) Una ajuda econòmica per a desplaçaments per cursar estudis universitaris de màster fora de l’illa de residència d’una dotació fixa de 450,00 euros. Es poden concedir fins a 40 ajudes d’aquest tipus.

c) Una ajuda econòmica per a desplaçaments per cursar estudis universitaris fora de l’illa de residència de 450,00 euros com a màxim.

 

14.2. En el cas que la quantitat de 246.000,00 euros prevista en l’apartat 3 d’aquest annex no sigui suficient per atendre totes les sol·licituds avaluades positivament, la concessió de les ajudes s’ha de prioritzar d’acord amb les regles i els criteris següents:

a) Les persones sol·licitants que compleixin els requisits establerts s’han d’agrupar segons les nou categories esmentades en el punt 5.1 d’aquest annex.

Pel que fa a les sol·licituds corresponents a la categoria 1a (mobilitat dins l’àmbit de l’Euroregió Pirineus Mediterrània), tenen prioritat les sol·licituds corresponents a la modalitat 1 (temàtiques prioritàries) sobre les de la modalitat 2 (temàtica lliure).

Les sol·licituds de cadascuna de les categories s’han de classificar, al seu torn, en els tres nivells llindar de renda establerts en l’apartat 10 d’aquest annex.

b) L’ordre de prelació entre aquestes categories s’ha d’establir tenint en compte l’ordre en què apareixen en el punt 5.1 d’aquest annex.

c) En primer lloc, s’ha de concedir l’ajuda de mobilitat dins l’àmbit de l’Euroregió Pirineus Mediterrània (euroxec) a totes les sol·licituds valorades favorablement fins a un màxim de 20 ajudes o euroxecs.

En el cas que el nombre de sol·licituds avaluades favorablement sigui superior a 20, s’ha d’atorgar aquest nombre d’ajudes ordenant les sol·licituds, dins cada modalitat, segons el llindar de renda i, dins cada llindar, per ordre d’entrada de les sol·licituds fins a exhaurir el nombre total d’ajudes.

d) En segon lloc, s’ha de concedir l’ajuda per a desplaçaments per cursar estudis de màster fora de l’illa de residència a totes les sol·licituds valorades favorablement fins a un màxim de 40 ajudes.

En el cas que el nombre de sol·licituds avaluades favorablement sigui superior a 40, s’ha d’atorgar aquest nombre d’ajudes ordenant les sol·licituds segons el llindar de renda i, dins cada llindar, per ordre d’entrada de les sol·licituds fins a exhaurir el nombre total d’ajudes.

e) A continuació, s’ha de concedir l’ajuda per a desplaçaments a totes les sol·licituds valorades favorablement dins cada una de les categories per ordre de prelació d’aquestes categories. En cap cas no es pot superar la quantitat màxima de 246.000,00 euros prevista en l’apartat 3 d’aquesta convocatòria conjuntament amb les quantitats concedides en concepte de mobilitat dins l’Euroregió i d’ajudes per a desplaçaments per cursar estudis de màster.

f) Una vegada concedides les ajudes de mobilitat dins l’àmbit de l’Euroregió Pirineus Mediterrània i les ajudes de desplaçament per cursar estudis de màster, si el crèdit disponible no permet atendre totalment les sol·licituds d’ajuda de desplaçament d’una categoria, però sí que permet atendre-les de manera parcial, totes les ajudes corresponents a aquesta categoria s’han de reduir a prorrata en la quantia necessària fins a exhaurir el pressupost disponible. Les sol·licituds successives s’han de desestimar per manca de disponibilitat pressupostària.

g) En el supòsit anterior, si de la reducció a prorrata en resulta una quantitat inferior a 200,00 euros per sol·licitant, s’han d’atorgar 200,00 euros a cadascun dels sol·licitants ordenats pel llindar de renda i, dins cada llindar, segons la data d’entrada de les sol·licituds, fins a exhaurir el pressupost disponible.

Si, una vegada feta aquesta distribució, encara queda una quantitat residual inferior a 200,00 euros, aquesta s’ha de repartir a prorrata entre els sol·licitants beneficiaris de l’ajuda d’acord amb el criteri d’aquest apartat (import variable), de manera que l’import final concedit en aquest supòsit és el que resulta de sumar l’import variable als 200,00 euros.

15. Comissió Avaluadora

15.1. S’ha de constituir una comissió avaluadora, la qual ha d’exercir les funcions següents:

a) Avaluar i qualificar les sol·licituds d’acord amb els criteris i els requisits establerts en aquesta convocatòria.

b) Emetre l’informe, degudament motivat, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

15.2. La Comissió Avaluadora ha de tenir la composició següent:

a) Presidenta: la cap del Servei d’Universitat. Suplent: una persona designada pel director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior.

b) Secretari: una persona designada pel director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior entre el personal al servei d’aquesta Direcció General.

c) Vocals:

  • La cap de la Secció I de la Direcció General d’Innovació i Recerca.
  • Una persona designada pel director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior entre el personal al servei d’aquesta Direcció General.
  • Un representant de la Unitat de Gestió Econòmica de la Secretaria General de la Conselleria d’Educació i Universitat.

16. Esmena de la sol·licitud, proposta de resolució de concessió i denegació de les ajudes i al·legacions

16.1. Entre els dies 1 i 8 de setembre de 2017 s’ha de fer públic, a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior (http://dguni.cab.es), un informe referent a la documentació de les sol·licituds presentades a la convocatòria.

16.2. Mitjançant la publicació d’aquest informe es notifiquen la possible manca de documentació o els defectes de les sol·licituds. Les persones sol·licitants poden aportar la documentació per esmenar la sol·licitud fins al dia 22 de setembre de 2017. Si no ho fan, es considerarà que desisteixen de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 21.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Dins aquest termini, les persones sol·licitants també poden al·legar el que considerin adient.

16.3. La documentació per esmenar les sol·licituds s’ha de presentar, dins el termini establert, al Registre de la Conselleria d’Educació i Universitat o a qualsevol de les dependències que determina l’article 16.4 de la Llei 39/2015.

16.4. Una vegada l’òrgan instructor hagi analitzat la documentació aportada per esmenar i les al·legacions presentades, la Comissió Avaluadora s’ha de reunir per elaborar l’informe a què fa referència el punt 15.1.

16.5. Correspon al director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior formular la proposta de resolució de concessió i denegació de les ajudes fonamentant-se en l’informe de la Comissió Avaluadora. La proposta de resolució ha d’incloure la llista de persones beneficiàries a qui es proposa atorgar la subvenció, així com les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d’exclusió.

16.6. La proposta de resolució s’ha de fer pública entre els dies 16 i 31 d’octubre de 2017 a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior (http://dguni.caib.es).

16.7. En relació amb aquesta proposta de resolució es pot al·legar el que es consideri adient en el termini de deu dies naturals des que s’hagi publicat. Les al·legacions s’han de formular mitjançant un escrit adreçat al director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior, que s’ha de presentar al Registre de la Conselleria d’Educació i Universitat o a qualsevol de les dependències que determina l’article 16.4 de la Llei 39/2015.

No s’acceptaran les al·legacions consistents a aportar documents que no s’hagin presentat en el termini d’esmena de sol·licituds a què fa referència el punt 16.2, previ a la publicació de la proposta de resolució.

16.8. Les persones beneficiàries disposen de deu dies naturals, comptadors a partir de la publicació de la proposta de resolució, per renunciar a l’ajuda. En aquest cas, han d’emplenar l’imprès oficial que figura en l’annex 3 d’aquesta Resolució i l’han de presentar davant la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior. Passat aquest període sense que hagin renunciat a l’ajuda, s’entendrà que l’accepten.

17. Resolució del conseller d’Educació i Universitat

17.1. Una vegada hagi analitzat les al·legacions presentades, o un cop acabat el termini sense que se n’hagi presentada cap, l’òrgan instructor ha d’elevar la proposta de resolució al conseller d’Educació i Universitat, que ha de resoldre motivadament el procediment en el termini màxim de sis mesos comptadors des de l’acabament del termini per presentar sol·licituds.

La resolució del conseller ha d’incloure la llista de persones beneficiàries a qui s’atorga la subvenció i la quantia d’aquesta, així com la llista de les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d’exclusió.

En aquesta llista hi han de figurar com a excloses les persones sol·licitants de les ajudes de desplaçament per a alumnes de les Illes Balears que cursin estudis universitaris que hagin resultat beneficiàries de qualsevol beca del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport o de qualsevol altra administració o que hagin resultat beneficiàries de qualsevol tipus d’ajuda o beca d’entitats públiques o privades per a finalitats similars (matrícula, residència i/o desplaçament). Això no afecta les persones que hagin sol·licitat ajudes en concepte de mobilitat dins l’àmbit de l’Euroregió Pirineus Mediterrània.

 

En el cas que la convocatòria no es resolgui en el termini de sis mesos fixat en aquest apartat, totes les sol·licituds s’han d’entendre desestimades.

17.2. La resolució del conseller s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior (http://dguni.caib.es).

17.3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que disposa l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

No s’acceptaran al·legacions consistents a aportar documents que no s’hagin presentat, abans de publicar-se la proposta de resolució, per esmenar la sol·licitud d’acord amb el que preveu l’apartat 16 d’aquest annex.

18. Justificació

En el marc de l’article 39.7 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aquestes ajudes es justifiquen pel fet de complir els requisits necessaris per beneficiar-se’n.

19. Pagament

La Conselleria d’Educació i Universitat ha d’abonar a les persones beneficiàries l’import de les ajudes concedides a l’empara d’aquesta convocatòria mitjançant una transferència bancària. Aquest pagament s’ha de fer una vegada s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la resolució del conseller d’Educació i Universitat de concessió i de denegació.

20. Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries les que s’estableixen en l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i en l’article 11 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009; en concret, les següents:

a) Destinar l’ajuda a la finalitat per a la qual es concedeix.

b) Complir els requisits i les condicions establerts per a la concessió i el gaudi de l’ajuda.

c) Cooperar amb l’Administració en les actuacions de comprovació que calgui fer per verificar, si escau, el compliment i l’efectivitat de les condicions de la concessió de l’ajuda.

d) Comunicar a la Conselleria d’Educació i Universitat l’obtenció de beques de l’Administració o subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat de qualsevol administració o ens públic o entitat privada nacional o internacional.

21. Control

Les persones beneficiàries queden sotmeses a les mesures de fiscalització, control i deure de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control de les ajudes públiques.

L’ocultació de qualsevol informació sobre els requisits donarà lloc a la revocació de l’ajuda concedida.

Per intensificar el control a fi d’evitar el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajudes, l’Administració pot determinar si s’ha produït l’ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova; en particular, mitjançant les dades que estiguin a l’abast de qualsevol òrgan de les administracions públiques.

22. Revocació de les ajudes concedides

D’acord amb el que disposa l’article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l’acte de concessió i s’han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.

23. Reintegrament de les ajudes concedides

Pertoca reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i exigir l’interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s’acordi el reintegrament en els casos establerts en l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions; en concret, en el supòsit que s’anul·li la matrícula dels estudis universitaris, de conformitat amb el que preveu l’article 44.1.b d’aquesta norma.

Per tant, s’han de reintegrar les quantitats rebudes en el cas que s’hagi obtingut l’ajuda falsejant les condicions requerides o amagant les que haguessin impedit que es concedís i en qualsevol altre supòsit que doni lloc a l’anul·lació de la resolució de concessió.

Les quantitats reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

24. Règim d’infraccions i sancions

Si s’incompleixen els requisits que estableixen aquesta Resolució i l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009, s’ha d’aplicar el règim d’infraccions i sancions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el que contenen la legislació de finances i pressupostària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les normes que la despleguen.

   

Annex 2

Declaració  responsable de veracitat de les dades bancàries aportades [1]

Declaración responsable de veracidad de los datos bancarios aportados [1]

Dades aportades relacionades amb el tràmit:

Datos aportados relacionados con el trámite:

            

Identificació del procediment i el tràmit                                                       Identificación del procedimiento y trámite

( sol·licitud d’inici del procediment, resposta al requeriment,...)             (solicitud de inicio del procedimiento, respuesta al requerimiento,…)

Declarant/Declarante

Nom i llinatges/Nombre y apellidos:

DNI/NIF:

Adreça de notificació o dades del mitjà preferent (posau les dades de l’opció escollida):

Dirección de notificación o datos del medio preferente (indicar los datos de la opción escogida):

Localitat/Localidad:

Codi postal/Código postal:

Municipi/Municipio:

Província/Provincia:

Telèfon/Teléfono:

Fax:

Adreça electrònica/Dirección electrónica:

Representant/Representante

Nom i llinatges/Nombre y apellidos:

DNI/NIF:

Adreça de notificació o dades del mitjà preferent (posau les dades de l’opció escollida):

Dirección de notificación o datos del medio preferente (indicar los datos de la opción escogida):

Localitat/Localidad:

Codi postal/Código postal:

Municipi/Municipio:

Província/Provincia:

Telèfon/Teléfono:

Fax:

Adreça electrònica/Dirección electrónica:

De conformitat amb el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, i la relació de documents del Catàleg de simplificació documental substituïbles per la presentació d’aquesta declaració,

De conformidad con el Decreto 6/2013, de 8 de febrero, de medidas de simplificación documental de los procedimientos administrativos, y la relación de documentos del Catálogo de Simplificación Documental sustituibles por la presentación de esta declaración,

DECLAR / DECLARO:

1. La titularitat del compte bancari corresponent a les dades següents, a l’efecte de l’ingrés derivat del procediment esmentat a l’inici d’aquesta declaració:

1. La titularidad de la cuenta bancaria correspondiente a los siguientes datos, a efectos del ingreso derivado del  procedimiento citado al inicio de la presente declaración:

Dades de l’entitat bancària /Datos de la entidad bancaria

Nom entitat/Nombre entidad

Domicili sucursal o oficina Domicilio sucursal u oficina

CODI BIC o SWIFT 2 / CÓDIGO BIC o SWIFT 2 :

      

Dades del compte /Datos de la cuenta

Seleccionar l’opció que correspongui/ Seleccionar la opción que corresponda

Opció 1/Opción 1- IBAN DEL COMPTE3 /IBAN DE LA CUENTA3 per a comptes a Espanya/para cuentas en España:

País  

(2 dígits /dígitos)

Control IBAN

(2 dígits /dígitos)

Codi entitat/ Código entidad

(4 dígits/dígitos)

Codi/Código sucursal-oficina

 (4 dígits/dígitos)

DC  compte

(2 dígits /dígitos)

Núm. compte o llibreta / Nº cuenta o libreta (10 dígits/dígitos)

E

S

Opció 2/ Opción 2- IBAN DEL COMPTE3 d’altres països/IBAN DE LA CUENTA3 de otros países:

a

  

Opció 3/Opción 3 - Numeració del compte/ Numeración de la cuenta:

Només per a comptes a països sense codi IBAN/ Sólo para cuentas en países sin código IBAN

País/País:

a

  

2. La possibilitat d’acreditar documentalment les dades que s’esmenten en el punt 1, en cas que se m’exigeixin.

2. La posibilidad de acreditar documentalmente los datos referidos en el punto 1, en caso de que se me exijan.

3. L’Administració de la Comunitat Autònoma, una vegada fets els ingressos en el compte indicat en el punt 1 d’aquesta Declaració queda eximida de responsabilitat per les actuacions que es derivin d’errors en les dades indicades pel declarant. 

3. La Administración de la Comunidad Autónoma, una vez realizados los ingresos en la cuenta indicada en el punto 1 de esta Declaración, queda eximida de responsabilidad por las actuaciones derivadas de errores en los datos indicados por el declarante.

4. Autoritz l'Administració de la Comunitat Autònoma a consultar les dades d'identitat de bases de dades d'altres administracions a les quals pugui accedir per verificar les dades aportades mitjançant aquesta Declaració.

4. Autorizo a la Administración de la Comunidad Autónoma a consultar los datos de identidad de bases de datos de otras administraciones a los que pueda acceder para la verificación de los aportados mediante esta Declaración.

......................., ........... de ....................... de 20....

                                                             signatura/firma:

Informació sobre protecció de dades

D’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informam que les dades personals que aporteu s’incorporaran i es tractaran en el fitxer de tercers amb la finalitat de dur el control i la gestió dels pagaments a persones creditores i de transferències a les entitats financeres. Per exercir el dret d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició al tractament d’aquestes dades podeu adreçar-vos al centre gestor a què es refereix aquesta Declaració segons les condicions que preveu la legislació vigent.

Información sobre protección de datos

Conforme a la Ley orgánica 15/1999, de 13 de diciembre, de protección de datos de carácter personal, os informamos de que los datos personales que aportáis se incorporarán y tratarán en el fichero de terceros al objeto de llevar el control y gestión de los pagos a personas acreedoras y de transferencias a las entidades financieras. Para el ejercicio del derecho de acceso, rectificación, cancelación y oposición al tratamiento de estos datos podéis dirigiros al centro gestor al que se refiere esta Declaración según las condiciones previstas en la legislación vigente.

Notes/ Notas

1  Model de Declaració elaborat conforme a l’annex 3 del Decret 6/2013, el Catàleg de simplificació documental i el  Reglament (UE) 260/2012, pel qual s’estableixen  requisits tècnics i empresarials per a les transferències i els càrrecs domiciliats en euros

1 Modelo de Declaración elaborada conforme al anexo 3 del Decreto 6/2013,  el Catálogo de simplificación documental y el Reglamento (UE) Nº 260/2012, por el que se establecen requisitos técnicos y empresariales para las transferencias y los adeudos domiciliados en euros

2  BIC: codi internacional d’identificació de l’entitat bancària o codi swift (màxim 11 caràcters).

2  BIC: código internacional de identificación de la entidad bancaria o código Swift (máximo 11 caracteres).

3  El codi IBAN té 24 dígits per a Espanya i fins a un màxim de 34 dígits per a d’altres països.

3  El código IBAN tiene 24 dígitos para España  y hasta un máximo de 34 dígitos para otros países.

Documents adjunts