Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 4229
Resolució del conseller d’Educació i Universitat per la qual es regula la realització de l’avaluació 2016-2017 de l’impacte de diferents metodologies en l’ensenyament de les matemàtiques i el procediment d’aplicació als centres docents no universitaris de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments d’educació primària
Fets
Des del curs 2008-2009 fins al 2013-2014 s’han duit a terme a les Illes Balears avaluacions diagnòstiques als alumnes de l’etapa de l’educació obligatòria. L’IAQSE (Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu), en els informes derivats d’aquestes avaluacions, ha posat de manifest que la competència matemàtica és la que presenta el menor grau de consolidació entre l’alumnat de les Illes Balears.
Així mateix, en l’informe Indicadors de Resultats Acadèmics de les Illes Balears del curs 2015-2016 es fa palès que les matemàtiques són la disciplina acadèmica amb un percentatge més baix d’aprovats a l’educació primària, a l’educació secundària obligatòria i al batxillerat. Aquest informe aconsella la implantació de nous programes i noves metodologies didàctiques que possibilitin la millora en l’assimilació per part dels alumnes dels aprenentatges propis d’aquesta disciplina acadèmica.
Al llarg dels darrers anys, conscients d’aquesta necessitat, alguns centres de les Illes Balears, en funció de la seva autonomia, han iniciat diferents processos d’innovació en la línia apuntada anteriorment. També, la Conselleria d’Educació i Universitat ha iniciat accions adreçades a aplicar procediments i recursos d’innovació de l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques.
Tot i això, en qualsevol procés d’innovació o de canvi resulta essencial la determinació dels seus efectes i, en conseqüència, resulta convenient comprovar si amb la introducció de processos d’innovació s’han produït canvis i si aquests comporten una millora en l’assumpció de la competència matemàtica per part dels alumnes.
Fonaments de dret
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, atorga en l’article 144 a les administracions educatives la possibilitat d’establir avaluacions amb finalitat diagnòstica, al marge de les avaluacions individualitzades de compliment obligat.
També, a l’article 142 s’explicita que les administracions educatives, mitjançant els organismes corresponents que determinin, han d’avaluar el sistema educatiu dins l’àmbit de les seves competències.
Per tot això, a proposta del director general d’Innovació i Comunitat Educativa i del director general de Planificació, Ordenació i Centres dict la següent
Resolució
1. Dur a terme, durant el curs escolar 2016-2017, una avaluació de diagnòstic a centres docents no universitaris de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments d’educació primària, amb la finalitat de determinar els efectes de la implantació de metodologies innovadores sobre el procés d’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques.
2. Encarregar al Servei d’Innovació Educativa i a l’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE) la responsabilitat de dissenyar i planificar l’aplicació de la prova i els qüestionaris de context, de coordinar-ne el procés i d’analitzar-ne les dades, sense perjudici de les funcions que la normativa autonòmica atribueix a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres (DGPOC) i a la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa (DGICE) en aquesta matèria.
3. Ajustar el procés de l’avaluació de l’impacte de la implantació de l’ús de diferents metodologies per a l’ensenyament de les matemàtiques 2016-2017 en centres d’educació primària al que s’indica a l’annex d’aquesta Resolució.
4. Facultar la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa perquè dicti les resolucions i arbitri els recursos i les mesures necessàries perquè els processos esmentats puguin desenvolupar-se normalment i d’acord amb les finalitats previstes.
5. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar potestativament un recurs de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat al BOIB, segons el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 5 d’abril de 2017
El conseller
Martí X. March i Cerdà
ANNEX
Disseny i planificació de l’aplicació de la prova, coordinació del procés i anàlisi de les dades
1. Objecte de l’avaluació
El curs 2016-2017 s’avaluarà la competència matemàtica d’una mostra de l’alumnat de primer curs d’educació primària de les Illes Balears. Aquesta mostra ha d’estar formada per alumnes escolaritzats en centres on s’estiguin implantant les metodologies didàctiques innovadores més utilitzades actualment a les Illes Balears per a l’ensenyament de les matemàtiques i per alumnes de centres on se segueixi una metodologia tradicional.
S’aplicarà una prova de competències bàsiques en matemàtiques als alumnes de la mostra per determinar-ne el nivell, amb la finalitat d’utilitzar-lo com a punt de partida en l’avaluació del seu progrés en cursos vinents.
2. Funcions de l’IAQSE i del Servei d’Innovació Educativa
El Servei d’Innovació Educativa i l’IAQSE, en el marc de les funcions respectives, han de prendre les mesures pertinents, de manera coordinada, per tal de planificar, coordinar, aplicar i corregir les proves i elaborar els informes pertinents que es derivin de l’avaluació.
A més a més, l’IAQSE ha de fer la gestió i l’anàlisi de les dades de tot el procés d’avaluació.
3. Fases del procés
Les fases del procés avaluador s’han de dur a terme durant l’any 2017 i requereixen el desplegament, entre d’altres, de les actuacions següents:
a) Elaboració de les proves i qüestionaris de context.
b) Informació als centres i mecanització dels processos.
c) Informació als aplicadors i correctors.
d) Introducció per part de l’IAQSE de les proves, els qüestionaris i els usuaris (alumnes, aplicadors i directors) a l’aplicació informàtica.
e) Aplicació de les proves als alumnes de la mostra i dels qüestionaris a les seves famílies.
f) Correcció de les proves i gestió de les dades.
g) Anàlisi i explotació de les dades.
h) Tramesa de la informació als centres.
i) Anàlisi dels resultats per part dels centres.
j) Informe executiu sobre els resultats obtinguts per a l’Administració educativa.
4. Implicació dels centres educatius
1. Els centres que formin part de la mostra han de participar i col·laborar amb l’Administració educativa en la realització de l’avaluació.
2. Els tutors dels grups classe que formin part de la mostra o les persones en qui delegui el director del centre seran els encarregats d’introduir a l’aplicació informàtica corresponent les dades dels qüestionaris de famílies que es facin en paper.
5. Poblacions implicades
1. Una vegada detectades les metodologies més utilitzades en l’ensenyament de les matemàtiques a les Illes Balears a partir d’un qüestionari que es va enviar a tots els centres d’educació primària, s’ha d’elaborar una mostra de 50 centres. De cada centre, han de formar part de la mostra fins a dos grups classe elegits aleatòriament.
2. La prova de competències bàsiques en matemàtiques l’han de fer tots els alumnes de primer curs d’EP que formin part de la mostra.
3. Es poden excloure de la mostra els alumnes (NESE) que estiguin diagnosticats d’acord amb l’article 19 del Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, que presentin un desajustament curricular significatiu.
4. A més, les famílies dels alumnes que facin la prova han de contestar un qüestionari de context, tal com es detalla en el punt 6.1 d’aquest annex.
6. Instruments d’avaluació (proves i qüestionaris de context)
1. Els instruments d’avaluació aplicables són els següents:
a) Dels alumnes de la mostra: prova de competències bàsiques en matemàtiques per detectar-ne el nivell de partida.
b) De les famílies dels alumnes de la mostra: qüestionari per obtenir informació sobre les variables de context i de satisfacció amb la metodologia didàctica utilitzada en l’ensenyament de les matemàtiques.
2. Personal responsable de l’elaboració de les proves: la preparació de la prova ha d’anar a càrrec de mestres de l’etapa d’educació primària, coordinats i assessorats per personal tècnic de l’IAQSE i del Servei d’Innovació Educativa.
S’ha de constituir una comissió d’elaboració per confeccionar i dissenyar la prova objecte d’avaluació.
7. Aplicació de les proves
1. L’aplicació de les proves s’ha de fer entre els dies 5 i 9 de juny de 2017. Només es poden modificar aquetes dates, prèvia consulta al Servei d’Innovació Educativa, en casos excepcionals i per motius de calendari del centre.
1.1. En cada centre s’ha d’aplicar la prova en un sol dia a tots els alumnes de cada grup classe que formi part de la mostra. En el cas que hi hagi dos grups classe mostrals, es pot aplicar la prova en dos dies consecutius, cada grup classe en un sol dia.
1.2. Els qüestionaris de famílies s’han d’haver contestat abans de la realització de les proves.
2. Responsables de l’aplicació i correcció de les proves:
L’aplicació i la correcció de les proves l’han de dur a terme mestres de l’equip de suport, preferentment mestres d’atenció a la diversitat designats pel centre, d’acord amb les instruccions que el director general d’Innovació i Comunitat Educativa els trametrà a l’efecte.
3.Criteris d’aplicació i de correcció de les proves i de gestió del procés d’avaluació:
Els mestres designats per a la aplicació de la prova seran informats per l’IAQSE i pel Servei d’Innovació Educativa sobre el procediment que han de seguir en l’aplicació i el funcionament de l’aplicació informàtica mitjançant la qual s’han d’introduir les proves (només s’han d’introduir les opcions de resposta de cada alumne a les preguntes tancades i, una vegada corregides, les puntuacions obtingudes en les preguntes obertes).
8. Anàlisi i explotació de dades i elaboració d’informes
1. Una vegada aplicades i corregides les proves i introduïdes a l’aplicació informàtica corresponent, l’IAQSE ha de fer les anàlisis estadístiques dels ítems i dels resultats obtinguts. Els resultats obtinguts d’aquestes anàlisis s’han de facilitar als centres un cop finalitzades.
2. A partir de les dades recollides amb els qüestionaris de famílies, s’ha d’analitzar la incidència de les diferents variables de context sobre els resultats dels alumnes.
3. Igualment, s’ha de calcular l’índex socioeconòmic i cultural (ISEC) dels alumnes, amb la finalitat d’utilitzar-lo com a variable de control en la comparació de resultats dels alumnes que segueixen les diferents metodologies utilitzades.
9. Informe de situació inicial per a l’Administració educativa
L’IAQSE ha d’elaborar un informe executiu per a l’Administració educativa en el qual es proporcionin els resultats globals dels alumnes per al conjunt de la Comunitat Autònoma, desagregats segons diferents variables d’interès.
Si es donen resultats desagregats per illa, els resultats dels alumnes de Formentera s’han d’integrar en els d’Eivissa per garantir la confidencialitat de les dades.