Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 4148
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per a la millora de la producció i la comercialització dels productes de l’apicultura en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, corresponents a l’any 2017 i d’acord amb el Programa Nacional Apícola 2017-2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’apicultura representa un sector ramader amb unes característiques molt especials, que la defineixen i la diferencien de la resta d’activitats agràries.

Juntament amb l’interès econòmic de les produccions apícoles, no hi ha dubtes sobre l’imprescindible paper mediambiental de l’apicultura i la seva contribució a l’equilibri ecològic, així com a la millora i al manteniment de la biodiversitat i a la fixació de la població en el medi rural.

El Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual es crea l'organització comuna de mercat dels productes agraris i pel qual es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/2001 i (CE) núm. 1234/2007, estableix en l’article 55 que, per tal de millorar les condicions generals de producció i comercialització dels productes apícoles, els estats membres poden establir programes nacionals per al sector de l’apicultura d’una durada de tres anys. A més, estableix que la contribució de la Unió als programes apícoles serà del 50 % de les despeses efectuades pels estats membres.

D’altra banda, el Reglament d’execució (UE) 2015/1368 de la Comissió, de 6 d’agost de 2015, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell en allò relatiu a les ajudes al sector de l’apicultura, dicta les normes d’aplicació de les ajudes concedides per la Unió als programes nacionals per al sector de l'apicultura previstes en l’article 55 del Reglament (UE) núm. 1308/2013.

D’acord amb la normativa esmentada, la Comissió Europea, en data de 5 de juliol de 2016 i mitjançant Decisió d’execució (UE) 2016/1102, aprova el Programa nacional de mesures d’ajuda a l’apicultura 2017-2019 elaborat per l’Estat espanyol, que té entre els seus objectius millorar la rendibilitat de les explotacions apícoles optimitzant el cost de producció, mantenir un estat sanitari adequat de les caseres, facilitar l’assentament i el transport als apicultors transhumants, millorar la competitivitat del nostre sector amb vista a l'obtenció de noves estratègies de comercialització i instaurar una dinàmica d’innovació tecnològica aplicada a la producció.

El Reial decret 519/1999, de 26 de març, pel qual es regula el règim d’ajudes a l’apicultura en el marc dels programes nacionals anuals, publicat en el BOE núm. 74, de 27 de març de 1999, estableix la regulació d’un règim d’ajudes per al foment d’aquelles activitats destinades a millorar la producció i la comercialització dels productes de l’apicultura. Aquest reial decret determina que el Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient (MAPAMA) ha de contribuir al finançament del sistema mitjançant un règim d’ajudes de fins a un màxim del 25 per cent del cost total de les mesures que es realitzaran, sempre dins les seves disponibilitats pressupostàries.

En l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), estableix en l’article 2 a) que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d’ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.

A més, mitjançant el Decret 65/2007, de 25 de juny, es regula la constitució, l’organització i el funcionament de l’Organisme Pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Així mateix, en l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005 es disposa que el FOGAIBA assumeix, a partir de l’1 de gener del 2006, l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer.

Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i concretament en l'annex 1 s’acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

Per tal d’aplicar el Reial decret 519/1999 esmentat, en aquesta comunitat autònoma es fa necessari adaptar-lo a les seves particularitats organitzatives i procedimentals establertes, de conformitat amb el que preveu l’article 3.2 del text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

D’acord amb el que disposa l’article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació

1.  S’aprova la convocatòria d’ajudes per a l'any 2017 per a la millora de la producció i la comercialització dels productes de l’apicultura, d’acord amb el Programa nacional de mesures d’ajuda a l’apicultura 2017-2019 i d’acord amb el que preveu el Reial decret 519/1999, de 26 de març, pel qual es regula el règim d’ajudes a l’apicultura en el marc dels programes nacionals anuals (BOE núm. 74, de 27 de març de 1999).

2.  L’àmbit territorial d’aplicació d’aquestes ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1.  A aquesta convocatòria es destina un import màxim de trenta-set mil sis-cents cinquanta-sis euros (37.656,00 €), amb possibilitat d’ampliar la dotació de la partida pressupostària amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA per a l’exercici 2017.

2.  Les ajudes previstes en aquesta Resolució seran finançades en el 50 % pel Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA), el 25 % amb càrrec al Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient (MAPAMA) i l’import que resta per la comunitat autònoma de les Illes Balears (CAIB).

3.  La distribució del pressupost entre les illes es realitzarà de la manera següent:

-  Per a l’illa d’Eivissa, el 19 % del pressupost total de la convocatòria;

-  Per a l’illa de Formentera, el 2 % del pressupost total de la convocatòria;

-  Per a l’illa de Mallorca, el 61 % del pressupost total de la convocatòria;

-  Per a l’illa de Menorca, el 18 % del pressupost total de la convocatòria.

Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació de l’illa, el pressupost restant s’haurà de distribuir entre les altres illes, proporcionalment al seu percentatge.

4.  L’import previst per a cada illa estarà destinat a sufragar les actuacions esmentades en l’apartat quart d’aquesta Resolució, segons el desglossament següent:

a)  Assistència tècnica als apicultors i a les organitzacions d'apicultors: 20 % del crèdit total.

b) Lluita contra les agressions i malalties de les caseres: 20 % del crèdit total. En tot cas, només es podran concedir ajudes per a la mesura B.4 del punt 1 de l’apartat quart sempre que es cobreixin les necessitats financeres per atendre les sol·licituds de les mesures B.1 i B.2 d’aquest punt.

c) Racionalització de la transhumància: 20 % del crèdit total.

d) Suport als laboratoris d'anàlisi de productes apícoles per ajudar els apicultors a comercialitzar i a valoritzar els seus productes: 20 % del crèdit total.

e) Suport a la repoblació de la cabanya apícola: 20 % del crèdit total.

En cas que, un cop s’hagin atès les peticions presentades, quedi crèdit sobrant en alguna de les línies, els imports sobrants es podran destinar a una altra línia, i tindran preferència les de més demanda econòmica, proporcionalment.

5.  De conformitat amb el que preveu l’article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la quantia prevista en el punt 1 es podrà veure incrementada amb la quantia addicional d’un màxim de 60.000,00 euros, condicionada l’efectivitat d’aquesta quantia addicional a la declaració de disponibilitat de crèdit com a conseqüència de les circumstàncies assenyalades en l’apartat a) del punt 2 de l’article 58 esmentat, amb l'aprovació prèvia de la modificació pressupostària corresponent, si escau, amb anterioritat a la resolució de concessió de la subvenció.

Tercer

Beneficiaris

1.  Poden ser beneficiaris de les ajudes previstes en aquesta Resolució:

a)  Les persones físiques o jurídiques titulars d’una explotació apícola que:

- Figurin inscrites en el Registre Apícola de la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia abans de l’1 de gener del 2016. La comprovació d’aquest aspecte es farà d’ofici, llevat de manifestació en contra del peticionari, atès que amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda s’entén atorgada aquesta autorització.

Els abellars abandonats i les caseres mortes no donaran lloc al cobrament d’ajudes per part del seu titular.

- Realitzin al menys un tractament a l’any contra la varroasi, d’acord amb el que estableix el Reial decret 608/2006, de 19 de maig, pel qual s’estableix i es regula un programa nacional de lluita i control de les malalties de les abelles de la mel.

- Disposin d’una assegurança de responsabilitat civil.

b) Les cooperatives apícoles i les organitzacions representatives amb personalitat jurídica pròpia que, a l’acabament del termini de presentació de les sol·licituds, estiguin integrades en la seva majoria per apicultors que compleixin els requisits establerts en l’epígraf anterior.

2.  Un mateix apicultor només pot ser beneficiari d’ajuda per una mateixa actuació de forma única per cadascuna de les seves explotacions, ja sigui a títol individual o bé com a integrant d’una cooperativa o una organització representativa.

3.  A més dels requisits establerts en els punts anteriors, hauran de complir els requisits previstos en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, tot això abans que s'acabi el termini de presentació de les sol·licituds.

4.  D’acord amb el que disposa l’article 13.2 e) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, que desenvolupa determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, esmentat. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i en el moment del pagament.

La comprovació del compliment d’aquests requisits la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, atès que la presentació de la sol·licitud suposa l’autorització per a la seva comprovació, llevat de manifestació expressa en contra. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, s’acreditarà el seu compliment mitjançant una declaració responsable.

5.  De conformitat amb el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual per raó de sexe en l’àmbit de les relacions laborals.

Quart

Actuacions subvencionables

1.  Poden ser subvencionades les despeses corresponents a aquelles activitats o inversions, realitzades i pagades pel beneficiari entre l’1 d'agost del 2016 i el 31 de juliol del 2017, destinades a les finalitats següents:

A) Assistència tècnica als apicultors i a les organitzacions d'apicultors:

A.1. Contractació de tècnics i especialistes per a la informació i l'assistència tècnica als apicultors de les agrupacions d'apicultors en la sanitat apícola, en la lluita contra agressors dels bucs i en l'àmbit de laboratori, així com l'assessorament global en la producció.

A.2. Organització, celebració i assistència a cursos de formació d'apicultors i formació continuada dels tècnics i els especialistes de les agrupacions i del personal de laboratoris apícoles de cooperatives, inclosos els desplaçaments col·lectius a aquestes accions formatives.

A.3. Sistemes de divulgació tècnica.

B) Lluita contra les agressions i les malalties de les caseres:

B.1. Tractaments quimioterapèutics contra la varroasi, autoritzats per l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris.

B.2. Tractaments contra la varroasi autoritzats per l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris compatibles amb l’apicultura ecològica.

B.3. Promoció i creació d’agrupacions de defensa sanitària (ADS) apícoles o d'una figura equivalent per a la lluita contra la varroasi, com per exemple cooperatives o cooperatives de segon grau.

B.4. Sobrealimentació de les caseres i renovació i purificació de cera.

Aquesta ajuda només es podrà concedir a aquells apicultors beneficiaris de les mesures B.1 i/o B.2.

B.5. Adquisició de trampes i atraients per a la captura de la Vespa velutina i d'altres espècies exòtiques invasores.

C) Racionalització de la transhumància:

C.1. Adquisició, conservació i millora dels mitjans de transport. Material per al maneig de caseres: grues, malles de cobertura, canvi de caseres per obtenir mels monoflorals, sistemes mòbils d'extracció de mel i altres eines i equips necessaris per facilitar la transhumància, a excepció de vehicles de transport, combustible, productes per a l'alimentació de les abelles i cera.

C.2. Sistemes de protecció o vigilància antirobatori o de geolocalització integrats en les caseres.

C.3. Quota de l'assegurança de responsabilitat civil de les caseres.

D) Suport als laboratoris d'anàlisi de productes apícoles per ajudar els apicultors a comercialitzar i a valoritzar els seus productes:

D.1. Contractació de serveis d'anàlisi de mel i productes apícoles per apicultors i agrupacions d'apicultors que es realitzin en laboratoris reconeguts per l'autoritat competent.

D.2. Promoció i creació de laboratoris d'agrupacions d'apicultors.

D.3. Adquisició d'aparells, equips i altre material per a l'anàlisi de la mel i d'altres productes apícoles.

E) Mesures de suport a la repoblació de la cabanya apícola:

E.1. Inversions per a la cria de reines (nuclis de fecundació, incubadores, material per a inseminació artificial de reines).

E.2. Adquisició i cria de reines de races autòctones per a reposició de baixes, sempre que es cobreixin els imports necessaris per atendre les sol·licituds de la mesura E1.

2.  Quant a les despeses subvencionables, serà d’aplicació allò que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com allò establert en l’article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3.  Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 18.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o l'ofereixin, o quan la despesa s’hagi realitzat abans de la sol·licitud de subvenció.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d'adjuntar a la justificació de la subvenció, es realitzarà segons criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

4.  L’impost sobre el valor afegit (IVA) no serà subvencionable en cap cas.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1.  La quantia de les ajudes que han de rebre els beneficiaris serà la corresponent a l’aplicació del 75 per cent sobre el pressupost i la despesa aprovada, a excepció dels tractaments quimioterapèutics contra la varroasi que no siguin compatibles amb l’agricultura ecològica, que serà del 50%.

2.  En el cas de contractació de tècnics i especialistes per a la informació i l'assistència tècnica als apicultors, es tindran en compte els límits següents:

  •  Preu horari màxim del tècnic o especialista de 60,00 €/h (100,00 €/h si es de fora de l'illa de referència).
  •  El transport haurà de ser en tarifa turística.
  •  Per a l'allotjament i les dietes, el preu màxim serà de 150,00 €/dia.

Sisè

Sol·licituds

1.  El termini de presentació de sol·licituds serà d'un mes i començarà a comptar des de l'endemà de la publicació en el BOIB de l’extracte d'aquesta Resolució.

2.  Les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’annex I, que figura al web http://www.caib.es, han d'anar adreçades al FOGAIBA i s’han de presentar en el registre d’entrada del FOGAIBA o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, o en qualsevol dels registres previstos en l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l’annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en el mateix annex.

Les sol·licituds d’ajuda han d’adjuntar la documentació següent:

a)  En el cas de persones jurídiques, fotocòpia compulsada del NIF del sol·licitant.

b) En el cas de persones jurídiques, fotocòpia compulsada dels estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent.

c)  Si escau, acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud.

d) Memòria de les activitats que es desenvoluparan i de les inversions previstes.

e)  Pressupostos detallats o factures proforma de les activitats i les inversions previstes.

f)  Còpia del llibre de registre d’explotació apícola en què figuri el nombre de caseres, el tipus i la classe d’explotació o l'autorització per comprovar d’ofici les dades que figuren en el Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia. En el cas de cooperatives apícoles i organitzacions representatives, es presentaran, respecte de cadascuna de les explotacions per a les quals se sol·licita l’ajuda, la mateixa documentació i l’autorització dels socis de l'entitat d’acord amb el model de l’annex III.

g) En el cas de cooperatives apícoles i organitzacions representatives, a més, s’haurà d’aportar la relació detallada de les persones apicultores sol·licitants, indicant-ne el NIF, el número de registre d’explotació i el número de cens de les caseres. Aquesta relació també es presentarà en suport informàtic.

h) Assegurança de responsabilitat civil de cada apicultor. En el cas d’agrupacions d’apicultors que hagin subscrit una assegurança col·lectiva, s’haurà de presentar una còpia d’aquesta i l’acreditació dels apicultors que cobreix.

i)   Documentació per verificar que s’ha realitzat al menys un tractament a l’any contra la varroasi, d’acord amb el que estableix el Reial decret 608/2006, de 19 de maig, que podrà consistir en una còpia del full d’informació sanitària del llibre de registre d’explotació apícola. En el cas de cooperatives apícoles i organitzacions representatives, es presentarà respecte de cadascuna de les explotacions per a les quals se sol·licita l’ajuda.

3.  No serà necessari presentar la documentació o dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que en ocasió de la tramitació d’altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca ja s’hagi presentat algun d’aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n’hi haurà prou que s’esmenti l’expedient en què consta o, si escau, que la informació figura en la base de dades documental prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

4.  La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l’agrupació en cas d’entitats sense personalitat jurídica la farà d’ofici el FOGAIBA.

5.  En cas que es desitgi denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a la comprovació dels DNI i l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social o d’inscripció en el Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia, s’hauran d’aportar el document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s’haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.

6.  Si la sol·licitud d’ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits assenyalats, s’ha de requerir a l’interessat que, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, indicant que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7.  La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de l’interessat, del que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes en el Reial decret 519/1999, de 26 de març, esmentat i la resta de normativa d’aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. El procediment de concessió de les subvenciones regulades per aquesta Resolució es tramitarà en règim de concurrència competitiva.

2. En cas que les peticions presentades excedeixin el crèdit disponible, s’aplicaran els criteris de priorització següents:

a) Per a les activitats o les inversions compreses en els epígrafs a) i d) del punt 1 de l’apartat quart d'aquesta Resolució, tindran prioritat les sol·licituds presentades per les cooperatives apícoles i les associacions d’apicultors amb personalitat jurídica pròpia sobre les presentades per la resta de persones físiques o jurídiques.

D’aquestes, tindran prioritat aquelles que reuneixin un major nombre de caseres propietat dels apicultors que les integren.

b) Per a les activitats o les inversions compreses en l’epígraf b) del punt 1 de l’apartat quart d'aquesta Resolució, tindran prioritat aquelles sol·licituds presentades per apicultors integrants d’una agrupació de defensa sanitària (ADS) apícola, o d'una figura equivalent, per a la lluita contra la varroasi.

D’aquestes, tindran prioritat aquelles que reuneixin un major nombre de caseres.

c) Per a les activitats o les inversions compreses en els epígrafs c) i e) del punt 1 de l’apartat quart d'aquesta Resolució, tindran prioritat aquelles sol·licituds presentades per apicultors titulars d’explotacions professionals, conforme a les definicions de l’article 2.g del Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s’estableixen normes d’ordenació de les explotacions apícoles.

D’aquestes, tindran prioritat aquelles que reuneixin un major nombre de caseres propietat dels apicultors que les integren.

3.  Els criteris de valoració especificats anteriorment s’hauran de complir en el moment de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds.

4.  En cas d'un altre empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1.  La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o la persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d’Agricultura i Ramaderia o la persona en qui delegui.

- Vocals:

*   Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

*   Director general de Pesca i Medi Marí o la persona en qui delegui.

*   Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

*   Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

*   Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

*   Cap del Servei d’Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

*   Un representant del Consell Insular de Mallorca.

*   Un representant del Consell Insular de Menorca.

*   Un representant del Consell Insular d’Eivissa.

*   Un representant del Consell Insular de Formentera.

-    Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2.  La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració previstos en l’apartat setè d'aquesta Resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d’ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s’ha d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció previstos en l’apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció pel fet de no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.

3.  Per tal que la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, d'aquells que els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1.  L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.

2.  La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d’Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca i, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora. Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la unitat gestora emetrà un informe en el qual s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.

En aquesta resolució s’ha de detallar el finançament de cadascuna de les administracions que hi intervenen.

3.  El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptadors a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s’ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada la sol·licitud.

4.  Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la notificació de la resolució, d’acord amb el que estableixen l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1.  Són obligacions dels beneficiaris les que s’estableixen en l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2.  El règim jurídic aplicable per l’incompliment de les obligacions assenyalades serà el previst en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, esmentada, amb les especificitats procedimentals i organitzatives previstes en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprendrà des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1.  El termini per justificar l’execució de l’actuació i de les despeses objecte de subvenció acaba l'11 d’agost del 2017 i són elegibles aquelles activitats o inversions realitzades i pagades pel beneficiari entre l’1 d'agost del 2016 i el 31 de juliol del 2017.

2.  Quant a la forma de justificació de la despesa realitzada i dels justificants de la despesa, serà d’aplicació el que disposen l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3.  Dins el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud de pagament, que inclourà el compte justificatiu corresponent, el qual s’ha d’ajustar al model de l’annex II que figura al web http://www.caib.es, dirigida al FOGAIBA. Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades, assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que s’indiquen en l'annex esmentat.

Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:

a) Memòria de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.

b) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de les factures pagades que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s’aprova el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) i dels justificants de pagament.

Podran ser considerats com a justificants de pagament els documents següents:

1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l’acreditació del cobrament per part del seu emissor o de la persona responsable de l’empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, hauran de quedar consignats en la factura la data de cobrament, la identificació, amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura, i el segell de l’empresa. Aquest darrer serà facultatiu en cas que l’emissor sigui una persona física.

3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s’acrediti la realització efectiva del pagament.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l’Agència Tributària i de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.

5è. Rebut acreditatiu del servei realitzat en què s'indiquin les dades personals del que ha prestat el servei.

No s’admetran pagaments en efectiu d’un import igual o superior als 2.500,00 euros, en els termes previstos en l’article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d’octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d’adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

c) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes, incorporats a la relació de justificants de despeses.

d) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l’article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, així com la memòria justificativa de l’elecció, si escau.

4.  En cas que es desitgi denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s’hauran d’aportar el document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s’haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.

5.  L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA a proposta del cap del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca, previ informe de la unitat gestora. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 2 de l’apartat desè d’aquesta Resolució.

Dotzè

Compatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada, però en cap cas l’import rebut, aïlladament o conjuntament, pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.

Tretzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que estableixen:

- Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel qual es crea l'organització comuna de mercat dels productes agraris i pel qual es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/2001 i (CE) núm. 1234/2007.

- Reglament delegat (UE) 2015/1366 de la Comissió, d’11 de maig de 2015, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell en allò relatiu a les ajudes al sector de l’apicultura.

- Reglament d’execució (UE) 2015/1368 de la Comissió, de 6 d’agost de 2015, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell en allò relatiu a les ajudes al sector de l’apicultura.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que respecta al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o la retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l’ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Programa nacional de mesures d’ajuda a l’apicultura 2017-2019, aprovat per la Comissió Europea en data de 5 de juliol de 2016 i per Decisió d’execució (UE) 2016/1102 de la Comissió Europea.

- Reial decret 519/1999, de 26 de març, pel qual es regula el règim d’ajudes a l’apicultura en el marc dels programes nacionals anuals.

- Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s’estableixen normes d’ordenació de les explotacions apícoles.

- Reial decret 608/2006, de 19 de maig, pel qual s’estableix i es regula un programa nacional de lluita i control de les malalties de les abelles de la mel.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Catorzè

Publicació

Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 24 d'abril de 2017

El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal Matas

ANNEX III

____________________________________________________________________________________________________ ,

amb DNI __________________, i cartilla ramadera núm: ________IB_________________________,

soci o sòcia de__________________________________________________________________________________ ,

AUTORITZO:

1.  La Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca i les empreses que en depenen perquè comprovin d’ofici les dades que figuren en el Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia a l’efecte de qualsevol tramitació d’ajudes corresponent al Programa Nacional Apícola 2017-2019.

2.  Que el FOGAIBA pugui trametre les dades que figurin en el Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia a __________________________________ en la tramitació d’un expedient d’ajudes.

____________, ________ de _______________ de 20__

[rúbrica]