Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'INNOVACIÓ, RECERCA I TURISME

Núm. 4128
Resolució de rectificació d’errors de la resolució del Conseller de Turisme i Esports de 15 de maig de 2015 mitjançant la qual es reconeix la instrucció realitzada per part de l’Administració concursal del Grup Orizonia de les reclamacions presentades davant l’Administració Autonòmica, es determina el dret a la indemnització dels afectats i es sol·licita la confirmació dels crèdits corresponents i d’aprovació d’un nou llistat esmenat dels afectats en relació a l’execució dels avals dipositats pel pagament de les indemnitzacions.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1.- El 04/04/2013, mitjançant auto dictat per el Jutjat Mercantil núm. 1 de Palma de Mallorca, es va declarar el concurs voluntari ordinari de deutors de les empreses que conformen el grup turístic ORIZONIA i es va iniciar el procediment de concurs ordinari núm. 404/2013 publicat en el BOE núm. 88 de dia 12 d’abril de 2013.

Així mateix, es va acordar anomenar com a administrador concursal a la mercantil Insolnet Administraciones Consursales SLP;

2.- El cessament d’operacions del grup va ocasionar la no prestació dels serveis que havien estat contractats a aquestes societats i la formulació de queixes i reclamacions per part dels consumidors afectats.

3.- La Conselleria de Turisme, davant la impossibilitat per part del Servei d’Inspecció i Estratègia Turística de contactar amb els responsables del grup d’empreses d’Orizonia, per tal d’instruir les reclamacions de conformitat amb la Llei 30/1992, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i la Llei 8/2012 del Turisme de les Illes Balears, va donar tramesa a l’administració concursal de les reclamacions presentades davant aquesta Conselleria, així com les trameses arribades des d’altres administracions, mitjançant 16 remissions documentals.

4.- L’Administració concursal va realitzar la instrucció i el 16 de desembre de 2014, va tenir entrada en la seu del servei d’Inspecció i Estratègia Turística de la Conselleria de Turisme i Esports l’entrada material de l’expedient corresponent, es a dir, les caixes que contenien la documentació original de les reclamacions que en el seu dia varen ser lliurades a l’Administració concursal; Juntament amb aquesta remissió documental se’ns va donar tramesa d’un document Excel que recull tota la informació sobre la instrucció realitzada, així com les quantitats de les indemnitzacions de cada creditor.

Aquest document es va annexar i va formar part de la  Resolució de 15 de maig de 2015 del Conseller de Turisme i Esports mitjançant la qual es reconeixia la instrucció realitzada per part de l’administració concursal del Grup Orizonia de les reclamacions presentades davant l’Administració Autonòmica, es determinava el dret a la indemnització dels afectats i es sol·licitava la confirmació dels crèdits corresponents.

5.- Quan es varen començar amb les gestions administratives per procedir a la devolució de les quantitats reclamades i reconegudes, els consumidors afectats alertaren d’una sèrie d’errors e incidències en  les dades de la instrucció.

6.- Aquest fet va fer necessària una depuració del document Excel inicialment presentat  a fi de corregir-ho. El 11 d’abril de 2016, l’actual Direcció General de Turisme, va remetre l’expedient a Insolnet (administradora concursal) per tal de resoldre aquests errors.

7.-El 18 de gener de 2017, te entrada a la Direcció General de Turisme, escrit  d’Insolnet Sol. Consursales SLP, amb la nova llista de viatgers modificada en suport digital (CD).

8.- El 22 de març de 2017, te entrada a la Direcció General de Turisme, escrit d’Insolnet Sol. Concursales SLP, amb un nou llistat, també en suport digital,  que inclou nous viatgers afectats, essent aquest darrer el llistat definitiu. S’adjunta i forma part de la present resolució.

9.- L’import total de les quantitats a indemnitzar amb càrrec als avals dipositats es de 771.437,07€

 

Fonaments de dret

Primer.- Regulació de les garanties dels consumidors finals en matèria de agencies de viatges

L’article 163 del Reial Decret Legislatiu 1/2007 de 16 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris, preveu que

1. Los organizadores y detallistas de viajes combinados tendrán la obligación de constituir y mantener de manera permanente una garantía en los términos que determine la Administración turística competente, para responder con carácter general del cumplimiento de las obligaciones derivadas de la prestación de sus servicios frente a los contratantes de un viaje combinado y, especialmente, en caso de insolvencia, del reembolso efectivo de todos los pagos realizados por los viajeros en la medida en que no se hayan realizado los servicios correspondientes y, en el caso de que se incluya el transporte, de la repatriación efectiva de los mismos. La exigencia de esta garantía se sujetará en todo caso a lo establecido en la Ley 20/2013, de 9 de diciembre, de garantía de la unidad de mercado.

2. Tan pronto como sea evidente que la ejecución del viaje combinado se vea afectado por la falta de liquidez de los organizadores o detallistas, en la m en que el viaje no se ejecute o se ejecute parcialmente o los prestadores de servicios requieran a los viajeros pagar por ellos, el viajero podrá acceder fácilmente a la protección garantizada, sin trámites excesivos, sin ninguna demora indebida y de forma gratuita.

3. En caso de ejecutarse la garantía, deberá reponerse en el plazo de quince días, hasta cubrir nuevamente la totalidad inicial de la misma».

La Llei 8/2012 de 19 de juliol  del Turisme de las Illes Balears al seu article 58.4, estableix que

L’òrgan competent per regular i classificar les empreses i els establiments turístics ha de determinar la classificació de les agències de viatges i ha d’acordar que les agències de viatges constitueixin i mantinguin vigent una fiança per respondre del compliment de les obligacions derivades de la prestació dels serveis relatius als viatges combinats davant dels consumidors o usuaris finals. L’acord esmentat ha de fixar també els imports i les condicions de les fiances.

L’article 115 del Decret 20/2015 de 17 d’abril, de principis generals directrius de coordinació en matèria turística (...) estableix amb major detall la forma en que s’han de constituir aquestes fiances.

Segon.- Funcions de la inspecció de turisme

De conformitat amb l’article 94 de la Llei 8/2012 del turisme de les Illes Balears, correspon al Servei d‘Inspecció i Estratègia Turística de la Direcció General de Turisme la competència per conèixer de les reclamacions presentades, en aquesta seu, en matèria de reclamacions per incompliment de les obligacions derivades de la prestació de serveis de les agències de viatges davant els consumidors o usuaris finals.

Tercer.- Principis de l’actuació administrativa. Reconeixement de la instrucció realitzada

L’article 3.2 de la ja derogada llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú establia que les administracions públiques, en les seves relacions, es regeixen pel principi de cooperació i col·laboració i pels criteris de eficiència i servei als ciutadans en la seva actuació. Aquest deure de cooperació i col·laboració entre administracions i entitats vinculades a elles es troba actualment regulat en l’article 140.1 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Regim Jurídic del Sector Públic.

 L’article 100 de la Llei 8/2012 de 19 de juliol, del Turisme de les Illes Balears, en seu de la Inspecció de Turisme, recull el principi de coordinació inter-administrativa.

Atès que l’Administració de la CAIB es va veure impossibilitada per instruir les reclamacions que tingueren entrada en el Servei d’Inspecció i Estratègia Turística, la Secretaria General de la Conselleria de Turisme i Esports, mitjançant el Departament Jurídic, prèvia consulta a la Advocacia de la CAIB, es va posar en contacte amb l’administració concursal. Així, d’una banda, es varen comunicar a aquesta tots el possibles crèdits de consumidors i usuaris finals, que havien tingut entrada en forma de reclamació en la Conselleria, amb la remissió de 16 trameses de documentació per tal de que, prèvia la seva instrucció, els crèdits formessin part del llistat de passiu de l’Informe que l’Administració Concursal havia de presentar al Jutjat , i, d’altre, assumir per part de la Direcció General de Turisme, la instrucció de les reclamacions com a pròpia en virtut dels principis ja esmentats.

Quart.- Rectificació d’errors.

L’article 109.2 de la  Llei 39/2015, d’1 d’octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Publiques, estableix que les administracions publiques podran rectificar en qualsevol moment, d’ofici o a instancia dels interessats, els errors materials, de fet o aritmètics existents als seus actes.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Rectificar la resolució del Conseller de Turisme i Esports de  15 de maig de 2015 mitjançant la qual es reconeix la instrucció realitzada per part de l’administració concursal del Grup Orizonia de les reclamacions presentades davant l’Administració autonòmica, concretament l’annex que forma part de la mateixa i que conté les dades dels consumidors reclamants, el seu dret a la indemnització i la quantia d’aquesta.

2. Assumir la correcció de la instrucció realitzada per part de l’Administració concursal i aprovar el nou annex presentat per Insolnet Sol. Consursales SLP, com administradora concursal del grup Orizonia.

3. Determinar el dret a la indemnització dels afectats d’acord amb les dades contingudes en aquest nou annex adjunt a la present Resolució.

Aquest llistat correspon al fitxer digital que per part de l’Administració concursal s’ha lliurat formalment a aquesta Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme el 22 de març de 2017.

4. Executar, de conformitat amb la instrucció realitzada, les quantitats a càrrec dels avals dipositats per tal de satisfer les quantitats endeutades  als consumidors o usuaris  finals que es relacionen a l’annex.

5. Notificar la present resolució als interessats.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució -que exhaureix la via administrativa- es pot  interposar recurs potestatiu de reposició davant el director general de Turisme, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu comú de les Administracions Públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació de la resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma de Mallorca, 29 de març  2017

El conseller d’Innovació, Recerca i Turisme.
Gabriel Barceló i Milta