Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 4087
Instrucció de la secretària general de 3 d’abril de 2017 per la qual s’estableix el procediment que han de seguir les denúncies formulades pels agents de medi ambient, els particulars i les administracions públiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 2/2007, de 16 de març, de cossos i escales de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 49, de 3 d’abril de 2007) inclou en l’article 10 el cos ajudant facultatiu escala d’agents de medi ambient, a la qual corresponen, d’acord amb l’article 33.2.c, les funcions següents: vigilància i control dels recursos naturals i del patrimoni ambiental, inspecció i policia en matèria d’avaluació i d’impacte ambiental i inspecció de control d’abocaments de residus i contaminació de les aigües i l’atmosfera.

Aquesta Llei recull essencialment el que disposava el punt cinquè de la disposició addicional novena de la Llei de funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 1989, en la redacció de la Llei 20/2001, de 21 de setembre, de mesures tributàries, administratives i de funció pública (article 34.5).

En la tasca pròpia dels agents de medi ambient, és freqüent l’emissió d’informes a sol·licitud de les direccions generals i la denúncia d’infraccions o delictes ambientals presumptes. Per aquesta raó, el 2003 la secretària general tècnica va dictar la Instrucció 2/2003, de 21 de maig, relativa al registre de denúncies i informes dels agents de medi ambient.

Aquesta Instrucció va quedar sense efecte quan entrà en vigor la Instrucció del secretari general de 4 de setembre de 2003, relativa al procediment a seguir en les denúncies formulades per agents de medi ambient, particulars i administracions públiques, amb la finalitat essencial de centralitzar les relacions amb la Fiscalia per mitjà de la Secretaria General.

El 21 de novembre de 2003 es va modificar l’apartat segon de la Instrucció de 4 de setembre de 2003, que es refereix a la tramitació de les denúncies.

El 14 de novembre de 2008 es va dictar una nova Instrucció que deixà sense efecte les instruccions anteriors.

L’experiència de l’aplicació de la Instrucció de 2008 arran de la gran quantitat de denúncies formulades i d’informes emesos des que entrà en vigor fa necessari dictar una nova Instrucció que serveixi per agilitar les denúncies i donar més participació no només als agents de medi ambient, sinó també als funcionaris als quals s’encomanin les funcions de coordinar la tramitació de les denúncies formulades pels agents de medi ambient.

El 21 de març de 2017 el Servei Jurídic de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca va emetre un informe favorable a l’emissió d’aquesta nova Instrucció.

Per tot això, fent ús de les facultats que m’atribueix l’article 6.1 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, en relació amb l’article 21 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

 

Instrucció

Article 1

Objecte

1. L’objecte d’aquesta Instrucció és regular el procediment que s’ha de seguir per a les denúncies formulades davant la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, tant pels agents de medi ambient com per particulars i altres administracions públiques, relatives a fets que puguin ser constitutius de delicte, falta o infracció administrativa.

2. Aquesta Instrucció és obligatòria per a les autoritats, els funcionaris i, en general, tot el personal que presti serveis a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o a qualsevol entitat de dret públic que hi estigui vinculada o en depengui.

 

Article 2

Tramitació de les denúncies

1. A fi de tramitar adequadament les denúncies, cada direcció general ha de designar un funcionari tècnic superior del grup A per coordinar les denúncies relatives a les competències de la direcció general, i comunicar la persona designada a la Secretaria General.

2. Les denúncies relatives a infraccions ambientals s’han d’adreçar des del Registre General de la Conselleria a la cap del Servei d’Agents de Medi Ambient, la qual les ha de remetre a les direccions generals competents per raó de la matèria o a altres organismes competents, auxiliada pel funcionari coordinador dels procediments de la Secretaria General.

3. Les denúncies per delictes ambientals presumptes s’han de trametre al funcionari que coordini els procediments de la Secretaria General, el qual, atesos els fets denunciats i mitjançant un escrit motivat, les ha de remetre a la Fiscalia o al jutjat d’instrucció que correspongui, per mitjà de la Secretaria General, amb còpia a la direcció general competent per raó de la matèria. Una vegada s’hagi registrat la denúncia a la fiscalia o al jutjat, s’ha de comunicar aquesta circumstància a la cap del servei d’agents de medi ambien i a l’agent denunciant.

4. En supòsits excepcionals o en els que no sigui possible contactar amb el funcionari coordinador de la Secretaria General, l’agent de medi ambient, havent-ho comunicat prèviament a la cap del Servei d’Agents de Medi Ambient, pot trametre directament la denúncia a la Fiscalia o al jutjat, amb l’obligació de comunicar-ho, al més aviat possible, al funcionari coordinador de la Secretaria General.

5. El funcionari coordinador de la Secretaria General ha de remetre a l’ajuntament i al consell insular que corresponguin, amb còpia a la direcció general afectada, les denúncies relatives a actes subjectes a llicència urbanística o a activitats subjectes a llicències integrades d’activitat, d’acord amb la seva normativa reguladora, fora de l’àmbit d’un espai natural protegit, a l’empara de la legislació bàsica estatal o de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).

6. El funcionari coordinador de la Secretaria General ha de remetre les denúncies relatives a obres, instal·lacions o activitats promogudes per l’Administració de l’Estat, de la Comunitat Autònoma, dels consells insulars, dels ajuntaments i de les entitats de dret públic que estiguin vinculades a qualsevol de les administracions territorials o en depenguin, a l’Administració o l’entitat pública promotora, amb la sol·licitud que informin sobre l’obra, la instal·lació o l’activitat.

Article 3

Paralització de les activitats

1. En cas de infracció flagrant o dany greu i imminent al medi ambient, l’agent de medi ambient, en compliment de les obligacions derivades de la seva tasca, ha d’ordenar o sol·licitar la paralització de l’activitat, sota els principis de legalitat, precaució i proporcionalitat, atenent sempre a la gravetat del fet. En qualsevol cas, ha de fer constar en l’acta d’inspecció l’ordenament o la sol·licitud de la paralització immediata de l’activitat i advertir a l’infractor presumpte que la desobediència pot donar lloc a la responsabilitat penal o administrativa que derivi de la comissió de la infracció o el fet delictiu presumptes.

2. L’agent de medi ambient ha de comunicar immediatament a la cap del Servei d’Agents de Medi Ambient o al funcionari que coordini els procediments de la Secretaria General, l’ordenament o la sol·licitud de paralització, a fi que sigui confirmat, modificat o aixecat en la resolució d’inici del procediment sancionador, que s’ha de dictar en els quinze dies següents a l’adopció i que pot ser objecte del recurs que pertoqui.

3. Si es tracta d’actes o activitats amb llicència urbanística o llicències integrades d’activitat, acreditades amb un cartell informatiu o una còpia de la llicència, l’agent de medi ambient s’ha de limitar a fer constar en la denúncia el motiu o els motius que, a judici de l’agent, poden implicar la il·legalitat de l’acte o l’activitat.

4. L’apartat 3 també és aplicable a les obres, instal·lacions o activitats promogudes per qualsevol administració pública o qualsevol entitat de dret públic que hi estigui vinculada o en depengui.

Article 4

Actes d’inspecció plurals i documentació fotogràfica i cartogràfica

1. En els casos que la inspecció necessària per determinar la infracció administrativa presumpta o l’activitat presumptament delictiva hagi requerit diverses actes d’inspecció, aquestes s’han de trametre conjuntament, amb un sol registre, tret dels casos d’actes d’inspecció que per la urgència o la necessitat requereixin una tramitació immediata.

2. La documentació fotogràfica que s’adjunta a qualsevol informe o acta d’inspecció s’ha de presentar amb les fotografies numerades, fixades a un full, amb una descripció de cadascuna, la signatura de l’agent de medi ambient i el segell del Servei d’Agents de Medi Ambient.

3. La documentació cartogràfica ha d’estar degudament orientada, i la font de la qual s’ha extret ha de figurar citada degudament al peu de la imatge.

Article 5

Compareixença de l’Administració a actuacions judicials o administratives

1. Quan la naturalesa dels fets denunciats sigui especialment greu, la Secretaria General, per mitjà dels serveis jurídics, ha de remetre la denúncia a la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma, la qual, si ho considera adequat, ha de dur a terme els tràmits que corresponguin per a la compareixença de la Comunitat Autònoma a les actuacions judicials o administratives com a part perjudicada, denunciant o querellant, o com a part interessada.

2. Quan els fets denunciats, la investigació dels fets o les mesures de restitució hagin comportat una despesa econòmica per a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o per a les entitats públiques que hi estan vinculades o en depenen, la direcció general competent per raó de matèria l’ha de quantificar, i la Secretaria General ha de trametre a la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma una llista de les despeses que es puguin tenir en compte per a la compareixença de la Comunitat Autònoma com a part perjudicada.

Article 6

Aplicació del principi non bis in idem

1. L’òrgan instructor, si li consta l’obertura de diligències prèvies o d’un procediment penal per la comissió dels fets denunciats, ha de prendre les mesures oportunes per paralitzar qualsevol tipus de procediment sancionador pel mateix fet.

2. Un cop s’hagi arxivat el procediment penal o s’hagi dictat la sentència que indiqui que els fets denunciats no són constitutius de delicte o falta, l’òrgan instructor ha de continuar el procediment corresponent.

Article 7

Comunicació i compliment de la Instrucció

1. Aquesta Instrucció s’ha de comunicar a totes les unitats de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca i a tots els agents de medi ambient, que han de vetllar perquè es compleixi estrictament, i s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la pàgina web de la Conselleria.

2. Es deixa sense efecte la Instrucció de 14 de novembre de 2008, relativa al procediment a seguir en les denúncies formulades per agents de medi ambient, agents forestals, particulars i administracions públiques.

        

 Palma, 20 d’abril de 2017

 La secretària general

Catalina Inés Perelló Carbonell