Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA
Núm. 3741
Resolució de la consellera de Presidència de 14 de febrer de 2017, en exercici de les competències en matèria de col·legis professionals, per la qual es qualifiquen positivament els nous Estatuts del Col·legi Oficial d’Agents Comercials de les Illes Balears i se n’ordena la inscripció en el full registral corresponent del Registre de Col·legis Professionals de les Illes Balears
Fets
1. L’11 d’octubre de 2012 el Col·legi Oficial d’Agents Comercials de Mallorca, Eivissa i Formentera va presentar en el Registre de la Conselleria de Presidència una sol·licitud de qualificació de la modificació dels seus Estatuts, els quals estan sotmesos a aquest tràmit per prescripció de l’article 21.2 de la Llei 10/1998, de 14 de desembre, de col·legis professionals de les Illes Balears, i del capítol IV del Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 32/2000, de 3 de març.
2. La principal modificació que presenten aquests Estatuts en relació amb els publicats en el BOIB de 26 de febrer de 2011 és el canvi de denominació i àmbit territorial del Col·legi, de manera que ara el Col·legi Oficial d’Agents Comercials de Mallorca, Eivissa i Formentera passa a denominar-se Col·legi Oficial d’Agents Comercials de les Illes Balears. Per tant, amplia el seu àmbit territorial a l’illa de Menorca. Això concorda amb l’aprovació de la Llei 13/2016, de 26 d’octubre, per la qual es dissol el Col·legi d’Agents Comercials de Menorca (BOIB núm. 138, d’1 de novembre de 2016).
3. D’acord amb el que estableix l’article 16 del Decret 32/2000, de 3 de març, pel qual s’aprova el Reglament de Col·legis Professionals de les Illes Balears, en el procediment de qualificació dels estatuts s’ha de sol·licitar informe dels serveis jurídics, així com de les conselleries que estiguin directament relacionades amb el contingut de la professió representada pel col·legi. Els informes esmentats es van emetre en data 24 de juny i 24 de novembre respectivament.
4. El 3 de gener de 2017 se va enviar un ofici al Col·legi amb una completa relació de tots els punts que s’havien d’incloure, modificar o suprimir d’acord amb les observacions contingudes en els anteriors informes.
5. El recent 6 de febrer de 2017 ha tingut entrada un escrit del Col·legi en el qual s’exposen les modificacions efectuades tot seguint el parer de l’Administració. A més, s’hi annexa la darrera redacció dels seus Estatuts.
6. Finalment, un cop examinat el contingut dels Estatuts del Col·legi s’observa que el text aprovat per l’òrgan col·legial competent s’adequa a la Constitució, a l’Estatut d’autonomia i a la normativa reguladora de col·legis professionals.
Consideracions jurídiques
1. L’article 36 de la Constitució espanyola disposa que la llei ha de regular les peculiaritats pròpies del règim jurídic dels col·legis professionals i l’exercici de les professions titulades. L’estructura interna i el funcionament dels col·legis han de ser democràtics.
2. D’acord amb el que disposa l’article 31.9 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, corresponen a la Comunitat Autònoma les competències de desplegament legislatiu i d’execució en matèria de corporacions de dret públic representatives d’interessos econòmics i professionals, i les ha d’exercir en el marc de la legislació bàsica de l’Estat en els termes que aquesta estableixi.
3. L’article 19 de la Llei 10/1998 estableix que els col·legis professionals han d’aprovar els estatuts propis amb autonomia, sense més limitacions que les que imposi la Constitució i la resta de l’ordenament jurídic. El segon paràgraf d’aquest mateix article preveu els aspectes bàsics que s’han de recollir en els estatuts.
4. L’article 16.4 del Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 32/2000, de 3 de març, estableix la competència per dictar la resolució sobre la qualificació dels estatuts col·legials, que recau en el conseller competent en matèria de col·legis professionals.
5. L’article 17 del mateix Reglament disposa que quan la resolució de qualificació de la modificació dels estatuts és positiva, el conseller competent en matèria de col·legis professionals n’ha d’ordenar la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, juntament amb el text íntegre dels estatuts, i l’ha de comunicar d’ofici al Registre de Col·legis Professionals perquè en practiqui la inscripció en el full registral corresponent.
6. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria de Presidència, a través de la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior, la competència en matèria de corporacions de dret públic.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Qualificar positivament els nous Estatuts del Col·legi Oficial d’Agents Comercials de les Illes Balears, annexos a aquesta Resolució.
2. Ordenar la inscripció d’aquests nous Estatuts en el full registral corresponent del Registre de Col·legis Professionals de les Illes Balears.
3. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
4. otificar aquesta Resolució a la corporació sol·licitant.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 14 de febrer de 2017
La consellera de Presidència
Pilar Costa i Serra
ANNEX
ESTATUTS COL·LEGI OFICIAL D'AGENTS COMERCIALS DE LES ILLES BALEARS
ARTICLE PRELIMINAR
El Col·legi Oficial d'Agents Comercials de Mallorca, Eivissa i Formentera, creat per aplicació del Reial decret de 8 de gener de 1926, amb les seves reformes posteriors, conservant la seva personalitat jurídica i el seu patrimoni i després de l'aprovació de la Llei 13/2016, de 26 d'octubre, per la qual es dissol el Col·legi Oficial d'Agents Comercials de Menorca (Boib número 138, d'1 de novembre), passa a denominar-se Col·legi Oficial d'Agents Comercials de les Illes Balears, per la qual cosa es regirà en endavant pel present Estatut, per l'Estatut General dels Col·legis d'Agents Comercials, aprovat pel Reial decret Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç 118/2005, de 4 de febrer, publicat en el B.O.I. de 16 de febrer següent, per les disposicions contingudes en la Llei 10/1998, de 14 de Desembre, de Col·legis Professionals de Illes Balears, i qualsevol altra normativa que afecti a la professió, sempre d'acord amb la legislació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
TITULO I.
Del Col·legi Oficial d'Agents Comercials de les Illes Balears.
Article 1º.- Reconeixement i Radicació.
1.1 El Col·legi Oficial d'Agents Comercials de les Illes Balears, ostentarà la condició de Corporació de Dret Públic, corresponent-li la representació, coordinació, gestió i defensa dels interessos professionals de tots els seus inscrits. Gaudirà d'autonomia econòmica en el desenvolupament de la seva gestió.
1.2 El Col·legi té la seva seu social a Palma de Mallorca, calli Patronat Obrer, número tres baixos, codi postal 07006.
1.3 L'àmbit d'actuació del Col·legi Oficial d'Agents Comercials de les Illes Balears, es correspon amb el territori de les illes de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, això no obstant això, podrà realitzar actuacions fora del seu àmbit territorial, de conformitat amb altres Col·legis d'Agents Comercials.
1.4 Podrà existir una Delegació del Col·legi en les localitats de la seva demarcació que es considerin oportunes, en atenció al nombre de professionals amb domicili en les mateixes.
1.5 El caràcter exclusivament PROFESSIONAL del Col·legi Oficial d'Agents Comercials de les Illes Balears, impedeix als mateixos realitzar actes d'ostentació de caràcter polític o confessional; sense perjudici de les decisions adoptades referent a això per l'Assemblea General.
Article 2n. - Normes Generals.
Correspon al Col·legi Oficial d'Agents Comercials de Les Illes Balears, i d'acord amb la Llei, l'exercici de les següents funcions.
2.1 Servir de via de participació en les tasques d'interès general.
2.2 Exercir quantes funcions li siguin encomanades per l'Administració i col·laborar amb aquesta mitjançant la realització d'estudis, emissió d'informes, elaboració d'estadístiques i altres activitats relacionades amb les seus finalitats que puguin ser sol·licitades i que acordin formar per pròpia iniciativa.
2.3 Exercir la representació institucional que estableixen les Lleis per al compliment de les seus finalitats.
2.4 Participar en els Consells o Organismes consultius de l'administració en la matèria de competència de la professió.
2.5 Participar en l'elaboració dels plans d'estudi i informar les normes d'organització dels centres docents corresponents.
2.6 Realitzar els exàmens d'aptitud conforme a l'establert a l'article 5.1 c).
2.7 Ostentar en el seu àmbit la representació i defensa dels interessos professionals dels col·legiats davant de l'administració, Institucions, Tribunals, Entitats i particulars, amb legitimació per ser part de quants litigis afectin als interessos professionals i exercitar el dret de petició conforme a la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, reguladora del dret de petició, sense perjudici del disposat en l'apartat 3 de l'article 1 de l'esmentada Llei.
2.8 Facilitar els Tribunals, conforme a les Lleis, la relació de col·legiats, que poguessin ser requerits per intervenir com a perits en els assumptes judicials, o designar-los per si mateixos en virtut de rotació o torn dins de la seva respectiva especialitat o ram que pertanyin, sempre que acreditin la seva capacitat per a això.
2.9 Ordenar, en l'àmbit de la seva competència, l'activitat professional dels col·legiats, vetllant per l'ètica i dignitat professional i pel respecte a causa dels drets dels particulars i exercir la facultat disciplinària en l'ordre professional col·legial, segons el Codi Deontològic aprovat.
2.10 Organitzar activitats i serveis comuns d'interès per als col·legiats, de caràcter professional, formatiu, cultural, assistència i de previsió i altres d'anàlegs, proveint al sosteniment econòmic mitjançant els necessaris medis.
2.11 Procurar l'harmonia i col·laboració entre els col·legiats, impedint la competència deslleial entre els mateixos.
2.12 Exercitar les accions que les lleis estableixen per a la repressió de l'intrusisme.
2.13 Intervenir, en via de conciliació o arbitratge, en les qüestions que, per motius professionals, se suscitin entre els Col·legiats. Sempre que aquests el sol·licitin.
2.14 Disposar d'una pàgina web que compleixi les funcions de la Finestreta Única legalment prevista, amb les facilitats establertes legal i estatutariament; i crear i mantenir les plataformes tecnològiques que garanteixin la interoperabilitat entre els diferents sistemes i l'accessibilitat de les persones amb discapacitat.
2.15 Facilitar la participació dels col·legiats en els serveis i mitjans de formació i promoció professional que amb caràcter general s'organitzin.
2.16 Quantes funcions redundin en benefici dels consumidors i usuaris dels serveis dels col·legiats, a l'efecte dels quals disposaran d'un Servei d'atenció als usuaris d'accés telemàtic i gratuït amb les dades de les associacions o organitzacions de consumidors i usuaris a què els destinataris dels serveis professionals poden dirigir-se per obtenir assistència i el contingut dels Codis Deontològis
2.17 Complir i fer complir als col·legiats les lleis generals i especials i els Estatuts particulars i Reglaments de Règim Interior, així com les normes i decisions adoptades pels Òrgans Col·legiats en matèria de la seva competència.
2.18 Quantes altres funcions redundin en benefici dels interessos professionals dels col·legiats.
2.19 El Col·legi facilitarà l'accés gratuït al registre de col·legiats, que estarà permanentment actualitzat, sense perjudici de les disposicions reguladores de Protecció de Dades de caràcter personal.
TÍTOL II
DE L'AGENT COMERCIAL
Article 3r. - De l'Agent Comercial
3.1 Es considerarà Agent comercial aquella persona que, actuant com a mitjancer independent, s'encarregui de manera continuada o estable i a canvi d'una remuneració, de promoure actes i operacions de comerç per compte d'altri, o a promoure'ls i concloure'ls per compte i en nom aliens, sense assumir, llevat de pacte en contrari, el risc i ventura de tals operacions.
3.2 La professió d'Agent Comercial s'exercirà per tot aquell que compleixi amb els requisits establerts en la legislació vigent per obtenir l'esmentada qualificació i una vegada incorporat en qualitat d'exercient al Col·legi d'Agents Comercials on es trobi el domicili professional únic o principal. La incorporació a un Col·legi facultarà els Agents Comercials per a l'exercici d'aquesta professió a tot el territori de l'Estat.
Article 4t. - De la inscripció obligatòria en el Col·legi d'Agents Comercials
4.1 Les persones que tinguin el seu domicili al territori comprès en l'àmbit territorial del Col·legi, podran sol·licitar la seva inscripció en el mateix, quan tinguin o pretenguin tenir per professió permanent i ocasional la de promoure, negociar o concretar operacions mercantils en nom i per compte d'una o diverses empreses mitjançant retribució i en zona determinada, qualssevol que siguin les característiques contractuals amb què realitzin la seva comesa, bé actuant amb facultats per deixar obligada a l'empresa manant en les operacions en què intervinguin, responent del bon final de les mateixes, o limitant-se a promoure tals operacions sempre que les mateixes exigeixin l'aprovació i conformitat de l'empresa, sense que l'Agent quedi obligat a respondre del bon final o de qualsevol altre element de l'operació, així tal com el regula la Llei 12/1992 de 27 de maig, Llei sobre Contracte d'Agència.
4.2 L'exercici de la professió d'Agent Comercial es realitzarà en règim de lliure competència i estarà subjecte a la Llei 16/1989, de 17 de juliol, de Defensa de la Competència, i a la Llei 3/1991, de 10 de gener, de Competència Deslleial, i es regirà per les lleis i les disposicions legals en matèria d'incompatibilitats.
4.3 També podran pertànyer al Col·legi d'Agents Comercials, amb la denominació de col·legiats "no exercients", qui complint els requisits necessaris per incorporar-se, no exerceixin l'activitat d'agència comercial o hagin cessat en l'exercici d'activitats.
Article 5è. - Requisits per a la Col·legiaciò
Per procedir a la inscripció d'un Agent Comercial en el col·legi, haurà d'acreditar estar en possessió del Títol d'Agent Comercial, sol·licitar-lo i satisfer la quota d'ingrés.
5.1 Per a l'obtenció del títol d'Agent Comercial serà necessari:
a) Tenir capacitat legal per exercir el comerç
b) No estar inhabilitat per exercir la professió.
c) Haver superat la prova d'aptitud convocada pel Consell General prèvia aprovació del temari pel Ministeri competent.
Complerts els requisits anteriors, el Ministeri competent, i a proposta del Consell General de Col·legis d'Agents Comercials d'Espanya, expedirà el títol d'Agent Comercial, únic document que li facultarà per a l'exercici actiu de la professió qualsevol que sigui la modalitat o règim contractual en què aquesta s'exerceixi.
El Tribunal encarregat de jutjar la prova prevista a l'article 5.1.c), estarà constituït pel President del col·legi o persona en qui delegui, junt amb el Secretari de la Junta de Govern i tres vocals designats per sorteig entre els restants membres de la Junta. El programa i nombre d'exercicis seran establerts amb caràcter nacional pel Consell General de Col·legis d'Agents Comercials.
5.2 Per a la incorporació tant de nacionals d'estats membres de l'Espai Econòmic Europeu com de ciutadans de tercers països serà necessari complir amb els mateixos requisits que els nacionals espanyols.
En el primer cas, els serà d'aplicació el Reial Decret 1837/2008 de 8 de novembre, pel que s'incorpora a l'ordenació jurídica espanyola la Directiva 2005/36/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de setembre de 2005, per la que s'estableix un mecanisme de reconeixement de títols respecte a les activitats professionals a què es refereixen les Directives de liberalització i de mesures transitòries.
En el segon, els ciutadans de tercers països podran acreditar els títols estrangers que siguin homologats al títol d'Agent Comercial així que com l'establert als Tractats Internacionals en els quals sigui part del Regne d'Espanya o en aquells en els quals ho sigui la Unió Europea.
5.3 La colegiación es regirà pel principi d'igualtat de tracte i no discriminació, en particular per raó de l'origen racial o ètnic, religió o conviccions, discapacitat, edat o orientació sexual.
Article 6è. - Procediment per a la sol·licitud, admissió i en el seu cas, denegació de la col.legiaciò.
6.1 La sol·licitud, en el model colegialmente aprovat, junt amb la documentació que en cada cas sigui procedent, es presentarà a través del Registre del Col·legi.
6.2 El Col·legi també disposarà els medis necessaris perquè els sol·licitants puguin tramitar el seu colegiación per via telemàtica, i facilitaran que els ja col·legiats puguin accedir de forma gratuïta a tota la informació i formularis necessaris per a l'accés a l'activitat professional i el seu exercici, i perquè puguin presentar per via telemàtica tota la documentació i sol·licituds necessàries, incloent la d'alta i baixa en la colegiación, i l'estat de tramitació d'aquestes.
6.3 El col·legi dictarà resolució expressa i la notificarà dins del mes següent a la data de la sol·licitud de colegiación.
6.4 Si transcorregut el termini per resoldre i notificar no s'hagués dictat resolució expressa s'entendrà estimada la sol·licitud.
6.5 Si la decisió del Col·legi, fos contrària a la colegiación la resolució contindrà els motius en què es fonamenti la denegació. Contra aquest acord podrà interposar-se recurs d'alçada en al termini d'un mes a comptar des del dia següent aquell en el qual tingui lloc la notificació de l'acte.
6.6 La resolució del recurs s'haurà de produir en el termini de tres mesos a comptar des de la data de la seva presentació en el Registre corresponent. Transcorregut l'esmentat termini, si l'òrgan competent no hagués notificat a l'interessat resolució expressa, s'entendrà desestimat el recurs.
6.7 La resolució d'aquest recurs posarà fi a la via corporativa interna. Contra aquesta resolució es podrà interposar el corresponent recurs contenciós-administratiu.
6.8 De totes les sol·licituds de colegiación admeses, es donarà trasllat al Consell General, per a la formació del cens general.
6.9 Els estrangers que aspirin a afiliar-se al Col·legi i superin la prova d'aptitud a ingrés, hauran d'acompanyar també al costat dels documents ressenyats a l'article anterior, l'autorització expedida pel Ministeri de Treball que els autoritzi concretament a exercir la professió d'Agent Comercial a la respectiva localitat de la seva residència.
6.10 Amb tots els documents ressenyats, així com els aportats pel sol·licitant s'obrirà a cada un d'ells el seu expedient personal que serà individualitzat amb el número de Registre General de Col·legiats dins del Col·legi.
6.11 Prèviament al lliurament de la Targeta d'Identitat Professional i a l'obertura de l'expedient personal de cada sol·licitant, aquest haurà d'abonar una quota d'ingrés, la quantia de la qual determinarà per a cada exercici l'Assemblea General, i que no podrà ser inferior a la fixada pel Consell General amb caràcter nacional ni, superar en cap cas els costos associats a la tramitació de la inscripció.
Article 7è. - Pèrdua i suspensió de la condició col·legial
Es perd la condició de col·legiat per:
a) Mort.
b) Per haver cessat en l'activitat d'Agent Comercial.
c) Sanció administrativa o sentència judicial ferma i definitiva que impliqui inhabilitació per a l'exercici de la professió.
d) Per expulsió del Col·legi acordada en expedient disciplinari.
e) Impagament de les quotes col·legials, previ compliment pel Col·legi dels disposat a l'article 7.2
f) Per condemna ferma que porti aconsegueixo l'accessòria d'inhabilitació per a l'exercici de la professió.
g) Qualsevol altra causa exigible legalment.
7.1. El Col·legiat que hagi cessat en l'activitat, podrà sol·licitar la seva baixa del cens col·legial, presentat escrit dirigit al President, i adjuntant la documentació oficial que acrediti tal circumstància.
7.2. El col·legiat que deixi d'abonar les quotes col·legials equivalents a una anualitat, el Col·legi li requerirà en forma perquè aboni les quotes pendents, i passats trenta dies des de la data del requeriment sense haver abonat les quotes, i sense perjudici de les accions judicials pertinents per exigir el pagament, se li donarà de baixa sense més tràmits, se li notificarà i se li farà saber que contra aquest acord podrà interposar recurs d'alçada davant del Consell General en el termini d'un mes a comptar des del següent a aquell en el qual hagi rebut la notificació o en el termini que, en el seu cas, procedeixi si fos competent el Consell Autonòmic.
7.3. El col·legiat que hagi causat baixa per falta de pagament de les quotes col·legials, i sol·liciti el seu reingrés, abonarà les quotes meritades fins al moment de la notificació col·legial de baixa, amb recàrrec del 10 per 100 simple anual, i en el seu cas, les despeses ocasionades degudament acreditades.
7.4. Podrà recuperar-se la condició de col·legiat, sempre que en el moment de la reincorporació es compleixin les condicions precises per a això, en els següents casos:
a) Per sol·licitud de reincorporació quan la baixa s'hagués produït per decisió del col·legiat.
b) Per indult o condonació de les sancions imposades per autoritats administratives o judicials.
c) Per l'empleno de la sanció de suspensió col·legial.
d) Per la satisfacció de les quotes pendents, quan això hagués estat la causa de la baixa.
e) De totes les baixes i modificacions, es farà l'oportuna difusió i es donarà trasllat al Consell General, per a la seva constància i publicació, en el seu cas, en els mitjans de comunicació col·legial.
Article 8è. - Drets col·legials
Els col·legiats tindran els següents drets:
A. Participar en el govern del Col·legi formant part de les Assemblees i exercint el dret a instar la seva convocatòria, a formular a la mateixa proposicions, esmenes, mocions de censura i precs i preguntes, tot això en les formes i condicions previstes en aquests Estatuts.
B. Ser elector i elegible respecte dels Òrgans de Govern del Col·legi, d'acord amb les normes electorals.
C. Informar i ser informat oportunament de les actuacions i de la vida del seu Col·legi en els seus aspectes essencials i de les qüestions de manera concreta i personalment els afectin en aquest àmbit.
D. Utilitzar els serveis establerts pels respectius Col·legis i acollir-se als sistemes d'assistència i previsió organitzats per ells, pels Consells Autonòmics en el seu cas i pel Consell General, d'acord amb les seves normes.
E. Gaudir de l'assessorament del Col·legi en qüestions professionals d'acord amb les normes establertes als seus Estatuts o Reglaments.
F. Sol·licitar la mediació dels Òrgans de Govern del col·legi en els casos de discrepància entre col·legiats, mediació que s'emportarà a efecte si l'accepta l'altra part.
G. Exercir davant dels Òrgans jurisdiccionals o de govern les reclamacions o recursos que procedeixin, d'acord amb els establert als Estatuts i Reglaments col·legials.
H. Fer ús de l'emblema col·legial.
I. Haurà de tenir la informació suficients sobre les vies de reclamació i recursos els que té dret. Aquesta informació haurà de ser accessible a través de la Finestreta Única telemàtica, i serà d'accés gratuït.
J. Tots els altres drets previstos en les normes legals i als Estatuts i Reglaments col·legials.
Article 9è. - Deures col·legials
Són obligacions dels col·legiats:
A. L'acceptació i compliment de l'establert als respectius Estatuts i Reglaments col·legials, així com en les normes i acords legal i estatutariament adoptats pels Òrgans de Govern col·legials.
B. Contribuir al sosteniment econòmic del Col·legi satisfent les quotes que s'estableixin.
C. Complir respecte dels Òrgans de Govern del Col·legi, dels seus membres i de tots els col·legiats, els deures que imposa el companyerisme, l'harmonia i l'ètica professional.
D. Assistir als actes corporatius quan ocupin càrrecs representatius.
E. Respectar la lliure manifestació d'opinions i no entorpir directament o indirectament el funcionament dels Òrgans de Govern del col·legi.
F. Comunicar al Col·legi els seus canvis de domicili a efectes col·legials.
G. Comunicar al Col·legi qualsevol acte d'intrusisme o actuació professional irregular.
H. Formar part de la Taula Electoral en els termes esmentats als articles dels presents Estatuts.
TÍTOL III
DELS ORGANS DE GOVERN
Article 10è. - Organització del Col·legi.
El Govern del Col·legi Oficial d'Agents Comercials de Les Illes Balears, correspon als següents òrgans:
A. L'Assemblea General
B. La Junta de Govern
C. La Comissió Permanent
D. El President.
Capitulo I. De la Assemblea General
Article 11è. - L'Assemblea General
L'Assemblea General de col·legiats és l'òrgan suprem del Col·legi. La integren la totalitat dels col·legiats inscrits en el Col·legi, cada uns dels quals tindrà dret a veu i vot, sempre que es trobi al corrent de les seves obligacions.
11.1 L'Assemblea General es reunirà amb caràcter ordinari una vegada a l'any després del primer trimestre del mateix.
11.2 La participació en l'Assemblea General serà personal, encara que podrà ser per representació mitjançant delegació especial escrita per a cada reunió, sense que es pugui ostentar més d'una delegació.
11.3 L'Assemblea General quedarà vàlidament constituïda, quan assistissin la tercera part dels seus components, en 1a convocatòria, i sigui quin fos el nombre d'assistents en 2a convocatòria.
11.4 Els acords seran adoptats pel vot favorable de la meitat més un dels assistents amb dret a vot. No podran exercir el seu dret a vot els col·legiats que no estiguin al corrent en el pagament de les seves quotes ordinàries o extraordinàries.
Article 12è. - Convocatòria de l'Assemblea General
La convocatòria de l'Assemblea General, haurà d'enviar-se a tots els col·legiats per escrit i/o també per via electrònica, i necessàriament a través de la Finestreta Única, amb quinze dies d'antelació, per acord de la Junta de Govern, indicant lloc, data i hora de reunió, tant en primera com en segona convocatòria, i l'ordre del dia dels assumptes a tractar, no podent adoptar-se acords sobre temes no inclosos en el mateix. En les Assemblees Generals Extraordinàries només podran tractar-se aquells assumptes que motivin especialment la seva convocatòria.
12.1 Els col·legiats que ho desitgin podran formular proposicions a l'Assemblea General, almenys amb cinc dies d'antelació a la celebració de la mateixa, i hauran de portar com a mínim, la firma de deu de col·legiats. S'exceptuen les proposicions incidentals o qüestions d'ordre que es presentin durant la celebració per qualsevol dels seus assistents.
12.2 Les votacions seran ordinàries, nominals o secretes per paperetes, quan així ho acordi la tercera part dels assistents o ho proposi el seu President.
12.3 L'Assemblea General, es reunirà amb caràcter extraordinari, quan així ho acordi la Junta de Govern o se sol·liciti per escrit amb les firmes comprovades, almenys d'un nombre de col·legiats que superi el 10 per 100 del seu cens.
12.4 De les reunions tant ordinàries com extraordinàries que faci l'Assemblea General s'aixecarà Acta que serà remesa a tots els col·legiats inscrits en el cens.
Article 13è. - Desenvolupament de l'Assemblea General Ordinària.
13.1 El President del Col·legi serà la màxima autoritat en l'Assemblea General de Col·legiats i tindrà per missió:
a) Presidir i dirigir els debats.
b) Fer respectar el Reglament
c) Defensar el dret de tots els col·legiats a expressar-se lliurement, sempre dins de les normes elementals de convivència.
13.2 El Secretari del Col·legi anotarà les peticions de paraula perquè el President la concedeixi per ordre rigorós de petició.
13.3 EL Secretari del Col·legi s'ocuparà de la lectura de l'acta anterior, si fos necessari, i d'aixecar la corresponent a l'Assemblea General que s'està celebrant, la qual firmarà amb el Vist-i-plau del President, i en el seu cas dels interventors; traslladant-la a la Junta de Govern als efectes oportuns.
13.4 Finalitzada la lectura de l'acta o actes, el President preguntarà a l'Assemblea General si és procedent alguna objecció a la mateixa. Si ningú no impugna l'acta, ni total ni parcialment, el President la sotmetrà a aprovació. Si hi hagués alguna impugnació s'obrirà debat perquè l'Assemblea General determini el que sigui procedent, anotant-se les rectificacions que s'acordin a les actes llegides a l'acta de l'Assemblea General que s'està celebrant.
13.5 Sense perjudici de l'anterior, les actes també podran aprovar-se al terme de l'Assemblea, o bé mitjançant interventors nomenats per la pròpia Assemblea si així es preveiés, en el cas del qual, aquests seran designats d'entre la majoria i d'entre la minoria de les postures o sentit de vot concurrents en l'Assemblea.
13.6 Tot col·legiat podrà fer ús de la paraula en el punt de l'Ordre del Dia corresponent, sent contestat pel President o pel membre de la Junta de Govern que aquest designi. El Col·legiada podrà usar el dret de rèplica, per si no hagués estat contestat adequadament en algun punt o estimés necessari algun aclariment; contestat novament, i aclarida en la seva totalitat la qüestió debatuda, no podrà fer ús de la paraula durant el discurs del punt al·ludit en el debat.
13.7 Si el President considera necessari podrà proposar a l'Assemblea General la limitació del temps de les intervencions.
13.8 Podran així mateix efectuar precs i preguntes, que es contestaran per la Junta de Govern o persona a qui vagin dirigides - en la pròpia reunió o per escrit dins dels deu dies següents a l'Assemblea-, sense que la contestació origini debat algun, no obstant això podran exposar els seus arguments de forma precisa i completa.
13.9 Si en el transcurs dels debats s'apreciés que la Presidència no compleix la seva comesa correctament i imparcialment, qualsevol col·legiat tindrà dret a sol·licitar un vot de censura per a la mateixa.
13.10 Aquesta petició haurà de fer-se a la Presidència i ratificar-se en aquell mateix moment en votació a mà alçada per, almenys, el 10% dels assistents col·legiats.
13.11 Plantejada aquesta qüestió, s'obriran dos torns a favor i dos en contra, procedint-se seguidament a la seva votació.
13.12 Si prosperés el vot de censura, la Presidència serà ocupada pel Vice-president del Col·legi, i successivament pels Vocals de la Junta de Govern, per ordre de numeració.
13.13 Les votacions poden realitzar-se de la següent forma:
ORDINÀRIA: Alçant un dels tres rètols amb les paraules SI, NO o ABSTENCION que prèviament s'haurà lliurat als assistents.
SECRETA: Es farà sol quan un terç de l'Assemblea General, com a mínim, el consideri necessari. Es procedirà a aquesta forma de votació dipositant les paperetes individualment en una urna i el Secretari donarà compte del resultat de l'escrutini.
13.14 En cas d'empat en les votacions, aquestes es repetiran i si el resultat continués sent el mateix, el President de l'Assemblea General dirimirà la qüestió amb el seu vot de qualitat.
Article 14è. - Competències de l'Assemblea General Ordinària
Són competències pròpies i exclusives de l'Assemblea General:
14.1 Conèixer i sancionar la memòria anual d'activitats que li sotmeti la Junta de Govern, en la qual constaran, almenys, el contingut previst en la Llei de Col·legis Professionals.
14.2 Aprovar els pressuposts i regular, conforme als Estatuts, els recursos econòmics del Col·legi, així com designar una Comissió Revisora de Comptes.
14.3 Conèixer i aprovar, en el seu cas, definitivament la liquidació dels pressuposts, el compte de resultats, el balanç, l'inventari i la memòria de gestió econòmica de cada exercici vençut.
14.4 Acordar les quotes ordinàries i extraordinàries que poguessin establir-se.
14.5 Autoritzar els actes de disposició dels béns immobles i drets reals constituïts sobre els mateixos, així com dels restants béns patrimonials que figurin inventariats com de considerable valor.
14.6 Promoure la fusió o absorció, segregació, o dissolució del Col·legi, i establir, en el seu cas, les delegacions que estimi convenients, determinant la seva demarcació, normes de funcionament i competències.
14.7 Es precisarà acord de l'Assemblea General, per a la reforma o modificació de qualsevol dels articles del present Estatut.
14.8 L'Assemblea General tindrà la competència per modificar el domicili de la seu col·legial.
14.9 Elaborar el Codi deontològic de conducta per a tots els col·legiats.
14.10 Aprovació de la normativa de caràcter electoral.
Article 15è. - Moció de censura.
15.1 La moció de censura contra la Junta de Govern només podrà plantejar-se en Assemblea General Extraordinària convocada a tal efecte. Perquè la moció de censura sigui legítima haurà d'anar avalada per almenys el vint per cent de les persones col·legiades, que ho hauran de fer mitjançant firmes legitimades notarialment o davant de la Secretaria del Col·legi, expressant amb claredat les raons en què es fonamenta.
15.2 Els qui haguessin presentat una moció de censura hauran de plantejar una Junta de Govern alternativa que haurà de formar candidatura a les eleccions que es convocaran en cas de prosperar la moció. Així mateix, no en podran formular cap altra contra la mateixa Junta de Govern en el termini d'un any.
15.3 L'aprovació de moció de censura contra la Junta de Govern comportarà la convocatòria d'eleccions en el termini màxim d'un mes
15.4 La Junta de Govern censurada seguirà en funcions fins i tot la presa de possessió de la nova Junta sorgida del procés electoral.
Article 16è. - Modificació dels Estatuts col·legials
16.1 La Junta de Govern, a iniciativa pròpia o a petició d'un vint per cent del cens col·legial, convocarà Assemblea General Extraordinària per debatre i, en el seu cas aprovar la reforma dels presents Estatuts, per al qual s'haurà d'assolir el vot favorable de dos terços dels vots emesos en l'esmentada Assemblea.
16.2 La convocatòria de l'esmentada Assemblea s'haurà d'acompanyar d'una còpia de la proposta de modificació dels Estatuts, que s'haurà de sotmetre a l'aprovació de l'Assemblea General convocada a l'efecte.
16.3 Els Estatuts modificats, junt amb un certificat del secretari del Col·legi, on consti la data de celebració de l'Assemblea, la modificació dels articles o del text íntegre aprovat i la taxa corresponent, seran remesos a la Conselleria competent en matèria de Col·legis Professionals del Govern d'Illes Balears i al Consell General de Col·legis d'Agents Comercials d'Espanya.
Capítol II. De la Junta de Govern
Article 17è. - La Junta de Govern
Com a òrgan d'execució i gestió dels acords de l'Assemblea General i del desenvolupament permanent de l'Administració del Col·legi existirà una Junta de Govern.
17.1 La Junta de Govern estarà integrada per:
a) el President
b) El Vice-president
c) El Tresorer i el Comptador
d) El Secretari, que tindrà veu però no voto quan el càrrec sigui ocupat per una persona contractada al servei del Col·legi i no per un col·legiat electe.
e) Els Vocals en nombre no superior a 12, dels quals com a màxim una quarta part podran ser col·legiats no excrements. Aquest nombre de vocals podrà ser augmentat per acord de l'Assemblea General de col·legiats, si així ho aconsella el nombre d'inscrits en el cens.
17.2 Els càrrecs de la Junta de Govern duraran quatre anys, renovant-se per meitat cada dos, d'acord amb el procediment que s'assenyali als presents Estatuts.
17.3 Tots els membres de la Junta de Govern tenen de dret a:
a) Rebre, amb un mínim de 48 hores, la convocatòria contenint l'ordre del dia de les reunions.
b) Participar en els debats de les sessions.
c) Exercir el seu dret al vot i formular el seu vot particular, així com expressar el sentit del seu vot i els motius que ho justifiquen.
d) Formular precs i preguntes.
e) Obtenir la informació precisa per complir les funcions assignades.
17.4 Els membres de la Junta de Govern o de la Comissió Permanent no podran atribuir-se les funcions de representativitat reconegudes a aquests òrgans col·legiats, llevat de que expressament se'ls hagi atorgat per un acord vàlidament adoptat, per a cada cas concret, pel propi òrgan.
17.5 Tots els membres que integrin la Junta de Govern, s'hauran de trobar a l'exercici actiu de la professió degudament acreditada. Podrà no obstant això reservar-se una quarta part del nombre dels vocals de la Junta, per a col·legiats no exercents. En tot cas, el càrrec de President, hi haurà sempre de complir-se per persona que es trobi a l'exercici actiu de la professió.
17.6 La Junta de Govern es reunirà, almenys, una vegada al mes.
Article 18è. - Competències de la Junta de Govern
Són competències de la Junta de Govern:
a) Convocar les reunions de l'Assemblea General fixant l'ordre del dia.
b) Proposar a l'Assemblea l'elaboració o modificació del seu estatut.
c) Informar els pressuposts, proposar les quotes ordinàries i extraordinàries, i formular balanços, comptes, inventaris, memòria anual i plans d'actuació per sotmetre'ls a l'Assemblea General. La memòria anual s'ha de formular en els termes establerts en la Llei.
d) Defensar els interessos professionals i col·legials, ostentant en el seu àmbit la plena representació del Col·legi, sense perjudici de la delegació de totes o part de les seves facultats.
e) Acordar i aplicar, de conformitat amb aquests Estatuts i el reglament disciplinari, les sancions que siguin procedents.
f) Exercir quantes funcions corresponguin al Col·legi sempre que no estiguin expressament reservades l'Assemblea General, desenvolupant, en el seu cas, les línies generals que aquesta assenyali.
Article 19è. - De la Comissió Permanent
a) La Comissió Permanent està composta pel President, el Vice-president, el Tresorer, el Comptador i pel Secretari.
b) Els membres de la Comissió Permanent seran nomenats per la Junta de Govern del Col·legi, òrgan a què també correspondrà acordar la cessació, renovació i substitució d'aquests càrrecs. Llevat d'acord en contrari, la cessació en un càrrec de la Comissió Permanent coincidirà amb la cessació com a membre de la Junta de Govern.
c) Per ocupar un càrrec en la Comissió Permanent es requereix trobar-se a l'exercici actiu de l'agència comercial.
d) La Comissió Permanent es reunirà, almenys, una vegada cada quinze dies.
Article 20è. - Competències de la Comissió Permanent:
a) Preparar els treballs per a la Junta de Govern.
b) Adoptar els acords de tràmit als expedients.
c) Exercir les funcions que li pugui delegar la Junta de Govern o l'Assemblea General, excepte les legalment indelegables.
d) Administrar i gestionar el Col·legi amb les limitacions que determini la Junta de Govern.
e) En general, executar els acords de la Junta de Govern, podent acordar, en cas d'urgència, el que estimi convenient per al bon règim del Col·legi, amb l'obligació de donar compte a la Junta de Govern a la primera reunió que aquesta celebri.
Article 21è. - Del President i Vice-president.
El President del Col·legi tindrà les següents facultats i atribucions:
a) Exercir, en virtut del seu càrrec i sense perjudici de la representació col·lectiva de la Junta de Govern, la representació del Col·legi.
b) Assumir l'alta direcció del Col·legi, i dels serveis col·legials en quants assumptes el requereixin, d'acord amb les normes de l'Assemblea General i la Junta de Govern.
c) Convocar la Comissió Permanent i la Junta de Govern.
d) Presidir les reunions que celebrin els Òrgans de Govern del Col·legi i Comissions del mateix,
e) Explicar, tant en la Junta de Govern com en la Comissió Permanent en el seu cas, amb vot diriment si es produís empat en les votacions dels membres assistents a la respectiva reunió.
f) Firmar o autoritzar amb el seu vist-i-plau, segons procedeixi, les actes, certificacions, informes, circulars i normes generals.
g) Ordenar els pagaments que hagin de realitzar-se amb càrrec als fons del Col·legi i autoritzar la disposició dels fons dels comptes o dipòsits, unint la seva firma a la del Tresorer i/o Comptador.
h) Delegar en el Vice-president comeses concretes.
Correspon al Vice-president substituir el President en cas d'absència, malaltia o vacant, amb les mateixes facultats i atribucions; així com dur a terme totes aquelles funcions col·legials que li encomani o delegui el President.
Article 22è. - Del Secretari
El Secretari podrà ser un membre de la Junta de Govern o una persona al servei del Col·legi; en aquest cas tindrà veu, però no vot als òrgans de govern dels quals formi part i la seva designació i cessi correspondrà a la Junta de Govern.
Article 23è. - Funcions del Secretari
a) Assistir a les reunions amb veu i vot, llevat d'en el cas previst a l'article anterior.
b) Efectuar la convocatòria de les sessions dels òrgans col·legiats per ordre del seu President, així com les citacions als membres del mateix.
c) Rebre els actes de comunicació dels membres de l'òrgan col·legiat i, per tant, les notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits de la qual hagi de tenir coneixement.
d) Preparar el despatx dels assumptes, redactar i autoritzar les actes de les sessions.
e) Expedir certificacions de les consultes, dictàmens i acords aprovats.
f) Redactar les actes i correspondència oficial, dirigint els treballs administratius del Col·legi, així com l'arxiu i custòdia de la documentació.
g) Exercir la Direcció directa i immediata de tots els serveis col·legials i de les persones afectes als mateixos.
h) Donar fe, durant els períodes electorals, de la recepció i tramitació de la documentació, ser dipositari dels vots rebuts per correu i vigilar el compliment dels requisits electorals.
i) Quantes altres funcions siguin inherents a la seva condició de Secretari.
23.1 La decisió sobre la substitució temporal del Secretari en supòsits de vacant, absència o malaltia es realitzarà per la Junta de Govern.
23.2 A totes les reunions d'Òrgans de Govern assistirà el Secretari o qui faci les seves funcions, que aixecarà la corresponent acta, que podrà ser aprovada pel propi òrgan al terme de la reunió, o en el termini de trenta dies pels Interventors nomenats en cada reunió amb aquest objecte, o en la següent sessió, podent no obstant això emetre el Secretari certificació sobre els acords específics que s'hagin adoptat, sense perjudici de la ulterior aprovació de l'acta.
23.3 A l'acta figurarà, a sol·licitud dels respectius membres de l'òrgan, el vot contrari, la seva abstenció i els motius que la justifiquin o el sentit del seu vot favorable. Així mateix, qualsevol membre té dret a sol·licitar la transcripció íntegra de la seva intervenció o proposta, sempre que aporti en l'acte, o en el termini que assenyali el President, el text que es correspongui fidelment amb la seva intervenció, fent-se així constar a l'acta o unint-se copia la mateixa.
23.4 Els membres que discrepin de l'acord majoritari podran formular vot particular per escrit en el termini de quaranta-vuit hores, que s'incorporarà al text aprovat.
23.5 Quan els membres de l'òrgan votin en contra o s'abstinguin, quedaran exempts de la responsabilitat que, en el seu cas, pugui derivar-se dels acords.
23.6 En les certificacions d'acords adoptats emeses anteriorment a l'aprovació de l'acta es farà constar expressament tal circumstància.
article 24è. - Funcions del Tresorer i del Comptador.
24.1 Al Tresorer li correspondrà la custòdia i responsabilitat dels fons de la Corporació, l'execució o efectivitat dels cobraments i pagaments, portant a l'efecte l'oportú Llibre de Caixa i l'autorització, junt amb la firma del President, de les disposicions de fons. En cas de vacant, absència o malaltia del Tresorer, la seva firma podrà ser substituïda per la de qui o qui reglamentàriament es determinin.
24.2 Correspondrà al Comptador la intervenció de tots els documents comptables, així com la redacció, per al seu examen i formulació per la Junta de Govern, dels balanços, comptes, pressuposats i de qualsevol estudi econòmic que s'encarregui per la Comissió Permanent o la Junta de Govern.
24.3 El Comptador portarà un inventari minuciós dels béns del Col·legi, dels quals serà administrador o administrador.
24.4 Així mateix controlarà la comptabilitat i verificarà la caixa.
24.5 Per acord de la Junta de Govern podran acumular-se en una sola persona els càrrecs de Tresorer i Comptador, amb totes les seves funcions.
Article 25º.- Funcions de les Vocalíes
Els Vocals de la Junta de Govern assistiran a les reunions de la mateixa amb dret a veu i vot i per substituir als càrrecs de signatura en la forma establerta en els articles anteriors.
Capítol III. Eleccions a la Junta de Govern
Article 26è. - Eleccions a la Junta de Govern.
26.1 Tots els membres de la Junta de Govern seran elegits per votació ajustada al principi de lliure i igual participació dels col·legiats, figurant com a electors tots els inscrits en el cens que es trobin a l'exercici dels seus drets i al corrent de les seves obligacions corporatives.
26.2 Podran ser candidats els col·legiats que, gaudint de la condició d'electors, siguin proclamats d'acord a les normes i condicions assenyalades als presents Estatuts. Llevat dels càrrecs reservats a col·legiats no exercients, per ser elegible és necessari trobar-se a l'exercici actiu de la professió degudament acreditat.
26.3 El vot s'exercirà personalment de forma secreta, o també per correu en la forma prevista en el procediment electoral.
26.4 Les normes electorals dictades pel Col·legi, o en el seu defecte les emanades des del Consell General, desenvoluparan el règim, requisits i calendari de les eleccions, i en el seu cas, la composició, règim i funcions de la Junta Electoral.
Article 27è. - Procediment electoral.
a) La convocatòria de les eleccions haurà d'acordar-se per la Junta de Govern en un termini mínim de 45 dies d'antelació a la data assenyalada per a la celebració.
b) La renovació assolirà a tots aquells càrrecs o membres de la Junta de Govern que van vacar quatre anys abans, encara que posteriorment hagin estat coberts, per entendre's en tal cas que aquesta elecció o designació va tenir lloc exclusivament per al període de temps que faltava fins a la data normal de renovació.
c) Simultàniament a la publicació de la convocatòria, el Secretari del Col·legi ordenarà la publicació de les llistes de col·legiats amb dret a vot. Per tenir de dret a vot, es requerirà ser col·legiat inscrit amb un mes d'antelació en aquell en el qual es publiqui la convocatòria i estar a més al corrent de totes les obligacions col·legials quant a pagament de quotes, sense subjecció a cap expedient disciplinari. Tampoc no podran tenir de dret a vot aquells col·legiats que es trobin en situació de suspensió de drets
d) Contra les inclusions o exclusions de les llistes, podrà formular-se recurs en el termini improrrogable de tres dies, resolent-se al cap d'uns altres dos per la Junta Electoral del Col·legi sense ulterior recurs.
e) El Col·legi nomenarà la seva Junta Electoral, formada per un President, un Secretari i un Vocal, insaculats entre tots els col·legiats que figurin al cens d'electors del Col·legi, que serà l'Òrgan que, aliè a la Junta de Govern, i per la seva delegació rebrà en cada temps electoral, competències per resoldre totes les qüestions que es presentin en la jurisdicció dels tràmits electorals.
f) En el cas que entre els col·legiats insaculats o els seus substituts no arribés a formar-se la Junta Electoral per falta d'acceptació o inassistència dels seus membres, aquesta podrà completar-se amb Vocals de la Junta de Govern, designats per sorteig als que no afecti incompatibilitat en el procés electoral.
g) Podran ser elegibles aquells col·legiats que, gaudint de la condició d'electors, comptin almenys amb un any d'antiguitat en el Col·legi i siguin proclamats d'acord amb les normes i condicions reglamentàriament establertes.
h) Els aspirants a càrrecs en les Juntes de Govern podran sol·licitar la seva proclamació com a candidat a l'elecció, mitjançant escrit dirigit al President de la Junta Electoral en el seu cas, firmat pel sol·licitant i deu col·legiats més inscrits en el Col·legi i proposant les proves que es valguin per acreditar documentalment l'exercici actiu de l'agència comercial. Les proves s'hauran d'aportar junt amb la sol·licitud, sense perjudici de la seva possible ampliació a requeriment de la Junta, si per la Junta o per algun elector es proposés o instés una major prova.
i) Quan es reservi algun càrrec per a col·legiats no exercients, no serà necessària l'acreditació d'exercici actiu de la professió.
j) A la Junta Electoral, òrgan en el qual s'abstindran aquells en qui es presenti causa de recusació administrativa, correspondrà determinar si les proves practicades acrediten prou l'exercici de la professió.
k) Serà prova bastant a efectes d'acreditar l'exercici de l'agència comercial l'aportació dels documents públics que a continuació s'enumeren: l'alta en l'Impost sobre Activitats Econòmiques com a agent comercial, la declaració autenticada de l'Impost sobre la Renda de la Persones Físiques en la que figurin ingressos de la professió d'agent comercial, les cotitzacions a la Seguretat Social com a agent comercial. Aquesta prova només es tindrà per no bastant davant una altra documental pública de la qual es dedueixi o presumeixi el contrari.
l) No serà prova bastant el fet d'haver acreditat anteriorment l'exercici de l'agència comercial.
m) El termini per presentar candidatures finalitzarà, set dies abans del dia fixat per al començament del procés de proclamació de candidats. El Secretari de la Junta formarà expedient amb totes les candidatures presentades, i durant aquest període serà públic per a qualsevol elector que sol·liciti el seu examen o instrucció.
n) La proclamació de candidats, per a membres de la Junta de Govern, es farà almenys amb vint dies naturals d'antelació a la data fixada per a la celebració de les eleccions.
o) Rebudes de conformitat les sol·licituds per prendre parteix com a candidats en l'elecció, i una vegada constatat el compliment dels requisits d'elegibilitat, la Junta Electoral els declararà formalment proclamats en el termini previst a l'article anterior.
p) L'Acta de proclamació de candidats, reflectirà succintament les proves aportades, i en ella es farà constar la forma en la qual cada un ha acreditat l'exercici actiu de l'agència comercial, tant dels que siguin proclamats, com de qui no ho fossin, acompanyant còpia autenticada pel Secretari de quants documents hagin estat aportats.
q) La campanya electoral de cada candidat, no podrà començar fins que s'hagi efectuat la seva proclamació, finalitzant abans de les vint-i-quatre hores del dia anterior a la data de l'acte de l'elecció, desenvolupant-se de tal forma, que n'ofereixi cada un dels proclamats iguals oportunitats.
r) Les despeses de publicitat i propaganda correran a càrrec de cada candidat.
s) En el cas que fos proclamat un sol candidat per a cada càrrec a renovar reglamentàriament o per vacant, quedarà suspesa la convocatòria d'eleccions, proclamant-se electes als candidats.
t) L'acte de l'elecció se celebrarà al domicili del Col·legi, en consideració al possible nombre de votants, podent constituir-se diverses taules distribuïdes per ordre alfabètic de cognoms per facilitar el desenvolupament de l'elecció.
u) La Taula d'elecció o les de les altres que puguin constituir-se per facilitar l'emissió del vot així que com s'indica als articles anteriors, estaran integrades per un President i dos adjunts designats per insaculació entre tots els components del cens del Col·legi. S'insacularan, també, un nombre de suplents per a les possibles renúncies o impossibilitat dels quals resultin elegits en el sorteig.
v) Els candidats tindran dret a designar, cada un d'ells per escrit, un o dos Interventors dins dels Col·legiades del mateix cens i que es trobin al dia en les seves obligacions corporatives, que assistiran al desenvolupament de l'elecció, formant part de la Taula. La designació d'aquests Interventors haurà de fer-se, almenys, vint-i-quatre hores abans del dia assenyalat per a l'elecció no admetent-se designació d'interventors passat l'esmentat termini.
w) A l'anunci de convocatòria que s'haurà de remetre per la Junta de Govern a tots els col·legiats, s'indicarà dia en què l'elecció vagi a tenir lloc, amb indicació clara de l'hora de començament i tancament de l'elecció, acabada la qual s'efectuarà l'obertura dels sobres enviats per correu, procedint-se llavors a verificar l'escrutini del qual s'aixecarà l'oportuna Acta, que firmaran el President i els adjunts, així com els interventors que ho desitgessin.
x) A les paperetes, en paper en blanc, constaran amb tota claredat el nom i cognoms dels candidats que aspirin a ser elegits, sense admetre major nombre dels càrrecs a cobrir i sense que s'admetin esmenes o guixades que puguin oferir dubta sobre la identitat del candidat.
y) Acabat l'acte de l'escrutini, el President declararà electes aquells candidats que hagin obtingut més vots, procedint-se a redactar l'Acta, i cremant destruint totalment, tot seguit les paperetes dipositades a l'urna i les que s'haguessin rebut per correu.
z) Dins del termini de quinze dies després de la celebració de les eleccions es procedirà a la presa de possessió dels candidats electes, i si algun d'ells deixés de presentar-se a l'esmentada presa de possessió o renunciés a ser elegit, serà proclamat el candidat amb nombre de vots immediatament inferior.
aa) En cas d'igualtat de vots s'elegirà el candidat de major antiguitat en el col·legi. Si persistís l'empat aquest es resoldrà elegint el de major edat.
bb) Una vegada possessionats dels seus càrrecs els nous membres de la Junta de Govern a què s'hagi referit la renovació total o parcial de la mateixa, la Junta de Govern en ple es reunirà a l'efecte de designar per votació entre ells qui han d'exercir els càrrecs de la Comissió Permanent.
cc) A més de designar els càrrecs de la Comissió Permanent que estiguin vacants, podrà remoure i designar, també, a la resta dels càrrecs de la Comissió Permanent, en ús de la facultat continguda en el paràgraf anterior.
dd) Si des de l'última elecció celebrada per a la renovació normal o parcial de la Junta de Govern, es produís alguna vacant, aquesta podrà optar o per convocar noves eleccions parcials només pel període de temps que restés fins al cicle de renovació normal o bé podrà optar perquè l'esmentada vacant sigui proveïda provisionalment, entre els col·legiats més antics, sempre que no estiguessin en situació d'impossibilitat física per exercir-la.
ee) Qui desitgin votar per correu ho hauran de sol·licitar personalment en el Col·legi, a partir de la data de la convocatòria i fins al cinquè dia anterior al de celebració de les eleccions, firmant l'escrit o llibre que a l'efecte li serà facilitat pel col·legi, podent optar per enviar el seu vot per correu certificat o per dipositar-lo personalment a la Secretaria, a disposició de la Taula Electoral.
ff) La papereta del vot, ja es remeti per correu ja es dipositi personalment, es lliurarà en un sobre tancat, que al costat d'una fotocòpia del carnet d'identitat, o passaport en el qual s'estamparà la firma sota la qual consti al document, s'introduirà en un altre sobre major. Aquest últim sobre exterior anirà dirigit a la Taula Electoral del Col·legi, i en ell figurarà clarament la indicació "VOT PER CORREU" i el remet del col·legiat.
gg) Sol seran vàlids els sobres que tinguin entrada en el col·legi abans del terme de la jornada i horari electoral.
hh) Conforme a l'establert les eleccions se celebraran coincidint amb la Junta General, ja sigui aquesta ordinària o extraordinària.
Capítol IV. De la cessació en el càrrec de la Junta de Govern.
Article 28è. - tots els components de la Junta de Govern cessaran en els seus càrrecs, en les següents qüestions:
A. Mort.
B. Per dimissió voluntària.
C. En complir-se el període de mandat per al qual van ser elegits, tret que fossin objecte de reelecció.
D. Es produirà també la cessació automàtica a l'exercici dels càrrecs de la Junta de Govern, quan l'interessat deixi d'exercir activament la professió o sol·liciti la baixa en el Col·legi.
E. Així mateix, considerant-se obligatòria l'assistència a les reunions de la Junta de Govern i de la Comissió Permanent, s'estimarà que renuncia al càrrec, si deixés d'assistir a tres sessions consecutives o a cinc d'alternes en el termini d'un any, sense justificar degudament la seva inassistència.
F. Per exercici indegut de funcions. S'entendrà que existeix exercici indegut de funcions, quan aquestes es realitzin en detriment del prestigi del Col·legi o en perjudici dels seus interessos econòmics i patrimonials o amb propòsit de lucre indegut per part dels interessats.
Article 29è. - Exercici indegut de funcions.
Perquè pugui ser acordada la cessació en presentar-se els motius a què es refereixen l'article anterior, s'exigirà la instrucció d'un expedient, adoptat per acord de la Junta de Govern. Acabada la instrucció de l'expedient, es remetrà al Consell General de Col·legis que resoldrà en definitiva.
Si l'inculpat fos el President del Col·legi, l'acord de formació d'expedient s'adoptarà per les dues terceres parts dels component de la Junta de Govern, comunicant-lo al Consell General a l'en, Consell Autonòmic en el seu cas, perquè aquest acordi seus suspensió en exercici de les funcions Presidencials, sent substituït pel Vice-president, a qui incumbirà llavors la instrucció de l'expedient, conclòs el qual es remetrà igualment al Consell General per a la seva resolució definitiva.
TITULO IV
DE LES DELEGACIONS I JUNTES INSULARS
Article 30è. - Composició, delimitació i funcions de les Delegacions i/o Juntes Insulars
En aquelles localitats on hi hagi un cens superior a 25 de col·legiats, podran constituir-se Delegacions, i els responsables de les mateixes estaran en constant relació amb la Junta de Govern del Col·legi, tramitant les denúncies per clandestinitat, incompatibilitat, falta de provitat comercial o qualsevol altra. També podran encarregar-se de la cobrança de quotes, tret que el col·legi estableixi un altre sistema de percepció de les mateixes.
30.1 Els Delegats podran assistir a les sessions que celebri la Junta de Govern del col·legi, amb veu i sense vot, quan siguin convocats pel President del mateix.
30.2 Si el número de col·legiats de la Delegació ho aconsellés, podrà constituir-se una Junta de Delegació que compti almenys amb un President, un Secretari, un Tresorer i tres vocals.
30.3 La Junta de Delegació serà escollida també per votació secreta de tots els col·legiats residents a la localitat que es tracti, i de les reunions que celebri haurà de donar compte a la Junta de Govern del Col·legi, realitzant a més per delegació, quantes funcions se li encomanin per aquesta.
TÍTOL V
DE LES SECCIONS ESPECIALITZADES
Article 31è. - Seccions especialitzades.
Com a òrgan col·laborador de la Junta de Govern, el Col·legi podrà constituir Seccions d’Especialitzades, agrupant al si de les mateixes a aquells Agents Comercials que ostentin la representació o mandat d'una determinada branca de la Indústria o el Comerç.
Els col·legiats podran sol·licitar la seva inscripció en la Secció o Seccions que creen els correspongui d'acord amb la seva activitat específica o principal, comunicant-lo al Col·legi, on estaran actualitzades les seccions que pertanyen per a major eficàcia i distribució d'assumptes que afectin l'especialitat professional de cada Col·legida.
Article 32è. - Funcions de les seccions especialitzades.
Les Seccions d'especialitzats tindran les següents funcions:
32.1 Reunir-se periòdicament per celebrar canvis d'impressions sobre el mercat de l'article o articles a què es refereix el contingut de la Secció, aportant les experiències recollides, així com la situació i fluctuacions de l'esmentat mercat.
32.2 Informar la Junta de Govern sobre aquelles dades estadístiques que es refereixen al mercat o ram de cada Secció, perquè puguin servir d'element de judici a la Junta de Govern en el compliment dels finalitats propis del Col·legi.
32.3 Estudiar la possibilitat d'assenyalament de tipus mínims de comissió establertes segons l'ús i costum del mercat, per a cada article o grup d'articles als quals s'estengui la competència de la Secció, procurant que talls tipus mínims siguin respectats sense donar lloc a competències il·lícites o deslleials.
32.4 Redactar els models de contracte de representació per a cada especialitat o grup d'especialitats, procurant que el model tipus de l'esmentat contracte, sigui l'adoptat a tots els contractes de representació que se subscriguin pels interessats.
32.5 Recollir informació sobre intrusisme, clandestinitat o incompatibilitats als sectors de la seva especialitat, comunicant-la amb el major nombre de proves i detalls a la Junta de Govern del Col·legi. Informar d'aquelles empreses i clients de dubtosa solvència o que hagin obrat reiteradament amb mala fe.
32.6 Qualsevol una altra iniciativa que s'estimi beneficiosa per als interessos específics de la Secció o les generals del Col·legi, elevant-la a coneixement del President del mateix.
Article 33è. -Composició i normativa
33.1 Les Seccions d’Especialitzades constaran d'un President i un Secretari, elegits per votació directa i secreta entre tots els que constitueixen la respectiva Secció, en la forma prevista en aquest Estatut per als càrrecs de Junta de Govern. Els esmentats càrrecs duraran quatre anys, renovant-se per meitat cada dos. La reunió d'aquestes seccions poden originar-se a instàncies de la Junta de Govern, o pels Presidents de tals Seccions, quantes vegades siguin convenients.
33.2 Els Presidents de les Seccions, ostentaran la representació de la seva Secció respectiva exercint la tasca de coordinació entre aquestes i la resta d’Òrgans Col·legials, podent ser citats, com a assessors de la Junta de Govern, a les reunions de la mateixa, quan siguin necessaris, amb veu però sense vot.
33.3 Es presumirà que renuncien als seus càrrecs si deixessin d'assistir a tres reunions en el termini d'un any, sense justificar degudament la seva inassistència.
33.4 Les Seccions es reuniran després de convocatòria escrita, sempre que ho proposi el seu President o el sol·liciti per escrit la cinquena part dels seus components, prèvia comprovació de les seves firmes. En tot cas s'hauran de reunir almenys dues vegades a l'any, una per semestre natural, aixecant Acta de la sessió, que es llegirà en reunió de la Junta de Govern.
33.5 Les reunions de Seccions o subseccions se celebraran a la seu Col·legial, prèvia sol·licitud escrita del dia i hora de la seva celebració, amb un termini de comunicació, d'almenys quinze dies.
33.6 A les reunions esmentades té dret a assistir el President del Col·legi i/o un membre de la Junta de Govern designat per ell.
33.7 En finalitzar l'any i amb caràcter preceptiu, s'elaborarà un informe en el qual es plasmarà l'activitat desenvolupada en les sessions celebrades, el resum de les quals podrà servir d'element de judici a la Junta de Govern, per redactar la Memòria Anual.
TITULO VI
DEL PERSONAL I SERVEIS
Article 34è. - Del Personal.
34.1 Al servei dels col·legiats i de la Junta de Govern del Col·legi, s'organitzarà la seva pròpia Oficina administrativa.
34.2 El règim d'excedències, retribució i disciplina del personal, s'acomodarà al disposat per acord de la Junta de Govern, en aquells casos que no fos en contradicció amb les Lleis Laboral.
34.3 La direcció del personal del Col·legi i dels Serveis encomanats al mateix, l'ostentarà sempre el Secretari o Vocal que el substitueixi en cas de malaltia, dimissió, absència, cessació, etc.
34.4 La Junta de Govern tindrà llibertat per determinar l'horari de treball, dins dels límits assenyalats en la jornada legal. Correspondrà així mateix a la Junta de Govern, a proposta del Secretari, la concessió d'avançaments, premis en metàl·lic, recompenses honorífiques i qualsevol altra classe de retribucions extraordinàries en consideració als serveis que realitzin.
34.5 El personal de plantilla, no podrà ser desposseït del seu càrrec, sense la instrucció de l'oportú expedient amb audiència de l'interessat, que serà resolt per la Junta de Govern.
Article 35è. - De Serveis
Els serveis de Biblioteca, Sala de Treball, cursos, ofertes de representació, etc. s'acomodaran a l'horari i condicions que assenyali per a això la Junta de Govern, inspirant-se sempre en les normes que retin la seva major eficàcia en benefici dels col·legiats.
El Servei d'Assessoria Jurídica podrà ser de plantilla o contractat en règim d'arrendament de serveis, establint-se en el primer cas l'obligada permanència del Lletrat a les Oficines del Col·legi, i, en el segon, al propi despatx o estudi de l'esmentat Lletrat.
TÍTOL VII
DEL RÈGIM ECONÒMIC
Article 36è. - Règim econòmic del Col·legi.
El sosteniment econòmic del Col·legi correspondrà als col·legiats, mitjançant el pagament de la corresponent quota mensual o trimestral, establerta per l'Assemblea General de Col·legiades a proposta de la Junta de Govern.
36.1 Podran figurar també entre els ingressos del Col·legi els drets que percebin per serveis deixats a requeriment dels col·legiats o de terceres persones, o per certificacions expedides, com així mateix tota classe de donatius, herències o llegats que s'institueixin a favor dels mateixos, i la percepció de rendes, interessos i dividends del seu respectiu patrimoni, així com les subvencions i ajuts.
36.2 El Col·legi estarà autoritzat per a l'alienació i gravamen de tota classe de béns del seu patrimoni, si bé serà necessària per a això la convocatòria d'Assemblea extraordinària acordada a l'efecte.
TÍTOL VIII
DEL RÈGIM JURÍDIC
Article 37è. - Normativa aplicable.
El Col·legi Oficial d'Agents Comercials de Les Illes Balears, es regeix per les normes següents:
1. Els seus Estatuts, Reglament de règim interior i acords d'abast general que s'adoptin per al seu desenvolupament i aplicació.
2. Pels Estatuts Generals dels Col·legis d'Agents Comercials d'Espanya, Reial Decret 118/2005, de 4 de febrer de 2005.
3. La legislació estatal i autonòmica en matèria de Col·legis Professionals.
4. La Llei de 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en el que resulti d'aplicació.
5. La resta de l'ordenament jurídic aplicable.
6.Els acords, decisions o recomanacions amb transcendència econòmica observaran els límits establerts en la Llei 15/2007 de 3 de juliol de Defensa de la Competència.
TITULO IX
RÈGIM D'IMPUGNACIÓ
Article 38º.- Règim d'Impugnació.
38.1 Contra els actes, acords i resolucions corporatives que estiguin subjectes al dret administratiu dictades per la Junta de Govern, la facultat disciplinària i les seves resolucions relatives a altes i baixes en la col·legiació, es podrà interposar recurs d'alçada davant el Consell General si no hi hagués Consell Autonòmic.
El termini per a la interposició del recurs d'alçada serà d'un mes si l'acte fos exprés; si no ho anés, el termini serà de tres mesos. S'entendrà desestimat el recurs si no ha recaigut resolució en el termini de tres mesos.
38.2 Els actes emanats dels òrgans col·legials relatius a l'ordenació del funcionament dels Col·legis i en matèria disciplinària, subjectes al Dret Administratiu, podran ser recurribles davant de la jurisdicció contenciós administrativa.
No es podrà interposar recurs contenciós-administratiu fins que sigui resolt expressament o s'hagi produït la desestimació presumpta del recurs interposat.
38.3 Tots els recursos, tant d'alçada com de reposició, es formalitzaran, tramitaran i resoldran en la forma prevista en la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
La legitimació activa per al recurs contenciós administratiu s'ajustarà al disposat en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciós Administratiu.
38.4 La resta d'actes, acords i resolucions del Col·legi que no estiguin subjectes al dret administratiu es regiran per la legislació civil, laboral o d'altres, segons els siguin aplicables.
38.5 Els actes, acords i resolucions del Col·legi són immediatament executius, però conforme a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, reguladora del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, l'òrgan que hagi acordat el mateix podrà, a petició de la persona recurrent o d'ofici, acordar la suspensió de l'execució mentre no sigui ferm l'acte impugnat.
38.6 Es notificaran a les persones col·legiades les resolucions i actes dels Òrgans col·legials, que afectin els seus drets i interessos, per qualsevol mitjà que permeti tenir constància de la seva recepció, així com la data, la identitat i el contingut de l'acte notificat.
38.7 Són nuls de ple dret els actes dels Òrgans col·legials que incorrin en alguns dels supòsits que estableix l'article 47 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, reguladora del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
38.8 Són anul·lables els actes dels Òrgans col·legials que incorrin en els supòsits establerts en l'article 48 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, reguladora del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, així com aquells que suposin una infracció dels presents Estatuts.
38.9 L'actuació del Col·legi s'ajustarà a la legislació específica, i en tant no es completi la mateixa, li seran aplicable les prescripcions contingudes en la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, reguladora del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i 40/2015 d'1 d'octubre, reguladora del Règim Jurídic del Sector Públic, en el que procedeixi.
TITULO X.
DE LES FALTES DE DISCIPLINA
Article 39è. - Potestat disciplinària
De conformitat amb l'establert a l'article 6è, apartat g) de la Llei 2/1974, de Col·legis Professionals, correspon als Col·legis d'Agents Comercials la competència per exigir les responsabilitats disciplinàries en què puguin incórrer els col·legiats, en cas d'infracció dels seus deures col·legials, sense perjudici de la responsabilitat civil o penal exigible als mateixos.
39.1 No podran sancionar-se els fets que hagin estat sancionats penalment, en els supòsits en els quals hi hagi identitat de subjectes, d'accions i de fonaments.
39.2 Iniciat el procediment sancionador, si l'Instructor aprecia que la presumpta infracció pot ser constitutiva de delicte o falta penal, el posarà immediatament en coneixement de l'òrgan que hagi ordenat la incoació de l'expedient perquè aquest el posi en coneixement del Ministeri Fiscal i suspendre el procediment disciplinari fins que recaigui sentència ferma en el procés penal.
39.3 Represa la tramitació de l'expedient disciplinari, després de la suspensió acordada en el supòsit previst en el paràgraf anterior, la resolució que es dicti haurà de respectar els fets determinants del pronunciament judicial.
39.4 La responsabilitat disciplinària s'exigirà a través del corresponent expedient.
39.5 Les penes i sancions derivades de l'exercici professional que imposin els Tribunals als Agents Comercials es faran constar al seu expedient personal.
39.6 Les sancions disciplinàries corporatives es faran constar, en tot cas, a l'expedient personal del col·legiat.
Article 40è. - Classificació de les faltes.
Les faltes que poden portar sancions aparellades, es classifiquen en molt greus, greus i lleus:
1) Són faltes molt greus:
a) L'exercici de la professió d'Agent Comercial en qualsevol de les seves modalitats per tota persona que per l'acompliment de les seves funcions, siguin aquestes d'índole oficial o privada, pugui exercir coacció o tenir privilegi per a la compravenda de mercaderies o l'encàrrec de serveis.
b) L'incompliment de les obligacions contretes amb l'empresari o empresaris pel compte del qual actuï, tant de lleialtat, com en la dimensió econòmica i professional del seu contracte.
c) L'abús de poder o lucre il·lícit en l'acompliment de càrrecs col·legials.
d) L'encobriment o complicitat en l'intrusisme professional.
2) Són faltes greus:
a) L'incompliment dels acords adoptats pel Consell General, pels Consells Autonòmics o pel Col·legi. Aquests acords no podran anar en contra de l'establert al present Estatut.
b) La lesió deliberada de la imatge i el bon nom dels seus competidors en l'àmbit de l'Agència Comercial.
c) La competència deslleial, una vegada que hagi estat qualificada com tal per la jurisdicció competent.
d) La negligència i desinterès habitual en el compliment de les obligacions inherents al càrrec per al qual hagués estat elegit pels seus companys.
e) La reincidència, per comissió en el terme d'un any de més d'una falta lleu quan així hagi estat declarada per resolució ferma.
3) Són faltes lleus:
a) Entorpir deliberadament les reunions dels òrgans col·legials.
b) No facilitar al Col·legi les dades o informació que se sol·liciti en el compliment de les seves funcions.
c) Les accions d'incompliment dels Estatuts i altres normes col·legials.
d) La falta de pagament de les quotes corresponents a un període inferior a l'any de colegiación.
Article 41è. - Competència disciplinària
41.1 Correspon l'exercici de la competència disciplinària a la Junta de Govern respecte a seus col·legiats.
41.2 Els acords de suspensió per més de sis mesos hauran de ser adoptats per la Junta de Govern, mitjançant votació secreta i amb la conformitat, almenys, de dues terceres parts dels membres assistents.
41.3 Les faltes lleus se sancionaran pels òrgans competents i, en el seu nom, per la Comissió Permanent.
L'expedient s'ajustarà al procediment simplificat dels articles 23 i 24 del Reglament de procediment per a l'exercici de la potestat sancionadora, aprovat per Reial Decret 1398/1993, de 4 d'agost.
41.4 La Junta de Govern, remetrà al Consell General de Col·legis d'Agents Comercials d'Espanya, i en el seu cas al Consell Autonòmic, el testimoni dels seus acords de condemna als expedients sobre responsabilitat disciplinària dels Agents Comercials per faltes greus o molt greus.
Article 42è. - Expedient disciplinari
La imposició de qualsevol sanció disciplinària exigeix la formació i tramitació prèvia de l'expedient disciplinari corresponent. L'expedient s'ha d'ajustar a les següents normes:
a) inici
El procediment s'iniciarà per acord de la Junta de Govern, ja sigui per iniciativa pròpia o com a conseqüència d'una denúncia formulada per qualsevol membre, persona o entitat pública o privada. Totes les actuacions relatives a la tramitació de l'expedient aniran a càrrec d'una Comissió Instructora composta per tres persones elegides per la Junta de Govern d'entre els col·legiats. La incoació de l'expedient, així com el nomenament dels membres integrants de la Comissió Instructora es notificaran al presumpte responsable.
b) Instrucció.
Correspon a la Comissió Instructora practicar totes les proves i actuacions que consideri necessaris per a la determinació precisa dels fets i de les responsabilitats susceptibles de sanció, donant audiència al presento responsable, disposant aquest d'un termini de quinze dies per formular al·legacions, presentar els documents que consideri convenients per al seu defensa i proposar la prova.
En el mateix termini, la Comissió Instructora haurà de convocar l'inculpat col·legiat per prendre la seva declaració sobre els fets, que l'inculpat podrà assistir acompanyat d'un assessor. De l'esmentada compareixença s'haurà d'estendre acta.
Rebudes les al·legacions o transcorregut el termini fixat en el punt anterior, la Comissió Instructora pot acordar l'obertura d'un període probatori per un termini no superior a trenta dies ni inferior a deu.
La pràctica de les proves s'ajustarà al que disposa l'article 78 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, de reguladora del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Una vegada conclòs el tràmit d'al·legacions i de prova, la Comissió Instructora formularà la proposta de resolució que haurà de notificar a l'inculpat.
La proposta de resolució contindrà els elements de fet i de dret determinants de la falta i de la responsabilitat, o bé la declaració que aquesta no existeix.
Una vegada rebuda la proposta de resolució, l'inculpat disposarà de quinze dies per formular noves al·legacions i deixar els documents o altres elements de judici que estimi pertinents. En el mateix termini es posarà a disposició de l'inculpat l'expedient complet perquè pugui consultar-ho amb assistència, en el seu cas, dels assessors que necessiti.
Formulades les al·legacions i transcorregut el termini per a això, es declararà conclusa la fase d'instrucció i es remetran les actuacions a la Junta de Govern, qui haurà de resoldre. Conclosa la fase d'instrucció no s'admetran les al·legacions que formuli l'interessat ni es prendran en consideració.
c) Resolució
La resolució que posi fi al procediment serà motivada i resoldrà totes les qüestions plantejades a l'expedient. No es podrà dictar per delegació, ni es podrà delegar la seva firma, que correspon al President de la Junta de Govern.
La resolució es notificarà a l'inculpat amb els requisits legalment exigits i en el seu cas, al signant de la denúncia.
Contra la resolució que posa fi al procediment disciplinari, es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell General, previ a interposar recurs contenciós administratiu.
Les sancions disciplinàries imposades per la resolució s'hauran d'executar en els termes imposats i en el termini d'un mes, llevat que, per causes justificades, la resolució n'estableixi un altre de diferent.
Així mateix, les sancions disciplinàries imposades s'hauran d'anotar a l'expedient personal del col·legiat, indicant les faltes que les han motivat.
La cancel·lació de les anotacions precedents es produirà d'ofici o a sol·licitud de l'interessat, una vegada transcorregut el termini de prescripció corresponent.
Article 43. – Sancions
Les sancions disciplinàries que puguin imposar-se com a conseqüència de les infraccions previstes, són les següents:
1. Per faltes molt greus:
a) La suspensió de la condició de col·legiat per un termini de tres mesos a dos anys, i a més,
b) La pèrdua del càrrec que exerceixi als òrgans col·legials.
2. Per faltes greus:
a) La suspensió de la condició de col·legiat per un termini no superior a tres mesos, i a més,
b) La pèrdua del càrrec que exerceixi als òrgans col·legials.
3. Per faltes lleus:
Apercebiment per escrit.
Article 44. - Prescripció de faltes i Sancions.
1. Les faltes determinants de sanció disciplinària corporativa prescriuran, si són lleus, als dos mesos; si són greus, a l'any; i si són molt greus, als dos anys, dels fets que les van motivar.
2. Els sancionats podran demanar la seva rehabilitació, amb la consegüent cancel·lació de la nota del seu expedient personal, a l'òrgan corporatiu que va imposar la sanció.
3. El Col·legi remetrà al Consell General, i en el seu cas l’Autonòmic, testimoni de les seves resolucions als expedients de rehabilitació que coneguin.
4. El període de prescripció de les sancions serà de dos mesos, si són lleus; un any, si són greus; i si són molt greus, als dos anys, sempre que des del Col·legi no hi hagi hagut una acció que interrompi el mateix.
Article 45. - Règim supletori
En el que no preveu aquest títol, s'aplicarà el règim contingut a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, reguladora del procediment administratiu comú de les administracions públiques i 40/2015 d'1 d'octubre, reguladora del Règim Jurídic del Sector Públic, sobre la potestat sancionadora
TITULO XI
DE LES RECOMPENSES I DISTINCIONS
Article 46 . - Recompenses i Distincions.
Correspon al Col·legi o al Consell General, a proposta del Col·legi (per a les mencions o distincions d'àmbit nacional), la concessió de recompenses o distincions a aquells col·legiats o terceres persones que s'hagin distingit notablement a l'exercici de la professió o en defensa i divulgació de la funció atribuïda a la mateixa.
46.1 Les recompenses que podran concedir-se seran la Medalla al Mèrit Professional en qualsevol de les seves categories d'or, plata i bronze, acompanyada del respectiu diploma d'acord amb les normes contingudes al Reglament de concessió d'aquestes Medalles redactat pel Consell General, o bé d'acord amb les normes aprovades per l'Assemblea General de Col·legiades en el cas de distincions d'àmbit local.
46.2 La concessió de la Medalla podrà fer-se també a títol pòstum, com a reconeixement als mèrits contrets per l'interessat, o en aquells casos de mort sobrevinguda en accident professional.
46.3 Podrà ser atorgada també la condició de Col·legida d'Honor o de President de Mèrit a aquells col·legiats o particulars que siguin creditors d'aquesta distinció.
TÍTOL XII
DE LA CLANDESTINITAT I INTRUSISME PROFESSIONAL.
Article 47. - Clandestinitat i intrusisme professional
Incorrerà en clandestinitat i intrusisme professional tota persona que exerceixi funcions d'Agent Comercial sense trobar-se degudament inscrit en el Col·legi Oficial i sense haver obtingut el títol legal per a això.
A tal efecte, el Col·legi el convidarà d'ofici a què s'inscrigui, concedint-li un termini de quinze dies. Si el presumpte clandestí o intrús no atén aquesta invitació, s'instruirà un expedient contra el mateix en el qual, amb el major nombre de proves que puguin presentar-se, es farà constar que l'expedientat exerceix realment la professió sense col·legiar-se i sense haver obtingut el títol que l'hi faculta.
La Junta de Govern es cuidarà així mateix, en aquests casos, d'exercitar les accions d'índole civil o penal que pogués aplicar-se d'acord amb les Lleis vigents, per a l'exercici clandestí de la professió.
TÍTOL XIII.
DE L'EXTINCIÓ DEL COL·LEGI.
Article 48. Dissolució o extinció.
El Col·legi Oficial d'Agents Comercials de Les Illes Balears, té voluntat de permanència, i està constituït indefinidament per al compliment dels seus finalitats.
No obstant això, l'Assemblea General podrà decidir la seva dissolució, sempre que es presenti alguna de les circumstàncies previstes en la Llei 10/1998, de 14 de desembre, de Col·legis Professionals de les Illes Balears, i per les Lleis o Reglaments Autonòmics que es trobin en vigor, o s'acredita la impossibilitat permanent de complir els seus finals, adoptant-se tal decisió per majoria absoluta del cens col·legial.
La proposta ha de formar part d'una petició motivada dirigida a la Conselleria competent en matèria de col·legis professionals.
En el cas que s'aprovi la dissolució del Col·legi, es nomenarà a una Comissió Liquidadora, qui, una vegada extingides els deutes, i si existís sobrant líquid, el repartirà equitativament entre tots els col·legiats que estiguin daus d'alta en el moment de la dissolució.
El Secretari aixecarà acta de l'Assemblea en la qual s'acordi procedir a la dissolució i liquidació del Col·legi, en la qual es reflectirà la cessació dels titulars dels òrgans de Govern el balanç del Col·legi en la data de la dissolució, el nomenament d'una Comissió Liquidadora i el final donat al romanent líquid sobrant del Col·legi.
Finalment, se sol·licitarà la cancel·lació en el Registre d'Entitats Jurídiques dels assentaments registrals del Col·legi.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA:
La denominació oficial del Col·legi serà:
"COLEGIO OFICIAL DE AGENTES COMERCIALES DE LAS ISLAS BALEARES".
"COL.LEGI OFICIAL D'AGENTS COMERCIALS DE LES ILLES BALEARS"
DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA:
Els actuals membres de la Junta de Govern continuaran en els seus càrrecs fins i tot el final del mandat o convocatòria d'eleccions.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL TERCERA
Els agents comercials col·legiats al Col·legi Oficial d'Agents Comercials de Menorca, actualment en període de liquidació, d'acord Llei de Parlament Balear, 13/2016 de 26 d'octubre, passaran a formar part del cens del Col·legi Oficial d'Agents Comercials de les Illes Balears, d'acord normativa que regula aquests mateixos estatuts en el seu art. 7.4
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA
Queda derogat el Reglament de Règim Interior aprovat en Assemblea General Extraordinària de data 18 de juny de 1999. Igualment queda derogada l'anterior versió d'aquests Estatuts, publicats en Bocaib, número 29 de data 26 de febrer del 2011.
DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA.
Els presents Estatuts entraran en vigor l'endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de li Illes Balears.