Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 3701
Aprovació definitiva del Reglament de la Junta Ciutadana de les Festes en Honor a Sant Llorenç
Expedient núm.: 573/2016
Es fa públic per a coneixement general que el Ple de l'Ajuntament d'Alaior, en sessió de caràcter ordinari de 2 de febrer de 2017, aprovà definitivament el Reglament de la Junta Ciutadana de les Festes en Honor a Sant Llorenç, el text íntegre del qual es publica a continuació d'acord amb l'article 103.1 de la Llei autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears:
"Reglament de la Junta Ciutadana de les Festes en Honor a Sant Llorenç
Capítol I
Constitució i definició
Article 1
La Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç és l'òrgan de participació, debat, estudi i anàlisi dels assumptes relacionats amb l'aplicació correcta dels Protocols de les festes de Sant Llorenç.
Article 2
La Junta Ciutadana es crea com a òrgan consultiu amb capacitat d'exposar i debatre qualsevol tema relacionat amb les festes de Sant Llorenç i donar-hi assessorament.
Article 3
Formaran part de la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç les entitats, associacions, persones o col·lectius que es determinin i que puguin tenir relació amb les festes de Sant Llorenç.
Article 4
Les finalitats de la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç són, principalment, les següents:
4.1. Vetllar pel bon funcionament de les festes de Sant Llorenç, d'acord amb els Protocols que la regeixen.
4.2. Modificar o millorar tot el que es pugui provar documentalment o que estigui ben definit pel costum dels Protocols de les festes de Sant Llorenç.
4.3. Promoure el coneixement històric i difondre els continguts de tot tipus que puguin estar relacionats amb les festes.
4.4. Difondre les arrels de la festa a través de mitjans de comunicació, centres d'ensenyament, publicacions, concursos, etc.
4.5. Elevar propostes a l'Ajuntament i col·laborar amb aquest en matèria de festes de Sant Llorenç, bé a iniciativa pròpia, bé a instància d'aquell.
4.6. Proposar noves actuacions a dur a terme per part de l'Ajuntament d'Alaior per millorar les festes.
4.7. Elevar les propostes als òrgans municipals corresponents.
4.8. Col·laborar amb les diferents comissions que hi hagi o amb les que puguin sorgir quan aquestes ho requereixin.
4.9.Quan sigui necessari, proposar actes de reconeixement públic a aquelles persones o entitats que es distingeixin pel seu treball en la millora de les festes de Sant Llorenç.
4.10. Elegir dues persones estudioses de les festes o coneixedores d'aquestes.
Capítol II
Organització i funcionament
Article 5
Són òrgans de la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç:
5.1. La presidència, que l'exercirà l'alcaldia o la regidoria en qui la delegui.
5.2. Les persones que integren la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç.
Article 6
Integren la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç:
6.1. La batlessa o batle o el regidor o regidora en qui delegui, que actuarà com a president/a.
6.2. Una persona en representació de cada partit polític amb representació local, sense perjudici que el Ple de la corporació pugui convidar representants d'altres partits polítics que consideri representatius.
6.3. La Junta de Caixers.
6.4. Quatre persones en representació dels caixers i caixeres.
6.5. Quatre persones en representació de les entitats del municipi, una de cadascun dels àmbits social, cultural, esportiu i econòmic. En el supòsit que un o més d'un dels àmbits resulti desert, es procedirà d'acord amb l'establert a l'article 7.2.
6.6. Dues persones estudioses de la festa o coneixedores d'aquesta:
- Persones que hagin participat a la qualcada (p.e.: caixers/es batle/essa, excaixers/es).
- Historiadors/es.
- Persones que hagin tingut algun vincle amb la festa (Comissió de Festes...).
- Altres persones que acreditin coneixements respecte a la festa.
6.7. Secretària o secretari. La de l'Ajuntament d'Alaior o funcionari o funcionària en qui delegui.
Article 7
La integració a la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç es regularà per les normes següents:
7.1. Cada partit polític designarà un/a representant, si fos possible entès/a o responsable de l'àrea de Festes.
7.2. L'Ajuntament oferirà la possibilitat de participar a totes les entitats socials, esportives, culturals i econòmiques mitjançant notificació pública, anunci a la premsa local i edicte al tauler d'anuncis, notificació en la qual figurarà un termini per presentar els candidats o candidates. D'entre aquests, se n'elegirà un o una per a cada àmbit. L'elecció es farà entre les entitats de cada àmbit, en un acte al qual seran convocats per tal d'elegir les persones integrants. En el supòsit que no hi hagi acord, es procedirà per sorteig.
En el supòsit que un o més d'un dels àmbits resultés desert un cop feta la convocatòria pública anterior, s'elegiran els o les representants mitjançant sorteig entre les entitats presentades per als altres àmbits i que no hagin resultat elegides, fins a aconseguir, si és possible, un total de quatre persones.
En acabar el mandat seran substituïdes per nous o noves representants, que podran ser reelegits.
7.3. Els caixers i caixeres s'elegiran d'entre la totalitat a l'Assemblea de Caixers i Caixeres que es fa abans de Sant Llorenç.
7.4. Les persones estudioses de la festa o coneixedores d'aquesta seran els o les candidates que es presentin a formar part de la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç.
De les persones candidates presentades, la Junta Ciutadana sortint en triarà dues per formar part de la Junta Ciutadana.
7.5. La secretària o secretari de l'Ajuntament o funcionària o funcionari en qui delegui prendrà nota de les reunions i n'estendrà l'acta, però no tindrà ni veu ni vot.
7.6. En el cas que la presidència i el càrrec de caixer/a batle/essa recaiguin en la mateixa persona, l'Ajuntament d'Alaior podrà proposar una altra persona del consistori per ocupar-lo.
7.7. Així mateix, sempre que sigui possible, s'intentarà distribuir de manera equilibrada el nombre de dones i homes que integren la Junta Ciutadana de les Festes en honor de Sant Llorenç.
Article 8
La durada de la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç serà de 4 anys i les persones que la integren podran ser reelegides.
Article 9
La corporació municipal destinarà una funcionària o funcionari per desenvolupar les funcions de secretària o secretari de la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç.
Les funcions de la secretaria seran les que estableix l'article 25 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Article 10
La Junta Ciutadana es reunirà en sessió ordinària dues vegades a l'any, una abans de Sant Llorenç i una després, o sempre que ho consideri oportú la presidència i a petició d'una tercera part de les persones que la integren.
Article 11
La Junta Ciutadana es podrà constituir, convocar, podrà celebrar les sessions, adoptar acords i trametre les actes tant de forma presencial com a distància.
Les convocatòries es faran per escrit, s'hi detallaran els assumptes a tractar i s'hi adjuntaran els esborranys de les actes de les sessions anteriors que s'hagin d'aprovar. Es notificaran a cadascuna de les persones integrants amb una antelació mínima de cinc dies hàbils.
Una convocatòria a sessió extraordinària s'haurà de fer com a mínim amb quaranta‑vuit hores d'antelació, per escrit i amb l'ordre del dia detallat.
Per desenvolupar la sessió convocada, que s'entendrà en primera convocatòria a l'hora indicada en l'avís corresponent, serà necessària l'assistència de la meitat més una de les persones que integren la Junta per poder iniciar-la.
Article 12
Correspon a la presidència:
12.1. La representació legal de la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç.
12.2. Convocar, presidir i aixecar les reunions, així com dirigir els debats.
12.3. Elaborar els ordres del dia de les reunions.
Article 13
La Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç podrà designar i dissoldre comissions internes formades per algun acte a estudiar o proposar si les persones que la integren així ho decideixen. Aquestes comissions internes estaran formades, com a mínim, per un o una representant de cada col·lectiu citat a l'article 6.
Article 14
A les sessions de la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç hi haurà quòrum d'assistència quan hi siguin presents la meitat de les persones que la integren.
Si no hi ha el quòrum reglamentari, la reunió s'haurà de fer en segona convocatòria al cap de set dies, a la mateixa hora i al mateix lloc.
Article 15
La Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç està facultada per sol·licitar l'assistència, l'opinió o l'assessorament de qualsevol persona o col·lectiu sobre un tema en concret. Aquesta persona o col·lectiu no tindrà vot, però sí veu.
Article 16
Tots els acords de la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç s'adoptaran per majoria absoluta de les persones que la integren, tret d'aquelles matèries en què seran necessàries les tres quartes parts. Aquestes matèries són:
16.1. Proposta de modificació del Reglament de la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç.
16.2. Proposta de modificació dels Protocols de les Festes de Sant Llorenç.
16.3. Proposta de dissolució de la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç.
Capítol III
De les modificacions del Reglament
Article 17
En tot allò que no s'hagi previst en aquest Reglament cal ajustar-se al que disposa el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, a cada moment vigent.
Article 18
La modificació total o parcial d'aquest Reglament, així com la dissolució de la Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç, corresponen exclusivament al Ple de l'Ajuntament d'Alaior, atès el dictamen de la mateixa Junta Ciutadana de les Festes de Sant Llorenç."
Contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar en el termini de dos mesos comptadors a partir de l’endemà del dia que es publiqui aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.
Alaior, 10 d'abril de 2017
El batle accidental
Arturo Pons Reurer