Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 3556
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança que regula els horaris dels establiments d'oferta complementària, espectacles públics i activitats recreatives
El Ple de l'Ajuntament de Maó-Mahón, en sessió ordinària realitzada el 28 de juliol de 2016, va aprovar inicialment l’Ordenança reguladora dels horaris d’establiments d’oferta complementària, espectacles públics i activitats recreatives.
En compliment del prescrit en l'article 49 de la Llei 7/1.985,de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i en l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, l'expedient del referit acord va estar exposat al públic, en la Secretaria d'aquest Ajuntament, durant trenta dies hàbils a partir de l'endemà al de la publicació del corresponent anunci al BOIB, durant els quals els interessats van poder examinar-lo i presentar les reclamacions o suggeriments que tinguessin per convenients.
Finalment el passat 23 de març el Ple Municipal acorda:
7. Modificació de l'Ordenança reguladora dels horaris d'establiments d'oferta complementària, espectacles públics i activitats recreatives. Resolució d'al·legacions i aprovació definitiva (Exp. SG8016X80005)
Prèvia presentació d’esmena per part de la Sra. Alcaldessa al dictamen de la Comissió Informativa de Promoció Econòmica, Cultura i Festes de data 13 de març de 2017, quant a l’expedient de Modificació de l’Ordenança Reguladora dels Horaris d’establiments d’oferta complementària, espectacles públics i activitats recreatives. Resolució d’al·legacions i aprovació definitiva (Exp. SG8016X80005), consistent en:
- A l’apartat cinquè on diu: “Pel que fa referència als escrits de quaranta veïns del centre” (RE 13.979 de 3/10/16) digui: “Sr. Dalmau Motilla Sans i altres” (RE 13.979 de 3/10/2016); i on diu: “sobretot si tenim en compte que els horaris inicialment aprovats no es modifiquen per als mesos d’octubre a abril” digui: “sobretot si tenim en compte que els horaris inicialment aprovats no es modifiquen per als mesos d’octubre a maig” que fou aprovada per unanimitat dels 21 membres presents, dels 21 membres de la corporació;
El Ple Municipal, de conformitat amb el dictamen de la Comissió Informativa de Promoció Econòmica, Cultura i Festes amb l’esmena anterior incorporada, amb 12 vots a favor (6 Ara Maó i 6 PSOE) i 9 abstencions (8 PP i 1 C.Me), acorda, de conformitat amb l’informe de Serveis Jurídics de data 8 de març de 2017:
I. Resoldre les al·legacions presentades dintre del tràmit d’exposició pública de la modificació de l’Ordenança reguladora dels Horaris d’establiments d’oferta complementària, espectacles públics i activitats recreatives, provisionalment aprovada pel Ple Municipal en sessió de data 28 de juliol de 2016, com a continuació s’indica:
PRIMER. Pel que fa a l'escrit de l'Institut Balear de la Dona (R.E. 13946 de 30/9/2016), S'ESTIMEN i s'inclouen en el text de l'Ordenança, tots i cadascun dels suggeriments de redacció alternativa de l'apartat 1 de l'informe d'impacte de gènere, mitjançant la substitució dels genèrics masculins utilitzats, com ara propietaris, promotors, etc. per expressions que incloguin els dos gèneres.
SEGON. Pel que fa referència a l'escrit de l'Associació Menorquina de Cafeteries Bars i Restaurants (R.E. 13923 de 30/9/2016), S’ESTIMEN PARCIALMENT les al·legacions plantejades d'acord amb el desglossament següent:
a. La primera al·legació s'estima parcialment en tant que s'introdueix la diferenciació d'horaris entre hivern i estiu, ampliant l'horari de juny a setembre en una hora, per a tot tipus d'activitats i es mantenen els horaris inicialment aprovats per als mesos d'octubre a maig. Per a això s'incorporen les corresponents modificacions en l'apartat 2 de l'article 1 pel que fa als horaris d'activitats compreses en els Grups I i II d'aquesta Ordenança.
b. La segona al·legació referent a l'horari de les terrasses, també s'estima parcialment, en tant que amb caràcter general s'amplia una hora l'horari de recollida normal de terrasses, fins a les 23 hores. També s'inclou el criteri que s'aplicarà a l'efecte de concedir el permís de terrassa nocturna, i que es concreta en l'absència de queixes o denúncies en l'any anterior.
c. La tercera qüestió plantejada s’ha de desestimar en tant que la simple comunicació dels horaris de tancament i obertura, té com a finalitat garantir els períodes de temps en què l'activitat ha de romandre tancada, evitant d'aquesta manera l'aparició d'activitats que pretenguin mantenir-se en funcionament de forma pràcticament continua, la qual cosa, llevat de supòsits i ubicacions amb autorització expressa, resulta inconciliable amb el dret al descans dels veïns.
d. En el quart punt es plantegen les mateixes qüestions que ja es van formular en una anterior modificació de l'Ordenança sobre les obligacions contingudes en l'article 1.4 de l'Ordenança, pel que fa a la implicació dels titulars de les activitats per impedir que els seus clients pertorbin el dret al descans dels veïns. En aquest punt es reitera un cop més que mai ha estat intenció de l'Ajuntament que per part dels titulars de les activitats es realitzessin comeses que la Llei reserva en exclusiva per als cossos i forces de seguretat. Per això es manté la redacció de l'esmentat apartat, en el qual es deixa clar que la implicació que es pretén per part dels titulars de les activitats, és d'acord amb el que preveu la normativa vigent, alhora que s'incideix en la necessària coordinació i cooperació amb les forces de seguretat i, en concret, amb la Policia Local.
e. L'últim punt fa referència a l'obligació de cessar l'activitat musical que transcendeixi a l'exterior a partir de les 23 hores, qüestió que unida al que preveu l'article 9 de la Llei 7/2013, fan aconsellable introduir una modificació de la redacció proposta per incloure que el límit d'emissió sonora a l'exterior del local que no s'ha de sobrepassar és el que estableix la normativa vigent a partir de les 23 hores, 45 db (a).
TERCER. Les qüestions plantejades per l'escrit del Sr. Luis Antonio Beso Enseñat (R.E. 13936 de 30/9/2016), es desestimen pel que fa a l'equiparació entre la zona portuària i industrial i la zona d'influència de l'aeroport, en tant que situacions com la seva troben el seu acomodament en l'article 2.2 de l'Ordenança.
QUART. Les al·legacions plantejades per l’escrit del Sr. José Mª Michelena Sánchez (R.E. 13984 de 3/10/2016), es desestimen pel que fa a equiparar el casc antic amb una zona turística, en tant que seria incompatible amb el caràcter residencial d'aquesta zona que convé i es pretén preservar . Per contra les seves reticències pel que fa a la reducció d'horaris generalitzada, s'estimen parcialment en la mateixa mesura que les formulades per l'Associació Menorquina de Cafeteries Bars i Restaurants, com ja es va indicar en el punt 2 anterior.
CINQUÈ. Pel que fa referència a l’escrit del Sr. Dalmau Motilla Sans i altres (R.E. 13979 de 3/10/2016), i al del president de l'AVV de "Molí des Pla" (R.E. 14087 de 4/10/2016), convé ressaltar que la preocupació per la difícil conciliació entre el dret al descans i el dret a l'oci, és compartida per l'Ajuntament i és el que ha inspirat la present modificació d'aquesta Ordenança i de l'Ordenança per a la protecció de la contaminació per sorolls i vibracions, de manera que poden considerar-se també parcialment estimades, sobretot si tenim en compte que els horaris inicialment aprovats no es modifiquen per als mesos d'octubre a maig, sent per tant fins i tot més exigents que els que plantegen els veïns.
II. En revisar l'Ordenança amb motiu de l'estudi de les al·legacions plantejades s'han detectat algunes qüestions que convé resoldre:
· En la definició del Grup II, continguda en l'article 1.1 de l'Ordenança, es proposa la substitució de l'expressió "bars de copes", per la frase ".. i que poden comptar amb servei de restaurant, bar o cafeteria", per ser més d'acord amb la normativa vigent.
· En l'apartat 2 del mateix article es corregeix un error de concordança.
· En el mateix apartat s'introdueix una referència a l'excepció prevista en l'apartat 3 del mateix article, a fi de facilitar la comprensió de conjunt.
III. Aprovar definitivament la modificació de l’Ordenança que regula els horaris d’establiments d’oferta complementària, espectacles públics i activitats recreatives, amb les modificacions anteriorment indicades i que es remarquen subratllades i en cursiva en el text que consta a l’expedient.
IV. Procedir a la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de conformitat amb l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les bases de règim local, per a la seva entrada en vigor, una vegada hagi transcorregut el termini previst en l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de règim local de les Illes Balears.
Maó, 6 d’abril de 2017
L’Alcaldessa
Conxa Juanola Pons
ORDENANÇA QUE REGULA ELS HORARIS D'ESTABLIMENTS D'OFERTA COMPLEMENTÀRIA, ESPECTACLES PÚBLICS I ACTIVITATS RECREATIVES
Article 1. Normes generals
1. D'acord amb el que preveu la normativa vigent i als efectes de la present Ordenança, les activitats es classifiquen de la següent forma:
• Grup I: Empreses turístiques de restauració, entenent per tals els restaurants, cafeteries, bars o bars-cafeteria i, en general, aquells locals oberts al públic que es dediquen a subministrar, de forma professional i habitual, menjars i begudes. Als citats locals es permet l'ambientació musical per mitjans mecànics, dotats d'un limitador per evitar emissions acústiques superiors a 70 dB a l'interior del local. En aquest grup s'inclouen totes les activitats de tipus 1, a les quals es refereix l'Ordenança reguladora per a la protecció de l'atmosfera davant la contaminació per renous i vibracions.
• Grup II: Establiments d'espectacles públics i activitats recreatives, entenent per tals els cafès concert, sales de festa, sales de ball i discoteques, i, en general, aquells locals oberts al públic que ofereixen activitats musicals mitjançant execució humana i/o mitjans mecànics o electrònics, i que poden comptar amb servei de restaurant, bar o cafeteria. En aquest grup s'inclouen totes les activitats de tipus 2 y 3, a les quals es refereix l'Ordenança reguladora per a la protecció de l'atmosfera davant la contaminació per renous i vibracions.
2. Excepte autorització expressa, l'horari de las activitats incloses en els grups I i II anteriors serà, com a màxim, el que s'indica a continuació, tot això sense perjudici del que preveuen el punt 3 següent i l'article 2 d'aquesta Ordenança:
- Grup I : Empreses turístiques de restauració:
Hora tancament locals |
D’octubre a maig |
De juny a setembre |
- Divendres, dissabtes i vespres de festius |
2.00 hores |
3.00 hores |
- Vespres de dies laborables |
1.00 hores. |
2.00 hores |
- Grup II : Establiments d'oferta d'entreteniment (espectacles públics i activitats recreatives):
Hora tancament locals |
D’octubre a maig |
De juny a setembre |
- Divendres, dissabtes i vespres de festius |
4.00 horas |
5.00 horas |
- Vespres de dies laborables |
3.00 horas |
4.00 horas |
- Terrasses o espais a l'aire lliure, vinculats a qualsevol tipus d'activitat:
Amb caràcter general, les terrasses haurien de ser recollides a les 23.00 hores. No obstant això, es podrà autoritzar expressament el funcionament en horari nocturn, en aquelles zones on, de l'any anterior ençà, no s'haguessin produït queixes o denúncies, de manera que les terrasses autoritzades podran perllongar la seva activitat fins a les 0.00 hores, i entre el 15 de març i el 31 d'octubre, fins a les 1.00 hores, els divendres, dissabtes i vespres de festius.
3. Per a les activitats del Grup II situades a la zona portuària o industrial, l'horari de tancament en vespres de laborables serà com a màxim a les 4.00 hores, mentre que els divendres, dissabtes i vespres de festius serà, com a màxim, a les 6.00 hores. Amb la finalitat de delimitar les zones, s'estarà al que disposa l'Ordenança reguladora per a la protecció de l'atmosfera davant la contaminació per renous i vibracions.
4. Per poder exercir qualsevol activitat inclosa en els grups I i II de la present Ordenança s'han d'adoptar mesures per intentar evitar el renou i l'aglomeració de persones a l'exterior de l'activitat, que puguin provocar molèsties a les persones que resideixin al veïnat entre les 0.00 h i les 8.00 h. Per fer-ho, s’hauran de coordinar amb la Policia Local i complir escrupolosament tant la normativa aplicable, com les instruccions que, si escau, acordin la Junta Local de Seguretat o els cossos i forces de seguretat.
A més, amb la finalitat de garantir el dret al descans de les persones que resideixin al veïnat, tots els establiments estan obligats a cessar qualsevol activitat musical que transcendeixi a l'exterior amb un nivell d'emissió de més de 45 dB (A), a partir de les 23.00 hores.
5. A partir de l'hora de tancament, les persones titulars o promotores de les activitats han de complir les obligacions següents:
a) Deixar de servir begudes i altres serveis.
b) Aturar la música.
c) Impedir l'entrada de persones usuàries.
d) Deixar d'executar qualsevol espectacle, joc o similar.
e) Encendre la il·luminació.
Quan es tracti d'una zona de l'activitat amb horari diferent a la resta de l'activitat, a més de les obligacions anteriors i una vegada la zona aquest buida de públic, les persones titulars o promotores han de complir les obligacions següents:
a) Procedir al tancament efectiu o a la limitació física de la zona.
b) Garantir l'absència d'enllumenat a la zona, excepte el necessari per a la senyalització i l'evacuació.
6. Els establiments del grup I de la present Ordenança podran obrir al públic a partir de les 6.00 h, sense que hi pugui haver cap tipus d'ambientació musical fins a les 9.00 hores, i sempre que entre l'hora de tancament i la d'obertura transcorrin, almenys, cinc hores. Amb aquesta finalitat, s'haurà de comunicar a l'Ajuntament l'horari d'obertura i tancament del local que, igualment, haurà d'estar exposat a l'establiment.
7. Les activitats incloses en el grup II de la present Ordenança podran obrir al públic a partir de les 9.00 hores, sempre que entre l'hora de tancament i la d'obertura transcorrin, almenys, cinc hores. Amb aquesta finalitat, s'haurà de comunicar a l'Ajuntament l'horari d'obertura i tancament del local que, igualment, haurà d'estar exposat a l'establiment.
8. L'horari de l'activitat estarà senyalitzat a l'accés i a la taquilla.
9. Els locals públics on s'exerceixin activitats no compreses en els grups anteriorment enumerats es regiran per la seva normativa específica o per les condicions fixades en la seva autorització, sense perjudici que, a falta d’aquestes, es podrà recórrer a l'aplicació de l'analogia per determinar l'horari adequat.
Article 2 . Supòsits especials
1. Reducció d'horaris:
L'Ajuntament podrà reduir l'horari general de locals, recintes, instal·lacions i altres establiments oberts al públic, regulat a la present Ordenança, quan existeixi concentració de locals o instal·lacions d’aquest tipus a zona que estiguin qualificades i delimitades com a residencials o mediambientalment protegides, de manera que l'activitat que s’hi desenvolupi impedeixi el dret al descans del veïnat.
Amb la finalitat d'aprovar aquesta reducció d'horaris, es tramitarà expedient, d'ofici o a sol·licitud de personas interessadas, en el qual hauran de figurar els informes tècnics necessaris i la corresponent informació que aporti el veïnat. Per altra banda, abans de la resolució definitiva es donarà tràmit d'audiència a les persones titulars dels locals o establiments afectats, a fi que puguin formular les al·legacions pertinents dins el termini de quinze dies.
2 . Ampliació d'horaris
Els horaris es podran ampliar en supòsits especials, tals com la inexistència de persones que resideixin al veïnat o en ocasions especials, com les festes patronals o altres esdeveniments d’especial rellevància, o quan així es resolgui després de la tramitació del corresponent expedient administratiu durant la instrucció del qual s'atendran els informes tècnics necessaris i la corresponent informació sol·licitada entre el veïnat afectat.
Article 3. Infraccions i sancions
En matèria d'infraccions i sancions s'estarà al previst en el títol IX, articles 96 a 110, tots dos inclosos, de la Llei 7/2013, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.
1. Es consideren infraccions administratives les accions o omissions que contravenguin les disposicions de la present Ordenança. Les infraccions es classifiquen en faltes lleus, greus o molt greus, d'acord amb el que preveuen els articles 102 a 104 de la Llei 7/2013.
2. Constitueix infracció lleu qualsevol vulneració de les normes de la present Ordenança no qualificada com a falta greu o molt greu i, en qualsevol cas, l'incompliment dels horaris de tancament o obertura en una hora o menys.
3. Constitueixen infracció greu les següents:
• L'incompliment dels horaris de tancament o obertura en més d'una hora.
• L'omissió de dades, l'ocultació d'informes o l'obstrucció de l'activitat inspectora de l'Administració que tengui caràcter essencial i que pugui induir a confusió o reduir la transcendència dels riscos per a les persones o l'impacte ambiental.
• Falta de servei d'admissió i control d'ambient intern, i del servei de vigilància, quan sigui preceptiu.
4. Constitueixen infracció molt greu les següents:
• Negar l'accés al local o al recinte als agents de l'autoritat o al personal d'inspecció. Impedir o obstaculitzar la inspecció. La negativa a col·laborar en la inspecció o en els procediments d'execució forçosa.
• L'incompliment de la mesura cautelar de suspensió, provisional o provisionalísima,imposada.
• El trencament de precintes sense autorització.
• La falsificació de la targeta d'acreditació professional del personal del servei d'admissió i control d'ambient intern.
5. D'acord amb el que preveuen els articles 6.1 i 107 de la Llei 7/2013, les infraccions a la present Ordenança seran sancionades per l’alcalde/l’alcaldessa o pel tinent/a d'Alcaldia en qui delegui, o per la Junta de Govern Local, també per delegació, de la següent forma:
a) Les infraccions lleus, amb multa de 300 fins a 1.000 €, segons el barem que a continuació s'indica, pel que fa als horaris:
• Incompliment de l'horari de tancament i/o obertura en un excés de temps de fins a 30 minuts, 300,00 euros.
• Incompliment de l'horari de tancament i/o obertura en un excés de temps entre 31 minuts i 1 hora, 400,00 euros la primera infracció, incrementant aquesta quantitat en fraccions de 100,00 euros en incompliments successius, fins al màxim de 1.000,00 euros.
b) Les infraccions greus, amb multa de 1.001 fins a 10.000,00 €; a més, es pot imposar la suspensió total o parcial de l'activitat o la retirada de l'autorització de terrassa o que aquesta funcioni en horari nocturn fins a un màxim de sis mesos, d'acord amb el que preveu l'article 107.1.b) de la Llei 7/2013.
c) Les infraccions molt greus, amb multa de 10.001 fins a 100.000,00 €; a més, es pot imposar la suspensió total o parcial de l'activitat o la retirada de l'autorització de terrassa o que aquesta funcioni en horari nocturn fins a un màxim de tres anys, d'acord amb el que preveu l'article 107.1.c) de la Llei 7/2013,
6. L'aplicació de les sancions establertes en aquesta Ordenança no exclou, en casos de desobediència o de resistència a l'autoritat municipal o al personal encarregat de la vigilància del seu compliment, que es passi el tant de culpa als tribunals de justícia.
7. Amb la finalitat de tramitar els expedients sancionadors, la caducitat d’aquests, la graduació de sancions, la prescripció d'infraccions i sancions, s'estarà al que disposa el títol IX de la Llei 7/2013, i, pel que fa a les competències, també s'atendrà al que preveuen els decrets de delegació de competències d'Alcaldia.
Disposició final
La present Ordenança entrarà en vigor a partir de l’1 de maig de 2017, una vegada complerts els tràmits previstos per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local, i per la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i restarà en vigor fins a la seva modificació o derogació.