Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES MERCADAL

Núm. 3501
Aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança municipal de convivència ciutadana i paisatge urbà i de la modificació de l’Ordenança per regular l’exercici de la venda ambulant en el municipi des Mercadal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Havent transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord d'aprovació inicial, pel Ple que es va celebrar el passat 25 de gener de 2017, de la modificació de l’Ordenança municipal de convivència ciutadana i paisatge urbà i de la modificació de l’Ordenança per regular l’exercici de la venda ambulant en el municipi des Mercadal.

I no havent-se presentat reclamacions, aquests acords queden elevats a definitius d'acord amb el que disposa la Llei de Bases de Règim Local vigent .

Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, o qualsevol altre recurs que se consideri pertinent.

A continuació es transcriuen íntegrament, les ordenances municipals esmentades:

ORDENANÇA MUNICIPAL DE CONVIVÈNCIA CIUTADANA I PAISATGE URBÀ

CAPÍTOL I Objecte i àmbit d’aplicació

CAPÍTOL II Drets i deures de la població del municipi

CAPÍTOL III Comportament o conducta ciutadana

CAPÍTOL IV Conservació de l’espai urbà.

CAPÍTOL V Rotulació i numeració

CAPÍTOL VI Activitats de neteja a la via pública, recollida de residus sòlids i deixalles

CAPÍTOL VII Brutícia a la via pública com a conseqüència de les obres

CAPÍTOL VIII Finques, habitatges i establiments

CAPÍTOL IX Neteja i manteniments de solars

CAPÍTOL X De l’ocupació de via pública per elements auxiliars d’obres, de les tanques de protecció de les obres i de la fiança prèvia a la llicència d'obres

CAPÍTOL XI Neteja i animals a la via pública

CAPÍTOL XII De la publicitat estàtica.

CAPÍTOL XIII Condicions específiques dels establiments de serveis telefònics per a ús públic o locutoris

CAPÍTOL XIV Règim sancionador derivat de l’incompliment de les obligacions pròpies de l’ocupació de la via pública.

CAPÍTOL XV Comerç

CAPÍTOL XVI Festes

 

CAPÍTOL I Objecte i ambit d'aplicació

Art. 1

L'objecte primordial d'aquesta ordenança és establir les normes de convivència en comunitat i vetllar pel seu compliment de forma que s'aconsegueixi el seu desenvolupament en pau, en llibertat i en igualtat de drets i obligacions.

Per tal d'aconseguir-ho, aquesta ordenança articula les disposicions que regularan la vida col·lectiva del ciutadans en la solidaritat i el respecte mutus.

Art. 2

L’ordenança és d'aplicació a tot el terme municipal des Mercadal, i queden obligats al seu compliment tots els ciutadans que habitin o realitzin activitats en el terme municipal, amb independència de la seva qualificació jurídic administrativa.

El terme municipal des Mercadal és el comprès dins dels límits assenyalats a les actes de delimitació i fixació corresponents.

Art. 3

L'Ajuntament està obligat a donar el màxim coneixement del contingut de l’ordenança fent ús dels mitjans de difusió adients.

El desconeixement del seu contingut no beneficiarà a ningú que s’empari en aquesta circumstància en el cas d'incompliment de les seves disposicions.

CAPÍTOL II Drets i deures de la població del municipi

Art. 4

Són drets dels veïns del municipi des Mercadal:

Ser informat dels assumptes que raonadament sol·liciti, i dirigir peticions a l'administració municipal d'acord amb allò que preveu el Reglament orgànic de l'Ajuntament des Mercadal

Participar en la gestió municipal, d'acord amb el que disposa la legislació vigent.

Aquells altres drets establerts a les lleis.

Són deures dels veïns:

Participar en la gestió municipal d'acord amb allò que es preveu a les lleis i, si escau, quan els òrgans de govern i l'administració municipal sol·licitin la col·laboració dels veïns amb caràcter voluntari.

Complir puntualment les obligacions derivades de les normes d'empadronament.

Aquells altres deures establerts a les lleis.

CAPÍTOL III Comportament o conducta dels ciutadans

Art. 5

La conducta i el comportament dels ciutadans tindran com a màxima el respecte de les normes jurídiques, el respecte a la llibertat i la integritat física, moral i ètica dels altres, també envers aquells béns i objectes que per ser per a l'ús d'una col·lectivitat són mereixedors d'un tracte i una cura especials.

Art. 6

El comportament de les persones, en especial en establiments públics i a la via pública, ha de respectar les normes següents.

Es tindrà una actitud cívica i no s'alterarà l'ordre ni la tranquil·litat pública amb escàndols, aldarulls ni sorolls.

Es compliran puntualment les disposicions de les autoritats i els bans de l'Alcaldia sobre conducta del veïnat i s'observaran les prohibicions especials que s'estableixin si escau.

Tot ciutadà tindrà la responsabilitat de comunicar als agents de l'autoritat les infraccions de les quals tingués coneixement.

Resta prohibit malmetre instal·lacions, objectes o material d'ús comú o els arbres i plantes de les places, jardins i vies públiques en general.

En qualsevol de les seves formes, no està permès acampar, sense autorització expressa, en el terme municipal, ja sigui en espais públics o privats, amb caravanes remolcades o autopropulsades, furgons, barraques o similars, o amb altres variants.

No està permès embrutar de cap manera les façanes i portes dels edificis, tant públics com privats, i el mobiliari urbà existent a la via pública. No es pot pujar als arbres ni als fanals d'enllumenat públic, excepte per motius de manteniment o perquè hi hagi autorització expressa.

L'incompliment d'aquest article es sancionarà amb 100 euros.

Art. 7

Es facilitarà el trànsit per la via pública a fillets/es, gent gran i a totes aquelles persones que no es puguin valer per si mateixes, i en especial en aquelles situacions que, per les seves disminucions, els comportin dificultats i/o perill.

Resta prohibida qualsevol acció o manifestació contrària al respecte i la consideració entre els ciutadans.

L'incompliment d'aquest article es sancionarà amb 100 euros.

Art.8

Tot ciutadà té el dret, com a membre de la col·lectivitat, de col·laborar en la conservació i la defensa del patrimoni municipal, ja sigui impedint que es realitzin danys o anunciant-los a l'autoritat competent, en el cas que s'hagin produït.

Art. 9

A les fonts públiques es prohibeix:

a) Rentar roba, fruites, verdures i objectes de qualsevol classe.

b) Rentar-se.

L'incompliment d'aquest article es sancionarà amb 30 euros.

Art. 10

No es permet fer foc ni activitats pirotècniques a la via pública. Les acostumades fogueres de les revetlles de Sant Joan i qualsevol activitat relacionada amb la manipulació de productes pirotècnics requeriran sempre el preceptiu permís de l'Administració.

L'incompliment d'aquest article es sancionarà amb 150 euros.

Art. 11

L'Ajuntament pot adoptar en tot moment les mesures o disposicions complementàries a aquesta secció.

Art. 11.1

a) S'estableix com a principi general la necessitat que qualsevol vianant dels espais públics en la població, sigui o no veí o veïna del municipi, vagi degudament vestit. És prohibit transitar o romandre en les vies o espais públics despullat o semidespullat.

b) Resta prohibit el consum de begudes alcohòliques en els espais públics, fora dels espais autoritzats, quan pugui alterar la convivència ciutadana. A aquests efectes, la dita alteració es produeix quan, segons apreciació de l’autoritat municipal o els seus agents, concorri algun dels supòsits següents:

a) Per la morfologia o la naturalesa del lloc públic, el consum es pugui fer de forma massiva per grups de ciutadans o ciutadanes o convidi a l’aglomeració d’aquests.

b) Com a resultat de l’acció del consum, es pugui deteriorar la tranquil·litat de l’entorn o provocar-ne situacions d’insalubritat.

c) El consum s’exterioritzi en forma denigrant per als vianants o la resta d’usuaris dels espais públics.

d) Els llocs es caracteritzin per l’afluència de menors o la presència d’infants i adolescents.

c) És prohibit provocar sorolls que pertorbin el descans dels veïns, ni participar en aldarulls nocturns, o sortir sorollosament dels locals d'esbarjo nocturns, o de qualsevol altre lloc.

d) És prohibit fer necessitats fisiològiques, com ara defecar, orinar, escopir i altres anàlogues, en la via pública o espais públics, llevat de les instal·lacions o elements que estiguin destinats especialment a la realització d’aquelles necessitats.

e) Es prohibeix l’activitat d’esclatar qualsevol tipus de petard sense autorització.

f) Es prohibeix accedir als edificis i a les instal·lacions públiques, i en zones no autoritzades fora del seu horari d’obertura.

g) Es prohibeix totalment realitzar pintades a la via pública i en el mobiliari urbà. A més de la sanció corresponent el infractor tindrà que corre amb totes les despeses de llevar la pintura.

L'incompliment de qualsevol d'aquests apartats relacionats en aquest article podrà ser sancionat amb 150 euros.»

CAPÍTOL IV Conservació de l’espai urbà.

Art. 12

L'Administració municipal té la competència per executar els treballs i les obres necessàries per a la perfecta conservació dels elements estructurals i ornamentals de les vies públiques. Ningú no pot executar treballs de restauració o reparació dels elements esmentats, ni tan sols per millorar l'estat de conservació de les vies públiques, sense l’autorització pertinent.

L'incompliment d'aquest article es sancionarà amb 150 euros.

Art. 13

Ningú no pot, de cap manera, executar sèquies ni qualsevol altre tipus d'obra a la calçada ni a la vorera de les vies públiques, que modifiquin o alterin el seu estat, sense la llicència municipal preceptiva. També haurà de sol·licitar el corresponent permís d’ocupació de la via pública i altres que sigui precís de fer-ho.

Tampoc podran causar cap tipus de desperfectes als elements d'urbanització del sòl, subsòl i vol de la via pública, per evitar-ho posaran totes les mesures tècniques possibles.

A més del disposat a l’article anterior, no es podran iniciar cap tipus de treballs sense que els peticionari de la llicència doni compliment als següents requisits:

Comunicació expressa a la Policia Municipal i als Serveis Tècnics Municipals de l’inici dels treballs en qüestió. Caldrà efectuar aquesta comunicació amb una antelació mínima de 24 hores.

Avís als veïns residents a l’àrea d’influència de l’obra amb una antelació mínima de 24 hores. En tot cas es garantirà l’accés dels veïns als seus locals o habitatges.

Comunicació expressa a totes les companyies subministradores de serveis municipals (enllumenat, semàfors, aigua potable, clavegueram...) de la data d’inici dels treballs en igual termini anterior de 24 hores, a fi efecte de la comprovació “in situ” de llur possible afectació, igual referència als aeris com els soterrats.

4.- El promotor de l’obra reposarà al seu únic i exclusiu càrrec, el següent:

a) Els paviments de voreres i calçades que s’afectin.

b) Les superfícies enjardinades i paviments terrers o granulars, restituint el seu estat original i seguint les indicacions dels Serveis Tècnics Municipals.

c) Qualsevol servei afectat, sigui soterrat o aeri, seguint les instruccions del seu responsable i sota la seva supervisió.

Qualsevol altre element existent.

5.- Es senyalitzaran degudament les obres tant de dia com de nit, per garantir la seguretat de vianants i de vehicles. Es deixaran els carrers nets de les terres resultants de les excavacions efectuades o del carreteig de les rodes dels vehicles adscrits a l’obra. Totes les mesures de seguretat i higiene són responsabilitat del contractista i/o promotor.

6.- L’Ajuntament declina tota responsabilitat per accidents o perjudicis a terceres persones ocasionades per incompliment d’aquestes normes.

7.- Per tal de garantir la correcta execució dels treballs necessaris per al compliment del present precepte haurà de dipositar una fiança (aval bancari o metàl·lic) que, amb caràcter de suficient, serà calculada pels serveis tècnics municipals. En tot cas, no serà inferior a 300 EUROS. Les empreses que per la seva activitat hagin d’obrir periòdicament rases a la via pública podran dipositar una única fiança anual, la quantitat de la qual serà fixada per l’Ajuntament, sens perjudici de la liquidació que es faci a cada exercici.

8.- Una vegada acabada l’obra, el promotor en donarà compte a l’Ajuntament, el qual prèvia inspecció municipal, acordarà, si procedeix, la devolució de la fiança dipositada.

9.- L’execució d’obres d’aquest tipus sense prèvia llicència municipal, o quant les obres hagin ocasionat desperfectes als serveis o via pública i no s’hagin posat tots els mitjans tècnics possibles per evitar-ho, es sancionarà amb multa de 600 euros; no obstant, si la superfície de la via pública afectada es inferior a 1,5 m2, es sancionarà amb 300 euros. Tot això sense perjudici del que disposa la normativa de disciplina urbanística i altres disposicions que resultin d’aplicació.

10.- Previ informe dels Serveis Tècnics Municipals, un cop s'hagi finalitzat l’obra, i acreditat l’incompliment del promotor d’alguna de les seves obligacions, disposarà d’un termini de quinze dies per reparar els defectes observats. Transcorregut aquest termini, l’Ajuntament acordarà la incautació de fiança i execució subsidiària a càrrec del promotor, sense perjudici de l’oberta d’expedient sancionador, si fos el cas. Així mateix, l'incompliment de l'obligació de reparar en el termini de quinze dies es sancionarà amb multa de 600 euros.

11. En els supòsits d'execució d'obres a la via pública sense la preceptiva llicència municipal o en el cas que es causin danys o desperfectes a la mateixa, previ informe dels Serveis Tècnics Municipals i sens perjudici de la corresponent sanció, l'Alcaldia, podrà requerir al promotor de les obres i/o causant dels danys per tal que en un termini de quinze dies reparin els danys o desperfectes causats. Transcorregut aquest termini, l’Ajuntament, podrà acordar l'execució subsidiària a càrrec del promotor i/o causant, sense perjudici de l’oberta d’expedient sancionador. Si no es realitza la reparació en el termini indicat, es sancionarà amb multa de 1.200 euros.

12.1.- Sens perjudici del previst a l'apartat 9è, 10 è. i 11 è. del present precepte, l'incompliment de qualsevol de les normes recollides a aquest article es sancionarà amb 300 euros.

12.2.- Per la infracció de qualsevol de les normes previstes al present article seran sancionats:

el promotor de les obres;

el constructor de les mateixes;

el tècnic director de l'obra, en els termes establerts a la legislació urbanística i una vegada siguin depurades al corresponent expedient disciplinaria i les respectives responsabilitats d'acord amb les atribucions que els puguin correspondre segons la Llei d'Ordenació de l'Edificació.

Art. 14

És objecte de regulació en el present capítol la defensa i protecció dels espais vegetals i les plantacions efectuades sobre aquests espais i el seu entorn, tant si són de titularitat pública com privada, i independentment que la propietat sigui municipal, provincial o d'altres administracions, sempre que estiguin al terme municipal des Mercadal i reconegudes com a zona verda o estiguin afectades per planejament urbanístic.

L'ús dels espais vegetals, les seves condicions higièniques, i les dels arbrats de les vies públiques es regulen també en aquest capítol.

Art. 15

Tota acció necessària en relació amb l'arbrat urbà és competència de l'Ajuntament, el qual haurà d'autoritzar expressament qualsevol acció que hi desenvolupin els particulars.

Està prohibit, de forma especial, qualsevol acció que modifiqui el sistema arbori actual de la ciutat, sigui plantar arbres nous o actuar sobre els presents, sense la sol·licitud prèvia i l'autorització municipal.

L'incompliment d'aquest article es sancionarà amb 100 euros.

Art. 16

És obligació dels propietaris de terres on hi hagi arbres, contigus a la via pública, procedir al seu manteniment, de manera que mai no ocupin l'esmentada via o comportin risc per als vianants que hi circulin.

L'incompliment de l'anterior obligació facultarà l'Ajuntament per a l'execució subsidiària dels treballs necessaris, per compte del propietari obligat.

L'incompliment d'aquest article es sancionarà amb 100 euros.

Art. 17

Constitueix una obligació ciutadana el respecte a les instal·lacions de lleure formades per patrimoni vegetal i altres guarniments de parcs, jardins, places i similars, com ara les estàtues, jocs, bancs o fanals.

L'incompliment d'aquest article es sancionarà amb 150 euros.

CAPÍTOL V Rotulació i numeració

Art. 18

Les vies urbanes s'identificaran amb un nom o un número, diferent per a cadascuna d'elles, nom o número que ha de ser aprovat per l'Ajuntament. A la mateixa població no hi podran haver dues vies urbanes amb el mateix nom o número o tanmateix diferents, però que per la seva similitud gràfica o fonètica puguin induir a confusió. Aquesta disposició s'entén sense perjudici de la normativa sectorial d'aplicació.

Art. 19

La rotulació de les vies públiques té el caràcter de servei públic i podrà efectuar-se mitjançant una placa o similar, que es fixarà en un lloc ben visible, com a mínim a l'entrada i a la sortida de cada via pública. A les places serà l'edifici més preeminent i als seus principals accessos.

Art. 20

Les vies públiques noves es numeraran obrint un expedient que constarà d'un projecte integrat per memòria, relació de números i plànol parcel·lari. Aquest projecte se sotmetrà a informació pública durant 15 dies, i serà, si escau, aprovat per l'Ajuntament. El mateix sistema es durà a terme quan es tracti de canvi de numeració de vies públiques ja numerades.

Els propietaris dels immobles es veuran obligats a col·locar el número que, una vegada determinat els hagi pertocat, quan siguin requerits per fer-ho individualment o col·lectivament. Si aquesta obligació no es complís dins el termini fixat pel requeriment, l'Administració designarà el personal perquè procedeixi a la seva col·locació, i les despeses aniran a càrrec del propietari de l'edifici, independentment de la sanció que li correspongui pel susdit incompliment.

L'element que incorpori el número s’haurà de col·locar al centre de la façana llindant amb la via pública o al costat de la porta principal de l’immoble. Quant a la forma, mida, color i impressió, s'ajustaran als requisits que determini l'Administració municipal.

Art. 21

Els propietaris d'immobles afectats per la col·locació de rètols i números hauran de permetre'n la fixació i respectar-ne la permanència.

Els elements en què s'incorporin les inscripcions, i també aquestes, hauran de guardar, tant com sigui possible, l'harmonia artística amb la façana, zona o sector on siguin fixats.

Aquesta servitud administrativa serà gratuïta i s’haurà de notificar al propietari afectat.

Art. 22

Els propietaris d'immobles hauran de tolerar la instal·lació a la façana de punts de llum de la xarxa d’enllumenat públic, senyalització viària o altres serveis públics o comunitaris, així com les instal·lacions necessàries pel seu funcionament.

Aquesta servitud pública serà gratuïta i s’haurà de notificar prèviament al propietari afectat. Així mateix, no alterarà el domini de la finca, ni impedirà la seva demolició o reforma. No obstant això, quan el propietari afectat projecti realitzar obres ho haurà de posar en coneixement de l'Ajuntament amb l’antelació suficient que permeti adoptar les mesures convenients per a la no interrupció del servei.

CAPÍTOL VI Activitats de neteja a la via pública, recollida de residus sòlids i deixalles

Art. 23

L’objecte d’aquesta ordenança és regular, dins l’àmbit de la competència municipal, les activitats de neteja de les vies públiques i dels solars de propietat municipal, la recollida de residus sòlids urbans i industrials, i tot tipus de deixalles produïdes dins el terme municipal.

Art.24

Tots els habitants del municipi des Mercadal estan obligats a observar una conducta ciutadana que tendeixi a prevenir i evitar que els pobles s’embrutin.

Art. 25

Els ciutadans estan obligats a denunciar a l’Ajuntament les infraccions que coneguin referents a aquesta matèria. L’Ajuntament es compromet a atendre les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans, i a exercir, en qualsevol cas, les accions que corresponguin.

Art.26

Tots els ciutadans estan obligats a complir totes les disposicions complementàries que en matèria de neteja en general, manteniment del mobiliari viari públic i estètica de la ciutat, ordeni l’Alcaldia en exercici de les seves facultats.

Art. 27

L’Ajuntament donarà suport a les iniciatives de particulars que, en matèria de neteja pública, promoguin amb la intenció de millorar la qualitat de vida del terme municipal des Mercadal.

Art. 28

L’Ajuntament podrà realitzar – subsidiàriament – els treballs de neteja que, d’acord amb aquesta Ordenança, haurien d’efectuar directament els mateixos ciutadans, i els podrà imputar les despeses dels serveis prestats, sense perjudici de les sancions administratives que, en qualsevol cas, corresponguin.

L’Ajuntament prestarà a l’usuari els serveis destinats a la recollida de les deixalles i residus urbans produïts pels ciutadans.

Art. 29

Tenen la categoria d’usuaris a l’efecte de prestació d’aquest servei tots els veïns i habitants des Mercadal, Fornells, Ses Salines, Playas de Fornells, na Macaret, Port d’Addaia, Coves Noves, Arenal d’en Castell, Tirant i Son Parc, que hauran d’emprar aquests serveis d’acord amb les disposicions vigents.

Art. 30

A l’efecte d’aquesta Ordenança, tindran la categoria de deixalles urbanes els materials residuals que es classifiquen en:

Deixalles orgàniques (procedents de l’alimentació i del consum domèstic)

Deixalles reciclables (materials de vidre, cartó, paper, llaunes, plàstics, piles, etc.)

Deixalles diverses

El servei de recollida serà el responsable de retirar:

Els fems orgànics

Les restes de poda domèstica trossejada i envasada o fermada

Les restes de fems que actualment no tenen recollida selectiva

Els mobles i estris domèstics (mitjançant un avís a l’Ajuntament)

Art. 31

D’acord amb el que estableix la Llei 22/2011, 28 de juliol, els vehicles abandonats tenen la categoria de residus sòlids urbans, i és competència de l’Ajuntament la recollida i l’eliminació dels que es generin en el terme municipal des Mercadal.

L’assumpció del caràcter de residual comportarà que l’Ajuntament pugui adquirir la propietat sobre els vehicles objecte d’abandonament, en els casos següents:

Quan el vehicle – per l’aparença, i a judici dels serveis tècnics municipals – sembli abandonat, es compleixin els terminis i disposicions legals establerts.

Quan el propietari del vehicle inservible el declari residual, la qual cosa comportarà la renúncia de la propietat a favor de l’Ajuntament.

Art. 32

L’Ajuntament haurà d’efectuar la recollida, regulada per aquesta Ordenança, mitjançant la prestació de dues classes de serveis: un – diari – de recollida de fems domèstics; l’altre – setmanal i optatiu – de recollida de mobles, estris i poda que l’usuari haurà de sol·licitar per telèfon a l’oficina de l’Ajuntament.

L’Ajuntament podrà prestar el servei de recollida de fems orgànics, diàriament, amb caràcter general, en tot el casc urbà i durant la temporada turística en les zones que es determinen a continuació:

Tirant

Punta Grossa

Na Macaret

 Port d’Addaia

Coves Noves

Arenal d’en Castell

Son Parc

Sa Roca

Durant la temporada d’hivern a les anteriors urbanitzacions la recollida serà de dos dies per setmana, i al nucli urbà del municipi des Mercadal, Fornells, Platges de Fornells i ses Salines serà diari, excepte els dissabtes.

Art. 33

Queden exclosos del servei de recollida diària domiciliària els materials residuals següents:

El material inert de petites reparacions.

Les restes de l’esporgada d’arbres i jardins de parcs urbans i de la resta d’establiments similars públics o privats.

Els mobles i altres estris domèstics.

Els animals morts que no excedeixin de 50 kg. de pes.

Altres productes similars, a criteri dels serveis tècnics municipals, els quals passaran a ser objecte d’una recollida especial, que es realitzarà segons l’article 33.1.

Art. 34

La prestació del servei de recollida de deixalles domèstiques comprendrà les operacions següents:

Trasllat de les deixalles des del punt del lliurament, d’acord amb el que estableix l’article 22/1, fins als vehicles de recollida.

Buidat de les deixalles dins els elements de càrrega dels esmentats vehicles.

Retirada de les deixalles vessades a la via pública com a conseqüència d’aquestes operacions i recollida dels fems que s’hagin dipositat fora dels contenidors.

Transport i descàrrega de les deixalles a l’abocador de Milà.

Art. 35

Els usuaris hauran de dipositar els fems dins bosses ben tancades, a l’interior dels contenidors col·locats a la via pública durant l’hivern a partir de les 19h i a l’estiu a partir de les 21h.

Art. 36

L’Ajuntament establirà anualment la taxa corresponent a la prestació dels diferents serveis de recollida de deixalles i residus urbans.

Art. 37

Els usuaris estan obligats a utilitzar els elements de contenció corresponents per a cada tipus de deixalles que, en cada cas, determini l’Ajuntament.

Art. 38

Es prohibeix dipositar els fems fora dels contenidors. Els infractors estan obligats a retirar les deixalles abandonades i a deixar net l’espai urbà que s’hagués pogut embrutar, tot açò amb independència de les sancions que corresponguin. L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 50 euros.

Els usuaris estan obligats a seguir puntualment qualsevol disposició que dicti l'Alcaldia en matèria de recollida domiciliària. La recollida manual es farà només en els casos que l'Ajuntament ho dictamini.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Art. 39

Un cop dipositats els fems i les deixalles en els contenidors autoritzats del carrer, i en espera de ser recollides pels serveis municipals, adquiriran, d’acord amb el que disposa la Llei 10/1998, de 21 d'abril, sobre residus sòlids urbans, del 19 de novembre, el caràcter de propietat municipal.

Quant a la recollida selectiva, la propietat municipal sobre les deixalles i residus sòlids urbans a què fa referència l’art. 1 anterior, es fa plena en el moment en què els materials residuals són lliurats a la via pública.

Ningú no es pot dedicar a la recollida, aprofitament, classificació i separació de les deixalles, fems i residus sòlids urbans, sense la prèvia presentació d’una declaració responsable, subscrita per l’interessat i en la que manifesti, sota la seva responsabilitat, que compleix amb els requisits establerts a la normativa vigent, que disposa de la documentació que així ho acredita i que es compromet a mantenir el seu compliment durant el període de temps inherent a l’activitat.

Art. 40

Els usuaris estan obligats a lliurar les deixalles al servei de recollida domiciliària en bones condicions, de manera que no produeixin vessaments de residus mentre dura aquesta operació. Si, com a conseqüència d’una presentació deficient dels fems, se’n produeixen, l’usuari causant serà responsable de la brutícia ocasionada a la via pública.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Les deixalles s’hauran de lliurar mitjançant bosses homologades, ben tancades. En cap cas no s’autoritza el lliurament de les deixalles i escombraries en paquets, capses, bosses no homologades ni similars.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 30 euros.

Es prohibeix el lliurament de deixalles domèstiques que continguin residus líquids o susceptibles de liquar-se; els fems que puguin existir en estat líquid hauran de ser, prèviament, objecte de saturació en un material absorbent (serradís, etcètera). L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 50 euros.

Tots els elements que continguin deixalles, a l’hora de lliurar-los als serveis de recollida domiciliària, hauran d’anar perfectament lligats o tapats, de manera que no es produeixin vessament de materials residuals.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 50 euros.

Art. 41

Tant els usuaris com el personal de recollida hauran de tractar i manipular els contenidors de fems amb una cura de no fer-los malbé.

L’empresa adjudicatària del servei procedirà la renovació dels contenidors quan hagin quedat inutilitzats per al servei i també se n’encarregarà de la neteja periòdica.

Art. 42

L’Ajuntament, si és necessari, podrà establir amb caràcter permanent o transitori, punts de lliurament i d’acumulació de residus diferents als assenyalats. Els serveis municipals hauran d’assenyalar adientment aquests espais d’acumulació de deixalles. L’usuari estarà obligat a complir totes les instruccions que es dictin al respecte per part de l’Ajuntament.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 50 euros.

En les zones de la població on l’Ajuntament hagi establert la recollida de fems mitjançant l’ús de contenidors fixos al carrer, els ciutadans vetllaran de no destorbar les operacions corresponents a la càrrega, descàrrega i trasllat. L’Alcaldia, a proposta dels serveis municipals, sancionarà els que, amb la seva conducta, causin destorbs a la prestació del servei de retirada o a la reposició dels contenidors.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 50 euros.

En el cas de recollida mitjançant l’ús dels contenidors a què fa referència l’apartat 2 anterior, els usuaris estan obligats a dipositar-hi llurs deixalles, segons les normes establertes, i es prohibeix l’abandonament dels residus al voltant de les zones habilitades per a la col·locació d’aquests elements de contenció. L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Art. 43

Es sancionaran les persones que hi lliurin, en els contenidors dels serveis de recollida, residus diferents als assenyalats per a cada classe de servei. També se sancionaran les que dipositin les deixalles fora del contenidors o dins un element de contenció diferent a l’ assenyalat expressament per a cada cas.

L'incompliment d'aquest article es sancionarà amb 30 euros.

Art. 44

Els contenidors ubicats a la via pública seran d’ús exclusivament domèstic.

En el cas de restaurants o establiments que tinguin contenidors propis permesos per l’Ajuntament, els hauran d’ubicar en el punt on dictamini l’ajuntament i es trauran, durant la temporada turística, a partir de les 22h. i s'entraran abans de les 9h. No pot haver cap contenidor no domèstic al carrer sense autorització.

El punt de recollida de cada establiment ha de estar net i en perfectes condicions higièniques.

L'incompliment d'aquest article es sancionarà amb 100 euros.

Art. 45

L’Ajuntament establirà la recollida de deixalles domèstiques, en totes les modalitats, amb la freqüència adient per als interessos del municipi.

Els serveis municipals faran pública, anualment, la programació d’horaris i de mitjans prevista per a la prestació dels serveis de recollida, amb indicació per a tots i cada un dels sectors del municipi del calendari corresponent, d’acord amb les necessitats del servei.

L’Ajuntament podrà introduir en tot moment les modificacions al programa de servies de recollida que, per motiu d’interès públic, cregui convenients.

Els serveis municipals hauran de fer, amb la suficient antelació, qualsevol canvi en l’horari, la forma o la freqüència de prestació del servei, exceptuant les disposicions dictades per l’Alcaldia en situació d’emergència.

Art. 46

Fent referència a la neteja, es consideren vies públiques les avingudes, passeigs, carrers, places, voravies, camins, jardins, zones verdes, altres béns d’ús públic destinats a l’ús general de tots els ciutadans i les platges.

Art. 47

Queda totalment prohibit llençar o abandonar a la via pública qualsevol objecte, tant si és sòlid, líquid o gasós. Els petits residus, com papers, embolcalls i similars, s’hauran de dipositar a les papereres corresponents.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 30 euros.

Es prohibeix llençar les llosques de cigarretes enceses a les papereres. S’hauran de llençar després d’haver-se apagat degudament.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 30 euros.

Es prohibeix dipositar bosses de fems dins les papereres.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 30 euros.

Es prohibeix, igualment, llençar qualsevol objecte des dels balcons i finestres, cotxes en marxa o aturats.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Queda prohibit realitzar qualsevol operació que pugui embrutar les vies públiques i, de manera especial, el rentat i la reparació de vehicles particularment o realitzats per tallers.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 30 euros.

Estan especialment prohibits els desguassos sobre la calçada o les voravies i l’abocament d’aigua procedent d’aparells de refrigeració.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 30 euros.

Queda prohibit, també, regar les plantes col·locades a l’exterior dels edificis, si com a conseqüència d’aquesta operació es produeixen vessaments i escorrims sobre la via pública. En cas que açò es faci, s’haurà de realitzar a partir de les 22:00h fins a les 9:00 del matí, sempre amb la precaució i la cura de no produir molèsties als veïns i als vianants.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 30 euros.

Queda absolutament prohibit l’abocament d’escombraries, residus i fems industrials o de construcció en qualsevol lloc que no estigui destinat i autoritzat per a aquesta finalitat.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 200 euros.

Art. 48

La neteja de la via pública, pel que fa referència a l’article 47, l’haurà de dur a terme l’Ajuntament, per gestió directa o indirecta.

Se n’exceptuen, pel seu caràcter no públic, les urbanitzacions privades, els solars particulars, les galeries comercials i similars, la neteja dels quals correspon als particulars.

Correspondrà a l’Ajuntament la neteja de les calçades, passeigs, jardins, papereres, rètols d’identificació de les vies públiques, sense perjudici de les modificacions del servei que, en circumstàncies d’emergència, imposi l’Alcaldia.

Art. 49

Correspon als particulars la neteja de les voravies i la resta d’elements de la via pública, de domini públic o privat, sobre els quals l’Ajuntament conserva la potestat de control i la inspecció de l’estat de neteja, i es pot obligar coactivament la persona responsable perquè la dugui a terme.

Correspon efectuar la neteja de les voravies i, en cas d’omissió, en seran responsables davant l’Administració Municipal, a les persones esmentades a continuació:

Els propietaris de l’edifici.

Els titulars del negoci, quan es tracti de botigues situades a planta baixa.

El titular administratiu quan es tracti de voravies corresponents a edificis públics.

Els productes de l’escombrada i neteja de la via pública efectuada pels particulars, que, en cap cas, no es podran deixar al carrer, sinó que s’hauran de dipositar en bosses homologades i s’hauran de dipositar dins els contenidors.

Per iniciativa pròpia, l’Ajuntament podrà efectuar les accions de neteja de voravies que cregui oportunes. Si aquest servei s’hagués de desenvolupar com a conseqüència de l’oblit o negligència dels serveis prestats, es farà sense perjudici de la imposició de les sancions que corresponguin.

A les vies públiques on encara no existeixin voravies, l’obligació de netejar es referirà a la part del carrer més propera a l’edifici, en una amplada mínima de 2m.

En els casos en què l’Ajuntament consideri que no es compleix l’obligació objecte d’aquest article, podrà efectuar la neteja i imputar els costos als responsables sense perjudici de les sancions pertinents.

Tots els que explotin quioscs o llocs de venda a la via pública estan obligats a mantenir net l’espai – i les proximitats – en què desenvolupen la seva tasca, durant l’horari en què realitzin l’activitat, i deixar-lo en el mateix estat una vegada la donen per acabada.

L’Ajuntament, a proposta del serveis municipals, establirà la norma tècnica que hauran de complir els contenidors per a deixalles, paperers, cendrers i d’altres elements similars a instal·lar pels particulars a la via pública.

La mateixa obligació afecta els propietaris de cafès, bars, gelateries i establiments semblants, pel que fa a la superfície de la via pública que ocupen amb cadires, taules, etcètera. Els titulars d’aquests establiments, i també els dels concessionaris d’estancs, dels establiments de loteria i comerços – com ara papereries, xurreries, gelateries, etcètera –, caracteritzats per la venda d’articles que, per les seves característiques o pels embolcalls que empren, són susceptibles de produir restes o residus no desitjats, hauran instal·lar, pel seu compte i càrrec, les papereres necessàries davant la seva façana. Serà d’obligació del Servei Municipal de Neteja la recollida de residus que s’hi hagin pogut acumular i, per açò, n’hauran de comunicar la instal·lació al servei esmentat.

Les papereres que instal·lin els particulars a la via pública hauran de ser com les que instal·la l’Ajuntament a les voravies. Els serveis tècnics n’indicaran la ubicació exacta.

L'incompliment d'aquest article es sancionarà amb 100 euros.

CAPÍTOL VII Brutícia a la via pública com a conseqüència de les obres

Art. 50

Qualsevol activitat que embruti la via pública requerirà – prèviament – l’autorització municipal o llicència, i correspondrà al titular mantenir la via pública neta en tot moment.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Les persones que realitzin obres a la via pública estan obligades a prevenir que no s’embruti el carrer i hauran de procedir a la col·locació dels elements necessaris que impedeixin que els materials s’estenguin més enllà de la zona afectada per les obres.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 150 euros.

Serà obligació del contractista netejar la zona de la via pública afectada com a conseqüència de la construcció d’edificis i de les obres.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

A les obres que es facin a l’exterior, serà obligatòria la instal·lació de tanques i de tubs de càrrega i descàrrega de materials, que hauran de tenir les degudes condicions per impedir que s’embrutin les voravies i la calçada, i que no es perjudiquin les persones i els objectes, tal com s’indica al art. 62.

Els vehicles de transport de construcció hauran de condicionar-se per tal que no vessin res a la calçada ni l’embrutin en passar. Abans de sortir de l’obra també hauran de netejar els baixos i les rodes del vehicle.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Queda totalment prohibit dipositar qualsevol classe de residus a la via pública, si no es fa mitjançant elements de contenció autoritzats per l’Ajuntament. L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Els materials a què fa referència el núm. 6 hauran de retirar-se de la via pública quan els contenidors siguin plens i en un termini de 24 hores després d’acabades les obres o a qualsevol moment i a requeriment dels agents de l’autoritat municipal.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 50 euros.

Una vegada acabat el termini que s’assenyala a l’apartat 7, els materials abandonats a la via pública tindran el caràcter de residus, segons la Llei 10/1998, del 21 d'abril, i tindran caràcter de propietat municipal, sense que el titular pugui reclamar a l’Ajuntament, que podrà cobrar el cost del treball de retirar-los i imposar la sanció corresponent.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Art. 51

De les operacions de càrrega i descàrrega i transport de qualsevol material susceptible d’embrutar la via pública, en seran responsables el propietari o el conductor del vehicle i hauran de pagar els danys que hagin pogut ocasionar a tercers per l’abocament de materials.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 50 euros.

Acabada la càrrega i descàrrega de qualsevol vehicle, el personal haurà de netejar les voravies i calçades que hagi embrutat durant l’operació, i n’haurà de retirar els residus vessats. Seran responsables de l’incompliment d’aquest precepte els propietaris dels vehicles i, en cas que no es coneguin, els titulars dels establiments o finques en què s’hagi efectuat la càrrega i descàrrega.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 50 euros.

Queda prohibit el transport de formigó en vehicles formigoners si aquests no duen a la boca de descàrrega un dispositiu que impedeixi que el formigó s’espargeixi per la via pública.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Es prohibeix netejar les formigoneres i eines en la via pública i buidar-les en el clavegueram públic.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 250 euros.

Art. 52

Els titulars d’activitats industrials que produeixin pols seran els responsables de la neteja de la via pública afectada per la seva activitat.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Art. 53

Els responsables de qualsevol activitat que embruti la via pública estan obligats a efectuar la neteja de la zona que s’hagi afectat. L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 150 euros.

Es prohibeix netejar i reparar màquines i vehicles en la via pública.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 50 euros.

Art. 54

La neteja de mostradors, tendals, botigues i establiments comercials efectuada pels particulars s’haurà de fer en l’horari comprès entre les 7:00 i les 10:00h, i les 19:00 i les 22:00h.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 30 euros.

Art. 55

Estan obligats a netejar els espais ocupats habitualment per vehicles de tracció mecànica els responsables dels establiments i indústries que els emprin pel seu servei, especialment pel que fa referència a l’abocament d’olis, greixos i productes similars.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 50 euros.

Aquesta obligació afectarà també els espais reservats per a camions, camionetes, taxis i similars.

Art. 56

Es prohibeix, igualment, realitzar en la via pública les accions que s’especifiquen a continuació:

Buidar i dipositar qualsevol classe de material residual en el clavegueram, en els solars sense edificar, al port o a les platges.

Abocar aigua bruta en la calçada o a l’entorn dels arbres.

Abocar qualsevol producte industrial líquid, sòlid o solidificable, que pugui produir danys a la xarxa de clavegueram.

Abandonar-hi animals morts.

Rentar animals a la via pública.

La realització de qualsevol acte que embruti o sigui contrari a la neteja i l’ornat.

L'incompliment d'aquest article es sancionarà amb 50 euros.

Art. 57

Es prohibeix abandonar mobles i estris particulars a la via pública, sense avisar abans a l'Ajuntament.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Serà de potestat de l’Administració municipal la retirada, sense avís previ, de qualsevol objecte o material abandonat a la via pública; les despeses de trasllat aniran a càrrec del propietari.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

CAPÍTOL VIII Finques, habitatges i establiments

Art. 58

Els propietaris de les finques i habitatges tindran l’obligació de tenir en constant estat de neteja les diferents parts dels immobles que siguin visibles des de la via pública.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Pel que fa referència a l’apartat 1 anterior, els propietaris hauran de procedir a emprendre treballs de neteja, manteniment i pintat quan ho exigeixi l’ornat públic i ho ordeni l’Ajuntament, amb l’informe previ dels serveis municipals competents. L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

L’incompliment determinarà de forma immediata la sanció corresponent, per falta de neteja i ornat en l’exterior de l’immoble.

Quan les circumstàncies ho aconsellin, i amb la finalitat d’obtenir millores d’interès general, l’Ajuntament podrà efectuar les obres de conservació i neteja, a què fa referència aquest article, i imputar els costos al propietari corresponent.

CAPÍTOL IX Neteja i manteniments de solars

Art. 59

Els propietaris de solars i terrenys sense edificar hauran de mantenir-los nets i lliures de fems i residus, i en degudes condicions d’higiene, salubritat, seguretat i ornat públic.

L'incompliment d'aquest precepte es sancionarà amb 150 euros.

La prescripció anterior inclou l’exigència de desratització, desinfecció i tancament dels solars.

És de potestat de l’Ajuntament la inspecció i la realització subsidiària dels treballs de neteja a què fan referència els números 1 i 2, siguin els solars de propietat pública o privada, amb càrrec als interessats i sense perjudici de les sancions corresponents.

Art. 60

En els casos de finques afectades pel planejament urbanístic que hagin estat cedides per a l’ús públic, l’Ajuntament, una vegada hagi escoltat les parts interessades, podrà fer-se càrrec, en part o totalment, del manteniment de les condicions de les quals és objecte l’art. 59 precedent, mentre no es porti a terme el tràmit d’expropiació.

En el supòsit contemplat a l’apartat 1 precedent, l’alcalde, en exercici de les seves facultats, ho resoldrà, d’acord amb l’interès ciutadà.

CAPÍTOL X De l’ocupació de via pública per elements auxiliars d’obres, de les tanques de protecció de les obres i de la fiança prèvia a la llicència d'obres.

Art. 61

L'ocupació de la via pública per elements auxiliars d'obres complirà les següents condicions generals:

1. Gaudir de la preceptiva llicència municipal. Serà requisit indispensable en totes les ocupacions de via pública per obres, disposar, a peu d'obra, de còpia autoritzada de la llicència municipal d'ocupació de via pública, així com la col·locació del cartell indicador en el qual es faci constar el nom i els llinatges del promotor, la data d'expedició de la llicència, el termini de vigència de la mateixa i el número d'expedient.

2. Cal que estigui justificada pel desenvolupament de les obres, procurar limitar l'ocupació superficial i la permanència als mínims necessaris i garantir l'adequada seguretat.

3. S'ha d'adaptar a les exigències del trànsit i de les persones segons la normativa vigent.

4. L’Ajuntament pot prohibir el trànsit al voltant de les obres quan ofereixin dificultat o perill al trànsit per la via pública.

5. Cal assenyalar-les convenientment i amb llum durant la nit.

6. Quant a practicar arrebossats o d'altres operacions anàlogues de caràcter circumstancial, es delimitarà la zona afectada a la vorera i es mantindrà un operari per avisar oportunament els vianants i els vehicles.

7. Els materials s'han de dipositar i preparar dintre del recinte de l'obra i, quan no sigui possible, el dipòsit i la preparació es faran al punt o espai que els Serveis Municipals designin.

8. Durant l'execució de les obres, cal mantenir en correctes condicions d'ús l'enllumenat, el mobiliari i la senyalització urbana, com també cal garantir el compliment dels itineraris practicables i es tindrà especial cura amb el mobiliari urbà del voltant de l’obrà.

9. Una vegada acabada l'ocupació de la via pública cal restituir les característiques anteriors si la llicència municipal no determina cap condició especial.

10. L'ocupació de la via pública s'entén sempre amb caràcter provisional, mentre durin les obres. Per això, des del moment que transcorri un mes sense haver començat les obres, o s'interrompin durant el mateix temps, caldrà suprimir i deixar lliure la vorera al trànsit públic, sens perjudici d'adoptar les mesures de precaució convenients i sense que l’interessat poguí demanar indemnització alguna, ni retorn de la taxa liquidada a l’Ajuntament.

Art. 62

1. Seran obligatòries les tanques provisionals de protecció en l’obertura de rases i en obres de nova edificació o que afectin la façana o part anterior de la coberta. Aquestes suposaran un aïllament efectiu de persones i vehicles respecte a la possibilitat de risc i, així mateix, contribuiran a alleugerir l'impacte estètic i d’imatge que causen les obres a l'entorn urbà.

2. Les tanques hauran d’impossibilitar:

a) Que puguin caure persones o automòbils en els indrets desnivellats.

b) Que puguin accedir persones o automòbils a zones de construcció on puguin produir-se caigudes o esllavissades de materials o eines.

c) Que puguin accedir persones o automòbils als llocs de maniobres de maquinària de la construcció (grues, compressors, etc.).

d) Que des de la calçada es pugui veure l'interior de l'obra.

3. Les tanques tindran la solidesa i la forma adient a l’ús al qual es destinen, però en tot cas hauran de tenir:

a) Les tanques hauran de tenir la suficient solidesa per garantir en tot moment el compliment de les seves funcions.

b) Una visibilitat garantida, tant de dia com de nit, instal·lant llums d’abalisament connectats al quadre d’obres i amb la senyalització adequada perquè puguin ésser detectades des de 20 metres si el risc no afecta a vehicles i 50 metres si el risc pot suposar caiguda de vehicles.

c) Suposaran una ocupació de les voreres de tal manera que deixin sempre com a mínim un espai equivalent a un terç de l’amplària de la vorera amb un mínim de 0,90 metres. Si això no fos possible per les dimensions de la vorera caldrà construir una vorera provisional o col·locar una segona tanca de protecció a la calçada que delimiti un pas de vianants d’una amplada de 0,90 m. en aquells casos que així ho indiqui l’Ajuntament.

d) Tindran una altura de dos metres.

e) En les obres d’edificació hauran de ser opaques per tal d’evitar, en allò que sigui possible, els efectes molestos de la pols més enllà de l’àmbit afectat per l'obra i que es pugui veure l'interior de l'obra, evitant així l’empobriment del paisatge urbà que produeixen.

Igualment aquestes tanques hauran d’impossibilitar l’accés de persones o automòbils a zones de construcció a on puguin produir-se caigudes i esllavissades de materials o eines; així com a les zones de maniobres de la maquinària de construcció (grues, compressors, etc.).

4.- Serà preceptiva la utilització d’elements auxiliars de protecció per tal d’impedir la caiguda d’eines o materials de construcció fora de l’àrea de protecció de les tanques adients al risc concret que pugui produir-se (xarxes, entaulonats o qualsevol altre mitjà).

Art. 63

1. Els promotors de les obres hauran de reparar o indemnitzar els danys que, a conseqüència de l'obra per ells promoguda, es causin als elements d'urbanització del sòl, subsòl i vol de la via pública.

2. Per tal de garantir l'obligació recollida a l'apartat precedent i com a requisit previ per la concessió de les llicències d'obres, s'haurà de dipositar-se una fiança (aval bancari o metàl·lic) que, amb caràcter de suficient, serà calculada pels Serveis Tècnics Municipals. En cas d'obres de nova planta en els nuclis tradicionals de Es Mercadal i Fornells, no serà inferior a 300 EUROS per metre lineal de façana.

Art. 64

 L’incompliment de qualsevol de les normes previstes al present Capítol es sancionarà amb multa de 300 euros; no obstant, si dins el mes precedent a l’incompliment s’hagués tornat a sancionar a l’imputat per la infracció d’alguna de les normes d’aquest capítol, la multa serà de 900 euros i en cas d’ocupació de via publica no autoritzada la multa serà la major, de 900 euros o 100 euros per metre quadrat ocupat sense autorització.

Per la infracció de qualsevol de les normes previstes al present Capítol seran sancionats:

el propietari dels terrenys en el qual es realitzin les obres;

el promotor de les obres;

el constructor;

el tècnic director de l'obra, en els termes establerts a la legislació urbanística i una vegada siguin depurades al corresponent expedient disciplinaria i les respectives responsabilitats d'acord amb les atribucions que els puguin correspondre segons la Llei d'Ordenació de l'Edificació.

​3. Les sancions que s'imposin als diferents subjectes per una mateixa infracció tindran caràcter independent.

CAPÍTOL XI Neteja i animals a la via pública

Art. 65

Els propietaris dels animals són directament responsables dels danys, perjudicis a persones, a altres animals i coses.

En absència del propietari, serà responsable subsidiàriament la persona que en el moment de produir-se la infracció porti l’animal.

L’incompliment d’aquest precepte es sancionarà amb 100 euros.

Qui portí l’animal o vehicle de tracció animal està obligat a recollir i retirar-ne les brutícies i netejar la part afectada de la via pública ja sigui carrer, carretera o qualsevol camí inclòs el camí de cavalls.

En cas de que l’animal formi part d’una excursió organitzada per una empresa, la responsabilitat serà compartida per una part l’empresa i per l’altre el conductor, tots dos seran els responsables de netejar les defecacions.

L’incompliment d’aquest precepte es sancionarà amb 150 euros.

Capítol XII De la publicitat estàtica

Art. 66

El present Títol, dictat a l’empara dels articles 4 i 25 de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, l’article 2 de la Llei 10/90, de 23 d’octubre, de disciplina urbanística de la CAIB, i l’article 178 de la Llei del sòl estatal, aprovada pel Reial decret 1346/76, de 9 d’abril, és d’aplicació a totes les activitats publicitàries que es realitzin al terme municipal des Mercadal mitjançant la instal·lació de suports fixos que siguin visibles des de la via pública o espais públics.

S’entenen per suports els elements constructius o no que sostenen o contenen un missatge publicitari.

Art. 67

Les activitats publicitàries a què es refereix l’article anterior estaran subjectes a llicència municipal prèvia i la concessió de la qual correspon ordinàriament a l’Alcalde.

Les sol·licituds de llicència seran tramitades d’acord amb la legislació de procediment comú. En concret, l’interessat haurà de presentar una sol·licitud acompanyada d’una memòria descriptiva on es detalli l’emplaçament i les característiques, també s’acompanyarà un fotomuntatge i un croquis.

El termini de tramitació de la llicència serà de dos mesos. En cas que l’Ajuntament no resolgui expressament la sol·licitud de llicència aquesta s’entendrà desestimada a tots els efectes.

La llicència tindrà una durada màxima d’un any i la renovació de la mateixa no serà automàtica sinó que serà a instància de l’interessat.

Art. 68

Les peticions de llicències per a les activitats publicitàries a què es refereix aquest Títol han de contenir la documentació que s’especifica a les normes urbanístiques, especialment de les Normes Subsidiàries de l'Ajuntament des Mercadal i la present regulació.

Art. 69

El procediment d’atorgament de les llicències és l’establert a l’article 7 de la Llei 10/90, de Disciplina Urbanística de la CAIB.

Art. 70

L’òrgan competent per atorgar les llicències per a activitats publicitàries és l'Alcalde o l’òrgan en qui delegui.

Art. 71

Les instal·lacions publicitàries, tant pel contingut com per la configuració, no han desentonar a l’ambient del sector.

A les àrees protegides, edificis i conjunts catalogats i als seus entorns és preceptiu l’informe previ dels serveis tècnics municipals.

L’Ajuntament pot exigir la utilització de materials i sistemes constructius determinats per tal de conservar o establir un tipus arquitectònic o urbanístic específic.

No s’autoritzen activitats publicitàries que impliquin la utilització de suports ni casetes provisionals per venda o reclam publicitari, que no estiguin en les degudes condicions estètiques i ambientals.

En cap cas els cartells publicitaris poden interferir els visuals dels edificis catalogats.

Art. 72

1. Per l'obtenció de llicència per la col·locació d'elements publicitaris als solars i als tancaments dels mateixos sobre els qual s'hagi sol·licitat i/o obtingut llicència d'obres per edificació; als tancaments de protecció de les obres; als edificis en construcció i als edificis en els quals es realitzin obres de rehabilitació o reforma de la façana, s'hauran de complir els següents requisits addicionals:

En el supòsit d'obres en curs, s'haurà d'acreditar la disposició de llicència municipal d'obres en vigor.

Un cartell per cada 35 metres lineals de front a la via pública o fracció.

Els elements publicitaris respectaran les mides següents: màxim 1 metre d'amplada i 0,5 metres d'alçada.

2. Les llicències per la instal·lació d'elements publicitaris en els supòsits prevists al present article com a norma general es concediran per termini de sis mesos; no obstant, es podrà prorrogar per terminis iguals fins que es concloguin les obres o es declari la caducitat de la llicència que empara les mateixes.

Art. 73

En el supòsit que es porti a terme alguna activitat publicitària sense llicència, l’Alcaldia, podrà requerir al propietari de l’immoble en el qual s’ubiqui l’element publicitari per tal que en un termini de 72 hores demani la preceptiva llicència municipal pel mateix o bé el retiri, tot això sens perjudici de les sancions aplicables per l’exercici d’activitat publicitària sense llicència.

Així mateix, si malgrat haver-se sol·licitat llicència per l’activitat publicitària de que es tracti, aquesta és denegada per no complir les normes previstes a la present Ordenança i a la resta de la normativa d’aplicació, s’haurà de retirar l’element publicitari en un termini de 48 hores des de la notificació de la resolució denegatòria.

Art. 74

1. L’incompliment de qualsevol de les normes previstes al present Capítol es sancionarà amb multa de 300 euros i/revocació de llicència i retirada de l’element publicitari; no obstant, si dins dels dos mesos precedents a l’incompliment s’hagués sancionat a l’imputat per la infracció d’alguna de les normes del present capítol, la multa d’aplicació serà de 900 euros.

2. Per la infracció de qualsevol de les normes previstes al present Capítol seran sancionats:

el propietari dels terrenys;

el promotor de les obres;

l'entitat o persona anunciant.

3. Les sancions que s'imposin als diferents subjectes per una mateixa infracció tindran caràcter independent.

Capítol XIII Condicions específiques dels establiments de serveis telefònics per a ús públic o locutoris

Art. 75.

1. Els establiments de serveis telefònics per a ús públic o locutoris estaran subjectes de les següents condicions:

a) L'activitat de serveis telefònics per a ús públic o locutoris és incompatible amb qualsevol altre, llevat els serveis d’internet.

b) L'horari de funcionament dels establiments de serveis telefònics per a ús públic o locutoris s'estableix entre les 10 hores i les 23 hores.

c) Per evitar la transmissió de renous tant a locals o habitatges contigus o a l’exterior, l’activitat s’ha d’exercir amb portes i finestres tancades.

d) Als establiments de serveis telefònics per a ús públic o locutoris, està prohibida la reproducció de música.

e) Sense perjudici de les competències que la legislació vigent atribueix a la Policia Local i a les forces o cossos de seguretat de l'Estat, les persones titulars o explotadores establiments de serveis telefònics per a ús públic o locutoris són les responsables d'advertir els consumidors o usuaris dels serveis que en matèria de telecomunicacions presta l'establiment, de la seva hora de tancament, així com dels possibles incompliments dels seus deures cívics, tals com realitzar activitats que produeixin renous que puguin causar molèsties i/o alarma al veïnat. Si els advertiments de la persona titular o explotadora de l'establiment no són atesos pels consumidors o usuaris, tot d’una ha d’avisar la Policia Local o les forces o cossos de seguretat de l'Estat, als efectes corresponents.

2.1. L’incompliment de qualsevol de les condicions prescrites a l’apartat precedent, constituirà infracció administrativa lleu i es sancionarà amb multa de fins a 300 euros.

2.2. La reincidència en la comissió d’infraccions lleus, constituirà infracció administrativa greu i es sancionarà amb multa de fins a 1.500 €.

2.3. La reincidència en la comissió d’infraccions greus, constituirà infracció administrativa molt greu que es sancionarà amb multa de fins a 3.000 € i la clausura de l’activitat.

CAPÍTOL XIV. Règim sancionador derivat de l’incompliment de les obligacions pròpies de l’ocupació de la via pública.

Art. 76

Règim sancionador derivat de l’incompliment de les obligacions pròpies de l’ocupació de la via pública en botigues i bars i restaurants.

1 No s’admetrà cap aprofitament en la via pública fins que les persones interessades no hagin obtingut la corresponent llicència o autorització.

L’incompliment d’aquest precepte se sancionarà amb multa de 200 euros. En cas de reincidir en la infracció abans d’un any o no atendre l’ordre policial de retirada, la segona i posteriors sancions serà una multa o bé de 50 euros per metre quadrat d’ocupació no autoritzada o 250 euros, s’imposarà la sanció de major import.

2. Una vegada autoritzada l’ocupació s’haurà de respectar estrictament la superfície i el temps autoritzats, així com qualsevol altra condició esmentada en aquesta autorització.

L’incompliment d’aquest precepte se sancionarà:

en cas d'excés en la superfície ocupada o altre incompliment especificat a la llicencia, amb multa de 150 euros i en cas de reincidir en la infracció abans d’un any o no atendre l’ordre policial de retirada, la segona i posteriors sancions seran de 100 euros per metre quadrat d’excés d’ocupació o 200 euros, s’imposarà la sanció de major import;

en cas de no respectar el temps autoritzat; amb multa de 150 euros i en cas de reincidir en la infracció abans d’un any o no atendre l’ordre policial de retirada, la segona sanció serà de 50 euros per metre quadrat d’ocupació no autoritzada o 200 euros, s’imposarà la sanció de major import.

3. Els tancaments de vies públiques sense la preceptiva llicència en sancionaran amb multa de 200 euros.

4. Així mateix i independentment de la sanció imposada, l’incompliment de les obligacions pròpies de l’ocupació de via pública comportarà la suspensió de l’activitat afectada mentre es tramita l’expedient d’ocupació de via pública, sempre que sigui possible la dita ocupació; en el cas de no ser possible, serà obligació de l’interessat restituir la via pública al seu estat inicial”

5. En tots els casos especificats en aquest capítol sobre qualsevol ocupació de via pública sense autorització, a més de la sanció que correspongui l’Ajuntament podrà retirar els elements que ocupin aquest espai i els costos aniran a càrrec de la persona que ho hagi ocupat.

6. En cas d'incompliment reiterat de la normativa municipal sobre l’ocupació de la via pública o desobediència reiterada a la policia local, apart de les sancions que corresponguin, l’Ajuntament podrà denegar tota autorització de via pública.»

CAPÍTOL XV. Comerç.

Aquest capítol fa referència als establiments comercials com ara bars, hotels, cafeteries, restaurants, gelateries, botigues, supermercats i similars.

Art. 77

Règim sancionador derivat de l’incompliment de les obligacions pròpies de venda de begudes alcohòliques en establiments comercials com ara bars, hotels, cafeteries, restaurants, gelateries, botigues, supermercats i similars, i atenint-se a la disposició addicional segona de la Llei 11/2014, de 15 d’octubre, de comerç de les Illes Balears BOIB 143.

1. Es prohibeix la venda de begudes alcohòliques a persones menors de devuit anys en tota mena d’establiments comercials.

L’incompliment d’aquest article 77.1 se sancionarà amb 350 euros.

2. Els establiments comercials han de tenir en un lloc ben visible un cartell informatiu d’aquesta prohibició.

L’incompliment d’aquest article 77.2 se sancionarà amb 150 euros.

3. Els establiments comercials poden vendre begudes alcohòliques de dia i també de nit; si bé en situacions especials i per resolució de la Batlia es podrà prohibir la venda de totes o una part d’aquestes begudes alcohòliques als establiments comercials, pel temps i pels motius que s’especifiquin.

L’incompliment d’aquest article 77.3 se sancionarà amb 350 euros.

CAPÍTOL XVI. Festes.

Art. 78

Aquest article es refereix a tots els dies de les festes patronals de Sant Martí, Sant Antoni i Sant Nicolau, així com a qualsevol festa que l’Ajuntament pugui autoritzar per a unes setmanes abans o després de les esmentades.

Aquest article fa referència als establiments comercials com és ara bars, hotels, cafeteries, restaurants, gelateries, botigues, supermercats i similars.

1. El volum de la música ambiental que pugui tenir cada local no pot sobrepassar els límits establerts en la normativa aplicable. Es prohibeix als establiments comercials tenir música al local quan els caixers i cavalls hi passen per davant, ja sigui quan es fa el caragol o també quan per algun motiu la Policia ho ordeni.

L’incompliment d’aquest article 78.1 se sancionarà amb 450 euros.

2. Es prohibeix que els establiments comercials tenguin els altaveus de l’equip de música orientats directament cap a l’exterior de l’establiment.

L’incompliment d’aquest article 78.2 se sancionarà amb 575 euros.

3. S’obliga tots els establiments comercials que d’acord amb la normativa específica hagin de tenir banys públics, a tenir aquests banys oberts i fàcilment accessibles als clients.

L’incompliment d’aquest article 78.3 se sancionarà amb 325 euros.

4. Es prohibeix als establiments comercials que, amb motiu de la neteja del seu local, aboquin l’aigua al carrer el dissabte i el diumenge de festes fins que no hagi passat la comitiva dels caixers de tornada de missa; hauran d’esperar que s’hagi retirat l’arena. Sols en casos excepcionals i autoritzats per la Batlia es podrà emprar espuma o aigua a l'exterior, sempre que no molesti la comitiva de caixers.

L’incompliment d’aquest article 78.4 se sancionarà amb 425 euros.

5. No es permet als establiments comercials col·locar una barra a l’exterior del comerç ocupant via pública sense autorització expressa de l’Ajuntament.

L’incompliment d’aquest article 78.5 se sancionarà amb 625 euros; l’Ajuntament podrà obligar a retirar la barra i els costs a càrrec del comerç infractor.

6. Es prohibeix als establiments comercials instal·lar banys químics sense autorització municipal; els establiments comercials que estiguin autoritzats a vendre begudes tenen l’obligació d’obrir els seus propis banys.

L’incompliment d’aquest article 78.6 se sancionarà amb 420 euros; l’Ajuntament podrà obligar a retirar el bany químic i els costs aniran a càrrec del comerç infractor.

7. Els establiments comercials no poden servir begudes amb got com ara pomada, cervesa o altres si no se’n té la corresponent llicència d’activitat. Sí que poden vendre les begudes o aliments que els permeti la seva llicència d’activitat.

L’incompliment d’aquest article 78.7 se sancionarà amb 625 euros.

8. Els establiments que expenguin begudes i menjars per a ser consumits a l’exterior dels locals han d’emprar obligatòriament gots i envasos d’un sol ús (de cartó o altre material biodegradable per raons ecològiques i de seguretat), tant per als membres de la colcada com per al públic en general; queda terminantment prohibit l’ús de recipients de plàstic, excepte les begudes que ja hi venguin embotellades de fàbrica.

L’incompliment d’aquest article 78.8 se sancionarà amb 625 euros.

9. No es permet la venda ambulant sense disposar de la corresponent llicència; i en cas de tenir llicència, no es permet fer la venda fora de la zona per a la qual ha estat autoritzada.

L’incompliment d’aquest article 78.9 se sancionarà amb 175 euros i es podran decomissar els productes.

L’ajuntament, i sols en casos d’interès general, pot autoritzar la instal·lació de barra, venda de begudes i menjar a la via pública en els termes que dicti l’autorització municipal.

10. Els establiments comercials autoritzats a servir beguda en gots han de tenir exposats a la vista una llista de preus de venda al públic.

L'incompliment d'aquest article 78.10 se sancionarà amb 250 euros.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queden derogades totes les disposicions municipals anteriors que s’oposin a la present Ordenança.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquesta Ordenança entrarà en vigor l’endemà de la publicació definitiva en el BOIB.

  

ANNEX 1 – MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE

DECLARANT:

Nom i cognoms:

NIF:

Adreça a efectes de notificacions:

Codi Postal: Localitat / Municipi: Província:

Telèfon: Fax: Adreça electrònica:

EN REPRESENTACIÓ DE (EN EL SEU CAS):

Nom i cognoms / Raó social:

NIF/CIF:

Telèfon: Fax: Adreça electrònica:

DADES DE L’ESTABLIMENT / DEL LLOC ON ES PRETÉN REALITZAR L’ACTIVITAT:

Nom:

Adreça:

Codi postal: Localitat / Municipi: Província:

Telèfon: Fax: Adreça electrònica:

De conformitat amb l’Ordenança de convivència ciutadana i paisatge urbà, per la qual s’estableix el procediment de declaració responsable per a (especificar activitat de prestació de serveis que es pretén realitzar)......................................................................................................

DECLARO SOTA LA MEVA RESPONSABILITAT:

- Que les dades contingudes en aquest document són certes.

- Que compleixo amb els requisits establerts a la normativa vigent d’aplicació per accedir ...........................................................................................................................(especificar activitat de prestació de serveis que es pretén realitzar).

- Que disposo de tota la documentació que així ho acredita.

- Que em comprometo a mantenir el seu compliment durant tot el període de temps inherent a l’activitat.

I per tal que així consti davant aquest Ajuntament a l’efecte de ............................................ (especificar activitat de prestació de serveis que es pretén realitzar) realitzo la present declaració responsable.

.............................., ......... de ......... de 20.........

[signatura]

DESTINACIÓ: Ajuntament des Mercadal

Totes les dades queden protegides d’acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, especialment l’article 10 (“El responsable del fitxer i els que intervinguin en qualsevol fase del tractament de les dades de caràcter personalestan obligats al secret professional pel que a les dades i al deure de conservar-les”).

   

ORDENANÇA PER A REGULAR L'EXERCICI DE LA VENDA AMBULANT AL MUNICIPI DES MERCADAL

Exposició de motius

De conformitat amb la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, la present Ordenança té per objecte regular el comerç en règim de venda ambulant dins el terme municipal des Mercadal.

Són d'aplicació a aquesta modalitat de venda les prescripcions de la Llei 11/2014, les de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d’ordenació del comerç al detall, sense perjudici de la normativa en matèria de defensa de consumidors i usuaris, i de protecció de la salut pública i seguretat alimentària.

En compliment de la Llei 11/2014, la present ordenança regula la zona d'emplaçament per a l'exercici de la venda ambulant o no sedentària, els dies i horaris en què es pot exercir l'activitat, els tipus de productes autoritzats, les condicions de les parades de venda i els seus productes, el nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir, la duració de les autoritzacions, el procediment i els criteris per atorgar aquestes autoritzacions, els criteris excepcionals a considerar en ocasió de la celebració de festes i esdeveniments públics i el règim d’inspecció i sanció.

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Concepte

1. Als efectes d'aquesta Ordenança i en virtut del que estableix la Llei 11/2014, es considera venda ambulant la realitzada fora d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs degudament autoritzats, en instal·lacions comercials desmuntables o transportables, incloent els camions botiga.

En qualsevol cas, aquests tipus de venda únicament es poden dur a terme en mercats fixos, periòdics o ocasionals, així com en els llocs instal·lats en la via pública.

Les activitats de venda ambulant o no sedentària no perden la seva condició pel fet que es duguin a terme sobre sòl de propietat o titularitat privada.

2. Aquesta ordenança no és aplicable en aquelles vendes que, efectuant-se en la via pública, es duguin a terme en instal·lacions permanents, o a les atraccions que tenguin lloc amb motiu de les festes patronals les instal·lacions de les quals requereixen una autorització diferent.

Article 2 . Tipus de mercats i productes objecte de la venda

La venda ambulant o no sedentària es divideix en els següents tipus:

1. Mercats periòdics o llocs d'instal·lacions desmuntables o mòbils a la via pública, amb les condicions o els requisits establerts en els articles següents. Hi ha les modalitats següents:

ES MERCADAL

- Mercat d'estiu / tardor / hivern / primavera

- Mercat ambulant

FORNELLS

- Mercat agroalimentari

- Mercat ambulant a la zona de Ports

2. Mercats ocasionals que no constitueixen un mercat habitual:

- Mercat de les festes majors (Sant Martí, Sant Antoni i Sant Nicolau)

- Fira del Llibre (es Mercadal)

- Mercat de tardor (Fornells)

- Mercat de Nadal (es Mercadal)

- Mercats de fira

Altres...

3. Mercat fora de la via pública

4. Venda en camions botiga o en emplaçaments aïllats en la via pública

5. Mercats artesanals

Els productes que poden ser objecte de la venda ambulant són:

1. Tots els productes poden ser objecte de venda no sedentària, sempre que es complesqui la normativa en matèria de protecció de la salut pública, de seguretat alimentària i de seguretat dels consumidors, excepte el que prohibesqui expressament la normativa vigent. No es permet fer tatuatges o activitats que puguin crear alarma social, creïn excessiva brutícia o produesquin un problema greu de seguretat pública.

2. La Batlia vetlarà pel compliment del que s’estableix en el punt anterior i podrà limitar els tipus de productes objecte de venda en cada mercat.

Article 3. Observacions generals

Qualsevol altra fira, mercat o venda ambulant no inclosa en aquesta ordenança requereix per a la seva execució l'autorització puntual de l’Ajuntament i la seva duració no podrà excedir més enllà de la celebració puntual objecte de l'autorització.

La venda ambulant sols pot ser exercida: als mercats, els dies, horaris i en els llocs i emplaçaments concrets que assenyali aquesta ordenança. Amb motiu de l’interès general, aquests paràmetres poden ser modificats per la Batlia.

Sols es podran emprar generadors d’electricitat als mercats de les festes patronals o amb autoritzacions especials.

CAPÍTOL II. RÈGIM DE CONCESSIONS DE LLICÈNCIES

Article 4. Personalitat de les empreses de venda ambulant

La venda ambulant sols pot ser exercida en qualsevol de les seves modalitats per persones físiques o jurídiques als mercats.

Article 5. Requisits per a l'autorització

Per poder obtenir les autoritzacions s'han de complir els següents requisits:

- Estar donat d'alta i estar al corrent de pagament de l'impost d'activitats econòmiques, en l'epígraf que correspongui i al corrent de pagament.

- Estar donat d'alta en el règim de la Seguretat Social i al corrent de pagament.

- Complir tot quant està establert en els reglaments específics aplicables als productes que es tenguin per a la venda.

- Declarar, la persona que fa la sol·licitud, que assumeix la responsabilitat civil que requereix l'activitat, mitjançant la subscripció d'una pòlissa d'assegurança i la justificació de pagament.

- Acreditar, en el cas de comerciants estrangers, els permisos de residència i de treball autònom, o acreditar tot el que s’estableix en la normativa específica vigent.

- Tenir la llicència municipal o l'autorització per a la venda no sedentària a disposició de l'autoritat competent en les parades de venda.

- Posseir el carnet per manipular aliments per a la venda de productes que així ho exigeixin.

- Estar al corrent de pagament dels imposts i les taxes municipals.

Condicions:

L'exposició dels articles podrà estar en terra sempre que la procedència del producte ho permeti i no se sobrepassin els metres liquidats.

- La venda ambulant sols es pot exercir amb l'autorització prèvia de l'Ajuntament, que ha d'establir el procediment de concessió; respectar el règim de concurrència competitiva i garantir la transparència, la imparcialitat i la publicitat adequades en el procés de concessió respectant les normes d’aquesta ordenança.

- El procediment per atorgar l'autorització municipal s’ha de dur a terme amb criteris clars, senzills, objectius, que es donaran a conèixer prèviament. En qualsevol cas, l'autorització de l'Ajuntament ha de determinar la duració i localització per exercir l'activitat.

- El comerciant ha de sol·licitar una autorització municipal per cada mercat de venda ambulant o sedentària que vulgui exercir.

Article 6. Documentació

Per a la concessió de les autoritzacions de venda ambulant, les persones interessades han de presentar dins el termini que s'obri per a la convocatòria i en el format apropiat que l'Ajuntament establesqui, la documentació següent:

- Fotocòpia del NIF, si és persona física; o documentació que justifiqui la seva condició i la seva representació legal, en cas de persones jurídiques o cooperatives.

- Declaració responsable en què es declara que es compleixen tots els requisits.

- Estar donat d'alta en la Seguretat Social (en el règim que pertoqui) i no tenir endarrerit el pagament de les cotitzacions.

- Alta de l'impost d'activitats econòmiques, en cas de subjecció o certificat d'Hisenda d'estar d'alta.

- Relació del personal que ha d’atendre la comercialització o l’administració del lloc de venda, amb la corresponent documentació d'estar donats d'alta.

- Justificació de la naturalesa de les activitats comercials a realitzar, amb l'expressió de l'origen de les mercaderies en el cas de productes manufacturats.

- Justificació de pagament de l'assegurança de responsabilitat civil.

- Haver satisfet el preu públic, vigent segons cada moment, per ocupació de via pública.

- En cas de venda d'aliments, s'ha d'afegir als anteriors punts el carnet de manipulador d'aliments i el registre sanitari.

En el cas de les cooperatives, només s'autoritzarà una llicència a nom d'una cooperativa per cada epígraf d'IAE del qual sigui titular.

Els titulars dels llocs estan obligats a complir especialment tot el que s'estableix en aquesta Ordenança municipal, així com tota aquella normativa que per raó de productes de venda o d'altres circumstàncies els pertoqui; com també totes les instruccions rebudes de la Batlia i de la Policia local.

Article 7. Efectivitat de l'autorització

L'ordenament de l'ocupació de les vies públiques per exercir-hi la venda ambulant el determinarà l'Ajuntament, mitjançant autorització o llicència administrativa, que estarà sotmesa a la comprovació prèvia que l'Ajuntament ha de realitzar de tots els requisits esmentats anteriorment.

No obstant açò, per raons d'interès públic l'Ajuntament podrà acordar, si ho considera necessari, el trasllat o nou emplaçament de la parada, sense que açò origini tampoc cap dret de compensació econòmica, mesura que s’ha de comunicar a la persona titular de la llicència amb una antelació mínima de cinc dies, excepte que per raons d'urgència aquest termini hagi de ser escurçat.

Article 8. Transmissió de les autoritzacions

Les llicències de venda obtingudes són personals i intransferibles. El titular (o bé els empleats de la persona titular, amb alta a les assegurances socials obligades i autorització de l'Ajuntament), ha d'ocupar la seva parada.

Si no es compleixen aquests requisits, s'entendrà que la parada ocupada per persones diferents de la persona titular ha estat cedida o rellogada irregularment, la qual cosa té els corresponents efectes sancionadors.

En cap cas ningú pot ser titular de més d'una llicència en el mateix mercat.

Article 9. Condicions de transmissió

Com a norma general, les autoritzacions municipals no són transmissibles.

Es podrà transmetre la llicència, amb comunicació prèvia a l'Ajuntament, únicament en el cas de defunció, jubilació o impossibilitat sobrevinguda del titular per poder dur a terme la seva activitat, sempre que no es tengui cap altra llicència al mercat. La dita transmissió es podrà fer:

1. A favor del cònjuge o parella de fet, dels ascendents o descendents de primer grau.

2. A favor dels treballadors per compte del titular de l'autorització municipal que acreditin una antiguitat mínima de 5 anys.

El substitut ha de continuar l'activitat de venda ambulant durant la resta del període de vigència de l'autorització, sense perjudici de la necessitat de complir els requisits per a l'exercici de la venda ambulant i la resta d'obligacions que se’n puguin derivar.

CAPÍTOL III. MERCATS PERIÒDICS

Article 10. Mercat d’estiu as Mercadal

a) Zona d'emplaçament: plaça Pare Camps, plaça General Galbis, carrer Metge Camps, carrer Nou, plaça Constitució i carrer Major.

b) Dies i horaris: els dijous de juny a setembre de les 19 h a les 22.30 h.

c) Productes autoritzats: tots els que permeti la normativa vigent.

d) Condicions dels llocs de venda i els seus productes:

- No es poden vendre altres articles dels que figuren en l'autorització de l'Ajuntament.

- Els llocs de venda han de tenir 2 o 4 metres de llargària per 1 metre d'amplada i 2,10 metres d'alçada.

- No es poden utilitzar equips de megafonia ni equips de música.

- Quan acabi l'horari de mercat s'ha de retirar el tendal, i el lloc que havia estat ocupat ha de quedar net de fems i brutesa.

- Els articles de menjar han d'estar tapats per una mampara de vidre o plàstic i no poden tenir contacte directe amb la gent.

- No es poden tenir animals de companyia a la parada.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir.

Es concediran autoritzacions per a un nombre màxim de tendals, parades o instal·lacions segons l'espai de domini públic autoritzat.

f) La duració de l'autorització és única, per tota la temporada, per a 4 mesos. S'entregarà al venedor o venedora ambulant un document acreditatiu de l'autorització, la validesa del qual queda condicionada a pagar el preu públic que correspongui.

g) El procediment i els criteris per atorgar les autoritzacions són:

- Inici: es farà un sorteig entre totes les peticions per assignar el lloc corresponent. Cal tenir en compte que els antics conserven el seu lloc (assignat per sorteig anteriorment).

- Renovació: les persones interessades a renovar la plaça del mercat assignat han de presentar la sol·licitud en el Registre General de l'Ajuntament, dins el període que aquest òrgan establesqui.

- Nova ocupació: l'Ajuntament, si ho creu convenient, prioritzarà: primer, els qui renovin per ocupar un lloc vacant que els interessi. Seguidament, per als llocs que quedin vacants, s'obrirà un termini després de la renovació perquè els interessats presentin les sol·licituds per a les noves places. S'hauran de presentar les sol·licituds al Registre General de l'Ajuntament dins del període que aquest òrgan establesqui.

Article 11. Mercat de tardor, hivern i primavera as Mercadal

a) Zona d'emplaçament: carrer Nou.

b) Dies i horaris: els dijous d'octubre a maig de les 10.00 h a les 13.00 h.

c) Productes autoritzats: tots els que permeti la normativa vigent.

d) Condicions dels llocs de venda i els seus productes:

- No es poden vendre altres articles dels que figuren en l'autorització de l'Ajuntament.

- Els llocs de venda han de tenir 2 o 4 metres de llargària per 1 metre d'amplada i 2,10 metres d'alçada.

- No es poden utilitzar equips de megafonia ni equips de música.

- No es poden tenir animals de companyia a la parada.

- Quan acabi l'horari de mercat s'ha de retirar el tendal, i el lloc que havia estat ocupat ha de quedar net de fems i brutesa.

- Els articles de menjar han d'estar tapats per una mampara de vidre o plàstic i no poden tenir contacte directe amb la gent.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir.

Es concediran autoritzacions per un nombre màxim de tendals o instal·lacions segons l'espai de domini públic autoritzat.

f) La duració de l'autorització és de temporada, d'octubre a desembre i de gener a maig. S'entregarà al venedor o venedora ambulant un document acreditatiu de l'autorització, la validesa del qual queda condicionada a pagar el preu públic que correspongui.

g) El procediment i els criteris per atorgar les autoritzacions són:

- Inici: es farà un sorteig entre totes les peticions per assignar el lloc corresponent. Cal tenir en compte que els antics conserven el seu lloc (assignat per sorteig anteriorment).

- Renovació: les persones interessades a renovar la plaça o parada del mercat assignat hauran de presentar la sol·licitud en el Registre General de l'Ajuntament, dins el període que aquest òrgan establesqui.

- Nova ocupació: si hi ha llocs vacants, s'obrirà un termini després de la renovació perquè els interessats presentin les sol·licituds per a les noves places. S'hauran de presentar les sol·licituds al Registre General de l'Ajuntament dins el període que aquest òrgan establesqui.

Article 12. Mercat ambulant as Mercadal

a) Zona d'emplaçament: plaça Pare Camps.

b) Dies i horaris: els diumenges d'octubre a maig de les 9.00 h a les 14.00 h.

c) Productes autoritzats: tots els que permeti la normativa vigent.

d) Condicions dels llocs de venda i els seus productes:

- No es poden vendre altres articles dels que figuren en l'autorització de l'Ajuntament.

- Els llocs de venda han de tenir de 2 a 6 metres de llargària per 3 metres d'amplada.

- No es poden utilitzar equips de megafonia ni equips de música.

- No es poden tenir animals de companyia a la parada.

- Quan acabi l'horari de mercat s'ha de retirar el tendal, i el lloc que havia estat ocupat ha de quedar net de fems i brutesa.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir.

Es concediran autoritzacions per a un nombre màxim de tendals o instal·lacions segons l'espai de domini públic autoritzat.

f) La duració de l'autorització és de temporada. S'entregarà al venedor o venedora ambulant un document acreditatiu de l'autorització, la validesa del qual queda condicionada a pagar el preu públic que correspongui.

g) El procediment i els criteris per atorgar les autoritzacions són:

- Inici: es farà un sorteig entre totes les peticions per assignar el lloc corresponent. Cal tenir en compte que els antics conserven el seu lloc (assignat per sorteig anteriorment).

- Renovació: les persones interessades a renovar la plaça del mercat assignat han de presentar la sol·licitud en el Registre General de l'Ajuntament, dins del període que aquest òrgan determini.

- Nova ocupació: si hi ha llocs vacants, s'obrirà un termini després de la renovació perquè els interessats presentin les sol·licituds per a les noves places. S'hauran de presentar les sol·licituds al Registre General de l'Ajuntament dins el període que aquest òrgan establesqui.

Article 13. Mercat agroalimentari a Fornells

a) Zona d'emplaçament: carrer Major.

b) Dies i horaris:

- Els dilluns de juny a setembre de les 17.00 h a les 22.30 h.

- Els diumenges alterns d'octubre a maig de les 9.00 h a les 12.00 h.

c) Productes autoritzats: els que figurin a l’autorització municipal.

d) Condicions dels llocs de venda i els seus productes:

- No es poden vendre altres articles dels que figuren en l'autorització de l'Ajuntament.

- Els llocs de venda han de tenir 2 o 4 metres de llargària per 1 metre d'amplada.

- No es poden utilitzar equips de megafonia ni equips de música.

- No es poden tenir animals de companyia a la parada.

- Quan acabi l'horari de mercat s'ha de retirar el tendal, i el lloc que havia estat ocupat ha de quedar net de fems i brutesa.

- Els articles de menjar manipulat han d'estar tapats per una mampara de vidre o plàstic i no poden tenir contacte directe amb la gent.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir.

Es concediran autoritzacions per a un nombre màxim de tendals o instal·lacions segons l'espai de domini públic autoritzat.

f) La duració de l'autorització és de temporada, per a 4 mesos. S'entregarà al venedor o venedora ambulant un document acreditatiu de l'autorització, la validesa del qual queda condicionada a pagar el preu públic que correspongui.

g) El procediment i els criteris per atorgar les autoritzacions són:

- Inici: es farà un sorteig entre totes les peticions per assignar el lloc corresponent.

- Renovació: les persones interessades a renovar la plaça del mercat assignat han de presentar la sol·licitud en el Registre General de l'Ajuntament, dins el període que aquest òrgan establesqui.

- Nova ocupació: l'Ajuntament, si ho creu convenient, prioritzarà: primer, els qui renovin per ocupar un lloc vacant que els interessi. Seguidament, per als llocs que quedin vacants, s'obrirà un termini després de la renovació perquè els interessats presentin les sol·licituds per a les noves places. S'hauran de presentar les sol·licituds al Registre General de l'Ajuntament dins el període que aquest òrgan establesqui.

Article 14. Mercat ambulant de l'Ajuntament des Mercadal a Fornells

a) Zona d'emplaçament: carrer de la Mar de Fornells (devora cas Contramestre).

b) Dies i horaris: els dimecres, de mitjan maig a mitjan octubre de les 9.00 h a les 13.00 h.

c) Productes autoritzats: tots els que permeti la normativa vigent.

d) Condicions dels llocs de venda i els seus productes:

- No es poden vendre altres articles dels que figuren en l'autorització de l'Ajuntament.

- Els llocs de venda han de tenir de 2 a 6 metres de llargària per 3 metres d'amplada.

- No es poden utilitzar equips de megafonia ni equips de música.

- No es poden tenir animals de companyia a la parada.

- Quan acabi l'horari de mercat s'ha de retirar el tendal, i el lloc que havia estat ocupat ha de quedar net de fems i brutesa.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir.

Es concediran autoritzacions per a un nombre màxim de tendals o instal·lacions segons l'espai de domini públic autoritzat.

f) La duració de l'autorització és de temporada. S'entregarà al venedor o venedora ambulant un document acreditatiu de l'autorització, la validesa del qual queda condicionada a pagar el preu públic que correspongui.

g) El procediment i els criteris per atorgar les autoritzacions són:

- Inici: es farà un sorteig entre totes les peticions per assignar el lloc corresponent.

- Renovació: les persones interessades a renovar la plaça del mercat assignat han de presentar la sol·licitud en el Registre General de l'Ajuntament, dins el període que aquest òrgan establesqui.

- Nova ocupació: si hi ha llocs vacants, s'obrirà un termini després de la renovació perquè els interessats presentin les sol·licituds per a les noves places. S'hauran de presentar les sol·licituds al Registre General de l'Ajuntament dins el període que aquest òrgan establesqui.

CAPÍTOL IV. MERCATS OCASIONALS

Article 15. Normes dels mercats ocasionals

Aquests mercats han de ser regulats per l’Ajuntament mitjançant la resolució de Batlia corresponent.

Està prohibida la venda ambulant de pistoles d’aire comprimit o air-soft, així com l’entrega com a premi. La Policia Local vetlarà especialment pel compliment d’aquesta prohibició.

En cas d’haver d’emprar un generador per a les instal·lacions, s'han de complir les prescripcions establertes a l’Ordenança reguladora de la protecció de l’atmosfera davant renous i vibracions. L’incompliment d’aquesta condició es considerarà falta greu i es podrà adoptar com a mesura cautelar, que no te caràcter de sanció, el precintament immediat de la parada.

- Mercat de les festes majors (Sant Martí, Sant Antoni i Sant Nicolau)

- Fira del Llibre (es Mercadal)

- Mercat de tardor (Fornells)

- Mercat de Nadal (Es Mercadal)

- Mercats de fira

- Altres...

CAPÍTOL V. MERCATS FORA DE LA VIA PÚBLICA I VENDA EN CAMIONS BOTIGA A LA VIA PÚBLICA

Article 16. Normes dels mercats fora de la via pública i venda en camions botiga a la via pública

Els mercats fora de la via pública han de ser autoritzats mitjançant resolució de la Batlia.

La venda en camions botiga en emplaçaments aïllats de la via pública queden prohibits, excepte en les festes patronals.

CAPÍTOL VI. MERCATS ARTESANALS

Article 17. Mercats artesanals

Els mercats artesanals han de ser autoritzats i regulats exclusivament mitjançant resolució de la Batlia.

CAPÍTOL VII. VACANTS, RENOVACIONS, REVOCACIONS I LLISTA D’ESPERA

Article 18. Llocs vacants

Els llocs vacants s’han de cobrir tenint en compte la llista d'espera corresponent i hi tenen prioritat els qui ja disposen de parada i han manifestat per escrit el seu interès a canviar-se.

L'Ajuntament pot tornar a sortejar els llocs de venda quan hagi passat un temps prudencial.

Article 19. Duració, renovació i revocació de l'autorització

Una vegada comprovat que es compleixen tots els requisits detallats anteriorment, l'Ajuntament atorgarà a la persona interessada la llicència per exercir la venda ambulant no sedentària; la llicència ha de determinar el tipus de mercat, el temps i, per escrit o per ordre de la Policia Local, el lloc en què aquesta s'ha d'exercir.

Els llocs de nova ocupació han de ser concedits per estricte ordre d'entrada en el Registre d'Entrada municipal. Per tal de potenciar el comerç i l'artesania locals, tenen prioritat per aquest ordre els comerços censats al municipi, els pagesos del municipi i els qui tenguin carta de mestre artesà del municipi.

Sempre s'haurà d'estar al corrent de les taxes i imposts municipals.

Sobre la duració de l'autorització:

- Com a norma general, és exclusivament per al mercat específic.

- Té una durada limitada, per causa de la disponibilitat del sòl públic habilitat. Per a l'exercici de la venda ambulant o no sedentària en tot tipus de mercats, la duració de l'autorització no pot ser superior a un any.

- La vigència de l'autorització municipal per a mercats ocasionals i per a la venda en circumstàncies especials ha de ser limitada a la duració de l'esdeveniment específic.

Sobre la renovació de l'autorització:

- La renovació de l'autorització NO és automàtica, sinó que s'ha de sol·licitar mitjançant instància.

- La no petició de renovació és motiu suficient per perdre el lloc que li fos assignat en el seu moment.

- Les administracions competents han d'informar, mitjançant convocatòria pública i no necessàriament personal, les persones titulars d'una autorització vigent de l'inici del procediment per a les concessions de noves autoritzacions.

- Els canvis en elements fonamentals de l'autorització han de ser motivats, però en cas de no acceptació per l’interessat, no es retornarà la taxa.

Sobre la revocació de l'autorització:

- Les autoritzacions poden ser revocades per l’Ajuntament en cas d'incompliment de la normativa de comerç, de les normes sectorials o del que assenyala aquesta ordenança.

- Abandonament del lloc durant quatre mercats consecutius o sis d'alterns dins del mateix exercici.

- Aquesta revocació ha de ser motivada i no es retornarà la taxa.

Article 20. Llista d'espera

En el cas que resultin més sol·licituds d'autoritzacions que parades o llocs de venda ambulant hi hagi disponibles, es constituirà una llista d'espera a fi de cobrir les noves autoritzacions bé per increment dels llocs de venda o bé per revocació justificada d'algun titular.

L'ordre de la llista d'espera ha de seguir els mateixos criteris d'ordenació que l'assignació de titulars a les autoritzacions, atenent a les prioritats que marca l’article 18 i 19 segon paràgraf.

La llista d’espera s’ha de renovar cada any.

Article 21. Taxes

L'import de les taxes a abonar és el que s’estableix en la corresponent ordenança fiscal, i s'ha de pagar dins els terminis establerts per a cada tipus de venda.

Una vegada liquidades totes les taxes, el fet que l'adjudicatari no ocupi el seu lloc o parada de venda habitual no dona cap dret al retorn, ni total ni parcial, de les taxes.

Sí que es retornarà la taxa quan no s’autoritzi un espai al mercat específic i aquesta s’hagi pagat per autoliquidació.

El fet de no abonar les taxes dins el període establert per l'Ajuntament en cada tipus d'autorització suposa la pèrdua de l'autorització vigent i la impossibilitat de renovar l'autorització l'any següent.

CAPÍTOL VIII. INFRACCIONS I SANCIONS

Article 22. Classificació de les faltes

Es consideren faltes lleus:

- No tenir a disposició de l'autoritat competent l'autorització en el lloc de venda.

- Presència de persones no autoritzades que despatxin en el lloc de venda.

- Compartir un lloc de venda.

- Canviar el producte de venda sense previ avís.

- No mantenir net l'entorn del lloc de venda o embrutar amb líquids el terra.

- Aparcar en zones prohibides.

- Ocupar més espai del que l'autorització permet.

- Fer propaganda o publicitat

- Fumar en el llocs de venda d'aliments. abusiva de qualsevol tipus que atempti contra altres, tant de manera escrita com auditiva.

- La posada en funcionament d'aparells de música o similars sense autorització.

- Utilitzar megàfons o altaveus.

- Connectar a l’enllumenat públic bombetes que no siguin led o de baix consum o elements elèctrics que consumeixen més de 100 watts sense autorització especial.

- No tenir exposats els preus de venda al públic.

- La desobediència a la Policia Local o qualsevol autoritat municipal quan les ordres siguin verbals.

Es consideren faltes greus:

- La reiteració de dues faltes lleus d'igual naturalesa durant la vigència de l'autorització.

- Realització d'actes alteradors de l'ordre intern del mercat.

- Venda d'articles no autoritzats.

- L’existència de cans o altres animals en el lloc de venda.

- La desobediència reiterada a la Policia Local o qualsevol autoritat municipal quan les ordres siguin verbals.

- Es consideren faltes molt greus:

- Exercir la venda ambulant sense autorització.

- No estar en possessió de la documentació acreditada en la declaració responsable.

- El traspàs o sotsarrendament de l'autorització de venda.

- La desobediència a la Policia Local o a qualsevol autoritat municipal quan les ordres siguin per escrit.

Article 23. Règim sancionador

De conformitat amb el que determina l'article 141 de la llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, les infraccions se sancionen de la manera següent:

- Faltes lleus :

- Multa de 100 € a 300 €

- Faltes greus:

- Multa de 301 € a 1.000 €

- Multa de 1.001 € a 3.000 €

- Faltes molt greus:

Les sancions es graduaran especialment en funció de l'incompliment d'advertències prèvies, quantia del benefici obtingut, grau de negligència o intencionalitat quant a les accions o omissions, l'existència de frau, termini de temps durant el qual s'hagi comès la infracció o reincidència.

En les sancions prèvies per totes les faltes esmentades anteriorment i quan sigui reiterada la desobediència a la Policia Local o a l’ordre específica de la Batlia, es podrà preveure, a més de la sanció corresponent i amb caràcter accessori, la retirada temporal o permanent de la llicència o la baixa de la llista d'espera de sol·licitants de la llicència; i com a mesura cautelar es podrà fer retirar immediatament la parada, i obrir després el corresponent expedient i aplicar la sanció que correspongui, sense que es pugui reclamar la devolució de la taxa municipal.

D'acord amb els articles 186 de la Llei 20/2006 i el 21.k de la Llei 7/1985, correspon al batle o batlessa de la corporació la facultat d'imposar sancions.

Article 24

Els dubtes que plantegi la interpretació d'aquesta Ordenança o els casos que no s’hi preveuen hauran de ser resolts per l'Ajuntament.

Disposició transitòria primera

Els peticionaris de mercats periòdics ja iniciats en la data d’aprovació d’aquesta ordenança, i sempre que ho puguin acreditar, mantindran la parada en el lloc assignat en la darrera convocatòria. L’Ajuntament per motius d’interès general podrà modificar alguna de les parades.

Disposició transitòria segona

A cada convocatòria la Batlia ha de marcar el nombre màxim de parades que ha de tenir el mercat en qüestió.

Disposició transitòria tercera

L'Ajuntament pot tornar a sortejar tots els llocs de les parades si ho creu convenient.

Disposició final primera

La present ordenança entrarà en vigor a partir de la publicació en el BOIB, una vegada transcorregut el temps a què es refereix l’article 103 de la llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, moment en què quedaran derogades totes les disposicions municipals que siguin incompatibles o oposades a aquest articulat.

 

 (Data de signatura: 04/04/2017

 el batle

 Francisco Javier Ametller Pons)