Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

Núm. 3413
Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, i la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, del Govern de les Illes Balears, i el Consell de Mallorca per impulsar el Pacte de Batles i Batlesses en l’àmbit de l’illa de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Parts

Marc Pons i Pons, conseller de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears, d’acord amb el Decret 6/2016, de 6 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears, en virtut de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Vicenç Vidal i Matas, conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, d’acord amb el Decret 9/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears.

Joan Font Massot, conseller de Desenvolupament Local, segons nomenament efectuat pel Decret 10 de juliol de 2015 del president del Consell de Mallorca i en exercici de les atribucions establertes l’article 2, lletra d, del Decret d’organització del Consell de Mallorca de 10 de juliol de 2015 (BOIB núm. 109, de 18 de juliol).

Antecedents

1. El Pacte dels Batles és una iniciativa de la Comissió Europea (Covenant of Mayors). Va sorgir el 2008, amb l’objectiu de reduir, com a mínim, un 20% de les emissions de CO₂ per a l’any 2020 comptabilitzant com a any de partida el 2005. Els objectius són fixats en el context de la UE, però allò que té de significatiu el Pacte és que l’acció té lloc en l’àmbit local a través dels diferents plans d’acció que es presenten i desenvolupen a les diferents ciutats/regions que hi participen.

El Pacte ha de contribuir a assolir els objectius de la UE en política energètica. L’objectiu principal és que les ciutats i regions que s’adhereixin al Pacte es comprometin a anar més enllà del 20% de reducció d’emissions de CO₂per a l’any 2020.

Compromisos de les ciutats i regions:

— Presentar un pla d’acció d’energia sostenible (PAES) per a l’horitzó 2020, que detalli les mesures i estratègies per assolir els objectius.

— Cada any les entitats locals del Pacte han de presentar un informe públic per mostrar l’estat d’avanç del Pla d’Acció.

Compromisos de la Comissió Europea:

— Finançar la Secretaria del Pacte, que s’encarrega, entre d’altres, de fer-ne el seguiment del progrés, donar-hi suport tècnic i facilitar l’intercanvi d’experiències.

— Negociar amb actors financers i altres la seva contribució al Pacte (ex.: BEI, Comitè de les Regions).

2. En el Pla d’Acció de l’Eficiència Energètica aprovat a finals de 2006, la Comissió va incorporar la creació d’un pacte de batles com a acció prioritària per actuar en l’àmbit local i regional. Es considera que el canvi climàtic és un problema global amb solucions locals: les ciutats generen emissions però també esdevenen llocs on desenvolupar noves idees i projectes innovadors contra l’escalfament global.

Per tant, les ciutats i els pobles han d’esdevenir actors líders per implantar les polítiques energètiques sostenibles i han de rebre suport per aquest esforç.

Les Illes Balears, com a territori de la Mediterrània vulnerable al canvi climàtic i assumint una responsabilitat global, havien de liderar aquesta lluita en la reducció d’emissions a través de mesures d’eficiència energètica i energies renovables.

Finalitzat l’any 2015, han signat el Pacte de Batles i Batlesses a Mallorca els municipis següents: Capdepera, Palma, Puigpunyent, Santa Eugènia, Santa Maria del Camí, Petra, Sant Llorenç des Cardassar, Son Servera, Esporles, Algaida, Vilafranca de Bonany, sa Pobla, Binissalem, Lloseta, Maria de la Salut, Inca, Consell, Andratx, Campanet, Santa Margalida, Mancor de la Vall, Búger i Ariany.

D’aquests municipis han presentat el Pla d’Acció d’Energia Sostenible a la Comissió Europea els següents: Calvià, Palma, Son Servera, Binissalem, Mancor de la Vall, Puigpunyent, Ferreries i Maria de la Salut. La majoria d’ells el presentaren durant els anys 2010 i 2011, i va ser el darrer Palma, que ho va fer l’any 2015.

De tots ells únicament Calvià ha presentat a la Comissió Europea l’informe de seguiment, si bé Palma està en termini a l’hora de l’aprovació d’aquesta disposició.

3. Amb motiu de la XXI Conferència Internacional de Canvi Climàtic, COP21, mantinguda a París durant el mes de desembre de 2015, es va voler donar una nova i més amplia dimensió al Pacte de Batles i Batlesses. Així doncs, el 15 d’octubre de 2015 es va presentar el nou Pacte de Batles i Batlesses a Europa i en l’àmbit global, amb la fusió de les dues iniciatives existents de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic.

El nou Pacte de Batles i Batlesses d’Europa adopta un objectiu de reducció de CO₂ superior al 40% per a l’any 2030, amb referència a l’any 2005, i junta mitigació i adaptació en un mateix compromís. A més, dóna lloc a un pacte global, és a dir, estès a tots els continents del món, i planteja objectius de reducció per a l’any 2050.

Els municipis que s’adhereixen al nou Pacte tenen de termini fins al 31 de desembre de l’any 2022. Si bé, fins l’1 de novembre de 2015 encara era vigent l’anterior pacte per poder-s’hi adherir.

Els municipis que havien signat l’anterior Pacte de Batles i havien presentat un pla d’acció d’energia sostenible (PAES) tenen l’opció de renovar i ampliar el compromís, amb la incorporació d’aquelles mesures necessàries quant a adaptació, per a l’elaboració del nou Pla d’Acció per a l’Energia Sostenible i el Clima (PAESC).

Les polítiques del Govern de les Illes Balears i del Consell de Mallorca estan en sintonia amb els objectius europeus i es considera convenient impulsar la iniciativa de la Comissió Europea del Pacte de Batles (Covenant of Mayors), i col·laborar estretament amb els batles i batlesses perquè puguin acomplir els compromisos adquirits.

4. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma. En aquest Decret es designa la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic, de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, com a òrgan competent, entre d’altres matèries, en temes d’energia i canvi climàtic. D’altra banda, la Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, exerceix competències sobre desenvolupament sostenible i Agenda Local XXI.

5. La Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars estableix, a l’article 70, les competències que els són pròpies, entre les quals hi ha les de règim local. Per la seva banda, d’acord amb el Decret de 10 de juliol de 2015 del president del Consell pel qual es determina l’organització del Consell de Mallorca, el Departament de Desenvolupament Local del Consell de Mallorca té entre les seves atribucions assistir jurídicament els municipis de Mallorca, cooperar-hi, assistir-los tècnicament i proposar-los els instruments per a la cooperació econòmica.

6. Per fer possible el coneixement dels convenis i acords subscrits i el seguiment dels compromisos contrets, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, creà el Registre de Convenis i Acords, com a instrument de publicitat, transparència i control dels convenis i acords signats per l’Administració autonòmica, i establí que se n’havien de determinar reglamentàriament el règim jurídic, el funcionament i l’adscripció orgànica (article 82). En compliment d’aquesta remissió s’aprovà el Decret 49/2011, de 20 de maig, pel qual es regula el Registre de Convenis i Acords de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Aquest Conveni ha de regular, entre d’altres, les actuacions de les dues parts com a coordinadores del Pacte de Batles i Batlesses.

Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d’acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte

L’objecte del Conveni és definir la col·laboració institucional entre la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, i la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, del Govern de les Illes Balears, i el Consell de Mallorca per desenvolupar iniciatives d’impuls del Pacte de Batles i Batlesses (Covenant of Mayors) en l’àmbit territorial de l’illa de Mallorca.

2. Actuacions

La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat i la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, del Govern de les Illes Balears, i el Consell de Mallorca es comprometen a col·laborar en el desenvolupament de diverses iniciatives per impulsar i coordinar el Pacte de Batles i Batlesses a Mallorca.

L’àmbit de col·laboració ha d’abastar els aspectes que s’indiquen a continuació, entre d’altres:

— Oferir un fòrum de participació a les entitats locals que vulguin col·laborar en la lluita contra el canvi climàtic.

— Oferir un fòrum de participació a les entitats locals per mitigar i adaptar-se als efectes del canvi climàtic.

— Proporcionar assistència per a la confecció de l’inventari d’emissions de gasos d’efecte hivernacle.

— Proporcionar assistència a la sol·licitud i justificació d’ajudes europees relacionades.

— Generar noves línies d’ajuda relacionades amb la lluita i l’adaptació al canvi climàtic.

— Crear eines per a l’elaboració de Pla d’Acció d’Energia Sostenible (en endavant PAES) i del Pla d’Acció per a l’Energia Sostenible i el Clima (en endavant PAESC) i assessorar les entitats locals per al seu desenvolupament.

— Vetllar per l’adopció dels PAES i PAESC.

— Vetllar per l’acompliment i el seguiment de les mesures adoptades en els PAES i PAESC.

— Representar els municipis de les Illes Balears davant la Comissió Europea en la xarxa Covenant of Mayors.

— Promoure reunions i grups de treball per tal d’avançar cap a l’aplicació dels criteris dels PAES i PAESC.

— Promoure l’intercanvi d’experiències mitjançant la comunicació per mitjans telemàtics, principalment amb l’ús de les noves tecnologies: correu electrònic, difusió web, etc.

— Participar de l’elaboració de l’Estratègia Balear sobre Canvi Climàtic.

— Organitzar activitats de sensibilització i difusió específiques.

— Impulsar els plans d’adaptació al canvi climàtic.

— Elaborar eines per a la promoció de la contractació pública mediambientalment responsable.

Les parts han de treballar inicialment en les línies d’actuació següents:

— Estudi de la situació actual del pacte:

  • Municipis adherits.
  • Municipis que ja no en formen part perquè no han enviat la documentació corresponent a la Comissió Europea.

— Promoció de l’adhesió dels municipis no adherits al nou Pacte de Batles i Batlesses.

3. Pla Anual d’Actuacions

Dins el primer semestre de cada any s’ha de consensuar entre les parts un pla anual d’actuacions per a l’any següent, si bé l’aprovació definitiva ha d’estar subjecta a les disponibilitats econòmiques que es prevegin en els diferents pressuposts de la Comunitat Autònoma i del Consell de Mallorca.

El Pla Anual d’Actuacions ha de contenir informació sobre els objectius globals del Pla Anual, la descripció de les actuacions, els òrgans que lideren, els òrgans beneficiaris, els objectius específics que s’han d’assolir, els indicadors de seguiment, el calendari i l’estimació pressupostària.

4. Comissió de Seguiment del Conveni

Amb la finalitat de fer el seguiment del Conveni i facilitar el seguiment de les actuacions concretes, com també la coordinació entre les parts, es crea la Comissió de Seguiment del Conveni, integrada per dos representants de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears, nomenats pel conseller de Territori, Energia i Mobilitat; un representant de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Govern de les Illes Balears, nomenat pel conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca; i dos representants del Consell de Mallorca, nomenats pel president del Consell.

Així mateix, es poden convidar altres parts perquè hi participin o col·laborin en les reunions de la Comissió.

5. Règim de funcionament de la Comissió de Seguiment

La Comissió de Seguiment s’ha de reunir tantes vegades com consideri oportú, ha de dur a terme el seguiment i la interpretació d’aquest Conveni, i ha de proposar i facilitar una solució, acordada per majoria, a qualsevol dubte o discrepància que sorgeixi en l’execució del Conveni.

Per tant, s’ha d’encarregar d’assegurar que se’n compleixen els objectius; de proposar, si escau, les modificacions que siguin necessàries en el transcurs del temps, i de resoldre les diferències eventuals que es puguin originar durant l’execució del Conveni.

6. Coordinació amb altres entitats

Cada una de les parts pot utilitzar les seves plataformes de coordinació amb d’altres entitats per fer arribar les actuacions i donar major eficàcia a les decisions preses.

En concret, és apropiat que el Consell de Mallorca faci ús de les possibilitats que ofereix l’Assemblea de Batles i Batlesses; la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, del registre de l’Agenda Local XXI; i la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, de la Comissió Interdepartamental de Canvi Climàtic.

7. Obligacions econòmiques

D’aquest Conveni no es deriva cap obligació econòmica directa per a les institucions que el subscriuen. Si bé part de les actuacions que s’han de dur a terme poden comportar l’ús de recursos humans o materials. Algunes de les actuacions, a més, poden ocasionar despeses que ja es preveuen en el marc de les competències de cada una de les parts, i estan subjectes a la normativa de pressuposts, contractació i/o subvencions corresponent.

8. Causes d’extinció

Són causes de resolució d’aquest Conveni, a més de les que preveu la legislació vigent:

— L’acord mutu.

— La impossibilitat de dur a terme les actuacions derivades del Conveni.

— L’exhauriment del termini de vigència, amb la denúncia amb una antelació mínima de tres mesos respecte de la data prevista d’acabament del Conveni.

En el supòsit d’extinció del Conveni, la Comissió de Seguiment ha de determinar el curs de les actuacions iniciades que se’n deriven.

9. Resolució dels conflictes

La resolució de conflictes i totes les qüestions litigioses que sorgeixin amb relació al Conveni s’han de resoldre en el si de la Comissió. Si no es pot arribar a una solució consensuada, en pertoca la competència a la jurisdicció contenciosa administrativa, en la forma regulada per la Llei.

10. Vigència

Aquest Conveni té una vigència de quatre anys des de la data de la formalització prorrogables anualment i de manera tàcita, si no hi ha denúncia d’alguna de les parts amb una antelació mínima de tres mesos respecte de la data prevista d’acabament del Conveni.

11. Publicació i registre

La formalització del Conveni, així com la seva extinció, s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. A més, estarà disponible en el Registre de Convenis i Acords de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Com a prova de conformitat, signam aquest Conveni en tres exemplars. 

 

Palma, 24 de gener de 2017 

Per la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat   Per la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca   Pel Consell de Mallorca