Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 3340
Aprovació de les bases que regeixen la concessió de beques del Consell Insular de Menorca per a la realització d'estudis fora de Menorca i aprovació de la convocatòria per al curs 2016-2017
Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de dia 20 de març de 2017, va adoptar el següent acord:
Primer.- Aprovar les bases que regeixen la concessió de beques per a la realització d’estudis fora de Menorca que s’adjunten a aquesta proposta.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent al curs 2016-2017, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:
Pressupost |
Partida |
Quantia màxima |
2017 |
4.32600.4810004 |
300.000 € |
L’import màxim a què es destina la convocatòria únicament es podrà ampliar, sens necessitat de nova publicació, en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria i que s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
b) El termini de presentació de sol·licituds acaba dia 28 d'abril de 2017.
c) L’òrgan competent per a la instrucció de l’expedient és la tècnica d’educació, Joana Quintana Seguí.
d) Es crea la Comissió Avaluadora d’aquests ajuts, que examinarà les sol·licituds presentades i emetrà l’informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució, i estarà formada pels membres següents:
- President: conseller executiu responsable en matèria d'educació, Miquel Àngel Maria Ballester.
- Vocals: la tècnica d’educació, Joana Quintana Seguí, i l'administratiu del Departament, Jordi Torrent Torroja, que actuarà de secretari.
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ DE BEQUES DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A LA REALITZACIÓ D’ESTUDIS FORA DE MENORCA PER AL CURS 2016-2017
1. OBJECTE I FINALITAT DELS AJUTS
L’objecte d’aquests ajuts és la concessió de beques per a la realització d'estudis fora de Menorca per al curs 2016-2017.
La finalitat d'aquesta convocatòria és ajudar les famílies i els estudiants menorquins que estudien fora de la nostra illa, per tal de fomentar la igualtat d'oportunitats i facilitar el seu accés als ensenyaments universitaris, de formació professional de grau mitjà o superior, als ensenyaments artístics superiors i estudis no reglats superiors, sempre que aquests últims es realitzin a institucions de reconegut prestigi.
2. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin a la convocatòria.
3. ESTUDIS OBJECTE D’AQUESTS AJUTS: REQUISITS I CONDICIONS
1. Els estudis per als quals es pot sol·licitar ajut són:
a) estudis universitaris: de grau, primer i segon cicle, màster, doctorat o altres estudis de postgrau
b) de formació professional de grau mitjà o superior
c) ensenyaments artístics superiors
d) altres estudis, sempre que aquests es realitzin a institucions de reconegut prestigi
2. S’han de realitzar fora de Menorca i han de requerir una estada mínima de 4 mesos fora de l’illa.
3. En els apartats anteriors a, b i c s’ha de tractar d’estudis presencials en centres oficials reconeguts per l’administració educativa i que s’encaminin a l’obtenció d’un títol oficial amb validesa acadèmica o professional. En l'apartat d poden ser estudis no oficials i serà la comissió avaluadora la que valorarà la seva inclusió en la convocatòria.
4. En queden exclosos els estudis a distància, en línia o virtuals, i els que es puguin realitzar presencialment a Menorca.
4. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
La concessió d’aquestes beques és incompatible amb qualsevol altre ajut per realitzar estudis que s'hagi rebut d'una entitat bancària, fundació, empresa o administració pública, incloses les que cobreixin parcialment o totalment l'import de la matrícula, quan l'import de l'ajut, sumat al concedit en la convocatòria del CIM, sigui superior a 3.000 euros. En conseqüència, les sol·licituds que es trobin en alguna d'aquestes situacions es consideraran excloses de la convocatòria.
5. REQUISITS GENERALS DELS BENEFICIARIS
En poden ser beneficiaris els estudiants que al llarg del curs acadèmic 2016-2017 duen a terme estudis que compleixen els requisits que s’especifiquen en aquestes bases i que requereixen l'estada prolongada (mínim 4 mesos) fora de Menorca.
Així mateix, els sol·licitants han de tenir el domicili familiar a Menorca i han d’haver realitzat almenys un curs acadèmic a la nostra illa abans d’iniciar estudis a fora.
6. REQUISITS ECONÒMICS PER A L’OBTENCIÓ DE BEQUES
1. Resten exclosos d’aquesta convocatòria els sol·licitants que formin part d’un nucli familiar que tengui uns ingressos que superin els llindars següents (es tindrà en compte la suma de les rendes de tots els membres computables de la unitat familiar).
Nombre de membres |
Llindar |
Família d'un membre |
18.918 € |
Família de dos membres |
30.815 € |
Família de tres membres |
39.773 € |
Família de quatre membre |
48.000 € |
Família de cinc membres |
54.470 € |
Família de sis membres |
60.719 € |
Família de set membres |
72.496 € |
Família de més de set membres |
es calcularà el llindar proporcionalment |
A part del sol·licitant, per cada membre de la unitat familiar que estudiï fora de Menorca i que compleixi els requisits i condicions d’aquestes bases s’incrementarà el llindar en 2.500 € per cada membre computable de la unitat familiar.
2. Es consideren membres computables de la unitat familiar:
- Pare, mare o tutor/a i cònjuge (o anàloga relació) dels anteriors
- Sol·licitant
- Germans menors de 16 anys a dia 31 de desembre de 2015
- Germans majors de 16 anys a dia 31 de desembre de 2015 i que compleixin els requisits següents:
a) Conviure en el domicili familiar (amb excepció dels que resideixin fora de l'illa durant el curs escolar per estudis).
b) Tenir uns ingressos econòmics durant l'any 2015 inferiors a 9.080,40 euros (salari mínim interprofessional per a l’any 2015).
- Ascendents que convisquin en el domicili familiar i depenguin econòmicament d’altres membres de la unitat familiar.
En cas de sol·licitants amb unitat familiar independent, en són membres computables el seu cònjuge (o anàloga relació) i els fills.
En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, no es considera membre computable aquell que no convisqui amb el/la sol·licitant. En canvi, sí que n’és membre computable el nou cònjuge o la persona unida per anàloga relació. Si el pare/mare que no conviu amb el/la sol·licitant passés una pensió compensatòria o per manutenció del fill/a també s’ha de comunicar i es tindrà en compte a l’hora de calcular la renda familiar.
3. En el cas que el/la sol·licitant al·legui la seva independència econòmica, ha de justificar que els seus ingressos econòmics durant l’any 2015 van superar l’import de 9.080,40 euros (salari mínim interprofessional per a l’any 2015).
4. La renda familiar a l'efecte de beca s’obtindrà per agregació de les rendes de l’exercici 2015 de cada un dels membres computables del nucli familiar abans esmentats que hagi obtingut ingressos de qualsevol naturalesa calculats segons s’indica en els paràgrafs següents i de conformitat amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.
4.1 Per determinar la renda dels membres computables que hagin presentat declaració de l’impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar un certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l’IRPF de l’any 2016 referida als ingressos de l’any 2015) es farà de la manera següent:
- Primer: se sumaran la base imposable general i la base imposable de l’estalvi (caselles 380 i 395).
- Segon: d’aquest resultat, se'n restarà la quota resultant de l’autoliquidació (casella 532).
4.2 Per determinar la renda dels membres computables que obtenguin ingressos propis i no hagin presentat declaració de l’impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar un certificat d'imputacions de l'IRPF de 2015 emès per l'Agència Tributària):
- Primer: se sumaran les retribucions, els rendiments i els guanys patrimonials.
- Segon: d’aquest resultat, se'n restaran les despeses deduïbles i els pagaments a compte efectuats.
7. REQUISITS ACADÈMICS
1.1. Per a ensenyaments universitaris de grau:
- Requisits de matriculació: matricular-se en el curs 2016/2017 a un mínim de 60 crèdits.
- Càrrega lectiva superada: els alumnes de primer curs han d’haver superat les proves o els estudis que donen accés a la carrera; per als cursos següents han d’haver superat, l’any anterior, el % de crèdits que s'indica en el punt 2.
1.2. Per a ensenyaments universitaris de màster, doctorat o altres estudis de postgrau:
- Requisits de matriculació: matricular-se en el curs 2016/2017 a un mínim de 60 crèdits.
- Càrrega lectiva superada: els alumnes que accedeixen al primer curs han d’haver superat els estudis que donen accés al màster; per als cursos següents han d’haver superat, l’any anterior, el % de crèdits que s'indica en el punt 2.
1.3. Per a ensenyaments universitaris de primer i segon cicle:
- Requisits de matriculació: matricular-se en el curs 2016/2017 del nombre d’assignatures/crèdits que resulti de dividir el total dels que integren el corresponent pla d’estudis, excepte els de lliure elecció, entre el nombre d’anys que el componguin.
- Càrrega lectiva superada: els alumnes de primer curs han d’haver superat les proves o els estudis que donen accés a la carrera; per als cursos següents han d’haver superat, l’any anterior, el % d'assignatures/crèdits que s'indica en el punt 2.
1.4. Per a ensenyaments artístics superiors (música i arts plàstiques i escèniques):
- Requisits de matriculació:
a) En cas d’ensenyaments organitzats en crèdits: matricular-se en el curs 2016/2017 al nombre de crèdits que resulti de dividir el total dels que integren el corresponent pla d’estudis, excepte els de lliure elecció, entre el nombre d’anys que el componguin.
b) En cas d’ensenyaments organitzats en assignatures: matricular-se en el curs 2016/2017 al curs complet.
- Càrrega lectiva superada: els alumnes de primer curs han d’haver superat les proves o els estudis que donen accés a l’ensenyament; per als cursos següents han d’haver superat, l’any anterior, el % de crèdits que s'indica en el punt 2.
1.5. Per a ensenyaments de grau mitjà i superior de formació professional:
- Requisits de matriculació: s’han de matricular en el curs 2016/2017 del curs complet o de la meitat dels mòduls que integrin el cicle.
- Càrrega lectiva superada: els alumnes de primer curs han d’haver superat les proves o els estudis que donen accés a l’ensenyament; els alumnes de segon o de cursos posteriors han d’haver superat el 90 % dels mòduls a què s’hagin matriculat en el curs anterior.
1.6. Altres estudis en institucions de prestigi reconegut.
Es valorarà el currículum.
1.7. Si un estudiant té un contracte de treball de 15 hores setmanals o més durant almenys quatre mesos dins el període lectiu (de setembre a juny), tindrà dret a la beca fent la meitat dels crèdits o assignatures previstos en l'apartat de requisits de matriculació. Pel que fa als crèdits aprovats el curs anterior, s'aplicarà el mateix criteri.
2. Els alumnes de segon curs i posteriors d'estudis universitaris han d'haver superat, el curs anterior, el percentatge de crèdits següent:
90 % aprovat |
Ciències socials, jurídiques, arts i humanitats Ensenyaments artístics superiors |
80 % aprovat |
Ciències de la salut |
65 % aprovat |
Ciències, enginyeries i arquitectures |
3. Si no s’han fet estudis l'any anterior, aquests requisits s’exigiran respecte del darrer curs acadèmic realitzat.
4. Els alumnes que es matriculin a primer curs i que hagin fet altres estudis després d’haver superat les proves o els estudis que donen accés a l'ensenyament per al qual sol·liciten la beca, han d'haver superat els percentatges de la taula del punt 2 i, si es tracta d'altres estudis, superar el 90 % dels crèdits o les assignatures d'aquests darrers estudis fets.
5. Per als alumnes matriculats al darrer curs acadèmic, els requisits de matriculació no seran motiu d’exclusió quan estiguin matriculats a tots els crèdits pendents de superar per obtenir la titulació i sempre sense haver-se excedit en més d’1 any del nombre d’anys en què es distribueix la càrrega lectiva.
6. Excepcionalment, si el centre educatiu limita el nombre d’assignatures o crèdits a què es pot matricular l’alumne, aquest podrà obtenir beca si es matricula a totes les assignatures o crèdits que sigui possible, sempre que sigui un mínim de 25 crèdits o 250 hores lectives (es considera que cada crèdit equival a 10 hores lectives).
8. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
A. Els estudiants han de presentar les sol·licituds mitjançant el model normalitzat que trobaran al web del Consell Insular de Menorca www.cime.es i a les oficines del Servei d’Atenció al Ciutadà a Maó i a Ciutadella (annex 1).
B. Els sol·licitants han d'emplenar totes les dades que figuren en el full de sol·licitud. A l’efecte de puntuació només es valoraran aquestes, les quals s'han de justificar amb la documentació necessària.
C. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
1. Còpia del DNI del/de la sol·licitant.
2. Certificat de convivència, emès per l'ajuntament corresponent, on figurin totes les persones que conviuen en el domicili familiar.
3. Certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l’IRPF de l’any 2016 referida als ingressos de l’any 2015 de tots els membres computables de la unitat familiar majors de 16 anys a 31 de desembre de 2015. En el cas que algun d’aquests membres no hagi fet declaració de l'IRPF, s'ha de presentar un certificat d'imputacions de l'IRPF de 2015. Aquests documents es poden sol·licitar a través de la pàgina web de l’AEAT www.agenciatributaria.es o directament a l'enllaç https://www.agenciatributaria.gob.es/AEAT.sede/tramitacion/G306.shtml).
4. En el cas que un dels progenitors no convisqui al domicili familiar, sentència de divorci, acord de separació o, si no existeixen els esmentats documents, una declaració jurada del sol·licitant en què s’indiqui si es rep algun tipus de pensió i per quin import.
5. En el cas d'un estudiant que tengui un contracte de treball de 15 hores setmanals o més, còpia del contracte i de la vida laboral.
6. Expedient acadèmic
- Expedient acadèmic del curs 2015/16 o del darrer curs realitzat, en el qual ha de figurar la relació de totes les assignatures a les quals s'havia matriculat, amb les qualificacions obtingudes.
- En el cas d'alumnes de primer curs, s'han de presentar les notes de la prova que dóna accés als estudis que es volen cursar.
- Els alumnes de 1r curs de màster han de presentar l’expedient de carrera amb la mitjana ponderada.
- En el cas de no haver realitzat estudis en el curs 2015-16, s'ha de presentar una declaració sobre quins són els darrers estudis als quals s'ha matriculat.
7. Còpia de l’imprès de matriculació del curs 2016-2017. En el cas que es faci la matrícula per mitjans telemàtics, s’ha d’acompanyar de la còpia del justificant de l’abonament bancari. Si no s'ha fet la matrícula completa a l'inici del curs, s'han de presentar els justificants de les posteriors matriculacions en el moment que es tenguin.
8. En el cas d'alumnes que realitzin altres estudis en institucions de prestigi reconegut, han de presentar el currículum.
9. En el cas que en el nucli familiar hi hagi alguna altra persona que realitzi estudis fora de l'illa, s'ha de presentar la documentació que s'indica en els apartats 6 (expedient acadèmic) i 7 (imprès de matriculació). Si aquesta persona ha fet una sol·licitud dins aquesta convocatòria d'ajuts, n'hi ha prou d'indicar-ne el nom i el número de DNI, i s'incorporarà aquesta documentació d'ofici.
10. En el cas d’al·legar alguna de les situacions familiars que s’especifiquen en el punt quart del barem de puntuació, s'ha de presentar la documentació següent o qualsevol altra que ho demostri:
- Estudiant o membre del nucli familiar discapacitat: certificat emès per l'organisme competent en el qual figuri el grau de discapacitat.
- Família nombrosa: còpia del carnet de família nombrosa. En el cas que l'hagi emès el Consell Insular de Menorca, només cal indicar-ho en l'imprès de sol·licitud i no és necessari presentar-la.
- Família monoparental o situació de viduïtat major a un any: còpia del llibre de família.
- Variacions econòmiques evidents entre l'any fiscal anterior i l'actualitat: s'han de justificar els ingressos corresponents a l'any 2015 i els del moment de presentar la sol·licitud per poder calcular-ne la variació.
En cas de situació d'atur. s'ha de presentar un certificat o un altre document oficial en què figurin les dades següents:
1) Que està en situació d'atur.
2) Període durant el qual ha estat en aquesta situació.
3) Si és perceptor de prestació per atur, o d'un altre subsidi, i quin és l'import mensual que percep.
11. Document de designació de compte bancari degudament emplenat.
12. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art. 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003), i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca. Aquesta declaració està inclosa en l'imprès de sol·licitud.
13. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Aquesta declaració es pot fer emplenant l'apartat corresponent de l'imprès de sol·licitud.
D. S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència els apartats 1, 10 i 11 si aquesta ja figura en els arxius del Consell Insular. En aquest cas, s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
E. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l’LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l’LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l’LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
F. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria, la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
G. Les sol·licituds i tota la documentació que s'hi adjunti s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
a) Per mitjans electrònics, els subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 i 2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o en qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015
b) També la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de la Llei 39/2015, les persones físiques (per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics) en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o en qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.
c) Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà d'haver rebut el requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 68 de l’LPACAP.
H. El falsejament de les dades contingudes en la sol·licitud o en qualsevol dels seus documents (annexos i documentació presentada) suposarà l’obligació de reintegrar l’ajuda obtinguda i la pèrdua del dret a obtenir aquesta ajuda en les convocatòries dels anys acadèmics 2017-2018 i 2018-2019, als efectes previstos en el règim de sancions establert en l'article 59 i següents de l’esmentada Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
9. CRITERIS OBJECTIUS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
BAREM I PUNTUACIÓ
Per concedir els ajuts es valoraran: l’expedient acadèmic, la renda familiar, si el sol·licitant té germans estudiant fora de l’illa i la situació familiar.
1. El barem acadèmic s’obtindrà a partir de la nota mitjana del curs anterior o, si s'ha matriculat al primer curs, de la qualificació que dóna accés a aquests estudis:
Les qualificacions de cada assignatura es valoraran segons la puntuació que figuri en l’expedient. Si no hi figurés la puntuació, el valor que s'aplicarà serà el següent:
matrícula d’honor 10 punts
excel·lent 9 punts
notable 7,5 punts
bé 6,5 punts
apte 5,5 punts
suspès 2 punts
no presentat 0 punts
Per obtenir la mitjana es tindran en compte totes les assignatures i els crèdits a què l’alumne s’hagi matriculat.
Les assignatures i els crèdits convalidats i adaptats no es consideraran a l'efecte de puntuació.
En el cas d'estudis en què totes les assignatures tenguin el mateix valor, el càlcul de la nota mitjana s'obtindrà sumant les qualificacions obtingudes i dividint el resultat pel nombre d’assignatures cursades.
En el cas d'estudis realitzats mitjançant els sistema de crèdits, la puntuació de cada assignatura es ponderarà d’acord amb el nombre de crèdits que l’integrin. Per tant, la qualificació de cada assignatura es multiplicarà pel seu nombre de crèdits i es dividirà pel nombre total de crèdits als quals hom s'ha matriculat. Un cop realitzada aquesta operació se sumaran els resultats obtinguts per cada assignatura i la quantitat obtinguda serà la nota mitjana.
En el cas d’alumnes de primer curs de màster es farà el mateix càlcul tenint en compte totes les assignatures de l’expedient de carrera.
2. Per obtenir el barem econòmic es dividiran les rendes obtingudes durant l’any 2015 pels membres computables de la unitat familiar entre el nombre de membres (d'acord amb l'establert en la base 6.2). Un cop obtingut aquest import s'aplicarà el barem següent:
de 0 a 4.000 € 5 punts
de 4.001 a 5.500 € 4 punts
de 5.501 a 7.000 € 3 punts
de 7.001 a 8.500 € 2 punts
de 8.501 a 10.000 € 1 punt
de 10.001 en endavant 0 punts
Els sol·licitants obtindran 0 punts i, per tant, no se’ls atorgarà puntuació pel que fa al barem econòmic quan:
a) La suma dels valors cadastrals de les finques urbanes que pertanyin als membres computables de la família, exclòs l'habitatge habitual, superi els 60.000 €.
b) La suma dels valors cadastrals de les finques rústiques superi els 15.500 € per cadascun dels membres computables de la unitat familiar.
c) La suma dels rendiments nets reduïts del capital mobiliari més el saldo net positiu de guanys i pèrdues patrimonials pertanyents als membres computables de la unitat familiar (caselles 372 + 47 + 366 + 370 - 263- 265 de la declaració de l’IRPF de l’any 2016 referida als ingressos de l’any 2015) superi els 5.000 €.
Els increments de renda per herència, rescat de pensions o venda de l’habitatge familiar habitual no es tindran en compte per al càlcul del barem econòmic.
3. En el cas que la persona sol·licitant formi part d’un nucli familiar amb més d’un estudiant matriculat fora de l’illa (els estudis que realitzi han de complir els requisits que s’estableixen en aquestes bases), obtindrà els punts següents:
si té 1 germà/ana que estudia fora de l’illa 3 punts
si en té 2 5 punts
si en té 3 o més 6 punts
4. Es podran atorgar fins a 8 punts extres si es presenta alguna de les següents situacions familiars, sempre que aquestes siguin comprovables i s'hagin demostrat documentalment:
1. Estudiant discapacitat: fins a 4 punts
2. Membre del nucli familiar discapacitat: fins a 1 punt per persona
3. Família nombrosa:
- Categoria general: 2 punts
- Categoria especial: 3 punts
4. Família monoparental o situació de viduïtat major a un any: 1 punt
5. Variacions econòmiques evidents entre l’any fiscal anterior i l’actualitat (pares/mares en atur, vidus/vídues, discapacitats/ades, etc.):
- Variació fins al 15 %: 1 punt
- Variació entre el 15 i el 30 %: 2 punts
- Variació superior al 30 %: 3 punts
6. Per cada membre de la unitat familiar en situació d'atur: 1 punt
7. Si el pare, mare o tutor, a més de trobar-se en situació d'atur, no té prestació sinó subsidi: 1 punt
8. Si la unitat familiar no té cap mena d'ingressos: 1 punt
10. DETERMINACIÓ DE L'IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
Obtindran beca tots els sol·licitants que compleixin els requisits establerts en aquestes bases.
Per calcular l'import de l'ajut, en primer lloc es dividirà l'import total de la convocatòria entre el nombre de sol·licitants que compleixen els requisits. Si el resultat és igual o inferior a 300 euros, aquest resultat serà l'import que obtindran tots els sol·licitants admesos.
Si aquesta quantitat és superior a 300 euros, s'aplicarà el criteri següent:
a) Tots els sol·licitants rebran un import fix de 300 euros.
b) L'import que resti per distribuir es repartirà proporcionalment segons la puntuació obtinguda i d'acord amb la fórmula següent:
Iv= Ps x Ir
ƩPS
Iv: Import variable que percebrà cada sol·licitant
Ps: Puntuació de cada sol·licitant
Ir: Import pendent de distribuir una vegada repartit l'import fix
ƩPS: Suma dels punts de tots els sol·licitants
L'import màxim que es pot atorgar per sol·licitant és de 2.500 euros. En el cas que algun ajut superi aquest import, el romanent es distribuirà proporcionalment entre la resta de beneficiaris d'acord amb els punts obtinguts.
11. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
3. La instrucció correspondrà a la tècnica d’educació, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de resoldre la concessió dels ajuts.
4. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades dins el termini establert i emetre’n l’informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:
- President: conseller executiu responsable en matèria d'educació
- Vocals: la tècnica d’educació i l'administratiu del Departament, que actuarà de secretari.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora, s’elaborarà una relació provisional de persones admeses i excloses de la convocatòria, amb indicació de la causa d’exclusió, la qual s’aprovarà mitjançant una resolució del conseller executiu cap del Departament de Cultura i Educació. Un cop aprovada la relació de persones admeses i excloses es farà pública en el lloc web del Consell Insular de Menorca www.cime.es, en què figuraran el nom i els llinatges dels interessats, i s’atorgarà un termini de quinze dies perquè les persones interessades puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes. Aquesta informació no tindrà caràcter vinculant sinó merament informatiu.
6. Quan la comissió avaluadora hagi analitzat la documentació aportada durant el període d’al·legacions, elaborarà una proposta de resolució de concessió i denegació de les ajudes, que consistirà en una llista amb les persones beneficiàries proposades per a l’atorgament de la subvenció i la quantia d’aquesta, així com de les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d’exclusió.
7. El conseller executiu cap del departament elevarà la proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
8. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
9. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des del final de la data límit de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es podrà reduir si així s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
10. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es farà pública en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web del Consell Insular de Menorca www.cime.es, i hi figuraran el nom i els llinatges dels interessats.
12. JUSTIFICACIÓ I ABONAMENT DELS AJUTS
Es consideraran justificats els ajuts la sol·licitud dels quals (inclosa la documentació presentada) compleixi tots els requisits d'aquesta convocatòria, i per tant no caldrà presentar cap altra documentació addicional per justificar la subvenció.
L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular es farà en un termini de 60 dies des de la seva concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti. No obstant això, si s'han sol·licitat altres ajuts, es podrà adoptar la mesura cautelar de retenció de crèdit i el pagament podrà ajornar-se fins que es pugui comprovar la resolució relativa a aquestes sol·licituds.
Les beques estan exemptes de tributació d'acord amb l'art. 7 j de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost de la renda de les persones físiques.
13. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Són obligacions dels beneficiaris:
a) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d’ençà que la resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
b) Proporcionar la informació sobre l’activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
c) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
d) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.
e) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que modifiqui les circumstàncies i la situació manifestades en la sol·licitud de la beca.
f) Destinar l’import de la beca a la finalitat per a la qual s’ha concedit, entenent que això es compleix quan l’alumne s’ha matriculat, assisteix a classe i es presenta als exàmens. Per tant es considerarà que no han destinat la beca a la finalitat per a la qual s’ha concedit, i hauran de reintegrar l’import de la beca concedida, les persones que hagin incorregut en alguna o algunes de les situacions següents:
- Haver anul·lat la matrícula.
- No haver concorregut a l’examen d’almenys un terç dels crèdits/assignatures a què s’hagi matriculat, en convocatòria ordinària o extraordinària, llevat de causa degudament justificada.
14. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració d’acord amb la naturalesa de l’incompliment, que haurà de valorar, en tot cas, el grau d'incompliment, si aquest s'ha degut a actuacions doloses o negligents i si hi ha hagut bona o mala fe. Aquest percentatge es fixarà amb l’informe previ de la instrucció i es notificarà al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per exigir-lo es regeixen pel que estableix l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
També seran causes de reintegrament de l'ajut l'obtenció per part del beneficiari d'un ajut incompatible amb els que regulen les bases i les situacions indicades en la base 8.H i 13 f.
La gradació del reintegrament serà major quan l'incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe i, en canvi, anirà minorant d’acord amb el grau de compliment del projecte subvencionat i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s’haurà de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i se’ls aplicarà la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
15. INFRACCIONS I SANCIONS
1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions del que estableixin aquestes bases i la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l’establert en l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
16. ALTRES DISPOSICIONS
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu, pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
Normativa general aplicable
En tot el que no prevegin expressament aquestes bases, regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
● Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
● Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitataAutònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005)
ANNEX I: Sol·licitud de beca per a la realització d'estudis fora de Menorca (curs 2016-2017) (consta en l'expedient)
Maó, a 31 de març de 2017
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón