Antecedents
-
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.
-
El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, estableix a l’article 53.1 que la Conselleria d’Educació i Universitat ha d’oferir activitats formatives adreçades als professors i adequades a la demanda dels centres docents i a les necessitats que es derivin del contingut de les ofertes formatives.
-
El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 7.1 que la formació permanent del professorat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’organitza mitjançant el Servei de Formació del Professorat i els centres de professorat (CEP), adscrits a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, i determina com una modalitat formativa, a l’article 8.1 b, els programes de formació en els centres educatius adreçats als equips dels centres, i que constitueixen una eina de suport al projecte educatiu del centre en el marc de processos d’innovació educativa.
-
El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016, estableix a l’article 6.1 la formació contextualitzada i vinculada a la millora de les pràctiques educatives, al rendiment i a la millora dels processos d’aprenentatge com a una de les vuit línies estratègiques de la formació del professorat per al quadrienni 2016-2020.
-
El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 4 que la competència en matèria de formació permanent del professorat correspon a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat.
-
Així, doncs, esdevé necessari convocar el procediment per sol·licitar la participació al Programa de Formació i Transferència d’Impuls a les Competències Socials i Creatives (ICSCrea), adreçat als centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles formatius de formació professional de grau mitjà i de grau superior, amb la finalitat que el professorat que imparteix aquesta formació pugui millorar les competències professionals i perfeccionar la seva pràctica educativa i els processos d’ensenyament i aprenentatge per afavorir l’augment del rendiment de l’alumnat i facilitar que desenvolupin competències professionals, personals i socials.
Fonaments de dret
-
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
-
El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears.
-
El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
-
La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.
-
El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
-
Aprovar les instruccions per al desenvolupament del Programa de Formació i Transferència d’Impuls a les Competències Socials i Creatives (ICSCrea) per al curs 2017-2018, adreçat als centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles formatius de formació professional de grau mitjà i de grau superior (annex 1).
-
Aprovar el model de sol·licitud de participació al programa ICSCrea (annex 2).
-
Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web del Servei de Formació del Professorat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 29 de març de 2017
La directora general
Maria F. Alorda Vilarrubias
ANNEX 1
Instruccions per al desenvolupament del Programa de Formació i Transferència d’Impuls a les Competències Socials i Creatives (ICSCrea) per al curs 2017-2018
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes Instruccions concreten els aspectes necessaris per sol·licitar la participació en la convocatòria del Programa de Formació i Transferència d’Impuls a les Competències Socials i Creatives (ICSCrea) per al curs 2017-2018.
Aquest programa pretén formar el professorat de formació professional en l’adquisició de competències d’ensenyament que promoguin les actituds i aptituds de caràcter general més demandades pel món empresarial en l’alumnat de formació professional, com les relacionades amb la confiança en un mateix, la implicació en l’empresa, el pensament creatiu i innovador, el treball en equip i l’emprenedoria, per tal de facilitar-li la inserció laboral, augmentar l’adaptabilitat a un sistema econòmic canviant i contribuir a la millora de la competitivitat de les empreses. Així mateix, el programa fomenta l’elaboració, aplicació i avaluació de projectes professionals innovadors en les metodologies educatives contextualitzades en l’àmbit de la formació professional.
El programa es basa en una formació inicial del professorat, en el disseny d’un projecte de transferència i la corresponent aplicació durant el curs escolar al cicle de formació professional al qual va destinat el projecte i en el seguiment de l’impacte formatiu en els alumnes.
La metodologia educativa en què es basa aquest programa és el treball per projectes o reptes mitjançant el treball cooperatiu des d’un vessant clarament inclusiu.
Article 2
Objectius del programa
Els objectius del programa ICSCrea són els següents:
-
Fomentar la creativitat i la innovació en la formació professional.
-
Impulsar la cooperació entre el professorat i l’alumnat en la posada en pràctica de projectes innovadors.
-
Estimular l’aprenentatge basat en projectes i reptes a través de la pràctica.
-
Impulsar les competències socials i creatives del professorat per permetre la millora de la pràctica educativa en entorns col·laboratius.
Article 3
Destinataris
Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles formatius de formació professional de grau mitjà i de grau superior durant el curs 2017-2018. La participació del centre en aquest programa ha de comptar amb el vistiplau de la direcció del centre.
Article 4
Compromisos
-
La Conselleria d’Educació i Universitat, mitjançant el Servei de Formació del Professorat, es compromet a:
-
Organitzar la formació inicial per als docents que participin al programa, que ha de contenir, almenys, com a continguts:
-
Habilitats del lideratge estratègic.
-
Treball en grup: eficàcia i eficiència.
-
Pensament creatiu i innovador (Thinking at the edge)
-
Disseny de projectes estratègics.
-
Assessorar i orientar metodològicament els docents.
-
Fer difusió de les bones pràctiques despreses d’aquesta convocatòria.
-
Avaluar el procés i els resultats del programa.
-
Els centres participants en el programa es comprometen a:
-
Incloure el programa ICSCrea dins la programació general anual del centre per al curs 2017-2018.
-
Comptar amb la participació en el programa d’un mínim de dos docents d’un mateix cicle de formació professional, i un màxim de quatre, amb el vistiplau de l’equip directiu.
-
Implicar l’equip directiu per facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del programa i participar en la formació i en les sessions de coordinació necessàries.
-
Comunicar per escrit al Servei de Formació del Professorat qualsevol modificació significativa en l’aplicació del programa.
-
Presentar una memòria final del projecte dins el termini establert (el contingut de la qual es detalla a l’article 8 d’aquesta convocatòria).
Article 5
Sol·licitud, termini i lloc de presentació
-
Les sol·licituds per participar en el procés de selecció han de seguir el model que figura a l’annex 2.
-
El termini de presentació de les sol·licituds finalitza el 30 de maig de 2017.
-
La sol·licitud de participació s’ha de trametre a l’adreça de correu electrònic: sfp@dgfpfp.caib.es.
Article 6
Comissió de Valoració
-
Per instruir el procediment derivat d’aquesta convocatòria es constitueix una comissió de valoració, integrada pels membres següents:
-
El cap del Servei de Formació del Professorat, o persona en qui delegui, que la presideix.
-
La cap del Servei de Participació i Planificació, o persona en qui delegui.
-
Un assessor o assessora del Servei de Formació del Professorat, que actuarà com a secretari.
-
Un assessor o assessora del Servei de Planificació i Participació.
-
Un assessor d’un CEP de l’àmbit de la formació científica, tècnica i professional.
-
La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que, per raons tècniques, estiguin implicades en el programa.
-
Són funcions de la Comissió:
-
Examinar les sol·licituds presentades i elaborar un llistat amb els centres seleccionats.
-
Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.
-
Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
-
Publicar a la pàgina web del Servei de Formació del Professorat (http://www.sfp.caib.es) la llista provisional de centres seleccionats.
-
Resoldre les al·legacions rebudes dins el període de temps establert i publicar la llista definitiva de centres seleccionats al web del Servei de Formació del Professorat (http://www.sfp.caib.es).
-
Aprovar les memòries finals dels projectes.
-
Expedir la proposta de certificació dels docents participants que hi tenguin dret.
-
Fer difusió de les accions duites a terme.
Article 7
Criteris de selecció
-
La Comissió de Valoració ha de seleccionar els centres d’entre les sol·licituds rebudes, amb un màxim de 24 professors participants, atorgant prioritat als centres que hagin participat en els programes de formació “Generació de pensament creatiu aplicat a l’FP” (curs 2015-2016) i “Aplicació de les tècniques potenciadores de la creativitat” (curs 2016-2017).
-
En el cas que el nombre de sol·licituds superi el nombre de places ofertes s’han de prioritzar les sol·licituds segons l’ordre d’arribada de fins a cobrir totes les places.
-
Els centres interessats poden formular al·legacions a la llista de centres seleccionats en un termini de tres dies naturals comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.
Article 8
Finalització del programa
-
Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, el professorat que hi participa ha de trametre a l’adreça de correu electrònic sfp@dgfpfp.caib.es, del Servei de Formació del Professorat, una memòria en suport digital.
-
El termini de presentació de les memòries finalitza el 10 de juliol de 2018.
-
La memòria ha de tenir 15 pàgines com a màxim, i s’ha de trametre amb el vistiplau de la direcció del centre. Els centres que vulguin aportar altres documents descriptius del projecte no inclosos en algun dels apartats anteriors poden fer-ho adjuntant-los com a annex a la memòria.
-
La memòria final ha de contenir la informació següent:
-
Grau d’assoliment dels objectius plantejats.
-
Cronologia i planificació del projecte.
-
Canvis produïts en l’organització del centre o en la feina a les aules.
-
Transferència dels coneixements a la pràctica educativa i impacte en els alumnes.
-
Descripció del desenvolupament en el grup classe del projecte dissenyat.
-
Valoració global del projecte (aspectes que cal mantenir i propostes de millora).
-
Relació definitiva dels docents que han participat en el projecte.
Article 9
Certificació i inscripció al registre de formació
-
El Servei de Formació del Professorat, a proposta de la Comissió de Valoració, és l’encarregat de fer la certificació i la inscripció al registre de formació.
-
Els docents que hagin participat activament a la formació per al professorat, implementat el projecte de transferència a l’aula o al centre, assistit a les sessions de seguiment organitzades pel Servei de Formació del Professorat i presentat la memòria, i sempre que aquestes activitats comptin amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 50 hores de formació del professorat.
ANNEX 2
Sol·licitud de participació en la convocatòria del Programa de Formació i Transferència d’Impuls a les Competències Socials i Creatives (ICSCrea) per al curs escolar 2017-2018.
Dades del centre
Nom i llinatges del director/a:
|
Nom del centre:
|
Codi del centre:
|
Adreça:
|
Localitat:
|
Codi postal:
|
Telèfon:
|
Adreça electrònica:
|
Expòs:
-
Que el centre té la intenció de participar i desenvolupar el programa ICSCrea el curs 2017-2018.
-
Que la direcció del centre està d’acord que s’hi desenvolupi aquest programa.
-
Que el professorat que participarà al programa ICSCrea és el següent:
Nom i llinatges
|
DNI
|
Cicle formatiu que imparteix
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sol·licit:
Participar a la convocatòria 2017-2018 del programa ICSCrea
......................., ...... d ....................... de 2017
[rúbrica i segell del centre]