Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 3300
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 27 de març de 2017 per la qual s’aproven les instruccions que regulen el procediment per autoritzar la flexibilització de la durada de les diverses etapes educatives als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu associades a altes capacitats intel·lectuals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), estableix, en l’article 76, que correspon a les administracions educatives adoptar les mesures necessàries per identificar els alumnes amb altes capacitats intel·lectuals i valorar com més aviat millor les seves necessitats. Així mateix, els correspon adoptar plans d’actuació, així com programes d’enriquiment curricular, adequats a aquestes necessitats que permetin a aquests alumnes desenvolupar al màxim les seves capacitats.

El Reial decret 943/2003, de 18 de juliol, regula les condicions per flexibilitzar la durada dels diversos nivells i etapes del sistema educatiu per als alumnes superdotats intel·lectualment.

El Decret 32/2014, de 18 de juliol, pel qual s’estableix el currículum de l’educació primària a les Illes Balears, indica, en l’article 18.7, que l’escolarització dels alumnes amb altes capacitats intel·lectuals, identificats com a tals per personal amb la deguda qualificació, es pot flexibilitzar de manera que pugui comportar anticipar un curs la incorporació a l’etapa o reduir-ne la durada, quan es prevegi que aquesta mesura és la més adequada per al desenvolupament del seu equilibri personal i la seva socialització.

En els mateixos termes s’expressen l’article 13.4 del Decret 71/2008, de 27 de juny, pel qual s’estableix el currículum de l’educació infantil a les Illes Balears, l’article 22.7 del Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears, i l’article 20.1 del Decret 35/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears.

Per tant, és necessari concretar els criteris i el procediment per sol·licitar la flexibilització de la durada de les diverses etapes del sistema educatiu per als alumnes diagnosticats amb altes capacitats intel·lectuals, així com per registrar administrativament aquesta mesura.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Aprovar les instruccions que regulen el procediment per autoritzar la flexibilització de la durada de les diverses etapes educatives als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu associades a altes capacitats intel·lectuals, establertes en l’annex 1 d’aquesta Resolució.

Segon

Aprovar els models de documentació establerts als annexos 2, 3 i 4 d’aquesta Resolució.

Tercer

Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 27 de març de 2017

El director general de Planificació, Ordenació i Centres

Antonio Morante Milla

 

 

ANNEX 1
Instruccions que regulen el procediment per autoritzar la flexibilització de la durada de les diverses etapes educatives als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu associades a altes capacitats intel·lectuals

1.  Objecte i àmbit d’aplicació

L’objecte d’aquestes instruccions és regular el procediment per autoritzar la flexibilització de la durada de les diverses etapes del sistema educatiu per als alumnes que siguin identificats amb altes capacitats intel·lectuals i que cursin ensenyaments de règim general a centres docents no universitaris, públics i privats, de les Illes Balears.

2.  Característiques de la flexibilització del període d’escolarització

2.1. El Reial decret 943/2003, de 18 de juliol, estableix que la decisió de flexibilitzar la durada dels diversos nivells i etapes del sistema educatiu per als alumnes superdotats intel·lectualment es prendrà quan les mesures que el centre pot adoptar, dins el procés ordinari d’escolarització, es considerin insuficients per atendre adequadament les necessitats i el desenvolupament integral d’aquests alumnes.

Per tant, un cop exhaurides les mesures abans esmentades, i si amb la revisió de l’avaluació psicopedagògica es conclou que la resposta educativa proposada és la flexibilització del període d’escolarització, s’ha d’iniciar el procediment establert en aquestes instruccions.

2.2. L’aplicació d’aquesta mesura no pot implicar que cap alumne deixi de cursar quart d’ESO o segon de batxillerat.

2.3. L’aplicació d’aquesta mesura no pot implicar que cap alumne deixi de cursar dos cursos consecutius.

2.4. A l’etapa d’educació infantil, l’alumne només pot deixar de cursar el sisè curs.

2.5. Aquesta mesura es pot sol·licitar per als alumnes nouvinguts, sempre que siguin escolaritzats abans del mes de gener.

2.6. En el cas dels alumnes d’un centre integrat de música, la flexibilització s’ha de fer conjuntament en els dos ensenyaments.

3.  Termini per sol·licitar la flexibilització del període d’escolarització

El termini per sol·licitar la flexibilització és de maig a juny. Si la sol·licitud obté una resposta positiva, la mesura es farà efectiva el curs escolar següent. En el cas que la flexibilització impliqui un canvi de centre, el termini és d’abril a juny.

4.  Requisits per obtenir la flexibilització del període d’escolarització

Els requisits per obtenir la flexibilització són els següents:

a) Els serveis d’orientació han de proposar la flexibilització del període d’escolarització.

b) Hi ha d’haver un acord favorable a la mesura de 2/3 parts de l’equip docent.

c) Els pares o tutors legals de l’alumne han d’expressar per escrit que estan conformes amb la flexibilització proposada.

d) El Departament d’Inspecció Educativa (DIE) ha d’emetre un informe favorable a la flexibilització.

5.  Procediment per sol·licitar la flexibilització del període d’escolarització

La direcció del centre ha de remetre al Servei d’Ordenació Educativa (SOE) la sol·licitud de flexibilització del període d’escolarització, que ha d’incloure la documentació següent:

a)  La proposta de flexibilització del període d’escolarització, que s’ha d’ajustar al model de l’annex 2 i que han de signar les persones següents:

-   L’orientador de l’equip d’atenció primerenca (EAP) als centres d’educació infantil.

-   L’orientador de l’equip d’orientació educativa i psicopedagògica (EOEP) en el cas dels centres d’educació primària.

-   L’orientador del centre als centres públics d’educació primària que en tenguin.

-   L’orientador del centre a l’educació secundària.

b) L’informe de la reunió de l’equip docent, que ha d’incloure l’acreditació que l’alumne ha desenvolupat les competències i ha adquirit els objectius del curs que es reduirà. Aquest document s’ha d’ajustar al model de l’annex 3.

c)  La conformitat per escrit de totes les persones que tenen la pàtria potestat de l’alumne, d’acord amb el model de l’annex 4.

6.  Procediment per resoldre la sol·licitud de flexibilització del període d’escolarització

6.1.  Una vegada rebuda la sol·licitud, el SOE remetrà la proposta dels serveis d’orientació al DIE, que ha d’emetre un informe sobre la idoneïtat de la mesura en un termini de deu dies hàbils.

En aquest informe s’ha de deixar constància expressa que les mesures que el centre ha adoptat són totes les possibles dins el procés ordinari d’escolarització i que són insuficients per atendre adequadament les necessitats i el desenvolupament integral d’aquest alumne.

6.2. La Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres ha de resoldre l’expedient en el termini de vint dies hàbils comptadors des de la presentació de la sol·licitud. Aquesta resolució s’ha de notificar a la direcció del centre on l’alumne cursa els estudis perquè s’inclogui al seu expedient i es comuniqui als interessats.

7.  Registre de les mesures de flexibilització del període d’escolarització

7.1. La flexibilització del període d’escolarització s’ha de consignar en els següents documents oficials d’avaluació: expedient acadèmic, historial acadèmic i actes d’avaluació final. Per fer-ho, s’ha d’utilitzar la frase següent: «D’acord amb la Resolució de flexibilització per a altes capacitats del director general de Planificació, Ordenació i Centres de dia (dia) ..... de (mes) ...... de (any) ....., s’autoritza l’escolarització de l’alumne/a a (curs) ..... de (etapa) ........ el curs 20..–20...»

En el cas dels centres que utilitzin el programa de gestió acadèmica GestIB, només s’ha de consignar en les actes d’avaluació final, en l’apartat d’observacions generals de l’alumne. Aquesta informació es transmetrà automàticament a l’expedient i a l’historial acadèmic de l’alumne.

7.2. Si l’alumne es trasllada a un altre centre, el de procedència ha de remetre al de destinació una còpia de la resolució d’autorització de la flexibilització del període d’escolarització de l’alumne.

ANNEX 2
Proposta de flexibilització del període d’escolarització

....................................................................., orientador/a d.................................................................,

[Nom i llinatges]                                                                       [EAP/EOEP/centre]

CERTIFIC:

1.  Que en data ..................... es va diagnosticar que l’alumne/a ....................................................... té altes capacitats.

2.  Que les mesures d’enriquiment adoptades aquest curs escolar han estat les següents:

Mesura d’enriquiment adoptada (especificant metodologia)

Període d’aplicació

3.  Que les mesures d’ampliació dutes a terme aquest curs escolar han estat les següents:

Mesura d’ampliació adoptada (especificant metodologia)

Període d’aplicació

4.  Que la darrera actualització de l’avaluació psicopedagògica s’ha dut a terme en data ............... i s’ha constatat que les mesures que el centre pot adoptar, dins el procés ordinari d’escolarització, són insuficients per atendre adequadament les necessitats i el desenvolupament integral de l’alumne/a.

Per això, propòs, com a resposta educativa més adequada, la flexibilització del període d’escolarització, que implica que el proper curs escolar 20..-20.. l’alumne/a cursarà (curs) ........ (etapa) ...................

...................., ....... d....................... de 20....

[Signatura]

 

ANNEX 3
Informe de l’equip docent

L’equip docent de l’alumne/a ........................................................................., de ..................................................................   [Curs i etapa], reunit en data......................,  acredita, per majoria de 2/3, que l’alumne/a ha desenvolupat les competències i ha adquirit els objectius del curs que no cursarà.                                                    

Àrea/matèria

Nom

Acreditació

Sí/No

Signatura

...................., ....... d....................... de 20..

[Nom i signatura del tutor / de la tutora]

ANNEX 4
Conformitat dels pares o tutors amb les mesures proposades

........................................................................., amb DNI ..............................,

[Nom i llinatges]

........................................................................., amb DNI ..............................,

[Nom i llinatges]

EXPOSAM:

1. Que som les persones que tenim la pàtria potestat de l’alumne/a

..............................................................................................

2. Que se’ns ha informat de les qüestions següents:

-  Les mesures d’ampliació i/o enriquiment aplicades durant el curs actual.

-  El motiu de la proposta de flexibilització del període d’escolarització.

-  Les possibles repercussions tant en l’àmbit curricular com en el socioeducatiu de la mesura proposada.

MANIFESTAM:

Que estam d’acord amb la proposta de flexibilització, que implica cursar (curs) ......... (etapa) ........................... el curs escolar 20..–20...

...................., ....... d....................... de 20..

[Signatura]                                                                            [Signatura]