Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR
Núm. 3226
provació definitiva del reglament regulador de la celebració de matrimonis civils
El Ple de l’Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el passat dia 28 de desembre de 2016, va acordar inicialment i, en el supòsit que no es formulin al·legacions en el període d’informació pública, també definitivament, l’aprovació del reglament regulador de la celebració de matrimonis civils, i publicat anunci en el BOIB número 12, de 28 de gener de 2017, no s’ha formulat cap reclamació contra l’acord en el termini de 30 dies, per la qual cosa l’acord d’aprovació es definitiu, de manera que el text que s’aprova és el següent:
REGLAMENT REGULADOR DE LA CELEBRACIÓ DE MATRIMONIS CIVILS
El Codi Civil atribueix la competència per autoritzar matrimonis civils, entre d’altres, al batle o batlessa del municipi on se celebri el matrimoni o al membre de la corporació en qui aquest delegui.
Per la seva banda, la Direcció General dels Registres i del Notariat, en una instrucció de data 10/01/2013 (BOE de 14 de febrer) estableix que els matrimonis civils autoritzats per batles i regidors poden tenir lloc en locals de l’ajuntament que reuneixin les condicions d’ornat, dignitat i funcionalitat que els facin aptes per permetre’n la celebració.
En el municipi de Llucmajor, tal vegada perquè disposa de dos espais municipals de singular encant, com el claustre de Sant Bonaventura o la sala de plens de la Casa Consistorial, la celebració de matrimonis civils és una activitat habitual i amb una alta freqüència en determinades èpoques de l’any. A títol de referència, en acabar el present any 2016 els membres de la corporació municipal hauran autoritzat un total de 81 matrimonis civils.
És necessari compatibilitzar l’ús dels equipaments municipals per a la celebració de matrimonis civils amb la resta d’aprofitaments destinats a l’ús o servei públic. També convé assegurar que la realització de les esmentades celebracions no compromet la conservació i el manteniment adequats dels espais afectats. I, finalment, és necessari compaginar l’agenda dels membres de la corporació amb els desitjos de la parella a l’hora de concertar la data i l’horari de la celebració. Per tot plegat, es fa necessari reglamentar el sistema d’autorització i celebració dels matrimonis civils.
Article 1. Calendari i horari de celebració
La cerimònia de celebració de matrimoni civil tendrà lloc en els següents llocs i amb la següent disponibilitat horària:
Sala d’actes de la Casa Consistorial: tots els divendres i el primer dissabte de mes, excepte festius, el mes d’agost i durant el període de fires, entre les 12 i les 13.30 hores, amb intervals de mitja hora.
Article 2. Autorització judicial
Per a la celebració de la cerimònia de matrimoni civil davant el batle o batlessa o membre de la corporació en qui hagi delegat, serà condició imprescindible que les persones contraents hagin tramitat i obtingut la corresponent autorització judicial de l’expedient de matrimoni civil que haurà d’haver expedit el Registre Civil que correspongui segons el municipi d’empadronament de la parella.
Les persones contraents hauran de fer arribar una còpia de l’autorització judicial de l’expedient al Departament de Batlia, ja sigui directament o a través del Jutjat de Pau de Llucmajor.
No obstant això, amb caràcter previ a l’obtenció de dita autorització judicial de l’expedient, es podrà fer la reserva de l’espai de celebració en la data i hora preteses.
Article 3. Reserva d’espai de celebració
Per a la celebració del matrimoni caldrà adreçar-se al Departament de Batlia, presencialment, per telèfon, o a través de l’adreça xtauler@llucmajor.org o la que eventualment s’habiliti a l’efecte, on es podrà obtenir informació de la disponibilitat de l’espai pretès, i es reservarà per al dia i hora prevists de celebració de la cerimònia.
Article 4. Designació de l’autoritat
En el cas que les persones contraents tenguin interès que sigui algun membre concret de la corporació qui autoritzi el matrimoni, ho hauran de comunicar al Departament de Batlia amb una antelació mínima de 3 dies hàbils a la data de celebració. En cas contrari, serà el batle o batlessa o el membre de la corporació en el qual consideri oportú delegar qui presidirà la cerimònia.
Article 5. Taxa
La taxa per l’aprofitament d’equipaments municipals per a la celebració de matrimonis civils serà la que s’estableixi en la corresponent ordenança fiscal, i s’haurà de fer efectiva abans de la data de celebració de la cerimònia.
Article 6. Cerimònia de celebració
En la data i hora assenyalades per a la celebració del matrimoni, el personal de l’Ajuntament instruït a aquest efecte rebrà les persones contraents, els testimonis i les persones convidades en el local en què hagi de tenir lloc. Una vegada acomodades, compareixerà el batle o batlessa o el membre de la corporació en qui hagi delegat, que presidirà la cerimònia i n’autoritzarà la celebració.
Una vegada finalitzada la cerimònia, s’entregarà a les persones contraents un exemplar de l’acta, degudament firmada per l’autoritat, la parella i els testimonis, als efectes oportuns.
En els moments previs, durant la cerimònia i una vegada acabada, es podran fer fotografies i enregistraments.
Article 7. Espai de celebració
La sala o espai de celebració estarà en condicions adequades per a la solemnitat de la cerimònia. No obstant això, si les persones contraents desitgen ornamentar-lo o condicionar-lo de forma especial, ho hauran de comunicar al personal de l’Ajuntament responsable amb prou antelació perquè es pugui resoldre de forma procedent, i hauran de respectar sempre l’harmonia i les característiques del lloc o espai. Les despeses que es produeixin per aquest concepte aniran a càrrec de les persones contraents.
Per tal de mantenir el decor i la neteja, durant o després de la cerimònia queda prohibit llençar arròs o qualsevol altre producte que pugui embrutar o malmetre les instal·lacions o dependències municipals.
En cap cas estarà permesa la utilització de cap artifici pirotècnic o de qualsevol altre artefacte que pugui posar en perill els edificis o les dependències municipals.
A la sala o espai de celebració tampoc no es podrà introduir ni consumir cap tipus de menjar o beguda.
Disposició transitòria
Atès que la celebració del matrimoni és un esdeveniment important que requereix la seva preparació amb una antelació considerable, el present reglament no s’aplicarà a les celebracions que hagin estat sol·licitades abans de la seva entrada en vigor.
Disposició final
El present reglament entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Llucmajor, 27 de març de 2017
El Batle
Bernadí Vives Cardona