Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 3026
Qualitat i Atenció a la Ciutadania. Normes sobre sol·licitud d'emissió i ús de la Targeta Ciutadana
Versió PDF
La regidora de l’Àrea de Funció Pública i Govern Interior mitjançant Decret 201705488, de 22 de març de 2017, ha resolt:
1.- Aprovar les normes sobre sol·licitud d’emissió i ús de la Targeta Ciutadana que s’adjunten i que integren el present decret.
2.- Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears aquest decret així com el text íntegre de les normes sobre sol·licitud d’emissió i ús de la Targeta Ciutadana, per a la seva entrada en vigor dia 1 d’abril de 2017.
Palma, 22 de març de 2017
El Cap de departament de Qualitat i Atenció a la Ciutadania
Maria Teresa Benito Roser
TARGETA CIUTADANA
Normes sobre sol·licitud d’emissió i ús
1. USUARIS
Poden ser usuaris de la targeta ciutadana les persones físiques residents i empadronades a la ciutat de Palma que la sol·liciten. La seva obtenció és gratuïta, llevat d’algunes reposicions indicades a la norma 13.
També en poden ser usuaris amb perfil No Resident els qui no són residents a Palma però tenen residència a la comunitat autònoma de les Illes Balears, consten inscrits al padró municipal corresponent i són o volen ser usuaris dels serveis públics municipals associats a la Targeta (transport públic de l’EMT, Bicipalma i d’altres que es puguin incorporar). La seva obtenció també és gratuïta.
2. SOL·LICITUD D’ADHESIÓ
2.1. Les sol·licituds d’adhesió al servei Targeta Ciutadana han de ser subscrites per les mateixes persones interessades a qualsevol de les oficines següents:
- Oficina d’atenció al client EMT-Palma
- Oficines d’atenció a la ciutadania de l’Ajuntament (OAC)
També es poden sol·licitar telemàticament a través de la Seu Electrònica Municipal (www.palma.cat), sempre que s’acrediti el perfil sol·licitat tal com disposa el punt 4.3 d’aquestes normes, així com les reposicions de targeta per pèrdua, robatori o deteriorament.
En el supòsit de menors de 16 anys, la sol·licitud d’adhesió ha de ser subscrita pel pare, la mare o el tutor legal amb el qual conviu el menor. La convivència s’acredita mitjançant consulta al Padró municipal d’habitants de Palma.
2.2. S’entrega a la persona interessada una còpia diligenciada de la sol·licitud d’adhesió on s’informa de les dates de caducitat del perfil reconegut. És obligació de l’usuari informar-se de la vigència i de la data de caducitat en cas de sol·licitar i obtenir un nou perfil.
2.3. Els perjudicis derivats de declaracions incorrectes o inexactes a la sol·licitud de Targeta Ciutadana són a compte de la persona interessada i li són imputables les falsedats que es realitzen al document de sol·licitud.
3. ACREDITACIÓ
3.1. Les persones sol·licitants han d’acreditar la seva identitat exhibint el DNI, la targeta de residència, el passaport o el permís de conducció espanyol, tant a la sol·licitud i la retirada de la targeta com a la reposició, la renovació o el canvi de perfil d’aquesta.
3.2. Poden actuar mitjançant representant exhibint indistintament:
- l’original del DNI o document acreditatiu de la identitat de la persona representant i la representada.
- un document que acrediti la representació que al·lega, acompanyat amb l’original del seu DNI o document que el substitueixi i còpia del de la persona representada.
3.3. En el supòsit de menors de 16 anys, l’Ajuntament de Palma fa les comprovacions de convivència pertinents al Padró municipal d’habitants de Palma.
Si el menor no conviu amb el pare, la mare o el tutor legal, l’Ajuntament comprova al Padró municipal d’habitants de Palma que el sol·licitant de la targeta és representant legal del menor.
4. PERFILS
4.1. En el moment de formular la sol·licitud la persona interessada ha d’indicar quin perfil pretén que se li reconegui a l’efecte de l’aplicació del règim tarifari del servei de transport urbà col·lectiu de viatgers de Palma (EMT).
4.2. A les targetes figurarà el perfil acreditat, mitjançant els següents termes:
- RESIDENT
- NO RESIDENT
- MENOR GRATUÏT
- MENOR
- ESCOLAR
- ESTUDIANT
- FAMÍLIA NOMBROSA
- CARNET VERD
- CARNET GRAN A
- CARNET GRAN B
- EMPLEAT EMT
- BENEFICIARI EMT
- PALMA AMB TU
En el cas de canvi de perfil no s’expedeix una nova targeta.
4.3. L’acreditació del perfil corresponent a la condició de resident al municipi de Palma s’efectua mitjançant consulta de les bases de dades corporatives de l’Ajuntament de Palma.
L’acreditació del perfil No Resident s’efectua presentant DNI, targeta de residència, passaport o permís de conducció espanyol on figura el domicili on es resideix a la comunitat autònoma de les Illes Balears. Si no hi consta s’ha de presentar un certificat d’empadronament del municipi corresponent amb data d’expedició no superior a 2 mesos.
L’acreditació per al reconeixement de la resta de perfils s’efectua exhibint si escau, en el moment de la sol·licitud, la documentació requerida que acredita tal condició i que és aprovada mitjançant decret de batlia; en el cas de no dur-la, es podrà fer consulta telemàtica si hi ha accés al servei, prèvia autorització presencial signada de la persona interessada.
4.4. El canvi de perfil es du a terme mitjançant l’acreditació corresponent a les oficines d’atenció al públic a què es refereix la 2a d’aquestes normes i sense cap cost per a la persona interessada.
5. RENOVACIÓ DE PERFILS
5.1. Els perfils tenen, segons la seva tipologia, les següents vigències:
- Resident ................................................ 3 anys (municipis en conveni 1 any)
- No resident ........................................... 1 any
- Carnet Gran .......................................... 4 anys o indefinit
- Carnet Verd........................................... màxim 4 anys
- Família nombrosa .................................. data de caducitat del títol de família nombrosa
- Escolar (menors de 16 anys).................. de 5 anys de edat fins el 31 d’agost de l’any que es compleixen 16 anys
- Estudiant (majors de 16 anys)............... de l’1 de setembre al 31 d’agost de l’any en curs
- Menor gratuït......................................... de 5 a 12 anys de edat (ambdós inclosos)
- Menor .................................................... de 13 a 16 anys de edat (ambdós inclosos)
- Empleat de l’EMT ................................ 5 anys
- Beneficiari de l’EMT ............................ 5 anys
- Palma amb tu......................................... 3 mesos
5.2. Les persones interessades han de fer la renovació un cop arribada la data de caducitat, a qualsevol de les oficines assenyalades a la norma 2 i en la forma establerta a la norma 4, sense que el tràmit suposi cap cost.
El perfil Resident es renova automàticament en dates immediates a la seva caducitat amb la recàrrega del títol de transport als establiments autoritzats i als punts de recàrrega habilitats, sempre que les dades personals del titular no s’hagin modificat en el padró municipal d’habitants de l’Ajuntament de Palma, i en el cas de resident de municipi en conveni, aquest no hagi comunicat el cessament de residència. En cas contrari s’ha d’actualitzar la targeta a qualsevol de les oficines assenyalades a la norma 2.
5.3. Si no es fa la renovació en termini, automàticament el perfil reconegut pels lectors instal·lats a la flota de l’EMT a l’efecte d’aplicació de tarifes és el que correspon al tipus superior no caducat.
6. CONFIDENCIALITAT
Les dades que figuren a la sol·licitud de Targeta Ciutadana s’incorporen al fitxer automatitzat d’exclusiva titularitat pública i destinació municipal, la finalitat del qual és permetre l’emissió, el manteniment, la utilització, l’actualització i la revocació de la targeta.
La persona sol·licitant pot exercir els drets d’accés, rectificació i cancel·lació de les dades que són al fitxer dirigint-se a la persona responsable d’aquest. L’Ajuntament cedeix als organismes autònoms i a empreses municipals vinculades a les prestacions de la Targeta Ciutadana les dades personals que figuren a la seva sol·licitud, tot això d’acord amb l’art. 5 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
7. EXPEDICIÓ
7.1 La targeta s’expedeix en el moment de la seva sol·licitud a qualsevol de les oficines d’atenció al públic assenyalades a la norma 2*. En cas de sol·licitud telemàtica s’envia al domicili on el titular consta empadronat.
* Llevat de problemes tècnics.
7.2. La targeta expedida i no retirada al moment, serà enviada a la Unitat Gestora de Targeta Ciutadana de l’Ajuntament de Palma en el termini d’un mes, on podrà ser recollida pel seu titular o representant acreditat.
7.3. Hi ha la possibilitat d’utilitzar targetes bancàries de crèdit, si hi ha conveni signat entre l’Ajuntament i la corresponent entitat bancària, amb les condicions que s’hi pactin, i els usuaris han de acomplir las condicions del contracte.
8. CÀRREGA I RECÀRREGA
Perquè la targeta ciutadana resulti operativa a efectes econòmics la persona interessada n’ha de dur a terme la càrrega/recàrrega en la quantia que desitgi, amb un mínim de 5 €, en metàl·lic o, si s’escau, contra targeta de crèdit o dèbit, als establiments autoritzats a aquest efecte, sense cap cost addicional.
La relació dels establiments ha de figurar actualitzada al web municipal (www.palma.cat) i al de l’EMT-Palma (www.emtpalma.es).
9. DETERIORAMENT
9.1 En el supòsit que el deteriorament de la targeta ciutadana dificulti o n’impedeixi la utilització normal i eficaç, la persona titular d’aquesta ho ha de manifestar davant qualsevol de les oficines d’atenció a la ciutadania a que es refereix la norma 2 i formular sol·licitud de reposició, amb el mateix procediment establert per a la sol·licitud d’adhesió.
9.2 La expedició de nova targeta per deteriorament de l’anterior en suposa l’anul·lació automàtica de la targeta deteriorada.
10. PÈRDUA / SOSTRACCIÓ
10.1. En els supòsits de pèrdua o sostracció de la targeta ciutadana la persona titular ho ha de comunicar davant qualsevol de les oficines d’atenció al públic a què es refereix la norma 2 i formular sol·licitud de reposició, amb el mateix procediment establert per a la sol·licitud d’adhesió. En el cas de sostracció s’haurà d’exhibir també original de la denúncia de robatori de la Policia perquè quedi exempta de taxa.
10.2. La petició de nova targeta per pèrdua o sostracció de l’anterior en suposa la invalidació automàtica i n’impossibilita l’ús fraudulent.
10.3. Ni l’Ajuntament de Palma ni l’EMT assumeixen cap responsabilitat, directa o subsidiària, derivada de l’ús que es pugui fer del moneder incorporat a la targeta ciutadana, en els supòsits de pèrdua o sostracció.
11. REPOSICIÓ DE SALDOS
El saldo d’una targeta substituïda per deteriorament es pot incorporar a la nova targeta emesa presentant ambdues a l’Oficina d’atenció al client de l’EMT-Palma.
De les targetes substituïdes a partir de l’1 d’agost de 2014 per pèrdua o sostracció també se’n pot recuperar el saldo una vegada transcorreguts 8 dies des de la seva reposició.
Si el saldo és un abonament mensual es tornen els viatges que resten comptats des de l’endemà de l’anul·lació fins a la data de caducitat de l’abonament. Si l’anul·lació de la targeta és posterior a la caducitat de l’abonament no es torna res.
12. ÚS INDEGUT
12.1. L’ús indegut de la targeta ciutadana, que té caràcter personal i intransferible, dóna origen a la incoació dels procediments sancionadors pertinents, en via administrativa o penal, d’acord amb el Reglament de drets i obligacions dels usuaris de transports col·lectius urbans de Palma, de 21 de desembre de 2006 (BOIB núm. 14, de 27 de gener de 2007).
12.2. Si la targeta és usada de forma inadequada per una persona que no en sigui titular, es manipulada per a modificar-ne les dades o s’usa de qualsevol altra forma fraudulenta pot ser retirada pel/per la conductor/ra o inspector/ra de l’EMT, després de comprovar-ho.
12.3. La targeta retirada pot ser recuperada pel titular en el termini d’un mes des que la reclami per escrit, amb la simple acreditació de la seva identitat a l’Oficina d’atenció al client de l’EMT-Palma i que ha estat objecte de sostracció o pèrdua d’aquesta, mitjançant denúncia formulada davant una dependència de la Policia Local o Nacional, o la Guàrdia Civil, o manifestació davant l’Oficina Municipal d’Objectes Trobats, segons el cas.
13. TAXES
La primera reposició de la targeta ciutadana no suposa cap cost per a la persona usuària; la segona i les següents estan subjectes a la taxa corresponent (Ordenança fiscal, concepte 310.00) en el cas de pèrdua o deteriorament, si no és imputable a la deterioració del xip o a la il·legibilitat del nom a causa de l’ús.
Queda exempta de taxa la reposició sol·licitada en els següents casos:
- En cas de sostracció, exhibint per a tal efecte, original de la denúncia de robatori de la Policia.
- Quan es sol·licita telemàticament.
- Quan la data d’emissió de la targeta reposada és com a mínim de dos anys abans.
- Quan el titular acredita que no disposa de recursos econòmics mitjançant un informe dels Serveis Socials de l’Ajuntament de Palma.
Queden així mateix subjectes a taxa els supòsits de nova expedició de targeta a què es refereix la norma 12 in fini i l’apartat 2 de la norma 7.
14. CONVENIS INTERMUNICIPALS
Si se subscriuen convenis intermunicipals en relació amb els processos de sol·licitud d’emissió i reconeixement de perfils d’usuaris de la Targeta Ciutadana no residents al terme municipal de Palma, hom s’ha d’ajustar al que resulti de cada un d’aquests només pel que fa als processos esmentats.
15. INCORPORACIÓ DE NOUS SERVEIS
Es poden anar incorporant a l’ús de la Targeta Ciutadana altres serveis municipals que es considerin adients, tal com Bicipalma. Aquests nous serveis es regeixen per les seves pròpies normes d’ús.
16. DEROGACIÓ
Queda derogat el Decret núm. 201508204, de 13 de maig de 2015 (BOIB núm. 76 de 21 de maig de 2015).
17. ENTRADA EN VIGOR
Les presents normes entraran en vigor dia 1 d’abril de 2017.
A partir de la data d’entrada en vigor tot tipus de sol·licituds d’adhesió i tràmits relacionats amb la Targeta Ciutadana s’han de dur a terme d’acord amb aquestes normes.