Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 3008
Acord del Consell de Govern de 24 de març de 2017 pel qual s’autoritza la modificació dels Estatuts del consorci Eivissa Patrimoni de la Humanitat
Versió PDF
El capítol VI del títol II de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, regula els consorcis, en els articles 118-127, els quals, d’acord amb la disposició final catorzena, tenen caràcter bàsic, llevat de l’article 123.2.
L’article 120 de la Llei 40/2015 estableix que els estatuts de cada consorci han de determinar l’administració pública a la qual s’adscriuen, de conformitat amb el que preveu aquest article. En l’apartat 2 preveu els criteris, ordenats per prioritat en l’aplicació, que han de determinar el règim d’adscripció.
Per tant, s’ha considerat necessari modificar els Estatuts del consorci Eivissa Patrimoni de la Humanitat, publicats en el BOIB núm. 9, de 20 de gener de 2001, a fi d’adaptar-los al nou marc jurídic que hi és aplicable i adscriure el consorci a l’Ajuntament d’Eivissa.
L’article 47 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, regula la forma de constitució dels consorcis locals, i en els apartats 2 i 4, pel que fa a la modificació dels estatuts, disposa el següent:
2. Els acords dels ens locals per crear, adherir-se, modificar, separar-se o dissoldre els consorcis, com també per aprovar-ne o modificar-ne els estatuts, s’han d’adoptar amb el vot de la majoria absoluta del nombre legal de membres de la corporació. Els acords esmentats, juntament amb els estatuts, s’han de sotmetre a informació pública pel termini d’un mes, com a tràmit previ a l’aprovació definitiva.
[...]
4. Els ens locals i les institucions interessades han de trametre un certificat dels acords definitius adoptats a la comunitat autònoma, a fi que publiqui l’edicte corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que ha d’incloure el text definitiu dels estatuts.
En compliment d’aquest article, la proposta de modificació dels Estatuts s’ha sotmès al tràmit d’informació pública durant un mes, mitjançant un anunci publicat en el BOIB núm. 140, de 5 de novembre de 2016.
D’altra banda, de l’article 58.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es desprèn que queden fora de l’àmbit d’aplicació d’aquesta Llei els consorcis constituïts per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb altres administracions públiques que no es considerin adscrits a l’Administració de la Comunitat Autònoma.
Per això, i atès que segons l’annex I del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el consorci Eivissa Patrimoni de la Humanitat s’adscriu a la Conselleria de Transparència, Cultura i Esports, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Transparència, Cultura i Esports, en la sessió de dia 24 de març de 2017 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
Primer. Aprovar la modificació dels Estatuts del consorci Eivissa Patrimoni de la Humanitat, que s’adjunta com a annex.
Segon. Ordenar la publicació d’aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 24 de març de 2017
La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra
ANNEX
Modificació dels Estatuts del consorci Eivissa
Patrimoni de la Humanitat
La Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, va modificar la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, incloent en aquesta norma una nova disposició addicional, la vintena, que establia que els estatuts dels consorcis hauran de determinar l’administració pública a la qual estaran adscrits, en aplicació dels criteris previstos en la disposició esmentada.
Els serveis jurídics de totes les administracions integrants del consorci Eivissa Patrimoni de la Humanitat han emès els informes corresponents, els quals conclouen, d’una manera unànime, que el consorci Eivissa Patrimoni de la Humanitat ha de quedar adscrit a l’Ajuntament d’Eivissa.
L’obligació d’adaptar els Estatuts del consorci fixant l’administració a la qual estarà adscrit, consta també en l’article 120 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
D’altra banda, i atès que els Estatuts del consorci es varen aprovar l’any 2001 i d’aleshores ençà no han sofert cap modificació, es considera convenient canviar alguns dels aspectes que s’hi preveuen, a fi d’aconseguir un millor funcionament del consorci.
En vista del que s’ha exposat, i de conformitat amb els informes emesos pels serveis jurídics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell Insular d’Eivissa i l’Ajuntament d’Eivissa, en aplicació del que es preveu en l’article 8 dels Estatuts, es proposa a la Junta Rectora del consorci Eivissa Patrimoni de la Humanitat l’adopció del següent
Acord
Aprovar la modificació dels Estatuts del consorci Eivissa Patrimoni de la Humanitat. Els articles que es modifiquen queden redactats de la manera següent:
«Article 1
D’acord amb les previsions de l’article 87 de la Llei 7/1985, de bases de règim local, i l’article 110 del Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local, es constitueix un consorci amb el nom Eivissa Patrimoni de la Humanitat, que, amb caràcter voluntari i independent, es regirà per aquests Estatuts i se sotmetrà a aquests i a l’ordenament jurídic general.
D’acord amb els articles 120 i 124 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, el consorci Eivissa Patrimoni de la Humanitat està adscrit a l’Ajuntament d’Eivissa.
Article 6.2
Són membres del consorci, com a socis constituents d’aquest, el Govern de les Illes Balears, el Consell Insular d’Eivissa i l’Ajuntament d’Eivissa.
Article 7.2
b) El vicepresident d’honor, amb veu i vot, que serà el president del Consell Insular d’Eivissa.
d) Els vocals, amb veu i vot, següents:
1. tres representants del Govern de les Illes Balears,
2. tres representants del Consell Insular d’Eivissa,
3. tres representants de l’Ajuntament d’Eivissa.
Article 8
Són funcions de la Junta Rectora:
1. Aprovar els diferents projectes d’actuació que anualment presenti l’Ajuntament, i quantificar la participació de cadascuna de les entitats integrants del consorci en el seu finançament.
2. Aprovar l’avantprojecte del pressupost anual.
3. Aprovar la memòria anual d’activitats.
4. Acordar les mesures pertinents per a l’administració dels béns i drets del consorci, com també l’adquisició, la venda, la permuta, l’arrendament, la cessió gratuïta o onerosa i el gravamen d’aquests i, en general, tots els negocis jurídics que siguin convenients per al compliment de les seues finalitats i sempre que facin referència a actes de disposició del patrimoni del consorci, en els termes prevists en la normativa aplicable a les seues actuacions.
5. Aprovar el compte general del consorci Eivissa Patrimoni de la Humanitat.
6. Exercir les competències com a òrgan de contractació respecte als contractes no esmentats en l’article 11.9 que signi el consorci.
7. Decidir la participació del consorci en negocis, societats, consorcis, entitats o empreses públiques o privades per aconseguir el millor compliment de les seues finalitats, de conformitat amb la legislació que sigui aplicable a les seues actuacions.
8. Aprovar, si s’escau, la plantilla de personal, com també els criteris de selecció, admissió i retribució d’aquest, de conformitat amb la legislació que hi sigui aplicable.
9. Contractar serveis i personal i fixar-ne les retribucions i les dietes per l’assistència a les reunions dels seus òrgans.
10. Dirigir el desenvolupament de la gestió econòmica i administrativa del consorci.
11. Exercir les accions judicials o administratives que corresponguin al consorci.
12. Acordar l’admissió de nous membres i l’aprovació del corresponent acord d’adhesió en cada cas.
13. Acordar l’expulsió dels membres que contradiguin els objectius del consorci.
14. Acordar la modificació dels Estatuts del consorci.
15. Acordar la transformació del consorci en un altre tipus d’entitat.
16. La dissolució i liquidació del consorci.
Article 9
El nomenament dels membres de la Junta Rectora, com també, si escau, la renovació, els faran les entitats, institucions, organismes o persones públiques o privades als quals representin, de conformitat amb les seues pròpies normes. Els vocals titulars que formen part de la Junta Rectora podran tenir nomenat un suplent.
Article 11
Són funcions del president:
1. Organitzar els serveis i l’alta direcció i inspecció del funcionament del consorci.
2. Representar d’una manera permanent el consorci, amb els poders més amplis i amb la possibilitat de prendre, en circumstàncies especials o per raons d’urgència, qualsevol decisió i facultat que corresponguin a la Junta Rectora, amb excepció de qualsevol acte del qual es puguin derivar conseqüències econòmiques. El president donarà compte, posteriorment, a la Junta Rectora dels actes duts a terme en virtut d’aquesta facultat, a l’efecte que els ratifiqui.
3. Convocar les reunions de la Junta Rectora, fixar-ne l’ordre del dia i presidir, dirigir i aixecar-ne les sessions, i dirimir els empats amb el seu vot de qualitat en els acords que s’adoptin necessàriament per majoria absoluta.
4. Coordinar l’execució de les directrius i dels acords adoptats per la Junta Rectora.
5. Efectuar pagaments de qualsevol tipus.
6. Portar la firma del consorci en qualsevol tipus d’actes, contractes i convenis que formalitzi el consorci per al desenvolupament de les seues activitats.
7. En general, complir totes les altres funcions que corresponguin a la gestió del consorci no expressament atribuïdes a la Junta Rectora.
8. Aprovar la liquidació de comptes.
9. Les competències com a òrgan de contractació, respecte als contractes d’obres, subministrament, serveis, els contractes administratius especials i els contractes privats quan l’import no superi el 10 % dels recursos ordinaris del pressupost, ni en qualsevol cas, la quantia de sis milions d’euros, inclosos els de caràcter plurianual, quan la seua duració no sigui superior a quatre anys, sempre que l’import acumulat de totes les anualitats no superi ni el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del pressupost del primer exercici, ni la quantia assenyalada.
10. Exercir les funcions que li delegui la Junta Rectora.
11. El president podrà delegar les seues funcions, en tot o en part, amb caràcter permanent o temporal, en un dels membres de la Junta Rectora, excepte aquelles a les quals fa referència l’apartat anterior.
Article 12
L’assessorament jurídic, la gestió administrativa, la redacció de projectes i la direcció d’obres que siguin objecte de finançament per part del consorci, els efectuarà prioritàriament l’Ajuntament o els seus organismes autònoms, sense perjudici del personal que s’hi pugui adscriure provinent de les altres administracions participants i dels mitjans que pugui contractar o aportar el consorci.
Article 15
1. El règim de convocatòria, funcionament i adopció d’acords serà el que s’estableix amb caràcter general per als òrgans col·legiats en els articles 15-18 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic. Això no obstant, serà necessari el vot favorable de la meitat més un dels representants dels membres amb dret a vot perquè siguin vàlids els acords que s’adoptin sobre les matèries següents:
a. Modificació dels Estatuts del consorci.
b. Integració o adhesió dels membres del consorci.
c. Aprovació de l’avantprojecte del pressupost anual del consorci.
d. Operacions d’endeutament.
Article 16
Per al compliment dels seus objectius i finalitats institucionals, el consorci disposarà dels recursos següents:
a. Aportacions dels seus membres, les quals es faran per parts iguals en les quantitats que es fixin. Quant als membres que en el futur s’hagin d’adherir al consorci, la Junta Rectora determinarà la quantitat a aportar, en cada moment.
b. Subvencions, aportacions, ajuts i donacions de qualsevol tipus que organismes, entitats, empreses o persones físiques o jurídiques, públiques o privades, concedeixin a favor seu.
c. Productes, vendes o increments derivats de la seua gestió patrimonial.
d. Participacions o ingressos que procedeixin dels convenis o concerts que estableixin amb qualsevol organisme, entitat, empresa o persona física o jurídica, pública o privada.
e. Productes que obtingui de les operacions financeres que efectuï en l’exercici de les seues funcions, com també de les operacions econòmiques i financeres de qualsevol tipus en les quals intervingui.
f. Qualsevol altre recurs no previst en els apartats anteriors.
De conformitat amb el que s’estableix en l’article 124 b de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, les activitats del consorci estaran limitades si les entitats consorciades incompleixen els compromisos de finançament o de qualsevol altre tipus.
A aquest efecte, les quantitats compromeses per les entitats consorciades estaran assegurades, amb caràcter previ a la realització de les activitats pressupostades, mitjançant l’adopció dels corresponents acords dels seus òrgans competents de compromisos plurianuals d’aportacions al consorci. En cas contrari, els crèdits afectats es consideraran com a no disponibles i, per tant, no es podrà dur a terme l’execució de les despeses afectades.»