Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 2768
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 10 de febrer de 2016 per la qual s’autoritza una organització temporal especial per al cicle formatiu de Manteniment aeromecànic
El Govern de l’Estat, prèvia consulta a les comunitats autònomes, estableix els títols corresponents als estudis de formació professional. D’acord amb això, va dictar el Reial decret 625/1995, de 21 d’abril, pel qual s’estableix el títol de tècnic superior en Manteniment aeromecànic i els ensenyaments mínims corresponents (BOE núm. 201, de 23 d’agost de 1995).
A les Illes Balears, el cicle formatiu de formació professional de grau superior de Manteniment aeromecànic que permet obtenir el títol esmentat, autoritzat a l’IES Son Pacs, s’imparteix mitjançant un conveni de col·laboració entre la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears i l’empresa Air Europa Líneas Aéreas, SAU, signat l’any 2009 i vigent actualment.
Aquest cicle inclou els continguts que permeten formar els titulats perquè adquireixin la competència per fer el manteniment preventiu i correctiu de les aeronaus, els sistemes, els equips i els components en l’àrea mecànica, i abasta l’activitat a l’hangar, línia i taller en les condicions de qualitat i seguretat establertes, sota la supervisió dels enginyers i enginyers tècnics.
Malgrat això, per a l’exercici professional els alumnes necessiten aconseguir, a més, el certificat de formació oficial que demana l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). En concret, AESA demana que els tècnics certificadors de manteniment de mecànica en avions de turbina acreditin haver cursat 2.422 hores de formació d’acord amb el manual de procediments que la mateixa AESA hagi aprovat a l’organització de formació corresponent, la qual pot impartir, examinar i atorgar els certificats de formació (EASA 147 GTB1.1).
A les Illes Balears, Air Europa Líneas Aéreas, SAU és una organització de formació amb manual de procediments aprovat per AESA, per la qual cosa si la formació s’imparteix d’acord amb el conveni de col·laboració esmentat es garanteix que els alumnes rebin la formació prevista en el cicle formatiu i la que requereix l’European Aviation Safety Agency (EASA).
Del total d’hores que demana AESA, l’alumnat del cicle formatiu no n’ha de cursar 180 (80 de matemàtiques i 100 de física), perquè s’entén que estan incloses en la formació que s’exigeix per accedir als ensenyaments; però han de cursar algunes hores addicionals a les 2.000 que preveu el Reial decret 625/1995, de 21 d’abril, que estableix el títol de tècnic superior en manteniment aeromecànic perquè s’han d’afegir determinats continguts sobre fonaments d’electricitat i fonaments d’electrònica, així com ampliar el període de pràctiques formatives, per tal que els alumnes que superin el cicle formatiu de Manteniment aeromecànic puguin exercir com a tècnics certificadors de manteniment de mecànica en avions de turbina. També, com que tota la documentació tècnica és en anglès, convé procurar un reforç d’anglès a l’alumnat.
Per tal d’impartir tots aquests continguts s’han d’ampliar les hores lectives anuals respecte de les que preveu el Reial decret 625/1995, la qual cosa requereix que s’hagi d’organitzar una distribució temporal dels continguts que abasti un període més ampli que el previst en el calendari escolar general per a la resta de cicles formatius de formació professional.
Per tal que el cicle formatiu inclogui tots els continguts i les hores de durada que permetin l’exercici professional de les persones titulades és necessari establir una correspondència entre els continguts de les unitats formatives que són al manual de procediments que AESA ha aprovat a Air Europa Líneas Aéreas, SAU i els mòduls que formen part del cicle formatiu d’acord amb el Reial decret que el regula i, a la vegada, distribuir les unitats formatives entre els dos cursos de durada del cicle. D’aquesta forma es pot determinar quan s’ha d’impartir cada formació i en quin moment el mòdul queda completament impartit i és susceptible de ser qualificat i certificat acadèmicament.
Així mateix, cal declarar quins són i quina durada han de tenir els continguts formatius que, tot i que no estan inclosos en el Reial decret 625/1995, de 21 d’abril, són necessaris per obtenir l’acreditació que permet exercir professionalment com a tècnics certificadors de manteniment de mecànica en avions de turbina.
D’acord amb l’article 21.1 del Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, el conseller d’Educació i Universitat pot establir mesures per flexibilitzar les condicions en què s’imparteixen els cicles formatius i, també, possibilitar que un cicle es pugui impartir mitjançant una organització temporal i horària adient a les necessitats del món laboral.
Per tot això, a petició de l’IES Son Pacs, de conformitat amb el conveni de col·laboració esmentat amb anterioritat i a proposta de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Autoritzar una organització temporal especial per al cicle formatiu de formació professional de grau superior de Manteniment aeromecànic que s’imparteix mitjançant el conveni de col·laboració entre la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears i l’empresa Air Europa Líneas Aéreas, SAU. L’organització temporal especial que s’autoritza s’especifica a l’annex d’aquesta Resolució.
Segon
Autoritzar la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat perquè adopti les mesures necessàries per aplicar allò que es disposa en aquesta Resolució.
Tercer
Ordenar que aquesta Resolució es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Quart
Establir que aquesta Resolució entri en vigor a l’inici del curs escolar 2015-2016.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 10 de febrer de 2016
El conseller
Martí X. March i Cerdà
ANNEX
Organització temporal especial
1. El cicle formatiu es pot impartir dins el termini comprés entre el 10 de setembre i el 30 de juny de cada curs escolar. Durant el mes de juliol es poden fer les activitats de recuperació horària de les unitats formatives que imparteix Air Europa Líneas Aéreas, SAU que l’Agència Estatal de Seguretat Aèria exigeix que es cursin per poder obtenir el certificat de formació com a tècnics certificadors de manteniment de mecànica en avions de turbina.
2. La distribució temporal dels mòduls del cicle formatiu i la correspondència de cadascun amb les unitats formatives que formen part del manual de procediments que AESA ha aprovat a Air Europa Líneas Aéreas, SAU és la que s’indica en el quadre que figura a continuació. Així mateix s’hi indica a qui correspon impartir cadascuna de les unitats formatives i la durada de cadascuna.
Per aconseguir la certificació acadèmica de cada mòdul, l’alumne o alumna ha d’aconseguir una qualificació positiva en totes i cadascuna de les unitats formatives que en fan part.
Nom del mòdul d’acord amb el Reial decret 625/1995 |
Unitats formatives incloses (manual Air Europa Líneas Aéreas, SAU) |
Entitat que imparteix la formació |
Durada unitat formativa |
Curs en què s’ha d’impartir |
---|---|---|---|---|
1. Motor de reacció, els seus sistemes i la unitat de potència auxiliar (APU) |
V1, V2, V3, V4, V5 |
AE |
207 |
1 |
2. Motor de pistó, hèlix i els seus sistemes |
H4 M J |
AE AE AE |
3 60 9 |
1 1 1 |
3. Sistemes de l’aeronau I |
U21, U25, U26, U30, U35, U38, T1, T3, pU1a |
AE |
152 |
2 |
4. Sistemes de l’aeronau II |
U27, U28, U29, U32, U36, X4, pU1b |
AE |
216 |
2 |
5.Sistemes elèctrics/electrònics de les aeronaus |
Q1 Q1d pQ1 R5 R1, R4 R6 |
IES AE AE AE AE AE |
55 17 65 30 164 6 |
1 1 1 1 2 2 |
6. Materials i estructures de les aeronaus |
O1 O1d pO1 O3, O5 T2 O2, O4 pO2, pO4 |
IES AE AE AE AE IES AE |
30 6 24 50 33 36 38 |
1 1 1 1 1 2 2 |
7. Legislació i organització del manteniment |
L |
AE |
81 |
1 |
8. Hidràulica i pneumàtica |
H2, H2d pH2 |
IES AE AE |
52 8 35 |
1 1 1 |
9.Tècniques electromecàniques bàsiques per al manteniment |
R2, R3 H1b,H1C1,H3 pH1b H1C2 |
AE AE AE AE |
40 77 14 4 |
1 1 1 2 |
10. Seguretat en el manteniment d’aeronaus |
H1a pH1b |
AE AE |
6 7 |
1 1 |
11. Constitució i navegació de les aeronaus |
K1 K3 |
AE AE |
42 21 |
1 2 |
Relacions en l’entorn de treball |
P1R P |
IES AE |
30 42 |
2 2 |
Formació i orientació laboral |
P1RI |
IES |
35 |
2 |
Formació en centres de treball (FCT) |
Z |
IES |
450 |
2 |
3. A més de les unitats formatives esmentades, per exigència d’AESA, els alumnes han de cursar durant el primer curs, de forma addicional als continguts que s’inclouen en el cicle formatiu, les unitats formatives següents:
Aquestes dues unitats formatives les imparteix durant el curs 2015-2016 Air Europa Líneas Aéreas, SAU, però s’autoritza que, en cursos vinents, les puguin impartir indistintament aquesta entitat i l’IES Son Pacs, d’acord amb la disponibilitat de professorat acreditat per AESA cada curs.
4. Així mateix, encara que AESA no ho exigeixi, i per tal de complementar la formació dels alumnes, aquests han de cursar a l’IES Son Pacs 100 hores d’anglès tècnic aeronàutic distribuïdes de la manera següent: dues hores setmanals durant tot el primer curs i una hora setmanal al segon curs, la qual s’ha d’impartir des de l’inici del curs fins a abans de l’inici del període per realitzar el mòdul d’FCT.