Secció III. Altres disposicions i actes administratius
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 2744
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears de 15 de març de 2017, de publicació del resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe núm. 110/2015 sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l'exercici 2014
L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears regula els informes o memòries de fiscalització i en preveu la seva tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, així com la seva publicació al BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta Institució haurà de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.
Mitjançant acord del Consell de la Sindicatura de 17 de desembre de 2015 es va aprovar l’Informe 110/2015 sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l'exercici 2014.
En data 14 de juny de 2016, la presidenta del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s’havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de dia 7 de juny de 2016.
Per tot l’anterior i d’acord amb el que preveuen la Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes
Resolc
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els resultats de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe núm. 110/2015 sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l'exercici 2014, que s’adjunta com a annex.
Palma, 15 de març de 2017
Síndic major
Joan Rosselló Villalonga
ANNEX
INFORME NÚM. 110/2015 SOBRE LA RENDICIÓ DE COMPTES DEL SECTOR PÚBLIC LOCAL DE LES ILLES BALEARS CORRESPONENT A L'EXERCICI 2014
I. INTRODUCCIÓ
1. PRESENTACIÓ
L'article 82 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que correspon a la Sindicatura de Comptes la fiscalització externa de l'activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears.
La Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula aquesta institució.
L'article 18.2.b del Reglament de règim interior de la Sindicatura estableix que el Programa anual d'actuacions ha d'incloure, obligatòriament, un informe sobre la rendició de comptes de les entitats locals i els altres organismes, empreses i entitats que integren el sector públic. En compliment d'aquest mandat s'emet l'Informe sobre la rendició dels comptes generals de les entitats locals corresponent a l'exercici 2014, previst en el programa d'actuacions per a l'any 2015, el qual s’incloïa en els exercicis precedents com a part dels corresponents informes agregats o consolidats dels comptes generals de les entitats locals.
Segons l'article 27 de l'esmentat Reglament, es tracta d'un informe de caràcter general.
D'acord amb les Directrius tècniques aprovades pel Consell de la Sindicatura el 28 de setembre 2015, aquest Informe consisteix en una revisió limitada i formal de la rendició de comptes de les corporacions locals i els altres organismes, empreses i entitats que integren el sector públic local balear. S'ha de fer palès que no es tracta, en cap cas, d'un informe de fiscalització dels comptes generals de les entitats locals considerats individualment
Els treballs de fiscalització s'han dut a terme a les dependències de la Sindicatura de Comptes. La data de finalització dels treballs de camp ha estat el mes d'octubre de 2015.
2. OBJECTIUS
Els objectius generals de l'Informe són els següents:
-Verificar el compliment de la normativa vigent amb relació a la formació, l'aprovació i la rendició dels comptes.
-Determinar la integritat dels comptes anuals exigits per la normativa, si s'ajusten als models establerts, i si contenen tota la documentació exigida.
-Verificar el compliment de l'obligació de trametre les relacions de contractes.
No és objectiu d'aquest Informe fer un examen exhaustiu de cadascun dels comptes retuts. Es tracta de fer una revisió limitada en la qual es realitzarà una comprovació de la rendició dels comptes generals per part de les entitats incloses en el seu àmbit subjectiu. S'hi inclouen les conclusions i les recomanacions de caràcter general que es consideren adients.
3. ÀMBIT SUBJECTIU
L'àmbit subjectiu està integrat per les 78 corporacions locals de les Illes Balears (4 consells insulars, 66 ajuntaments, 7 mancomunitats i 1 entitat local menor) i 68 entitats dependents actives (43 organismes autònoms, 24 societats mercantils de capital íntegrament propietat d'aquestes corporacions, i 1 entitat pública empresarial). És a dir, es tracta de 146 entitats en total. L'àmbit subjectiu detallat per entitats es pot consultar en els annexos I, II i III.
Els organismes autònoms inclosos són 43, tot i que, a més, n'hi ha 4 d'inactius, que són els següents:
-Museu d'Inca
-Inca Ràdio
-Patronat Ca ses Monges (Petra)
-Museu d'Art Contemporani (sa Pobla)
Estan exclosos de l'àmbit subjectiu de l'Informe les empreses públiques el capital de les quals no sigui 100% propietat de les corporacions locals, i els consorcis i les fundacions amb participació pública local, ja que no totes aquestes entitats reten els seus comptes anuals de l’exercici 2014 mitjançant la plataforma per a la rendició telemàtica.
4. ÀMBIT TEMPORAL
L'àmbit temporal és l'exercici 2014. Així mateix, es fan comparacions amb exercicis anteriors a fi de facilitar la comprensió de l’evolució de la rendició de comptes de les entitats locals.
Respecte a la rendició de comptes, s'han considerat aquells rebuts, degudament aprovats pel Ple de la corporació, fins al 15 d'octubre 2015, data que exhauria el termini per retre d'acord amb l'art. 223.2 del TRLRHL. La mateixa data s'ha fixat per considerar les relacions de contractes, encara que la data límit per a la seva tramesa va ser el dia 28 de febrer de 2015, d'acord amb la Instrucció de l'SCIB relativa a la tramesa de la informació contractual del sector públic local de les Illes Balears (BOIB núm. 177, de 27 de desembre).
5. ABAST I LIMITACIONS
Les entitats que no han retut els comptes o no han tramès les relacions de contractes no figuren en els diferents apartats i quadres, sinó, únicament, en els dedicats a reflectir aquest incompliment.
Aquest treball consisteix en un examen no exhaustiu dels comptes generals, és a dir, una revisió limitada en la qual es realitza una comprovació de la rendició dels comptes generals per part de les entitats incloses en el seu àmbit subjectiu.
L'Informe s'ha elaborat amb les dades trameses per les entitats locals a la plataforma per a la rendició telemàtica dels comptes, desenvolupada en el marc del conveni subscrit entre el Tribunal de Comptes i diversos organismes de Control Extern d'àmbit autonòmic, en l'entorn de les característiques tècniques fixades per la IGAE.
Les principals limitacions al treball realitzat són les que fan referència als aspectes següents:
-La manca de rendició dels comptes anuals d'algunes entitats o la seva tramesa incompleta, ja que no totes les entitats locals han complert l'obligació de retre els comptes a la Sindicatura abans de la data límit prevista per a l'elaboració d'aquest Informe que és el 15 d'octubre de 2015.
-La manca de tramesa de les relacions de contractes d'algunes entitats o la seva tramesa incompleta, ja que no totes les entitats locals han complert l'obligació de trametre les relacions a la Sindicatura abans de la data límit prevista per a l'elaboració d'aquest Informe.
6. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS
D’acord amb l’article 30.c del Reglament de la Sindicatura, un cop aprovat provisionalment l’lnforme, es va trametre als comptedants de les entitats locals, per tal que poguessin formular les al·legacions i presentar els documents que considerassin adients.
Exhaurit el termini concedit, no s'ha rebut cap al·legació, document ni justificant amb relació a les actuacions esmentades.
II. RENDICIÓ DE COMPTES
El Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i la Llei de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears fixen el termini de les corporacions locals per retre els comptes de 2014. Varen complir el termini cinquanta corporacions: un consell insular, quaranta-sis ajuntaments, dues mancomunitats i l'Entitat Local Menor de Palmanyola.
Les entitats locals que varen incomplir aquesta obligació, d'acord amb la Llei d’economia sostenible, podran veure retinguts els imports dels lliuraments a compte i, si escau, dels avançaments i les liquidacions definitives de la participació en els tributs de l’Estat, fins que es consideri complerta aquesta obligació de remissió del compte general (art. 36 de la Llei 2/2011, modificat per la Llei 23/2013). El Tribunal de Comptes comunicarà al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques la relació d’entitats que no han retut el compte general.
Cal recordar que la rendició del compte general en termini no tan sols és una obligació legal sinó també un element fonamental per a la publicitat i transparència de la gestió pública.
Han retut comptes en termini 50 de les 78 corporacions locals existents, la qual cosa representa el 64,1% d'aquestes entitats, i 36 de les 68 entitats dependents la qual cosa suposa el 52,9%. No s'han considerat, a l'efecte d'aquest percentatge, els organismes autònoms dependents inactius que són 4.
Les corporacions locals que, a 15 d'octubre de 2015, no han retut el compte general corresponent a l'exercici 2014 degudament aprovat pel Ple de la corporació i, per tant, han incomplert l'obligació establerta en l’art. 223.2 del TRLRHL i l’art. 11.2 de l'LSCIB, són les següents:
- Consell Insular de Formentera
- Consell Insular de Mallorca
- Consell Insular de Menorca
- Ajuntament d’Alaró
- Ajuntament de Banyalbufar
- Ajuntament de Búger
- Ajuntament de Calvià
- Ajuntament de Campanet
- Ajuntament de Ciutadella de Menorca
- Ajuntament de Lloret de Vistalegre
- Ajuntament de Llubí
- Ajuntament de Llucmajor
- Ajuntament de Maó
- Ajuntament de Maria de la Salut
- Ajuntament de Palma de Mallorca
- Ajuntament de Petra
- Ajuntament de Porreres
- Ajuntament de Puigpunyent
- Ajuntament de Sant Joan
- Ajuntament de Sant Joan de Labritja
- Ajuntament de Sencelles
- Ajuntament de Sineu
- Ajuntament de Vilafranca de Bonany
- Mancomunitat Es Raiguer
- Mancomunitat Migjorn de Mallorca
- Mancomunitat Pla de Mallorca
- Mancomunitat Serveis Públics Insulars
- Mancomunitat Tramuntana
Les entitats dependents que no han retut el compte general corresponent a l'exercici 2014 en termini són les següents:
Organismes autònoms (19):
- Institut Municipal d'Educació i Biblioteques (Calvià)
- Hospital Municipal (Ciutadella de Menorca)
- Patronat d'Escoles Infantils (Ciutadella de Menorca)
- Institut de l'Esport Hípic de Mallorca (Consell de Mallorca)
- Institut Mallorquí d'Afers Socials (Consell de Mallorca)
- Agencia Protecció Legalitat Urbanística i Territorial de Mallorca (Consell de Mallorca)
- Institut Menorquí d'Estudis (Consell de Menorca)
- Consell Econòmic i Social (Consell de Menorca)
- Patronat Municipal de Turisme (Consell de Formentera)
- Patronat Municipal de Turisme (Llucmajor)
- Patronat Residència Persones Majors (Llucmajor)
- Patronat Molí d'en Gaspar (Llucmajor)
- Institut Municipal de l'Esport (Palma de Mallorca)
- Patronat Municipal d'Escoletes d'Infants (Palma de Mallorca)
- Patronat Municipal de l'Habitatge (Palma de Mallorca)
- Institut Municipal d'Innovació (Palma de Mallorca)
- Agencia de Desenvolupament Local PalmaActiva (Palma de Mallorca)
- Patronat de Reallotjament i Reinserció Social (Palma de Mallorca)
- Institut Municipal d'Obres Viàries (Palma de Mallorca)
Societats mercantils i EPE (13):
- Capdepera Segle XXI, SA (Capdepera)
- Calvià 2000, SA (Calvià)
- Llar de Calvià, SA (Calvià)
- Ràdio i Televisió de Mallorca, SA (Consell de Mallorca)
- Llucmajor Empresa Municipal de Serveis, SA (Llucmajor)
- Promocions Urbanístiques, SL (Maó)
- Empresa Municipal d'Aigües i Clavegueram, SA (Palma de Mallorca)
- Empresa Municipal Transports Urbans de Palma de Mallorca, SA (Palma de Mallorca)
- Societat Municipal d'Aparcaments i Projectes, SA (Palma de Mallorca)
- Empresa Funerària Municipal, SA (Palma de Mallorca)
- Serveis Municipals de Porreres, SLU (Porreres)
- EPE Sóller 2010 (Sóller)
- Fita, SA (Vilafranca de Bonany)
III. CONTRACTACIÓ
L'Acord del Consell de l'SCIB, de 18 de desembre de 2014, que va entrar en vigor el dia 28 de desembre de 2014, estableix que totes les entitats del sector públic local hauran de trametre una relació certificada comprensiva de tots els contractes formalitzats durant l'exercici, excepte els contractes menors (d'obres inferiors a 50 milers d'euros i d'altra modalitat inferiors a 18 milers d'euros, IVA exclòs en ambdós casos).
Tot i que el 28 de febrer de 2015 va finalitzar el termini establert a l'Acord del Consell de l'SCIB per trametre les relacions de contractes de l'exercici 2014, a 15 d'octubre de 2015 no havien tramès la relació certificada un consell insular, cinc ajuntaments i una mancomunitat; aquestes entitats són les següents:
- Consell Insular de Formentera
- Ajuntament d'Inca
- Ajuntament de Puigpunyent
- Ajuntament de sa Pobla
- Ajuntament de Santa Maria del Camí
- Ajuntament de Sineu
- Mancomunitat Tramuntana
IV. CONCLUSIONS
Les conclusions d'aquest Informe s'han elaborat sobre l'anàlisi de les entitats que han retut els comptes i s'ha de fer palès que no es tracta, en cap cas, d'un informe de fiscalització dels comptes generals de les entitats locals considerats individualment.
A. RENDICIÓ I APROVACIÓ DELS COMPTES GENERALS
1. El 64,1% de les corporacions locals de les Illes Balears (1 consell insular, 46 ajuntaments, 1 entitat local menor i 2 mancomunitats) va retre el compte general de l'exercici 2014 en termini. Tres consells insulars (Formentera, Mallorca i Menorca) i els dos ajuntaments amb més població de les Illes Balears (Palma de Mallorca i Calvià) no han retut el compte en termini. Per illes, destaca Menorca amb una rendició del 66,7% de les seves corporacions locals, en part motivada per l'assistència que reben les corporacions d'aquesta illa del servei del Consell Insular.
2. La representativitat dels ajuntaments que han retut els comptes en termini és del 46,5% de la població total i el 50,4% del pressupost inicial; destaquen els ajuntaments d'Eivissa amb el 96,0% i el 96,1%, respectivament.
3. El Consell Insular de Formentera, l'Ajuntament de Sencelles i la Mancomunitat Tramuntana, són les úniques corporacions locals que no han retut alguns dels comptes generals des de l'exercici 2003 a l'exercici 2013.
4. La majoria de corporacions locals incompleixen els terminis que fixen el TRLRHL i l'LSCIB per a les diferents fases del cicle pressupostari, així com de la rendició del compte general. Només un consell insular i sis ajuntaments compleixen tots els terminis. El 76,1% de les corporacions locals prorroguen automàticament el pressupost de l'exercici anterior al no tenir aprovat el pressupost l'1 de gener de 2014. A més, hi ha dos ajuntaments que varen executar el pressupost prorrogat durant tot l’exercici 2014 i varen aprovar el pressupost corresponent a aquest exercici els darrers dies de l'any o ja durant l'exercici 2015.
5. El termini de rendició fixat en el TRLRHL és excessivament llarg i relaxa la priorització d'aquesta obligació fonamental, vista la dispersió en les dates de rendició de les corporacions locals de les Illes Balears.
B. TRAMESA DE LA RELACIÓ DE CONTRACTES
1. A 15 d'octubre de 2015, han tramès la relació de contractes de l'exercici 2014 un total de 71 corporacions locals, les quals representen el 91,0% del total, i 43 entitats dependents, cosa que representa el 63,2% del total. En resum, les entitats que han tramès les relacions de contractes representen el 78,1% del total d'entitats de l'àmbit subjectiu. La representativitat de la població dels ajuntaments que han tramès la relació de contractes és del 94,9% de la població total.
2. El 37,2% de les corporacions locals de les Illes Balears (26 ajuntaments i 3 mancomunitats) varen trametre les relacions de contractes en termini. Tres consells insulars han tramès fora de termini la relació de contractes i el Consell Insular de Formentera no ha tramès aquesta relació. Per illes, destaca Menorca amb una tramesa de la relació de contractes en termini del 62,5% del ajuntaments.
3. El retard mitjà de les corporacions locals en la tramesa de les relacions de contractes de l'exercici 2014 és de 66,5 dies. Els consells insulars són els que més tarden, amb una mitjana de 147,0 dies.
4. Dos consells insulars (Formentera i Menorca), cinc ajuntaments (Inca, sa Pobla, Puigpunyent, Santa Maria del Camí i Sineu) i una mancomunitat (Tramuntana) no han tramès alguna de les relacions de contractes dels darrers tres exercicis.
V. RECOMANACIONS
1. Prioritzar la rendició de comptes com un objectiu fonamental de les entitats locals, no només com a exigència legal, sinó com un compromís de transparència i responsabilitat amb els ciutadans atès que es gestionen fons públics.
2. Formar el compte general immediatament desprès de liquidar el pressupost, aprovar-lo durant el primer semestre de l'exercici i retre'l dins del termini legal, així com posar-lo a l'abast del ciutadà a la seu electrònica o portal web de l'entitat, i anticipar d'aquesta manera el compliment de les obligacions de transparència i bon govern.
3. Aprovar el pressupost abans de l'1 de gener de l'exercici al qual correspon per tal d'evitar la pròrroga automàtica del pressupost de l'exercici anterior.
4. Introduir en la plataforma de rendició de comptes els expedients de contractes a mesura que es vagin formalitzant durant l'exercici i, així, aprofitar-la com a eina de control i seguiment d'expedients per part de l'entitat, sobretot amb la finalitat d'assolir amb garanties el compliment de l'obligació de trametre en termini la relació anual de contractes.