Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

SINDICATURA DE COMPTES

Núm. 2743
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears de 15 de març de 2017, de publicació del resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 109/2015 del Compte general de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu corresponent a l'exercici 2010

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears regula els informes o memòries de fiscalització i en preveu la seva tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, així com la seva publicació al BOIB després del darrer tràmit parlamentari.

L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta Institució haurà de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.

Mitjançant acord del Consell de la Sindicatura de 30 de novembre de 2015 es va aprovar l’Informe 109/2015 del Compte general de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu corresponent a l'exercici 2010.

En data 30 de juny de 2016, la presidenta del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s’havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de dia 14 de juny de 2016.

Per tot l’anterior i d’acord amb el que preveuen la Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes

Resolc

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els resultats de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 109/2015 del Compte general de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu corresponent a l'exercici 2010, que s’adjunta com a annex.

 

Palma, 15 de març de 2017

Síndic major

Joan Rosselló Villalonga

 

ANNEX

INFORME 109/2015 DEL COMPTE GENERAL DE L'AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU CORRESPONENT A L'EXERCICI 2010

I. INTRODUCCIÓ

1. PRESENTACIÓ

Els articles 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i 1 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, estableixen que aquest és l’òrgan al qual correspon la fiscalització externa de l’activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears.

L'article 12 de la Llei 4/2004 especifica que el resultat de la fiscalització s'ha d'exposar mitjançant informes o memòries que s'han d'elevar al Parlament i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i fa referència al seu contingut fonamental.

En compliment d’aquesta funció i del que preveuen els articles 7.b de l’esmentada Llei i 18.2.b del seu Reglament, la Sindicatura realitza un informe agregat dels comptes generals de cada exercici de les corporacions locals. Es tracta d’una revisió limitada, per tal de mostrar les xifres agregades del conjunt de les corporacions locals i d’exposar aquelles observacions i incidències que s’hagin detectat en els diversos documents que integren els comptes.

La gestió econòmica, financera i comptable de cada una de les entitats locals pot ser objecte d’un informe de fiscalització individual, d’acord amb el programa anual d’actuacions que aprovi la Sindicatura.

En aquest sentit, els successius programes d’actuacions des de l’any 2011 preveuen la fiscalització del compte general dels ajuntaments amb una població superior a 20.000 habitants, per tal de conèixer la seva activitat economicofinancera corresponent a l’exercici 2010. Aquests informes es referiran també a les seves entitats dependents. S’han seleccionat els ajuntaments de més població que no havien estat fiscalitzats per l’SCIB amb anterioritat.

A aquest efecte, i fent ús de les competències reconegudes en la Llei 4/2004, l'SCIB emet el present Informe del Compte general de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu corresponent a l’exercici 2010, d'acord amb les Directrius tècniques que, per a aquest Informe, va aprovar el Consell de l'SCIB el 28 de juny de 2012.

D’acord amb els articles 27 i 18 del Reglament de la Sindicatura, es tracta d’una fiscalització de caràcter general, no necessàriament anual.

Els annexos han estat elaborats per la Sindicatura amb les dades comptables aportades per l’entitat fiscalitzada. Els estats que s’inclouen són, excepte que s’indiqui el contrari, el resultat de l’anàlisi de la fiscalització, coincident o no amb les dades comptables.

Les unitats monetàries de les xifres de l’Informe (excepte en els casos en què s’especifica el contrari) s'expressen en milers d’euros. En aquest sentit s’ha treballat, internament, amb les xifres originals amb euros i cèntims d’euro, i s’ha emprat per a la seva presentació l’esmentada unitat de milers d’euros, utilitzant-ne el format de visualització de zero decimals, tot i conservant la totalitat de les xifres. La coherència interna és absoluta, tot i que, si només es consideren les xifres que figuren a l’Informe, apareixen, en alguns casos, diferències degudes al format de visualització de les dades.

El treball de camp ha estat realitzat entre els mesos d'octubre de 2013 i octubre de 2014 per auditors de l’Àrea d'Auditoria d’Ajuntaments i Entitats Locals.

Cal agrair al personal de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu, especialment als serveis econòmics, la col·laboració prestada per a la realització d’aquest Informe.

2. OBJECTIUS

Els objectius d’aquesta fiscalització són els següents:

- Verificar si els comptes mostren adequadament la situació econòmica, financera i patrimonial, així com la liquidació dels pressuposts de despeses i ingressos, d’acord amb els principis comptables públics.

- Determinar el grau de compliment de les disposicions legals i reglamentàries que són aplicables a la gestió dels fons públics.

- Determinar si el Compte general està integrat pels comptes anuals exigits per la normativa, si s’ajusten als models establerts, i si contenen tota la documentació exigida.

- Analitzar si els procediments de gestió s’atenen a la utilització racional dels recursos.

- Analitzar l'activitat subvencionadora i la contractació administrativa (tant els contractes adjudicats com els executats durant l'exercici 2010).

3. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS

A. ÀMBIT SUBJECTIU

L’àmbit subjectiu que abasta el present Informe és l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu i les seves entitats dependents i vinculades.

Les entitats afectades per la fiscalització del present Informe són les següents:

- L’Ajuntament de Santa Eulària des Riu (Administració general)

- Societat mercantil que pertany al 100% a l'Ajuntament:

o Santa Eulària des Riu XXI, SA

- Consorcis dependents:

o Consorci Mirall Santa Eulària des Riu

- Entitats vinculades:

o Consorci Mobilitat per Eivissa (abans Consorci Eivissa i Formentera Emprenen)

o Consorci Públic per a la Gestió de Serveis Locals a l’Illa d’Eivissa

o Fons Pitiús de Cooperació

Tot i formar part de l'àmbit subjectiu de l'Informe, no s’han analitzat les entitats següents: Consorci Mobilitat per Eivissa (abans Consorci Eivissa i Formentera Emprenen), Consorci Públic per a la Gestió de Serveis Locals a l’Illa d’Eivissa i Fons Pitiús de Cooperació perquè, tot i que l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu n'és membre, durant l'exercici 2010 no hi ha efectuat aportacions econòmiques ni hi ha tengut cap relació econòmica significativa, excepte pel que fa a una subvenció de 60 milers d'euros al Fons Pitiús de Cooperació.

L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu també participa en una entitat local supramunicipal, que no s'ha inclòs dins l'àmbit subjectiu de l'Informe, que és la Mancomunitat Serveis Públics Insulars. Les obligacions reconegudes per l'Ajuntament durant l'exercici 2010 a favor de la Mancomunitat han estat per un import de 108 milers d'euros i, al tancament de l'exercici, no hi ha saldos pendents entre les dues entitats.

B. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS

Abast del treball

L'abast de la fiscalització ha estat el Compte general de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu i els comptes anuals del Consorci Mirall Santa Eulària des Riu corresponents a l'exercici 2010, que comprenen els estats comptables següents:

- Compte general de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, format pels comptes anuals de l'Ajuntament (balanç, compte del resultat economicopatrimonial, estat de liquidació del pressupost i memòria) i pels comptes anuals de la societat mercantil (balanç de situació, compte de pèrdues i guanys, estat de canvis en el patrimoni net i memòria).

- Comptes anuals del Consorci, que comprenen els documents següents: balanç, compte del resultat economicopatrimonial, estat de liquidació del pressupost i memòria.

El règim comptable aplicat per l'Ajuntament i el Consorci està regulat per la Instrucció de comptabilitat per a l'Administració local, mentre que la societat aplica el règim comptable previst a la normativa mercantil.

El treball s'ha realitzat d'acord amb els principis i les normes d'auditoria del sector públic aprovats per la Comissió de Coordinació dels Òrgans Públics de Control Extern de l'Estat i s'han realitzat totes aquelles proves selectives o procediments tècnics considerats necessaris, d'acord amb les circumstàncies i els objectius del treball abans esmentats. Dins d'aquests procediments s'ha utilitzat la tècnica del mostreig o revisió selectiva de partides pressupostàries o d'operacions concretes.

Pel que fa a l’Administració general de l'Ajuntament, el treball ha consistit en la revisió del contingut i la coherència del Compte general retut, de la documentació tramesa en la fase de fiscalització i dels procediments administratius bàsics aplicats. També s'han analitzat els aspectes fonamentals d'organització, comptabilitat i control intern, especialment pel que fa a l'execució del pressupost, les subvencions i la contractació, amb l'abast que s'indica en els apartats corresponents d'aquest Informe.

Com a resultat del treball realitzat, l'Informe inclou l'opinió de l'SCIB sobre si els Comptes anuals de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu presenten la informació d'acord amb el marc normatiu d'informació financera i l'altra legislació que li és d’aplicació.

Tot i que no formen part de l'opinió de l'Informe, de les entitats dependents s'exposen, si escau, els aspectes més significatius dels informes d'Intervenció i d'auditoria externa dels comptes anuals, a més de les incidències detectades en la realització del treball de fiscalització. Així mateix, s'inclouen com annex unes fitxes amb les dades pressupostàries i patrimonials de cada una de les entitats.

La societat formula els comptes anuals segons la normativa mercantil que li és d'aplicació i no presenta informe d'auditoria elaborat per un professional extern, atès que no supera els paràmetres d'auditoria obligatòria. El treball ha consistit en la revisió del contingut i la coherència dels comptes anuals retuts i de la documentació tramesa en la fase de fiscalització, que inclou un informe de procediments acordats realitzat per un auditor que no ha estat objecte de revisió per part de l'SCIB i, per tant, no s’assumeixen com a pròpies les afirmacions que s’hi posen de manifest.

El Consorci formula i ret els seus comptes anuals de manera separada del Compte general de l'Ajuntament. Els comptes s'han retut juntament amb l'informe d'auditoria financera i de compliment, elaborat per un professional extern, que ha estat encomanat per la Intervenció General de la CAIB; atès que aquest informe no ha estat objecte de revisió per part de l'SCIB (únicament s’ha realitzat una revisió formal i una anàlisi general dels comptes anuals), no s’assumeixen com a pròpies les opinions i excepcions que s’hi posen de manifest.

La revisió de les subvencions i la contractació i la respectiva conclusió del compliment de la legalitat s'ha realitzat únicament sobre els expedients fiscalitzats seleccionats aplicant tècniques de mostreig, segons els criteris i amb els percentatges de cobertura indicats en els subapartats C dels apartats VI i VII, respectivament.

L'univers de les subvencions analitzades inclou tant les línies de subvenció vigents durant el 2010 com les concedides de forma directa durant el període fiscalitzat. Per a totes elles, l'àmbit temporal de la fiscalització de les línies i dels expedients dels beneficiaris seleccionats abasta la seva normativa reguladora, la concessió, la justificació i el pagament.

L'univers dels contractes analitzats inclou tant els adjudicats durant l’exercici 2010 com els adjudicats en exercicis anteriors executats parcialment dins l’exercici 2010. Per a tots ells, l'àmbit temporal de la fiscalització dels contractes seleccionats abasta des de la seva preparació i adjudicació fins a l'execució, inclosos els exercicis posteriors al 2010.

Limitacions a l'abast

Les limitacions a l'abast que s'han produït en la realització de la fiscalització i que afecten l'opinió són les que se detallen a l'apartat II. OPINIÓ I CONCLUSIONS.

4. RENDICIÓ DE COMPTES

L’Ajuntament va aprovar definitivament el Compte general de l’exercici 2010 el 29 de setembre de 2011, i el va retre el 5 d'octubre de 2011 (en els dos casos, dins el termini establert legalment).

El Compte general està integrat pels comptes de la mateixa entitat i els de la societat mercantil el capital de la qual és íntegrament propietat de l’Ajuntament (art. 209 del TRLRHL i Regla 97 de la INCL).

Els comptes anuals de la societat mercantil Santa Eulària des Riu XXI, SA no presenten informe d'auditoria elaborat per un professional extern atès que no supera els paràmetres d'auditoria obligatòria.

Els comptes anuals del Consorci Pla Mirall de Santa Eulària des Riu s’han tramès a la Sindicatura amb informe d’auditoria externa.

5. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS

El resultat de les actuacions practicades es va comunicar al batle, per tal que pogués formular les al·legacions i presentar els documents i els justificants que consideràs adients, de conformitat amb el que preveu l’article 30 del Reglament de règim interior de l’SCIB.

En data 4 de setembre de 2015, l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu va presentar al·legacions, que consten com a annex d'aquest Informe.

Les al·legacions han estat analitzades i s’ha suprimit o modificat el text quan s'han acceptat. Si no s’ha alterat el text, ni s'ha emès opinió sobre el seu contingut, s’ha d’entendre que les al·legacions són simples explicacions que confirmen els fets i les valoracions exposats en l’Informe, que no s’han justificat adequadament, o que el subjecte fiscalitzat manifesta la voluntat d’esmenar la deficiència en el futur.

II. OPINIÓ I CONCLUSIONS

1. OPINIÓ FINANCERA I DE LEGALITAT RESPECTE DEL COMPTE GENERAL

Paràgraf de l’abast de la fiscalització

La Sindicatura de Comptes de les Illes Balears ha fiscalitzat els comptes anuals de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu, que comprenen el balanç, el compte del resultat economicopatrimonial, l'estat de liquidació del pressupost i la memòria corresponents a l'exercici anual acabat el 31 de desembre de 2010. Els comptes anuals formats per la Intervenció de l'Ajuntament, d'acord amb el marc normatiu d'informació financera que li és d’aplicació, s’han retuts a la Sindicatura de Comptes, una vegada aprovats pel Ple de la corporació. Excepte per les limitacions esmentades en els paràgrafs 1 a 7 següents, el treball de fiscalització s'ha realitzat d'acord amb els principis i les normes d'auditoria del sector públic, i s'han realitzat totes aquelles proves selectives o procediments tècnics considerats necessaris, d'acord amb els objectius i l’abast del treball indicat en l'apartat I.3.B. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS anterior.

Limitacions a l'abast que afecten l'opinió

Les limitacions a l'abast que s'han produït en la realització de la fiscalització que condicionen l'opinió financera d'aquest Informe són les següents:

1. L’Ajuntament no disposa d’un inventari valorat de béns i drets, tal com estableix la Regla 16 de l’INCL que, d’acord amb la legislació patrimonial, detalli de forma individualitzada els diversos elements que té comptabilitzats en el seu immobilitzat. No s’han pogut realitzar, per tant, les oportunes comprovacions sobre la composició i quantificació de l'immobilitzat no financer de l'exercici 2010, com tampoc del saldo que presenta l'epígraf de patrimoni.

2. L'Ajuntament no comptabilitza cap import en concepte d’amortitzacions de l’immobilitzat per la qual cosa incompleix la Regla 18 de la INCL. A més, per la falta d'un inventari actualitzat no s'ha pogut realitzar una estimació de l'import corresponent a l'amortització acumulada al tancament de l'exercici 2010 ni de la corresponent dotació d'aquest exercici.

3. No ha estat possible verificar la raonabilitat dels moviments que reflecteix la comptabilitat de l'Ajuntament en els comptes del subgrup "57. Tresoreria", ni de l'efecte sobre les contrapartides d'aquests moviments que són, d'acord amb la INCL, bàsicament els comptes de deutors i creditors de l'Entitat. La incorrecta utilització dels comptes esmentats, que no s'ajusta a allò que preveu la INCL, suposa una debilitat molt significativa del control intern de l’Ajuntament.

4. No ha estat possible verificar la raonabilitat del saldo inicial i final del compte "554. Cobraments pendents d’aplicació", dels moviments d'aquest compte ni de l'efecte sobre les contrapartides d'aquests moviments. L'Ajuntament ha aportat un detall extracomptable de la composició, al tancament de l'exercici 2010, del compte "554. Cobraments pendents d’aplicació", si bé aquest no coincideix amb el saldo, 1.003 milers d'euros, que presenta el compte esmentat. A més, els moviments comptabilitzats en aquest compte, d'acord amb el balanç de comprovació, 115.357 milers d'euros i 115.753 milers d'euros de moviment de deure i d'haver, respectivament, resulten desproporcionats i evidencien que la seva utilització no s'ajusta al que estableix la INCL.

5. No s’ha obtingut tota la informació que permeti tenir evidència suficient i adequada en relació amb l’efecte que els litigis i les reclamacions existents contra l'Ajuntament puguin tenir en el Compte general de l'exercici 2010, atès que l’Ajuntament no ha comptabilitzat cap provisió per a riscs i despeses i que l'informe dels Serveis Jurídics sobre els plets, litigis, demandes i reclamacions contra l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu que s’estiguin tramitant no permet determinar la potencial repercussió econòmica d'una sentència contrària a l'Ajuntament.

6. No ha estat possible quantificar l'import que hauria de figurar, al tancament de l'exercici 2010, com a saldo del compte "413. Creditors per operacions pendents d'aplicar al pressupost" per les obligacions derivades de despeses realitzades o bens i serveis rebuts que no s'han aplicat al pressupost, quan era procedent aquesta aplicació.

7. L’Ajuntament no porta una comptabilització ni un seguiment dels ingressos pluriennals, ni tampoc consta que es comptabilitzin de forma adequada i independent els compromisos de despesa amb càrrec a exercicis posteriors.

Excepcions financeres

Les excepcions financeres significatives sobre els comptes anuals de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu corresponents a l'exercici 2010 són les següents:

8. Les altes d'immobilitzat comptabilitzades, durant l'exercici 2010, en la partida "4. Altre immobilitzat material" de l’epígraf "III. Immobilitzat material", per import de 5.539 milers d’euros, per la seva naturalesa s’haurien d’haver registrat en la partida "2. Infraestructures i béns destinats a l’ús general", 2.216 milers d'euros, en la partida "2. Construccions", 2.105 milers d'euros, en la partida "3. Instal·lacions tècniques", 1.061 milers d'euros, i en la partida "1. Aplicacions informàtiques" de l’epígraf "II. Immobilitzat immaterial", 157 milers d’euros.

9. L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu té comptabilitzats drets pendents de cobrament, al tancament de l'exercici 2010, per import de 2.722 milers d'euros, sense que les entitats deutores tenguin reconegut el deute pendent de pagament.

10. La provisió per a insolvències dotada per l'Ajuntament, al tancament de l'exercici 2010, per import de 696 milers d'euros, està infravalorada com a mínim en 2.651 milers d'euros, fet que suposa una sobrevaloració de l'actiu, del resultat economicopatrimonial i del romanent de tresoreria per a despeses generals per aquest import.

11. L’import de les desviacions de finançament negatives de l'exercici i acumulades estan sobrevalorades en un import de 1.542 milers d'euros, fet que suposa una sobrevaloració del resultat pressupostari ajustat de l'exercici 2010 per aquest import.

12. La memòria dels comptes anuals no conté tota la informació exigida a la INCL, i presenta errors i incoherències amb altres estats que es detallen a l'apartat III.4.E. CONTINGUT DE LA MEMÒRIA.

Excepcions de compliment de la legalitat

Les excepcions de compliment de legalitat significatives sobre els comptes anuals de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu corresponents a l'exercici 2010 són les següents:

13. L’Ajuntament de Santa Eulària d’Es Riu no presenta, per a l’exercici 2010, la consolidació del seu pressupost inicial amb les previsions inicials de la societat mercantil, el capital de la qual pertany integrament a l'Ajuntament, cosa que incompleix el requisit estipulat a l’art 166.1.c del TRLRHL.

14. No consta que l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu hagi tramitat cap expedient de reconeixement extrajudicial de crèdit durant l’exercici 2010, tot i que s'han detectat despeses corresponents a exercicis anteriors que s'han imputat al pressupost de l'exercici, fet que suposa un incompliment de l'art. 176.1 del TRLRHL.

15. L’Ajuntament realitza un càlcul dels romanents de crèdit inicials compromesos i no compromesos, i finalment tots es qualifiquen com incorporables sense que constin adequadament justificades les condicions previstes a l'art. 182 del TRLRHL que resulten excepcions a la norma general que regula l'art. 175 del TRLRHL, en què s'estableix l'anul·lació de ple dret a la data de tancament de l'exercici dels crèdits no afectats al compliment d’obligacions reconegudes.

Opinió financera i de compliment de la legalitat

A causa de l'efecte molt significatiu de les limitacions a l'abast del treball descrites en els paràgrafs anteriors, no s'ha pogut obtenir evidència d'auditoria que proporcioni una base suficient i adequada per expressar una opinió d'auditoria. En conseqüència, no s'expressa opinió sobre els comptes anuals de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu corresponents a l'exercici 2010.

Amb independència del que s'indica en els paràgrafs anteriors, cal ressaltar les altres incidències detallades en els apartats I i III d'aquest Informe que, sense afectar de forma significativa la imatge fidel dels comptes anuals de l'Ajuntament corresponents a l'exercici 2010, han de ser tingudes en compte i, si escau, corregides pels òrgans responsables.

2. CONCLUSIONS DEL COMPLIMENT DE LA LEGALITAT

A. CONCLUSIÓ DEL COMPLIMENT DE LA LEGALITAT EN MATÈRIA DE SUBVENCIONS

Excepcions de compliment de la legalitat en matèria de subvencions

Com a resultat de la fiscalització efectuada, amb l'abast indicat en l'apartat I.3.B. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS, les excepcions significatives al principi de legalitat en matèria de subvencions detectades en la realització de la fiscalització, el detall de les quals s'inclou a l'apartat VI. SUBVENCIONS d'aquest informe, són les següents:

1. L’Ajuntament no ha aprovat el Pla Estratègic de Subvencions (art. 8 de l'LGS). Tampoc no consta que l'Ajuntament hagi subministrat la informació relativa a les subvencions atorgades a la base de dades nacional de subvencions (art. 20 de l'LGS i l’art. 36 de l'RGS).

2. L’assignació de subvencions directes suposa una excepció als principis generals de publicitat i concurrència (art. 22 de l'LGS), per la qual cosa s’ha de realitzar de forma restrictiva. Això no succeeix en aquest cas, en què les subvencions directes representen el 78,3% del total de l'activitat subvencionadora de l'exercici.

3. Les bases d'execució del pressupost que regulen l'atorgament de subvencions no tenen el contingut mínim establert per l'art. 17.3 de l'LGS sense que s'aprovin unes bases reguladores mitjançant una ordenança general de subvencions, ni una ordenança específica per a les diferents modalitats de subvencions (art. 17.2 de l'LGS).

4. No consta que l'Ajuntament hagi elaborat i implantat un pla d’actuació amb la finalitat de comprovar la realització, per part dels beneficiaris, de les activitats subvencionades (art. 85 de l'RGS).

5. A cap de les línies de subvencions ni a cap dels expedients de subvencions de concessió directa analitzats no consta l'informe de fiscalització prèvia de la despesa (art. 9.4. de l'LGS).

6. A cap del expedients de les dues línies de subvencions en règim de concurrència fiscalitzats, no consten les actuacions de la comissió avaluadora, relatives a l’estudi i avaluació de les sol•licituds d’acord amb els criteris de valoració establerts i l’emissió de la proposta de resolució (art. 24 de l’LGS). A més, tampoc no consta cap document que motivi la quantitat subvencionable a cada beneficiari establerta en funció de la documentació presentada per aquests (art. 25.2 de l'LGS).

7. A vuit expedients de subvencions directes fiscalitzats no consten les raons d’exclusió del principi de concurrència (art. 22.2 de l’LGS).

8. A tres expedients de subvencions directes fiscalitzats no consta l'acord de concessió. A més, a sis expedients de subvencions directes, inclosos aquests tres, no consten les condicions i els compromisos aplicables a l’ajuda concedida (art. 18 i art. 28 de l'LGS i 31 de l'RGS).

9. Tres dels expedients de les línies fiscalitzades i deu dels expedients de subvencions de concessió directa fiscalitzats presenten incidències en la justificació de la subvenció (art. 30 i 34 de l'LGS i art. 72 i 84 de l'RGS).

Conclusió del compliment de la legalitat en matèria de subvencions

L’activitat de les entitats de l’àmbit subjectiu, d'acord amb l’abast del treball abans assenyalat, referit únicament als 22 expedients de subvencions fiscalitzats (62,9% de l'import total), i excepte pel que s'ha indicat en els paràgrafs 1 a 9 anteriors, s'ha desenvolupat, en els aspectes significatius, de conformitat amb el principi de legalitat.

Amb independència del que s'indica en el paràgraf anterior, cal ressaltar els diversos incompliments de la normativa detallats en l'apartat VI. SUBVENCIONS d'aquest Informe que, sense afectar de forma significativa el compliment de la legalitat dels procediments de concessió de subvencions, han de ser tinguts en compte i, si escau, corregits pels òrgans responsables.

B. CONCLUSIÓ DEL COMPLIMENT DE LA LEGALITAT EN MATÈRIA DE CONTRACTES

Excepcions de compliment de la legalitat en matèria de contractació

Com a resultat de la fiscalització efectuada, amb l'abast indicat en l'apartat I.3.B. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS, les excepcions significatives al principi de legalitat en matèria de contractació detectades en la realització de la fiscalització, el detall de les quals s'inclou a l'apartat VII. CONTRACTACIÓ d'aquest informe, són les següents:

1. A nou expedients de contractació fiscalitzats, no consta la justificació dels criteris que es tindran en consideració per adjudicar el contracte (art. 93.4 de l’LCSP).

2. Hi ha un expedient tramitat per procediment negociat com a obra complementària en el qual no es compleixen les condicions per aquest tipus de tramitació (art. 155.b. de l'LCSP).

3. A set expedients fiscalitzats no consta l’informe de fiscalització prèvia de la Intervenció (art. 93 de l’LCSP), a quatre expedients no consta el certificat d'existència de crèdit (art. 93.3 de l’LCSP) i a set expedients no consta l’informe dels serveis jurídics sobre el plecs que regulen el procediment (art. 99.6 i DA segona de l’LCSP).

4. Hi ha dos expedients fiscalitzats en els quals, pel que fa als criteris avaluables mitjançant fórmules, la relativa al preu no resulta adequada ja que atorga la puntuació en funció de la mitjana. Així, el criteri previst penalitza les propostes que presenten un preu per davall de la baixa mitjana de les ofertes i no atorga la major puntuació a l'oferta més econòmica.

5. Hi ha dos expedients fiscalitzats en els quals l’avaluació dels criteris d'adjudicació es va practicar de forma conjunta, quan s'exigeix que en primer lloc s'avaluïn els criteris que depenen d’un judici de valor i, desprès, els que depenen de la mera aplicació de fórmules, fet del qual se n'ha de deixar constància documental (art. 134.2 de l’LCSP).

6. Hi ha quatre expedients fiscalitzats, corresponents a procediments negociats, en els quals no consta documentada l’actuació on s’articula la negociació dels aspectes econòmics i tècnics realitzada amb els licitadors que varen presentar oferta (art. 162 de l’LCSP).

7. Hi ha sis expedients de contractació fiscalitzats en els quals no consta ni a l'acta de recepció ni a cap altra documentació justificativa la realització de les millores oferides pels adjudicataris que es varen fer durant l’execució del contracte (art. 218 de l'LCSP).

8. La relació de contractes menors tramesa per l'Ajuntament no és exhaustiva ja que s'han detectat més factures, dels proveïdors dels contractes analitzats, que no estan incloses a la relació esmentada ni suportades pels contractes inclosos a les relacions certificades de contractes (no menors) tramitats pel corresponent procediment segons l'LCSP.

9. Hi ha tretze expedients relatius a operacions examinades per mostreig a l'apartat d'execució de despeses, en els quals es posa de manifest el fraccionament de l’objecte del contracte (art. 74 i art. 122 de l'LCSP).

10. Hi ha 254 operacions de reconeixement d'obligació de les quals els adjudicataris són comunitats de béns, entitats sense personalitat jurídica (art. 43.1 i 122.3 de l’LCSP).

Conclusió del compliment de la legalitat en matèria de contractació

L’activitat de les entitats de l’àmbit subjectiu, d'acord amb l’abast del treball abans assenyalat, referit únicament als 10 expedients dels contractes fiscalitzats (40,6% de l'import total), i excepte pel que s'ha indicat en els paràgrafs 1 a 10 anteriors, s'ha desenvolupat, en els aspectes significatius, de conformitat amb el principi de legalitat.

Amb independència del que s'indica en el paràgraf anterior, cal ressaltar els diversos incompliments de la normativa detallats en l'apartat VII. CONTRACTACIÓ d'aquest Informe que, sense afectar de forma significativa el compliment de la legalitat dels procediments de contractació del sector públic, han de ser tinguts en compte i, si escau, corregits pels òrgans responsables.

III. ESTATS CONSOLIDATS

Els estats consolidats següents són el resultat de la suma de les magnituds més significatives de cada un dels documents presentats per les entitats de l'àmbit subjectiu i les eliminacions de les relacions internes entre aquestes entitats. Les entitats de les quals s'han consolidat els estats comptables són les següents:

- Ajuntament de Santa Eulària des Riu

- Santa Eulària des Riu XXI, SA

- Consorci Mirall Santa Eulària des Riu

A continuació, figuren els estats consolidats següents:

- Balanç consolidat

- Compte del resultat economicopatrimonial consolidat

- Resultat pressupostari consolidat (*)

(*) En el resultat pressupostari consolidat, la liquidació pressupostària de la societat mercantil Santa Eulària des Riu XXI, SA ha estat elaborada per l'SCIB sobre una classificació de les despeses i els ingressos meritats i de les operacions amb l'immobilitzat i de finançament incloses en els seus comptes anuals corresponents a l'exercici 2010, ja que aquesta entitat no disposa de pressupost administratiu ni de la consegüent liquidació.

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU 2010. BALANÇ CONSOLIDAT. ADMINISTRACIÓ GENERAL, SOCIETAT MERCANTIL I CONSORCI MIRALL (en milers d'euros)

ACTIU

Import

PASSIU

Import

A) IMMOBILITZAT

69.726

A) FONS PROPIS

61.278

I. Inversions destinades a l'ús general

33.414

I. Patrimoni

-13.950

   1. Terrenys i béns naturals

2.912

   1. Patrimoni

14.937

   2. Infraestructures i béns destinats a l'ús gral.

30.402

      - Ajuntament de Santa Eulària des Riu

14.937

   3. Béns comunals

100

   6. Patrimoni lliurat a l'ús general

-28.886

II. Immobilitzacions immaterials

347

III. Resultats d'exercicis anteriors (*) (**)

67.048

   1. Aplicacions informàtiques

347

IV. Resultats de l'exercici

8.180

III. Immobilitzacions materials

34.764

   1. Terrenys

4.527

   2. Construccions

14.009

C) CREDITORS A LLARG TERMINI

32.094

   3. Instal·lacions tècniques 

5.874

II. Altres deutes a llarg termini

32.094

   4. Altre immobilitzat

11.207

   1. Deutes amb entitats de crèdit

32.094

   5. Amortitzacions

-852

VI. Inversions financeres permanents

1.200

   1. Cartera de valors a ll/t

1.200

C) ACTIU CIRCULANT

29.159

D) CREDITORS A CURT TERMINI

5.513

II. Deutors

15.240

II. Altres deutes a curt termini

1.196

   1. Deutors pressupostaris

15.830

   1. Deutes amb entitats de crèdit

   4. Administracions públiques

74

   2. Altres deutes

317

   5. Altres deutors

33

   4. Fiances i dipòsits c/t

878

   6. Provisions

-696

III. Creditors

4.317

III. Inversions financeres temporals

2.500

   1. Creditors pressupostaris

2.937

   1. Cartera de valors a c/t

6

   2. Creditors no pressupostaris

54

   2. Altres inversions i crèdits a c/t

2.494

   4. Administracions públiques

320

IV. Tresoreria

11.419

   5. Altres creditors

1.006

TOTAL ACTIU

98.885

TOTAL PASSIU

98.885

(*) S'ha realitzat l'eliminació inversió - patrimoni net i, per tant, s'ha compensat la inversió financera de l'Ajuntament contra el patrimoni net de la societat Santa Eulària des Riu XXI, SA. No obstant això, en el patrimoni net de la societat figuren aportacions de socis per import de 482 milers d'euros que no figuraven comptabilitzades a l'actiu de l'Ajuntament com a més valor de la participació a l'esmentada societat i, per això, s'ha acumulat aquest import dins l'epígraf "III. Resultats d'exercicis anteriors."

(**) El Consorci Mirall Santa Eulària des Riu, a 31 de desembre de 2010, presenta dins el patrimoni net un import de 1.451 milers d'euros a l'epígraf "II. Reserves" i un import de -1.926 milers d'euros a l'epígraf "III. Resultats d'exercicis anteriors", ambdós imports s'han acumulat dins l'epígraf "III. Resultats d'exercicis anteriors."

 

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU 2010. COMPTE DEL RESULTAT ECONOMICOPATRIMONIAL CONSOLIDAT. ADMINISTRACIÓ GENERAL, SOCIETAT MERCANTIL I CONSORCI MIRALL (en milers d'euros)

DEURE

Import

HAVER

Import

A) DESPESES

26.174

A) INGRESSOS

34.354

3. Desp. de func. dels serv. i prest. soc.

23.936

1. Vendes i prestació de serveis

1.039

    a) Despeses de personal

8.640

    b) Prestació de serveis

1.039

        a.1) Sous, salaris i assimilats

6.625

        b.1) Prestació serveis en règim dret privat

471

        a.2) Càrregues socials

2.015

        b.2) Preus públics per prestació de serveis

569

    c) Dotacions per a amortitz. d'immobilitzat

403

3. Ingressos de gestió ordinària

20.422

    d) Variació provisions de tràfic

-204

    a) Ingressos tributaris

20.342

    e) Altres despeses de gestió

14.663

        a.1) Imposts propis

13.005

    f) Despeses financeres i similars

434

        a.3) Taxes

7.318

        a.4) Contribucions especials

18

        a.5) Altres ingressos tributaris

0

    b) Ingressos urbanístics

80

4. Altres ingressos de gestió ordinària

2.166

    c) Altres ingressos de gestió

1.450

     f) Altres interessos i ingressos similars

716

4. Transferències i subvencions

1.304

5. Transferències i subvencions

10.717

    a) Transferències i subvencions corrents

1.005

    a) Transferències corrents

6.381

    b) Transferències i subvencions de capital

299

    b) Subvencions corrents

792

    c) Transferències de capital

3.350

    d) Subvencions de capital

195

5. Pèrdues i despeses extraordinàries

934

6. Beneficis i ingressos extraordinaris

10

    e) Despeses i pèrdues d'altres exercicis

934

    d) Ingressos i beneficis d'altres exercicis

10

ESTALVI

8.180

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU 2010. RESULTAT PRESSUPOSTARI CONJUNT ADMINISTRACIÓ GENERAL, ORGANISMES AUTÒNOMS I ENS QUE EN DEPENEN (en milers d'euros)

DRETS RECONEGUTS

Import

OBLIGACIONS  RECONEGUDES

Import

1. Imposts directes

10.750

1. Despeses de personal

8.640

Administració general de l'Ajuntament

10.750

Administració general de l'Ajuntament

8.426

Santa Eulària des Riu XXI, S.A. (*)

214

2. Imposts  indirectes

2.255

Administració general de l'Ajuntament

2.255

2. Despeses corrents en béns i serveis

14.659

Administració general de l'Ajuntament

14.089

3. Taxes, preus públics i altres ingressos

9.975

Santa Eulària des Riu XXI, S.A. (*)

570

Administració general de l'Ajuntament

9.841

Santa Eulària des Riu XXI, S.A. (*)

134

3. Despeses financeres

434

Administració general de l'Ajuntament

199

4. Transferències corrents

7.222

Santa Eulària des Riu XXI, S.A. (*)

235

Administració general de l'Ajuntament

7.222

Consorci Pla Mirall Santa Eulària

1

Consorci Pla Mirall Santa Eulària

0

4. Transferències corrents

1.005

5. Ingressos patrimonials

533

Administració general de l'Ajuntament

1.005

Administració general de l'Ajuntament

105

Santa Eulària des Riu XXI, S.A. (*)

428

6. Inversions reals

9.515

Administració general de l'Ajuntament

8.609

6. Alienació d’inversions  reals

Santa Eulària des Riu XXI, S.A. (*)

906

Administració general de l'Ajuntament

7. Transferències de capital

299

7. Transferències de capital

3.545

Administració general de l'Ajuntament

299

Administració general de l'Ajuntament

3.351

Consorci Pla Mirall Santa Eulària

194

8. Actius financers

15

Administració general de l'Ajuntament

15

8. Actius financers

47

Administració general de l'Ajuntament

47

9. Passius financers

1.169

Administració general de l'Ajuntament

178

9. Passius financers

6.543

Santa Eulària des Riu XXI, S.A. (*)

517

Administració general de l'Ajuntament

6.000

Consorci Pla Mirall Santa Eulària

475

Santa Eulària des Riu XXI, S.A. (*)

543

TOTAL DRETS RECONEGUTS

40.870

TOTAL OBLIGACIONS RECONEGUDES

35.737

RESULTAT POSITIU 2010

5.134

(*) Les dades de la liquidació pressupostària de la societat mercantil Santa Eulària des Riu XXI, SA han estat elaborades per l'SCIB d'acord amb la informació continguda en els seus comptes anuals de l'exercici 2010.

IV. RECOMANACIONS

- Registrar els moviments de tresoreria d'acord amb la INCL, reflectint en els comptes de caixa i de bancs i institucions de crèdit únicament els moviments que es corresponen amb fluxos d'efectiu.

- Confeccionar un inventari de béns i drets que, de conformitat amb la legislació patrimonial, detalli de forma individualitzada els diversos elements de l'immobilitzat i conciliar-lo amb els actius comptabilitzats, realitzar els ajustaments necessaris i, si escau, practicar les correccions valoratives que calguin amb la finalitat de conèixer en tot moment el valor net comptable individualitzat dels béns que integren l’immobilitzat de la corporació.

- Estimar i comptabilitzar l'amortització comptable corresponent als béns classificats com a immobilitzat material i immobilitzat immaterial.

- Classificar adequadament els elements de l'immobilitzat i registrar les baixes d'acord amb la normativa comptable d'aplicació a l'Ajuntament.

- Valorar adequadament la participació de l’Ajuntament en el capital de la societat mercantil Santa Eulària des Riu, SA.

- Analitzar, depurar i regularitzar els epígrafs corresponents als deutors, pressupostaris i extrapressupostaris, reconèixer l’efecte d’aquest procediment tant en l’aspecte patrimonial com en el pressupostari i, per últim, ajustar el saldo relatiu a la provisió per insolvències.

- Dotar la corresponent provisió per a riscs i despeses per l'import estimat per tal de fer front a les responsabilitats, probables o certes, procedents de litigis en curs, indemnitzacions o altres obligacions pendents de quantia indeterminada.

- Comptabilitzar, al tancament de cada exercici, totes les obligacions pendents d'aplicar al pressupost i procurar que l'import d'aquestes no sigui significatiu.

- Analitzar i conciliar els saldos amb les entitats dependents al tancament del període econòmic, amb l’objectiu d'aconseguir que existeixi equivalència en els saldos.

- Realitzar les anotacions comptables pertinents per tal de corregir les incidències exposades i procurar la seva detecció i esmena en exercicis posteriors.

- Adoptar les mesures oportunes per tal de complir amb la normativa d'estabilitat pressupostària.

- Vetllar per l’adequada ordenació i instrumentació dels expedients de modificació de crèdits.

- Desenvolupar els procediments interns en matèria de contractació amb la finalitat d’assegurar el compliment dels principis rectors de la contractació pública.

- Realitzar les anotacions comptables adients per tal de corregir les incidències exposades, a l’efecte de garantir la fiabilitat de la informació i la representativitat dels comptes.

- Registrar, com a mínim al tancament de l'exercici, les obligacions no vençudes derivades de despeses meritades durant el mateix exercici en el compte "411. Creditors per despeses meritades" o, si escau, en el compte "413. Creditors per operacions pendents d'aplicar al pressupost" quan no s’ha produït la seva aplicació a pressupost, tot i ser aquesta procedent.

- Revisar els saldos dels pressuposts tancats i, si escau, tramitar i aprovar els corresponents expedients de regularització dels drets pendents de cobrament i d'obligacions pendents de pagament d'exercicis anteriors.

- Comptabilitzar els compromisos d'ingrés que tenguin repercussió en pressuposts d'exercicis posteriors, per tal d'informar d'aquests a la memòria i per tenir la informació adient per a l'elaboració dels pressuposts futurs.

- Incloure tots els compromisos de despesa imputables a pressuposts d'exercicis posteriors.

- Calcular acuradament les desviacions de finançament dels projectes de despeses amb finançament afectat.

- Completar la memòria amb la informació referent als aspectes en els quals s'han exposat mancances.

- Implantar els mecanismes de control intern necessaris per garantir la fiabilitat dels registres comptables, l’adequada elaboració dels comptes anuals i la protecció dels actius de les entitats.

- Realitzar les anotacions comptables per tal de corregir les incidències exposades i procurar la seva detecció i esmena en exercicis posteriors.

- Realitzar conciliacions periòdiques de les transferències i dels saldos pendents entre les entitats dependents i l'Ajuntament.

En matèria de subvencions:

- Elaborar i aprovar anualment el Pla Estratègic de Subvencions i un sistema de control i avaluació dels resultats de la seva aplicació.

- Aprovar unes bases reguladores de les subvencions de l'Ajuntament en el marc de les bases d'execució del pressupost, mitjançant una ordenança general de subvencions o una ordenança específica per a les diferents modalitats de subvencions.

- Portar un registre de subvencions, com a instrument de publicitat, transparència i control.

- Determinar amb precisió l’objecte, determinar-ne la utilitat pública i l’interès social i la finalitat perseguida.

- Atorgar subvencions directes únicament en aquells casos en què estigui realment justificada la raó d’aconseguir els objectius mitjançant l’exclusió del principi de concurrència i deixar-ho acreditat a l’expedient.

- Deixar constància, si escau, de la realització de la fiscalització prèvia de la despesa així com del certificat d’existència de crèdit.

- Regular en tots els casos el règim jurídic, les condicions i els compromisos que correspon complir als beneficiaris i, en particular, la presentació del compte justificatiu.

- Detallar en els convenis relatius a subvencions totes les dades i els requisits establerts per la normativa aplicable.

- Realitzar, excepte per raons extraordinàries i adequadament justificades, el pagament de les obligacions mitjançant transferència bancària o, si escau, per xecs nominatius no a l'ordre.

- Efectuar un estricte seguiment dels resultats obtinguts i de la justificació dels ajuts atorgats (cal requerir la justificació de l'import total de l’activitat objecte de subvenció i no tan sols la justificació de la quantia subvencionada, així com el suport del pagament) i, si escau, incoar el corresponent procediment de reintegrament.

En matèria de contractació:

- Justificar adequadament la necessitat que es pretén satisfer amb la prestació objecte del contracte, així com el procediment i la forma d'adjudicació elegits.

- Complir adequadament amb les actuacions relatives a l'informe previ sobre el preu del contracte, a l'existència de crèdit adequat i suficient i a la fiscalització prèvia de l'expedient.

- Justificar adequadament els criteris que es tindran en compte per adjudicar el contracte i la seva puntuació, considerant la totalitat dels components significatius d’una oferta per definir aquests criteris d’adjudicació.

- Deixar constància a l’expedient de la preparació i aprovació de tots els documents essencials del procediment.

- Vetllar per tal que en el procediment d’anàlisi i puntuació de les ofertes presentades, mitjançant el desenvolupament dels criteris d’adjudicació, la proposta d’adjudicació recaigui sobre l’oferta més avantatjosa.

- Deixar constància de l'anàlisi de la documentació que acredita la capacitat i solvència econòmica, financera i tècnica dels empresaris que presenten ofertes, en particular la documentació corresponent a l'adjudicatari.

- Definir els llindars que, com a mínim, correspongui complir en els casos en què s'exigeixi, per acreditar la solvència econòmica, financera i tècnica, el conjunt de mitjans genèrics regulats en els art. 64 i següents de l'LCSP.

- Justificar adequadament, en els casos que calgui, les raons que emparen el retard en l’execució de l’objecte del contracte.

- Establir un mecanisme de control i registre dels contractes menors.