Secció III. Altres disposicions i actes administratius
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 2741
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears de 15 de març de 2017, de publicació del resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe núm. 113/2016 consolidat dels comptes generals de les entitats locals corresponent a l’exercici 2013
L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears regula els informes o memòries de fiscalització i en preveu la seva tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, així com la seva publicació al BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta Institució haurà de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.
Mitjançant acord del Consell de la Sindicatura de 11 de març de 2016 es va aprovar l’Informe 113/2016 consolidat dels comptes generals de les entitats locals corresponent a l’exercici 2013.
En data 7 de febrer 2017, la presidenta del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s’havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de dia 14 de juny de 2016.
Per tot l’anterior i d’acord amb el que preveuen la Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes
Resolc
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els resultats de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe núm. 113/2016 consolidat dels comptes generals de les entitats locals corresponent a l’exercici 2013, que s’adjunta com a annex.
Palma, 15 de març de 2017
Síndic major
Joan Rosselló Villalonga
ANNEX
INFORME NÚM. 113/2016 CONSOLIDAT DELS COMPTES GENERALS DE LES ENTITATS LOCALS CORRESPONENT A L’EXERCICI 2013
I. INTRODUCCIÓ
1. PRESENTACIÓ
L'article 82 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que correspon a la Sindicatura de Comptes la fiscalització externa de l'activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears.
La Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula aquesta institució.
L'article 18 del Reglament de règim interior de la Sindicatura estableix que el Programa anual d'actuacions ha d'incloure, obligatòriament, un informe sobre la rendició de comptes de les entitats locals i els altres organismes, empreses i entitats que integren el sector públic. En compliment d'aquest mandat s'emet l'Informe consolidat dels comptes generals de les entitats locals corresponent a l'exercici 2013, previst en els programes d'actuacions per als anys 2014 i 2015.
Segons l'article 27 de l'esmentat Reglament, es tracta d'un informe de caràcter general.
D'acord amb les Directrius tècniques aprovades pel Consell de la Sindicatura el 30 d'octubre 2014, aquest Informe consisteix en una revisió limitada i formal de la rendició de comptes de les corporacions locals i els altres organismes, empreses i entitats que integren el sector públic local balear, i té com a objectiu mostrar informació consolidada del contingut dels comptes retuts. S'ha de fer palès que no es tracta, en cap cas, d'un informe de fiscalització dels comptes generals de les entitats locals considerats individualment.
Els treballs de fiscalització s'han dut a terme a les dependències de la Sindicatura de Comptes. La data de finalització dels treballs de camp ha estat el mes de setembre de 2015.
2. OBJECTIUS
Els objectius generals de l'Informe són els següents:
- Verificar el compliment de la normativa vigent amb relació a la formació, l'aprovació i la rendició dels comptes.
- Determinar la integritat dels comptes anuals exigits per la normativa, si s'ajusten als models establerts, i si contenen tota la documentació exigida.
- Verificar la coherència interna de la informació dels comptes i assenyalar les incidències que s'hi detectin.
- Analitzar les principals magnituds pressupostàries, econòmiques i financeres consolidades del sector públic local de les Illes Balears i la seva evolució.
- Verificar el compliment de l'obligació de remetre les relacions de contractes i presentar una visió conjunta de la contractació realitzada.
No és objectiu d'aquest Informe fer un examen exhaustiu de cadascun dels comptes retuts. Es tracta de fer una revisió limitada, per mostrar les xifres consolidades del conjunt de les corporacions locals i, així mateix, exposar les observacions i les incidències detectades en els diversos documents que integren els comptes. S'hi inclouen les conclusions i les recomanacions de caràcter general que es consideren adients.
3. ÀMBIT SUBJECTIU
L'àmbit subjectiu està integrat pels 67 municipis de les Illes Balears (66 ajuntaments i 1 consell insular), 7 mancomunitats, 1 entitat local menor i 59 entitats dependents actives (36 organismes autònoms, 22 societats mercantils de capital íntegrament propietat d'aquestes corporacions i 1 entitat pública empresarial). És a dir, es tracta de 134 entitats en total.
El Consell Insular de Formentera, constituït el 2007, i que va comptar per primera vegada amb pressupost propi l'any 2008, als efectes d'aquest Informe rebrà el mateix tractament que un ajuntament, com a entitat representativa del respectiu municipi, per tal d'integrar les dades de tots els municipis de les Illes Balears, malgrat que les competències que exerceix no siguin exactament les mateixes que la resta d'ajuntaments. A més, s'ha de fer constar que, per la seva poca rellevància en termes econòmics, s'agrega l’únic municipi de l'Illa de Formentera als ajuntaments d'Eivissa.
La variació respecte de l'exercici anterior correspon a la liquidació dels organismes autònoms següents:
- Patronat Municipal de Turisme (Llucmajor)
- Patronat Municipal d'II·luminació Ornamental (Palma de Mallorca)
- Patronat Llegat Weyler (Palma de Mallorca)
- Institut Municipal de Turisme (Palma de Mallorca)
I de les següents societat mercantil i EPE:
- Ciutadella Turisme (CITUR)
- Empresa Municipal de Serveis de Montuïri, SL
- EPE Funerària Municipal de Sóller
Els organismes autònoms inclosos són 36, tot i que, a més, n'hi ha 4 d'inactius, que són els següents:
- Museu d'Inca
- Inca Ràdio
- Patronat Ca ses Monges (Petra)
- Museu d'Art Contemporani (sa Pobla)
En els annexos I.1, I.2, I.3 i I.4, del tom II, consta el detall per entitats.
Les dades de població corresponen a les de la població de dret a 1 de gener de 2014 que figuren a la base de dades de la plataforma per a la rendició telemàtica, i s'han extret de l'INE.
Estan exclosos de l'àmbit subjectiu de l'Informe els consells insulars, llevat del de Formentera atès que actua també com a ajuntament del municipi, les empreses públiques el capital de les quals no és 100 % propietat de les corporacions locals, i els consorcis i les fundacions amb participació pública local, atès que no totes aquestes entitats han retut els comptes anuals de l’exercici 2013 a través de la plataforma per a la rendició telemàtica.
4. ÀMBIT TEMPORAL
L'àmbit temporal és l'exercici 2013.
S'han inclòs els comptes de 2013 rebuts fins a dia 30 de novembre de 2014 (a l'Informe de 2012 es varen incloure els rebuts abans del 15 de desembre 2013). A partir de l'esmentada data no s'han introduït dades de cap altre compte general per poder redactar l'Informe. Cal destacar que tampoc s'ha retut cap altre compte general corresponent a l'exercici 2013 des d'aquesta data fins al dia de l'aprovació provisional d'aquest Informe.
Així mateix, es fan comparacions amb exercicis anteriors a fi de facilitar la comprensió de l’evolució anual de les entitats locals.
Respecte a la informació de les relacions de contractes de l'exercici 2013, s'hi han inclòs les relacions rebudes fins a dia 31 d'agost de 2015.
5. ÀMBIT OBJECTIU
Per tenir una visió completa de la situació real del sector públic local de les Illes Balears és necessari agrupar la informació comptable de tots els ens que el formen sense segregar per tipus d'entitat. Aquest procés, per obtenir la millor aproximació a la imatge fidel de la situació economicofinancera del sector públic local, s'ha de realitzar mitjançant tècniques de consolidació comptable.
Cap dels ajuntaments de l'àmbit subjectiu de l'Informe que tenen entitats dependents no ha retut uns estats comptables anuals consolidats, malgrat la possibilitat prevista a l'art. 209.4 del TRLRHL. Això ha portat a l'SCIB a elaborar uns estats comptables consolidats dels ajuntaments, que es recullen al tom II i que posteriorment han servit per elaborar els estats de l’apartat «III. Dades consolidades» de l'informe, d'acord amb el procés que s'explica a l'apartat 7. Metodologia, de la introducció d'aquest Informe.
6. ABAST
La documentació relativa al compte general de cada entitat local ha estat tractada i analitzada individualment.
Els estats dels comptes generals objecte d'aquest treball són els enumerats a la INCL, a més de l'estat de fluxos d'efectiu (encara no inclòs a la normativa comptable aplicable a l'Administració local i que s'ha elaborat a partir de les dades del balanç de situació i del compte de resultats de les entitats incloses a la consolidació). S'han detectat i exposat les principals incidències d'aquests estats, que es detallen a l'annex IV del tom II. Únicament s'han tingut en consideració els documents tramesos en fitxers XML, amb independència, en general, del que puguin contenir els fitxers PDF.
Sobre aquestes incidències no s'ha aplicat un llindar de materialitat i, per això, s'han exposat sense valorar la seva importància relativa respecte a les dades agregades ni respecte als comptes de la corporació local en els quals s'han detectat.
Les entitats que no han retut els comptes no figuren en els diferents apartats i quadres d'incidències, sinó, únicament, en els dedicats a reflectir aquest incompliment.
Les anàlisis comparatives amb l'exercici anterior s'han realitzat sobre les dades consolidades de les corporacions locals corresponents a l'exercici 2012, elaborades per l’SCIB i seguint els mateixos criteris dels punts 1 i 2 descrits a l'aparat següent de metodologia, a partir de la informació inclosa, a efectes comparatius, en el compte general de l'exercici 2013.
Així mateix, es presenta una fitxa resum dels estats i dels indicadors de cada una de les entitats que han retut els comptes anuals (annexos del tom III), elaborada sobre les dades que consten a la plataforma de rendició telemàtica, amb independència de les que puguin contenir els fitxers PDF.
Respecte a la informació sobre l'activitat contractual del conjunt de les entitats locals de les Illes Balears, aquesta s'ha elaborat a partir de les dades extretes de les relacions de contractes trameses a la Sindicatura per aquestes entitats relatives a l'exercici 2013.
Per tot això, aquest treball consisteix només en una revisió limitada dels comptes que han retut les entitats locals, atès que no es fa, en cap cas, una fiscalització de cadascun dels comptes integrants del compte general de les corporacions locals i, per tant, no se segueixen normes i procediments de fiscalització del sector públic generalment acceptats, que impliquen una auditoria completa d'aquests.
7. METODOLOGIA
Les unitats monetàries de les xifres s'han expressat en milers d'euros en els quadres agregats (excepte que s'especifiqui el contrari), amb el format de visualització de zero decimals.
Internament, s'ha treballat amb les xifres en euros i en cèntims d'euro conservant la totalitat de les xifres. Es fa constar la xifra 0 quan l'import és de 0,01 euros a 500 euros. La coherència interna és absoluta, tot i que, si només es consideren les xifres que figuren a l'Informe, apareixen en alguns casos diferències degudes al format de visualització de les dades per l'arrodoniment dels imports.
Els annexos que mostren els diversos estats consolidats (annexos de l'apartat III del tom II) i les fitxes individuals de cada un dels ens (annexos del tom III) es presenten en euros sense decimals.
ELABORACIÓ DE DADES CONSOLIDADES
L'elaboració de l'apartat «III. Dades consolidades» de l'informe s'ha fet en tres fases, que són les següents:
1. Elaboració dels estats comptables consolidats individuals
A la primera fase s'han elaborat uns estats comptables anuals consolidats, amb dades comparatives de l'exercici anterior, de cada un dels ajuntaments de l'àmbit subjectiu de l'Informe amb les entitats dependents que integren el seu compte general, excepte les quaranta corporacions locals que no tenen ens dependents (detall a l'annex III del tom II, Annex III, 2.1. Estats consolidats de les entitats locals). L'ELM de Palmanyola s'ha consolidat amb l'ajuntament del municipi al qual correspon, que és Bunyola.
Per elaborar aquests estats anuals consolidats, ha estat necessari homogeneïtzar prèviament la informació comptable, agregar els estats comptables individuals i practicar les eliminacions adients segons la informació inclosa en els comptes individuals retuts de cada entitat del perímetre de consolidació; per això, podria haver-hi més eliminacions per practicar que podrien reduir el total d'actiu i de passiu o de despeses i d'ingressos, tant pressupostaris com econòmics patrimonials, però que no modificarien els resultats corresponents als exercicis 2013 i 2012.
L'existència de comptes anuals elaborats d'acord amb marcs normatius diferents, ajuntaments i organismes autònoms segons la INCL, i societats mercantils i EPE segons el PGC, ha suposat que el procés d'homogeneïtzació prèvia hagi requerit la realització d'ajusts i reclassificacions en els diferents estats comptables afectats, i també l'elaboració d'estats comptables inexistents en el PGC, com és una liquidació del pressupost per a les societats mercantils i EPE. L'estat de fluxos d'efectiu s'ha recalculat pel mètode indirecte sense tenir en compte les dades que han inclòs en els seus comptes anuals les societats mercantils, amb la finalitat de mantenir la coherència global en la seva formulació.
El criteri per realitzar les eliminacions de les transaccions i els saldos entre les entitats del perímetre de consolidació és el d'eliminar el menor import coincident d'acord amb el que estableix la IGAE en el seu document de consolidació. En els casos en què hi ha hagut dubtes en la identificació dels saldos i de les transaccions internes, s'han considerat com a més fidedignes les dades dels comptes anuals auditats per un professional extern.
També s'han realitzat ajusts per les diferències més significatives detectades pel procés de validació de comptes anuals de la plataforma de rendició telemàtica i de les quals tenen coneixement els comptedants. L'estat comptable amb més incidències és el de l'endeutament, del qual alguns ajuntaments de l'àmbit subjectiu no informen correctament.
Una vegada elaborats els estats comptables consolidats de cada un dels ajuntaments amb les entitats dependents que integren el seu compte general, aquests s'han agregat als estats comptables dels ajuntaments que no tenen ens instrumentals. L'agregació inicial s'ha fet per illes.
2. Consolidació dels estats comptables de les mancomunitats
Els estats resultants de la fase anterior s'han consolidat amb les dades dels comptes generals de les mancomunitats amb l'eliminació de les transaccions i els saldos adients, d'acord amb els criteris descrits a l'apartat anterior. El marc normatiu comú entre mancomunitats i ajuntaments ha fet innecessari en aquest cas homogeneïtzar la informació.
3. Anàlisi dels estats comptables consolidats
A la tercera fase s'han analitzat els estats comptables consolidats i, a partir d'aquests, s'han calculat els indicadors i s'han extret les conclusions i les recomanacions oportunes.
Les anàlisis comparatives amb l'exercici anterior s'han realitzat sobre les dades consolidades de les corporacions locals corresponents a l'exercici 2012, elaborades per l'SCIB i seguint els mateixos criteris dels apartats 1 i 2 anteriors, a partir de la informació inclosa, a efectes comparatius, en el compte general de l’exercici 2013.
A més, s'han de tenir en compte els aspectes següents:
- En l'eliminació inversió-patrimoni net no s'han calculat les diferències de primera consolidació per la diferència entre el valor comptable de la participació al capital o patrimoni de l'entitat depenent que posseeixi la corporació i la part proporcional del patrimoni net representativa de la participació al capital o patrimoni de l'entitat depenent en la data d'adquisició de les mateixes, ja que totes les entitats dependents consolidades varen ser constituïdes únicament per les corporacions locals respectives.
- Tampoc no s'han hagut de valorar les participacions de socis externs, ja que totes les entitats dependents consolidades pertanyen íntegrament a les corporacions locals corresponents.
8. LIMITACIONS
L'Informe s'ha elaborat amb les dades trameses per les entitats locals a la plataforma per a la rendició telemàtica dels comptes, desenvolupada en el marc del conveni subscrit entre el Tribunal de Comptes i diversos organismes de control extern d'àmbit autonòmic, en l'entorn de les característiques tècniques fixades per la IGAE.
Les principals limitacions al treball realitzat són les que fan referència als aspectes següents:
- La falta de rendició dels comptes anuals d'algunes entitats o de la seva tramesa incompleta, atès que no totes les entitats locals han complert l'obligació de retre els comptes a la Sindicatura abans de la data límit prevista per elaborar aquest Informe, 30 de novembre de 2014 (per a una relació detallada, vegeu l'apartat II.1). En alguns casos s'han presentat els fitxers que contenen els comptes i els estats de manera incompleta, circumstància que ha donat lloc a la reclamació corresponent per part de l'SCIB (per exemple, només si el compte general no conté els comptes anuals d'una entitat dependent, si no s'han tramès els fitxers amb informació addicional exigida, si presenten estats de la memòria en blanc o amb zero, si no s'adjunta la documentació complementària exigida en la normativa aplicable, etc.).
- En determinats casos el perímetre de consolidació dels grups d'entitats consolidables no inclou totes les entitats que s'integren dins de l'àmbit de control de cada ajuntament, atès que hi ha ens que, tot i estar controlats per les corporacions locals de l'àmbit subjectiu, no formen part del Compte general i no reten els comptes anuals mitjançant la plataforma de rendició telemàtica. Aquestes entitats són bàsicament consorcis, fundacions i algunes societats mercantils participades indirectament per les corporacions locals.
- Les incoherències dels imports de les transaccions i els saldos entre l'ajuntament i els seus ens dependents, i entre els mateixos ens instrumentals, contingudes en els comptes anuals individuals d'aquestes entitats.
- Les incoherències dels imports de les transaccions i els saldos entre els ajuntaments i les mancomunitats, contingudes en els comptes anuals individuals d'aquestes entitats.
- La consolidació s'ha realitzat amb la informació inclosa en els comptes anuals de les entitats consolidades i no s'ha sol•licitat informació addicional sobre determinades operacions realitzades entre aquestes entitats, durant l'exercici 2013 i en exercicis anteriors, que hagi permès realitzar determinades eliminacions de manera més acurada.
- Les incidències en els comptes anuals retuts que es detallen a l'annex IV del tom II, especialment per incoherències numèriques entre els diferents estats comptables retuts.
9. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS
D’acord amb l’article 30.c del Reglament de la Sindicatura, un cop aprovat provisionalment l’lnforme, s'ha tramès als comptedants de les entitats locals, perquè poguessin formular les al·legacions i presentar els documents que consideressin adients.
Només han presentat al·legacions l'Ajuntament d'Alaior, l'Ajuntament d'Andratx, l'Ajuntament de Campos i l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia (que s'adjunten al tom I), les quals, una vegada analitzades, han estat estimades en part.
II. RENDICIÓ DE COMPTES
El Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i la Llei de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears fixen el termini de què disposen les corporacions locals per retre els comptes de 2013. Han complert el termini quaranta-nou corporacions (vegeu l'annex II.1 del tom II): quaranta-quatre ajuntaments, quatre mancomunitats i l'entitat local menor de Palmanyola (l'exercici 2012 el varen retre en termini cinquanta-quatre corporacions).
La rendició del compte general en termini és un element fonamental per a la publicitat i la transparència de la gestió pública.
Han retut comptes 74 de les 75 corporacions locals existents, la qual cosa representa el 98,7 % d'aquestes entitats (percentatge idèntic al de l'exercici 2012 i al de l'exercici 2011), i 52 de les 59 entitats dependents, cosa que suposa el 88,1 % (percentatge inferior al 93,9 % de l'exercici 2012 i al 94,3 % de l'exercici 2011); no s'han considerat, a l'efecte d'aquest percentatge, els organismes autònoms dependents inactius, que són 4.
Els comptes retuts abans del 30 de novembre de 2014 (cal destacar que aquesta data s'ha avançat 15 dies respecte de l'Informe agregat de l'exercici 2012, i així i tot s'ha mantingut el nivell de la rendició, fent remarcable l'esforç realitzat per les corporacions) s'han inclòs i tractat en aquest lnforme. No s'ha retut cap compte general corresponent a l'exercici 2013 després d'aquesta data.
L'única corporació local que, a 30 de novembre de 2014 i a la data d'aprovació d'aquest Informe, no ha retut el compte general corresponent a l'exercici 2013 i ha incomplert l'obligació establerta en el TRLRHL i la LSCIB, és la següent:
- Mancomunitat de Tramuntana
Les entitats dependents de les corporacions locals que formen part del seu Compte general i que no han retut els comptes anuals corresponents a l'exercici 2013 són les següents:
- SM Andratx Siglo XXI, SA
- Capdepera Segle XXI, SA
- Iniciativas M. Vila, SA (Eivissa)
- Emp. Mun. Servicios 2002, SL (Pollença)
- Obres i Serveis Sant Antoni 2005, SA
- EPE Sóller 2010
- Fita 2020, SL (Vilafranca de Bonany)
Les vint-i-cinc corporacions locals que han retut el Compte general de l'exercici 2013 fora de termini són les següents:
- Ajuntament d’Artà
- Ajuntament de Banyalbufar
- Ajuntament de Binissalem
- Ajuntament de Búger
- Ajuntament de Calvià
- Ajuntament d'Eivissa
- Ajuntament d'Escorca
- Consell Insular de Formentera
- Ajuntament de Llubí
- Ajuntament de Llucmajor
- Ajuntament de Mancor de la Vall
- Ajuntament de Maó
- Ajuntament de Maria de la Salut
- Ajuntament de Marratxí
- Ajuntament de Palma de Mallorca
- Ajuntament de Porreres
- Ajuntament de Puigpunyent
- Ajuntament de Santa Eugènia
- Ajuntament de Santa Maria del Camí
- Ajuntament de Sencelles
- Ajuntament de ses Salines
- Ajuntament de Sóller
- Ajuntament de Son Servera
- Mancomunitat Serveis Públics Insulars
- Mancomunitat Sud de Mallorca
III. ESTATS COMPTABLES CONSOLIDATS
En aquest apartat es mostren els principals estats comptables consolidats dels comptes generals retuts per les corporacions locals i s'exposen els ajusts realitzats, tant per incorreccions com a resultat del procés d'homogeneïtzació realitzat per dur a terme la consolidació. En els annexos es mostren els diversos estats consolidats amb els ajuts i les eliminacions realitzades (annexos de l'apartat III del tom II).
1. BALANÇ
El balanç consolidat de les entitats locals de les Illes Balears és el següent:
CEL 2013. CORPORACIONS LOCALS. BALANÇ CONSOLIDAT (en milers d’euros) |
|||||||
ACTIU |
2013 |
% |
2012 |
% |
Var. |
Var% |
|
Immobilitzat |
3.394.975 |
79,7% |
3.321.933 |
78,2% |
73.041 |
2,2% |
|
Inversions destinades a l'ús general |
1.224.778 |
28,8% |
1.179.113 |
27,7% |
45.665 |
3,9% |
|
Immobilitzat immaterial |
50.034 |
1,2% |
55.943 |
1,3% |
-5.910 |
-10,6% |
|
Immobilitzat material |
1.961.036 |
46,0% |
1.958.824 |
46,1% |
2.212 |
0,1% |
|
Inversions gestionades |
36.505 |
0,9% |
29.309 |
0,7% |
7.196 |
24,6% |
|
Patrimoni públic del sòl |
88.046 |
2,1% |
84.945 |
2,0% |
3.101 |
3,7% |
|
Inversions financeres permanents |
34.210 |
0,8% |
13.548 |
0,3% |
20.662 |
152,5% |
|
Deutors pressupostaris a llarg termini |
366 |
0,0% |
251 |
0,0% |
115 |
45,9% |
|
Despeses a distribuir en diversos exercicis |
457 |
0,0% |
535 |
0,0% |
-78 |
-14,5% |
|
Actiu circulant |
864.614 |
20,3% |
926.685 |
21,8% |
-62.072 |
-6,7% |
|
Existències * |
67.071 |
1,6% |
64.047 |
1,5% |
3.025 |
4,7% |
|
Deutors * |
532.180 |
12,5% |
684.492 |
16,1% |
-152.312 |
-22,3% |
|
Inversions financeres temporals * |
25.646 |
0,6% |
7.157 |
0,2% |
18.490 |
258,4% |
|
Tresoreria * |
239.013 |
5,6% |
170.273 |
4,0% |
68.740 |
40,4% |
|
Ajusts per periodificació * |
703 |
0,0% |
717 |
0,0% |
-14 |
-1,9% |
|
TOTAL ACTIU |
4.260.045 |
100,0% |
4.249.154 |
100,0% |
10.892 |
0,3% |
|
* Imports rectificats per una errada material detectada amb posterioritat. |
|||||||
PASSIU |
2013 |
% |
2012 |
% |
Var. |
Var% |
|
Fons propis |
2.852.940 |
67,0% |
2.625.994 |
61,8% |
226.946 |
8,6% |
|
Patrimoni |
1.078.107 |
25,3% |
1.052.788 |
24,8% |
25.319 |
2,4% |
|
Reserves |
168.180 |
3,9% |
170.723 |
4,0% |
-2.544 |
-1,5% |
|
Resultats d'exercicis anteriors |
1.392.999 |
32,7% |
1.267.931 |
29,8% |
125.068 |
9,9% |
|
Resultat de l'exercici |
213.654 |
5,0% |
134.552 |
3,2% |
79.102 |
58,8% |
|
Provisions per a riscs i despeses |
9.989 |
0,2% |
13.127 |
0,3% |
-3.138 |
-23,9% |
|
Creditors a llarg termini |
836.023 |
19,6% |
906.250 |
21,3% |
-70.227 |
-7,7% |
|
Altres deutes a llarg termini |
836.023 |
19,6% |
906.250 |
21,3% |
-70.227 |
-7,7% |
|
Creditors a curt termini |
561.094 |
13,2% |
703.783 |
16,6% |
-142.689 |
-20,3% |
|
Creditors |
137.373 |
3,2% |
139.332 |
3,3% |
-1.958 |
-1,4% |
|
Ajusts per periodificació |
423.163 |
9,9% |
564.004 |
13,3% |
-140.841 |
-25,0% |
|
TOTAL PASSIU |
4.260.045 |
100,0% |
4.249.154 |
100,0% |
10.892 |
0,3% |
2. COMPTE DEL RESULTAT ECONOMICOPATRIMONIAL
El compte del resultat econòmic patrimonial consolidat de les entitats locals de les Illes Balears és el següent:
CEL 2013. CORPORACIONS LOCALS. COMPTE DEL RESULTAT ECONOMICOPATRIMONIAL CONSOLIDAT (en milers d’euros) |
|||||||
INGRESSOS |
2013 |
% |
2012 |
% |
Var. |
Var.% |
|
Vendes i prestacions de serveis |
162.666 |
11,1% |
163.787 |
11,1% |
-1.122 |
-0,7% |
|
Augment d'existències de productes acabats i en curs |
2.791 |
0,2% |
3.080 |
0,2% |
-289 |
-9,4% |
|
Ingressos de gestió ordinària |
843.702 |
57,4% |
810.768 |
54,8% |
32.935 |
4,1% |
|
Altres ingressos de gestió ordinària |
110.853 |
7,5% |
103.282 |
7,0% |
7.572 |
7,3% |
|
Transferències i subvencions |
334.115 |
22,7% |
387.762 |
26,2% |
-53.647 |
-13,8% |
|
Beneficis i ingressos extraordinaris |
15.653 |
1,1% |
11.665 |
0,8% |
3.988 |
34,2% |
|
Total ingressos |
|
1.469.780 |
100,0% |
1.480.343 |
100,0% |
-10.563 |
-0,7% |
|
|
|
|
|
|
|
|
DESPESES |
2013 |
% |
2012 |
% |
Var. |
Var.% |
|
Reducció d'existències de productes acabats i en curs |
|
|
|
|
|
|
|
Aprovisionaments |
60.784 |
4,8% |
62.292 |
4,6% |
-1.508 |
-2,4% |
|
Despeses funcionament dels serveis i prestacions socials |
1.037.921 |
82,6% |
1.021.024 |
75,9% |
16.897 |
1,7% |
|
Transferències i subvencions |
102.950 |
8,2% |
190.701 |
14,2% |
-87.751 |
-46,0% |
|
Pèrdues i despeses extraordinàries |
54.471 |
4,3% |
71.775 |
5,3% |
-17.304 |
-24,1% |
|
Total despeses |
|
1.256.126 |
100,0% |
1.345.792 |
100,0% |
-89.665 |
-6,7% |
ESTALVI / (DESESTALVI) |
213.654 |
|
134.552 |
|
79.102 |
58,8% |
|
RESUM |
2013 |
% |
2012 |
% |
Var. |
Var.% |
|
Resultat d'activitats ordinàries |
21.307 |
10,0% |
-2.399 |
-1,8% |
23.706 |
-988,1% |
|
Resultat de transferències i subvencions |
231.164 |
108,2% |
197.061 |
146,5% |
34.103 |
17,3% |
|
Resultat extraordinari |
|
-38.818 |
-18,2% |
-60.110 |
-44,7% |
21.292 |
-35,4% |
ESTALVI / (DESESTALVI) |
213.654 |
100,0% |
134.552 |
100,0% |
79.102 |
58,8% |
3. ESTAT DE LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST
Pressupost inicial
El pressupost inicial consolidat de les entitats locals de les Illes Balears és el següent:
CEL 2013. CORPORACIONS LOCALS. PRESSUPOST CONSOLIDAT (en milers d'euros) |
|||||
INGRESSOS |
Previsions inicials |
Modificacions |
% modif. |
Previsions definitives |
% pes relatiu |
(capítols) |
|||||
1. Imposts directes |
542.575 |
230 |
0,0% |
542.805 |
34,1% |
2. Imposts indirectes |
35.793 |
15 |
0,0% |
35.808 |
2,2% |
3. Taxes i altres ingressos |
464.112 |
6.284 |
1,4% |
470.396 |
29,5% |
4. Transferències corrents |
257.208 |
5.083 |
2,0% |
262.290 |
16,5% |
5. Ingressos patrimonials |
32.396 |
40 |
0,1% |
32.436 |
2,0% |
Operacions corrents |
1.332.084 |
11.652 |
0,9% |
1.343.736 |
84,4% |
6. Alienació inversions reals |
15.488 |
5.120 |
33,1% |
20.607 |
1,3% |
7. Transferències de capital |
16.777 |
14.792 |
88,2% |
31.569 |
2,0% |
8. Variació actius financers |
4.436 |
142.452 |
3211,0% |
146.888 |
9,2% |
9. Variació passius financers |
4.756 |
45.093 |
948,2% |
49.849 |
3,1% |
Operacions de capital |
41.457 |
207.457 |
500,4% |
248.913 |
15,6% |
TOTAL INGRESSOS |
1.373.540 |
219.109 |
16,0% |
1.592.649 |
100,0% |
|
|
|
|
|
|
DESPESES |
Crèdit inicial |
Modificacions |
% modif. |
Crèdit definitiu |
% pes relatiu |
(capítols) |
|||||
1. Despeses de personal |
532.011 |
-2.847 |
-0,5% |
529.164 |
33,6% |
2. Despeses en béns i serveis |
498.944 |
21.038 |
4,2% |
519.982 |
33,0% |
3. Interessos |
45.080 |
213 |
0,5% |
45.293 |
2,9% |
4. Transferències corrents |
49.326 |
1.866 |
3,8% |
51.192 |
3,2% |
5. Fons de contingència |
1.221 |
-1.221 |
-100,0% |
|
|
Operacions corrents |
1.126.581 |
19.049 |
1,7% |
1.145.630 |
72,7% |
6. Inversions reals |
106.540 |
111.105 |
104,3% |
217.645 |
13,8% |
7. Transferències de capital |
15.042 |
8.689 |
57,8% |
23.731 |
1,5% |
8. Variació actius financers |
6.211 |
43.958 |
707,8% |
50.169 |
3,2% |
9. Variació passius financers |
103.252 |
36.305 |
35,2% |
139.557 |
8,9% |
Operacions de capital |
231.046 |
200.056 |
86,6% |
431.102 |
27,3% |
TOTAL DESPESES |
1.357.627 |
219.105 |
16,1% |
1.576.732 |
100,0% |
|
|
|
|
|
|
RESUM |
Inicial |
Modificacions |
% modif. |
Definitiu |
|
Total ingressos |
1.373.540 |
219.109 |
16,0% |
1.592.649 |
|
Total despeses |
1.357.627 |
219.105 |
16,1% |
1.576.732 |
|
SUPERÀVIT / (DÈFICIT) |
15.914 |
3 |
|
15.917 |
|
Estat de liquidació del pressupost
L'estat de liquidació del pressupost consolidat de les entitats locals de les Illes Balears és el següent:
CEL 2013. CORPORACIONS LOCALS. LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST CONSOLIDAT (en milers d'euros) |
|||||
INGRESSOS |
Previsions definitives |
% pes relatiu |
Drets recon. nets |
% pes relatiu |
% exec. |
(capítols) |
|||||
1. Imposts directes |
542.805 |
34,1% |
566.802 |
37,1% |
104,4% |
2. Imposts indirectes |
35.808 |
2,2% |
37.590 |
2,5% |
105,0% |
3. Taxes i altres ingressos |
470.396 |
29,5% |
454.369 |
29,7% |
96,6% |
4. Transferències corrents |
262.290 |
16,5% |
281.946 |
18,5% |
107,5% |
5. Ingressos patrimonials |
32.436 |
2,0% |
46.520 |
3,0% |
143,4% |
Operacions corrents |
1.343.736 |
84,4% |
1.387.226 |
90,8% |
103,2% |
6. Alienació inversions reals |
20.607 |
1,3% |
12.858 |
0,8% |
62,4% |
7. Transferències de capital |
31.569 |
2,0% |
28.142 |
1,8% |
89,1% |
8. Variació actius financers |
146.888 |
9,2% |
6.311 |
0,4% |
4,3% |
9. Variació passius financers |
49.849 |
3,1% |
93.216 |
6,1% |
187,0% |
Operacions de capital |
248.913 |
15,6% |
140.526 |
9,2% |
56,5% |
TOTAL INGRESSOS |
1.592.649 |
100,0% |
1.527.753 |
100,0% |
95,9% |
|
|
|
|
|
|
DESPESES |
Crèdit definitiu |
% pes relatiu |
Oblig. recon. netes |
% pes relatiu |
% exec. |
(capítols) |
|||||
1. Despeses de personal |
529.164 |
33,6% |
510.022 |
36,5% |
96,4% |
2. Despeses en béns i serveis |
519.982 |
33,0% |
470.346 |
33,7% |
90,5% |
3. Interessos |
45.293 |
2,9% |
37.000 |
2,6% |
81,7% |
4. Transferències corrents |
51.192 |
3,2% |
76.600 |
5,5% |
149,6% |
5. Fons de contingència |
|
|
|
|
|
Operacions corrents |
1.145.630 |
72,7% |
1.093.968 |
78,3% |
95,5% |
6. Inversions reals |
217.645 |
13,8% |
101.190 |
7,2% |
46,5% |
7. Transferències de capital |
23.731 |
1,5% |
20.406 |
1,5% |
86,0% |
8. Variació actius financers |
50.169 |
3,2% |
49.463 |
3,5% |
98,6% |
9. Variació passius financers |
139.557 |
8,9% |
131.545 |
9,4% |
94,3% |
Operacions de capital |
431.102 |
27,3% |
302.604 |
21,7% |
70,2% |
TOTAL DESPESES |
1.576.732 |
100,0% |
1.396.572 |
100,0% |
88,6% |
|
|
|
|
|
|
RESUM |
Definitiu |
- |
Liquidació |
- |
% exec. |
Total ingressos reconeguts nets |
1.592.649 |
- |
1.527.753 |
- |
95,9% |
Total despeses reconegudes netes |
1.576.732 |
- |
1.396.572 |
- |
88,6% |
RESULTAT PRESSUPOSTARI DE L'EXERCICI |
131.181 |
|
|
4. ALTRES ESTATS COMPTABLES
A. TRESORERIA
L'estat de fluxos de tresoreria consolidat de les entitats locals de les Illes Balears és el següent:
CEL 2013. CORPORACIONS LOCALS. FLUXOS DE TRESORERIA PER ILLES (en milers d’euros) |
||||
Conceptes |
Mallorca |
Menorca |
Eivissa Form. |
Illes Balears |
Existències inicials de tresoreria (31/12/12) |
126.516 |
10.482 |
33.275 |
170.273 |
Flux de gestió |
109.483 |
15.546 |
44.829 |
169.857 |
Flux d'inversió |
-28.513 |
3.003 |
-20.482 |
-45.991 |
Flux de finançament |
-34.193 |
-9.870 |
-11.063 |
-55.126 |
FLUX TOTAL DE L'EXERCICI 2013 |
46.777 |
8.679 |
13.284 |
68.740 |
Existències finals de tresoreria (31/12/13) |
173.293 |
19.161 |
46.559 |
239.013 |
B. ENDEUTAMENT
L'estat de l'endeutament consolidat de les entitats locals de les Illes Balears és el següent:
CEL 2013. CORPORACIONS LOCALS. ENDEUTAMENT PER ILLES (en milers d’euros) |
|||||
Conceptes |
Mallorca |
Menorca |
Eivissa -Form. |
Illes Balears |
|
Pendent a 01/01/13 |
838.622 |
74.552 |
97.279 |
1.010.454 |
|
Llarg termini |
731.488 |
70.086 |
91.602 |
893.177 |
|
Curt termini |
|
107.134 |
4.467 |
5.677 |
117.277 |
Creacions |
107.529 |
700 |
500 |
108.729 |
|
Amortitzacions |
155.384 |
10.250 |
12.687 |
178.322 |
|
PENDENT A 31/12/13 |
790.767 |
65.002 |
85.092 |
940.861 |
|
Llarg termini |
689.998 |
61.935 |
73.354 |
825.286 |
|
Curt termini |
|
100.770 |
3.068 |
11.738 |
115.575 |
C. ROMANENT DE TRESORERIA
L'estat del romanent de tresoreria consolidat de les entitats locals és el següent:
CEL 2013. CORPORACIONS LOCALS. ROMANENT DE TRESORERIA (en milers d’euros) |
||||
Components |
2013 |
2012 |
||
Import |
% |
Import |
% |
|
1. Fons líquids de tresoreria |
239.003 |
41,1% |
90.125 |
15,5% |
2. Drets pendents de cobrament |
663.366 |
58,9% |
660.330 |
67,3% |
3. Obligacions pendents de pagament |
320.526 |
474.508 |
||
I. Romanent de tresoreria total (1 + 2 - 3) |
581.844 |
100,0% |
275.947 |
100,0% |
II. Saldos de dubtós cobrament |
199.986 |
34,4% |
163.542 |
59,3% |
III. Excés de finançament afectat |
65.552 |
11,3% |
123.900 |
44,9% |
IV. Romanent de tresoreria per a despeses generals (I-II-III) |
316.305 |
54,4% |
-11.495 |
-4,2% |
IV. CONCLUSIONS
Les conclusions d'aquest Informe s'han elaborat sobre els resultats de l'anàlisi de les dades consolidades de les entitats que han retut els comptes i s'ha de fer palès que no es tracta, en cap cas, d'un informe de fiscalització dels comptes generals de les entitats locals considerats individualment.
A. RENDICIÓ DE COMPTES
1. El 98,7 % de les entitats locals bàsiques del sector públic balear (67 municipis, 1 entitat local menor i 6 mancomunitats) ha retut els comptes i, així, són cinc exercicis seguits de rendicions per sobre del 90 %. És destacable que, en el mateix període, la data de tancament de l'Informe s'ha anat aproximant al termini legal de rendició i, així, s'ha avançat deu mesos respecte del tancament de l'Informe agregat de l'exercici 2008.
2. Les corporacions locals de les Illes Balears reten el compte general a l'SCIB amb un retard mitjà de 13,4 dies per sobre del termini legal. Quaranta-quatre ajuntaments, quatre mancomunitats i l'entitat local menor han retut el compte general de l'exercici 2013 en termini, cosa que suposa un 66,2 % de les corporacions locals (73,0 % el 2012, 50,7 % el 2011, 29,2 % el 2010, 14,3 % el 2009, i 5,6 % el 2008). La tendència positiva dels darrers exercicis s'ha trencat i, així, s'ha incrementat en l'exercici 2013 el nombre d'entitats que han retut fora de termini.
3. La majoria de les corporacions locals incompleixen els terminis que fixen el TRLRHL i l'LSCIB per a les diferents fases del cicle pressupostari i de la rendició del compte general i, així, només cinc ajuntaments els compleixen tots. El 74,3 % de les corporacions locals ha de prorrogar el pressupost de l'exercici anterior, atès que l'1 de gener de 2013 no tenia aprovat el pressupost per a aquest exercici, el percentatge de l'exercici anterior va ser del 83,8 %. A més, hi ha quatre corporacions que han executat el pressupost prorrogat durant tot l’exercici 2013 i han aprovat el pressupost corresponent a l'exercici 2013 el darrer dia de l'exercici o durant l'exercici 2014. Els ajuntaments de Menorca presenten un retard mitjà inferior a les altres dues agrupacions en la majoria de les fases del cicle pressupostari.
4. Cap de les corporacions locals de l'àmbit subjectiu de l'Informe que tenen entitats dependents ha retut uns estats comptables anuals consolidats, malgrat la possibilitat prevista a l'art. 209.4 del TRLRHL. Tampoc cap de les societats mercantils de l'àmbit subjectiu de l'Informe han inclòs, en els comptes anuals retuts, una liquidació dels estats de previsió de despeses i d'ingressos, que s'integren en el pressupost general de l'entitat local de la qual depenen, amb indicació de les desviacions entre les previsions i l'activitat realitzada durant l'exercici econòmic.
B. ANÀLISI DELS ESTATS COMPTABLES CONSOLIDATS
Situació econòmica patrimonial
1. Les corporacions locals són solvents a curt termini i, així, el fons de maniobra consolidat és positiu, 303.519 milers d'euros, i l'indicador de solvència a curt termini, del 142,1 %, per la qual cosa ha millorat en 19,5 punts percentuals respecte a l'exercici anterior. Les corporacions de Menorca presenten una situació més solvent amb un indicador del 259,2 %.
2. El pes de l'endeutament sobre els ingressos corrents és del 65,1 % i les corporacions locals necessitarien de mitjana 2,6 anys, com a mínim, per amortitzar el deute d'acord amb la seva capacitat de generar estalvi segons la liquidació del pressupost de l'exercici 2013. Les corporacions locals d'Eivissa-Formentera són les menys endeutades d'acord amb aquests indicadors (49,8 % i 1,8 anys). L'endeutament es redueix en termes absoluts un 6,9 % respecte de l'exercici anterior.
3. La disponibilitat dels ajuntaments és molt alta, atès que l'indicador de liquiditat immediata és del 42,6 % i, per tant, els consistoris disposen d'efectiu per pagar obligacions immediates. La disponibilitat s'ha incrementat un 40,4 % respecte de l'exercici anterior. La reducció dels passius a curt termini, que han permès les operacions de finançament recollides en el RDL 4/2013 i el RDL 8/2013, ha estat determinant. Les corporacions locals d'Eivissa-Formentera i Menorca presenten una liquiditat excessiva.
4. El desglossament dels fluxos de tresoreria de l'exercici 2013, que incrementen l'efectiu i altres actius líquids en 68.740 milers d'euros, mostra que les corporacions amb el flux positiu de les activitats de gestió, 169.857 milers d'euros, han pogut atendre el flux negatiu de les activitats d'inversions, -45.991 milers d'euros, i el flux negatiu de les activitats de finançament, -55.126 milers d'euros.
5. L'aportació als fons propis del resultat de l'activitat de l'exercici 2013 és positiva amb un estalvi de 213.654 milers d'euros, cosa que suposa el 8,1 % dels fons propis abans del resultat. Els ajuntaments han estalviat 14,5 euros de cada 100 que n'han ingressat. En destaquen els ajuntaments d'Eivissa-Formentera, que han estalviat el 18,8 % dels ingressos.
6. El resultat estructural, que mesura la sostenibilitat econòmica de les corporacions locals, (no inclou ni ingressos ni despeses conjunturals) és positiu, 244.318 milers d'euros i, per tant, el menor estalvi del compte del resultat econòmic patrimonial es produeix pel resultat conjuntural negatiu, -30.664 milers d'euros. Els consolidats de les tres illes han obtingut un resultat estructural positiu i un resultat conjuntural negatiu. Els ingressos recurrents s'han incrementat un 1,1 % i les despeses estructurals han caigut un 2,7 % respecte a l'exercici anterior i, així, millora aquest resultat estructural.
Liquidació del pressupost
1. Les corporacions locals de les Illes Balears han liquidat el pressupost de l'exercici 2013 amb superàvit, 131.181 milers d'euros, que representa el 9,4 % del total de les despeses pressupostàries, i així també el resultat pressupostari ajustat és positiu, 190.582 milers d'euros. D'acord amb l'índex de sostenibilitat pressupostària, han estalviat l'equivalent al 13,1 % de les obligacions reconegudes netes de l'exercici. L'estalvi brut suposa un 23,4 % dels ingressos corrents, percentatge que baixa a l'11,2 % si s'afegeixen les obligacions derivades de l'endeutament (capítols 3 i 9 de despeses). Les tres illes liquiden amb superàvit, encara que Menorca i les Pitiüses amb percentatges significativament superiors.
2. El romanent de tresoreria per a despeses generals és positiu, 316.305 milers d'euros, i, d'acord amb l'indicador sobre l'excedent pressupostari acumulat, els ajuntaments disposen d'un excedent, a nivell consolidat, que suposa un 18,5 % de la despesa pressupostària de l'exercici 2013. Aquest superàvit, prioritàriament, s'ha de destinar a reduir l'endeutament net d'acord amb l'art. 32 del RD 2/2012. Els tres consolidats insulars liquiden romanents per a despeses generals positius.
3. Les corporacions locals no són autònomes financerament, atès que necessiten les transferències d'altres administracions per finançar la seva activitat i, així, les transferències i les subvencions rebudes suposen l'11,9 % del total d'ingressos.
4. Les corporacions locals gasten de mitjana 1.265,7 euros per habitant. La mitjana de Mallorca és significativament superior a la de Menorca i les Pitiüses. El grau de dispersió de les mitjanes de les corporacions locals és molt elevada.
5. Els ajuntaments destinen 972,3 euros per habitant a serveis al ciutadà (àrees de despesa 1-4) i reclamen d'aquests 990,8 euros per via impositiva (capítols 1-3 del pressupost d'ingressos). Així doncs, el retorn cap al ciutadà és negatiu per un import de 18,5 euros. La prioritat dels ajuntaments de les Illes Balears, amb un 60,1 % de la despesa, són els serveis públics bàsics (àrea de despesa 1), és a dir, els que són obligatoris d'acord amb l'art. 26.1 de la LRBRL.
6. Les corporacions locals paguen en 98,8 dies de mitjana als creditors, la qual cosa suposa de mitjana 11,9 dies abans d'haver cobrat dels deutors. Així doncs, presenten un període de maduració positiu que implica que han de finançar els pagaments. Menorca i les Pitiüses paguen en 68,1 dies i 65,0 dies, respectivament. Les corporacions locals de Mallorca són les que menys dies han de finançar els pagaments, de mitjana 6,6 dies.
Altres aspectes significatius
1. La pressió fiscal se situa, en els municipis de les Illes Balears, en els 990,8 euros per habitant, així el 63,8 % dels ingressos són de caire fiscal. A Menorca, la pressió fiscal és més alta, 1.052,0 euros per habitant.
2. Trenta-cinc ajuntaments indiquen que han aprovat expedients de reconeixement extrajudicial de crèdits durant l'exercici 2013, fet que pot suposar la desvirtuació del resultat pressupostari d'aquest exercici. Aquest reconeixement no suposa la validació o l'esmena, atès que l'acte continua essent nul de ple dret i no implica deixar sense efecte les possibles responsabilitats que se'n poden derivar.
3. El saldo de les obligacions pendents d'aplicar a pressuposts, comptabilitzades al compte «413. Creditors per operacions pendents d'aplicar al pressupost», suposen el 5,0 % del total d'obligacions reconegudes netes de l'exercici. Cal destacar que per a nou ajuntaments aquest percentatge supera el 10 %.
4. El cost mitjà de personal és de 38.738,2 euros per empleat públic. El pes de la despesa de personal sobre els ingressos corrents, índex de despesa de personal, se situa en el 37,3 %. El consolidat de les Pitiüses és on menys pes té la despesa de personal, atès que a l'exercici 2013 suposa el 28,6 % dels ingressos recurrents.
5. Les corporacions locals de les Pitiüses són les que presenten una mitjana més bona de l'indicador sintètic, un 5,7.
C. CONTRACTACIÓ
1. Han tramès la informació de contractes seixanta-nou corporacions locals, que representen el 92,0 % del total, i trenta-vuit entitats dependents, que representen el 64,4% del total d'ens dependents. En resum, les entitats que han tramès les relacions de contractes representen el 79,9 % del total d'entitats de l'àmbit subjectiu.
2. Els contractes de serveis són els més tramitats pels ajuntaments i, en conjunt, representen el 45,6 % del nombre total i són, també, els més importants en termes econòmics, representen el 45,6 % de l'import total de contractes formalitzats l'any 2013. A Eivissa-Formentera destaquen les obres, que suposen el 77,8 % de l'import total.
3. El procediment de contractació més habitual dels ajuntaments, durant l'exercici 2013, ha estat l'obert amb el 56,4 % del nombre total i el 90,8 % de l'import total. Destaquen per nombre de contractes formalitzats els procediments obert criteris múltiples i els negociats sense publicitat, que suposen el 38,3 % i el 37,9 % del total de contractes, respectivament. Els ajuntaments d'Eivissa-Formentera són els que més restringeixen la concurrència atès que fan ús, en la tramitació dels expedients de contractació, de forma majoritària del procediment negociat.
4. L'art. 112 del TRLCSP estableix la tramitació urgent dels expedients en casos de necessitat inajornable o per raons d'interès públic. Els ajuntaments han fet ús d'aquesta opció excepcional en el 6,7 % dels expedients formalitzats durant l'exercici 2013. En destaca Menorca amb el 12,2 % dels expedients tramitats per urgència.
V. RECOMANACIONS
1. Formar el compte general immediatament després de liquidar el pressupost, aprovar-lo durant el primer semestre de l'exercici i rendir-lo dins del termini legal, així com posar-lo a l'abast del ciutadà a la seu electrònica o portal web de l'entitat, per avançar, d'aquesta manera, el compliment de les obligacions de transparència i bon govern.
2. Elaborar uns comptes anuals consolidats de la corporació local que incloguin les entitats dependents i les altres entitats adscrites o participades per l'entitat local, a fi de mostrar amb més exactitud la situació econòmica financera. A més, incloure en els comptes anuals de les societats mercantils una liquidació dels estats de previsió de despeses i d'ingressos, que s'integren en el pressupost general de l'entitat local de la qual depenen, amb indicació de les desviacions entre les previsions i l'activitat realitzada durant l'exercici econòmic.
3. Analitzar la necessitat de l'existència de l'Entitat Local Menor de Palmanyola, que és l'única que hi ha a les Illes Balears, i també d'organismes autònoms i societats mercantils dependents que són inoperants o tenen un nivell d'activitat molt reduït.
4. Evitar la pròrroga del pressupost i pressupostar més acuradament les previsions d'ingressos i els crèdits inicials de despeses perquè no siguin necessàries unes modificacions de crèdit tan elevades.
5. Aplicar l'elevada tresoreria que presenten al tancament de l'exercici determinades entitats locals. Per exemple, amb la reducció del termini de pagament a creditors o l'import de l'endeutament per, així, disminuir el cost financer, especialment pel que fa als ajuntaments d'Escorca, Ariany, Lloret de Vistalegre, Maria de la Salut i Alcúdia.
6. Incrementar el fons de maniobra i la liquiditat de l'actiu circulant mitjançant, per exemple, la reducció del termini de cobrament o el refinançament del deute de curt a llarg termini i, així, evitar problemes de solvència a curt termini, especialment pel que fa als ajuntaments de Palma de Mallorca, Porreres, Llucmajor, Sant Joan, Montuïri, Petra, Puigpunyent, Binissalem, Sant Antoni de Portmany i Escorca.
7. Avaluar periòdicament la sostenibilitat econòmica financera de l'entitat calculant el resultat estructural (amb l'eliminació dels ingressos i les despeses de caire conjuntural) i, en el cas que resulti negatiu, invertir el signe i, quan sigui necessari, reequilibrar l'índex de retorn cap al ciutadà, especialment pel que fa als ajuntaments d'Estellencs, Fornalutx, Montuïri, San Antoni de Portmany, Banyalbufar, Ariany i Esporles.
8. Millorar l’eficiència de l’estructura administrativa que representa un cost elevat per a determinats ajuntaments i minva l'índex de retorn cap al ciutadà, especialment pel que fa als ajuntaments de Fornalutx, Petra, Selva, Maria de la Salut i Lloret de Vistalegre.
9. Comptabilitzar, al moment de tancar cada exercici, totes les obligacions pendents d'aplicar al pressupost, especialment pel que fa als ajuntaments d'Alcúdia i Manacor; i procurar que l'import d'aquestes no sigui significatiu, especialment pel que fa als ajuntaments de Petra, Estellencs, Montuïri, Binissalem i Banyalbufar.
10. Evitar l'aprovació recurrent d'expedients de reconeixement extrajudicial de crèdits que la llei estableix com a excepcionals, per a la protecció de tercers, especialment pel que fa als ajuntaments de Bunyola, Marratxí, Sóller, Santa Eugènia i Alcúdia.
11. Millorar la gestió dels recursos humans, per exemple, amb la reducció del cost mitjà per empleat públic, especialment pel que fa als ajuntaments de Palma de Mallorca, Eivissa, Sant Antoni de Portmany, Sant Llorenç des Cardassar i Llucmajor; amb la minoració del pes de la despesa de personal sobre els ingressos recurrents, especialment pel que fa als ajuntaments de Fornalutx, Palma de Mallorca, Estellencs, Calvià i Llubí, i amb la millora de la ràtio d'habitants per empleat públic, especialment pel que fa als ajuntaments de Banyalbufar, es Migjorn Gran i Estellencs.
12. Ajustar el romanent de tresoreria amb una estimació del saldo de deutors de dubtós cobrament que sigui el resultat d'un càlcul que consideri la capacitat real recaptadora de l'entitat mostrada en els exercicis anteriors i d'una revisió individualitzada dels saldos de deutors que s'estimi que resultin incobrables, especialment pel que fa als ajuntaments de Petra, Estellencs, Palma de Mallorca, Sant Josep de sa Talaia i Andratx.
13. Analitzar, vists els resultats obtinguts en el quadre de comandament (en concret la baixa autonomia financera i fiscal, l'escàs estalvi brut, l'alt índex de despesa de personal, la poca capacitat de devolució de l'endeutament i el baix índex de retorn al ciutadà), la possibilitat de la prestació coordinada de serveis, la racionalització organitzativa i la fusió amb municipis limítrofs, especialment pel que fa als ajuntaments de Sant Joan, Montuïri, Estellencs, Banyalbufar, Vilafranca de Bonany, Búger i Escorca.
14. Fomentar la concurrència en la contractació pública i evitar, en la mesura que sigui possible, els procediments negociats, especialment pel que fa als ajuntaments de Bunyola, es Migjorn gran i Sant Josep de sa Talaia.
15. Limitar l'ús de la tramitació urgent dels expedients als casos que siguin realment de necessitat inajornable o per raons d'interès públic, especialment pel que fa als ajuntaments de Campos, Bunyola, Alaior i Sant Joan de Labritja.