Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 2751
Acord del Consell de Govern de 17 de març de 2017 pel qual s’autoritzen les actuacions necessàries perquè la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears absorbeixi la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears
Mitjançant un acord del Consell de Govern d’1 de juny de 2001 es va constituir la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears i se’n varen aprovar els Estatuts (BOIB núm. 73, de 19 de juny). La Fundació té com a objectius fundacionals gestionar les iniciatives i les activitats relacionades amb l’ensenyament de la música i la dansa de grau superior a les Illes Balears, promoure-les i donar-hi suport, i actua sense ànim de lucre.
D’altra banda, mitjançant un acord del Consell de Govern de 3 de març de 2006 es va constituir la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears (ESADIB) i se’n varen aprovar els Estatuts (BOIB núm. 38, de 16 de març). La Fundació té com a objectius fundacionals gestionar els estudis superiors d’art dramàtic a les Illes Balears, promoure’ls i donar-hi suport, i actua sense ànim de lucre.
Ambdues fundacions són organismes de titularitat pública de naturalesa institucional amb personificació privada, sense ànim de lucre, que tenen afectat de manera duradora el seu patrimoni a la realització dels fins fundacionals. Es tracta de fundacions pertanyents al sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Mitjançant acords del Consell de Govern de 26 d’octubre i de 23 de novembre de 2012 (BOIB núm. 162, d’1 de novembre, i núm. 177, de 29 de novembre, respectivament) es varen modificar els estatuts d’ambdues fundacions per adaptar-los al que estableix la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Mitjançant el Decret 93/2011, de 2 de setembre, es va crear la Comissió d’Anàlisi i de Proposta de Reestructuració del Sector Públic Instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que en la sessió de 17 d’octubre de 2012 va aprovar la proposta de la tercera fase del Projecte de reestructuració del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i va acordar elevar-la al Consell de Govern.
En la sessió de 16 de novembre de 2012, el Consell de Govern va acordar aprovar aquesta tercera fase (BOIB núm. 171, de 20 de novembre), en la qual figura la fusió de la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears i la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears (ESADIB).
No obstant això, en la sessió de 19 de novembre de 2014 la Comissió va aprovar fer algunes modificacions en la tercera fase del Projecte de reestructuració del sector públic instrumental, entre les quals figura deixar sense efecte la dissolució per integració de l’ESADIB.
En la sessió de 5 de desembre de 2014, el Consell de Govern va aprovar aquestes modificacions (BOIB núm. 167, de 6 de desembre).
Actualment, la Comissió està adscrita a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, arran del Decret 21/2016, de 22 d’abril, de modificació del Decret 93/2011, de 2 de setembre, pel qual es crea la Comissió esmentada.
Davant la possibilitat que en un futur l’activitat docent de l’ESADIB es pugui traslladar a les instal·lacions de la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears, tal com s’exposa en el pla d’actuació específic en relació amb la fusió de les fundacions, la Comissió va acordar en la darrera sessió, de 19 de maig de 2016, considerar procedent la fusió de les fundacions esmentades en un sol ens, que es denominarà Fundació per als Estudis Superiors de Música i Arts Escèniques de les Illes Balears (FESMAE-IB), i elevar la proposta de fusió al Consell de Govern de les Illes Balears perquè l’aprovi.
Atès tot això, el Consell de Govern, en la sessió de 17 de juny de 2016, va acordar deixar sense efecte la modificació puntual de la tercera fase del Projecte de reestructuració del sector públic instrumental de les Illes Balears, aprovat pel Consell de Govern el 5 de desembre de 2014, pel que fa a la dissolució per integració de la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears en un sol ens, que es denominarà Fundació per als Estudis Superiors de Música i Arts Escèniques de les Illes Balears (FESMAE-IB).
En data 4 de desembre de 2015, el Patronat de la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears i el Patronat de la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears varen acordar fusionar les dues fundacions.
La coincidència i la concurrència dels fins d’aquestes dues fundacions de titularitat pública fan possible fusionar-les per absorció dins el Projecte esmentat, que implica una racionalització de les estructures, una simplificació administrativa i un estalvi de costs.
Des del punt de vista legal, la fusió de fundacions està prevista en l’article 30 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions. També es preveu en l’article 37 del Reial decret 1337/2005, d’11 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament de fundacions de competència estatal, i en l’article 3 del Decret 61/2007, de 18 de maig, de regulació del Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d’organització de l’exercici del protectorat.
La Llei 7/2010 també conté preceptes sobre la fusió i l’absorció, mentre que la Llei 9/2011, de 23 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2012, en conté de referents a la racionalització del sector públic instrumental.
La fusió per absorció de les dues entitats suposa, d’una banda, l’extinció de la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears i, de l’altra, la integració d’aquesta entitat dins la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears.
En compliment de l’article 56.4 de la Llei 7/2010, es varen sol·licitar els informes previs i preceptius de les conselleries competents en matèria d’hisenda i pressuposts i en matèria de fundacions, així com l’informe previ de la conselleria competent en matèria de funció pública, previst en l’apartat 4 de la disposició addicional desena de la mateixa Llei.
A la sol·licitud d’informe es varen adjuntar un informe justificatiu de la fusió per absorció de les dues fundacions, un informe sobre els efectes que se’n poden derivar en el personal de les entitats i una memòria explicativa dels aspectes econòmics relatius a la fusió. Així mateix, s’hi va adjuntar la nova redacció dels Estatuts de la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears, que inclouen el canvi de la denominació per la de Fundació per als Estudis Superiors de Música i Arts Escèniques de les Illes Balears (FESMAE-IB), atès que aquesta Fundació ha de continuar existint i ha de ser la que absorbeixi la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears. Aquests documents integren la informació que ha de constituir el pla d’actuació específic que exigeix l’apartat 3 de la disposició addicional vuitena de la Llei 9/2011. El pla d’actuació específic, que ha d’aprovar el Consell de Govern, d’acord amb l’article 57.2 de la Llei 7/2010, s’ha elaborat en un document separat.
El 29 de setembre de 2016, la Conselleria de Presidència, competent en matèria de fundacions, va emetre un informe relatiu a la manca d’impediment legal perquè la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears es fusioni, per absorció, amb la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears. Aquesta fusió, que suposa l’extinció de la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears, està condicionada al seguiment de les pautes d’actuació per completar el procés contingudes en aquest informe.
El 19 de desembre de 2016, la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, competent en matèria de funció pública, va emetre un informe favorable condicionat sobre el procediment de fusió en relació amb la normativa en matèria de personal. A l’expedient hi consta un informe del Servei d’Universitat de 29 de desembre de 2016 en què s’exposa que s’han incorporat a l’esborrany dels estatuts les observacions de l’informe de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques i que s’han duit a terme els tràmits prevists.
L’annex del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adscriu la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears i la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears a la Conselleria d’Educació i Universitat.
La modificació, la fusió i l’extinció de fundacions del sector públic requereixen un acord previ del Consell de Govern, tal com estableix l’article 56.4 de la Llei 7/2010, modificat per la disposició final novena de la Llei 9/2011.
Així mateix, els estatuts s’han d’elevar al Consell de Govern perquè aquest doni l’autorització prèvia que exigeix l’article 57.3 de la Llei 7/2010.
La Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears, una vegada completat tot el procediment de fusió per absorció, ha de subrogar tots els drets i les obligacions i totes les relacions jurídiques de la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Educació i Universitat, en la sessió de 17 de març de 2017 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
Primer. Autoritzar la fusió de la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears amb la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears. Aquesta fusió implica l’extinció sense liquidació de la Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears.
Segon. Autoritzar els nous Estatuts que han de regir la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears després del procés d’absorció.
Tercer. Aprovar el pla d’actuació específic que exigeix la disposició addicional vuitena de la Llei 9/2011, de 23 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2012.
Quart. Ordenar que es continuï desenvolupant el procediment de fusió per absorció de les fundacions i que, mentre no es completi tot el procediment, cadascuna continuï duent a terme les activitats pròpies del seu objecte i finalitat, d’acord amb el que disposa l’article 56.4 de la Llei 7/2010.
Cinquè. Autoritzar el conseller d’Educació i Universitat i els patronats de cada fundació perquè duguin a terme les actuacions necessàries per fer efectiva la fusió per absorció.
Sisè. Ordenar que, una vegada completat tot el procediment, es publiquin els Estatuts de la nova entitat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Setè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 17 de març de 2017
La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra
ANNEX
Estatuts de la Fundació per als Estudis Superiors de Música i Arts Escèniques de les Illes Balears (FESMAE-IB)
Capítol I
Disposicions generals
Article 1
Denominació
La Fundació per als Estudis Superiors de Música i Arts Escèniques de les Illes Balears (FESMAE-IB) ¾d’ara endavant, la Fundació¾ és una fundació de caràcter docent i sense ànim de lucre creada amb la finalitat de promoure la participació privada i pública en les activitats d’interès general de naturalesa docent i cultural en els àmbits de la música i de les arts escèniques.
Article 2
Naturalesa i durada
1. La Fundació, inscrita en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears, té personalitat jurídica pròpia i capacitat d’obrar plena. Això implica que té les potestats, entre altres, d’adquirir, conservar, posseir, administrar, dipositar, alienar, gravar, hipotecar i permutar béns de tota classe; de fer actes i contractes de tota mena; de concertar operacions creditícies i d’aval; de contreure obligacions; de cedir béns i drets, i de renunciar-hi; de promoure i seguir els procediments oportuns, oposar-s’hi i desistir-ne, i d’exercir lliurement tota mena de drets i accions davant els tribunals de justícia i els jutjats (ordinaris i especials), els organismes i les dependències de l’Administració estatal, autonòmica, provincial i municipal, i altres corporacions o entitats, amb l’autorització prèvia del Protectorat quan ho estableixi la llei.
2. La Fundació té caràcter permanent i es constitueix per temps indefinit. No obstant això, si en algun moment els fins propis de la Fundació s’estimen complerts o esdevenen impossibles de complir, el Patronat ha d’adoptar l’acord d’extinció de la Fundació i ha de sol·licitar al Protectorat que el ratifiqui, d’acord amb el que preveuen aquests Estatuts.
Article 3
Àmbit d’actuació
La Fundació duu a terme les seves funcions principalment a les Illes Balears, sense perjudici d’estendre les activitats fora d’aquest territori quan la naturalesa dels seus objectius requereixi un àmbit més gran, encara que la seu dels òrgans de govern i de gestió i la direcció dels programes socials propis de la Fundació radiquin en aquesta comunitat.
Article 4
Domicili
La Fundació té el domicili a Palma, al carrer d’Alfons el Magnànim, 64, CP 07004. El Patronat de la Fundació pot acordar traslladar aquest domicili, d’acord amb la legislació vigent.
Article 5
Objectius fundacionals
La Fundació té com a objectius fundacionals gestionar els estudis superiors de música i d’arts escèniques a les Illes Balears, promoure’ls i donar-hi suport. La Fundació actua sense ànim de lucre.
Article 6
Funcions fundacionals
Per desenvolupar els objectius fundacionals, la Fundació té encomanades les funcions següents:
a. Mantenir i dur a terme la gestió acadèmica del Conservatori Superior de Música de les Illes Balears i de l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears (ESADIB), vetlar perquè ambdós centres funcionin correctament i fer-hi les obres i els treballs necessaris per conservar-los i mantenir-los.
b. Promoure i organitzar activitats, reunions d’especialistes, cursos, seminaris i congressos relacionats amb l’àmbit dels ensenyaments que li són propis.
c. Gestionar la utilització i l’aprofitament de la sala auditori, la qual ha d’estar prioritàriament al servei de la programació docent dels estudis artístics que desenvolupin les institucions docents instal·lades a l’edifici.
d. Vetlar per la direcció i la gestió correctes i eficaces del Conservatori Superior de Música i de l’Escola Superior d’Art Dramàtic, que han de ser respectuoses amb la llibertat de càtedra, la qual es manifesta en les llibertats de recerca i d’estudi. Ha de vetlar especialment perquè el Conservatori Superior de Música i l’Escola Superior d’Art Dramàtic ofereixin els seus serveis als alumnes i els reconeguin els drets d’accés i permanència sense cap tipus de discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
e. Dur a terme les tasques necessàries per assolir la màxima qualitat del procés formatiu i de tots els elements que hi intervenen, sense perjudici de les competències del Protectorat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. A aquest efecte, el personal docent propi dels centres que integren la Fundació s’ha de seleccionar d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit, capacitat, concurrència i publicitat de la convocatòria corresponent. Així mateix, segons la disponibilitat pressupostària de cada exercici, s’ha de procurar formació permanent al personal docent, investigador, tècnic i administratiu de la Fundació.
f. La Fundació pot contractar serveis professionals docents i disposar de professors assignats per la conselleria competent en matèria d’educació, d’acord amb la normativa vigent aplicable.
Article 7
Destinataris de les actuacions
Les activitats que ha de dur a terme la Fundació van adreçades a estudiants d’estudis artístics superiors de música i d’art dramàtic. Per accedir al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears i a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears, els alumnes han de complir els requisits establerts en la normativa vigent que regula l’accés als estudis superiors de música i d’art dramàtic.
Capítol II
Règim jurídic
Article 8
Règim jurídic i protectorat
1. La Fundació es regeix per l’ordenament jurídic privat, excepte en els aspectes establerts en la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; per la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, i per les altres disposicions legals vigents que hi són d’aplicació; per la voluntat de les persones fundadores manifestada en aquests Estatuts, i per les normes i les disposicions de règim intern que el Patronat estableixi per interpretar-los i desplegar-los.
2. A més, d’acord amb el Decret 61/2007, de 18 de maig, pel qual es regula el Registre Únic de Fundacions de la comunitat autònoma de les Illes Balears i l’organització de l’exercici del protectorat, la Fundació se sotmet al Protectorat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a través de la conselleria competent en matèria d’educació o de la conselleria que es determini.
3. La Fundació resta sotmesa al que preveu la disposició addicional primera del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. D’altra banda, el règim de contractació de la Fundació és el que preveu la legislació de contractes del sector públic (Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic), de conformitat amb l’article 24 de la Llei 7/2010.
4. Atesa la personalitat jurídica privada de la Fundació, aquesta no pot exercir en cap cas potestats administratives.
5. De conformitat amb el que disposa l’article 49 de la Llei 7/2010, el personal al servei de la Fundació és personal laboral.
6. El personal laboral al servei de la Fundació es regeix per les disposicions contingudes en el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, que li siguin aplicables i per la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d’aquesta naturalesa, pels preceptes de la Llei 7/2010 i per les normes que desenvolupen aquesta Llei, així com per les normes d’ocupació pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears que, en el marc del que estableix la disposició addicional primera de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, ho disposin expressament.
Article 9
Règim de la Fundació com a mitjà propi instrumental de les administracions públiques i dels ens instrumentals
1. D’acord amb el que estableix l’article 24.6 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, la Fundació té el caràcter de mitjà propi de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma que, d’acord amb el mateix Reial decret legislatiu 3/2011, hagin de ser considerats poders adjudicadors, sempre que es verifiquin les condicions a què es refereix l’apartat 3 següent. De la mateixa manera, la Fundació pot tenir el caràcter de mitjà propi dels consells insulars i, en general, d’altres administracions i poders adjudicadors no integrats en el sector públic instrumental autonòmic, sempre que participin en la dotació de la Fundació.
2. A aquest efecte, l’Administració de la Comunitat Autònoma o qualsevol de les administracions o entitats a les quals fa referència l’apartat anterior poden encarregar a la Fundació l’execució de qualsevol actuació material relacionada amb els objectius continguts en l’article 5 d’aquests Estatuts, sense que, per la seva banda, la Fundació pugui participar en cap licitació de contractació pública promoguda per aquestes administracions o entitats instrumentals. La contraprestació a favor de la Fundació per raó dels encàrrecs de gestió que rebi d’aquests poders adjudicadors s’ha d’ajustar a les tarifes que aprovi l’Administració autonòmica, les quals s’han de calcular segons els costs reals imputables a l’execució dels projectes, tenint en compte especialment la informació que, a aquest efecte, aporti la Fundació. En tot cas, les tarifes aplicables a cada encàrrec s’han d’aprovar, amb anterioritat a la formalització dels actes o acords que contenguin els encàrrecs de gestió, per mitjà d’una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’educació.
3. En tot cas, per poder adquirir el caràcter de mitjà propi a què es refereixen els apartats anteriors, s’ha de verificar que la Fundació s’ajusta als criteris per poder ser considerada fundació del sector públic autonòmic, en els termes establerts en l’article 55.1 de la Llei 7/2010. En el cas que no es verifiquin aquests criteris, la Fundació no ha d’adquirir la condició de mitjà propi instrumental de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’administracions públiques i ens instrumentals, o bé, si tenia aquesta condició, l’ha de perdre.
Article 10
Seguiment, control i inspecció dels centres educatius dependents de la Fundació
La conselleria competent en matèria d’educació ha de fer el seguiment i exercir el control i la inspecció de l’activitat del Conservatori Superior de Música i de l’Escola Superior d’Art Dramàtic, sense perjudici de les funcions del Protectorat que li corresponguin d’acord amb la Llei 50/2002 i el Decret 61/2007. A aquest efecte, els òrgans de la Fundació han d’informar la conselleria competent en matèria d’educació de les seves actuacions i han de col·laborar amb aquesta conselleria i amb el Protectorat en les tasques d’inspecció i en tot el que calgui per garantir el bon funcionament del Conservatori Superior de Música i de l’Escola Superior d’Art Dramàtic, així com el bon ús i el manteniment de les instal·lacions.
Article 11
Comunicació de les modificacions de les normes d’organització i funcionament i de la situació patrimonial
El Patronat de la Fundació ha de comunicar al Protectorat les modificacions que es produeixin en les normes d’organització i funcionament i en la situació patrimonial de la Fundació.
Capítol III
Béns de la Fundació
Article 12
Patrimoni de la Fundació
1. El patrimoni de la Fundació pot estar constituït per tota mena de béns, drets i obligacions susceptibles de valoració econòmica.
2. La dotació patrimonial de la Fundació està integrada per tots els béns i els drets que constitueixen la dotació inicial de la Fundació i pels aportats posteriorment amb caràcter de dotació patrimonial.
3. En tot cas, les modificacions en la dotació patrimonial de la Fundació que puguin determinar la pèrdua del caràcter de fundació del sector públic autonòmic requereixen l’autorització prèvia del Consell de Govern, d’acord amb el que disposa l’article 56.1 de la Llei 7/2010.
Article 13
Recursos econòmics de la Fundació
1. La Fundació disposa dels recursos econòmics següents:
a. Els béns i els drets que constitueixen el patrimoni fundacional.
b. Les aportacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb càrrec als seus pressuposts.
c. Les rendes del patrimoni fundacional.
d. Els ingressos que pugui obtenir de l’organització d’activitats relacionades amb els fins fundacionals i de l’explotació de la sala auditori i de la resta d’instal·lacions de què disposi.
e. Les donacions, les herències o els llegats que pugui rebre, en els termes que disposa l’article 22 de la Llei 50/2002.
f. Les subvencions de qualsevol entitat o organisme públic.
g. L’endeutament a curt o llarg termini, en els termes que prevegi la llei, en particular l’article 12 de la Llei 7/2010, relatiu a les normes en matèria d’endeutament i finançament de desfasaments de tresoreria.
h. Qualsevol altra aportació vàlida en dret.
2. S’entén que els béns i les rendes de la Fundació s’han de destinar d’una manera immediata i directa, sense interposició de persones, a realitzar les funcions i les finalitats de la Fundació.
3. S’ha de destinar a les finalitats fundacionals almenys el 70 % dels resultats de l’explotació econòmica dels recursos de la Fundació i dels ingressos que s’obtenguin per qualsevol altre concepte, una vegada deduïdes les despeses fetes per obtenir-los. La resta s’ha de destinar a incrementar la dotació fundacional o les reserves, segons un acord del Patronat.
4. La Fundació pot fer efectiva aquesta obligació en el període comprès entre l’inici de l’exercici en el qual s’obtenguin els resultats i els ingressos i els quatre anys següents al tancament d’aquest exercici.
5. Si la Fundació rep béns sense que se n’especifiqui la destinació, el Patronat ha de decidir si s’han d’integrar a la dotació fundacional o s’han d’aplicar directament a acomplir les finalitats fundacionals.
Article 14
Canvis en la composició del patrimoni
El Patronat està facultat per fer les variacions necessàries en la composició del patrimoni de la Fundació, de conformitat amb el que aconselli la conjuntura econòmica de cada moment, sense perjudici de sol·licitar l’autorització al Protectorat o comunicar-li-ho.
Article 15
Règim de control intern
La Fundació ha de ser objecte de control financer mitjançant auditories, que s’han de dur a terme d’acord amb el que prevegi la normativa vigent i sota la direcció de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 16
Normes economicofinanceres
Per salvaguardar els béns constitutius del patrimoni de la Fundació, s’han d’observar les normes següents:
a. Els béns immobles i els drets reals s’han d’inscriure a nom de la Fundació en el Registre de la Propietat.
b. Els valors, les accions i les obligacions que són propietat de la Fundació s’han de dipositar a nom de la Fundació en un establiment bancari designat pel Patronat.
c. Els altres béns, títols de propietat, resguards de dipòsits i qualsevol altre document acreditatiu de domini, possessió, usdefruit o qualsevol altre dret de què sigui titular la Fundació han de ser custodiats pel Patronat o per les persones que aquest delegui perquè els custodiïn.
d. Tots els béns de la Fundació s’han d’inventariar en un llibre de registre del patrimoni, que ha d’estar a càrrec del Patronat, i també en el Registre Únic de Fundacions.
Capítol IV
Òrgans de la Fundació
Article 17
Òrgans de la Fundació
La Fundació té els òrgans següents:
a. El Patronat
b. El president
c. El gerent
Secció 1a
El Patronat
Article 18
Fundador únic
Únicament l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la condició de fundador, per la condició d’institució fundadora de la Fundació. Això no obstant, per decisió del fundador i mitjançant un acord del Patronat, es poden incorporar a la Fundació com a patrons altres corporacions o entitats públiques i persones físiques i jurídiques privades, a més de les previstes en aquests Estatuts.
L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears presideix el Patronat a través del conseller competent en matèria d’educació. Els patrons d’altres corporacions o entitats públiques i les persones físiques i jurídiques privades tenen el dret de formar part del Patronat en els termes establerts en aquests Estatuts i el deure de col·laborar-hi, en la forma que s’estableixi en cada cas, per fer possible l’acompliment dels fins de la Fundació.
Article 19
Naturalesa del Patronat
El Patronat és l’òrgan de govern, administració i representació de la Fundació, sense perjudici de la seva facultat de delegar els membres que en formen part o apoderar altres òrgans o persones de la Fundació perquè facin les funcions que permetin les lleis. Exerceix les seves facultats amb independència, sense més limitacions que les establertes per la normativa sobre fundacions. Correspon al Patronat complir els fins fundacionals, administrar els béns i drets que integren el patrimoni de la Fundació i procurar obtenir-ne el rendiment i la utilitat màxims.
Article 20
Competències del Patronat
El Patronat té, entre d’altres, les competències següents:
a. Designar les persones que han d’ocupar les vacants de patrons segons el que disposen aquests Estatuts.
b. Interposar tota classe de reclamacions i accions davant els tribunals, els jutjats, les autoritats, les corporacions i les persones de tota classe, públiques i privades, en defensa dels béns, els drets i les accions que pertanyen a la Fundació; exercir tots els drets, les accions i les excepcions, i seguir tots els tràmits, les instàncies, les incidències, els recursos i els procediments, els expedients, les reclamacions i els judicis que siguin competència de la Fundació. A aquest efecte, pot atorgar els poders que cregui necessaris, tret dels casos d’urgència, en què és competent el president, que després n’ha d’informar el Patronat perquè ratifiqui la seva actuació.
c. Adquirir i acceptar béns i drets per a la Fundació fent tota mena d’actes i contractes de compra, possessió, administració, alienació i gravamen de béns mobles i immobles.
d. Cobrar i percebre rendes, fruits, dividends, interessos, utilitats i qualsevol altre producte o benefici que es derivi de l’activitat de la Fundació i del seu patrimoni, d’acord amb la normativa vigent.
e. Fer obres o construir els edificis que cregui necessaris per als fins propis de la Fundació.
f. Aprovar els comptes anuals i el pla d’actuació de la Fundació, que ha de contenir els objectius que s’han d’assolir i les activitats que s’han de dur a terme en l’exercici següent, en aplicació de la Llei 50/2002; modificar els Estatuts, i acordar la fusió i l’extinció de la Fundació, així com la realització dels actes que requereixin l’autorització del Protectorat. El pla d’actuació ha d’anar acompanyat del pressupost corresponent a l’exercici següent, que ha de diferenciar entre ingressos i despeses ordinaris i ingressos i despeses específicament imputables a les activitats incloses en el pla d’actuació. Així mateix, el Patronat també ha d’exercir, en general, totes les funcions d’administració, conservació, custòdia i defensa dels béns de la Fundació.
g. Organitzar i dirigir el funcionament intern i extern de la Fundació i establir els reglaments de tota mena que consideri convenients.
h. Nomenar i destituir lliurement el gerent de la Fundació i la resta de personal directiu, docent, facultatiu i administratiu, i assenyalar-ne els sous, els honoraris i les gratificacions, d’acord amb la normativa específica que s’hi hagi d’aplicar.
Sense perjudici que el Patronat nomeni els directors acadèmics a proposta del president, la selecció s’ha de dur a terme segons el que disposa l’article 133 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, mitjançant el sistema de concurs de mèrits, d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit i capacitat.
Quan sigui necessari nomenar càrrecs directius docents de manera provisional, des del Patronat es poden articular fórmules abreujades per agilitar-ne la selecció, respectant els principis i els procediments fixats en l’article 22.3 de la Llei 7/2010.
i. Controlar els resultats de l’activitat de la Fundació d’acord amb els objectius.
j. Assignar algunes de les facultats esmentades a una o més persones del mateix Patronat, sempre que siguin delegables d’acord amb la legislació vigent.
k. Aprovar i, si escau, modificar els reglaments de règim intern del Conservatori Superior de Música de les Illes Balears i de l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears, que han de tenir l’informe preceptiu i vinculant de la conselleria competent en matèria d’educació.
l. Aprovar els preus dels serveis acadèmics i d’altres serveis que presta la Fundació, dels quals s’ha de donar compte al Protectorat perquè els autoritzi.
m. Aprovar els convenis de cooperació que el Conservatori Superior de Música o l’Escola Superior d’Art Dramàtic vulguin subscriure amb altres entitats públiques o privades, en els diferents àmbits educatius i de recerca, o amb finalitats econòmiques i de patrocini de les dues institucions acadèmiques, sense cap limitació geogràfica.
n. Avaluar el funcionament del Conservatori Superior de Música i de l’Escola Superior d’Art Dramàtic, sense perjudici de les competències de la conselleria competent en matèria d’educació.
o Determinar els supòsits en què és necessària l’autorització prèvia del mateix Patronat per contractar obres, serveis o subministraments i, si escau, autoritzar-ne la contractació.
p. Fixar els criteris per ordenar els pagaments, així com les atribucions del gerent en aquesta matèria, sense perjudici que els òrgans competents de l’Administració de la Comunitat Autònoma exerceixin la coordinació i el control de la gestió de la tresoreria en els termes que estableix l’article 11 de la Llei 7/2010.
q. Autoritzar, disposar i ordenar els pagaments la competència dels quals no s’hagi atribuït a un altre òrgan de la Fundació. Quan es tracti d’expedients de despesa dels quals es puguin derivar obligacions econòmiques superiors a 50.000 euros, la iniciació requereix l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria a la qual està adscrita la Fundació, d’acord amb l’article 15.2 de la Llei 7/2010, o, en el cas que superin la quantia de 500.000 euros, del Consell de Govern, a proposta de la mateixa conselleria.
r. Contractar tot tipus d’operacions financeres i de crèdit a curt o llarg termini, amb les limitacions establertes en l’article 12 de la Llei 7/2010.
s. Dissenyar la política de personal de la Fundació, amb les limitacions que, si escau, s’estableixin reglamentàriament, en els termes prevists en els articles 20.6, 22, 23 i 49 i en la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010.
t. Aprovar el pla d’actuació previst en l’article 17.2 de la Llei 7/2010.
u. Dur a terme totes les funcions no atribuïdes expressament a la resta d’òrgans de la Fundació.
Article 21
Composició
1. La composició del Patronat és la següent:
a. El president, que és el conseller competent en matèria d’educació.
b. Quatre vocals nomenats pel president entre les persones que estan al servei de la conselleria competent en matèria d’educació, els quals actuen en representació i interès de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Un d’aquests vocals n’és el vicepresident i substitueix el president quan no hi és.
c. Un vocal en representació de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.
d. Un vocal en representació de la Universitat de les Illes Balears.
Poden actuar en nom dels patrons o vocals els suplents que prèviament hagin estat nomenats. El patrons poden delegar el vot en el president o en altres patrons.
2. Un representant de la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assistirà a les sessions del Patronat per dur-hi a terme tasques d’assessorament jurídic, encara que no en sigui membre, amb veu i sense vot, sense perjudici de poder delegar aquestes tasques en un funcionari del Servei Jurídic de la Conselleria d’Educació i Universitat.
3. Poden participar en les sessions del Patronat, amb veu i sense vot, les persones següents, encara que no en siguin membres:
a. Un representant del Consell de Mallorca.
b. Un representant del Consell Insular de Menorca.
c. Un representant del Consell Insular d’Eivissa.
d. Un representant del Consell Insular de Formentera.
e. Un representant de l’Ajuntament de Palma.
4. També participen en les sessions del Patronat les persones següents, encara que no en siguin membres i sempre que el president consideri necessari convocar-les:
a. El gerent de la Fundació.
b. Un representant de l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears.
c. Els directors acadèmics del Conservatori Superior de Música de les Illes Balears i de l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears.
d. El director acadèmic del Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca.
5. Respectant el que estableix l’article 20.3 de la Llei 7/2010, el Patronat pot ampliar o reduir el nombre de membres que el componen i proposar la substitució dels membres que en formen part mitjançant la proposta i l’acceptació del nomenament de nous patrons a favor de persones físiques o jurídiques que hagin fet aportacions al patrimoni fundacional o al compliment dels objectius de la Fundació, o que es distingeixin en els àmbits musical o de les arts escèniques. En tot cas, la representació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el Patronat ha de ser majoritària.
6. A proposta del president, el Patronat ha de designar, per majoria, un secretari per a un període de quatre anys, el qual pot ser reelegit per a períodes de quatre anys. El càrrec de secretari pot exercir-lo una persona que no sigui membre del Patronat; en aquest cas, el secretari té veu però no vot.
7. Els vocals que formen part del Patronat en representació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d’altres administracions públiques deixen de formar-ne part a petició pròpia, perquè han estat substituïts per un altre membre a proposta de l’entitat que representen o perquè han cessat en el càrrec que els vinculava a la conselleria competent en matèria d’educació o a l’Administració en general.
8. Els patrons comencen a exercir les seves funcions després d’haver acceptat expressament el càrrec en els termes que estableix la normativa vigent aplicable.
9. Els nomenaments successius dels patrons elegits pel Patronat requereixen el vot de la majoria dels patrons que estiguin en l’exercici del càrrec. Si, abans d’acabar el termini per al qual l’havien nomenat, algun patró cessa en el càrrec per qualsevol causa, se n’ha d’elegir un substitut per al temps durant el qual el patró que ha cessat havia d’exercir el càrrec.
Article 22
Règim de funcionament del Patronat
1. El Patronat s’ha de reunir en sessions ordinàries almenys dues vegades l’any, per examinar i aprovar els documents anuals exigits per les lleis, i en sessions extraordinàries, sempre que calgui, per deliberar i prendre acords sobre les funcions que té atribuïdes, quan ho demanin almenys dos terços dels patrons o per iniciativa del president.
2. Correspon al president convocar les reunions. La convocatòria ha de contenir l’ordre del dia, fora del qual no es poden prendre acords vàlids, llevat que tots els membres assisteixin a la reunió i s’hi avenguin per unanimitat. Les convocatòries s’han de comunicar amb una antelació mínima de dos dies hàbils per qualsevol mitjà que en garanteixi la recepció, excepte quan, reunits tots els membres que componen el Patronat, acordin per unanimitat dur a terme una sessió.
3. Correspon al president dirigir els debats, fer conèixer el resultat de les votacions i cloure les sessions. Per prendre acords en primera convocatòria, hi han de ser presents la majoria dels patrons, entre els quals hi ha d’haver el president, que, en els casos d’absència o malaltia, ha de ser substituït pel vicepresident. Es poden prendre acords en segona convocatòria, la qual s’ha de fer una hora després de la primera, sempre que com a mínim hi assisteixin el president o el vicepresident i tres vocals. En absència del secretari, n’ha d’exercir les funcions un patró designat a tal fi a l’inici de la sessió.
En el cas de les persones que exerceixin la funció de patró per raó del seu càrrec, poden actuar en nom seu les persones a qui correspongui substituir-les, sense perjudici de la possibilitat de delegar el vot prevista en l’article 15.5 de la Llei 50/2002.
Els acords del Patronat es prenen per majoria simple de vots a raó d’un vot per patró, excepte quan els Estatuts estableixin altres majories. Si es produeix un empat, s’acorda allò que voti qui presideix la sessió.
4. El secretari ha d’estendre l’acta de cada sessió. L’acta ha de contenir la relació dels assistents, els assumptes tractats i els acords presos. No cal reflectir-hi les opinions dels patrons, llevat que algú ho demani expressament. Les actes s’han de transcriure al llibre corresponent i les han de signar les persones que en la sessió hagin actuat com a president i secretari.
5. El secretari, amb el visat del president, ha de certificar les actes i els documents de la Fundació sempre que li ho demani una persona autoritzada. Així mateix, el secretari, seguint instruccions del president, pot comunicar les convocatòries i l’ordre del dia de les sessions.
6. Els patrons exerceixen el càrrec gratuïtament, sense que en cap cas puguin percebre cap retribució per desenvolupar aquesta funció. Ara bé, se’ls poden reemborsar les despeses justificades que els ocasioni l’exercici del càrrec i se’ls poden satisfer les dietes per l’assistència a les sessions que dugui a terme el Patronat. En aquest darrer cas, les retribucions no poden superar les establertes pel Decret 54/2002, de 12 d’abril, pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o la norma que el substitueixi.
D’acord amb l’article 20.3 de la Llei 7/2010, els acords pels quals s’estableixin indemnitzacions per l’assistència a les reunions del Patronat requereixen l’autorització prèvia de l’Administració de la Comunitat Autònoma mitjançant una resolució conjunta dels titulars de les conselleries competents en matèria d’educació i en matèria d’hisenda.
Secció 2a
El president
Article 23
Funcions del president
1. El president té les funcions següents:
a. Exercir la representació de la Fundació en tots els afers públics, jurídics, administratius, econòmics i laborals.
b. Ordenar les convocatòries de les reunions ordinàries i extraordinàries dels òrgans de govern de la Fundació, fixar l’ordre del dia de les sessions, presidir-les i dirigir les deliberacions.
c. Complir i fer complir aquests Estatuts i els acords adoptats pels òrgans de govern de la Fundació.
d. Ordenar els pagaments, subscriure els xecs, les transferències, etc., amb càrrec als comptes bancaris legalment autoritzats a nom de la Fundació.
e. Ordenar despeses de fins al 10 % del pressupost. Quan es tracti d’expedients de despesa dels quals es puguin derivar obligacions econòmiques superiors a 50.000 euros, la iniciació requereix l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria a la qual està adscrita la Fundació, d’acord amb l’article 15.2 de la Llei 7/2010, o, en el cas que superin la quantia de 500.000 euros, del Consell de Govern, a proposta de la mateixa conselleria.
f. Contractar les obres, els serveis i els subministraments necessaris per a l’activitat normal de la Fundació, dins els pressuposts aprovats pel Patronat i amb els límits dels articles 19 i 26 de la Llei 50/2002, de fundacions.
g. Contractar el personal de la plantilla eventual, així com extingir les relacions laborals, d’acord amb el pla d’actuació de la Fundació aprovat pel Patronat, amb les autoritzacions prèvies o els informes que exigeixi la legislació vigent.
h. Signar contractes, acords i convenis sotmesos a la Llei de contractes del sector públic, dels quals ha d’informar el Patronat. Si ultrapassen els 50.000 euros, per signar-los, el president necessita l’autorització prèvia del Patronat, així com la del conseller competent en matèria d’educació o, en el cas que superin la quantia de 500.000 euros, del Consell de Govern, a proposta de la conselleria competent en matèria d’educació, en els termes que preveu l’article 15.2 de la Llei 7/2010.
i. Assumir qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li atribueixi.
j. Assumir totes les atribucions que la legislació o aquests Estatuts no assignin a altres òrgans.
2. El president, amb l’aprovació del Patronat, pot delegar les seves funcions, excepte la de la lletra b, al gerent de la Fundació. En qualsevol moment, el president pot revocar la delegació de les seves funcions.
3. En els casos de vacances, absència o malaltia del president, correspon al vicepresident substituir-lo en el càrrec.
Secció 3a
El gerent
Article 24
El gerent de la Fundació
1. El Patronat pot nomenar un gerent de la Fundació d’acord amb les condicions que consideri escaients, que han de figurar en el contracte laboral d’alta direcció corresponent. En aquest contracte s’han d’especificar detalladament la retribució inicial i el règim de treball.
En qualsevol cas, el nomenament per ocupar el càrrec de gerent ha de recaure en una persona amb titulació universitària oficial i un perfil professional adient.
2. El Patronat ha d’atorgar una escriptura de poders a favor del gerent que legitimi les seves actuacions amb terceres persones. El gerent, que no pot ser membre del Patronat, ha de respondre davant aquest per la gestió feta en exercici del seu càrrec. El gerent assisteix a les reunions del Patronat amb veu però sense vot, excepte en el cas que el president no consideri necessària o adequada la seva presència a la reunió.
3. El Patronat pot delegar al gerent totes les competències que consideri oportunes i que la llei permeti. En cap cas no li pot delegar les competències descrites en els apartats a, f, h, j, o i p de l’article 20.
4. El nomenament del gerent s’ha de comunicar al Consell de Govern.
5. Al gerent li és aplicable la normativa reguladora del règim d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d’acord amb el que estableix l’article 21.2 de la Llei 7/2010.
6. ¡Quan el gerent sigui empleat públic estarà assimilat al rang d’alt càrrec als efectes prevists en l’article 99.1 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en l’article 87.1 del Text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, que regulen la declaració de la situació de serveis especials.
7. El Patronat ha d’aprovar la retribució bruta anual del gerent en el moment del nomenament, abans de signar el contracte de treball. Aquesta retribució no pot excedir la retribució anual establerta per als directors generals en les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8. El gerent cessa en els supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i en la normativa aplicable. També cessa automàticament quan ho fa el president del Patronat que el va proposar. En tot cas, el cessament s’ha de comunicar al Consell de Govern. No obstant això, el contracte del gerent s’ha d’entendre prorrogat per a un termini màxim de quatre mesos, fins que el Patronat reelegeixi el gerent o en nomeni un de nou, per tal d’evitar un buit en la gestió de la Fundació. Mentre duri aquesta situació, el gerent s’ha de limitar a dur a terme les actuacions ordinàries i estrictament necessàries per al bon funcionament de la Fundació.
9. En el moment del cessament, el gerent no pot percebre cap indemnització, excepte la que li pugui correspondre d’acord amb l’apartat 4 de l’article 21 de la Llei 7/2010.
10. En el cas que no es nomeni un gerent, s’ha de tenir en compte el que disposa l’article 20.4 de la Llei 7/2010.
Article 25
Funcions del gerent
Correspon al gerent:
a. Exercir les facultats que li atribueixi el Patronat, d’acord amb la normativa vigent.
b. Elaborar la memòria anual d’activitats de la Fundació i presentar-la al Patronat perquè l’aprovi.
c. Elaborar els avantprojectes de pressupost i els programes d’actuació, d’inversions i de finançament.
d. Elaborar els plans d’actuació de la Fundació, d’acord amb els articles 17.2 de la Llei 7/2010 i 25.8 de la Llei 50/2002, i proposar-los al Patronat perquè els aprovi.
e. Executar els programes per complir els objectius del pla d’actuació.
f. Exercir les funcions de responsable de l’àrea de personal per delegació del Patronat.
g. Administrar els recursos humans, materials i econòmics d’acord amb el pla d’actuació anual, i elaborar el pla anual d’actuacions en aquestes matèries.
h. Proposar al president del Patronat el nomenament dels membres dels tribunals i de les comissions tècniques de selecció de personal.
i. Formalitzar els contractes necessaris per al bon funcionament de la Fundació, dins els termes de les delegacions que, en aquest sentit, li assignin els òrgans competents.
j. Proposar al president la relació d’assumptes per incloure en l’ordre del dia de les convocatòries del Patronat.
k. Proposar al Patronat, quan correspongui, les mesures que cregui oportunes per al bon funcionament de la Fundació.
l. Autoritzar despeses fins als límits que estableixi el Patronat.
m. Elaborar els comptes anuals, que ha d’aprovar el Patronat.
n. Informar el Patronat de la seva gestió.
o. Exercir la representació ordinària del Conservatori Superior de Música i de l’Escola Superior d’Art Dramàtic en els assumptes de la seva competència.
p. Subscriure l’informe anual d’activitats i la declaració de garantia i responsabilitat i informar-ne el Patronat, de conformitat amb el que preveuen els apartats 2, 3 i 4 de l’article 18 de la Llei 7/2010.
q. Exercir altres funcions que li encomanin els òrgans competents per raó de les seves atribucions.
Capítol V
Règim econòmic
Article 26
Règim pressupostari i economicofinancer
1. L’exercici econòmic ha de coincidir amb l’any natural.
2. La Fundació ha de portar necessàriament un llibre diari, un llibre d’inventaris i comptes anuals i altres llibres convenients per dur a terme les seves activitats i per controlar la comptabilitat de manera adequada.
3. En la gestió economicofinancera, la Fundació s’ha de regir pels principis i els criteris generals que determina la normativa vigent i ha d’aplicar les normes específiques que contenen aquests Estatuts i les que, en relació amb les entitats que integren el sector públic fundacional, s’estableixen en la legislació economicofinancera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la Llei 7/2010 i en les normes reglamentàries de desplegament.
4. Prèviament a la iniciació de qualsevol expedient de despesa del qual puguin derivar obligacions econòmiques per a la Fundació superiors a 500.000 euros, s’ha de demanar l’autorització del Consell de Govern, de conformitat amb el que estableix l’article 15.2 de la Llei 7/2010. La iniciació de qualsevol expedient de despesa del qual puguin derivar obligacions econòmiques superiors a 50.000 euros requereix l’autorització del titular de la conselleria competent en matèria d’educació, d’acord amb l’article 15.2 de la Llei 7/2010, de conformitat amb la redacció modificada mitjançant la disposició final primera del Decret llei 5/2012, d’1 de juny.
5. En tot cas, la modificació de les dotacions en els pressuposts de la Fundació durant l’exercici s’ha d’ajustar al que preveuen l’article 8 de la Llei 7/2010 i els apartats 2 i 3 de l’article 40 del Text de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb caràcter general, no es poden transferir dotacions de despeses de capital a despeses corrents, llevat de les despeses de capital que, d’acord amb el pressupost de la Fundació, estiguin finançades amb ingressos corrents derivats de l’activitat pròpia de la mateixa Fundació.
6. Així mateix, l’adopció de compromisos de despesa pluriennals s’ha d’ajustar a les normes que contenen l’article 9 de la Llei 7/2010 i la normativa reglamentària de desplegament.
Article 27
Pla d’actuació, comptes anuals i informe anual d’activitat
1. En els darrers tres mesos de cada exercici, el Patronat ha d’aprovar un pla d’actuació en què quedin reflectits els objectius i les activitats que es prevegi desenvolupar durant l’exercici següent. Un cop aprovat el pla d’actuació, s’ha de trametre al conseller competent en matèria d’educació perquè en doni compte al Consell de Govern. Posteriorment s’ha d’enviar al Protectorat perquè l’examini i el dipositi en el Registre Únic de Fundacions.
2. El gerent, o la persona que designi el Patronat, ha d’elaborar i formular els comptes anuals en el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l’exercici i el Patronat els ha d’aprovar definitivament en el termini de sis mesos des del tancament de l’exercici, una vegada emès i presentat l’informe d’auditoria o de control financer corresponent.
3. El gerent, simultàniament a l’aprovació dels comptes anuals, ha de presentar un informe anual d’activitats al Patronat i a la conselleria competent en matèria d’educació, i ha de signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats dutes a terme per la Fundació durant l’any anterior. Una còpia d’aquest informe s’ha de trametre a la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda.
4. Els comptes anuals s’han de redactar amb claredat i han de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera i dels resultats de la Fundació.
5. En la memòria cal completar, ampliar i comentar la informació continguda en el balanç i en el compte de resultats. També s’hi ha d’incorporar un inventari dels elements patrimonials.
6. A més, la memòria ha de contenir les activitats fundacionals, els canvis en els òrgans de govern, direcció i representació, i el grau de compliment del pla d’actuació. Així mateix, s’hi han d’indicar els recursos emprats, d’on provenen i el nombre de persones beneficiàries en cada actuació realitzada, els convenis que s’hagin signat amb altres entitats per a aquestes finalitats i el grau en què rendes i ingressos s’han destinat als objectius prevists.
7. Una vegada que el Patronat de la Fundació ha aprovat els comptes anuals, s’han de presentar al Protectorat dins els deu dies hàbils següents a la data d’aprovació perquè, després d’examinar-los, els dipositi en el Registre Únic de Fundacions.
Capítol VI
Modificació, fusió, extinció i liquidació
Article 28
Modificació dels Estatuts
1. Aquests Estatuts es poden modificar per acord del Patronat, sempre que sigui convenient als interessos de la Fundació. S’han de modificar quan les circumstàncies que varen presidir la constitució de la Fundació hagin variat de manera que aquesta no pugui actuar satisfactòriament d’acord amb els Estatuts en vigor.
2. Per adoptar els acords de modificació estatutària, és necessari l’acord previ del Consell de Govern. Aquest acord s’ha d’adoptar a proposta de la conselleria corresponent i amb l’informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts, segons el que estableix l’article 57.3 de la Llei 7/2010. També és necessari l’acord favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat respecte de l’esborrany de modificació dels Estatuts.
3. En compliment del que estableix l’article 57 de la Llei 7/2010, abans que el Patronat de la Fundació aprovi la modificació dels Estatuts, s’ha de sol·licitar l’autorització del Consell de Govern. Una vegada obtinguda aquesta autorització, la modificació o la nova redacció dels Estatuts acordada pel Patronat s’ha de comunicar al Protectorat. Posteriorment, i per aquest ordre, s’ha de sotmetre a l’acord del Consell de Govern, se n’ha d’atorgar l’escriptura pública, s’ha d’inscriure en el Registre Únic de Fundacions i s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
4. Quan la modificació només faci referència al canvi de domicili, sempre que aquest canvi sigui dins el terme municipal de Palma, no són necessaris ni l’acord ni l’autorització prèvia del Consell de Govern.
Article 29
Fusió, absorció, integració o transformació de la Fundació
1. La fusió, l’absorció, la integració o la transformació de la Fundació, en els termes establerts en la Llei 7/2010, requereix l’acord previ dels òrgans de govern dels organismes implicats, la qual cosa s’ha de comunicar al Protectorat. La proposta de fusió, d’absorció, d’integració o de transformació s’ha d’elevar en tot cas al Consell de Govern perquè, prèviament a l’aprovació del Patronat, l’autoritzi, si escau, juntament amb el pla d’actuació i l’estudi economicofinancer. El Consell de Govern ha d’adoptar l’acord d’autorització a proposta de la conselleria a la qual està adscrita la Fundació, amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d’hisenda i pressuposts, en matèria de fundacions i en matèria de funció pública.
La fusió, l’absorció, la integració o la transformació de la Fundació no implica l’inici del procediment de liquidació.
2. L’acord de fusió, d’absorció, d’integració o de transformació s’ha d’aprovar amb la votació favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat.
3. La fusió, l’absorció, la integració o la transformació de la Fundació que hagin acordat els òrgans de govern s’ha de comunicar al Protectorat perquè manifesti si s’hi oposa, únicament per raons de legalitat i mitjançant un acord motivat, o si no s’hi oposa.
4. La fusió o l’absorció s’ha de formalitzar en una escriptura pública, s’ha d’inscriure en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears i s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Article 30
Extinció i liquidació de la Fundació
1. L’extinció de la Fundació requereix l’acord previ del Consell de Govern i s’ha de dur a terme segons la normativa vigent.
2. La Fundació s’extingeix per les causes i segons els procediments que estableix la legislació vigent.
La Fundació s’extingeix pel fet que les activitats d’interès general que desenvolupa d’acord amb els Estatuts passin a ser desenvolupades per l’Administració de la Comunitat Autònoma o per una altra entitat del sector públic autonòmic, de naturalesa fundacional o no.
L’extinció per aquest motiu pot produir-se tant si la Fundació s’integra en l’Administració autonòmica o en un altre ens instrumental com si no s’hi integra, supòsit en el qual la Fundació dissolta entra en període de liquidació.
3. L’extinció de la Fundació només determina l’inici del procediment de liquidació quan correspongui. Aquesta liquidació, l’ha de dur a terme el Patronat sota el control del Protectorat.
4. Els béns resultants de la liquidació s’han de destinar a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o, si ho preveu la legislació aplicable, a un ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma.