Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

SINDICATURA DE COMPTES

Núm. 2742
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears de 15 de març de 2017, de publicació del resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 102/2015 sobre la contractació administrativa de l’Ajuntament d’Alaior

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears regula els informes o memòries de fiscalització i en preveu la seva tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, així com la seva publicació al BOIB després del darrer tràmit parlamentari.

L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta Institució haurà de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.

Mitjançant acord del Consell de la Sindicatura de 27 de febrer de 2015 es va aprovar l’Informe 102/2015 del sobre la contractació administrativa de l’Ajuntament d’Alaior.

En data 3 de novembre 2015, la presidenta del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s’havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de dia 20 d’octubre de 2015.

Per tot l’anterior i d’acord amb el que preveuen la Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes

Resolc

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els resultats de la fiscalització de l’Informe 102/2015 sobre la contractació administrativa de l’Ajuntament d’Alaior, que s’adjunta com a annex.

             

Palma, 15 de març de 2017

Síndic major

Joan Rosselló Villalonga

         

ANNEX

INFORME 102/2015 SOBRE LA CONTRACTACIÓ ADMINISTRATIVA DE L’AJUNTAMENT D’ALAIOR

I. INTRODUCCIÓ

1. PRESENTACIÓ

Els articles 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i 2 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, estableixen que correspon a aquesta la fiscalització externa de l’activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears.

Des del punt de vista de l'àmbit objectiu, i d'acord amb l'article 7.d de l'esmentada Llei 4/2004, correspon a la Sindicatura de Comptes la fiscalització dels contractes, qualsevol que en sigui el caràcter, formalitzats pels diferents subjectes inclosos en el seu àmbit d'actuació.

La iniciativa d’aquesta fiscalització és del Parlament de les Illes Balears (art. 10.3. de l’LSCIB i art.17.3. del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears), per Acord adoptat per la Comissió d’Hisenda i Pressuposts d’11 de juny de 2013, respecte de l’escrit presentat per l’Ajuntament d’Alaior, relatiu a l’acord del Ple municipal de 12 de setembre de 2012, i tramès pel Parlament de les Illes Balears mitjançant escrit de 12 de juliol de 2013. L’Acord és el següent: “Instar la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears a revisar contractes administratius locals de l’Ajuntament d’Alaior.”

El Ple de l’Ajuntament, en sessió extraordinària de dia 12 de setembre de 2012, va aprovar per 8 vots a favor i 5 abstencions la proposició següent:

“ÚNIC. Sol·licitar a la comissió competent en matèria d'Hisenda i Pressupost del Parlament de les Illes Balears que insti la Sindicatura de Comptes a la fiscalització dels següents expedients de contractació formalitzats per l'Ajuntament d'Alaior a partir de l'any 2008:

- Rehabilitació de l'edifici de l'Escola d'Adults d'Alaior (2009).

- Ampliació de l'edifici de l'Escola d'Adults, fase 2 (2010).

- Rehabilitació de façanes i eliminació d'instal·lacions sobreposades de l'edifici municipal de l'Escola d'Adults.

- Conservació de l'edifici municipal Convent de Sant Diego.

- Reforma interior i millores a la sala multifuncional de l'Espai Cultural de Sant Diego d'Alaior, fase 1.

- Reforma interior i millores a la sala multifuncional de l'Espai Cultural de Sant Diego d'Alaior, fase 2.

- Reforma interior i millores a la sala multifuncional de l'Espai Cultural de Sant Diego d'Alaior, fase 3.

- Contracte de servei per a la implantació d'una eina informàtica destinada a la modernització administrativa de l'Ajuntament d'Alaior.

- Construcció d'un parc de patinatge (skate) a Alaior.

- Rehabilitació del carrer de Ciutadella d'Alaior, fases primera i segona.

- Rehabilitació de paviments, renovació i millora d'instal·lacions d'aigua i sanejament al carrer des Forn.

- Reurbanització del carrer de sa Bolla.

- Reurbanització dels carrers Porrassar Nou, Porrassar Vell, i del carrer Ample.

- Rehabilitació urbana del camí Nou d'Alaior.

- Reforç del paviment del camp de futbol de Cala en Porter.

- Reforma i embelliment de l'avinguda del Pare Huguet.

- Pluvials de la carretera Nova - Bassa Roja."

Aquest és un informe específic (article 27 del Reglament de la Sindicatura) que fa referència als resultats de les actuacions concretes de fiscalització sobre la contractació administrativa de l’Ajuntament d’Alaior.

Es tracta d'una fiscalització de compliment de legalitat, que comporta la comprovació de l’adequació de l’actuació contractual a la legislació vigent.

Els treballs de fiscalització s’han realitzat a les dependències de la Sindicatura. Cal agrair al personal de l'Ajuntament d'Alaior la col·laboració prestada per a la realització de l’Informe.

2. OBJECTIUS

Constitueix l'objectiu general de la fiscalització:

- Determinar si els contractes revisats s’ajusten a la normativa reguladora i especialment als principis rectors de la contractació del sector públic (publicitat, lliure concurrència, transparència, objectivitat, igualtat i no-discriminació) i de l’execució de la despesa pública.

3. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS

A. ÀMBIT SUBJECTIU

L’àmbit subjectiu de l’Informe és l’Ajuntament d'Alaior.

L’àmbit objectiu de l’Informe són els desset expedients de contractació que s'indiquen en l'Acord del Ple de l'Ajuntament d'Alaior abans esmentat.

B. METODOLOGIA

El treball s'ha realitzat d'acord amb els principis i les normes d'auditoria del sector públic aprovats per la Comissió de Coordinació dels Òrgans Públics de Control Extern de l'Estat, i s'han realitzat totes aquelles proves selectives o procediments tècnics considerats necessaris, d'acord amb els objectius del treball abans esmentats.

4. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS

El resultat de les actuacions es va comunicar a la batlessa, així com a les persones que varen ocupar aquest càrrec durant els exercicis en què es varen executar els contractes objecte de fiscalització, per tal que poguessin formular les al·legacions i presentar els documents i els justificants que considerassin adients, de conformitat amb el que preveu l’article 30 del Reglament de règim interior de l’SCIB.

En data 18 de febrer de 2015 l'Ajuntament d'Alaior i una de les persones que va ocupar el càrrec de batle, durant els exercicis en què es varen executar els contractes objecte de fiscalització, varen presentar al·legacions, que consten com a annex d'aquest Informe.

Les al·legacions han estat analitzades i s’ha suprimit o modificat el text quan s'han acceptat. Si no s’ha alterat el text ni s'ha emès opinió sobre el seu contingut, s’ha d’entendre que les al·legacions són simples explicacions que confirmen els fets i les valoracions exposats en l’Informe, que no s’han justificat adequadament.

II. MARC DE LA FISCALITZACIÓ

1. NORMATIVA D'APLICACIÓ

El marc normatiu específic que regula l’activitat contractual de l’Ajuntament d’Alaior els exercicis en els quals es varen tramitar els contractes objecte de la fiscalització, el constitueixen bàsicament les disposicions següents:

- Reial decret legislatiu 2/2000, de 16 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes de les administracions públiques (BOE núm. 148, de 21 de juny). En vigor fins al 30 d’abril de 2008, segons la disposició transitòria primera de l'LCSP.

- Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de contractes del sector públic (BOE núm. 261, de 31 d’octubre), i, si escau, les seves modificacions, entre les quals destaquen:

o Llei 15/2010, de 5 de juliol, de modificació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s’estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials (BOE núm. 163, de 6 de juliol).

o Llei 34/2010, de 5 d’agost, de modificació de les lleis 30/2007, de 30 d’octubre, de contractes del sector públic, 31/2007, de 30 d’octubre, sobre procediments de contractació en els sectors de l’aigua, l’energia, els transports i els serveis postals, i 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa per a l’adaptació a la normativa comunitària de les dues primeres (BOE núm. 193, de 9 d’agost).

- Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic (BOE núm. 276, de 16 de novembre). En vigor a partir del 16 de desembre de 2011.

- Reial decret llei 9/2008, de 28 de novembre, pel qual es creen un fons estatal d'inversió local i un fons especial de l'Estat per a la dinamització de l'economia i l'ocupació, i s'aproven crèdits extraordinaris per atendre el seu finançament (BOE núm. 290, de 2 de desembre).

- Reial decret 1098/2001, de 12 de octubre, pel qual s’aprova el Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques (BOE núm. 257, de 26 d’octubre).

- Reial decret 817/2009, de 8 de maig, pel qual es desplega parcialment la Llei 30/20007, de 30 d’octubre, de contractes del sector públic (BOE núm. 118, de 15 de maig).

- Reial decret llei 13/2009, de 26 d'octubre, pel qual es crea el fons estatal per a l'ocupació i la sostenibilitat local (BOE núm. 259, de 27 d’octubre).

- Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears (BOIB núm. 186 Ext., de 27 de desembre).

III. RESULTATS DE LA FISCALITZACIÓ

1. INCIDÈNCIES MÉS SIGNIFICATIVES

Els resultats més significatius de la fiscalització sobre els desset expedients de contractació que s'indiquen en l'Acord del Ple, són els següents:

1. Hi ha dos expedients fiscalitzats en els quals s'ha prescindit del procediment legalment establert per tramitar l'expedient de contractació i contreure les respectives obligacions, que han estat aprovades per acords plenaris mitjançant reconeixements extrajudicials de crèdit dins l'exercici 2014, respecte d'obres contractades verbalment i realitzades els anys 2005 a 2007. El reconeixement extrajudicial d’un crèdit no suposa la seva validació o esmena, ja que l’acte continua essent nul de ple dret, ni implica deixar sense efecte les possibles responsabilitats que existissin.

2. Hi ha dos expedients en els quals es produeix un fraccionament de l'objecte del contracte, només consta un únic projecte tècnic pels dos expedients, sense que se justifiqui la seva licitació per separat. A més, la documentació sobre execució (certificacions d'obra i factures), així com l’acta de recepció i la certificació final de les obres, és conjunta per als dos expedients, sense que es determini quina part correspon a cada una de les dues fases que corresponen als dos procediments.

3. Hi ha dos expedients en els quals el PCAP no estableixen les fórmules que permeten quantificar els criteris d’adjudicació avaluables mitjançant aquestes.

4. El perfil del contractant de l'Ajuntament no permet acreditar fefaentment el moment d'inici de la difusió pública de la informació que s'hi inclogui

5. A cap dels expedients fiscalitzats, en que és preceptiu, consta la fiscalització prèvia ni l'informe jurídic de la Secretaria, excepte a un expedient pel que fa a aquest darrer.

6. (Paràgraf eliminat en virtut d’al·legacions)

7. Hi ha quatre expedients en els quals s'ha modificat el projecte sense que consti la tramitació del procediment per a la modificació del contracte.

8. Hi ha tres expedients en els quals no consta documentada la realització de les millores.

9. Hi ha catorze expedients en els quals es varen incomplir els terminis per realitzar els abonaments del preu al contractista.