Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA
Núm. 2587
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria per la qual s'amplia el termini per resoldre la resolució del procediment d’actualització i regularització de pedreres previst per la Disposició transitòria primera de la Llei 10/2014 (LOMIB)
Versió PDF
Antecedents
1. La Disposició transitòria primera de la Llei 10/2014, d’1 d’octubre, d’ordenació minera de les Illes Balears (LOMIB) estableix un procediment per resoldre les discrepàncies existents i conegudes per l’Administració entre l’autorització minera i els drets miners inclosos en l’explotació realment executada, que deriven, majoritàriament de l’adaptació de les pedreres al Pla director sectorial de pedreres i de continuades actuacions dels diferents òrgans de l’Administració, que aprovaven projectes amb diferents superfícies.
Aquest procediment té l’objectiu d’actualitzar i regularitzar instal·lacions emparades per actes administratius expressos o presumptes, derivats moltes vegades del problema d’indeterminació de superfícies de les pedreres.
2. El procediment d’actualització i regularització, resulta summament complex en la seva tramitació, tant per les peculiaritats de cada cas concret, com pel fet que, amb caràcter general intervenen diverses administracions: Ajuntaments, Consells Insulars, Govern Balear, i, fins i tot en aquest últim cas, diferents òrgans`d’una mateixa administració (Medi ambient, Indústria, etc). També s’ha de ressenyar la intervenció del Consell de la Mineria de les Illes Balears, que la LOMIB va crear com a òrgan col·legiat de participació, consulta i assessorament de l’Administració, per tal d’estimular el consens i la unitat d’acció en matèria de mineria, i impulsar la coordinació dels interessos públics i privats.
En definitiva, aquesta diversitat propicia retards en la tramitació, ja que, a més de les limitacions materials en recursos per part del òrgan substantiu, en moltes ocasions s'ha d'estar a l'espera d'informes o decisions de les diferents administracions, tràmits d’informació pública i participació de diferents entitats i sectors socials.
3. El Servei de Mines, de la Direcció General de Política Industrial, és la unitat administrativa encarregada de la tramitació dels expedients d’actualització i regularització i, en conseqüència, pel seu estret contacte amb el sector és perfectament conscient de les possibilitats i dificultats per acomplir els terminis previstos. MitjançantInforme del cap del Servei de Mines de 27 de febrer de 2017, s’explica que el procediment previst per la Disposiciótransitòria primera de la LOMIB, ha tingut un molt satisfactori acolliment per part del sector, i, pràcticament totes les pedreres dins aquesta situació a les Balears, han optat pertramitar la seva actualització.
Aquesta nombrosa participació, així com les peculiaritats de la tramitació que se han descrit, i finalment, la limitació en recursos materials i personals que pateix el servei, motiva que l’informe del Servei de Mines, proposi que, previs el tràmits pertinents es dugui a terme una ampliaciódeltermini per resoldre dins aquest procediment.Finalment, ateses les circumstàncies i peculiaritats de les diferents pedreres, i per tal d’evitar situacions límit, de difícilsolució,concreta el termini d’ampliacióen setze mesos.
Fonaments jurídics
1. La Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, si bé derogada, ésaplicable alcas, de conformitat amb la Disposició Transitòria tercera de la vigentLlei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Publiques.
L’article 42.6 de la Llei 30/92, contempla en el seu segon paràgraf situacions en les quals el nombre de les sol·licituds formulades o les persones afectades poguessin suposar un incompliment del termini màxim de resolució, i preveu que “...Excepcionalmente, podrá acordarse la ampliación del plazo máximo de resolución y notificación mediante motivación clara de las circunstancias concurrentes y sólo una vez agotados todos los medios a disposición posibles.
De acordarse, finalmente, la ampliación del plazo máximo, éste no podrá ser superior al establecido para la tramitación del procedimiento..”
2. L'article 54.1.e de la Llei 30/92, de 26 de novembre, preveu que els acords d’ampliació de terminis seran motivats, amb succinta referència de fets i fonaments de dret.
3. Quant a competència, el dictar aquesta resolució correspon, segons la Llei 10/2014, d’1 d’octubre, d’ordenació minera de les Illes Balears, al conseller de Treball, Comerç i Indústria, i, per delegació, el director general de Política Industrial, d’acord amb el que disposen el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 13 de juliol de 2015 per la qual es delega l’exercici de determinades competències en els òrgans directius de la Conselleria i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.
Per tot el que s’ha exposat, fent ús de les competències que tenc conferides, dict la següent
Resolució
1. Ampliar el termini per resoldre el procediment d’actualització i regularització de pedreres previst per la Disposició transitòria primera de la Llei 10/2014 (LOMIB) en setze mesos, comptadors des de la data de publicació.
2. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Conforme al que es disposa en l'article 42.6 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, contra aquesta Resolució no cap recurs algun.
Palma, 2 de març de 2017
El director general de Política Industrial
Bartomeu Morro Oliver
Per delegació de competència,
Resolució de 13 de juliol de 2015
(BOIB núm.105, de 14 de juliol de 2015)