Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE MODERNITZACIÓ I FUNCIÓ PÚBLICA

Núm. 2534
Acord del Consell Executiu de dia 8 de març de 2017, de regulació de les localitzacions del personal del Servei de Guàrdia per a Emergències de Carreteres, adscrit a la Direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell Executiu del Consell de Mallorca, en data 8 de març de 2017, ha adoptat el següent acord:

«Antecedents

L’any 2001 es creà el Servei de Guàrdia per a Emergències en el Departament de Carreteres de la Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transport del Govern de les Illes Balears (Decret 5/2001, de 19 de gener modificat pel Decret 83/2001, de 15 de juny) per tal de possibilitar una reacció ràpida, fos quina fos la naturalesa i moment que se produís l’eventualitat que motivava la seva actuació, per a actuacions urgents, produïdes fora de l’horari laboral amb la funció d’anar, tan ràpidament com ho permetessin les circumstàncies concurrents, al tram de la carretera titularitat de la CAIB on passessin les contingències que se poguessin produir per tal de restablir, provisionalment o permanentment, la circulació en condicions de suficient seguretat.

L’any 2002, es varen atribuir al Consell de Mallorca les competències en matèria de carreteres i camins (Llei 16/2001, de 14 de desembre) i a l'Acord del Ple d'aquest Consell, de data 3 de juny de 2002, sobre les condicions per les quals s’ha de regir el personal transferit per la Comunitat Autònoma en matèria de Carreteres i Camins, es va establir que es mantindria l’aplicació del Decret 5/2001, afegint que, a aquest Servei, s’hi podria adherir voluntàriament el personal funcionari adscrit a llocs operatius de la Direcció Insular de Carreteres.

L’any 2012 es va redactar l’actual pla d’actuació d’incidències i emergències a la xarxa viària del Consell de Mallorca presentat al Comitè Tècnic de Gestió d’Emergències i al Comitè Tècnic de Planificació en Protecció Civil, el qual contempla la figura del tècnic de guàrdia de Carreteres amb disponibilitat 24 hores, per assumir la direcció i responsabilitat en incidents de nivell II.

L’any 2013 la consellera executiva d’Hisenda i Funció Pública va dictar la Resolució de 14 de març de 2013, modificada per la Resolució de 5 de setembre de 2013, en la qual va establir l’organigrama del Servei d’Emergències de Carreteres, que és de 6 coordinadors, 9 caps d’equip i 50 operaris. A la mateixa Resolució es va establir, ateses les particularitats d’aquest Servei i l’històric del total d’incidències anuals resoltes, un fix de 109 hores per a la plena dedicació fins a les 1759 hores (1650 hores + 109 hores), en còmput anual, per als caps d’equip i els operaris dels equips d’emergències i un fix de 218 hores per a la plena dedicació fins a les 1868 hores (1650 hores + 218 hores), en còmput anual, per als coordinadors d’emergències.

Dia 19 d’octubre de 2016 el Departament de Territori i Infraestructures va proposar al Departament de Modernització i Funció Pública l’increment del número de caps de equips, en un cap d’equip més, ja que, en la actualitat, existeixen deu equips d’emergències però només nou caps d’equip. Aquesta proposta va ser aprovada per Mesa general de negociació conjunta del personal funcionari i del personal laboral el passat dia 24 de novembre de 2016.

Fonaments

L’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, que en la seva redacció per Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix en el seu article 30 que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria de carreteres i camins. A l’article 39 estableix que el sistema institucional autonòmic està integrat pel Parlament, el Govern, el President de la Comunitat Autònoma i els Consells Insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera sense perjudici de la seva autonomia constitucionalment garantida. Al seu article 70 l’Estatut determina com a competència pròpia dels Consells Insulars les carreteres i camins de cada una de les Illes.

La Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la qual preveu que de la conservació de la carretera s’encarregarà l’organisme que desenvolupi l’administració i gestió de la xarxa on estigui integrada.

Les competències atribuïdes als consells insulars per  la Llei 16/2001, de 14 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de carreteres i camins.

El Decret 5/2001, de 19 de gener (BOIB núm. 12, de 27 de gener de 2001), pel qual es crea un servei de guàrdia per a emergències en el Departament de Carreteres de la Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transport del Govern de les Illes Balears, modificat pel Decret 83/2001, de 15 de juny (BOIB núm. 76, de 26 de juny de 2001) i que segueixen vigents i aplicables en virtut de la Llei 16/2001, de 14 de desembre (BOIB núm. 153, de 22 de desembre de 2001 y BOE núm. 13, de 15 de gener de 2002), d'atribució de competències als Consells Insulars en matèria de carreteres i camins i l'Acord del Ple d'aquest Consell de data 3 de juny de 2002 (BOIB núm. 097, de 13 d’agost de 2002).

La Resolució de la consellera d’Hisenda i Funció Pública de 14 de març de 2013 (BOIB núm. 47 de 6 d’abril de 2013), modificada per la Resolució de 5 de setembre de 2013 (BOIB núm. 136, de 3 d’octubre de 2013) en la qual s’estableix l’organigrama del Servei d’Emergències de Carreteres i la plena dedicació del personal adscrit a l’esmentat Servei.

L’actual pla d’actuació d’incidències i emergències a la xarxa viària del Consell de Mallorca presentat al Comitè Tècnic de Gestió d’Emergències i al Comitè Tècnic de Planificació en Protecció Civil, de data 4 de juny de 2012.

En el marc d’aquesta normativa i davant l’augment de la circulació rodada per les carreteres competència del Consell de Mallorca, donada l’experiència acumulada durant aquests darrers anys, i amb motiu de millorar l’eficàcia i la qualitat del Servei de Guàrdia per a Emergències de Carreteres del Consell de Mallorca, adscrit al Servei d’Explotació i Conservació de la Direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori i Infraestructures, sigui quina sigui la naturalesa i moment que se produeixi l’eventualitat que motiva la seva actuació, de tal manera que, en el menor temps possible, el Consell de Mallorca pugui reaccionar assegurant la seguretat en les carreteres de la seva competència, sempre sense menyscabar la seguretat i salut del personal de Carreteres. Entre les contingències que puguin motivar l’actuació d’aquest Servei, s’han d’esmentar, sense ànim d’exhaustivitat, les produïdes com a conseqüència d’accidents de trànsit, vessaments de materials sobre la calçada, retirada d’animals morts i tots aquells provocats per les condicions atmosfèriques adverses.

Addicionalment, i atès que en l’actualitat en el Servei d’Emergències manca la figura del tècnic d’emergències que avaluï i decideixi les incidències que excedeixen les competències dels coordinadors i atès que a l’actual pla d’actuació d’incidències i emergències a la xarxa viària del Consell de Mallorca presentat al Comitè Tècnic de Gestió d’Emergències i al Comitè Tècnic de Planificació en Protecció Civil de data 4 de juny de 2012, contempla la figura del tècnic de guàrdia de Carreteres amb disponibilitat 24 hores, per assumir la direcció i responsabilitat en incidents de nivell II. Exemples que han succeït són: despreniments en el vessant de la carretera que poden envair la calçada i afectar la seguretat de la circulació; impactes sobre ponts, passarel•les, pòrtics de senyalització que poden desestabilitzar l’estructura, incendis, inundacions, ventades, nevades de gran intensitat que impliquin tancar vies i senyalitzar-les convenientment; accidents a vies d’alta capacitat que motivin l’habilitació de desviaments. Per altra banda, el tècnic podria valorar aspectes relatius a temps de resposta de les incidències, rendiments, mitjans. Així mateix podria substanciar els informes respecte a danys a la infraestructura viària i els de responsabilitat patrimonial.

Per tot l’exposat, es considera convenient la regulació de les localitzacions al personal del Servei de Guàrdia per a Emergències de Carreteres en el Servei d’Explotació i Conservació adscrit a la Direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, i incloure la figura del tècnic d’emergències.

Amb aquesta finalitat, el Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca ha formulat la corresponent proposta de regulació de les localitzacions d’aquest personal i la Mesa General de Negociació Conjunta del personal funcionari i laboral del Consell de Mallorca i de l’IMAS, en sessió de dia 9 de desembre de 2016, ha aprovat l’esmentada proposta.

L’article 12 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, atribueix al Consell Executiu la funció executiva en relació amb les competències del consell insular i, en especial, de les transferides o delegades per la comunitat autònoma.

Atesa la necessitat d’adaptar el contingut de la present proposta d’acord a les determinacions contingudes a l’informe de fiscalització prèvia limitada de la Intervenció General núm: CF 157/16, per tal d’esmenar les objeccions que s’hi fan constar, especialment en relació a què la proposta d’acord s’ha de condicionar a l’existència de crèdit adequat i suficient al pressupost de l’exercici 2017, es torna a formular la proposta d’acord, que incorpora un nou apartat, identificat amb el número 4, per recollir l’assenyalat per la Intervenció General al seu informe de fiscalització prèvia limitada.

Proposta d’acord

Per això, propòs al Consell Executiu que adopti l’acord següent:

Aprovar, amb efectes de dia 1 de gener de 2017, la següent regulació de les localitzacions del personal del Servei de Guàrdia per a Emergències de Carreteres, adscrit a la Direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca:

1. S’estableix l’organigrama del Servei de Guàrdia per a Emergències de Carreteres en 8 tècnics d’emergències, 6 coordinadors, 10 caps d’equip i 50 operaris, els quals hauran d’estar localitzats permanentment, per torns setmanals de dilluns a diumenge.

2. El torn de guàrdia, que es fixa en una setmana per a tot el personal adscrit al Servei de Guàrdia per a Emergències de Carreteres, es durà a terme de forma rotatòria de tal manera que cada setmana estaran de guàrdia un tècnic, un coordinador, un cap d’equip i cinc operaris.

3. Seguint criteris d’homogeneïtzació, es retribuirà el torn de guàrdia amb un complement de productivitat, que substituirà la indemnització per raó del servei establerta al Decret 5/2001 de 19 de gener (BOIB núm. 12, de 27 de gener de 2001), i que es fixa en les següents quanties per hora de localització, per cada torn de guàrdia efectivament realitzat (que correspon a la valoració del 30% de les hores de localització de mitja mensual del conjunt del personal de cada una de les categories:

a. Per als operaris: 4,23€/hora amb una mitja de 678,4 hores anuals en concepte de localització més un fix de 109 hores per a la plena dedicació fins a les 1759 hores (1650 hores + 109 hores), en còmput anual, en els termes establers a la Resolució de la consellera d’Hisenda i Funció Pública de 14 de març de 2013 (BOIB núm. 47 de 6 d’abril de 2013), modificada per la Resolució de 5 de setembre de 2013 (BOIB núm. 136, de 3 d’octubre de 2013).

b. Per als caps d’equip: 4,96€/hora amb una mitja de 678,4 hores anuals en concepte de localització més un fix de 109 hores per a la plena dedicació fins a les 1759 hores (1650 hores + 109 hores), en còmput anual, en els termes establers a la Resolució de la consellera d’Hisenda i Funció Pública de 14 de març de 2013 (BOIB núm. 47 de 6 d’abril de 2013), modificada per la Resolució de 5 de setembre de 2013 (BOIB núm. 136, de 3 d’octubre de 2013).

c. Per als coordinadors: 5,95€/hora amb una mitja de 1110,08 hores anuals en concepte de localització més un fix de 218 hores per a la plena dedicació fins a les 1868 hores (1650 hores + 218 hores), en còmput anual, en els termes establers a la Resolució de la consellera d’Hisenda i Funció Pública de 14 de març de 2013 (BOIB núm. 47 de 6 d’abril de 2013), modificada per la Resolució de 5 de setembre de 2013 (BOIB núm. 136, de 3 d’octubre de 2013).

d. Per als tècnics d’emergències: 8,61€/hora amb una mitja de 863,44 hores anuals en concepte de localització. Per als tècnics d’emergències dins del concepte de localització ja estan incloses les hores d’intervenció.

4. L’execució d’aquest acord resta condicionada a l’existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de l’exercici corresponent.»

 

Palma, 10 de març de 2017

Per delegació del president, el secretari general

(Decret de 17 de juliol de 2015, BOIB núm. 114, de 28 de juliol de 2015)

Jeroni M. Mas Rigo