Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 2483
Decret 10/2017, de 10 de març, pel qual es creen i regulen els premis Centres Educatius vers el Desenvolupament Sostenible
Versió PDF
L’article 30.46 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, després de la modificació duta a terme per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, reconeix la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en la protecció del medi ambient, l’ecologia i els espais naturals protegits, sens perjudici de la legislació bàsica de l’Estat. D’acord amb l’article 58.2 d’aquest Estatut, el Govern de les Illes Balears exerceix la potestat reglamentària sobre les matèries de la seva competència.
L’article 86 de l’Estatut afirma que correspon al Govern de les Illes Balears, en les matèries de la seva competència, l’exercici de l’activitat de foment, sens perjudici de l’activitat que correspongui a l’Estat, mentre que l’article 19.15 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, estableix la competència del Consell de Govern per concedir honors i distincions d’acord amb la normativa específica.
D’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca exerceix, entre d’altres, les competències en els àmbits materials dels plans i dels programes d’educació ambiental per a la societat civil mitjançant la Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus.
Des del curs escolar 2004-2005 aquesta Conselleria impulsa la incorporació de l’educació ambiental en el programa curricular dels centres educatius de les Illes Balears i el suport als projectes d’ambientalització dels centres, amb activitats i programes d’educació ambiental diversos.
En aquest marc, es considera oportú crear els premis Centres Educatius vers el Desenvolupament Sostenible per reconèixer públicament les iniciatives exemplars d’educació ambiental per al desenvolupament sostenible dutes a terme pels centres educatius de les Illes Balears.
La finalitat última dels premis és atorgar el testimoni de reconeixement públic a la tasca exemplificativa dels centres educatius que hi participin.
Per tot això, a proposta del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 10 de març de 2017,
DECRET
Article 1
Objecte
Es creen els premis Centres Educatius vers el Desenvolupament Sostenible, per reconèixer iniciatives d’educació ambiental per al desenvolupament sostenible dutes a terme pels centres educatius de les Illes Balears, en les categories següents:
1. Premi Centre Educatiu vers el Desenvolupament Sostenible Global, en reconeixement a una trajectòria de millora continuada en el procés d’ambientalització integral del centre i en la implicació en la millora de l’entorn. Aquesta categoria té tres classificats: el primer, per al més destacat, i el segon i el tercer, per a dues trajectòries de referència.
2. Premi Centre Educatiu vers el Desenvolupament Sostenible Específic, en reconeixement a una actuació destacada o de referència d’un dels eixos temàtics proposats en la convocatòria corresponent. Aquesta categoria també té tres classificats.
Article 2
Candidatures
1. Poden optar als premis els centres educatius de les Illes Balears d’educació infantil, educació primària i secundària obligatòria, batxillerat i cicles formatius que duguin a terme un projecte d’ambientalització del centre durant el curs escolar que estableixi la convocatòria corresponent.
2. Poden presentar les propostes de candidatures indistintament qualsevol membre del jurat, els consells escolars dels centres educatius, les associacions de pares i mares d’alumnes i qualsevol persona física a títol individual, mitjançant un escrit adreçat al conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca. Per a cada candidatura, s’han de fer constar les dades del centre educatiu que es proposa, la categoria i una descripció sintètica de l’actuació i dels mèrits que justifiquen la candidatura.
Article 3
Premis
1. La dotació econòmica dels premis, la distribució entre les categories i la partida pressupostària corresponent s’han de fixar en cada convocatòria pública.
2. En el cas que hi hagi dues o més candidatures premiades en una categoria, l’import previst en la convocatòria per a aquesta categoria s’ha de distribuir a parts iguals entre les candidatures premiades.
3. Es poden concedir mencions honorífiques a les candidatures que no hagin guanyat el premi però que es considerin d’un interès especial.
Article 4
Atorgament del premi
1. Les candidatures als premis Centres Educatius vers el Desenvolupament Sostenible han de ser avaluades per un jurat constituït amb aquest objectiu i integrat per cinc membres designats pel conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
2. La composició concreta del jurat s’ha d’establir en cada convocatòria dels premis, però amb caràcter general el jurat ha d’estar constituït pel director general d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus, qui ocuparà la presidència, i pels vocals següents: el cap del Servei d’Educació Ambiental, un tècnic del Servei Jurídic de la Conselleria i dos tècnics de la Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus, nomenats pel conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, un dels quals actuarà en qualitat de secretari.
3. Per a la constitució vàlida del jurat és necessària l’assistència del president i del secretari i almenys de la meitat dels membres.
4. La candidatura guanyadora de cada premi ha de tenir, com a mínim, la majoria simple de vots favorables dels components del jurat. Els premis també es poden declarar deserts per majoria simple.
5. El jurat ha de presentar la proposta motivada d’adjudicació dels premis al conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, qui ha de resoldre l’atorgament del premi i ordenar que es notifiqui a les persones interessades.
Article 5
Organització i òrgan gestor
1. La Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus ha d’exercir d’òrgan gestor dels premis, i dirigir-ne la gestió administrativa i logística.
2. Les funcions de l’òrgan gestor són:
a) Garantir la bona difusió de la convocatòria dels premis.
b) Gestionar els expedients de les candidatures.
c) Convocar les sessions del jurat.
d) Donar suport logístic a les sessions del jurat i estendre’n les actes.
Article 6
Convocatòries
1. Periòdicament s’ha de publicar la convocatòria dels premis Centres Educatius vers el Desenvolupament Sostenible per al curs escolar corresponent, per mitjà d’una resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
2. La resolució de la convocatòria ha de contenir les categories dels premis que es convoquen, la partida pressupostària, la composició del jurat, la descripció de la forma i el lloc de presentació de les candidatures, la data límit per presentar-les i la dotació econòmica per a cadascun dels premis.
Disposició final
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver estat publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 10 de març de 2017
|
El conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca Vicenç Vidal Matas |
La presidenta Francesca Lluch Armengol i Socias |