Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT
Núm. 2406
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat sobre l’establiment dels serveis mínims de compliment obligat en l’àmbit de l’entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, durant els dies 14 i 16 de març de 2017
Fets
1. El dia 21 de febrer de 2017, el Comitè d’Empresa de l’entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca (d’ara endavant SFM) va acordar i va presentar davant aquesta entitat un calendari d’aturades que afecta la totalitat de la plantilla d’SFM.
2. Les aturades són les següents:
Mes de març :
3. Atès l’abast de la vaga, dirigida al total de la plantilla i que, per tant, afecta totes les línies del tren i del metro, i tenint present la necessitat d’establir un mínim de servei ferroviari durant el temps d’aturada, s’ha de compaginar el dret dels ciutadans a la seva mobilitat amb el lliure exercici del dret de vaga. A aquest efecte, SFM va convocar el Comitè de Vaga per discutir i consensuar els serveis essencials que s’havien d’implantar, però no ha estat possible arribar a un acord.
4. Per aquest motiu, aquesta Administració considera necessari establir els serveis mínims per evitar perjudicis en la possibilitat de mobilitat dels ciutadans i ser respectuosos amb el dret de vaga.
Consideracions jurídiques
1. La Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, que a l’article 117.2 determina que el transport ferroviari és un servei públic.
2. El Decret 16/1985, de 21 de febrer, d’establiment de serveis mínims de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que estableix que el dret a la vaga del personal al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’ha de considerar condicionat pel manteniment dels serveis essencials als diferents centres i dependències d’aquesta, a la vegada que faculta els titulars de les diverses conselleries del Govern balear perquè determinin els serveis mínims i el personal necessari per assegurar la prestació dels serveis esmentats dins l’àmbit dels departaments respectius.
3. Resulta obligat, per això, harmonitzar l’interès general i el dret de vaga mitjançant l’adopció de les mesures necessàries per assegurar el funcionament d’aquells serveis els quals tot limitant el mínim possible el contingut d’aquest dret siguin alhora suficients per garantir la mobilitat dels ciutadans.
Així, el servei de transport de viatgers que realitza SFM ha de considerar-se un servei essencial per a la comunitat i la seva interrupció —encara que temporal o per trams horaris— afectaria drets constitucionalment protegits; entre d’altres, el dret a la lliure circulació, reconegut a l’article 19 de la Constitució, en connexió amb el dret al treball.
Convocar aturades parcials provoca un gran disturbi en la gestió i l’explotació del transport ferroviari, ja que els seus efectes transcendeixen més enllà i fan molt difícil la restauració del servei durant la resta de la jornada.
Aquests períodes d’aturada coincideixen amb els trams horaris de major afluència d’usuaris, ja que es fan en els períodes de desplaçament per a l’inici de la jornada laboral i d’entrada als centres d’estudi i la seva finalització, i el mateix es pot dir dels trams horaris d’horabaixa.
Les conseqüències per als usuaris són evidents (dificultat per exercir el seu dret a la lliure circulació i dificultat per exercir el seu dret al treball), amb l’obligatorietat de la recerca d’un sistema alternatiu de transport —el particular, cotxe; o el col·lectiu, autobusos—, el que provocarà un increment del trànsit en les hores d’entrada a Palma i en unes carreteres ja saturades.
Un darrer argument, però, que ha d’entrar en l’equació, es basa en la sostenibilitat i l’eficiència energètica del transport ferroviari. La corba de major utilització del tren i del metro, que coincideix amb els horaris d’aturada convocats, indica que en aquestes hores es concentra el 46 % dels usuaris d’una mitjana diària de 18.000. Per tant, si no s’estableixen serveis mínims s’hauran d’utilitzar altres sistemes de transport que empren energia fòssil, el que suposarà el doble d’increment d’emissions de CO2 a l’atmosfera per usuari respecte a la utilització del transport ferroviari.
Amb les argumentacions anteriors es dóna compte de la doctrina del Tribunal Constitucional, entre d’altres, fixada a la Sentència 8/1992, de 16 de gener de 1992, on es diu que la decisió ha de ser motivada i la motivació s’ha de exterioritzar de manera que els destinataris coneguin les raons per les quals el seu dret és restringit, en la forma i l’abast en què ho ha estat, i els interessos que es tracta de protegir amb això, i exigeix en definitiva la motivació dels actes de restricció dels drets i la proporcionalitat de les mesures adoptades.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Fixar com a serveis mínims de compliment obligat per l’entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, per als dies 14 i 16 de març de 2017, els que figuren a l’annex que s’adjunta a aquesta Resolució.
2. Comunicar que Serveis Ferroviaris de Mallorca disposa de les mesures necessàries per fer efectius els serveis mínims establerts en aquesta Resolució, d’acord amb els criteris següents:
— Treballadors afectats pels servei mínims:
Conducció: s’ha de determinar el personal mínim necessari per assegurar el servei essencial i el moviment del material necessari per a la realització del servei; això inclou totes les maniobres i operacions necessàries per a la formació i deformació dels trens, tant per als afectats pels serveis mínims como per als que no ho estan.
Circulació, estacions i intervenció: s’ha de determinar el personal mínim necessari per assegurar els serveis mínims decretats i que es duguin a terme en condicions de seguretat.
Tallers, serveis tècnics i resta de departaments: el personal necessari per assegurar els serveis mínims.
3. Establir que els trens i metros que amb horari teòric del seu recorregut no es trobin afectats pels horaris d’aturada i circulin amb retard tenen assegurada la totalitat del seu recorregut fins a l’arribada a la seva destinació.
4. Informar que en un lloc visible en totes les estacions de ferrocarril i metro afectades s’ha de situar un rètol anunciador dels serveis mínims.
5. Fer saber que aquesta Resolució té vigència durant els dies de vaga 14 i 16 de març de 2017.
6. Ordenar al director gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca que dicti les instruccions necessàries per a l’aplicació d’aquesta Resolució.
7. Notificar aquesta Resolució de serveis mínims al Comitè convocant i a Serveis Ferroviaris de Mallorca.
8. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució, d’acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o en el termini de deu dies per al procediment previst a l’article 114 i següents de la Llei esmentada.
Palma, 9 de març de 2017
El conseller de Territori, Energia i Mobilitat
Marc Pons i Pons
ANNEX
Relació de trens i metros declarats com a serveis mínims i, per tant, de compliment obligat durant els trams d’aturada amb motiu de la vaga dels treballadors d’SFM per als dies 14 i 16 de 2017
Dia 14 de març
Trens: 4703, 4702, 4705, 4704, 4901, 4902, 4903, 4904, 4905, 4906, 5307, 5308, 5313 i 5314.
Línia de metro UIB: 5005, 5006, 5009, 5010, 5013, 5014, 5015, 5016 i 5019.
Dia 16 de març
Trens: 5320, 5325, 5362, 5367, 4905, 4906, 4907, 4908, 4919, 4920, 4921, 4922, 4707, 4706, 4709, 4708, 4721, 4720, 4723 i 4722.
Línia de metro UIB: 5020, 5021, 5022, 5025, 5026,5029, 5069 i 5070.