Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 2391
Conveni de col·laboració entre l’Institut Balear de la Dona i el Consell Insular d’Eivissa per donar continuïtat a la gestió i el manteniment de la funcionalitat operativa de l’Oficina d’Informació, Assessorament i Tractament Psicosocial de la Dona i de les llars d’acolliment, per l’any 2016 (assistència social integral a víctimes de violència de gènere a l’illa d’Eivissa: allotjament i atenció psicosocial)
De conformitat amb allò previst a l’art. 8 de la Llei 30/92, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, de 26 de novembre, a continuació es fa públic el següent Conveni núm. 55/16:
Conveni de col·laboració entre l’Institut Balear de la Dona i el Consell Insular d’Eivissa per donar continuïtat a la gestió i el manteniment de la funcionalitat operativa de l’Oficina d’Informació, Assessorament i Tractament Psicosocial de la Dona i de les llars d’acolliment, per l’any 2016 (assistència social integral a víctimes de violència de gènere a l’illa d’Eivissa: allotjament i atenció psicosocial).
Parts
Rosa Cursach Salas en representació de l’Institut Balear de la Dona, en virtut del Decret 58/2015, de 10 de juliol, pel qual es nomena la directora de l’Institut Balear de la Dona, en l’exercici de les facultats que li atribueix l’article 12.2 h del Decret 109/2001, de 3 d’agost, pel qual es regulen l’organització i el funcionament de l’Institut Balear de la Dona, mitjançant el qual es desplega la Llei 5/2000, de 20 d’abril, de creació de l’Institut Balear de la Dona.
Vicent Torres Guasch, president del Consell Insular d’Eivissa en virtut de l’Acord del Ple de 3 de juliol de 2015, que actua en representació d’aquesta institució de conformitat amb el que disposen l’article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars; l’article 52 del Reglament orgànic del Consell Insular d’Eivissa, i l’article 34 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
Antecedents
1. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en el apartats 15 i 17 de l’article 30, atorga a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva, entre d’altres, en les matèries d’acció i benestar social, i de polítiques de gènere. Aquestes competències se li atorguen com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat.
2. Alhora, l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en l’apartat 4 de l’article 70, atribueix als consells insulars competències pròpies entre unes altres matèries, en les de serveis socials i assistència social i polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de necessitat social. A més, segons l’article 70.20 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, són també competències pròpies dels consells insulars les polítiques de gènere, la conciliació de la vida familiar i laboral, i dona, si bé encara no s’ha formalitzat, mitjançant un decret acordat en comissió mixta de transferències, tal com preveu el darrer paràgraf de l’article 70 de l’Estatut, el traspàs de les funcions i els serveis inherents a aquestes competències que, en aquests moments, continua exercint l’Institut Balear de la Dona, si més no, amb la participació de les institucions insulars.
3. En aquest marc estatutari, el Consell Insular d’Eivissa té assumides les competències establertes en la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d’atribució de competències al consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, i la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, d’atribució de competències al consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, en els termes i l’abast que s’estableixen en aquestes lleis.
4. Des de fa anys, el Govern de les Illes Balears (darrerament a través de l’Institut Balear de la Dona -IBD-), i el Consell Insular d’Eivissa (abans també de Formentera) han estat cooperant en matèria de dona mitjançant la subscripció de diversos convenis de col·laboració per oferir i mantenir uns serveis a l’illa d’Eivissa (abans també s’incloïa Formentera), que es presten a través de l’Oficina de la Dona.
5. L’article 2 de la Llei 5/2000, de 20 d’abril, de creació de l’Institut Balear de la Dona, atribueix a aquest organisme autònom, com a finalitats bàsiques, entre d’altres, elaborar i executar les mesures necessàries per fer efectius els principis d’igualtat de l’home i la dona, i impulsar i promoure la participació de la dona a les Illes Balears.
6. La lletra f de l’article 3 de la Llei 5/2000 determina la competència de l’Institut Balear de la Dona per promoure i proposar a les administracions públiques de les Illes Balears, en l’àmbit de les seves competències, l’execució de projectes i l’impuls de mesures, entre d’altres, relatives a la protecció jurídica i social de la dona. Així mateix, la lletra g assenyala també com a funció de l’Institut Balear de la Dona instar a les administracions locals proposant-les activitats complementàries a les de l’Institut. També, la lletra h atribueix a l’Institut Balear de la Dona facultats per crear, fomentar i coordinar la prestació de serveis a favor de la dona, preferentment els que s’adrecin a les que tenguin una especial necessitat d’ajut. Per materialitzar aquestes atribucions, l’organisme d’igualtat autonòmic, entre altres actuacions, ha d’establir relacions i formes de participació amb ens i organismes que, per les seves finalitats, contribueixin a la consecució dels fins de l’Institut (lletra j).
7. D’altra banda, les lletres b i h de l’article 2 del Decret 109/2001, de 3 d’agost, pel qual es regulen l’organització i el funcionament de l’Institut Balear de la Dona, reprodueixen, pràcticament literalment, el contingut de les lletres f, h i j de l’article 3 de la Llei 5/2000.
8. L'article 70 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, fa esment que les administracions públiques de les Illes Balears han de proporcionar a les dones informació i assessorament per pal·liar les conseqüències físiques, psíquiques i socials que els causa la violència. Amb aquesta finalitat s'han d'establir centres d'informació i assessorament a les dones que reflecteixin les tres dimensions de l'atenció que s'hi farà: social, psicològica i jurídica.
9. L'article 71 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, fa esment que els consells insulars i els municipis, en l'àmbit de les seves competències, han de garantir l'existència de serveis d'acolliment suficients per atendre les necessitats de protecció i allotjament de les dones víctimes de violència masclista i de les seves filles i els seus fills mentre duri el procés d'atenció.
10. Així mateix, s’ha de recalcar que l’article 77 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, fa esment a la coordinació interinstitucional en relació als protocols d'intervenció per a l'atenció a les víctimes de violència masclista que inclouran els mapes de processos, els mapes de serveis i els mapes de cobertures de ràtios per evitar la doble victimització de les dones i la duplicitat de serveis entre administracions.
11. L’apartat 1 de l’article 78 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu que aquesta Administració pot subscriure convenis de col·laboració amb altres administracions en l’àmbit de les competències respectives. Així mateix, la lletra a de l’apartat 2 de l’article 5 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, preceptua que el Govern de les Illes Balears i els consells insulars, amb la finalitat d’articular de manera adequada la col·laboració i la cooperació recíproques, poden subscriure convenis.
12. Així, l’establiment de marcs estables de col·laboració entre l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els consells insulars en matèries en les quals es persegueixen fins comuns, com és el cas de les polítiques d’atenció i prevenció a les dones víctimes de violència de gènere, és una realitat que s’ha consolidat al llarg dels anys.
13. Aquestes relacions interadministratives tenen un antecedent remot en el conveni que varen signar la Conselleria de Presidència i a l’aleshores Consell Insular d’Eivissa i Formentera el 18 d’abril de 1997 per posar en funcionament l’Oficina d’Informació, Assessorament i Tractament Psicosocial de la Dona (Oficina de la Dona, emplaçada a l’illa d’Eivissa). Aquest conveni es prorrogà durant els anys 1998, 1999, 2000, 2001 i 2002 (tot i que aquests tres darrers anys es va subscriure amb la també avui extinta Conselleria de Benestar Social, a través de l’Institut Balear de la Dona) i també els anys 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 i 2009 (subscrit ja directament amb l’Institut). A partir de 2010 i fins al 2015, l’instrument de col·laboració en qüestió el varen subscriure directament l’Institut Balear de la Dona i el Consell Insular d’Eivissa.
14. A la vista tot això, i amb la interlocució prèvia entre l’Institut Balear de la Dona i el Consell Insular d’Eivissa, es constata que ambdues institucions consideren convenient instrumentar un nou marc de col·laboració l’objecte del qual sigui la gestió i el manteniment de la funcionalitat operativa de l’Oficina d’Informació, Assessorament i Tractament Psicosocial de la Dona i de les llars d’acolliment (assistència social integral a víctimes de violència de gènere a l’illa d’Eivissa: allotjament i atenció psicosocial), per a l’any 2016.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d’acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte
1.1. L’objecte d’aquest conveni és establir les línies de col·laboració entre l’Institut Balear de la Dona i el Consell Insular d’Eivissa per donar continuïtat a la gestió i el manteniment de la funcionalitat operativa de l’Oficina d’Informació, Assessorament i Tractament Psicosocial de la Dona de l’illa d’Eivissa, que té com a principals funcions, a més d’informar, orientar i assessorar les dones en general, gestionar les llars d’acolliment de l’illa d’Eivissa.
1.2. L’Oficina d’Informació, Assessorament i Tractament Psicosocial de la Dona, en el marc d’aquest instrument de col·laboració, ha de desenvolupar les funcions específiques següents:
a) Informar i assessorar a les dones, de forma adequada a la seva situació personal, sobre els programes, les activitats, els serveis i els recursos socials existents, com també sobre els drets que, en tot moment, les emparen.
b) Informar, orientar i atendre, des de les perspectives jurídica, social i psicològica, els casos de violència domèstica i d’agressions sexuals, en col·laboració amb els serveis socials d’atenció primària.
c) Gestionar les llars d’acolliment.
d) Prestar suport administratiu per condicionar els pisos que l’Institut Balear de l’Habitatge facilita en règim de lloguer a les dones que hagin patit violència de gènere.
e) Servir de mitjà ordinari d’interlocució, a l’illa d’Eivissa, entre les dones i les diferents administracions en tot el que fa referència al dret d’igualtat de tracte i d’oportunitats i de la prohibició de discriminació per raó de sexe.
f) Difondre entre les institucions, les associacions, les altres entitats i la ciutadania en general el principi d’igualtat entre dones i homes.
g) Sensibilitzar a la societat sobre el compromís dels poders públics amb la efectivitat del dret constitucional d’igualtat entre dones i homes.
1.3. No entren dins l’objecte d’aquest conveni les ajudes econòmiques previstes a l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, desenvolupat pel Reial Decret 1452/2005, de 2 de desembre, pel qual es regula l’ajuda econòmica que estableix l’article 27 de la Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.
2. Aportacions i responsabilitats de les parts
2.1. L’Institut Balear de la Dona es compromet a:
a) Aportar al Consell Insular d’Eivissa la quantia de 300.000,00 € (tres-cents mil euros) per donar continuïtat a la gestió i el manteniment de la funcionalitat operativa de l’Oficina d’Informació, Assessorament i Tractament Psicosocial de la Dona de l’illa d’Eivissa, que té com a funcions principals, a més d’informar, orientar i assessorar les dones en general i a les que pateixen violència de gènere en particular, gestionar les llars d’acolliment de l’illa d’Eivissa. Aquesta quantia s’ha de detreure de la partida 73101.323C01.46100.30 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016. El pagament de l’aportació s’ha de fer de la manera següent: el 100 % de l’import s’ha de pagar per endavant en signar-se el conveni, d’acord amb el que disposa l’article 25.3 d del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
b) Augmentar el coneixement i la difusió dels programes, les activitats, els serveis i els recursos inherents a les polítiques d’igualtat entre homes i dones, i contra la violència de gènere, que desenvolupa l’Institut Balear de la Dona, entre les persones usuàries dels serveis d’atenció social del Consell Insular i els equips professionals d’aquests dispositius de caràcter públic a l’illa d’Eivissa. Per a això, l’organisme autonòmic d’igualtat ha de lliurar al Consell tots els materials de difusió i publicitat de les actuacions de l’Institut, en un format i unes característiques adequades perquè es puguin difondre des dels serveis corresponents de la institució insular.
c) Facilitar la formació en matèria de violència de gènere i de no-discriminació entre homes i dones que puguin sol·licitar els equips professionals que treballen en els dispositius de caràcter social i d’ajuda a les víctimes de violència de gènere a l’illa d’Eivissa.
2.2. El Consell Insular d’Eivissa es compromet a:
a) Aportar els recursos humans i materials necessaris per a la gestió i el manteniment de la funcionalitat operativa de l’Oficina d’Informació, Assessorament i Tractament Psicosocial de la Dona i de les llars d’acolliment de l’illa d’Eivissa.
b) Aportar la infraestructura del Centre Assessorament i Tractament Psicosocial de la Dona l'illa d'Eivissa i de les llars d'acolliment en dit territori insular, així com les despeses que se'n deriven d'inversió i manteniment d'aquestes infraestructures i dels respectius imposts.
c) Emprar, en tots els processos d'atenció a víctimes de violència de gènere, i en la gestió i manteniment dels serveis objecte d'aquest conveni, l'aplicació informàtica VG-SIC (Violència de gènere-Sistema d'informació compartida), d'acord amb les instruccions i formació facilitades per l'Institut Balear de la Dona.
En qualsevol cas, el Consell Insular d'Eivissa col·laborarà i participarà de manera activa amb l'Institut Balear de la Dona en els processos d'implementació i millora de l'esmentada aplicació, i comunicarà de manera immediata qualsevol incidència que en comprometi la gestió i el bon ús.
d) Facilitar a l’Institut Balear de la Dona, amb una periodicitat mensual, les dades estadístiques i sociodemogràfiques, referides al mes anterior, que tot seguit es relacionen:
1r. Dades la font de les quals és el Centre Assessor de la Dona:
-Nombre total de dones ateses.
-Nombre d’expedients nous iniciats durant el període de què es tracta.
-Nombre total de dones ateses víctimes de violència de gènere.
-Tipus d’atenció que es presta (presencial, telefònica o telemàtica) al total de dones ateses i, específicament, de les que han patit violència de gènere.
-Perfil de les dones ateses i, específicament, de les que han estat víctimes de violència de gènere, assenyalant, en cada cas, almenys, les dades següents: nacionalitat, estat civil, tipus de convivència, edat, nombre de fills, residència habitual, nivell d’estudis, situació laboral i ingressos econòmics.
-En referència a cada una de les dones ateses víctimes de violència de gènere es distingirà el tipus de maltractament, la duració d’aquesta situació, el tipus de relació amb l’agressor, l’existència de denúncia o, si n’és el cas, la retirada d’aquesta, i si s’ha dictat, o no, ordre de protecció.
2n. Dades a extreure del servei d’atenció psicològica per a víctimes de violència de gènere:
-Nombre total de dones ateses.
-Tipus de maltractament i durada.
-Tipus de relació amb el maltractador i si hi ha convivència o no.
-L’existència de denúncia o, si n’és el cas, la retirada d’aquesta.
-Si s’ha dictat, o no, ordre de protecció.
-Perfil de les dones ateses que han estat víctimes de violència de gènere, assenyalant, en cada cas, almenys, les dades següents: nacionalitat, estat civil, tipus de convivència, edat, número de fills, residència habitual, nivell d’estudis, situació laboral i ingressos econòmics.
3r. Dades referents a les llars d’acolliment:
-Nombre total de dones,com també dels seus fills, acollits a les llars.
-Tipus d’acolliment: urgent o regular.
-Tipus de maltractament sofert en cada cas.
-Durada de l’estada en la llar.
-Tràmits judicials (si hi ha denúncia, si s’ha retirada, si s’ha dictat ordre de protecció).
-Perfil de les dones ateses que han estat víctimes de violència de gènere acollides a les llars, assenyalant, en cada cas, almenys, les dades següents: nacionalitat, estat civil, tipus de convivència, edat, nombre de fills, residència habitual, nivell d’estudis, situació laboral i ingressos econòmics.
e) Posar a disposició de les dones usuàries dels serveis que presta l’Oficina d’Informació, Assessorament i Tractament Psicosocial de la Dona els materials de difusió i publicitat a què es refereix el punt 2.1.b d’aquest conveni.
f) Facilitar suport administratiu a l’Institut Balear de la Dona per condicionar els pisos que aporti l’Institut Balear de l’Habitatge (IBAVI), i també n’ha de donar a la dona que obtengui un dels pisos aportats perquè dugui a terme totes les gestions necessàries.
g) Presentar davant l’Institut Balear de la Dona, abans de l’1 de març de 2016, un certificat, signat per la Secretaria General del Consell Insular, que acrediti l’aplicació de l’aportació a que fa referència la lletra a del número 1 del punt 2 d’aquest conveni. En aquest certificat ha de constar una relació detallada i desglossada dels conceptes que s’han pagat amb el fons rebut. En el cas que hi hagi un romanent perquè les despeses justificades hagin estat inferiors al cost total del conveni, el Consell Insular d’Eivissa ha de tramitar la devolució de les quantitats aportades per l’Institut Balear de la Dona, i no aplicades al objecte del conveni, en el termini màxim d’un mes d’ençà que es notifiqui la reclamació de les quantitats no acreditades.
h) Lliurar a l’Institut Balear de la Dona una memòria anual de les activitats i les actuacions dutes a terme en el marc d’aquest conveni, sempre abans de l’1 de març de 2017.
2.3. El Consell Insular d’Eivissa queda eximit de presentar garantia en els termes establerts en l’article 25.3 d del Decret 75/2004, de 27 d’agost.
2.4. En totes les activitats i les actuacions relacionades amb les activitats que són objecte d’aquest conveni ha de constar públicament la participació de l’Institut Balear de la Dona, amb la utilització del logotip corresponent, i s’ha de trametre, com a mínim, una còpia de la documentació generada a aquest organisme autonòmic d’igualtat.
2.5. És responsabilitat del Consell Insular d’Eivissa obtenir l’autorització per a la cessió de les dades de les persones usuàries dels serveis, d’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, o obtenir-ne la justificació que no s’han volgut cedir.
3. Coordinació i seguiment
3.1. Per executar i desenvolupar aquest conveni, es crea una comissió de seguiment integrada pels membres següents:
a) Dues persones en representació de l’Institut Balear de la Dona, designades per la directora d’aquest organisme autònom.
b) Dues persones en representació del Consell Insular d’Eivissa, designades pel Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i relacions amb entitats i associacions.
El règim de funcionament de la Comissió de Seguiment s’ha d’ajustar a les normes que conté el capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. El mateix òrgan col·legiat ha de designar el president o presidenta entre els membres i un funcionari o funcionària de l’Institut Balear de la Dona, que ha de designar la titular d’aquest organisme autònom, ha d’actuar com a secretari o secretària, amb veu però sense vot.
3.2. Són funcions de la Comissió de Seguiment:
a) Vetllar pel compliment d’aquest conveni i resoldre els problemes d’interpretació que se’n puguin plantejar.
b) Prestar l’assessorament jurídic i tècnic requerit per les parts.
c) Elevar als òrgans competents de cada part les propostes jurídiques o tècniques que considerin adients en el marc del desenvolupament d’aquest instrument de col·laboració.
d) Dur a terme qualsevol altra funció que li encarreguin les parts o que sigui necessària per l’execució d’aquest conveni.
Abans de residenciar, quan sigui pertinent, el coneixement dels litigis produïts davant els òrgans jurisdiccionals ordinaris, és un requisit procedimental previ intentar la conciliació en el si d’aquest òrgan mixt paritari.
4. Vigència
Aquest conveni entrarà en vigor el dia que es formalitzi mitjançant la signatura i acabarà el 31 de març de 2017, sense perjudici del caràcter retroactiu, als efectes d’actuacions desenvolupades, de l’1 de gener de 2016, data en què comencen.
L’àmbit temporal dins el qual s’han de dur a terme les actuacions emparades pel conveni s’entén de l’1 de gener de 2016 al 31 de desembre de 2016.
5. Causes de resolució
Aquest conveni es pot resoldre de manera anticipada, amb audiència prèvia de les parts, per les causes següents:
a) Per acord mutu de les parts, que s’ha de formalitzar per escrit.
b) Per la impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de complir les obligacions que es deriven de l’objecte d’aquest instrument de col·laboració.
c) Per la denúncia prèvia per escrit d’alguna de les parts, amb una antelació mínima de tres mesos abans de l’acabament de la vigència del conveni.
d) Per incompliment greu i manifest, per qualsevol de les parts, de les clàusules pactades, amb la denúncia prèvia d’una de les parts. En aquest cas, es poden exigir les responsabilitats que es derivin d’incomplir-les
e) Quan tingui efectes el traspàs de funcions i serveis al Consell Insular d’Eivissa de les matèries objecte d’aquest conveni.
En aquests casos, s’han de reintegrar les quantitats percebudes com a aportació econòmica derivada d’aquest conveni que no s’hagin destinat a l’objecte de l’esmentat instrument de col·laboració, sens perjudici que les entitats signants han de garantir la continuïtat de les actuacions en curs. En cap cas, es reclamaran indemnitzacions per incompliment.
6. Règim jurídic i jurisdicció competent
6.1. Aquest conveni està exclòs de l’aplicació del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, en virtut del que n’estableix l’article 4.1 c.
6.2. Aquest conveni també resta exclòs de l’àmbit d’aplicació del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (article 2.3 e), pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
6.3. Atès que es tracta d’un conveni subscrit entre administracions públiques, hi són aplicables les normes de dret administratiu que hi pertoquin; particularment, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, com també les normes que la despleguen.
6.4. Sens perjudici de l’anomenada conciliació entre les parts prèvia a què es refereix la clàusula 3.2 in fine d’aquest conveni, les qüestions litigioses que se’n puguin derivar, atesa la seva naturalesa juridicoadministrativa, s’han de sotmetre als jutjats o tribunals de la jurisdicció contenciosa administrativa de Palma, amb la renúncia expressa de les parts a qualsevol altra que els pugui correspondre.
Com a mostra de conformitat, signam aquest conveni en quatre exemplars.
Eivissa, 12 de desembre de 2016
Per l’Institut Balear de la Dona, Rosa Cursach Salas
Pel Consell Insular d’Eivissa, Vicent Torres Guasch
Eivissa, 2 de març de 2017
La secretària tècnica Benestar Social i Sanitat
Isabel Silverde Fernández