Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSPARÈNCIA, CULTURA I ESPORTS
Núm. 2117
Acord d’encàrrec de gestió de la Conselleria de Transparència, Cultura i Esports a l’Institut Balear de la Joventut de funcions d’assessorament i de seguiment tècnic previstes en la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut i en la normativa de desenvolupament (exp. EG 1/2017/CTCE/DGEJ)
Versió PDF
Parts
Ruth Mateu Vinent, consellera de Transparència, Cultura i Esports, en virtut del Decret 6/2016, de 6 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 7 d’abril), en nom de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en l’exercici de les atribucions que li confereix l’article 11 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Carles Gonyalons Sureda, president de l’Institut Balear de la Joventut (en endavant IB-Jove), atesa la seva condició de director general de Joventut, en virtut del Decret 54/2015, de 3 de juliol, pel qual es nomenen alts càrrecs i directors generals de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 88 de 3 de juliol) i d’acord amb l’article 6 del Decret 32/2006, d’11 de març, pel qual es regula l’Institut Balear de la Joventut (BOIB núm. 51 ext., de 6 d’abril), modificat per darrera vegada pel Decret 123/2010, de 17 de desembre (BOIB núm. 190, de 30 de desembre).
Fets
1. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en virtut de l’article 30 de l’Estatut d’autonomia —aprovat mitjançant la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer—, té la competència exclusiva en matèria de lleure, foment, planificació i coordinació de les activitats d’oci, i en matèria de joventut (disseny i aplicació de polítiques, plans i programes destinats a la joventut).
2. L’article 70 de l’Estatut d’autonomia disposa que aquestes mateixes competències són pròpies dels consells insulars, si bé el darrer apartat d’aquest mateix article estableix que es transferiran les competències atribuïdes com a pròpies als consells insulars mitjançant un decret de traspàs acordat en comissió mixta de transferències.
3. Aquest traspàs s’ha fet efectiu, quant als consells insulars d’Eivissa i Formentera i de Menorca, en virtut de la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d’atribució de competències als consells de Menorca i d’Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure. L’article 17.14 estableix que l’Administració de les Illes Balears es reserva la titularitat i l’exercici de les potestats específiques atribuïdes als consells de Menorca i d’Eivissa i Formentera a l’àmbit de l’illa de Mallorca.
4. El 3 d’agost de 2006 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut (LIJ), la qual va entrar en vigor al cap de dos mesos de l’endemà d’haver-se publicat. La LIJ regula per primera vegada el règim sancionador en matèria de joventut i temps lliure, en el títol VII, la qual cosa resulta imprescindible per poder actuar de manera eficaç, sobretot davant situacions en què els interessos dels menors i la seva seguretat es troben en perill. A més, s’hi estableixen la inspecció, les infraccions i les sancions. La funció inspectora en matèria de joventut i temps lliure l’han d’exercir funcionaris adscrits a l’òrgan administratiu que en tengui atribuïda la competència els llocs de feina dels quals hagin estat designats per a l’exercici de la funció inspectora, com estableix l’apartat 1 de l’article 77 de la LIJ.
A més de les funcions pròpies de la inspecció, l’article 79 de la LIJ disposa la realització d’actuacions de seguiment, que tenen com a objectiu assessorar o comprovar el compliment adequat dels requisits i les condicions que estableix la normativa vigent, i també la qualitat del servei prestat.
5. A través de diverses normes de desplegament de la Llei esmentada, s’ha introduït el règim de la declaració responsable en la major part dels procediments que tramita el Servei de Joventut, adscrit a la Direcció General d’Esports i Joventut. En concret, aquest procediment està previst, en matèria de joventut i lleure, per a la comunicació de les activitats de temps lliure infantil i juvenil (Decret 18/2011, d’11 de març), per a la posada en marxa d’instal·lacions juvenils (Decret 58/2011, de 20 de maig) i per a la posada en funcionament d’una escola d’educació en el lleure (Decret 16/1984, de 23 de febrer).
Aquest nou règim, que sens dubte ha implicat una reducció de les càrregues administratives per a la ciutadania, ha duit com a contrapartida la necessitat de potenciar les tasques de seguiment i d’inspecció posteriors, previstes en l’article 75 i següents de la LIJ, a fi de comprovar la veracitat del contingut de la declaració responsable i garantir la protecció dels participants en aquest tipus de serveis i d’activitats.
Per tant, resulta imprescindible organitzar les activitats de seguiment per garantir el compliment de la normativa en matèria d’activitats de temps lliure, de formació en el lleure i d’instal·lacions juvenils, a fi d’assegurar la qualitat dels serveis i la seguretat de les persones usuàries o participants.
6. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer (BOIB núm. 23, de 18 de febrer) i pel Decret 11/2016, d’11 de maig (BOIB núm. 60, de 12 de maig), en relació amb el Decret 5/2016, de 6 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, de modificació del Decret 8/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 7 d’abril), atorga a la Conselleria de Transparència, Cultura i Esports, mitjançant la Direcció General d’Esports i Joventut, les funcions relatives a la promoció de les activitats juvenils, el turisme juvenil i de temps lliure, i la participació i l’associacionisme juvenils.
La Direcció General d’Esports i Joventut, però, no disposa dels recursos humans suficients per dur a terme aquestes tasques. No disposa de personal concret per fer aquests seguiments, ja que el personal que té es dedica a moltes altres tasques. Cal recordar, en aquest sentit, que l’any 2016 es van comunicar prop de quatre-centes activitats de temps lliure a Mallorca, que hi ha una quarantena d’escoles de temps lliure reconegudes i que es presenten devers deu sol·licituds anuals d’alta en el Cens d’Instal·lacions Juvenils de les Illes Balears.
7. En aquest context, cal destacar que l’article 12 de la LIJ va crear l’IB-Jove amb caràcter d’entitat de dret públic, personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’actuar, amb l’objectiu genèric de coordinar i executar la política autonòmica en matèria de joventut i lleure. El punt 4 d’aquest precepte determina que les funcions, l’organització i el règim de funcionament d’aquest institut s’han de determinar reglamentàriament.
8. En desplegament d’aquesta facultat, es va aprovar el Decret 32/2006, de 31 de març (BOIB núm. 51, de 6 d’abril), modificat pel Decret 77/2008, de 4 de juliol (BOIB núm. 96, de 10 de juliol) i pel Decret 123/2010, de 17 de desembre (BOIB núm. 190, de 30 de desembre), el qual regula l’IB-Jove).
9. Segons l’article 2.1 del seu Decret de regulació, és funció de l’IB-Jove la coordinació i execució de la política autonòmica en matèria de joventut i, més concretament, l’execució i la promoció de programes i activitats per a infants i joves (article 2.2, apartat g) o qualsevol altra relacionada amb les matèries de joventut i lleure que li encarregui l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (article 2.2, apartat j).
10. Al contrari que la Direcció General d’Esports i Joventut, l’IB-Jove sí que disposa dels mitjans personals i tècnics adients per dur a terme les activitats de gestió i seguiment tècnic que estableix l’article 79 de la LIJ, quant a les activitats de temps lliure, a les escoles d’educació en el temps lliure i a les instal·lacions juvenils.
11. D’acord amb l’article 30 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regulador de l’encàrrec de gestió, les activitats de caràcter material, tècnic o de servei dels òrgans de l’Administració de la Comunitat Autònoma es poden encarregar a altres òrgans de la mateixa administració, inclosos altres ens públics que en depenguin, per raons d’eficàcia o quan no es tenen els mitjans tècnics apropiats per dur-les a terme, d’acord amb el que s’estableix en l’Estatut d’Autonomia, la normativa bàsica estatal i la normativa reguladora de cada administració.
12. L’article 11, apartat 1, de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, disposa que els encàrrecs de gestió no poden tenir per objecte prestacions pròpies dels contractes regulats en la legislació de contractes del sector públic.
13. En aquest sentit, cal dir que l’encàrrec de gestió que es proposa no suposa cap contraprestació econòmica ni de cap altre tipus a favor de l’IB-Jove per dur a terme aquestes tasques, amb la qual cosa no hi és d’aplicació la normativa en matèria de contractes del sector públic.
14. Les possibles despeses que es derivin de la seva execució, com ara el lloguer dels vehicles necessaris per dur a terme aquestes tasques, si s’escau, aniran a càrrec, íntegrament, del pressupost de la Direcció General d’Esports i Joventut per a 2017.
15. L’apartat 3 a de l’article 11 de la Llei 40/2015 estableix que quan l’encàrrec de gestió es faci entre òrgans administratius o entitats de dret públic que pertanyen a la mateixa administració s’ha de formalitzar en els termes que estableixi la seva normativa pròpia i, si no, per acord exprés dels òrgans o entitats de dret públic que hi intervenen. En tot cas, l’instrument de formalització de l’encàrrec de gestió i la seva resolució han de ser publicats, perquè siguin eficaços, en el Butlletí Oficial de l’Estat, en el butlletí oficial de la comunitat autònoma o en el de la província, segons l’administració a què pertanyi l’òrgan que fa l’encàrrec de gestió.
16. Per la seva banda, la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, en l’article 8, apartat 1 b in fine, estableix que s’han de publicar els encàrrecs de gestió que es signin, amb indicació de l’objecte, el pressupost, la durada, les obligacions econòmiques i les subcontractacions que es facin esmentant els adjudicataris, el procediment seguit per a l’adjudicació i l’import d’aquesta.
Acords
Primer. En el marc de l’article 30 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’encarreguen a l’IB-Jove funcions de seguiment i assessorament establertes en l’article 79 de la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut (LIJ), les quals corresponen a la Conselleria de Transparència, Cultura i Esports, quant a l’àmbit de competència autonòmica, d’acord amb la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d’atribució de competències als consells de Menorca i d’Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure.
Segon. Concretament, s’encomanen a l’IB-Jove les funcions següents, sempre dins el seu àmbit territorial competencial i en col·laboració amb el personal de la Direcció General d’Esports i Joventut habilitat:
Tercer. Resten exclosos de l’encàrrec de gestió tots els actes que impliquin exercici d’autoritat o altres potestats inherents a l’Administració pública.
Quart. Amb la finalitat d’assessorar o comprovar el compliment adequat dels requisits i les condicions que estableix la normativa vigent, i també la qualitat dels serveis prestats, el personal de l’IB-Jove a qui correspongui dur a terme tasques de servei tècnic de seguiment i assessorament ha de comprovar, d’ofici o a instància de part, les condicions dels serveis, les instal·lacions i les activitats infantils o juvenils, i també el compliment de les disposicions vigents en la normativa i l’adequació a aquestes disposicions. Així doncs, s’autoritza aquest personal a visitar les activitats, escoles de temps lliure, instal·lacions juvenils o, en general, qualsevol lloc on es desenvolupin activitats de temps lliure regulades en la LIJ.
Cinquè. Després de les actuacions de seguiment, s’ha d’emetre l’informe corresponent, que s’ha de traslladar a la Direcció General d’Esports i Joventut. Aquest informe es pot substituir per una fitxa normalitzada emplenada per la persona que fa el seguiment. Si bé aquestes actuacions no es consideren un acte d’inspecció a tots els efectes, es poden tenir en compte per iniciar una activitat d’inspecció i, si escau, un procediment sancionador.
Sisè. Les relacions entre la Conselleria que fa l’encàrrec de gestió i l’IB-Jove es regeixen pels principis següents:
Setè. El personal que integri l’equip de treball de l’IB-Jove ha d’estar vinculat laboralment a aquest Institut, el qual, a tots els efectes, assumeix el caràcter legal d’empresari, amb tots els drets i les obligacions inherents a aquesta condició, de conformitat amb la legislació vigent.
Tot i aquest encàrrec de gestió, la Direcció General d’Esports i Joventut nomenarà altre personal de la Direcció General que podrà fer tasques de seguiment i assessorament, a fi de multiplicar els recursos destinats a aquesta tasca.
Vuitè. La Conselleria de Transparència, Cultura i Esports es farà càrrec de les possibles despeses que es puguin derivar, corresponents, si s’escau, al lloguer de vehicles i a l’adquisició del carburant necessari per dur a terme aquesta funció.
Novè. Aquest encàrrec no implica, en cap cas, cedir la titularitat de la competència ni dels elements substantius del fet d’exercir-la. Tampoc no implica contraprestació econòmica ni de qualsevol altra naturalesa a favor de l’IB-Jove per la realització d’aquestes tasques. Qualsevol recurs que es consideri necessari s’ha d’interposar, segons correspongui, davant la Direcció General d’Esports i Joventut.
Desè. Una comissió mixta integrada paritàriament per representants d’ambdues entitats es reunirà almenys dues vegades a l’any per fer el seguiment d’aquest acord i per resoldre les discrepàncies o dubtes que puguin sorgir durant la seva aplicació.
Onzè. La vigència de l’encàrrec de gestió finalitza el 31 de desembre de 2019 i la seva eficàcia queda condicionada a la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 10 de febrer de 2017
Per la Conselleria de Transparència, Cultura i Esports Per l’Institut Balear de la Joventut