Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

Núm. 2073
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat sobre l’establiment dels serveis mínims de compliment obligat en l’àmbit de l’entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, durant els dies 4 i 6 de març de 2017

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El dia 21 de febrer de 2017, el Comitè d’Empresa de l’entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca (d’ara endavant SFM) va acordar i va presentar davant aquesta entitat un calendari d’aturades que afecta la totalitat de la plantilla d’SFM.

2. Les aturades són les següents:

Mes de març :

Dia 4, de 9.55 h a 11.55 h.

Dia 6, de 00.00 h a 23.59 h.

Dia 14, de 6.55 h a 8.55 h.

Dia 16, de 9.15 h a 10.15 h i de 16.15 h a 17.15 h.

Dia 22, de 6.55 h a 7.55 h, de 8.35 h a 9.35 h i de 14.55 h a 15.55 h.

Dia 27, de 7.35 h a 9.35 i de 15.15 a 17.15 h.

Dia 30, de 7.35 h a 8.35 h, de 9.00 h a 10.00 h i de 15.15 a 16.15 h.

3. Atès l’abast de la vaga, dirigida al total de la plantilla i que, per tant, afecta totes les línies del tren i del metro, i tenint present la necessitat d’establir un mínim de servei ferroviari durant el temps d’aturada, s’ha de compaginar el dret dels ciutadans a la seva mobilitat amb el lliure exercici del dret de vaga. A aquest efecte, SFM va convocar el Comitè de Vaga per discutir i consensuar els serveis essencials que s’havien d’implantar, però no ha estat possible arribar a un acord.

4. Per aquest motiu, aquesta Administració considera necessari establir els serveis mínims per evitar perjudicis en la possibilitat de mobilitat dels ciutadans i ser respectuosos amb el dret de vaga.

Consideracions jurídiques

1. La Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, que a l’article 117.2 determina que el transport ferroviari és un servei públic.

2. El Decret 16/1985, de 21 de febrer, d’establiment de serveis mínims de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que estableix que el dret a la vaga del personal al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’ha de considerar condicionat pel manteniment dels serveis essencials als diferents centres i dependències d’aquesta, a la vegada que faculta els titulars de les diverses conselleries del Govern balear perquè determinin els serveis mínims i el personal necessari per assegurar la prestació dels serveis esmentats dins l’àmbit dels departaments respectius.

3. Resulta obligat, per això, harmonitzar l’interès general i el dret de vaga mitjançant l’adopció de les mesures necessàries per assegurar el funcionament d’aquells serveis els quals tot limitant el mínim possible el contingut d’aquest dret siguin alhora suficients per garantir la mobilitat dels ciutadans.

Així, el servei de transport de viatgers que realitza SFM ha de considerar-se un servei essencial per a la comunitat i la seva interrupció —encara que temporal o per trams horaris— afectaria drets constitucionalment protegits; entre d’altres, el dret a la lliure circulació, reconegut a l’article 19 de la Constitució, en connexió amb el dret al treball.

Atès l’abast d’aquesta Resolució, en què es fixen els serveis mínims per als dies 4 i 6 de març, i tenint en compte que s’han de distingir les dues dates, ja que el primer dia –el 4 de març– és dissabte i només hi ha previst un tram de vaga, des de les 9.55 h fins a les 11.55 hores, cal motivar que els serveis mínims per a aquest tram es decreten tenint en compte que les circulacions en cap de setmana venen a ser aproximadament la meitat de les que hi ha els dies laborables i que establir uns serveis mínims inferiors implicaria deixar l’eix ferroviari Palma-Inca-sa Pobla-Manacor sense circulacions durant el temps de vaga en un dia en què, a més, també els altres sistemes de transport públic alternatius al tren minven les seves freqüències.

Amb relació al dia 6 de març —dilluns—, han de tenir una fonamentació distinta, ja que es tracta d’un dia laborable i que l’abast de la vaga és de 24 hores. S’han de considerar, per tant, reiterades les fonamentacions relatives a la consideració del servei que realitza SFM com a essencial i que la seva interrupció implicaria la conculcació de drets fonamentals, com el de la lliure circulació.

Una aturada de 24 hores afecta no només l’activitat laboral i econòmica, sinó també altres drets connectats, tals com l’accés al treball i als centres educatius, la conciliació de la vida familiar i la cura dels fills o de les persones dependents dels usuaris del tren, particularment d’aquells que no tenen mitjà propi de locomoció i s’han de desplaçar per diferents motius fent ús del tren o del metro.

D’acord amb les dades que té a l’abast SFM, del servei de tren i de metro en venen fent ús diàriament uns 18.000 usuaris de mitjana. La magnitud d’aquesta dada reflecteix la dificultat de traspàs a altres mitjans públics de transport. És cert que n’hi ha d’altres, però resulta notori que aquests no podrien absorbir aquest nombre d’usuaris.

D’altra banda, cal fer una referència amb relació als serveis mínims que s’han d’acordar per a aquest dia, i és que SFM ha de poder fer front a les incidències que es puguin donar tant pel que fa al material mòbil com a les instal·lacions, i també hi ha motius de seguretat en la circulació que exigeixen que alguns torns de treball, especialment al centre de tràfic centralitzat —CTC—, s’han de realitzat per dos agents, d’acord amb la normativa interna —Reglament de circulació i consignes—, que obliguen a la duplicació gairebé d’aquests torns.

Un darrer argument, però, que ha d’entrar en l’equació, es basa en la sostenibilitat i l’eficiència energètica del transport ferroviari. Per tant, si no s’estableixen serveis mínims s’hauran d’utilitzar altres sistemes de transport que empren energia fòssil, el que suposarà el doble d’increment d’emissions de CO2 a l’atmosfera per usuari respecte a la utilització del transport ferroviari.

Amb les argumentacions anteriors es dóna compte de la doctrina del Tribunal Constitucional, entre d’altres, fixada a la Sentència 8/1992, de 16 de gener de 1992, on es diu que la decisió ha de ser motivada i la motivació s’ha de exterioritzar de manera que els destinataris coneguin les raons per les quals el seu dret és restringit, en la forma i l’abast en què ho ha estat, i els interessos que es tracta de protegir amb això, i exigeix en definitiva la motivació dels actes de restricció dels drets i la proporcionalitat de les mesures adoptades.

Per tot això, dict la següent

   

Resolució

1. Fixar com a serveis mínims de compliment obligat per l’entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, per als dies 4 i 6 de març de 2017, els que figuren a l’annex que s’adjunta a aquesta Resolució.

2. Comunicar que Serveis Ferroviaris de Mallorca disposi de les mesures necessàries per fer efectius els serveis mínims establerts en aquesta Resolució, d’acord amb els criteris següents:

— Treballadors afectats pels servei mínims:

Conducció: s’ha de determinar el personal mínim necessari per assegurar el servei essencial i el moviment del material necessari per a la realització del servei; això inclou totes les maniobres i operacions necessàries per a la formació i deformació dels trens, tant per als afectats pels serveis mínims como per als que no ho estan.

Circulació, estacions i intervenció: s’ha de determinar el personal mínim necessari per assegurar els serveis mínims decretats i que es duguin a terme en condicions de seguretat.

Tallers, serveis tècnics i resta de departaments: el personal necessari per assegurar els serveis mínims.

3. Establir que els trens i metros que amb horari teòric del seu recorregut no es trobin afectats pels horaris d’aturada i circulin amb retard tenen assegurada la totalitat del seu recorregut fins a l’arribada a la seva destinació.

4. Informar que en un lloc visible en totes les estacions de ferrocarril i metro afectades s’ha de situar un rètol anunciador dels serveis mínims.

5. Fer saber que aquesta Resolució té vigència durant els dies de vaga 4 i 6 de març de 2017.

6. Ordenar al director gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca que dicti les instruccions necessàries per a l’aplicació d’aquesta Resolució.

7. Notificar aquesta Resolució de serveis mínims al Comitè convocant i a Serveis Ferroviaris de Mallorca.

8. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució, d’acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o en el termini de deu dies per al procediment previst a l’article 114 i següents de la Llei esmentada.

 

Palma, 28 de febrer de 2017

 

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat

Marc Pons i Pons

ANNEX

Supressió de serveis amb motiu de la vaga dels treballadors d’SFM per als dies 4 i 6 de març de 2017

Dia 4 de març

Trens: 4409, 4410, 4807, 4809, 4806, 4808,

Línea de metro UIB: 5513, 5517, 5514, 5518.

Dia 6 de març

Trens: 4601, 4602, 4603, 4604, 4605, 4606, 4501, 4504, 4503, 4506, 4505, 4508, 4507, 4510, 4509, 4512, 4511, 4514, 4513, 4516, 4515, 4518, 4517, 4520, 4519, 4522, 4521, 4524, 4523, 4526, 4525, 4528, 4527, 4530, 4529, 4532,5301, 5302, 5303, 5304, 5305, 5306, 5309, 5310, 5311, 5312, 5315, 5316, 5317, 5318, 5321, 5322, 5323, 5324, 5327, 5328, 5329, 5330, 5333, 5334, 5335, 5336, 5339, 5340, 5341, 5342, 5345, 5346, 5347, 5348, 5351, 5352, 5353, 5354, 5357, 5358, 5359, 5360, 5363, 5364, 5365, 5366, 5369, 5370, 5371, 5372, 5375, 5376, 5377, 5378, 5381, 5382, 5383, 5384, 5387, 5388, 5389, 5390, 5393, 5394, 5395, 5396

Línia de metro UIB: 5003, 5004, 5007, 5008, 5011, 5012, 5015, 5016, 5019, 5020, 5023, 5024, 5027, 5028, 5031, 5032, 5035, 5036, 5039, 5040, 5043, 5044, 5047, 5048, 5051, 5052, 5055, 5056, 5059, 5060, 5063, 5064, 5067, 5068, 5071, 5072, 5075, 5076, 5079, 5080, 5083, 5084, 5087, 5088

La resta de circulacions dins la franja horària afectada per la vaga té la consideració de serveis mínims.