Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SÓLLER
Núm. 1989
Aprovació definitiva del Reglament de Participació Ciutadana. (Expedient núm. 810/2016 - AG)
Atès que el Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el dia 12 de juliol de 2016, va aprovar inicialment el Reglament de Participació Ciutadana.
Finalitzat el període d'exposició pública i, atès que no s'han presentat al·legacions, s'aprova definitivament l'esmentat reglament i per aquest motiu, es publica el text íntegre de l'esmentat acord, que és el següent:
Reglament de Participació Ciutadana.
Exposició de motius
La participació ciutadana és un element essencial de les democràcies contemporànies i una qüestió central en el debat polític. La participació ciutadana és “el cor de la democràcia”. Jurídicament, la Carta Europea de l’Autonomia Local, els articles 9.2 i 23.1 de la Constitució Espanyola, i l’article 15 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears li confereixen un caràcter central en reconèixer la participació ciutadana com un principi i un dret, com també l’obligació de les administracions públiques de fomentar-la.
Tanmateix, el model contemporani de democràcia representativa dificulta la participació dels ciutadans a causa de la seva rigidesa i la seva tecnificació, i s’imposa una versió minimalista i procedimental de la democràcia que només es reactiva durant els períodes electorals.
D’aquesta manera, s’han estès fenòmens com el desencant, la desafecció, l’abstenció i l’aparició de formes de participació no convencionals.
Actualment hi ha comú acord a definir la participació ciutadana com la integració de la ciutadania en el procés de presa de decisions en el govern de les diferents administracions. No obstant això, en l’àmbit local la participació ciutadana adquireix un caràcter essencial, ja que és el nivell de govern al qual els ciutadans associen amb major intensitat el valor de la participació i la proximitat. A més, en la societat actual s’ha imposat un nou model d’organització dels serveis públics, basat en la planificació, la qualitat i l’avaluació.
Davant aquesta realitat, s’han produït canvis en el marc normatiu estatal i autonòmic que intenten superar un model participatiu excessivament burocratitzat. A nivell estatal, aquests canvis han estat introduïts per la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local, per la qual es modifica la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local. A nivell autonòmic, aquests han estat recollits en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
A nivell municipal (Sóller), la participació ciutadana sensu stricto es posa en marxa el 2001, quan l’Ajuntament de Sóller s’adhereix als Compromisos d’Aalborg i es convoquen els primers fòrums. El 2006 s’inicia l’Agenda Local 21 (AL21) amb l’elaboració del prediagnòstic i el diagnòstic municipal, i un any més tard es posa en marxa el Fòrum ciutadà.
Amb aquest text es pretén crear el Reglament de participació ciutadana de l’Ajuntament de Sóller, amb l’objectiu de millorar la qualitat i el funcionament democràtic d’aquest consistori, regulant els nous espais de participació i consolidant els que ja existeixen.
TÍTOL I
OBJECTE I ÀMBIT D’APLICACIÓ
Article 1
Objecte
Aquest Reglament té per objecte fomentar la participació ciutadana en el govern i l’administració municipals com a element essencial per al desenvolupament de polítiques de proximitat, a través dels mitjans, les formes i els procediments que s’hi estableixen, conforme a la normativa d’aplicació vigent.
Caràcter consultiu dels mitjans de participació
Tots els mitjans de participació tenen caràcter consultiu d’acord amb l’article 69 de la Llei 7/1985, de 15 d’abril, reguladora de les bases de règim local Tanmateix, el Govern municipal pot adherir-se als resultats sorgits de qualsevol d’aquests mitjans, particularment la consulta popular amb votació en urna.
Article 2
Àmbit d’aplicació
1. L'àmbit d'aplicació inclou, en els termes establerts en cada cas, als veïnats i veïnades i les entitats ciutadanes de tot el terme municipal de Sóller.
2. S’adquireix la condició de veïnat o veïnada mitjançant la inscripció en el Padró d’Habitants.
3. Es consideren entitats ciutadanes les associacions constituïdes per defensar els interessos generals o sectorials dels veïns que estiguin inscrites en el Registre d’Associacions d’Interès Municipal d’aquest Ajuntament.
4. Tots els veïns i veïnes tenen dret a participar, directament o a través de les entitats ciutadanes, en la gestió dels assumptes de competència municipal mitjançant instàncies o els diferents mecanismes de participació establerts en aquest reglament, i a poder aportar suggeriments i propostes.
TÍTOL II
FORMES DE PARTICIPACIÓ
Capítol I
Dret d’informació
Article 3
Dret d’informació general
1. Sense perjudici del dret general que tenen tots els ciutadans a ser informats de les activitats i a tenir accés als arxius públics, l’Ajuntament de Sóller informarà la població de la seva gestió a través dels mitjans de comunicació social, l’edició de publicacions i fulletons i la col·locació de cartells, tanques publicitàries, plafons informatius, taulers d’anuncis, pàgines web, xarxes socials o altres mitjans que consideri necessaris, a més dels canals tradicionals d’informació i contacte, i d’atenció ciutadana.
Alhora, recollirà l'opinió de tots els veïnats, veïnades i entitats ciutadanes interessats a través de debats, assemblees, reunions, consultes, enquestes, sondejos d'opinió i qualsevol altra forma que faci possible el demanar l'opinió ciutadana.
2. L'Ajuntament de Sóller fomentarà i potenciarà l'ús de les noves tecnologies de la informació i comunicació mitjançant la publicació al seu lloc web i a les xarxes socials.
3. La ciutadania serà informada dels resultats de la gestió municipal. D’acord amb la Llei 19/2014, de transparència i bon govern, l´Ajuntament es compromet a donar transparència mitjançant la recopilació i la publicació en la pàgina web i a les diferents xarxes socials de les informacions següents:
- Les actes públiques del ple, on mantenint el dret a la intimitat, s’expliquin els acords, debats i resultats de les votacions.
- Els extractes de les actes de les Juntes de Govern Local.
- Salaris i retribucions, assignacions i altres despeses de tots els membres de la corporació municipal, així com qualsevol tipus d’assignació als grups municipals.
- Processos de contractació pública.
- Plans d'ordenació urbanística i altres actuacions urbanístiques.
- Informació referent a projectes quan encara no se n’han iniciat els tràmits d’aprovació o implementació. Aquesta presentació pública ha d’anar acompanyada de la possibilitat per part de la ciutadania d’enviar les opinions i els suggeriments sobre aquests projectes municipals.
- La transmissió del ple en directe mitjançant la web municipal.
- Les condicions ambientals del municipi: índexs de radiació , índex de pol·len, qualitat de l'aigua a les zones de bany i més informacions ambientals d´interès.
- Pressupostos municipals i d'empreses públiques, així com de la corresponents liquidació de comptes.
- I en general, qualsevol informació possible referent a la gestió municipal que pugui ser d'interès per als sollerics i solleriques.
4. D’acord amb la Llei 19/2014, de transparència i bon govern, l’Ajuntament de Sóller garantirà a la ciutadania del municipi el seu dret a la informació sobre la gestió de les competències i els serveis municipals, d’acord amb les disposicions legals vigents i aquesta normativa, amb els únics límits prevists en l’article 105, paràgraf b)de la Constitució. Es pot exercir aquest dret a través de qualsevol dels mitjans d’informació general que l’Ajuntament estableix, inclosos els mitjans propis de les noves tecnologies al servei de la comunicació i la informació.
Així mateix, els ciutadans podran sol·licitar per escrit aquesta informació, a través del canal únic de participació que defineixi l’Ajuntament, de manera que es pugui acreditar l’autenticitat de la sol·licitud. La persona que la presenti s’haurà d’identificar i haurà de delimitar de forma clara i precisa les dades i les informacions que es vulguin consultar o obtenir. Les peticions s’han de respondre en el sentit que en cada cas escaigui, en el termini màxim de trenta dies.
5. Totes les àrees de govern tendran una adreça de correu electrònic, que serà pública.
6. S’establirà el procediment d’entrega de sol·licituds, escrits i comunicacions online dirigits a l’Ajuntament i als seus òrgans dependents amb igual validesa que la dels registres presencials.
Article 4
Dret dels ciutadans a l’accés als arxius i els registres municipals
1. Els ciutadans tenen accés a la documentació dels arxius i els registres municipals en què tenguin la condició d’interessats, per informar-se de les activitats i els assumptes relatius a les competències municipals, conforme al que disposa la legislació de desenvolupament de l’article105 de la Constitució.
2. La petició s’ha de fer de forma raonada a través del Registre General de l’Ajuntament o a través de qualsevol dels que estableix la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
3. L’accés a la informació tendrà lloc en el termini màxim de trenta dies des de la seva sol·licitud, i s’ha de comunicar la data d’accés aaquesta almenys amb dos dies d’antelació.
4. El retard en el compliment del temps establert ha d’estar motivat i s’ha de comunicar per escrit a la persona interessada. La impossibilitat d’accés es podrà justificar per raons legals o de força major.
Article 5
Dret dels ciutadans a conèixer l’estat de tramitació dels seus expedients
1. Els ciutadans tenen dret a conèixer l’estat de tramitació dels procediments en què tenguin la condició d’interessats i d’obtenir còpies dels documents que contenen, com també a rebre informació i orientació sobre els requisits exigits per a les actuacions que es proposin realitzar.
2. Els correspon el mateix dret a obtenir informació pel que fa als procediments en què s’estableixi un període d’informació pública, tals com actuacions urbanístiques, ordenances fiscals o altres, per tal de poder-hi presentar al·legacions.
Article 6
Difusió pública individualitzada
1. Quan les circumstàncies d’interès públic ho aconsellin, l’acte o acord objecte d’informació es podrà remetre directament a tots els ciutadans empadronats al municipi o nucli urbà, per tal que aquests al·leguin el que creguin convenient o expressin la seva conformitat o disconformitat.
2. Aquesta informació pública individualitzada no és incompatible amb la publicació de l’acta o acord en els taulers d’anuncis, els diaris o butlletins oficials, la pàgina web i altres mitjans, quan aquesta publicació sigui efectiva.
Capítol II
Del dret d’iniciativa popular
Article 7
Iniciativa popular
1. Els veïnats que gaudeixin del dret a sufragi actiu en les eleccions municipals poden exercir la iniciativa popular, en els termes prevists en la Llei reguladora de les bases de règim local, l’article 70 bis de la Llei 57/2003, presentant propostes d’acords o actuacions o projectes de reglament en matèria de competència municipal.
2. La iniciativa ha de ser subscrita, com a mínim, pel 15 % dels veïns del municipi, segons les xifres de l'últim padró aprovat per l'Ajuntament. Les signatures es presentaran en folis numerats i amb una referència clara a l'objecte de la iniciativa al principi i en cada un d'ells, i ordenats en taules en què figuri el nom i cognoms del signant, adreça i número del DNI.
3. La iniciativa ha de ser sotmesa a debat i votació en el Ple, sense perjudici que sigui resolta per l’òrgan competent per raó de la matèria. En tot cas, es requereix un informe previ de la legalitat del secretari general, com també l’informe de l’interventor general municipal quan la iniciativa afecti els drets i les obligacions de contingut econòmic de l’Ajuntament.
4. La iniciativa pot dur incorporada una proposta de consulta popular local que serà tramitada pel procediment i amb els requisits prevists en la Llei de bases de règim local i l’article 123 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre.
Igualment es podrà sol·licitar una consulta pública mitjançant vot, d'acord amb l'article 12 del present reglament.
Capítol III
Dret a presentar queixes i suggeriments
Article 8
Queixes i suggeriments
1. Els ciutadans del municipi de Sóller tenen dret inalienable a presentar queixes i formular suggeriments respecte al funcionament dels serveis públics.
2. Aquest dret s'exerceix a través de l'Oficina d’Informació i registre, així com des de la pàgina web municipal, que disposarà d’un apartat destinat a això.
3. Els ciutadans que exerceixin aquests drets han de rebre resposta raonada i escrita del servei competent, dins el termini de trenta dies.
Capítol IV
Del dret a consulta popular
Article 9
Consulta popular
1. La Batlia, amb l’acord previ per majoria absoluta del Ple i de conformitat amb el que disposa la Llei de bases de règim local, i l’article 123 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, pot sotmetre a consulta popular els assumptes de competència pròpia municipal que resultin d’especial rellevància per als interessos dels ciutadans del municipi, exceptuant els relatius a la hisenda local.
2. El batle - president ha de sotmetre al Ple les sol·licituds de consulta popular que siguin subscrites, almenys, per un 10% de ciutadans amb dret a vot.
3. En el supòsit previst en el paràgraf anterior, les signatures dels ciutadans s’han de formalitzar davant el secretari general de la Corporació o han d’estar autenticades per un fedatari públic.
4. En tot cas, l’autorització de la convocatòria de consulta popular s’ha d’ajustar a les regles següents:
a) La corporació local ha de remetre a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears una còpia literal de l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament, que ha de contenir els termes exactes de la consulta.
b) El Govern de les Illes Balears ha d’enviar la sol·licitud municipal al Govern de l’Estat.
c) Correspon al Govern de l’Estat autoritzar la consulta.
Article 10
Convocatòria
1. Un cop concedida l’autorització, l’Ajuntament de Sóller convocarà la consulta popular.
2. La convocatòria ha de contenir:
a) El text íntegre de la disposició o decisió objecte de consulta, que ha d’expressar clarament la pregunta o preguntes que hagi de respondre el cos electoral.
b) La data de la consulta, que ha de tenir lloc entre els trenta i els setanta dies posteriors a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. L'Ajuntament procedirà a la seva difusió a través de tots els mitjans de comunicació social que tengui al seu abast.
4. L’Ajuntament de Sóller ha d’adoptar les mesures necessàries per garantir el dret de participació de tots els electors i la transparència de la consulta.
Article 11
Altres consultes
Quan l'interès de la ciutadania així ho aconselli, d'ofici, l'Ajuntament de Sóller podrà demanar opinió als ciutadans d'un nucli de població o a tota la població, mitjançant enquestes, sondeigs d'opinió o qualsevol altra forma que serveixi per conèixer l'opinió dels ciutadans. Per a això, podrà utilitzar-se qualsevol mitjà de comunicació interactiu.
Article 12
Consultes mitjançant vot
Als efectes d’aquest Reglament es considera consulta mitjançant vot la crida realitzada per l’Ajuntament a la ciutadania perquè manifesti la seva opinió sobre una determinada actuació o política pública d’àmbit municipal, mitjançant el seu vot lliure, directe i secret realitzat d’acord amb aquest Reglament i sempre que no utilitzi el referèndum regulat en la Llei 4/2010, de 17 de març, de consultes populars per via de referèndum.
Persones legitimades
Poden votar en aquestes consultes les persones majors de 16 anys inscrites en el padró municipal de Sóller. Quan l’àmbit territorial de la consulta correspongui a una part del municipi, estan legitimades únicament les persones inscrites en el padró en l’àmbit corresponent.
Objecte de la consulta
La pregunta o preguntes objecte de la consulta, han de ser expressades de forma clara, intel·ligible i concreta perquè les persones legitimades puguin emetre el seu vot que ha de ser afirmatiu, negatiu o en blanc.
No poden ser objecte de consulta les preguntes relacionades amb:
a) Preguntes que puguin afectar, limitar o restringir els drets i les llibertats fonamentals de la secció primera del capítol II del títol I de la Constitució, i els drets i deures de l’Estatut.
b) Les matèries tributàries i pressupostos ja aprovats.
Convocatòria i campanya informativa
L’acord de convocatòria ha de ser adoptat pel Ple municipal amb majoria absoluta i ha de contenir, almenys, els següents requisits:
a) La pregunta o preguntes sotmeses a votació.
b) La campanya informativa indicant terminis i mitjans d’informació sobre les diferents opcions relatives a la consulta.
c) El període de votació.
d) Els llocs on es podrà fer la votació.
e) La composició de les meses de votació.
f) El sistema de garantia i control del procés.
Durant el termini establert per fer campanya informativa les organitzacions socials que tenguin la condició d’interessades poden realitzar actes d’informació i explicació del seu posicionament.
L’Ajuntament ha d’indicar la distribució dels espais públics a disposició de la campanya informativa que ha de respectar els principis d’equitat i proporcionalitat entre les posicions interessades.
Meses de votació
Les meses de votació han d’estar formades per persones escollides aleatòriament del padró municipal. Les persones així seleccionades no estan obligades a formar-ne part i poden renunciar a aquest dret lliurement. El sistema de selecció de membres de les meses comptarà amb una llista de persones suplents.
També en formarà part una persona nomenada per l’Ajuntament, que ha de tenir la condició d’empleat públic.
Si amb les persones escollides aleatòriament del padró municipal no es poden constituir les meses, s’ha de demanar la col·laboració a les persones inscrites al Fòrum ciutadà. Si amb aquestes persones no és possible formalitzar-les totes, es pot demanar la col·laboració de persones voluntàries.
Les organitzacions admeses com a interessades podran tenir persones representants en les meses de votació amb funció d’observadores i participaran de tots els actes de constitució, durant la votació i l’escrutini.
Sistema de garanties
El sistema de garanties ha de permetre assegurar la fiabilitat i transparència del procés.
Ha d’incorporar necessàriament una comissió de seguiment i control en què tenguin presència les organitzacions socials o professionals interessades en la matèria.
Comissió de Seguiment i Control de la Consulta
És l’òrgan responsable de vetllar per la claredat, la transparència i l’eficàcia del procés de consulta. L’acord de convocatòria n’ha de preveure la seva constitució i ha d’incorporar persones responsables de l’Ajuntament i representants d’organitzacions socials interessades.
Estarà formada per un nombre senar de persones amb un mínim de cinc. El nombre de membres de l’Ajuntament no pot ser superior a la meitat més u del total de membres de la Comissió.
En el moment de la convocatòria s’ha d’obrir un termini, no superior a 30 dies, en què les organitzacions socials interessades han de manifestar la seva voluntat de formar part del procés de consulta. Pot tenir la condició d’interessada qualsevol organització social inscrita en el registre municipal d’entitats, l’objecte social de la qual tengui relació o es vegi afectada per l’actuació pública o matèria sotmesa a consulta i així ho acordi el seu òrgan de govern.
Si el nombre d’organitzacions interessades és tan elevat que pot dificultar l’agilitat desitjable de la Comissió, s’ha de fer un sorteig per escollir un nombre proporcional entre totes les que hagin manifestat la seva voluntat de formar-ne part.
Les decisions preses per la Comissió de Seguiment i Control de la Consulta vinculen a l’òrgan convocant de la consulta que, en cas de desacord, ha de fonamentar expressament la seva postura.
Votació
La votació s’ha de fer únicament en els llocs prèviament designats i en el període indicat i pel sistema acordat en l’acord de la convocatòria. Es poden habilitar, si les condicions de seguretat es garanteixen, sistemes de votació electrònica.
En el moment de la votació en les meses electorals ha d’haver-hi un llistat de les persones inscrites al padró que poden exercir el dret de vot. El llistat de les persones amb dret de vot només pot ser custodiat i utilitzat pel personal designat per l’Ajuntament.
Escrutini i publicació dels resultats
Finalitzat el període de votació, les meses realitzaran l’escrutini, considerant nul·les totes les paperetes que no segueixin el model prèviament acordat en la convocatòria. Les paperetes només poden contenir vot afirmatiu, negatiu o en blanc.
Es farà una acta de l’escrutini que es lliurarà a la Comissió de Seguiment i Control de la Consulta per a incorporar-la a la resta d’actes per obtenir el resultat final. En aquesta acta, les persones que formen part de la mesa o de la Comissió de Seguiment i Control poden fer al·legacions sobre algun aspecte del procés de votació.
La Comissió de Seguiment i Control de la Consulta ha de fer un informe sobre aquestes al·legacions i traslladar-lo a l’Ajuntament perquè el batle o batlessa prengui l’acord que correspongui, motivant la seva decisió.
L’acta de l’escrutini final, amb un informe de totes les incidències recollides, ha de ser traslladat a l’Ajuntament per al seu coneixement.
Actuació del Govern municipal sobre el resultat
En un termini màxim de 30 dies des de la recepció del resultat de la votació, el batle o batlessa ha de manifestar públicament l’opinió del Govern al respecte i com ha d’afectar a l’actuació pública sotmesa a consulta.
Capítol V
Dret de petició
Article 13
Dret de petició
1. Poden exercir el dret de petició tant les persones físiques com jurídiques, a títol individual o col·lectiu, en els termes prevists en l’article 29 de la Constitució Espanyola i la seva normativa de desenvolupament, sobre qualsevol assumpte de competència municipal.
2. No són objecte del dret de peticions, suggeriments, queixes o reclamacions sobre matèries per a les quals l’ordenament jurídic prevegi un procediment específic.
Article 14
Tramitació
1. L’exercici d’aquest dret comporta la presentació per escrit de la petició, amb expressió de la identitat sol·licitant, l’adreça per practicar notificacions, l’objecte i el destinatari.
2. Les peticions col·lectives, a més de complir els requisits anteriors, han d’anar signades per tots els peticionaris, amb expressió de la identitat de cada un.
3. La presentació d’escrits, l’admissió, la tramitació i la resolució s’han d’ajustar a la normativa reguladora del dret fonamental de petició, i s’ha de notificar la resolució en el termini màxim de noranta dies des de la seva presentació.
TÍTOL III
LES ENTITATS CIUTADANES
Article 15
Registre municipal d’entitats ciutadanes
1. El Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes té per objecte permetre a l’Ajuntament de Sóller conèixer les associacions existents en el terme municipal, com també els seus objectius, la seva representativitat i el nombre d’associats, als efectes prevists en la Llei de bases de règim local, que estableix que les entitats podran ser declarades d’utilitat pública.
2. El Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes serà públic, es publicarà a la pàgina web de l'Ajuntament, i s’actualitzarà en el moment que hi hagi alguna modificació significativa.
3. Els interessats poden consultar les dades que consten en el Registre, amb la petició prèvia presentada en el Registre General, acreditant aquesta circumstància, segons el que estableix la normativa de procediment administratiu comú. En tot cas, es respectaran els requisits que resultin d’aplicació de la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
Article 16
Requisits d’inscripció
1. Poden sol·licitar la inscripció en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes totes aquelles associacions, federacions, confederacions o unions d’associacions de base que estiguin constituïdes d’acord amb el règim general de les associacions que estableix la Llei orgànica1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació.
2. Els requisits que han de complir les entitats per sol·licitar la inscripció en el Registre són els següents:
a) La seva finalitat ha de ser sense ànim de lucre.
b) El seu marc d’actuació territorial s’ha de circumscriure, preferentment, al municipi de Sóller, tot i que la seva actuació es pot ampliar a altres municipis.
c) L’objecte fonamental estatutari de la seva activitat ha de ser millorar la qualitat de vida dels ciutadans de Sóller, defensar els interessos generals del municipi o representar interessos econòmics, comercials, culturals, socials, esportius o anàlegs.
d) La programació d’activitats ha de ser complementària a la realitzada per l’Administració local o, si s’escau, ha de redundar en benefici dels ciutadans.
Article 17
Sol·licitud
1. Les entitats han de sol·licitar la seva inscripció en el Registre mitjançant una instància dirigida a Batlia Presidència.
2. Les entitats aspirants a inscriure’s en el Registre han de presentar la documentació següent:
a) Còpia dels estatuts o normes de funcionament vigents.
b) Acta, o certificació d’aquesta, de la darrera assemblea general de socis o òrgan equivalent, en la qual va ser elegida la junta vigent el dia de la inscripció.
c) Document públic acreditatiu de la inscripció i el seu número en el Registre d’Associacions.
d) Dades de contacte dels membres de la Junta, incloent telèfon i direcció de correu electrònic.
e) CIF de l’entitat.
f) Certificació acreditativa del nombre de socis inscrits en el moment de la sol·licitud.
g) Memòria de les activitats que realitzin, fent-hi constar aquelles per a les quals l’Ajuntament hagi aportat recursos i altres fonts de finançament que en facin possible la realització.
Article 18
Resolució
1. En el termini de trenta dies des de la sol·licitud d’inscripció, llevat que s’interrompi per la necessitat d’aportar documentació no inclosa inicialment, i a proposta de la Regidoria de Participació Ciutadana, el Ple de l’Ajuntament, mitjançant l’oportú acord, aprovarà la inscripció de l’entitat ciutadana sol·licitant i li assignarà un número d’inscripció.
2. Aquesta resolució ha de ser ratificada pel Ple municipal en la primera sessió que es convoqui i s’ha de notificar a l’entitat ciutadana, amb la qual cosa es considerarà d’alta amb caràcter general.
Article 19
Obligacions de les entitats
1. Les associacions inscrites estan obligades a notificar a l’Ajuntament de Sóller qualsevol canvi de les dades incloses en la documentació que hagi servit de base per a la inscripció, dins els trenta dies següents a la data de la modificació.
2. L’incompliment per part de les entitats inscrites en el Registre dels requisits i les obligacions que conté aquest capítol produirà la cancel·lació de la inscripció i la pèrdua dels drets reconeguts en aquest Reglament.
Article 20
Drets de les entitats ciutadanes
Les entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal tenen dret a rebre suport tècnic de l’Ajuntament i sol·licitar subvencions i mitjans municipals en els termes establerts en aquest Reglament i en altres ordenances municipals d’aplicació.
Article 21
Vigència de la inscripció
1. Perquè la inscripció continuï en vigor, totes les entitats inscrites en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes han de presentar anualment a l’Ajuntament una memòria de les activitats i els esdeveniments realitzats en el transcurs de l’any anterior, el nombre d’associats a dia 31 de desembre i qualsevol altra modificació que s’hagi pogut produir per motiu de la realització de la seva assemblea general anual de socis o per altres motius prevists en els resultats.
Article 22
Característiques del Registre
1. El Registre és únic i les dades bàsiques d’inscripció s’han d’enviar a tots els departaments municipals, per canalitzar o estructurar la participació dels veïnats, en la seva condició d’usuaris dels serveis públics municipals.
2. Aquest tràmit s’ha de fer amb una periodicitat anual, sempre que un dels òrgans o oficines esmentats en el paràgraf anterior ho sol·licitin per escrit a la Regidoria de Participació Ciutadana.
Article 23
Publicitat de les dades
1. El Registre d’Entitats Ciutadanes depèn de la Secretaria General de l’Ajuntament de Sóller i de la Regidoria de Participació Ciutadana. Les seves dades generals són públiques i es publicaran a la pàgina web de l'Ajuntament, amb les restriccions que en cada moment prevegi la normativa vigent.
2. Anualment es publicaran les memòries que les entitats entreguin a l’Ajuntament per mantenir vigent la inscripció en el Registre.
TÍTOL IV
ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA
Capítol I
El Ple
Article 24
Data i horari del Ple
1. Es potenciarà la participació dels ciutadans als plens municipals ordinaris sense burocratitzar el procés i modificar les condicions de celebració dels Plens Municipals (horaris, duració, publicitat del mateix) de forma que el seu desenvolupament pugui arribar al màxim de ciutadans i entitats. Per aquesta raó els plens es realitzaran el segon dimarts de cada mes a partir de les 20h, llevat que per acord del Ple o per proposta de la ciutadania es pugui modificar, no de forma puntual, aquest dia i hora.
2. Les sessions extraordinàries se celebraran tal com estableix la Llei de règim local.
Article 25
Publicitat de les sessions plenàries
1. Les convocatòries i ordres del dia del Ple es faran públics en els taulers d'anuncis del’Ajuntament de Sóller, per les Xarxes Socials i per qualsevol altre mitjà que es considerinecessari i estigui a l’abast de l’Ajuntament.
2. La corporació farà públic el contingut de les sessions plenàries, i de tots els acords del Ple i de la Junta de Govern, així com les resolucions del batle que siguin d'interès general i les que per la seva delegació es dictin, a través dels taulers d'anuncis, de la pàgina web, de les xarxes socials i de qualsevol altre mitjà que es consideri necessari i estigui a l’abast de l’Ajuntament.
Article 26
Participació en el Ple de l’Ajuntament
1. Les entitats ciutadanes inscrites al Registre municipal poden sol·licitar incorporar en l’ordre del dia del Ple de l’Ajuntament una proposició, sempre que sigui competència de l’òrgan esmentat, quinze dies hàbils abans de la celebració del Ple.
2. La Junta de Portaveus decidirà raonadament sobre la inclusió en l’ordre del dia del Ple de l’Ajuntament.
3. També poden sol·licitar expressar la seva opinió davant la Corporació sobre alguna qüestió que figuri en l’ordre del dia del Ple, sempre que estigui relacionat amb l’objecte social de tramitació o àmbit d’actuació de l’entitat, amb una antelació mínima de 24 hores abans de la celebració del Ple.
4. La sol·licitud haurà d’anar signada pel President de l’entitat o, en el cas d’un grup de ciutadans, pel seu portaveu i per tots els interessats, degudament acreditats. L’escrit ha de justificar-ne la relació i contenir la indicació de la persona que intervindrà en nom de l’entitat o grup de ciutadans qui, cas de ser autoritzada, disposa de cinc minuts per fer les seves aportacions, després de la presentació del punt i abans del debat i votació de la proposta. El batle o batlessa podrà autoritzar la intervenció o denegar-la motivadament, prèvia consulta als portaveus dels grups municipals.
5. Qualsevol ciutadà o ciutadana del municipi de Sóller podrà intervenir al Ple dins el darrer punt de l’ordre del dia destinat a tal efecte, anomenat “Precs i preguntes” sempre que l’assumpte atengui a qüestions d’interès general o que afecti a un col·lectiu de persones i no sigui tan sols d’interès individual.
6. Cada intervenció tendrà una durada màxima de cinc minuts; atenent a l’interés de la intervenció, el Batle podrà decidir ampliar la seva durada.
7. A l'acta del plenari es faràn constar els extractes de la participació del ciutadans o entitats.
Capítol II
Altres òrgans de participació
Article 27
Naturalesa
1. L'Ajuntament, en la seva voluntat de promoure la participació ciutadana en la vida municipal, crearà òrgans de participació ciutadana sectorials i territorials.
2. La participació en aquests estarà oberta a:
- Les entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes
- Ciutadans individuals majors d’edat, a excepció del Consell sectorial de la Infància i la Joventut, en el qual hi participaran menors d’edat.
- Excepcionalment, es podrà incloure a entitats ciutadanes amb domicili social a zones limítrofes del municipi sempre que reuneixin les condicions d’interès general amb un compromís clar als seus estatuts de desenvolupar accions al terme municipal de Sóller.
3. La naturalesa d’aquests òrgans de participació tendrà caràcter consultiu, d’informe preceptiu, de formulació de propostes i suggeriments, d’acord i amb l’abast previst en la Llei reguladora de les bases del règim local.
Article 28
Assemblees de barriada
Les assemblees de barriada es configuren com a òrgans de participació, consulta, informació i proposta sobre l’actuació municipal, que permet la participació dels veïnats, els seus col·lectius i les entitats ciutadanes d'un nucli o grup de nuclis en la gestió dels assumptes municipals. La seva finalitat essencial és promoure una reflexió conjunta entre la ciutadania, les seves associacions i les autoritats municipals entorn dels assumptes que afecten la vida quotidiana de les diferents zones, i fer possible una implicació responsable de la ciutadania en la gestió municipal. A cada zona hi haurà una assemblea que es reunirà, almenys, dues vegades a l'any i les seves sessions seran públiques.
Se constituiran quatre consells territorials:
Assemblea de barriada Sóller centre
Assemblea de barriada del Port
Assemblea de barriada de Biniaraix
Assemblea de barriada de l’Horta
Article 29
Consells municipals
L’Ajuntament va crear els consells municipals com a òrgans de participació de caràcter consultiu, d’informe preceptiu si s’escau i de formulació de propostes i suggeriments, que canalitzen la participació dels veïnats i les seves entitats ciutadanes als grans sectors o àrees de govern municipal.
La seva finalitat és facilitar assessorament i consulta als responsables de les diferents àrees d’actuació municipal i fomentar el debat social amb la ciutadania i la seva implicació en les decisions municipals. Sense perjudici d’altres sistemes de participació, l’Ajuntament té consells municipals a les principals àrees de govern i actuació, llevat de les que es considerin d’organització interna de l’Ajuntament.
Es modificaran els consells municipals existents, reagrupant els àmbits de treball i donant lloc als següents consells:
- Consell municipal de salut, acció social i gent gran
- Consell municipal d’infants i joves
- Consell municipal de cultura, esports i festes
- Consell municipal de medi ambient, sectors econòmics i turisme
- Consell escolar municipal
Article 30
Fòrum Ciutadà
El Fòrum Ciutadà de Sóller és un òrgan de participació en el qual representants de la ciutadania debaten amb responsables polítics i tècnics municipals els assumptes públics de la ciutat, amb funcions d’estudi, debat, consulta i proposta en determinats temes estratègics. Es regeix pels seus propis estatuts.
Es reunirà, com a mínim, dues vegades l'any, una d'elles com a audiència pública de debat dels pressupostos municipals.
TÍTOL V
FOMENT DE LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA I LES ENTITATS CIUTADANES
Article 31
Ús de locals
1. Les entitats inscrites en el registre esmentat podran accedir a l’ús de locals públics municipals i als recursos de què disposen, sempre que estiguin disponibles, amb l’autorització prèvia de la Batlia i la limitació que imposi la coincidència d’ús per part d’algunes d’elles o pel mateix Ajuntament.
2. Cada una de les entitats autoritzades per utilitzar un local municipal és responsable del bon ús i la conservació de l’espai i l’equipament posat a la seva disposició.
3. L’ús de locals públics municipals s’ha de sol·licitar a l’Ajuntament sempre per escrit, amb una antelació mínima de trenta dies.
4. L’Ajuntament de Sóller desenvoluparà un reglament a fi de regular la cessió d’espais, instal·lacions i altres recursos públics.
Article 32
Convenis de col·laboració
Per al desenvolupament de programes d’interès general que redundin en benefici dels ciutadans, l’Ajuntament de Sóller pot establir convenis de col·laboració amb les associacions o entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes, d’acord amb la normativa vigent.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA
L’Ajuntament dedicarà els recursos tècnics i pressupostaris suficients per a la posada en marxa i el desplegament dels canals i mitjans establerts en aquest Reglament, que s’haurà de fer de manera gradual. El batle o batlessa presentarà al Ple cada any un informe sobre el seu desplegament.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA
L’Ajuntament ha de promoure l’ús d’Internet per a la utilització dels mitjans de participació d’aquest Reglament i establir les regulacions concretes necessàries d’acord amb l’Ordenança d’administració electrònica i els recursos pressupostaris i tècnics disponibles.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL TERCERA
L’Ajuntament ha d’elaborar una guia per explicar a la ciutadania com es poden utilitzar els canals previstos en aquest Reglament i els determinats per les lleis amb la finalitat de facilitar el seu exercici.
DISPOSICIÓ FINAL
Entrada en vigor
Aquest Reglament entrarà en vigor una vegada la Corporació l’hagi aprovat definitivament, en el moment que se’n publiqui el text íntegre en el BOIB i una vegada transcorregut el termini previst en l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i del règim local de les Illes Balears.
Sóller,
El Batle.
Jaume Servera Servera.