Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT
Núm. 1841
Resolució de la consellera executiva de medi ambient mitjançant la qual s’acorda l’establiment d’una variant alternativa provisional (Camí des Rafal/Sa Costa) a l’etapa 2 de la “Ruta de Pedra en Sec”
La consellera executiva de Medi Ambient, en data 8 de febrer de 2017, ha adoptat la resolució que transcric literalment a continuació:
“Atès que la Sentència núm. 39/2016, de 17 de febrer, de la Secció 3ª de l’Audiència Provincial de Palma (Rollo núm. 375/15) desestima el recurs d’apel·lació interposat contra la Sentència núm. 42/2015, de 4 de maig, del Jutjat de 1ª Instància núm. 5 de Palma (Judici Ordinari núm. 502/2011).
Atès que en data 18 de juliol de 2016 emeté un informe- proposta el coordinador de Patrimoni Etnològic.
Atès que en data 7 de novembre de 2016 emeté un informe tècnic el cap del servei de Medi Ambient, amb el vistiplau del director insular de Medi Ambient.
Atès que en data 7 de novembre de 2016 emeté una memòria justificativa el director insular de Medi Ambient.
Atès que en data 3 de febrer de 2017 emeté un informe tècnic el coordinador de Patrimoni Etnològic, amb el vistiplau del cap del servei de Medi Ambient.
I atès l’informe jurídic i proposta de resolució del cap de secció de la Secretaria Tècnica de dia 8 de febrer de 2017.
La consellera executiva de Medi Ambient, en ús de les atribucions que li són conferides pels articles 2n (lletra n) i 7è del Decret d’organització del Consell de Mallorca (aprovat per Decret de Presidència de dia 10 de juliol de 2015; BOIB núm. 109, de 18 de juliol de 2015),
RESOL:
1.- ESTABLIR- pel Camí des Rafal/Sa Costa i per la voravia de la carretera Ma-10, entre el Camí Vell d’Estellencs i el nucli de Banyalbufar- una variant alternativa provisional a l’etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec, en base als fonaments jurídics recollits en l’informe jurídic i proposta de resolució del cap de secció de la Secretaria Tècnica de dia 8 de febrer de 2017, on es diu:
“FONAMENTS JURÍDICS
I. Des d’un punt de vista jurídic formal:
En el present cas es planteja la possibilitat d’establir una variant alternativa provisional a l’etapa 2 de la “Ruta de Pedra en Sec” (d’ara endavant, RPS).
Doncs bé, l’òrgan competent per acordar dit establiment és la consellera executiva de Medi Ambient del Consell de Mallorca (articles 2n, lletra n, i 7è del Decret d’organització del Consell de Mallorca, aprovat per Decret de Presidència de dia 10 de juliol de 2015; BOIB núm. 109, de 18 de juliol de 2015).
De produir-se dit acord s’hauria de publicar (juntament amb el plànol on es grafia la variant alternativa) en el “Butlletí Oficial de les Illes Balears” a efectes del seu general coneixement (article 45, apartat 1r, de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions públiques).
II. Des del punt de vista jurídic substantiu:
Com ja hem avançat, en el present cas es planteja la possibilitat d’establir (pel Camí des Rafal/Sa Costa i per la voravia de la carretera Ma-10, entre el Camí Vell d’Estellencs i el nucli de Banyalbufar) una variant alternativa provisional a l’etapa 2 de la RPS (consta en l’expedient un plànol on es grafia dita variant).
En primer lloc, cal assenyalar que dita possibilitat es troba prevista pel “Pla Especial d’Ordenació i de Protecció de la RPS” (aprovat per Acord de Ple de dia 21 de maig de 2015; BOIB núm. 93, de 25 de juny de 2015). Concretament, diu la seva Disposició Addicional 2na que “formen part de la Ruta tots aquells trams que discorren per finques titularitat del Consell de Mallorca, així com de la resta de trams que discorren per finques públiques o privades sempre que s’hagi signat amb els propietaris els corresponents convenis de col·laboració, o d’altre instrument jurídic adient, bé amb anterioritat de l’aprovació d’aquest Pla Especial, bé durant la seva tramitació, bé després de la seva aprovació definitiva, sempre que els esmentats convenis i/o d’altres instruments jurídics adients s’ajustin a la normativa d’aquest pla Especial. En el cas de que no es pugui signar el corresponent conveni de col·laboració, el Consell de Mallorca podrà establir una variant alternativa provisional mentre no sigui possible l’obertura del tram previst a aquest Pla Especial, sense que això suposi una modificació del mateix”.
Doncs bé, els diversos informes que obren en l’expedient ens permeten fer les següents afirmacions:
1. Alguns dels trams del traçat de l’etapa 2 de la RPS discorren per finques que no són de la titularitat del Consell de Mallorca (majoritàriament de titularitat privada)
2. No resulta factible- a curt termini- signar un conveni de col·laboració (o instrument jurídic adient) amb els propietaris de les finques esmentades.
3. Per tant, si bé es troba justificat l’establiment de la variant alternativa proposada, això té un caràcter provisional mentre no sigui possible la signatura del conveni esmentat; en conseqüència, la direcció insular de Medi Ambient haurà d’informar a la Secretaria Tècnica si desapareix la impossibilitat esmentada.
4. L’establiment de dita variant alternativa implica unes despeses de 2.132,83 €, de les quals 1.208,62 € ho són de personal (i, per tant, cal entendre que aniran amb càrrec a la nòmina dels treballadors) i 924,21 € ho són materials. L’abonament d’aquestes despeses materials s’haurà d’ajustar a la legislació en matèria de contractes de les Administracions públiques i a les Bases d’execució (en especial, la Base núm. 51) del pressupost del Consell de Mallorca per l’any 2017”.
2.- DONAR TRASLLAT d’aquesta resolució a la direcció insular de Medi Ambient.
3.- PUBLICAR aquesta resolució (juntament amb el plànol on es grafia la variant alternativa) en el “Butlletí Oficial de les Illes Balears” a efectes del seu general coneixement”.
Palma, 22 de febrer de 2017
El cap de secció de la Secretaria Tècnica de Medi Ambient, per delegació de la Secretaria General
(Decret de 21 de setembre de 2016; BOIB núm. 124, de 29 de setembre de 2016)
Lluís Sánchez Llabrés