Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CIUTADELLA
Núm. 1940
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal reguladora de la venda ambulant en el terme municipal de Ciutadella de Menorca (exp. 2016/007352)
Versió PDF
El Ple de l'Ajuntament, en la sessió ordinària de dia 16 de febrer de 2017, al punt 7 de l'ordre del dia, va aprovar de forma definitiva l’Ordenança municipal reguladora de la venda ambulant en el terme municipal de Ciutadella de Menorca (després de resoldre les al·legacions presentades). Aquesta ordenança va ser aprovada inicialment pel Ple de l'Ajuntament en la sessió ordinària que va tenir lloc el dia 15 de setembre de 2016, al punt 8 de l'ordre del dia; i publicada, aquesta aprovació inicial, en el BOIB número 120 de 22 de setembre de 2016.
A continuació, es transcriu íntegrament el contingut de l'Ordenança tal com ha quedat amb la inclusió de les recomanacions de l'Institut Balear de la Dona del Govern de les Illes Balears pel que fa al llenguatge emprat, segons l'informe d'impacte de gènere:
«ORDENANÇA REGULADORA DE LA VENDA AMBULANT EN EL TERME MUNICIPAL DE CIUTADELLA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
En data de 18 d'octubre del 2014 es publicà al BOIB la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears. Una llei que es dicta per fixar la regulació que reculli l'adaptació successiva que el legislador estatal ha anat fent a les directives europees i que ha donat lloc a la reforma mitjançant el Reial decret 20/2012, de 13 de juliol, de les lleis estatals 7/96, de 15 de gener, d'ordenació del comerç al detall, i l'1/2004, d'1 de desembre, d'horaris comercials, amb la finalitat d'impulsar la dinamització de l'activitat comercial al detall i eliminar les càrregues i les restriccions administratives per l'exercici d'aquesta activitat.
La Llei 11/2014, de comerç de les Illes Balears, regula, al capítol IV del títol III, la venda ambulant o no sedentària, una modalitat de venda que s'exerceix sobre el domini públic, i es manté per aquesta raó el règim d'autorització prèvia del municipi on es desenvolupa, tenint en compte sempre que aquesta autorització té com a únic objectiu la protecció i el control de l'ús del domini públic. Per aquest motiu s'estableix una regulació general d'aquest tipus de venda, sense perjudici de les competències dels ajuntaments en la matèria, que podran desenvolupar reglamentàriament en cada municipi. En tot cas, l'article 54 assenyala que les ordenances municipals que regulin la venda ambulant o no sedentària han d'especificar:
- La zona d'emplaçament per a l'exercici de la venda ambulant.
- Els dies i els horaris en què es pot exercir l'activitat.
- Els tipus de productes autoritzats.
- Les condicions de les parades de venda i dels seus productes.
- El nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir.
- La durada de l'autorització.
- El procediment i els criteris per atorgar les autoritzacions.
- Els criteris excepcionals a considerar amb ocasió de la celebració de festes i d'esdeveniments públics.
- El règim d'inspecció, infracció i sanció.
L'article 100 de la Llei 20 /2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, disposa que els municipis tenen potestat normativa reglamentària com a expressió del principi democràtic en què es fonamenten, en l'àmbit de les seves competències. La mateixa llei, a l'article 29.2.k i s), reconeix que els municipis de les Illes Balears tenen en tot cas competències pròpies per regular i gestionar els mercats.
I, de conformitat amb la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, la present ordenança té per objecte regular el comerç en règim de venda ambulant dins el terme municipal de Ciutadella.
CAPÍTOL I: DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
1.1. Aquesta ordenança té per objecte la regulació administrativa de la venda ambulant o no sedentària que es desenvolupa en el terme municipal de Ciutadella, que sols es podrà realitzar en aquest municipi d'acord amb el que es preveu als articles següents.
1.2. Es considera venda ambulant o no sedentària la realitzada fora d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs degudament autoritzats, en instal·lacions comercials desmuntables o transportables, incloent-hi els camions botiga, en els llocs degudament autoritzats.
1.3. Les activitats de venda ambulant o no sedentària no perden la seva condició pel fet que es duguin a terme sobre sòl de propietat o titularitat privada.
1.4. No es considerarà venda ambulant i queden excloses de l'aplicació d'aquesta ordenança les parades autoritzades per l'Ajuntament que puguin fer els veïns i les veïnes i determinades associacions del municipi per aconseguir ajudes per a realitzar determinades activitats. Al mateix temps, tampoc s'aplicarà aquesta ordenança a esdeveniments puntuals organitzats per l'Ajuntament que es considerin esdeveniments més de caràcter cultural que no una autèntica activitat comercial.
Article 2. Règim jurídic
Són d'aplicació a aquesta modalitat de venda les prescripcions de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, les de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d'ordenació del comerç al detall, sense perjudici de la normativa en matèria de defensa de les persones consumidores i usuàries, i de protecció de la salut pública i la seguretat alimentària.
CAPÍTOL II: MODALITATS DE VENDA AMBULANT AL MUNICIPI DE CIUTADELLA
Article 3. Modalitats de venda ambulant
3.1. L'exercici de la venda ambulant o no sedentària al terme municipal de Ciutadella es durà a terme en alguna de les següents modalitats: venda a mercats periòdics, a mercats ocasionals, especials o fires i venda a la via pública.
3.2. L'Ajuntament de Ciutadella, mitjançant la present ordenança o complementàriament mitjançant les diferents convocatòries, fixarà els models dels llocs de venda per a cadascun dels mercats i de les fires, per tal de donar-los uniformitat i ordre; les persones que en són titulars s'hauran de subjectar als models esmentats en la seva instal·lació.
Article 4. Venda en mercats periòdics
Els mercats periòdics es podran realitzar en llocs amb instal·lacions desmuntables o mòbils, amb les condicions o els requisits establerts en els punts següents:
4.1. Mercat des Born
|
Periodicitat |
Tot l'any |
|---|---|
|
Dies |
Dilluns i divendres (quan els divendres o els dilluns siguin festius es podrà traslladar el dia de venda al dia anterior o posterior, o a un altre dia que es consideri oportú, sempre amb l'acord de l'Ajuntament). Les persones interessades podran sol·licitar l'ocupació del lloc de venda sols per a un dia, divendres o dilluns, o per als dos dies. Tindran prioritat les peticions per a ocupar els dos dies de mercat. |
|
Horari de venda al públic |
Hivern: de 9.30 a 13.30 h Estiu: de 8.30 a 15 h |
|
Horari de muntatge i desmuntatge |
Hivern: de 7.30 a 9.30h i de 13.30 a 15 h Estiu: de 6.30 a 8:30h i de 15 a 16:30h |
|
Ubicació |
Plaça des Born |
|
Tipus de producte |
Teixits, artesanals, ornamentació, calçat, marroquineria i antiguitats; i qualsevol altre similar als enumerats, específicament autoritzats, amb l'excepció dels productes alimentaris, que no són admesos en aquest mercat. |
|
Nombre màxim d'autoritzacions |
40 llocs de venda. L'Ajuntament de Ciutadella es reserva la facultat d'ampliar el nombre d'autoritzacions sempre que l'espai ho permeti i sigui tècnicament viable. |
|
Procediment i criteris per a atorgar les autoritzacions |
Es valorarà l'experiència laboral en la venda ambulant (5 punts, 1 punt per cada dos anys sencers de cotització social a l'específic sector ambulant); productes innovadors no existents en les autoritzacions registrades el darrer any en el mercat de referència i que no hi hagi en cap altre lloc de venda (2 punts); i desenvolupament d'accions lligades a la responsabilitat social de l'empresa; (3 punts): 2 punts per l'existència d'alguna actuació d'inclusió laboral, pertinença i/o contractació de persones amb discapacitats o de col·lectius vulnerables i 1 punt per actuacions de reducció d'impacte ambiental. En cas de possibles empats s'atendrà a l'ordre de registre d'entrada. |
|
Tipus d'instal·lacions i ocupació |
Instal·lacions amb superfície màxima de 6 x 3 m; de 4 x 3 m; i de 2 x 3 m, segons l'autorització. Els tendals hauran de ser de tela o lona i de color cru. Les separacions entre cada lloc de venda seran de 50 cm. Ni els tendals ni l'exposició dels productes no podran sobrepassar la superfície autoritzada. |
4.2. Mercat Agrari
|
lloc podrà tenir com a màxim 300 watts, amb lluminàries de baix consum. |
Article 5. Venda en mercats ocasionals, especials o fires
Aquests mercats, que no constitueixen mercat habitual, es regiran per les disposicions específiques que es detallaran en cada convocatòria; i, amb caràcter supletori, per allò que els sigui aplicable, per les contingudes en aquesta ordenança.
Els mercats ocasionals, especials o fires seran els següents, sense perjudici que l'Ajuntament en pugui crear de nous:
5.1. Fira i Mercat de Sant Antoni:
Fira del 15 al 18 de gener. Productes: alimentació, artesania i productes d'oficis tradicionals.
Mercat de Sant Antoni a la plaça de Sant Antoni, el dia 17 de gener. Venda de productes tradicionals lligats a la festa de Sant Antoni i Diada del Poble de Menorca.
5.2. Dia del Llibre:
Cap de setmana proper al 23 d'abril. Productes: llibres i roses.
5.3. Fira de Sant Joan:
Mes de juny. Productes i activitats lligats a les festes. També es regirà pel capítol V de l'Ordenança de les festes de Sant Joan.
5.4. Fira del Llibre a Menorca
Segon cap de setmana d'agost. Productes: llibres i publicacions lligats a Menorca.
5.5. Fira del Producte Ecològic
Mes de setembre. Productes: alimentació ecològica i plantes de Menorca.
5.6. Fira de Producte Local
Mes de setembre. Productes locals, el sector alimentari inclusivament.
5.7. Fira d'Estocs
Primer cap de setmana d'octubre. Productes d'acabament de temporada i estocs comercials (calçat, roba i similars), no alimentaris.
5.8. Fira de Nadal
Primera quinzena de desembre. Productes nadalencs i solidaris.
Article 6. Venda a la via pública
Durant els mesos de novembre a febrer, per tradició, es podran autoritzar dos llocs de venda de castanyes i moniatos torrats, amb la prèvia presentació de sol·licitud. Hauran de complir els requisits higiènics i sanitaris vigents, així com cuidar l'estètica de la instal·lació.
Article 7. Botiga al carrer
A petició de les associacions de comerciants, es podrà celebrar la Botiga al Carrer. La disposició de les parades i l'ocupació de la via pública es pactarà entre l'Ajuntament, amb la participació dels serveis de Comerç, Fires i Mercats, Seguretat Ciutadana i Disciplina Governativa, i amb les associacions de comerciants, veïns i consumidors.
La Botiga al Carrer té per objectiu promocionar l'activitat comercial de Ciutadella, i pot tenir lloc dues vegades a l'any en els emplaçaments prèviament assenyalats d'acord amb el procediment establert al punt anterior.
Les associacions de comerciants hauran de presentar un plànol, que serà avaluat pels serveis de Comerç Fires i Mercats, Seguretat Ciutadana i Disciplina Governativa. Un cop realitzada l'avaluació, aquests serveis n'atorgaran l'aprovació, sense perjudici de les esmenes prèvies que eventualment poguessin produir-se.
Article 8. Activitats artístiques al carrer
Les activitats artístiques al carrer es regiran per les disposicions específiques que es detallaran en la convocatòria; i, amb caràcter supletori, per allò que els sigui aplicable, per les contingudes en aquesta ordenança.
|
Periodicitat |
De maig a octubre |
|
Dies |
Diari |
|
Horari |
D'11 a 23 hores (amb la possibilitat que la persona autoritzada interrompi l'activitat durant aquesta franja horària) |
|
Ubicació |
Plaça de la Catedral |
|
Nombre màxim d'autoritzacions |
5 llocs. L'Ajuntament de Ciutadella es reserva la facultat d'ampliar el nombre d'autoritzacions sempre que l'espai ho permeti i sigui tècnicament viable. |
|
Procediment i criteris per a atorgar les autoritzacions |
Experiència en l'exercici de l'activitat artística al carrer (fins a 5 punts, 1 punt per any): qualitat artística, 5 punts. En cas de possibles empats s'atendrà a l'ordre de registre d'entrada. La Comissió d'Arts Plàstiques participarà en la valoració i el seguiment. |
Article 9. Promocions comercials
Queden prohibides les promocions comercials de productes a la via pública, excepte quan es tracti de productes locals i sempre que siguin realitzades per organismes públics, consells reguladors de denominació d'origen o associacions de productors i/o comerciants, i sempre en el marc d'un mercat existent i quan no s'efectuï una venda dels productes promocionals.
CAPÍTOL III: DISPOSICIONS GENERALS DE LA VENDA AMBULANT AL TERME MUNICIPAL DE CIUTADELLA
Article 10. Llicències municipals
10.1. Per a l'exercici de l'activitat regulada en aquesta ordenança reguladora és necessari sol·licitar prèviament la corresponent autorització municipal, i satisfer les taxes i els preus públics que s'estableixin en les ordenances fiscals per a cada exercici.
10.2. Tota llicència d'autorització dels llocs de venda fora d'establiment comercial comporta l'acceptació per part de la persona comerciant de la present ordenança, i la subjecció al seu contingut i a aquelles condicions que s'especifiquin en la llicència.
10.3. Els serveis tècnics de Comerç, Fires i Mercats, Seguretat Ciutadana i Disciplina Governativa proposaran un plànol de la disposició de cada mercat, amb l'espai disponible pel mercat i la distribució de les parades, atenent principalment els criteris següents: seguretat de les persones, mobilitat de les persones i els vehicles, distància respecte dels immobles, ocupació i usos dels espais públics, i el valor de la fira amb relació a l'objectiu de promocionar l'activitat turísticament i econòmicament.
En tot cas, les parades de venda no es poden situar als accessos d'edificis d'ús públic, davant d'establiments comercials i industrials, de tal manera que impedeixin o dificultin l'accés o la visibilitat dels aparadors, ni als llocs que dificultin l'accés i la circulació.
10.4. Correspon a l'alcalde o alcaldessa o al regidor o regidora en qui delegui aprovar la delimitació proposada, d'acord amb el que disposa el punt anterior, de les parcel·les dintre de la zona assenyalada per a cada mercat, així com suspendre l'organització del mercat de carrer per a una data concreta quan concorrin raons de seguretat o d'interès general que justifiquin la mesura.
10.5. L'Ajuntament de Ciutadella, per acord de l'òrgan competent en la matèria, amb el previ informe, no vinculant, de les associacions de comerciants, empresarials i de defensa dels consumidors, podrà acordar, si així ho considera necessari, el trasllat de l'emplaçament i el calendari de mercats, sense que açò origini cap dret ni compensació econòmica; la qual cosa s'haurà de comunicar a les persones titulars de les llicències amb una antelació mínima d'un mes, excepte que, per raons d'urgència degudament justificades, aquest termini hagi de ser reduït.
Article 11. Titularitat
11.1. Podran ser persones titulars de les parades les persones físiques o jurídiques amb plena capacitat jurídica.
11.2. Les llicències tenen el caràcter de personals i són intransmissibles, excepte en els supòsits establerts a l'article 16.2 d'aquesta ordenança. Els llocs de venda hauran de ser ocupats personalment per la persona titular de la llicència municipal i les persones expressament autoritzades en aquesta. Les parades pertanyents a persones jurídiques hauran de ser ateses per les persones que les representin. L'obligació de la persona titular quedarà eximida només per malaltia o raó de força major acreditada, i les vacances.
11.3. La persona titular podrà proposar acreditar, per a l'ajuda en l'exercici de l'activitat, el seu cònjuge o la parella de fet i familiars en primer grau de consanguinitat, i també a les persones empleades que estiguin donades d'alta a la Seguretat Social per compte de la persona titular de la llicència.
11.4. En cap cas ningú no pot ser persona titular de més d'una llicència en el mateix mercat.
Article 12. Sol·licituds i autoritzacions
12.1. La venda ambulant només es pot exercir amb l'autorització prèvia de l'Ajuntament de Ciutadella.
La documentació per a prendre part en el procediment per a l'autorització de venda en cadascun del mercats i de les fires que aquestes ordenances estableixen serà la següent:
- Instància de sol·licitud per a l'autorització de venda ambulant, segons el model normalitzat, degudament emplenada i signada (dades de la persona interessada, el mercat, i, si escau, els dies en què hi vol participar, tipus d'articles que s'hi volen vendre...).
- Declaració responsable de compliment de tots els requisits generals i específics de cadascun dels mercats per a l'exercici de la venda ambulant en el mercat corresponent a la seva petició.
- Còpia del NIF/DNI, autorització de residència i treball per a nacionals de tercers països.
- Dues fotografies de tipus carnet de la persona peticionària.
- Dues fotografies dels productes de la parada.
- Documentació necessària per a la valoració de la sol·licitud segons els criteris d'adjudicació anteriorment establerts.
Les persones interessades hauran de presentar la sol·licitud per a la concessió de l'autorització a l'Oficina d'Atenció al Ciutadà o de forma telemàtica en punts d'accés general electrònic de l'Administració, de la manera expressada en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb les dades següents:
- Per al Mercat des Born i el Mercat Agrari, de l'1 al 30 de novembre.
- En els casos dels mercats Artesanal de Menorca, de Costa Marina, Capllonc i Mercats d'Estiu a les urbanitzacions i activitats artístiques al carrer, de l'1 al 28 de febrer.
- Pel que fa als mercats ocasionals, s'atendrà als terminis que es fixin en les convocatòries respectives.
Els models d'instància i de declaració responsable estaran disponibles a les oficines municipals i al web de l'Ajuntament de Ciutadella.
12.2. Els requisits per a l'obtenció de l'autorització municipal per a la venda ambulant són els següents, i hauran de ser presentats o autoritzada per l'Administració per a la seva comprovació a l'inici de l'activitat:
a) Justificant d'estar d'alta i al corrent de pagament de les obligacions amb Seguretat Social en el règim corresponent.
b) Justificant d'estar al corrent de pagament de les obligacions de l'Agència Tributària.
c) Alta d'IAE o justificant de seguir d'alta a l'epígraf corresponent.
d) Disposar de formació en matèria de manipuladors d'aliments de la persona titular i del personal contractat que hagin d'ocupar la parada de venda, en el cas d'expedició de productes alimentaris.
e) En el cas de persones estrangeres no membres de la UE, s'haurà d'acreditar, a més, el fet d'estar en possessió del permís de residència i de treball corresponents.
f) Les persones titulars que tenguin persones treballadores o ajudants al seu càrrec hauran de presentar els contractes de treball i els hauran de tenir d'alta en el règim general de la Seguretat Social.
g) Figurar al cens d'explotacions agrícoles en el cas del Mercat Agrari.
h) En el cas de venda d'aliments o de begudes d'elaboració pròpia, s'haurà de disposar del número de registre sanitari corresponent.
i) Estar en possessió de la Carta d'Artesà/ana o Mestre/a Artesà/ana per a participar en el Mercat Artesanal de Menorca.
j) Declarar, per part de la persona peticionària, que assumeix la responsabilitat civil que requereix l'activitat, mitjançant la subscripció d'una pòlissa d'assegurances.
Article 13. Durada
13.1. L'autorització municipal als mercats periòdics té una durada limitada d'un any, per causa de la disponibilitat del sòl públic habilitat. Excepcionalment, per causes d'inversió i amb la prèvia valoració ponderada dels tècnics municipals, l'autorització podrà tenir una durada superior, amb un límit de fins a quatre anys.
13.2. En el cas dels mercats ocasionals, la vigència de l'autorització municipal es limitarà a la durada de l'esdeveniment específic, que en cada cas inclourà l'autorització municipal.
13.3. L'Ajuntament de Ciutadella tindrà la facultat per a resoldre la llicència abans del venciment, sempre que així ho justifiquin les circumstàncies sobrevingudes d'interès públic, sense que la persona autoritzada tengui dret a indemnització ni compensació.
13.4. L'Ajuntament de Ciutadella es reserva el dret de modificar l'emplaçament de qualsevol expositor pel bé dels interessos generals. Si escau, l'expositor només tindrà dret a la devolució de la diferència en el preu de la taxa o dels preus públics, entre l'espai adjudicat i el que finalment ocupi.
Article 14. Renovació i adjudicació de llocs vacants
14.1. La renovació de l'autorització no és automàtica, i en tot cas ha de sol·licitar-se a instància de part en els terminis assenyalats en l'article 12.
14.2. L'Ajuntament de Ciutadella ha d'informar les persones titulars d'una autorització vigent de l'inici del procediment per a les noves concessions d'autorització.
14.3. Els canvis en els elements fonamentals de l'autorització han de ser motivats.
14.4. Anualment es renovarà la llista de persones titulars i suplents. En cas de vacant d'una parada de mercat, aquesta es cobrirà en primer lloc per aquelles persones que, tenint adjudicada una parada de la mateixa naturalesa, hagin indicat prèviament a l'Ajuntament la voluntat de permutar-ne l'emplaçament.
14.5. L'Ajuntament de Ciutadella es reserva la potestat d'autoritzar fora dels terminis establerts l'ocupació dels llocs de venda ambulant lliures dels diferents mercats municipals, d'acord amb les llistes de suplents existents anualment; i, si escau, els casos d'urgència social -qualificada pels Serveis Socials de l'Ajuntament de Ciutadella- hi tindrien preferència.
Article 15. Acreditació
15.1. Una vegada concedida la llicència, s'entregaran a la persona venedora ambulant un document acreditatiu de l'autorització i els carnets personals per a les persones venedores, on hi hauran de constar en tot cas: nom, llinatges i nombre de DNI o CIF, parada adjudicada, objecte de venda, i fotografia de la persona titular. La validesa de l'autorització i del carnet queden condicionades a pagar la taxa que correspongui i els compliments dels requisits establerts per les persones venedores en aquesta ordenança.
15.2. Les persones titulars han d'estar presents en el lloc de venda, igual que totes les persones que estiguin a càrrec de la venda ambulant; hauran de tenir a disposició el carnet que les acrediti com a autoritzades per a vendre. El document acreditatiu de l'autorització de la parada s'haurà de situar en lloc visible, i haurà de contenir una adreça, física o electrònica, a l'efecte de possibles reclamacions.
Article 16. Extinció de les llicències
16.1. Les llicències s'extingeixen quan es donin algun dels supòsits següents:
a) Jubilació de la persona titular.
b) Mort de la persona titular.
c) Incapacitat permanent de la persona titular.
d) Renúncia.
e) Revocació.
g) Extinció del termini de la llicència de venda;
h) Falta sense justificació durant més del 25% del còmput de dies autoritzats anualment.
16.2. En els supòsits b) i c), excepcionalment i amb la comunicació prèvia a l'Ajuntament, serà transmissible l'autorització a favor del cònjuge o de parella de fet, de les persones descendents i ascendents en primer grau; o a favor de les persones treballadores per compte de la persona titular de l'autorització municipal que acreditin una antiguitat de tres anys. La persona substituta ha de continuar l'activitat de venda ambulant durant la resta del període de vigència de l'autorització, i sens perjudici de la necessitat de complir els requisits per a l'exercici de la venda ambulant.
Article 17. Obligacions de les persones venedores
Les persones autoritzades per vendre en el mercat hauran de complir les obligacions següents:
1) Abonar els imposts, les taxes i els preus públics que, d'acord amb les ordenances en vigor, els siguin aplicables.
2) La persona titular de la llicència haurà d'instal·lar una parada de les dimensions autoritzades al lloc i durant l'horari assenyalats per a la venda dels productes especificats a la llicència.
El procés de descàrrega haurà de ser com més ràpid millor. Una vegada descarregada tota la mercaderia, els vehicles de transport s'hauran de situar fora del recinte o dels límits establerts del mercat.
3) Les persones titulars de les parades hauran de deixar nets de restes els llocs ocupats.
4) No es podran situar en terra productes de cap tipus.
5) Només s'hi podran vendre els articles que figurin en l'autorització de l'Ajuntament de Ciutadella.
6) Les persones comerciants hauran d'estar en possessió de les factures o dels albarans que acreditin la procedència de les mercaderies que no siguin de producció pròpia, i les hauran de presentar, si així ho requereix l'autoritat municipal, en un termini de 48 hores.
7) Les persones venedores hauran de complir les prescripcions higièniques i sanitàries de la legislació vigent.
8) Les persones venedores s'hauran de subjectar als models dels llocs de venda fixats per l'Ajuntament de Ciutadella, per tal de donar-los uniformitat i ordre en cadascun dels mercats.
9) Tota persona que causi algun deteriorament al paviment, a les parcel·les, al mobiliari urbà, al arbres... haurà d'abonar l'import dels danys valorats pels serveis tècnics municipals. En cas de reincidència, perdrà l'autorització municipal.
10) Per motius de seguretat, caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada. I, en cap cas, es podrà utilitzar més d'una instal·lació per llicència.
11) No es permetrà la publicitat abusiva de cap tipus, que atempti contra els altres, tant escrita com auditiva.
12) S'hauran de col·locar a la vista del públic els preus dels articles que es venen, de manera que siguin fàcilment visibles i entenedors.
13) A petició de les persones clientes, les persones comerciants estan obligades a expedir la factura corresponent o el tiquet dels productes objecte de la venda.
14) Les persones comerciants han de tenir a disposició de les persones consumidores fulls de reclamació/denúncia.
Article 18. Seguretat
18.1. El personal designat per l'Ajuntament podrà inspeccionar en qualsevol moment les parades per tal de comprovar si s'ajusten a les prescripcions reglamentàries, i podrà prendre les mesures corresponents i convenients per a un millor desenvolupament del servei del mercat o fira, així com proposar el que consideri oportú a l'autoritat municipal.
18.2. Les persones expositores seran responsables de la vigilància de la seva parada i dels béns exposats mentre es mantengui muntat el mercat. L'Ajuntament no es fa responsable dels danys que puguin sofrir les instal·lacions ni del deteriorament o furt d'objectes.
CAPÍTOL V: RÈG(dades personals ocultes)IM SANCIONADOR
Article 19. Tipologia de les sancions
19.1. L'incompliment de l'establert en aquesta ordenança donarà origen a la incoació del corresponent procediment sancionador, que es tramitarà d'acord amb les regles i els principis continguts en la legislació general sobre règim jurídic sancionador que en resulti d'aplicació. Les infraccions assenyalades en aquesta ordenança han de donar lloc a la imposició de les sancions següents:
a) Admonició.
b) Multa o sanció econòmica.
c) Suspensió de l'activitat comercial per un termini màxim d'un any.
19.2. Les infraccions es classificaran en lleus, greus i molt greus.
Article 20. Infraccions lleus
Es consideren infraccions lleus, les següents:
a) Incomplir les mides i l'aspecte exterior de la parada.
b) No tenir a la vista del públic l'autorització municipal de venda.
c) Tenir penjats o col·locats elements i/o mercaderies més enllà de l'amplada de l'espai autoritzat.
d) No tenir a la vista els preus dels productes
e) No disposar de fulls de reclamacions/denúncia.
f) No procedir a la neteja de la parada tant durant el mercat com una vegada finalitzada la jornada de venda.
g) Presència de persones no autoritzades al punt de venda.
h) Qualsevol altre incompliment d'aquesta ordenança no qualificat com a infraccions greus o molt greus.
Article 21. Infraccions greus
Es consideren infraccions greus, les següents:
a) La comissió de més d'una infracció lleu de la mateixa naturalesa, en el termini d'un any, quan hi hagi resolució ferma.
b) La venda de productes no autoritzats.
c) Exercir la venda ambulant sense l'autorització preceptiva o sense ajustar-s'hi.
d) No estar en possessió de la documentació acreditada en la declaració responsable.
e) Instal·lació en un punt de venda diferent a l'autoritzat.
f) Realització d'actes alteradors d'ordre intern en el mercat.
Article 22. Infraccions molt greus
Es consideren faltes molt greus, les següents:
a) La comissió de més d'una infracció greu de la mateixa naturalesa, en el termini d'un any, quan hi hagi resolució ferma.
b) El traspàs o subarrendament de l'autorització de venda.
c) La negativa o la resistència a subministrar dades o a facilitar la informació requerida per les autoritats o els seus agents en l’exercici de les seves funcions d’inspecció, quan s’efectuï acompanyada de violència física o verbal o de qualsevol altra forma de pressió, sense perjudici de les accions judicials que es puguin interposar per aquest fet.
Article 23. Sancions econòmiques
23.1. Les sancions aplicables seran les següents:
a) Per infraccions lleus, admonició o multa de 50 a 750 euros.
b) Per infraccions greus, multa de 751 a 1.500 euros.
c) Per infraccions molt greus, multa de 1.501 a 3.000 euros.
23.2. En les sancions previstes per infraccions molt greus es podrà preveure amb caràcter accessori la suspensió de l'activitat comercial per un termini màxim d'un any, o la retirada permanent de la llicència o la baixa a la llista d'espera de les persones sol·licitants de llicència, en funció de la gravetat de la infracció comesa.
Article 24. Gradació de les sancions
24.1. Les sancions es graduaran especialment en funció de l'incompliment d'advertències prèvies, de la quantia del benefici obtingut, del grau de negligència o d'intencionalitat quant a les accions o omissions, de l'existència de frau, del termini de temps durant el qual s'hagi comès la infracció i de la reincidència.
24.2. El pagament voluntari de la sanció resultant de la comissió de qualsevol de les infraccions per les quals s'hagi incoat expedient sancionador suposarà el següent:
a) El pagament voluntari que es faci efectiu abans de la proposta de resolució de la sanció imposada determinarà una reducció del 50% de l'import fixat en la resolució d'inici del procediment, i s'ha de pagar en el termini de 15 dies comptadors des de l'endemà de la notificació de la resolució d'inici. El pagament amb reducció implica l'acabament del procediment el dia del pagament i la renúncia a formular al·legacions o recurs de reposició.
b) El pagament voluntari que es faci efectiu abans de la resolució que posi fi al procediment sancionador determinarà una reducció del 25% de l'import fixat en el procediment; s'ha de pagar en el termini de 10 dies comptadors des de l'endemà de la notificació de la proposta de resolució, i suposarà l'acabament de l'expedient administratiu, que implica la renúncia a formular al·legacions o recurs de reposició.
Article 25. Mesures cautelars i provisionals
25.1. L'exercici de qualsevol tipus de venda ambulant en la qual la persona venedora no exhibeixi ni aporti la preceptiva autorització municipal en requerir-la l'autoritat competent, la venda de productes no autoritzats o si es comprova la comissió flagrant d'alguna de les infraccions considerades molt greus per aquesta ordenança facultaran els agents inspectors municipals i/o la Policia Local perquè procedeixin a la confiscació immediata de la mercaderia, així com dels estris i elements desmuntables d'infraestructura utilitzats per a la venda. En el mateix acte es lliurarà a la persona venedora còpia de l'acta d'intervenció.
25.2 Si escau, l'autoritat competent, per a la incoació del procediment sancionador, acordarà, mitjançant una resolució motivada, el manteniment o l'aixecament de la mesura de decomís adoptada; i, si escau, l'adopció de les mesures cautelars adients, sempre que hi concorrin circumstàncies greus que afectin la seguretat de les persones o dels béns, que suposin un perjudici greu o manifest de difícil reparació o que sigui necessari per assegurar l'eficàcia de la resolució que, si pertoca, hi pot recaure.
25.3. Entre aquestes mesures cautelars es troben les següents:
a) La immobilització o el decomís de les mercaderies i dels estris i elements desmuntables d'infraestructura utilitzats per a la venda, pel que fa a les infraccions relacionades amb els objectes oferts.
b) La clausura de les instal·lacions que no tenguin les autoritzacions preceptives corresponents.
c) La suspensió temporal de l'activitat comercial quan no es compleixin els requisits per al seu exercici.
25.4. Aquestes mesures cautelars que no tenen caràcter de sanció es poden mantenir durant el temps necessari per a la rectificació dels defectes existents o fins a la resolució del procediment.
25.5. Les mercaderies i els efectes intervinguts quedaran en el dipòsit municipal, fins que l'òrgan competent es pronunciï respecte a la resolució del procediment i/o a la mesura cautelar adoptada i a la destinació dels productes i dels estris confiscats.
Açò no obstant, les persones venedores ambulants titulars del material intervingut que justifiquin estar en possessió de la corresponent autorització municipal per al desenvolupament de la seva activitat, o si presenten el registre d'entrada de factura o d'una altra justificació documental que empari la legal procedència dels articles de venda i de la resta del material, podran reclamar la devolució de les mercaderies, i dels estris i elements desmuntables d'infraestructura decomissats en els terminis que s'indiquen a continuació. Una volta justificat adequadament, se'n procedirà a la devolució, amb el pagament previ de la taxa corresponent per les despeses de guarda i custòdia o de depòsit ocasionades, sense perjudici de la sanció que li pugui ser imposada per la infracció comesa.
Les despeses derivades de les operacions d'intervenció, dipòsit, analítica, transport i/o destrucció aniran a compte de la persona comerciant intervinguda.
La mercaderia decomissada i no reclamada per les persones interessades o de la qual no en quedi degudament justificada la devolució, així com en les que consti acte exprés de renúncia, es tindrà per abandonada i quedarà a disposició de l'Ajuntament. L'òrgan competent resoldrà sobre la seva alienació o destinació, i s'actuarà de la manera següent:
a) En el cas que es tracti de productes o mercaderies fungibles amb un risc de deteriorament material molt perible (aliments i begudes), i sempre que encara es trobi en bones condicions, passades 24 hores des del decomís, o dins el primer dia hàbil o laboral en què l'Administració es trobi operativa, es destinaran directament a favor de centres benèfics, ONG i centres municipals de caràcter social. Si es troben deteriorades, en mal estat o que es consideri que no tenen les garanties sanitàries suficients, seran destruïdes immediatament, i se'n deixarà constància en l'acta corresponent.
b) Les mercaderies restants quedaran dipositades i a disposició de les persones titulars fins a un termini màxim de 15 dies. Si ningú reclama la mercaderia dins aquest termini es considerarà abandonada, i quedarà a la lliure disposició de l'Ajuntament. L'òrgan competent, dins el termini que determinarà la pròpia capacitat per a emmagatzemar els productes, en decretarà el comís efectiu i fixarà la destinació que se'ls pretengui donar (destrucció, donació, subhasta, cessió...).
25.6. Si les persones venedores ambulants no justifiquen degudament la legal procedència de la mercaderia i hi ha indicis suficients sobre una possible procedència il·lícita de les mercaderies decomissades, la Policia Local instruirà els atestats oportuns per donar-ne compte a l'autoritat judicial competent, juntament amb els articles intervinguts.
Article 26. Prescripció
26.1. La prescripció de les infraccions establertes serà la següent:
-Les faltes lleus prescriuen passats 6 mesos.
-Les faltes greus prescriuen passats dos anys.
-Les faltes molt greus prescriuen passats tres anys.
26.2. La prescripció de les sancions imposades serà la següent:
-Les imposades per faltes lleus prescriuran a l'any.
-Les imposades per faltes greus prescriuran als dos anys.
-Les imposades per faltes molt greus prescriuran als tres anys.
Article 27. Òrgans de representació
Les persones titulars de les autoritzacions anuals de cada tipus de mercat es podran constituir en associació de venda del mercat corresponent, i designar, en conseqüència, un màxim de dues persones representants, que en seran les interlocutores vàlides davant l'Ajuntament.
Disposició addicional. Creació de noves fires.
L'Ajuntament de Ciutadella, per acord de l'òrgan competent en la matèria, regularà els mercats periòdics, i mercats ocasionals, especials o fires de nova creació. Aquesta regulació es regirà per la present ordenança pel que fa a la regulació general; la part específica hi passarà a formar part, si escau.
Disposició transitòria
Les autoritzacions concedides abans de l'entrada en vigor d'aquesta ordenança, bé sigui de forma expressa o bé de forma tàcita amb la concessió d'autorització per a ocupació de via pública per a parada de mercat, així com les llistes de suplents, seran renovades i conservaran la seva validesa durant el termini de vigència que els resti per complir.
Disposició derogatòria
Queden derogats per aquesta ordenança els articles 41, 42, 53 i 64 de l'Ordenança d'ocupació de via pública del municipi de Ciutadella (BOIB número 78 de 10 de juny de 2014), l'Ordenança reguladora de les activitats artístiques al carrer (BOIB número 108 de 5 d'agost de 2004), l'Ordenança reguladora de la venda ambulant al terme municipal de Ciutadella (BOIB número 136 de 30 de setembre de 2004), i les seves modificacions posteriors.
Disposició final
Aquesta ordenança entrarà en vigor a partir del dia següent en què es publiqui al BOIB i quan hagi transcorregut el termini de 15 dies hàbils assenyalats a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.»
Ciutadella de Menorca, 24 de febrer de 2017
L'alcaldessa
Joana Maria Gomila Lluch