Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 1931
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 15 de febrer de 2017 per la qual s’autoritza l’obertura i el funcionament del centre privat d’educació especial Quatre per Quatre Eivissa
Versió PDF
Fets
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix en l’article 74 que l’escolarització de l’alumnat que presenta necessitats educatives especials es regeix pels principis de normalització i inclusió i assegura la seva no-discriminació i la igualtat efectiva en l’accés i la permanència en el sistema educatiu.
En l’article 73 s’inclou el tractament educatiu dels alumnes que requereixen determinats suports i atencions específiques derivades de les circumstàncies socials o de discapacitat física, psíquica o sensorial o que manifesten trastorns greus de conducta.
2. El 10 de novembre de 2016 (NRE 68267/2016), la senyora Elvira Jiménez Rozas, com a presidenta de l’associació AMADIBA, va sol·licitar l’autorització per a l’obertura i el funcionament del Centre d’Educació Especial Quatre per Quatre Eivissa i el concert educatiu corresponent. Per això, a la sol·licitud hi va adjuntar la documentació següent:
- La sol·licitud del concert educatiu.
- La llicència d’activitats de l’Ajuntament d’Eivissa.
- El contracte de lloguer de les instal·lacions al c. de Madrid, núm. 64, baixos (local núm. 6).
- Els estatuts de l’entitat AMADIBA.
- El projecte tècnic de les aules del centre Quatre per Quatre Eivissa, en què es feien les observacions següents:
AMADIBA va néixer a l’any 1995, a Mallorca, com a necessitat de donar resposta a les persones amb discapacitat intel·lectual d’una manera integral. L’any 2012, van donar una passa més i van crear una nova àrea AMADIBA MENORS, creant llars alternatives a la unitat familiar que presten una atenció integral i especialitzada als menors que ho necessiten degut al seu trastorn emocional i/o conductual.
Durant el curs 2016/17, després d’haver fet un estudi exhaustiu de les necessitats de l’illa d’Eivissa, han decidit enllestir el centre 4x4 Eivissa.
Oferint un servei conveniat amb el Consell Insular d’Eivissa, per atendre de manera integral alumnes en situació de desemparament, desatenció o subjectes a mesures jurídiques de protecció, que requereixen una atenció especialitzada i rehabilitadora degut a un trastorn emocional greu, amb presència de problemàtica conductual greu i/o TDA-h. La cobertura d’aquest servei és 24 hores al dia, els 365 dies de l’any.
Que, a més de l’allotjament, la intervenció terapèutica i la coordinació familiar, es fa un seguiment educatiu de cada un dels alumnes que estaran ingressats a les residències.
Que amb la finalitat de poder atendre degudament l’alumnat que presenta Trastorns Greus de Conducta, i que en determinats moments no pot assistir de manera regular al centre docent ordinari al que està matriculat degut a les seves conductes disruptives, aquest centre podria realitzar el seu itinerari formatiu de manera compartida amb el centre ordinari de referència.
Que aquest centre vol donar resposta a les necessitats educatives especials d’aquests joves que es troben en una doble situació de risc d’exclusió social, donant-los eines perquè tinguin una oportunitat d’accedir a una formació de manera objectiva.
3. El 5 de desembre de 2016 (NRS 175/2016, de 12 de desembre), la cap del Servei d’Atenció a la Diversitat va emetre un informe favorable, amb el vistiplau del director general d’Innovació i Comunitat Educativa, per a l’autorització de dues aules externes, anomenades Quatre per Quatre Eivissa, dependents de l’associació AMADIBA.
El Servei d’Atenció a la Diversitat considera necessària l’autorització del centre Quatre per Quatre Eivissa per poder atendre degudament els alumnes de l’illa d’Eivissa que presenten trastorn greu de conducta i que, en determinats moments, no poden assistir de manera regular als centres docents ordinaris als quals estan matriculats ateses les seves conductes disruptives:
- Els alumnes susceptibles d’emprar aquestes aules poden seguir el seu itinerari formatiu de manera completa o compartida amb el centre ordinari de referència. El nombre d’alumnes per aula unitària serà de sis.
- L’entrada d’alumnes a les aules de Quatre per Quatre Eivissa tindrà una doble via: alumnes provinents del centre de menors d’AMADIBA -amb un informe psiquiàtric de l’Institut Balear per a la Salut Mental de la Infància i l’Adolescència (IBSMIA) i un informe del Servei de Protecció de Menors- i alumnes derivats del Servei d’Atenció a la Diversitat de la Conselleria d’Educació i Universitat -amb un informe psiquiàtric de l’IBSMIA, un informe dels serveis socials corresponents, si escau, i un informe dels serveis d’orientació educativa de referència. En tot cas, es prioritzaran els alumnes provinents del centre de menors d’AMADIBA.
- Mentre l’alumne estigui a l’aula de Quatre per Quatre Eivissa, els professors de referència d’aquesta aula estaran en contacte continuat i es coordinaran amb l’equip docent del centre ordinari de referència perquè pugui continuar el seu procés educatiu amb les màximes garanties possibles.
- Una vegada l’alumne hagi regularitzat la seva conducta, es reincorporarà, ja sigui de manera compartida, progressiva o completa, al centre ordinari de referència, on caldrà establir les mesures organitzatives i/o curriculars necessàries per afavorir la seva integració.
4. El 13 de febrer de 2017, el cap del Departament de Planificació i Centres va emetre un informe favorable sobre l’expedient d’autorització de l’obertura i el funcionament del centre privat d’educació especial Quatre per Quatre Eivissa.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol, i suplement en català núm. 7 de 1985).
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (BOE núm. 106, de 4 de maig, i suplement en català núm. 11, de 16 de maig), segons la redacció fixada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (BOE núm. 295, de 10 de desembre, i suplement en català de la mateixa data).
3. La Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència (BOE núm. 175, de 23 de juliol), que, en el capítol IV, regula els centres de protecció específics de menors amb problemes de conducta. L’article 25.2 estableix el següent:
L’acolliment residencial en aquests centres s’ha de fer exclusivament quan no sigui possible la intervenció a través d’altres mesures de protecció, i té com a finalitat proporcionar al menor un marc adequat per a la seva educació, la normalització de la seva conducta, el seu reintegrament familiar quan sigui possible, i el desenvolupament lliure i harmònic de la seva personalitat, en un context estructurat i amb programes específics en el marc d’un projecte educatiu. Així doncs, l’ingrés del menor en aquests centres i les mesures de seguretat que s’hi apliquin s’han d’utilitzar com a últim recurs i han de tenir sempre caràcter educatiu.
4. El Reial decret 334/1985, de 6 de març, d’ordenació de l’educació especial (BOE núm. 65, de 16 de març).
5. L’Ordre de 30 de gener de 1986 per la qual, en compliment de la disposició final primera del Reial decret 334/1985, de 6 de març, d’ordenació de l’educació especial, s’estableixen les proporcions de personal/alumnes en aquesta modalitat educativa (BOE núm. 30, de 4 de febrer).
6. L’Ordre de 14 de maig de 1986 per la qual es revisa i corregeix l’Ordre de 30 de gener de 1986 (BOE núm. 128, de 29 de maig).
7. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig), que, en el capítol X, article 40, assenyala que s’han d’establir les directrius d’intervenció adients per fomentar models de suport inclusius que afavoreixin una atenció educativa de qualitat per a tots els alumnes.
8. La Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de dia 25 de març de 2015 per la qual es regulen les ràtios als centres específics d’educació especial (BOIB núm. 56, de 18 d’abril).
9. La Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de dia 13 de maig de 2015 per la qual s’estableixen, amb caràcter provisional, els requisits mínims d’espai als centres específics d’educació especial (CEE) i de les aules substitutòries de centre específic (ASCE) ubicades a centres ordinaris (BOIB núm. 77, de 23 de maig).
10. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, de 16 de març, i suplement en català núm. 9, de 16 de març), estableix en l’article 36.2 que, en matèria d’ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
11. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer (BOIB núm. 23, de 18 de febrer), i pel Decret 11/2016, d’11 de maig (BOIB núm. 60, de 12 de maig).
Per tot això, i d’acord amb la proposta formulada per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres amb data 14 de febrer de 2017, dict la següent
Resolució
1. Autoritzar, amb efectes des de l’inici del curs 2017-2018, l’obertura i el funcionament del centre privat d’educació especial Quatre per Quatre Eivissa, amb el codi 07015616.
2. Determinar que, com a conseqüència d’aquesta autorització, el centre queda configurat de la manera següent:
Codi de centre: 07015616
Denominació genèrica: centre d’educació especial
Denominació específica: Quatre per Quatre Eivissa
Domicili: c. de Madrid, núm. 64, baixos (local núm. 6)
Localitat: Eivissa
Municipi: Eivissa
CP: 07830
Ensenyaments autoritzats:
1 unitat d’educació especial bàsica (EEB modalitat trastorns greus de conducta)
1 unitat d’educació especial TVA: programes de formació per a la transició a la vida adulta (TVA modalitat trastorns greus de conducta)
3. Determinar que el centre està obligat a complir la normativa vigent quant a la titulació dels professors destinats a les unitats autoritzades mitjançant aquesta Resolució. En cas contrari, es revocarà l’autorització atorgada.
4. Fer avinent al centre esmentat que resta obligat a complir la legislació vigent i a sol·licitar la revisió oportuna de la seva configuració quan s’hagi de modificar qualsevol de les dades que figuren en aquesta Resolució.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació en el BOIB, d’acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 15 de febrer de 2017
El conseller d’Educació i Universitat
Martí X. March Cerdà