Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 1930
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 15 de febrer de 2017 per la qual s’autoritza l’obertura i el funcionament del centre privat d’educació especial Sant Josep, al municipi de Sant Josep de sa Talaia (Eivissa)
Versió PDF
Fets
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix en l’article 74 que l’escolarització de l’alumnat que presenta necessitats educatives especials es regeix pels principis de normalització i inclusió i assegura la seva no-discriminació i la igualtat efectiva en l’accés i la permanència en el sistema educatiu.
En l’article 73 s’inclou el tractament educatiu dels alumnes que requereixen determinats suports i atencions específiques derivades de les circumstàncies socials o de discapacitat física, psíquica o sensorial o que manifesten trastorns greus de conducta.
2. El 29 de setembre de 2016 (NRE 59715/2016) la senyora Elvira Jiménez Rozas, com a presidenta de l’associació AMADIBA, va sol·licitar l’autorització per a l’obertura i el funcionament del Centre d’Educació Especial Sant Josep al municipi de Sant Josep de sa Talaia (Eivissa) i el concert educatiu corresponent. Per això, a la sol·licitud hi va adjuntar la documentació següent:
- Els estatuts de l’entitat AMADIBA.
- La sol·licitud del concert educatiu.
- El Conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia i AMADIBA per a la cessió de l’ús d’un immoble denominat Ses Escoles Velles, ubicat a Sant Josep de sa Talaia.
- El projecte del centre d’educació especial i l’estudi de les necessitats d’escolarització dels alumnes d’educació especial a l’illa d’Eivissa, en què es feien les observacions següents:
Durant els darrers anys hem anat cobrint les necessitats residencials d’una sèrie de nins amb discapacitat, que venien de les illes d’Eivissa i Formentera. Aquests nins eren matriculats als CEE de Mallorca donat que no podien ser atesos a les seves illes de residència per les seves necessitats assistencials i també per la gravetat de les seves conductes. El motiu principal era la inexistència d’un recurs específic que els pogués atendre.
Les famílies d’Eivissa i Formentera sol·licitaren a AMADIBA la creació d’una xarxa de serveis que pogués donar resposta als drets d’atenció dels seus fills a les seves illes. És important destacar que moltes es veieren obligades, desesperades, davant la gravetat de la situació, a enviar els seus fills a Mallorca o a centres de la península i els pares quedar-se a Eivissa o Formentera per mantenir la seva feina amb el desarrelament que això implica.
Volem una educació inclusiva, una educació de qualitat per a tots els infants amb o sense discapacitat, però que sigui al costat de casa seva. Les famílies amb fills a Mallorca i les que es troben a Eivissa sense portar els seus fills a les aules UEECO perquè no són recursos adients a les seves necessitats, demanden i necessiten un CEE.
La plena inclusió passa per transformar la societat, i l’educació és el pilar fonamental d’aquest canvi. Però mentre es transforma el sistema educatiu no podem deixar desatès cap infant.
Els centres d’educació especial són centres que atenen específicament els alumnes amb NEE i potencien les seves capacitats per a ajudar-los a poder formar part activa dins la societat. La integració no és allò ideal, però si es treballa en xarxa entre el CEE i els centres ordinaris es poden crear sinergies que facilitin la inclusió.
Hi ha alumnes amb trastorns greus de conducta que es troben tan deteriorats emocionalment, que fa que necessitin un espai diferent a l’aula ordinària per a poder treballar les emocions, reparar el dany i aprendre uns mínims per a poder estar dins els centres ordinaris.
La resposta a les famílies que no troben un centre educatiu adient a les necessitats dels seus fills i filles no pot esperar més.
Donarem resposta a una necessitat i vetllarem perquè la tasca que s’hi desenvolupi vagi encaminada a que els alumnes puguin tenir jornades compartides dins aula ordinària i treballarem perquè qualsevol alumne amb necessitats educatives especials pugui romandre al centre educatiu ordinari, sempre que això sigui possible. Tindrem alumnes que degut al seu deteriorament físic, conductual i cognitiu estaran més ben atesos en aquest centre que dins les aules ordinàries actuals, millorarem la seva qualitat de vida i treballarem perquè dins les seves possibilitats aprenguin, com qualsevol alumne.
3. El 30 de novembre de 2016, el Servei de Projectes, Obres i Supervisió de l’IBISEC va emetre un informe desfavorable, atès que la documentació no justificava el compliment del Decret 110/2010, de 15 d’octubre, pel qual s’aprova el Reglament per a la millora de l’accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques.
4. El 12 de desembre de 2016 (NRE 74304/2016), la senyora Elvira Jiménez Rozas va presentar nova documentació per esmenar les deficiències indicades en l’informe del 30 de novembre.
5. El 30 de desembre de 2016, el Servei de Projectes, Obres i Supervisió de l’IBISEC, després d’haver visitat el centre en data 29 de desembre de 2016, va emetre un informe condicionat al compromís de complir el que s’estableix en el Decret 110/2010, atès que el centre no disposava de la rampa d’accés des de l’exterior.
6. El 4 de gener de 2017 (NRE L13E285/2017), la senyora Elvira Jiménez Rozas va presentar un escrit en el qual es comprometia a dur a terme les obres per construir la rampa d’accés des de l’exterior i, així, complir el Decret 110/2010.
7. El 5 de desembre de 2016 (NRS 175/2016, de 12 de desembre), la cap del Servei d’Atenció a la Diversitat va emetre un informe favorable, amb el vistiplau del director general d’Innovació i Comunitat Educativa, per a l’autorització del CEE San Josep amb cinc unitats d’educació especial (educació especial bàsica i transició a la vida adulta).
El Servei d’Atenció a la Diversitat considera necessària l’autorització de cinc aules per poder atendre degudament, i de manera especialitzada, els alumnes de l’illa d’Eivissa amb necessitats educatives especials de caràcter greu i permanent associades a discapacitat i per facilitar un recurs inexistent en aquests moments a les famílies d’aquests alumnes:
- AMADIBA té alumnes greument afectats procedents de l’illa d’Eivissa supervisats a la seva seu de Mallorca i matriculats actualment a centres d’educació especial, els quals, per tant, viuen allunyats de la seva família i del seu lloc de residència, amb tots els perjudicis que això suposa per al seu desenvolupament afectiu i emocional.
- Des de l’associació AMADIBA, i la seva extensió AMADIBA Eivissa, es vol donar una resposta educativa a aquestes famílies per tal que els seus fills puguin retornar al seu lloc de residència familiar. Per aquest motiu, l’associació AMADIBA proposa crear un centre d’educació especial a l’illa d’Eivissa, amb capacitat per a 30 alumnes amb discapacitat severa o profunda i amb 5 unitats (3 unitats d’educació especial bàsica i 2 unitats de transició a la vida adulta).
- Amb aquest centre es vol donar resposta a una reivindicació de les famílies de l’illa d’Eivissa amb alumnes amb necessitats educatives especials de caire greu i permanent associades a discapacitat, que requereixen suports generalitzats i recursos humans i materials específics, així com adaptacions curriculars significatives en la pràctica totalitat del currículum, quan les expectatives d’adaptació i integració social a l’entorn ordinari siguin mínimes.
8. El 13 de febrer de 2017, el cap del Departament de Planificació i Centres va emetre un informe favorable sobre l’expedient d’autorització de l’obertura i el funcionament del centre privat d’educació especial Sant Josep, al municipi de Sant Josep de sa Talaia (Eivissa).
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol, i suplement en català núm. 7 de 1985).
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (BOE núm. 106, de 4 de maig, i suplement en català núm. 11, de 16 de maig), segons la redacció fixada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (BOE núm. 295, de 10 de desembre, i suplement en català de la mateixa data).
3. La Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència (BOE núm. 175, de 23 de juliol), que, en el capítol IV, regula els centres de protecció específics de menors amb problemes de conducta. L’article 25.2 estableix el següent:
L’acolliment residencial en aquests centres s’ha de fer exclusivament quan no sigui possible la intervenció a través d’altres mesures de protecció, i té com a finalitat proporcionar al menor un marc adequat per a la seva educació, la normalització de la seva conducta, el seu reintegrament familiar quan sigui possible, i el desenvolupament lliure i harmònic de la seva personalitat, en un context estructurat i amb programes específics en el marc d’un projecte educatiu. Així doncs, l’ingrés del menor en aquests centres i les mesures de seguretat que s’hi apliquin s’han d’utilitzar com a últim recurs i han de tenir sempre caràcter educatiu.
4. El Reial decret 334/1985, de 6 de març, d’ordenació de l’educació especial (BOE núm. 65, de 16 de març).
5. L’Ordre de 30 de gener de 1986 per la qual, en compliment de la disposició final primera del Reial decret 334/1985, de 6 de març, d’ordenació de l’educació especial, s’estableixen les proporcions de personal/alumnes en aquesta modalitat educativa (BOE núm. 30, de 4 de febrer).
6. L’Ordre de 14 de maig de 1986 per la qual es revisa i corregeix l’Ordre de 30 de gener de 1986 (BOE núm. 128, de 29 de maig).
7. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig), que, en el capítol X, article 40, assenyala que s’han d’establir les directrius d’intervenció adients per fomentar models de suport inclusius que afavoreixin una atenció educativa de qualitat per a tots els alumnes.
8. La Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de dia 25 de març de 2015 per la qual es regulen les ràtios als centres específics d’educació especial (BOIB núm. 56, de 18 d’abril).
9. La Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de dia 13 de maig de 2015 per la qual s’estableixen, amb caràcter provisional, els requisits mínims d’espai als centres específics d’educació especial (CEE) i de les aules substitutòries de centre específic (ASCE) ubicades a centres ordinaris (BOIB núm. 77, de 23 de maig).
10. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, de 16 de març, i suplement en català núm. 9, de 16 de març), estableix en l’article 36.2 que, en matèria d’ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
11. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer (BOIB núm. 23, de 18 de febrer), i pel Decret 11/2016, d’11 de maig (BOIB núm. 60, de 12 de maig).
Per tot això, i d’acord amb la proposta formulada per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres amb data 14 de febrer de 2017, dict la següent
Resolució
1. Autoritzar, amb efectes des de l’inici del curs 2017-2018, l’obertura i el funcionament del centre privat d’educació especial Sant Josep, amb el codi 07015604.
2. Determinar que, com a conseqüència d’aquesta autorització, el centre queda configurat de la manera següent:
Codi de centre: 07015604
Denominació genèrica: centre d’educació especial
Denominació específica: Sant Josep
Domicili: av. dels Cubells, núm. 18
Localitat: Sant Josep de sa Talaia
Municipi: Sant Josep de sa Talaia
CP: 07830
Ensenyaments autoritzats:
- 3 unitats d’educació especial bàsica (EEB modalitat pluridiscapacitat: 1 unitat; EEB modalitat trastorn de l’espectre autista o trastorn greu de conducta: 2 unitats)
- 2 unitats d’educació especial TVA: programes de formació per a la transició a la vida adulta (TVA modalitat trastorn de l’espectre autista o trastorn greu de conducta: 2 unitats)
3. Determinar que el centre està obligat a complir la normativa vigent quant a la titulació dels professors destinats a les unitats autoritzades mitjançant aquesta Resolució. En cas contrari, es revocarà l’autorització atorgada.
4. Fer avinent al centre esmentat que resta obligat a complir la legislació vigent i a sol·licitar la revisió oportuna de la seva configuració quan s’hagi de modificar qualsevol de les dades que figuren en aquesta Resolució.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació en el BOIB, d’acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 15 de febrer de 2017
El conseller d’Educació i Universitat
Martí X. March Cerdà