Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 1839
Bases que han de regir la concessió d'ajuts econòmics individuals,temporals de Serveis Socials per a l'any 2017
Versió PDF
Es fa públic que per acord de la Junta de Govern de data 17/02/2017, s'han aprovat les bases que han de regir la concessió d'ajuts econòmics individuals,temporals de Serveis Socials per a l'any 2017.
Es pot trobar aquest acord en el portal de transparència municipal en: http://alaior.sedelectronica.es/transparency/36cba6e7-dcc0-4086-8ea1-73a8da630f5c/
Alaior, 22 de febrer de 2017
El Batle accidental
Arturo Pons Reurer
BASES QUE HAN DE REGIR LA CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS,TEMPORALS DE SERVEIS SOCIALS PER A L'ANY 2017
1. CONCEPTE
Tenen la consideració d'ajuts econòmics individuals temporals de serveis socials els emmarcats dins els conceptes següents:
Situacions en què una ajuda econòmica puntual forma part d'un pla d'intervenció, en què no només es pretén resoldre el problema per al qual se sol·licita l'ajuda, sinó que també es pretén actuar d'una manera més integral amb aquella persona o família segons uns objectius pactats prèviament.
Situacions en què una ajuda econòmica puntual pot resoldre el problema per al qual se sol·licita l'esmentada ajuda.
Situacions produïdes per emergències greus i imprevisibles que fan que una persona o família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple, incendis, inundacions, accidents, robatoris, etc.
Per la seva naturalesa, aquests ajuts no estan sotmesos a un termini concret de sol·licitud, atès que la seva urgència es pot presentar en qualsevol moment de l'any.
L'ajut es concep com una eina més per aconseguir els objectius definits pels serveis socials envers la persona o família destinatària, i no com un fi en si mateix.
Es procurarà, sempre que sigui possible, que la persona sol·licitant cofinanci part de l'objecte o del servei al qual va destinat l'ajut.
Aquests ajuts es finançaran segons la tipologia de l'ajut mitjançant fons propis o fons provinents de la signatura de convenis amb el Consell Insular de Menorca, la qual cosa, comportarà que la concessió de les ajudes també es trobarà subjecte a allò que s'estableix en els convenis signats, que concretament són:
- Conveni de col·laboració per a la tramitació i concessió dels ajuts econòmics, individuals, temporals i d'emergència social signat el 21 d'abril de 2016 per import de 23.837,64 euros per a l'any 2016 i prorrogat tàcitament per al 2017
- Conveni de col·laboració per a la tramitació i concessió dels ajuts econòmics, individuals, temporals i d'emergència habitacional signat el 21 de novembre de 2016, per import de 13.349,08 euros per a l'any 2017
- Conveni de col·laboració per a la promoció de l'esport a la infància i la joventut signat el 21 d'octubre de 2016 per import de 3.972,00 euros per a l'any 2017.
2. TIPOLOGIA
Aquests ajuts abasten la classificació següent en funció de les necessitats que s'han d'atendre:
2.1. Ajuts per a habitatge
- Pagament de lloguer.
- Pagament d'hipoteca.
- Equipament de la llar.
- Manteniment de la llar i subministraments ( llum , aigua ...)
- Inspeccions d'habitatge obligatòries
- Pagament de pensions, hostals...
- Pagament de l'IBI i altres imposts municipals (pagament del rebut de l'any en curs i rebuts d'altres exercicis econòmics que ja estan en executiva).
2.2. Ajuts per a manutenció
- Pagament de bolquers i llet per a nadons.
- Pagament de menús.
- Manutenció en general.
2.3. Ajuts per a activitats educatives
- Pagament de l'escola infantil.
- Pagament de material escolar.
- Pagament del menjador escolar.
- Pagament d'activitats extraescolars i de lleure.
- Pagament del transport escolar.
- Pagament per a la realització del Programa Estiu Actiu
2.4. Ajuts per a inserció social i laboral
- Pagament d'ajudes per a assistència a accions formatives
- Transport per a accions formatives.
- Desplaçaments per a inserció social.
- Ajuts puntuals per a la guarda de fills.
- Altres accions per a la inserció social i laboral.
- Pagament d'accions formatives.
2.5. Ajuts per motius sociosanitaris
- Ajudes tècniques
- Reparació/adaptació de la llar.
- Tractaments professionals.
2.6. Ajuts d'emergència social
Per a emergències greus i imprevisibles que fan que una persona o família es trobi de sobte en una situació de necessitat (incendis, inundacions, accidents, robatoris...).
2.7 Ajuts per pràctica d'activitat física
Per a activitats físiques, esportives o psicomotrius existents al municipi per a infants i joves d'entre 3 i 30 anys
3. REQUISITS GENERALS
3.1. Estar empadronat/ada al municipi d'Alaior.
3.2. Ser major de 18 anys, o bé menor, amb càrregues familiars
3.3. No disposar d'ingressos per atendre la situació de necessitat o d'emergència , excepte pels ajuts del punt 2.3.6. Projecte Estiu Actiu .
4. CONDICIONS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
La concessió dels ajuts està subjecta, d'una banda, a l'escassetat d'ingressos econòmics de la possible persona beneficiària i, d'altra banda, a unes condicions específiques segons la tipologia de l'ajut que se sol·liciti.
4.1. Escassetat d'ingressos
Per calcular l'escassetat d'ingressos econòmics s'aplicaran les condicions següents:
a) Si la unitat de convivència està formada per un sol membre, els ingressos no poden superar el 125 % de l'IPREM. Per l'any 2017 , aquesta quantitat queda fixada en 776,57 euros mensuals.
b) Per a unitats familiars amb més membres s'incrementarà en un 30 % pel segon membre, en un 20 % pel tercer i en un 10 % a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l'import màxim d'ingressos segons recull la taula següent:
|
1 membre |
776,57€ |
125% iprem 2017 |
|
|
2 MUF |
1.009,54€ |
232,97€ |
30% increment per segon membre |
|
3 MUF |
1.164,86€ |
155,31€ |
20% increment per tercer membre |
|
4 MUF |
1.242,51€ |
77,66€ |
10% increment a partir de quart membre |
|
5 MUF |
1.320,17€ |
77,66€ |
10% |
|
6 MUF |
1.397,83€ |
77,66€ |
10% |
|
7 MUF |
1.475,48€ |
77,66€ |
10% |
c) Per calcular els ingressos econòmics de la unitat de convivència es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en els darrers sis mesos anteriors a la data de la sol·licitud. En el cas que es valori necessari i per motiu de l'estacionalitat es podràn tenir en compte els ingressos dels darrers dotze mesos.
Excepcionalment, si no es compleix algun dels requisits anteriors però des de la unitat de treball social es considera justificada la situació de necessitat, podrà concedir-se un ajut. Hi haurà especial consideració en els casos de sol·licitud per emergència social o per motius sociosanitaris en què la necessitat de dur a terme una inversió important i imprescindible superi la capacitat econòmica de la persona sol·licitant En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics que corresponguin en cada cas.
4.2 Condicions específiques segons la tipologia de l'ajut
4.2.1. Ajuts per a habitatge
a) Pagament de lloguer: en aquells casos en què quedi justificat que no es poden acollir a altres ajudes d'arrendament. (3 mensualitats màxim)
b) Equipament de la llar: petits electrodomèstics i estris bàsics i necessaris de l'habitatge. Fins a un màxim de 500 €.
c) Manteniment de la llar i subministraments: petites obres i reparacions per tal de millorar les condicions de l'habitatge i pagament de subministraments. Fins a un màxim de 600 euros.
d) Inspeccions tècniques obligatòries d'immobles : fins a un màxim d'un 75% de l'import de la inspecció per antiguitat d'edificis.
e) Pagament de pensions/hostals: atesa la temporalitat de la situació, es pagarà com a màxim l'import de dos mesos d'estada, sempre que s'hagin esgotat altres vies com cases d'acollida o altres recursos disponibles.
f) Pagament de l'IBI i altres imposts municipals: pagament d'un percentatge de l'import de l'impost en funció de les necessitats de cada cas (pagament del rebut de l'any en curs i rebuts d'altres exercicis econòmics que ja estan en executiva).
Resten totalment exclosos d'aquesta classificació i, per tant, d'aquestes ajudes, els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades en centres terapèutics i residencials fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus d'addicció o menors, a més dels ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris/àries, d'acompanyament o de familiars.
En tots els casos d'ajuts per habitatge ha de quedar acreditat que no s’han pogut acollir a les ajudes per arrendament, ni a les de renda bàsica d’emancipació per a joves ni a les de rehabilitació del Govern de les Illes Balears o altres ajuts que convoquin l'Administració local o autonòmica durant el període de sol·licitud de les ajudes regulades en aquestes bases.
4.2.2. Ajuts per a manutenció
4.2.3 Ajuts per a activitats socials i/o educatives
1. Pagament de l'escola infantil: es pagarà fins a un màxim del 75 % del total del cost anual.
2. Pagament de material escolar:
1. Educació infantil: fins a 150 euros per fillet/a
2. Primària: fins a 210 euros fillet/a
3. Secundària: fins a 240 euros fillet/a
4. Sempre que no rebin ajut per part de la Conselleria d'Educació pel mateix concepte.
3. Pagament del menjador escolar: fins a un màxim del 75 % del cost total anual, sempre que no rebin ajut per part de la Conselleria d'educació pel mateix concepte. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador escolar. En els casos en què es rebi ajut de la Conselleria d'Educació, aquesta es podrà complementar fins arribar al 75 % del cost total.
4. Pagament d'activitats extraescolar i de lleure: fins a un màxim del 75 % del cost anual. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir d'aquestes activitats.
5. Pagament de transport escolar: fins a un màxim del 75 % del cost total anual, sempre que no rebin ajut per part de la Conselleria d'Educació pel mateix concepte. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador escolar. En els casos en què es rebi ajut de la Conselleria d'Educació, aquesta es podrà complementar fins arribar al 100 % del cost total. Així mateix, en aquells casos en què no puguin acollir-se a transport escolar organitzat es podrà subvencionar la targeta de transport del Consell Insular (T-SOCIAL, T-21, etc.).
6. Pagament per a la realització del Programa Estiu Actiu: fins a un màxim de 3 mesos a raó de 12 euros per dia en que es desenvolupin les tasques del Programa Estiu Actiu, tutoritzat per l’Educadora Social municipal.
Excepcionalment, en el cas dels ajuts per necessitats educatives, quan es donin circumstàncies en què sigui necessari prioritzar el benestar i l’atenció del menor, es poden superar els màxims previstos en els apartats anteriors. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics corresponents.
4.2.4. Ajuts per a inserció social i laboral
a) Pagament puntual d'ajuts per a assistència a accions formatives per a aquelles persones amb especials dificultats d'inserció social i laboral que no es puguin acollir a altres tipus de beques, ajuts o prestacions, i sempre que es valori que l'ajut és imprescindible per les circumstàncies del cas (amb un màxim de 12 euros/dia).
b) Ajudes per a transport per afavorir la inserció social i laboral per a aquelles persones que assisteixen a una acció formativa i que viuen fora del municipi on s'imparteix. Es valorarà la possibilitat de finançar una part de la targeta de transport corresponent o, de forma excepcional, en els casos en què no sigui possible el transport públic, finançar fins a un màxim de 0.21 euros /km.
c) Desplaçaments per a inserció social per a aquelles persones que no compten amb recursos econòmics suficients per poder atendre les despeses de desplaçament que siguin imprescindibles per afavorir-ne la inserció social (desplaçament per tramitació de documentació, assistència a judicis, permisos i visites penitenciàries, etc.).
d) Ajuts puntuals per a la guarda de fills, per a aquelles situacions en què la seva atenció dificulti la inserció laboral, sempre que no hi hagi altres alternatives, recursos o ajuts.
e) Altres accions per promoure la inserció social i laboral que formin part d'un pla d'intervenció i uns objectius determinats: fins un màxim de 240 euros mensuals i un màxim de tres mesos.
f) Pagament d’accions formatives : fins un màxim d’un 75% per pagament d’accions formatives per a la inserció social i laboral.
4.2.5 Ajuts per motius sociosanitaris
a) Ajudes tècniques: per a aparells, com ara audiòfons, ulleres, cadires de rodes, faixes ortopèdiques, pròtesis, matalassos antiescares, adaptació de vehicles, etc. Se'n finanaçarà com a màxim el 75 % del cost total. Per tal de fixar el tant per cent a finançar es valorarà, a més, la capacitat econòmica de la unitat de convivència, que el model sol·licitat s'adeqüi a la prescripció feta per l'especialista, si està o no finançat per l'IB-SALUT i/o una altra entitat, i el grau de necessitat.
b) Reparació/adaptació de la llar: es tracta de totes aquelles obres que es duen a terme en un domicili amb l'objectiu de facilitar l'estada a una persona discapacitada o a una persona major amb dificultats de mobilitat. S'atorgarà només en aquells casos en què el o la sol·licitant no s'hagi pogut acollir, per un motiu justificat, als ajuts d'accessibilitat a edificis i habitatge regulats per la Conselleria competent del Govern de les Illes Balears. Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finançarà , es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència i el grau de necessitat de l’obra efectuada.
c) Tractaments: Es tracta dels tractaments que no son coberts pel sistema nacional de salut , pel sistema d’autonomia i atenció a la dependència o per qualsevol organització de servei públic implantada al territori , com poder ser tractaments psicològics, de rehabilitació , d’estimulació precoç , de logopèdia , etc . En aquests casos excepcionals es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència, la necessitat del tractament, la freqüència , i el període previst de tractament. Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total.
4.2.6 Ajuts per emergència social
Es tracta d'emergències greus i imprevisibles que fan que una persona o família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple, a causa d'incendis, inundacions, accidents, robatoris, etc.
Excepcionalment, quan es donin circumstàncies en què sigui necessari prioritzar el benestar i l'atenció del o de la menor o de la família, es podran superar els màxims prevists en els apartats anteriors.
4.2.7 Ajuts per practica activitat física- esportiva-psicomotrius.
a) En el cas de fillets entre 3 i 7 anys: activitats psicomotrius segons el decret 38/2015 de l'esport escolar.
b) En el cas dels fillets i joves entre 8 i 19 anys: activitats físiques i/o esportives fetes a clubs que justifiquin tenir un projecte que integri el treball en valors, en la mateixa línia que el programa «Posam Valors a l'Esport», condició que s'ha de donar a les activitats formatives de l'esport escolar, tal i com marca el decret 38/2015 de l'esport escolar.
c) Per als joves entre 16 i 30 anys: activitats físiques i/o esportives que tenguin com a principal objectiu la millora de la salut.
L'ajuda serà d'un màxim del 75% del cost anual de la quota. Excepcionalment, en el cas dels ajuts per necessitats educatives, quan es donin circumstàncies en què sigui necessari prioritzar el benestar i l’atenció del menor, es poden superar els màxims previstos en els apartats anteriors. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics corresponents.
En el cas d'acreditar la condició de família nombrosa i/o família monoparental, s'optarà a un 5% més, en cadascun dels casos.
5. PETICIONS I DOCUMENTACIÓ
Les sol·licitud es formalitzaran d'acord amb els model que figuren com a annexes d'aquestes bases, s'han d'adreçar al departament de serveis socials de l'Ajuntament d'Alaior
A més de la sol·licitud s'haurà de presentar:
Per a les ajudes per practicar activitats físiques s'adjuntarà a més de la documentació anterior:
(En cas de germans, presentar una sol·licitud per germà però només una còpia de la documentació.)
6. INICI DE L'EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ
Els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, seguint l'ordre de sol·licitud i fins l'esgotament del crèdit existent, per mitjà de concessió directe, avaluació individualitzada, d'acord amb l'article 22.2c) de la llei 38/2003 General de Subvencions.
Els expedients es tramitaran en els serveis socials de l'Ajuntament, els quals avaluaran les sol·licitud i incorporaran la següent documentació a l'expedient:
- Certificat d'empadronament o diligència en la que consti que el sol·licitant consta empadronat en el municipi d'Alaior.
- Informe proposta dels serveis socials d'avaluació de la sol·licitud i concessió de l'ajut.
A la vista de l'anterior informe proposta, el regidor delegat de serveis socials, resoldrà la sol·licitud d'ajut.
7. CRÈDITS PRESSUPOSTARIS.
Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria s'imputaran a les aplicacions pressupostaries en funció de la tipologia de l'ajut en la forma següent:
Aplicació 6-2310-4800070: per import de 10.000,00 €.
Tipologia ajut:
2.1 Ajuts per a habitatge
2.2 Ajuts per a manutenció
2.3 Activitats educatives
2.5 Ajuts per a motius sociosanitaris
2.6 Ajuts d'emergència social
Aplicació 6-2410-4800000 : per import de 7.000,00 €.
Tipologia ajut:
2.4 Ajuts per a inserció social i laboral.
Aplicació 6-2310-4800060: per import de 23.837,64 €. La disponibilitat del crèdit d'aquesta aplicació queda subordinat al conveni amb el Consell Insular de Menorca signat l'any 2016 i que s'ha prorrogat tàcitament per a l'any 2017
Tipologia ajut:
2.1 Ajuts per a habitatge (excepte el pagament de l'IBI i altres impostos municipals)
2.2 Ajuts per a manutenció
2.3 Ajuts per a activitats educatives
2.4 Ajuts per a inserció social i laboral
2.5 Ajuts per motius sociosanitaris
2.6 Ajuts d'emergència social
Aplicació 6-2310-4800080:per import 13.349,08 €. La disponibilitat del crèdit d'aquesta aplicació queda subordinat als fons provinents del conveni signat amb el Consell Insular de Menorca.
Tipologia ajut:
2.1 Ajuts per a habitatge (excepte el pagament de l'IBI i altres impostos municipals)
Aplicació 6-2310-4800090 :per import de 3.972,00 €. La disponibilitat del crèdit d'aquesta aplicació queda subordinat als fons provinents del conveni signat amb el Consell Insular de Menorca.
2.7 Ajuts per pràctica d'activitat física
En cas que no s'esgoti el crèdit d'alguna de les aplicacions anteriors, es podrà utilitzar el seu sobrant per ampliar alguna de les altres aplicacions pressupostaries, si així fos necessari, amb la modificació pressupostària prèvia, si escau. Tot això respectant sempre les condicions dels diferents convenis de finançament dels ajuts.
8. OBLIGACIONS QUE CONTREUEN ELS BENEFICIARIS
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes:
a) Destinar l'import de l'ajuda a l'objecte per al qual s'ha sol·licitat aquesta.
b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social.
c) Comunicar a l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social l'obtenció de subvencions o ajudes per a idèntica finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.
d) Justificar l'ajuda concedida a petició de l’Administració.
D'acord amb l'article 30.7 de la Llei General de Subvencions, com a norma general no es requereix altra justificació que l'acreditació de què efectivament concorre la situació establerta per ser beneficiari de la subvenció en les bases en el moment de la sol·licitud. No obstant això, quan el pagament es faci directament al sol·licitant, aquest haurà de retre la factura o el ticket pel qual va sol·licitar l'ajut als serveis socials.
e) Signar el pla individual d'intervenció, si escau
9. MODIFICACIÓ DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ
Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
10. REVOCACIÓ DE LES AJUDES CONCEDIDES
D'acord amb el que disposa l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió, la persona beneficiària d'aquesta incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.
Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l'acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
11. REINTEGRAMENT DE LES AJUDES CONCEDIDES
D'acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la persona beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes, i si n'és el cas, l'interès de demora, en els casos següents:
Per reintegrar les ajudes s’han d’aplicar els procediments que preveuen a aquest efecte els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s’han de garantir l’audiència a les persones interessades.
Les quantitats reintegrades tenen la consideració d’ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.
12. RÈGIM D'INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, en el seu cas, a la normativa de desplegament en matèria de subvencions que hagi aprovat l'entitat que tengui atribuïda la gestió d'aquests ajuts.
L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable a les entitats locals en matèria de subvencions és el president o presidenta de l'entitat que tengui atribuïda la gestió d'aquests ajuts, de conformitat amb l'establert en els articles 66.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
13. INSPECCIÓ
D'acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que es concedeixin s'han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti d'aplicació.
14. ALTRES DISPOSICIONS
Normativa aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases caldrà atenir-se al que disposa el Reglament municipal d'ajudes socials i a les disposicions que hi siguin aplicables en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
15. PUBLICITAT
D'acord amb allò que s'estableix en els articles 18 de la Llei 38/2003, General de Subvencions, les administracions hauran de remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) informació sobre les convocatòries i resolucions de concessions de subvencions, amb el contingut que es regula en la Resolució de la Intervenció General de l'Estat de 9 de desembre de 2015 (BOE núm. 299 de 15 de desembre). D'acord amb l'article 20.4 de la Llei 38/2003, en les entitats locals el responsable de la remissió de dita informació serà l'interventor
La BDNS publicarà l'extracte d'aquesta convocatòria al BOIB. (http: // www .pap.minhap.gob.es / bdnstrans / index)