Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 1591
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 15 de febrer de 2017 per la qual s’aproven les instruccions que estableixen les pautes i criteris d’actuació per a dur a terme les proves d’accés a la Universitat
Versió PDF
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, introdueix l’avaluació final de batxillerat i dóna autonomia a les universitats per determinar els procediments d’admissió als ensenyaments universitaris oficials de grau, possiblement a partir de les qualificacions d’aquesta avaluació. L’article 144.1 de la citada Llei disposa que les proves i els procediments de les avaluacions es dissenyaran pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, mitjançant l’Institut Nacional d’Avaluació Educativa. En el mateix article 144.1 s’estableix que la realització material de les proves correspon a les Administracions educatives competents.
En compliment d’aquestes previsions legals, el Govern ha aprovat diversos desenvolupaments reglamentaris que afecten la configuració d’aquestes avaluacions: El Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s’estableix el currículum bàsic de l’educació secundària obligatòria i del batxillerat i, posteriorment, el Reial decret 310/2016, de 29 de juliol, pel qual es regulen les avaluacions finals d’educació secundària obligatòria i de batxillerat.
El Reial decret-llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l'ampliació del calendari d'implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa estableix un règim transitori mentre no hi hagi un Pacte d’Estat social i polític per a l’educació. Modifica la configuració de les avaluacions finals d’educació secundària obligatòria i batxillerat que se celebraran en finalitzar el present curs escolar 2016-17 i fixa aquesta situació transitòria fins que s’arribi a l’esmentat pacte. En aquestes circumstàncies extraordinàries s’eliminen els efectes acadèmics de l’avaluació final de batxillerat i queda únicament com a requisit previ per tenir accés a la universitat.
D’acord amb el que es determina al punt 6.a).2 de l’article 1 del Reial decret-llei 5/2016, de 9 de desembre i al punt 4.c) de l’article 2 del mateix Reial decret-llei les administracions educatives, en col·laboració amb les Universitats, assumiran les mateixes funcions i responsabilitats que tenien en relació amb les Proves d’Accés a la Universitat i organitzaran la realització material de la prova per a l’accés a la Universitat. No obstant això, cada administració educativa podrà delimitar l’abast de la col·laboració de les seves universitats en la realització de la prova. Dita avaluació tindrà validesa per a l’accés a les distintes titulacions de les universitats espanyoles.
L’esperit del Reial decret-llei 5/2016, de 9 de desembre, és durant aquest termini transitori, deixar l’avaluació final de batxillerat al més semblant possible a la prova d’accés a la Universitat (PAU) que hi havia anteriorment. Aquesta situació fa recomanable, per evitar confusió social, parlar de prova de batxillerat per a l’accés a la Universitat enlloc d’avaluació final de batxillerat atesa la pèrdua d’aquest caràcter d’avaluació.
El Reial decret-llei 5/2016, de 9 de desembre, en el seu article 2, estableix que l’avaluació final de batxillerat per a l’accés a la Universitat es regirà per les previsions del mateix article i, supletòriament, i en allò que hi resulti compatible amb elles, pel Reial decret 310/2016, de 29 de juliol.
L’Ordre ECD/1941/2016, de 22 de desembre, per la qual es determinen les característiques, el disseny i el contingut de l’evaluació de batxillerat per a l’accés a la Universitat, les dates límits de realització i de resolució dels procediments de revisió de les qualificacions obtingudes, per al curs 2016-2017 estableix a l’article 12 que l’organització de la realització material de les proves que configuren l’avaluació de batxillerat per a l’accés a la universitat correspon a les administracions educatives, en col·laboració amb les universitats.
Per últim, el Reial decret 412/2014, de 6 de juny, pel qual s’estableix la normativa bàsica dels procediments d’admissió als ensenyaments universitaris oficials de grau, regula entre els articles 11 i 20 l’accés per a majors de 25 i 45 anys. Aquesta normativa substitueix, tal i com indica la seva disposició derogatòria única, el Reial decret 1892/2008, de 14 de novembre, pel qual es regulen les condicions per a l’accés als ensenyaments universitaris oficials de grau i els procediments d’admissió a les universitats públiques espanyoles. Conseqüentment cal actualitzar l’ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 31 d’agost de 2009 de desplegament de determinats aspectes del Reial decret 1892/2008, de 14 de novembre,.
Així doncs, la Conselleria d’Educació i Universitat, en exercici de les seves competències i d’acord amb la normativa abans esmentada, així com l’article 21 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’article 6 de la Llei 40/2015 de règim Jurídic del sector públic, i ateses les circumstàncies extraordinàries sota les quals una normativa redactada per regular una avaluació final es fa servir finalment per desenvolupar una prova d’accés, ha de regular les proves d’accés a la Universitat.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les instruccions per les quals s’estableixen les pautes i els criteris d’actuació per dur a terme les proves per a l’accés a la Universitat, d’acord amb l’annex 1 d’aquesta Resolució.
Segon
Aprovar les instruccions per a les quals s’estableixen les pautes i criteris d’actuació per dur a terme l’examen de la matèria de llengua catalana i literatura II de la prova de batxillerat per a l’accés a la Universitat, d’acord amb l’annex 2 d’aquesta Resolució.
Tercer
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació en el BOIB, d’acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 15 de febrer de 2017
El conseller d’Educació i Universitat
Martí X. March Cerdà
ANNEX 1
Instruccions per a les proves per a l’accés a la Universitat
1. Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes instruccions tenen per objecte establir les pautes i criteris d’actuació en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en relació a les proves d’accés als ensenyaments universitaris oficials de grau.
2. Definicions
A l’efecte d’aquestes instruccions, s’entén per:
a) Prova d'accés: avaluació dels coneixements d'una persona que atorga, amb la superació d'uns mínims, un requisit d'accés.
b) Prova de batxillerat per a l’accés a la universitat (PBAU): prova d’accés destinada a atorgar un requisit d’accés a les persones amb el títol de batxiller. La PBAU és el que en l’àmbit de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, i tots els seus desenvolupaments posteriors s’anomena l’avaluació final de batxillerat.
c) Examen: avaluació d’una matèria per mitjà d'exercicis, avaluacions o tècniques semblants. Aquest terme rep diferents denominacions en diferents àmbits, que en aquesta ordre s’unifiquen per evitar ambigüitats: en l’àmbit del Reial decret 310/2016, de 29 de juliol, de l’examen se'n diu prova, i en l’àmbit del Reial decret 412/2014, de 6 de juny, se'n diu exercici.
3. Alumnes de batxillerat
D’acord amb l’article 10 de l’Ordre ECD/1941/2016, de 22 de desembre, els alumnes de batxillerat que vulguin accedir a la universitat hauran de superar la PBAU de la forma indicada al punt 19 d’aquestes instruccions. Hi tenen accés sense necessitat de superar la PBAU els alumnes que estan en la situació descrita a la disposició transitòria única de l’Ordre ECD/1941/2016, de 22 de desembre.
4. Composició de la Comissió Organitzadora de les proves d’accés a la Universitat de les Illes Balears
4.1. D’acord amb els articles 15 i 20 del Reial Decret 412/2014, de 6 de juny, pel qual s’estableix la normativa bàsica dels procediments d’admissió als ensenyaments universitaris oficials de grau, per tal de poder organitzar la realització material de la PBAU en col·laboració amb la Universitat de les Illes Balears (UIB) d’acord amb el que estableix el darrer paràgraf del punt 2, de l’apartat a, del punt 6 de la disposició final cinquena de la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, modificat pel Reial Decret Llei 5/2016, de 9 de desembre, es constituirà una comissió organitzadora de les proves d’accés a la universitat (a partir d’ara Comissió Organitzadora) composada per:
a) President: el Rector de la UIB o la persona en qui delegui.
b) Secretari: una persona designada per la UIB competent en matèria d’accés a la universitat.
c) Vocalies:
- El director general d’Universitat o la persona en qui delegui.
- Dues persones designades per la Conselleria d’Educació i Universitat com a representants dels professors de batxillerat dels centres públics de les Illes Balears
- Un inspector d'educació, per designació de la Conselleria d’Educació i Universitat.
- Dues persones expertes en matèria d’accés a la universitat, designades per la UIB.
4.2. Per cobrir els supòsits d’absència o impossibilitat dels membres titulars de la Comissió Organitzadora, se n’han de designar també suplents per a cadascun d'ells.
4.3. En atenció als assumptes que s’hagin de tractar, es pot autoritzar l’assistència a la sessió d’altres persones expertes en avaluació, organització i gestió de proves d’accés a la Universitat, amb veu però sense vot.
4.4. La Comissió Organitzadora, en l’àmbit de les seves atribucions, pot constituir subcomissions per desenvolupar les funcions que li són pròpies.
4.5. La Comissió Organitzadora es reunirà a instància de la presidència o per sol·licitud motivada de tres o més vocals.
5. Funcions de la Comissió Organitzadora de les proves d’accés a la Universitat de les Illes Balears
Les funcions de la Comissió Organitzadora són les següents:
a) Organitzar, coordinar i convocar les proves de batxillerat per a l’accés als ensenyaments universitaris de grau de la UIB, d’acord amb el que estableix el Reial decret 310/2016, de 29 de juliol, en referència a l’avaluació final de batxillerat.
b) Organitzar, coordinar i convocar les proves d’accés als ensenyaments universitaris de grau de la UIB per a les persones més grans de 25 anys i per a les persones més grans de 45 anys
c) Assumir les tasques que el Reial decret 412/2014, de 6 de juny, atribueix a la Comissió Organitzadora de la prova d'accés per als més grans de 25 anys a l'article 15 i a la Comissió Organitzadora de la prova d'accés per als més grans de 45 anys a l'article 20.
d) Establir els mecanismes i procediments més adequats que garanteixin la confidencialitat de les dades obtingudes durant totes les fases de les proves. Així com assegurar el caràcter anònim de les dades dels candidats en la fase de correcció, i qualificació dels exàmens i en la fase de revisió de les qualificacions.
e) Determinar les dates de les convocatòries de la PBAU i dels procediments de revisió de les qualificacions, d'acord amb els terminis màxims fixats pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esport.
f) Determinar les dates de les convocatòries de les proves per als més grans de 25 anys i per als més grans de 45 anys.
g) Designar els tribunals qualificadors, el personal de suport i els professors especialistes de cada matèria.
h) Construir i elaborar el material de la PBAU en el marc del que disposi l’ordre ministerial anual.
i) Resoldre les revisions.
j) Establir els mecanismes d’informació adequats.
k) Elaborar i publicar unes normes generals per a la realització de les proves, que regulin també les conseqüències del seu incompliment.
l) Custodiar les actes acadèmiques amb les qualificacions de les proves i heretar la custòdia de les actes de les proves d’accés anteriors a l'efecte de certificació.
m) Resoldre les sol·licituds de reconeixement d’una fase de les proves dels més grans de 25 o 45 anys.
n) Les funcions que explícitament li assignen aquestes instruccions i qualssevol altres que, en matèria de la prova de batxillerat per a l’accés a la universitat, li assignin la Conselleria d’Educació i Universitat o la UIB.
6.Tribunal qualificador
6.1. La Comissió Organitzadora ha de designar els membres dels tribunals qualificadors i ha de garantir que tots els exàmens siguin qualificats per personal especialista de les distintes matèries incloses en les proves. Així mateix, en cas de necessitat, la Comissió Organitzadora pot designar personal addicional de suport per vigilar el desenvolupament de les proves.
6.2. Tots els membres dels tribunals qualificadors juntament amb tot el personal de suport que col·labori en l’organització de les proves ha de vetlar perquè es compleixin les normes generals publicades per la Comissió Organitzadora.
6.3. El tribunal qualificador de les PBAU, estarà integrat per personal docent de la Conselleria d'Educació i Universitat i de la UIB. El tribunal qualificador de les proves per als més grans de 25 i de 45 anys estarà constituït per personal docent universitari. En la designació dels membres del tribunal s’haurà de procurar una composició equilibrada entre dones i homes i entre personal de la Conselleria d'Educació i Universitat i de la UIB, llevat que no sigui possible per raons fonamentades i objectives, degudament motivades.
6.4. El tribunal qualificarà els diferents exàmens atenent els criteris generals d'avaluació i els criteris específics de correcció i qualificació establerts en els exàmens.
6.5. Són funcions específiques del president del tribunal les següents:
a) Posar en coneixement dels vocals, en el moment de la seva constitució, els criteris generals d'avaluació adoptats per la Comissió Organitzadora.
b) Resoldre qualsevol incidència prevista durant el desenvolupament de les proves.
6.6. Finalitzades les actuacions, el president i el secretari del tribunal signaran una acta amb els resultats que inclogui la qualificació definitiva, després de la revisió. La Comissió Organitzadora és la responsable de custodiar aquestes actes.
7. Tribunal per a l'entrevista de la prova dels majors de 45 anys
7.1.La Comissió Organitzadora designarà i constituirà un tribunal per a l'entrevista de la prova dels més grans de 45 anys. Aquest tribunal estarà compost per quatre membres dels quals, almenys, un haurà de ser membre de la Comissió Organitzadora. Si és possible un membre hauria de ser un professor representant de l'àrea de coneixement de psicologia social.
7.2.El tribunal citarà i entrevistarà tots els alumnes matriculats de l'entrevista. Finalitzades les entrevistes lliurarà una acta amb el nom de tots els alumnes que indicarà per a cada un si és apte o no apte.
8. Obligatorietat de l’examen de llengua catalana
8.1. De conformitat al que estableix l’article 3.3 del Reial decret 310/2016, de 29 de juliol, s’estableix l’obligatorietat de fer l’examen de llengua catalana i literatura II en el bloc d’accés de la PBAU.
8.2. De conformitat amb els punts 2 dels articles 12 i 17 del Reial decret 412/2014, de 6 de juny, s’estableix l’obligatorietat de l’examen de llengua catalana en la fase general de la prova dels més grans de 25 anys i en la fase general de la prova dels més grans de 45 anys.
8.3.La Conselleria d’Educació i Universitat ha d’establir les matrius d’especificacions que determinen la concreció dels estàndards d’aprenentatge avaluables associats a cadascun dels blocs de continguts que donaran cos al procés d’avaluació de la matèria de llengua catalana i literatura II de la PBAU, de forma anàloga a com es fa per a la resta de matèries a l’Ordre ECD/1941/2016, de 22 de desembre. La Comissió Organitzadora haurà de concretar els criteris d’avaluació i els estàndards d’aprenentatge avaluables de l’examen de llengua catalana de les proves dels més grans de 25 i 45 anys; així com determinar el seu disseny i aplicació.
8.4. Estaran exemptes de la realització de l’examen de llengua catalana les persones que estiguin exemptes de ser avaluats de la matèria de llengua catalana i literatura II en el batxillerat d’acord amb la normativa vigent.
8.5. Per als casos no contemplats al punt 4 d’aquest article, la Comissió Organitzadora ha de resoldre les sol·licituds d’exempció de l’examen de llengua catalana. Aquestes sol·licituds s’han de presentar en el moment de formalitzar la matrícula a la prova.
9. Estructura de la prova de batxillerat per a l’accés a la Universitat
9.1.De conformitat amb l’annex I de l’Ordre ECD/1941/2016, de 22 de desembre, la PBAU està integrada per dos blocs: bloc d’accés i bloc d’admissió.
9.2. El bloc d’accés consta de les matèries següents:
a) Història d’Espanya
b) Llengua castellana i literatura II
c) Llengua catalana i literatura II
d) La matèria de primera llengua estrangera II que l’alumne hagi cursat a segon de batxillerat.
e) Una matèria troncal cursada per l’alumne segons la modalitat i l'itinerari:
i) Matemàtiques II, per a la modalitat de ciències.
ii) Llatí II, per a l’itinerari d’humanitats
iii) Matemàtiques aplicades a les ciències socials II, per a l’itinerari de ciències socials.
iv) Fonaments de l’art II, per a la modalitat d’arts.
f) De forma excepcional i només per a les dues convocatòries de la PBAU de l’any 2017, els alumnes que estan en la situació descrita a la disposició transitòria única de l’Ordre ECD/1941/2016, de 22 de desembre i no hagin cursat la matèria troncal de la seva modalitat descrita a l’apartat anterior, no s’hauran d’examinar d’aquesta matèria
9.3. El bloc d’admissió consta de les següents matèries:
a) Arts escèniques
b) Biologia
c) Cultura audiovisual II
d) Dibuix tècnic II
e) Disseny
f) Economia de l’empresa
g) Física
h) Fonaments de l’art II
i) Geografia
j) Geologia
k) Grec II
l) Història de l’art
m) Història de la filosofia
n) Llatí II
o) Matemàtiques II
p) Matemàtiques aplicades a les ciències socials II
q) Química
10. Estructura de la prova per als més grans de 25 anys
10.1. La prova d’accés a la universitat per als més grans de 25 anys s’estructura en dues fases, una de general i una altra d’específica.
10.2. La fase general de la prova té com a objectiu apreciar la maduresa i idoneïtat dels candidats per seguir amb èxit estudis universitaris, així com la seva capacitat de raonament i d’expressió escrita. Consta de quatre exàmens referits als àmbits següents:
a) Comentari de text o desenvolupament d’un tema general d’actualitat.
b) Llengua castellana.
c) Llengua catalana.
d) Llengua estrangera, a elegir entre alemany, francès, anglès, italià i portuguès.
10.3. La fase específica de la prova té com a finalitat valorar les habilitats, capacitats i aptituds dels candidats per cursar amb èxit els diferents ensenyaments universitaris vinculats a cadascuna de les branques de coneixement al voltant de les quals s’organitzen els títols universitaris oficials de grau d'acord amb el Reial Decret 1393/2007, de 29 d'octubre. Per a això, la fase específica de la prova s’estructura en cinc opcions vinculades amb les cinc branques de coneixement. La configuració de cada opció és la següent:
a) Opció A, d’arts i humanitats. Matèria obligatòria: literatura. Matèries optatives d’entre les quals se n’ha d’elegir una: filosofia, història o història de l’art.
b) Opció B, de ciències. Matèria obligatòria: matemàtiques. Matèries optatives d’entre les quals se n’ha d’elegir una: biologia, física o química.
c) Opció C, de ciències de la salut. Matèria obligatòria: biologia. Matèries optatives d’entre les quals se n’ha d’elegir una: física, matemàtiques o química.
d) Opció D, de ciències socials i jurídiques. Matèria obligatòria: història. Matèries optatives d’entre les quals se n’ha d’elegir una: economia, geografia, literatura o matemàtiques.
e) Opció E, d’enginyeria i arquitectura. Matèria obligatòria: matemàtiques. Matèries optatives d’entre les quals se n’ha d’elegir una: dibuix tècnic, economia o física.
10.4. Si un candidat elegeix una matèria obligatòria i una matèria optativa que suposin la matèria optativa i la matèria obligatòria d’una altra opció, s'haurà examinat d'aquestes dues opcions i, per tant, si supera la prova ho farà per a les dues opcions a tots els efectes.
11. Estructura de la prova per als més grans de 45 anys
11.1. La prova d’accés a la universitat per als més grans de 45 anys s’estructura en dues fases, una escrita i una altra que consisteix en una entrevista personal.
11.2. La fase escrita de la prova té com a objectiu apreciar la maduresa i idoneïtat dels candidats per seguir amb èxit estudis universitaris, així com la seva capacitat de raonament i d’expressió escrita. Consta de tres exàmens referits als àmbits següents:
a) Comentari de text o desenvolupament d’un tema general d’actualitat.
b) Llengua castellana.
c) Llengua catalana.
11.3. La fase d'entrevista de la prova té com a finalitat valorar la maduresa i idoneïtat dels candidats per seguir amb èxit estudis universitaris.
12. Llengües per a la realització dels exàmens
12.1.Els enunciats i protocols dels exàmens corresponents a les matèries de llengua castellana i literatura II, llengua catalana i literatura II i primera llengua estrangera II de la PBAU, així com llengua castellana, llengua catalana i llengua estrangera de les proves per als més grans de 25 i 45 anys es redactaran exclusivament en la llengua corresponent, i s’han de respondre necessàriament en la llengua objecte de l'examen.
12.2.Pel que fa als enunciats i protocols de la resta dels exàmens, aquests es poden presentar exclusivament en llengua catalana, tot i que s’ha de preparar una versió traduïda al castellà per a les persones declarades exemptes de realitzar l’examen de llengua catalana i literatura II o l’examen de llengua catalana.
12.3.Per respondre els exàmens es pot utilitzar indistintament i per lliure elecció qualsevol de les dues llengües cooficials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tret dels casos a què fa referència l’apartat primer d’aquest article.
13. Convocatòria de la prova de batxillerat per a l’accés a la Universitat
13.1. Cada any es faran dues convocatòries: una ordinària que se celebrarà el mes de juny i una altra extraordinària.
13.2. L’any 2017, la convocatòria extraordinària de la PBAU se celebrarà el mes de setembre, i es respectaran les dates límits establertes en l’article 9 de l’Ordre ECD/1941/2016, de 22 de desembre.
13.3. La Comissió Organitzadora determinarà les dates de les proves, i es respectaran les dates límits establertes pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esport. Aquestes dates, juntament amb els terminis de matrícula, es faran públiques a principis d’any.
14. Convocatòria de la prova dels més grans de 25 i de 45 anys
14.1. La UIB convocarà anualment les proves d'accés a la Universitat per als més grans de 25 anys i per als més grans de 45 anys.
14.2. Les convocatòries, amb indicació de les dates i els llocs on se celebraran les proves i del període d’inscripció, així com qualsevol altra informació d’interès relacionada amb aquest procés, s’anunciaran amb una antelació mínima de trenta dies naturals i es publicaran a la pàgina web de la UIB, a l’apartat d’accés a la Universitat.
14.3. La Comissió Organitzadora elaborarà i publicarà en el mes d’octubre les línies generals de la metodologia, el desenvolupament i els continguts dels exàmens que integren la fase general i la fase específica de la prova d’accés per a les persones més grans de 25 anys així com la fase escrita de la prova d'accés per a les persones més grans de 45 anys d’aquell any acadèmic. Així mateix, elaborarà i publicarà els criteris generals de correcció que s’hi han d’aplicar.
15. Matrícula de la prova de batxillerat per a l’accés a la universitat
15.1. Per tenir dret a examinar-se de la PBAU les persones han d’haver formalitzat i pagat prèviament la matrícula dins els terminis publicats a la convocatòria.
15.2. Hi ha dos tipus de matrícula:
a) Matrícula completa, que inclou la matrícula de les matèries del bloc d’accés i fins a 3 matèries addicionals de entre les matèries que composen el bloc d’admissió.
b) Matrícula lliure, que pot incloure fins a un màxim de 3 matèries del bloc d’admissió.
15.3. Per poder formalitzar la matrícula completa cal tenir el títol de batxiller. Per poder formalitzar una matrícula lliure cal tenir una prova d’accés de batxillerat superada (la PBAU o la PAU) o tenir el títol de tècnic superior o equivalent.
15.4. A efectes de preus de la matrícula, s’entendrà equivalent el bloc d’accés de la PBAU a la fase general de la PAU i el bloc d’admissió de la PBAU a la fase específica de la PAU.
15.5. Si un alumne vol pujar la seva nota d’accés en convocatòries posteriors, haurà de formalitzar una matrícula completa mentre que si ja té accés a la Universitat i vol millorar la seva nota d’admissió pot formalitzar una matrícula lliure.
15.6. La Conselleria d'Educació i Universitat remetrà a la UIB amb temps suficient un fitxer electrònic amb la relació certificada dels estudiants que han superat el batxillerat en la convocatòria en què se celebra la prova amb la informació necessària per validar la matrícula de la prova.
16. Matrícula de les proves per als majors de 25 i de 45 anys
16.1. Per tenir dret a examinar-se de la prova per als majors de 25 anys o de 45 anys, els candidats han d'haver formalitzat i pagat prèviament la matrícula dins els terminis publicats a la convocatòria.
16.2. Quan el candidat es matriculi per primera vegada a la prova dels més grans de 25 anys, s’ha de matricular obligatòriament de les dues fases que regula l’article 10. Per a la millora de la qualificació de la prova o per canviar de branca de coneixement, el candidat es pot matricular en convocatòries successives només a la fase general, només a la fase específica o bé a la prova completa. No es podrà formalitzar la matrícula únicament d'un examen individual.
16.3. Quan el candidat es matriculi per primera vegada a la prova dels més grans de 45 anys s'ha de matricular obligatòriament de la fase escrita que regula l’article 11. Una vegada superada la fase escrita es podrà matricular de l'entrevista dins els terminis establerts. Per millorar la qualificació de la prova, el candidat es pot matricular en convocatòries successives només a la fase escrita o només de l'entrevista sempre que ja tingui superada la fase escrita. No es podrà formalitzar la matrícula únicament d'un examen individual.
16.4. Un candidat es pot matricular, si compleix els requisits, simultàniament de la prova de 25 anys i de 45 anys. No obstant això, si supera la prova de 25 anys ja no podrà matricular-se de l'entrevista de 45 anys, ja que no compleix els requisits. Aquest fet no pot donar lloc a la devolució de l'import dels drets abonats per poder-se examinar de la prova de 45 anys.
17.1. Cada examen de la PBAU constarà d’un mínim de 2 preguntes i un màxim de 15.
17.2. L’horari i la durada dels exàmens els determinarà la Comissió Organitzadora, tot respectant les següents restriccions:
a) Els exàmens de la PBAU han de tenir una durada màxima de 90 minuts.
b) S’ha d’establir un interval mínim de trenta minuts entre el final d’un examen i l’inici del següent. Els alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu als quals s’hagi prescrit la mesura d’ampliació del temps de realització d’exàmens també han de disposar del mateix interval entre exàmens.
17.3. Durant el desenvolupament de l'examen, els candidats s'hauran d'atendre al que estableixin les normes generals de realització publicades per la Comissió Organitzadora.
17.4. Els exàmens són anònims i no poden tenir cap marca d’identificació personal.
17.5. Cada lloc on es desenvolupin els exàmens tindrà un responsable d’aula assignat que serà un membre del tribunal qualificador. Es pot nomenar personal de suport addicional que no sigui membre del tribunal.
17.6. Per accedir per primera vegada a l'aula d'examen, els alumnes hauran de portar en lloc visible el document nacional d'identitat o equivalent i els professors responsables de l'aula o el personal de suport hauran de validar la seva identitat.
18. Persones amb discapacitat o necessitats especials
18.1. La Comissió Organitzadora ha d’establir les mesures oportunes perquè les persones amb discapacitat o necessitats especials puguin realitzar els exàmens en les condicions adequades a la seva situació, amb la col·laboració de l’Oficina Universitària de Suport a Persones amb Necessitats Especials de la UIB.
18.2. Aquestes mesures poden consistir en l’adaptació dels temps, l’elaboració de models especials d’examen i la posada a disposició dels estudiants dels mitjans materials i humans, les assistències, els suports i les ajudes tècniques que requereixin per dur a terme la prova d’accés, així com en la garantia d’accessibilitat de la informació i la comunicació dels processos i la del recinte o espai físic en què tingui lloc la prova. En casos excepcionals, aquestes mesures especials poden incloure l’exempció de realitzar algun dels exàmens de la prova.
18.3. Pel cas de la PBAU, la determinació de les mesures especials s’ha de fer d’acord amb els informes corresponents del servei d’orientació del centre on estudien segon curs de batxillerat, del Centre Base de la Direcció General d’Atenció a la Dependència de la Conselleria d’Afers Socials, Promoció i Immigració de les Illes Balears o de l’òrgan competent d’acord amb el Reial decret 1414/2006, d’1 de desembre, pel qual es determina la consideració de persones amb discapacitats. Els centres han de presentar aquests informes a la Comissió Organitzadora.
18.4. Així mateix, la Comissió Organitzadora ha d’establir les mesures necessàries per atendre les situacions d’incapacitat sobrevinguda de les persones inscrites a la prova d’accés, les quals han de notificar el seu cas, al més aviat possible, al tribunal.
19. Qualificació de la prova de batxillerat per a l’accés a la Universitat
19.1. La nota de la PBAU serà la mitjana de les qualificacions dels exàmens realitzats, corresponent a les matèries que integren el bloc d’accés d’acord al punt 9.2. Si la persona està exempta de llengua catalana i literatura II aleshores aquesta matèria no formarà part de la seva mitjana. Anàlogament si la persona està exempta de la matèria troncal general de la seva modalitat, aquesta matèria tampoc no formarà part de la seva mitjana. Els alumnes que estiguin en la situació descrita a l’apartat f) del punt 9.2 d’aquestes instruccions, la matèria troncal general de la seva modalitat no formarà part de la seva mitjana. Aquesta nota es calcularà en una escala de 0 a 10 punts amb tres xifres decimals arrodonides a la mil·lèsima més pròxima i, en cas d’equidistància, a la superior.
19.2. Si l’alumne obté una nota de la PBAU igual o superior a 4 punts, aleshores es podrà calcular la nota d’accés de la següent forma: la nota d’accés serà la ponderació del 40 per cent la nota de la prova i un 60 per cent la qualificació final de l’etapa de batxillerat.
19.3. La persona haurà superat la PBAU i tindrà, per tant, accés a la Universitat, si la nota d’accés és igual o superior a 5 punts.
19.4. Les notes individuals dels exàmens de les matèries del bloc d’admissió, es poden tenir en compte a la UIB, juntament amb la nota d’accés, per calcular la corresponent nota d’admissió a cada grau.
19.5. La superació del bloc d’accés té vigència per a qualsevol convocatòria. En el supòsit que es presenti en diferents convocatòries per millorar nota, només es tindrà en compte la qualificació més alta de tot el bloc.
20. Qualificació de la prova dels més grans de 25 anys
20.1. La qualificació de la prova d’accés dels més grans de 25 anys i de cadascun dels exàmens que la componen correspon al tribunal qualificador, de conformitat amb els criteris i les fórmules de valoració establertes. La qualificació de cada examen es farà mitjançant una nota de 0 a 10 amb una xifra decimal.
20.2. La qualificació obtinguda en la fase general serà la mitjana aritmètica de les qualificacions dels exàmens que la integren. En el cas d'exempció de la llengua catalana, aquest examen no participarà en la mitjana. La qualificació obtinguda en la fase específica serà la mitjana aritmètica de les qualificacions dels exàmens que la integren. Les qualificacions de la fase general i de la fase específica s'expressaran amb dues xifres decimals, arrodonides a la centèsima més propera i, en cas d'equidistància, a la superior.
20.3. La qualificació final de la prova es determina per la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes en la fase general i la fase específica, qualificada de 0 a 10 i expressada amb dues xifres decimals, arrodonida a la centena més propera i, en cas d’equidistància, a la superior.
20.4. S’entén que el candidat ha superat la prova d’accés quan obtingui un mínim de cinc punts en la qualificació final, i en cap cas es pot fer la mitjana quan no s’obtingui una puntuació mínima de quatre punts tant en la fase general com en la fase específica.
20.5. La superació d'una fase té vigència per a qualsevol convocatòria. En el supòsit que es presenti en diferents convocatòries per millorar nota, només es tindrà en compte la qualificació més alta de cada fase.
21. Qualificació de la prova dels més grans de 45 anys
21.1. La qualificació de la prova d’accés dels més grans de 45 anys i de cadascun dels exàmens que la componen correspon al tribunal qualificador, de conformitat amb els criteris i les fórmules de valoració establertes. La qualificació de cada examen es farà mitjançant una nota de 0 a 10 amb una xifra decimal.
21.2. La qualificació obtinguda en la fase escrita serà la mitjana aritmètica de les qualificacions dels exàmens que la integren. No es podrà fer la mitjana aritmètica quan no s'obtengui una qualificació d’almenys de quatre punts en cada examen. En el cas d'exempció de la llengua catalana, aquest examen no participarà en la mitjana. La qualificació de la fase escrita s'expressarà amb dues xifres decimals, arrodonides a la centèsima més propera i, en cas d'equidistància, a la superior.
21.3. La qualificació final de la prova serà la qualificació de la fase escrita si el resultat de l'entrevista és apte. S’entén que el candidat ha superat la prova d’accés quan obtingui un mínim de cinc punts en la qualificació final.
21.4. La superació de la fase escrita o de l'entrevista té vigència per a qualsevol convocatòria. En el supòsit que es presenti en diferents convocatòries per millorar nota de la fase escrita, només es tindrà en compte la qualificació més alta.
22. Revisions de qualificacions de la PBAU
22.1. Els pares, mares o tutors legals i els candidats podran sol·licitar a la Comissió Organitzadora la revisió de la qualificació obtinguda en un o varis exàmens que composen la prova de batxillerat d’accés a la Universitat. El termini de presentació de les sol·licituds d’aquesta revisió serà de tres dies hàbils, comptats a partir de la data de publicació dels resultats provisionals.
22.2.Els exàmens sobre els quals s’hagi presentat una sol·licitud de revisió s’assignaran a un segon corrector diferent del primer que va corregir l’examen. Aquest segon corrector revisarà en primer lloc si hi ha qualque error material; en aquest cas s’esmenarà l’error.
22.3. Si no hi ha error material, aleshores es procedirà a fer una segona correcció. Si la diferència entre la primera qualificació i la segona és menor de dos punts, la qualificació final de l’examen serà la mitjana aritmètica de les dues qualificacions obtingudes en les dues correccions. Si la diferència entre la primera qualificació i la segona és igual o superior a dos punts, aleshores es farà una tercera correcció, i la qualificació final serà la mitjana aritmètica de les tres qualificacions.
22.4. Els exàmens sobre els quals s’ha presentat una sol·licitud de revisió seran corregits en segona i, si s’escau, en tercera correcció en el termini màxim de cinc dies hàbils, comptats a partir de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de revisió.
22.5. Una vegada finalitzada la revisió, la Comissió Organitzadora, adoptarà la resolució per establir les qualificacions definitives, les publicarà, avisarà els reclamants i els informarà en tot cas, si la qualificació final és fruit d’una segona o tercera correcció o d’un error material.
22.6. La resolució que adoptarà la Comissió Organitzadora posa fi a la via administrativa, llevat dels casos d’error material, en els quals es podrà sol·licitar una segona correcció en el termini de dos dies hàbils.
22.7. Es considera un error material qualsevol de les següents circumstàncies:
a) Hi ha exercicis de l’examen que no s’han corregit (o s’han corregit parcialment).
b) No s’han sumat tots els punts de tots els exercicis o la suma no és correcta.
c) S’ha enregistrat erròniament la suma de l’examen.
22.8. Les persones que hagin demanat revisió podran veure els exàmens revisats una vegada finalitzat tot el procés de revisió. Si aquest és el cas, han de fer una sol·licitud explícita en el termini màxim de 3 dies hàbils des de la publicació definitiva de les qualificacions.
23.1. Els candidats podran sol·licitar a la Comissió Organitzadora la revisió de la qualificació obtinguda en un o varis exàmens que componen la prova de 25 o de 45 anys. El termini de presentació de les sol·licituds d’aquesta revisió serà de tres dies hàbils, comptats a partir de la data de publicació dels resultats provisionals.
23.2. La Comissió Organitzadora ha de resoldre les sol·licituds de revisió per establir les qualificacions definitives en un termini màxim de quinze dies hàbils, si s’escau, mitjançant una segona correcció per part d’especialistes diferents.
23.3. La Comissió Organitzadora pot revisar i resoldre d’ofici els exàmens que consideri.
23.4. El president i secretari de la Comissió Organitzadora signaran una acta amb les qualificacions definitives dels alumnes que hagin demanat revisió o que s'hagin revisat d'ofici.
ANNEX 2
Instruccions per a l’examen de la matèria de llengua catalana i literatura II de la prova de batxillerat per a l’accés a la Universitat.
1. Característiques de l’examen de llengua catalana i literatura II
Les característiques, el disseny i el contingut de l’examen de la matèria de llengua catalana i literatura II seran els mateixos que per a la resta de matèries que conformen la prova, d’acord amb el que s’estableix a l’ordre ECD/1941/2016, de 22 de desembre.
2. Matriu d’especificacions
La matriu d’especificacions de la matèria de llengua Catalana i Literatura II és la següent:
|
Matriu d’especificacions de llengua catalana i literatura II |
||
|
Bloc de contingut |
Percentatge assignat al bloc |
Estàndards d'aprenentatge avaluables |
|
Bloc 2. Llegir i escriure. |
40% |
- Comprèn el sentit global de textos escrits de caràcter expositiu i argumentatiu propis de l'àmbit acadèmic, periodístic, professional o empresarial identificant la intenció comunicativa de l'emissor i la seva idea principal. - Analitza l'estructura de textos expositius i argumentatius procedents de l'àmbit acadèmic, periodístic, professional o empresarial identificant els diferents tipus de connectors i organitzadors de la informació textual. - Produeix textos expositius i argumentatius propis utilitzant el registre adequat a la intenció comunicativa, organitzant els enunciats en seqüències lineals cohesionades i respectant les normes ortogràfiques i gramaticals. - En les seves produccions escrites ajusta la seva expressió a les condicions de la situació comunicativa (tema, àmbit discursiu, tipus de destinatari, gènere textual ...) emprant els recursos expressius propis del registre formal i evitant l'ús de col·loquialismes. - Descriu els trets morfosintàctics i pragmàtic-textuals presents en un text expositiu o argumentatiu procedent de l'àmbit acadèmic, periodístic, professional o empresarial, utilitzant la terminologia gramatical adequada i posant de manifest la seva relació amb la intenció comunicativa de l'emissor i amb els trets propis del gènere textual. - Reconeix, descriu i utilitza els recursos gramaticals (substitució pronominal, ús reiterat de determinades estructures, correlació temporal, ...) i lexicosemàntics (substitució per sinònims, hipònims i hiperònims, reiteracions lèxiques ...) que proporcionen cohesió als textos escrits. |
|
Bloc 3. Coneixement de la llengua. |
30% |
- Explica els procediments de formació de les paraules diferenciant entre arrel i afixos explicant el seu significat. - Identifica i explica els usos i valors de les diferents categories gramaticals, relacionant-los amb la intenció comunicativa de l'emissor, amb la tipologia textual seleccionada, així com amb altres components de la situació comunicativa: audiència i context. - Reconeix, analitza i interpreta les relacions semàntiques entre les paraules (sinonímia, antonímia, hiperonímia, polisèmia i homonímia) com a procediment de cohesió textual. - Reconeix les diferents estructures sintàctiques explicant la relació funcional i de significat que s'estableixen amb el verb de l'oració principal, emprant la terminologia gramatical adequada. - Aplica els coneixements sobre el funcionament de la llengua a la comprensió, anàlisi i comentari de textos de diferents tipus procedents de l'àmbit acadèmic, periodístic, professional i empresarial, relacionant els usos lingüístics (marques d'objectivitat i subjectivitat; referències díctiques temporals, espacials i personals i procediments de cita) amb la intenció comunicativa de l'emissor i la resta dels elements de la situació comunicativa. - Coneix la situació actual de la llengua catalana al món i del plurilingüisme de l’Estat espanyol i d’Europa. - Identifica i analitza els fenòmens de contacte entre llengües. |
|
Bloc 4. Educació literària. |
30% |
- Desenvolupa per escrit amb coherència i correcció les característiques temàtiques i formals dels principals moviments del segle XX fins als nostres dies, esmentant els autors i les obres més representatives. - Interpreta de manera crítica fragments o obres completes significatives de la literatura del segle XX fins als nostres dies, reconeixent les idees que manifesten la relació de l'obra amb el seu context històric, artístic i cultural. |