Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 1515
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 15 de febrer de 2017 per la qual s’aproven les instruccions per avaluar l’aprenentatge dels alumnes del batxillerat a les Illes Balears per al curs 2016-2017
Versió PDF
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix en l’article 36 que l’avaluació dels processos d’aprenentatge dels alumnes del batxillerat és contínua i diferenciada segons les diverses matèries.
La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, determina, entre altres aspectes, la participació dels alumnes i dels pares o tutors en el procés d’avaluació.
El Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s’estableix el currículum bàsic del batxillerat, regula en els articles 30, 32 i 33 l’avaluació, la promoció i la continuïtat entre matèries durant l’etapa del batxillerat. La disposició addicional sisena fixa els documents oficials d’avaluació, i la disposició addicional setena, l’avaluació final de l’assignatura de llengua cooficial i literatura.
El Decret 35/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, regula en els articles 15, 16 i 17 l’avaluació, la continuïtat de les matèries i la promoció dels alumnes a l’etapa del batxillerat.
El Reial decret 310/2016, de 29 de juliol, pel qual es regulen les avaluacions finals de l’educació secundària obligatòria i del batxillerat, va establir el calendari d’implantació d’aquestes avaluacions.
El Reial decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l’ampliació del calendari d’implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, modifica substancialment el calendari d’implantació establert en la disposició addicional cinquena de la Llei orgànica 8/2013 i deroga la disposició final primera del Reial decret 310/2016, per adequar el règim jurídic de l’avaluació final del batxillerat per a l’accés a la universitat al nou calendari d’implantació. També queden en suspens les modificacions introduïdes per a l’obtenció del títol de batxiller.
La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, regula en l’article 35 la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa a l’ensenyament de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, i en l’apartat 2 de l’article 36, la competència en el desplegament legislatiu i l’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
Ateses les modificacions normatives recents indicades, i mentre no s’aprovi la normativa corresponent al procés d’avaluació, és necessari dictar una resolució per la qual s’estableixi, de manera excepcional i per al curs 2016-2017, el procés d’avaluació dels alumnes del batxillerat, per tal que els centres disposin d’un instrument que reguli i faciliti la pràctica de l’avaluació.
Per tot això, i en virtut del que s’estableix en l’article 36.2 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera del Decret 35/2015, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer: Aprovar les instruccions per avaluar l’aprenentatge dels alumnes del batxillerat a les Illes Balears per al curs 2016-2017, establertes en l’annex 1 d’aquesta Resolució.
Segon: Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 15 de febrer de 2017
El director general de Planificació, Ordenació i Centres
Antonio Morante Milla
ANNEX 1
Instruccions per avaluar el procés d’aprenentatge dels alumnes del batxillerat el curs 2016-2017
1. Objecte i àmbit d’aplicació
1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte regular, el curs 2016-2017, l’avaluació del procés d’aprenentatge dels alumnes del batxillerat, d’acord amb el que disposa el Decret 35/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears.
1.2. Aquestes instruccions s’han d’aplicar a tots els centres docents públics i privats situats a l’àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments corresponents al batxillerat.
2. Criteris generals de l’avaluació
2.1. Els criteris generals de l’avaluació del batxillerat són els que figuren en els articles 15 i 20 del Decret 35/2015.
2.2. A cada grup classe i per a cada matèria, un professor titular, amb l’atribució docent corresponent, ha d’impartir la matèria i és el responsable d’avaluar-la. L’avaluació de cada matèria establerta en el Decret 35/2015 s’ha de dur a terme tenint en compte els diferents elements del currículum: objectius, competències, continguts, criteris d’avaluació, estàndards d’aprenentatge avaluables i mètodes pedagògics, concretats per a cada curs en les programacions didàctiques.
2.3. Els estàndards d’aprenentatge avaluables i els criteris d’avaluació de les diferents matèries són els referents fonamentals per valorar tant el grau d’adquisició de les competències com el de consecució dels objectius.
2.4. L’aplicació del procés d’avaluació contínua dels alumnes requereix que assisteixin regularment a classe i a les activitats programades per a les diverses matèries. En cas contrari, s’ha d’aplicar el que estableix l’article 46 del Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s’estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.
2.5. L’avaluació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu s’ha de regir pels mateixos referents establerts per a la resta d’alumnes. Aquesta avaluació és competència de l’equip docent, assessorat pel servei d’orientació del centre. S’han d’establir les mesures més adequades perquè les condicions de realització de les avaluacions, inclosa l’avaluació final individualitzada del batxillerat, s’adaptin a les necessitats dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.
3. Coordinació i orientació
3.1. El tutor d’un grup d’alumnes té la responsabilitat de coordinar tant l’avaluació dels processos d’ensenyament i d’aprenentatge com la funció d’orientació individual dels alumnes, amb el suport, si escau, dels serveis d’orientació del centre i de l’equip directiu.
3.2. La funció d’orientació s’ha de desenvolupar de manera contínua, molt especialment en els moments que impliquin que els alumnes han de prendre decisions de caràcter acadèmic o professional, com els canvis d’etapa, l’elecció de les matèries troncals d’opció i específiques, la incorporació a un cicle formatiu de grau mitjà (CFGM) o a un cicle formatiu de grau superior (CFGS) o l’accés a la universitat o al món laboral.
4. Sessions d’avaluació
4.1. Les sessions d’avaluació són les reunions de l’equip docent del grup, coordinades pel tutor i amb l’assessorament, si escau, dels serveis d’orientació del centre, en què es valoren tant l’aprenentatge dels alumnes en relació amb l’assoliment de les competències i els objectius de l’etapa com la informació procedent de les famílies i el desenvolupament de la pràctica docent. També s’hi adopten les mesures pertinents de millora.
4.2. Cada grup d’alumnes ha de ser objecte, a cada curs acadèmic, de les sessions d’avaluació següents, en aquest ordre:
- Una sessió d’avaluació inicial al primer curs de batxillerat.
- Com a mínim, tres sessions d’avaluació ordinàries.
- Una sessió d’avaluació final ordinària de matèries pendents, si s’escau.
- Una sessió d’avaluació final ordinària, el mes de juny.
- Una sessió d’avaluació final extraordinària de matèries pendents, si s’escau.
- Una sessió d’avaluació final extraordinària, el mes de setembre.
Es pot fer coincidir la darrera sessió d’avaluació ordinària amb l’avaluació final ordinària.
Per facilitar als alumnes la recuperació de les matèries en les quals han obtingut una avaluació negativa en l’avaluació final ordinària del mes de juny, els centres han d’organitzar proves extraordinàries d’avaluació els dies 1, 4 i 5 de setembre. En el context de l’avaluació contínua, per a la qualificació final extraordinària s’han de tenir en compte l’evolució de l’alumne durant el curs, l’avaluació de les activitats de recuperació i el resultat de la prova extraordinària.
4.3. El director, o el membre de l’equip directiu que aquest delegui, ha d’assistir a les reunions d’avaluació i ha de presidir les sessions d’avaluació final ordinària i extraordinària del segon curs.
4.4. Els representants dels alumnes han de participar en les sessions d’avaluació quan s’hi hagin de tractar aspectes generals del grup.
4.5. El tutor ha d’estendre una acta del desenvolupament de les sessions d’avaluació, en la qual han de constar, com a mínim, els noms dels membres assistents i dels absents, els acords presos i, en el cas que hi hagi votacions, el resultat d’aquestes. Només ha de signar aquesta acta el tutor.
5. Presa de decisions en les sessions d’avaluació
5.1. L’equip docent ha d’actuar de manera col·legiada en l’adopció de les decisions generals resultants del procés d’avaluació.
5.2. En cada sessió d’avaluació la qualificació de cada matèria és competència del professor titular.
5.3. Les decisions s’han de prendre per consens. En el cas que no n’hi hagi, s’han d’adoptar per majoria simple. En cas d’empat, el vot de qualitat del tutor el dirimeix. En tot cas, només tenen dret de vot els professors titulars que han impartit alguna matèria a l’alumne en concret i cada professor pot emetre un vot per cada una de les matèries impartides a aquest alumne.
5.4. S’ha de valorar també el resultat de les mesures organitzatives i curriculars adoptades en les sessions anteriors i s’han de decidir les noves mesures que es considerin pertinents. S’han de comunicar als alumnes i als pares o tutors legals els resultats del procés d’aprenentatge i les actuacions adoptades per superar, quan calgui, les disfuncions detectades.
6. Avaluacions ordinàries
Les avaluacions ordinàries que es desenvolupen al llarg del curs són el reflex del procés d’avaluació contínua.
7. Avaluació final ordinària
En la sessió d’avaluació final ordinària del mes de juny s’han de dur a terme les actuacions següents:
- S’han d’estendre les actes de desenvolupament de la sessió final ordinària, d’acord amb l’apartat 4.5 d’aquestes instruccions.
- S’han d’estendre les actes d’avaluació de les matèries pendents.
- S’han d’estendre les actes de l’avaluació final ordinària, d’acord amb el model de l’annex 2.
- S’han de proposar les activitats de recuperació dels alumnes que es poden presentar a les proves extraordinàries.
- S’han de dur a terme altres actuacions previstes en el projecte educatiu del centre.
8. Avaluació final extraordinària
En la sessió d’avaluació final extraordinària del mes de setembre s’han de dur a terme les actuacions següents:
- S’han d’estendre les actes de desenvolupament de la sessió final extraordinària, d’acord amb l’apartat 4.5 d’aquestes instruccions.
- S’han d’estendre les actes de l’avaluació extraordinària de les matèries pendents.
- S’han d’estendre les actes de l’avaluació final extraordinària, d’acord amb el model de l’annex 2.
- S’han de dur a terme altres actuacions previstes en el projecte educatiu del centre.
Aquest procés ha de finalitzar no més tard del dia 7 de setembre.
9. Promoció i titulació
9.1. La promoció dels alumnes de primer de batxillerat s’ha de regir pel que s’estableix en l’article 17 del Decret 35/2015.
9.2. Per obtenir el títol de batxiller és necessària l’avaluació positiva en totes les matèries dels dos cursos del batxillerat.
9.3. Els alumnes que tenguin un títol de tècnic o de tècnic superior de formació professional o de tècnic dels ensenyaments professionals de música o dansa i superin les matèries de llengua catalana i literatura I i II i les matèries generals del bloc d’assignatures troncals de la modalitat de batxillerat que hagin triat obtenen el títol de batxiller a proposta del centre on han cursat aquestes matèries.
10. Matèries pendents del sistema educatiu anterior
En aplicació de la disposició transitòria única de l’Ordre ECD/462/2016, de 31 de març, els alumnes de segon de batxillerat que tenen matèries pendents de primer han de recuperar aquestes matèries d’acord amb el currículum que varen cursar.
11. Pla de seguiment dels alumnes repetidors
El pla de seguiment dels alumnes repetidors ha d’incloure, com a mínim:
- El disseny de les tutories específiques -com a mínim, una vegada per trimestre.
- El responsable de les tutories d’aquests alumnes.
- Els objectius del pla.
- La planificació de les accions que impliquin l’aprofitament i/o l’ampliació d’activitats i aprenentatges duits a terme el curs anterior, així com les estratègies d’aprenentatge per superar les dificultats.
- L’avaluació del pla.
Els aspectes concrets d’aquest pla s’han d’incloure en la programació general anual (PGA) del centre. Els resultats de l’avaluació del pla i les propostes de millora per al curs següent s’han d’incloure en la memòria anual.
12. Programes de reforç per als alumnes amb matèries pendents
El programa de reforç per als alumnes amb matèries pendents ha d’incloure com a mínim:
- El disseny de les tutories específiques -com a mínim, una vegada per trimestre.
- El responsable de les tutories d’aquests alumnes i de la coordinació amb els diferents departaments didàctics.
- Els objectius del programa.
- El disseny de les activitats de recuperació, dels materials d’estudi i dels criteris d’avaluació i qualificació, que correspon als departaments didàctics.
- L’avaluació del programa.
Els programes de reforç per als alumnes amb matèries pendents s’han de concretar en les programacions docents dels departaments corresponents.
13. Informació als alumnes i a les famílies
13.1. Amb la finalitat de garantir el dret dels alumnes que el seu rendiment escolar, al llarg del procés d’avaluació contínua, sigui valorat d’acord amb criteris de plena objectivitat, els centres, per mitjà dels professors de cada matèria, han d’informar els alumnes per escrit dels criteris d’avaluació i dels criteris de qualificació. Aquesta informació ha d’estar a l’abast dels alumnes, pares o tutors durant tot el curs acadèmic.
13.2. Al llarg de tot el curs, els tutors i els professors han de mantenir una comunicació fluida amb els alumnes i amb les seves famílies, amb la finalitat d’informar-los sobre la seva evolució escolar i de facilitar la col·laboració. Aquesta comunicació es pot dur a terme mitjançant informes escrits, entrevistes individuals, reunions col·lectives i altres mitjans que es considerin oportuns.
13.3. La periodicitat i l’organització de les entrevistes individuals i les reunions col·lectives amb les famílies les ha de fixar cada centre en la programació general anual. S’ha de garantir, com a mínim, una entrevista individual del tutor amb la família a cada curs de l’etapa i una reunió col·lectiva a l’inici de cada un dels cursos escolars.
13.4. Després de cada sessió d’avaluació o quan es produeixin circumstàncies que ho aconsellin, el tutor ha d’informar per escrit les famílies i els alumnes sobre el rendiment acadèmic i l’evolució del procés educatiu. A aquest efecte, s’ha d’utilitzar la informació recollida en el procés d’avaluació contínua.
13.5. Després de les sessions d’avaluació final ordinària i extraordinària, la informació que es faciliti als alumnes i a les famílies ha d’incloure, almenys, les qualificacions obtingudes en les diferents matèries cursades per l’alumne i la decisió sobre la permanència, la promoció o la titulació.
13.6. Els alumnes que compleixin els requisits per poder-se presentar a les proves extraordinàries han de rebre informació d’aquest fet, així com de les activitats de recuperació que han de dur a terme d’acord amb la programació del departament didàctic de cada matèria.
13.7. Per tal d’assolir una formació integral dels alumnes, els centres han d’organitzar actuacions d’informació i col·laboració amb les famílies per dur a terme la coordinació i el seguiment tant del procés d’aprenentatge com dels aspectes de desenvolupament personal, de convivència i cooperació i d’orientació acadèmica i professional.
14. Revisió dels materials d’avaluació
14.1. Els alumnes i els seus pares o tutors legals han de tenir accés a tot el material produït per l’alumne que tengui incidència en l’avaluació de les diferents matèries. Si els pares o tutors legals ho demanen, els centres els n’han de facilitar una còpia, de conformitat amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades personals. La correcció no es pot limitar a l’expressió d’una qualificació quantitativa, sinó que ha de contenir l’expressió dels errors comesos o l’explicació raonada de la qualificació.
14.2. Els alumnes, o els seus pares o tutors, poden presentar reclamacions contra les qualificacions obtingudes d’acord amb la normativa vigent.
15. Custòdia dels documents i materials d’avaluació
Tot el material que hagi pogut contribuir a determinar la qualificació dels alumnes -proves escrites, treballs i qualsevol altra producció dels alumnes- s’ha de conservar al centre. En aquest cas, el responsable de conservar-lo i custodiar-lo és la persona que designi el reglament d’organització i funcionament del centre. Aquest material s’ha de conservar almenys fins tres mesos després que s’hagin atorgat les qualificacions finals, excepte si forma part d’una reclamació; en aquest cas, s’ha de conservar fins que s’hagi resolt el procés de reclamació.
16. Departament d’Inspecció Educativa
Correspon al Departament d’Inspecció Educativa assessorar i supervisar el procés d’avaluació i proposar l’adopció de mesures que contribueixin a perfeccionar-lo. En aquest sentit, els inspectors, durant les visites als centres, s’han de reunir amb l’equip directiu i amb els professors i han de dedicar una atenció especial a la valoració i a l’anàlisi dels resultats de l’avaluació dels alumnes i al compliment del que disposen aquestes instruccions.
17. Documents oficials d’avaluació
17.1. Els documents oficials d’avaluació són els següents:
- L’expedient acadèmic.
- L’historial acadèmic.
- Les actes d’avaluació de final de curs.
- Si escau, l’informe personal per trasllat.
17.2. Els documents oficials d’avaluació han de recollir sempre la norma de l’Administració educativa que estableix el currículum corresponent, han d’estar visats pel director del centre i han de dur les signatures autògrafes de les persones que correspongui en cada cas. Al costat de la signatura hi han de constar el nom i els cognoms del signant, així com la referència al càrrec o a l’atribució docent. Aquests documents es poden substituir pels equivalents en suport informàtic, d’acord amb el punt 9 de la disposició addicional sisena del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s’estableix el currículum bàsic de l’educació secundària obligatòria i del batxillerat.
17.3. L’historial acadèmic i, si escau, l’informe personal per trasllat es consideren documents bàsics per garantir la mobilitat dels alumnes per tot el territori de l’Estat. Quan aquests documents hagin de tenir efecte en una comunitat autònoma on no sigui cooficial la llengua catalana, el centre els ha de traduir al castellà, d’acord amb l’article 15.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
18. Expedient acadèmic
18.1. Quan un alumne s’incorpora a un centre, se li ha d’obrir un expedient acadèmic, que ha d’incloure les dades d’identificació del centre i de l’alumne i la informació relativa al procés d’avaluació.
18.2. La custòdia dels expedients acadèmics correspon als centres escolars. La centralització electrònica dels expedients s’ha de fer en els termes que, a aquest efecte, determini la Conselleria d’Educació i Universitat.
18.3. El Departament d’Inspecció Educativa ha de supervisar l’emplenament i la custòdia dels expedients acadèmics.
19. Historial acadèmic
19.1. L’historial acadèmic del batxillerat ha de recollir, com a mínim, les dades identificatives de l’alumne, les assignatures cursades i els resultats de l’avaluació final en cada un dels anys d’escolarització, les decisions sobre promoció i permanència, la mitjana del batxillerat, la informació relativa als canvis de centre, les mesures curriculars i organitzatives aplicades i les dates en què s’han produït els diversos esdeveniments. L’historial acadèmic ha d’estar signat pel secretari del centre, amb el vistiplau del director, i té valor acreditatiu dels estudis cursats.
19.2. En finalitzar l’etapa, l’historial acadèmic del batxillerat s’ha de lliurar als pares o tutors de l’alumne o a l’alumne, si és major d’edat. Aquest lliurament s’ha de reflectir en l’expedient acadèmic corresponent.
19.3. El Departament d’Inspecció Educativa ha de supervisar l’expedició i la custòdia de l’historial acadèmic del batxillerat.
20. Actes d’avaluació de final de curs
20.1. Les actes de l’avaluació final ordinària s’han d’estendre per a cada un dels cursos i s’han de tancar el mes de maig al segon curs i el mes de juny al primer curs. Les actes de l’avaluació final extraordinària s’han d’estendre per a cada un dels cursos i s’han de tancar el dia 4 de setembre al segon curs i com a màxim el dia 7 de setembre al primer curs. Han d’incloure la relació nominal dels alumnes que componen el grup, juntament amb els resultats de l’avaluació de les matèries, expressats en els termes que estableix el punt 21 d’aquestes instruccions, així com les decisions sobre promoció, permanència i titulació.
20.2. El tutor i tots els membres de l’equip docent del grup han de signar les actes d’avaluació final, les quals han d’incloure el vistiplau del director del centre.
20.3. Les actes d’avaluació final s’han d’emplenar de la manera següent:
a) Al primer curs, en l’acta de les sessions d’avaluació final ordinària s’hi ha de fer constar la promoció dels alumnes que tenguin fins a un màxim de dues matèries suspeses. La permanència o la promoció de la resta d’alumnes s’ha de determinar en la convocatòria extraordinària de setembre.
b) Al segon curs, en l’acta de les sessions d’avaluació final ordinària s’hi ha de fer constar la proposta de titulació per als alumnes que tenguin totes les matèries del batxillerat superades. La permanència o la titulació de la resta d’alumnes s’ha de determinar en la convocatòria extraordinària de setembre.
En el cas dels centres sostinguts amb fons públics, el tancament de les actes s’ha de dur a terme utilitzant el programa de gestió GestIB.
Els centres privats han de remetre un exemplar de les actes a l’institut d’educació secundària al qual estan adscrits dins els deu dies següents a la finalització del procés d’avaluació ordinària i extraordinària.
20.4. La custòdia de les actes correspon als centres escolars. La centralització electrònica de les actes s’ha de fer en els termes que, a aquest efecte, determini la Conselleria d’Educació i Universitat.
20.5. S’ha d’enviar un informe dels resultats de les avaluacions finals al Departament d’Inspecció Educativa en els termes que aquest estableixi.
21. Resultats de l’avaluació
21.1. Els resultats de les avaluacions finals ordinàries i extraordinàries s’han d’expressar mitjançant qualificacions numèriques del zero al deu sense decimals. Es consideren negatives les qualificacions inferiors a cinc.
21.2. Els alumnes que no s’hagin presentat a les proves extraordinàries han de constar com a no presentats (NP) a les matèries corresponents.
21.3. També s’han de fer constar, si n’hi ha, les convalidacions (C) o l’exempció (X), en el cas de la matèria d’Educació física, que deriven de l’aplicació del Reial decret 242/2009, de 27 de febrer, pel qual s’estableixen convalidacions entre els ensenyaments professionals de música i de dansa i l’educació secundària obligatòria i el batxillerat, així com els efectes que sobre la matèria d’educació física han de tenir la condició d’esportista d’alt nivell o alt rendiment i els ensenyaments professionals de dansa. Així mateix, s’ha de fer constar, si s’escau, l’exempció (X) de la matèria de Llengua catalana i literatura.
21.4. Quan un alumne tengui matèries superades en anys acadèmics anteriors, en les actes d’avaluació final s’han de fer constar de nou les qualificacions obtingudes anteriorment, seguides de l’anotació QA (qualificat anteriorment).
21.5. L’avaluació final ordinària i extraordinària dels alumnes en les matèries de segon que figuren en l’annex 4 del Decret 35/2015 estan condicionades a la superació de la corresponent matèria de primer, si l’han cursada. S’han de considerar els casos següents:
- Si en l’avaluació final ordinària l’alumne no ha superat la matèria o les matèries de primer, en la corresponent acta de segon i en la matèria o les matèries condicionades s’ha de fer constar l’anotació P1 (pendent de primer) i, entre parèntesis, la qualificació obtinguda en la matèria de segon.
- Si en l’avaluació final extraordinària l’alumne supera la matèria de primer i la qualificació de segon en l’avaluació final ordinària ha estat positiva, s’ha de fer constar aquesta qualificació en l’acta extraordinària de segon. En cas contrari, s’hi ha de fer constar únicament l’anotació P1 i, per tant, les dues matèries tindran la consideració de no superades.
21.6. Si un alumne cursa una matèria de modalitat de segon condicionada per una de primer no cursada perquè el departament didàctic corresponent ho ha autoritzat, no està sotmès al que es preveu en l’apartat anterior.
21.7 Si els alumnes esmentats en el punt 9.3 d’aquestes instruccions no han acreditat, en l’avaluació final, l’obtenció d’un dels títols de tècnic especificats en aquest punt, s’ha de fer constar en l’acta la diligència següent: «Pendent d’acreditar l’obtenció del títol de tècnic o de tècnic superior de formació professional o de tècnic dels ensenyaments professionals de música o dansa.»
22. Nota mitjana del batxillerat
22.1. La nota mitjana del batxillerat s’obté, una vegada obtingut el títol de batxiller, calculant la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes en les 19 matèries que conformen l’etapa del batxillerat segons l’estructura fixada, per a cada modalitat, en els articles 10 i 11 del Decret 35/2015, arrodonida a la centèsima més pròxima o, en cas d’equidistància, a la superior. Les matèries amb convalidacions (C) o exempcions (X) no s’han de tenir en compte per calcular la nota mitjana.
22.2. En el cas que un alumne es traslladi des d’una altra comunitat autònoma només s’han de tenir en compte les matèries superades que formin part de l’estructura del batxillerat a la nostra comunitat autònoma. La seva nota mitjana s’ha de calcular d’acord amb l’apartat anterior.
22.3. Es pot atorgar la menció de matrícula d’honor als alumnes que estiguin proposats per obtenir el títol de batxiller i hagin obtingut una nota mitjana de batxillerat igual a nou (9) o superior. Aquest fet s’ha de consignar mitjançant una diligència en l’acta d’avaluació final, en l’expedient acadèmic i en l’historial acadèmic. Cada centre pot concedir una matrícula d’honor per cada vint alumnes matriculats de segon o fracció.
23. Informe personal per trasllat
23.1. L’informe personal per trasllat és el document que el centre ha d’emetre en el cas que un alumne es traslladi durant el curs a un altre centre per continuar-hi els estudis. L’ha d’elaborar el tutor a partir de les dades facilitades pels professors de l’alumne i ha de dur el vistiplau del director del centre. L’informe s’ha de trametre en el termini de deu dies hàbils comptadors a partir del moment en què el centre d’origen rebi del centre de destinació la sol·licitud de trasllat.
23.2. L’informe personal per trasllat ha de contenir els resultats de les avaluacions que s’hagin fet durant el curs i totes les observacions que es considerin oportunes sobre el progrés general de l’alumne, amb un esment especial, si escau, a les mesures curriculars i organitzatives aplicades.
24. Custòdia dels documents oficials d’avaluació
Els documents oficials d’avaluació es custodien als centres docents sota la responsabilitat dels secretaris, als quals correspon emetre els certificats que se sol·licitin. Aquests documents s’han de conservar a cadascun dels centres mentre aquests existeixin, excepte l’historial acadèmic del batxillerat, que s’ha de lliurar en els termes establerts en el punt 19 d’aquestes instruccions.
25. Canvi de centre
25.1. Si un alumne es trasllada a un altre centre que imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol, el centre d’origen ha de remetre al de destinació, a petició d’aquest i amb la màxima agilitat possible, l’informe personal per trasllat i l’historial acadèmic del batxillerat.
25.2. Amb la finalitat de facilitar la mobilitat dels alumnes, els centres han d’emetre un certificat acadèmic, a petició de les persones interessades, per presentar al centre on es volen incorporar. Aquest certificat ha de reflectir fidelment la situació acadèmica de l’alumne per permetre’n l’adequada inscripció provisional al centre de destinació.
25.3. La matriculació al nou centre té caràcter definitiu una vegada rebut l’historial acadèmic. El centre receptor s’ha de fer càrrec de custodiar-lo i ha d’obrir l’expedient acadèmic corresponent i traslladar-hi tota la informació rebuda, que ha de posar a disposició del tutor del grup al qual s’incorpora l’alumne.
25.4. Si un alumne s’incorpora a un centre estranger, a l’Estat espanyol o a l’exterior, que no imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol, no s’hi ha de traslladar l’historial acadèmic del batxillerat. Per facilitar la incorporació als ensenyaments del sistema educatiu estranger, el centre d’origen ha d’emetre un certificat acadèmic. L’historial acadèmic del batxillerat ha de continuar custodiat al darrer centre on l’alumne hagi estat matriculat fins que aquest es reincorpori al sistema educatiu espanyol o fins que es lliuri a l’alumne en haver finalitzat els estudis equivalents al batxillerat.