Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI DE SALUT DE LES ILLES BALEARS
Núm. 1202
Resolució del director gerent de l’Hospital Son Llàtzer de 09 de febrer de 2017 per la qual es desisteix parcialment de la convocatòria d’obertura de borses de treball temporal de l’extinta Fundació Hospital Son Llàtzer
Antecedents
1. Per mitjà d’un escrit amb data de 7 de desembre de 2012, el director gerent de la Fundació Hospital Son Llàtzer va convocar l’obertura de diverses borses de treball relatives a les categories professionals següents:
- infermer/infermera
- infermer/infermera especialista en salut mental
- infermer/infermera especialista en obstetrícia i ginecologia (comare)
- fisioterapeuta
- optometrista
- terapeuta ocupacional
- tècnic/tècnica especialista en radiodiagnòstic (TER)
- tècnic/tècnica especialista en anatomia patològica (TEAP)
- auxiliar d’infermeria
- treballador/treballadora social
- administratiu/administrativa
- auxiliar administratiu/administrativa
- zelador/zeladora
2. Així mateix, es va obrir un termini per presentar sol·licituds d’inscripció, que va vèncer el 28 de desembre de 2012, durant el qual se’n varen presentar 10.575 de totes les categories convocades. Aquest alt nombre va suposar una important càrrega de feina per al Departament de Recursos Humans de l’Hospital.
3. Paral·lelament varen tenir lloc dues circumstàncies destacades amb importants efectes en la gestió i la tramitació de les borses en qüestió: per un costat, l’extinció de les fundacions públiques sanitàries i la integració d’aquestes com a gerències territorials del Servei de Salut de les Illes Balears i, per un altre, la incipient homogeneïtzació dels processos i de la normativa aplicable a les diverses gerències, que ja anunciava la unificació dels sistemes de selecció de personal temporal.
4. Així doncs, des de l’1 de gener de 2013, el Servei de Salut s’ha subrogat en la totalitat de les relacions de personal laboral i de personal estatutari de les fundacions públiques sanitàries i de l’empresa pública GESMA, d’acord amb l’Acord del Consell de Govern de 21 de desembre de 2012 pel qual s’aprova l’extinció de l’entitat pública empresarial Gestió Sanitària de Mallorca i la seva integració en el Servei de Salut i l’Acord del Consell de Govern de 21 de desembre de 2012 pel qual s’aprova l’extinció de les fundacions públiques sanitàries de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la seva integració en el Servei de Salut (BOIB núm. 192/2012, de 22 de desembre).
5. Aquesta subrogació va suposar una important transformació orgànica de l’administració sanitària autonòmica i va requerir adaptacions significatives en matèria de recursos humans i de gestió en general. Una de les finalitats de l’operació va ser suprimir la multiplicitat de formes jurídiques i de règims aplicables a cada entitat amb els objectius d’homogeneïtzar la normativa aplicable a cadascuna i d’unificar els procediments de gestió duits a terme a cada centre. L’extinció va suposar el primer pas d’una llarga llista de modificacions i adaptacions que s’han anat produint d’aleshores ençà.
6. Aquest procés de transformació i d’adaptació interna va conduir a dissenyar un sistema únic de selecció de personal temporal per a totes les gerències que depenen del Servei de Salut. La idea es basava a centralitzar totes les borses de personal temporal dels diversos centres en una borsa única, de manera que tota selecció es fes amb criteris uniformes.
7. D’aquesta manera, després de mesos de negociació per perfilar els detalls per configurar la nova borsa única, es va aprovar l’Acord del Consell de Govern de 21 de març de 2014 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2014 pel qual es regula la borsa general de treball per al personal estatutari temporal del Servei de Salut (BOIB núm. 39/2014, de 22 de març). Aquest Acord tenia la intenció de ser un instrument global i homogeni per regular la selecció del personal estatutari temporal en l’àmbit del Servei de Salut, amb l’objecte de garantir que la selecció d’aquest personal s’efectuàs per procediments que permetessin la màxima agilitat en la selecció tot respectant plenament els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat. Aquest Acord, que fins ara ha estat modificat i ampliat diverses vegades (de fet, actualment s’ha convertit en un text refós), és aplicable a tots els procediments de selecció de personal estatutari temporal per cobrir places bàsiques i funcions de totes les categories professionals i especialitats del Servei de Salut.
8. Amb l’aprovació del primer Acord, a començament de 2014, la borsa de treball convocada per l’Hospital Son Llàtzer va quedar paralitzada a causa de la superposició de sistemes de selecció. Atès que la nova borsa única suposava una gestió més garant i eficient, es va considerar convenient no donar continuïtat a les borses convocades per l’extinta Fundació i redirigir tots els esforços a crear les noves borses per mitjà del nou sistema implantat. D’aquesta manera se suprimirien els múltiples sistemes i la diversitat de criteris selectius vigents a les diferents gerències.
9. No obstant això, la falta de resolució expressa del procés selectiu va ser objecte d’impugnació judicial: el 7 de juliol de 2015, el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears va dictar la Sentència núm. 479/2015, de 7 de juliol, per la qual s’insta l’Administració a dur a efecte la convocatòria o bé a revocar-la conforme a dret.
10. Davant d’aquesta situació, inicialment el Servei de Salut va prendre la decisió de donar continuïtat als procediments iniciats, i d’entrada es va centrar en la borsa de la categoria d’infermeria.
11. Aquesta decisió va suposar una càrrega de feina suplementària per a la Gerència, ja que —a més de complir la Sentència esmentada tramitant les borses convocades l’any 2012, que només serien aplicables supletòriament— havia de destinar recursos a tramitar les borses úniques derivades del nou sistema de selecció.
12. L’Acord del Consell de Govern de 25 de novembre de 2016 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat d’11 de novembre de 2016 pel qual s’aprova el Text refós que regula els procediments de selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut de les Illes Balears per mitjà de la creació de borses úniques de treball per a cada categoria i especialitat va donar un nou impuls a la tramitació de les noves borses, però exigeix grans esforços a tots els departaments de recursos humans de les gerències, ja que han de participar i col·laborar activament amb els Serveis Centrals per tramitar i baremar les noves borses amb els criteris i els barems pactats recentment amb les organitzacions sindicals, que difereixen substancialment dels barems anteriors aplicables a l’extinta Fundació Hospital Son Llàtzer.
13. Pel que fa a l’actual Gerència de l’Hospital Son Llàtzer, hom li ha encomanat tramitar la nova borsa de la categoria d’infermer/infermera especialista en obstetrícia i ginecologia (comare) de tot el Servei de Salut, cosa que ha de dur a terme tan aviat com sigui possible. Això dificulta notablement poder continuar la tramitació i la resolució de les borses antigues, que a més —de conformitat amb la normativa vigent— només resultarien aplicables en cas de falta d’altres borses posteriors.
14. El 06 de febrer de 2017, el director de Gestió i Serveis Generals de l’Hospital Son Llàtzer va emetre la Memòria justificativa relativa al desistiment parcial de la convocatòria d’obertura de borses de treball temporal de l’extinta Fundació Hospital Son Llàtzer, en la qual destaca la poca utilitat de mantenir les borses convocades l’any 2012 (antigues i desfasades), ja que difícilment resultaran aplicables, i recomana centrar els esforços en els nous procediments selectius, que són més garants, homogenis i adaptats a la normativa vigent.
15. En aquesta Memòria es conclou que convé mantenir només la convocatòria relativa a la constitució de la borsa d’infermeria, atès que ja s’ha resolt, i deixar sense efecte les altres borses (relatives a les altres categories) i desistir de constituir-les i resoldre-les. La decisió seria congruent amb la Sentència del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears que permet revocar el procediment si es considera convenient.
16. El desistiment proposat es fonamenta en un conjunt d’arguments, que resum seguidament:
- El transcurs del temps: es tracta d’una convocatòria publicada l’any 2012, que encara no s’ha resolt i que ha resultat desplaçada per la introducció de nous sistemes i criteris de selecció d’aplicació preferent.
- L’extinció de la Fundació: la convocatòria la va publicar la Gerència de la Fundació Hospital Son Llàtzer, actualment extingida i integrada com a una nova gerència territorial del Servei de Salut.
- El procés d’homogeneïtzació de la normativa i d’unificació de criteris entre totes les gerències.
- L’aprovació i la posada en marxa de l’anomenada “borsa única” de selecció de personal temporal del Servei de Salut com a eina integral de selecció que substitueix les convocatòries singulars de les gerències.
- Els nous mèrits i criteris de valoració aprovats, que han substituït els anteriors vigents a les diferents gerències a fi d’evitar divergències entre els centres.
- La manca de recursos humans de la Gerència, que dificulta la resolució de les convocatòries antigues i la tramitació de les noves borses.
- La conveniència de centrar els esforços i tots els recursos disponibles en els nous procediments selectius (borsa única).
- La Sentència del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears que permet optar entre revocar o resoldre les borses convocades.
Consideracions jurídiques
1. El 26 de novembre de 2008 es va adoptar un acord entre la Gerència de la Fundació Hospital Son Llàtzer i el Comitè d’Empresa pel qual es va establir un sistema de selecció de personal temporal que intentava respondre a les necessitats assistencials de l’entitat tot respectant els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
2. L’escrit de 7 de desembre de 2012 del director gerent de la Fundació Hospital Son Llàtzer va suposar l’obertura de diverses borses de treball relatives a diverses categories professionals, que estan pendents de resolució.
3. Per mitjà de l’Acord del Consell de Govern de 21 de desembre de 2012 es va aprovar l’extinció de les fundacions públiques sanitàries de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la seva integració en el Servei de Salut (BOIB núm. 192/2012, de 22 de desembre).
4. El 21 de març de 2014, el Consell de Govern va adoptar un acord pel qual es va ratificar l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2014 pel qual es regula la borsa general de treball per al personal estatutari temporal del Servei de Salut (BOIB núm. 39/2014, de 22 de març). Aquest Acord va suposar la creació i la posada en marxa de l’anomenada “borsa única” com a instrument global i homogeni de selecció del personal estatutari temporal. Aquest Acord ha estat modificat i ampliat diverses vegades, fins a la recent aprovació de l’Acord del Consell de Govern de 25 de novembre de 2016 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat d’11 de novembre de 2016 pel qual s’aprova el Text refós que regula els procediments de selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut de les Illes Balears per mitjà de la creació de borses úniques de treball per a cada categoria.
5. L’aprovació del sistema de borsa única suposa aprovar nous barems aplicables a les borses que es convoquin, que deixen sense efecte els barems i els sistemes de puntuació existents i aplicables fins aleshores a les diferents gerències.
6. Per la seva part, el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears va dictar la Sentència núm. 479/2015, de 7 de juliol, per la qual s’insta l’Administració a dur a efecte la convocatòria o bé a revocar-la conforme a dret.
7. El 06 de febrer de 2017, el director de Gestió i Serveis Generals de l’Hospital Son Llàtzer va emetre una memòria justificativa per la qual proposa el desistiment parcial de la convocatòria d’obertura de borses de treball temporal de l’extinta Fundació Hospital Son Llàtzer.
8. De conformitat amb l’article 93 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l’Administració pot desistir de manera motivada dels procediments iniciats d’ofici. D’altra banda, l’article 84 disposa que el desistiment és un mode de finalització dels procediments.
9. Per mitjà d’una resolució del director general del Servei de Salut de les Illes Balears de 13 de gener de 2016 es deleguen diferents competències en matèria de personal estatutari de la sanitat pública autonòmica en la persona titular de la Direcció de Recursos Humans i Relacions Laborals i en les persones titulars de les gerències territorials (BOIB núm. 10/2016, de 21 de gener); per una altra banda, per mitjà d’una resolució de la consellera de Salut de 13 de gener de 2016 es deleguen diferents competències en matèria de personal estatutari en els òrgans del serveis de Salut de les Illes Balears (BOIB núm. 10/2016, de 21 de gener).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Acordar el desistiment parcial de la convocatòria d’obertura de borses de treball temporal de l’extinta Fundació Hospital Son Llàtzer que es va publicar el 7 de desembre de 2012, de tal manera que es manté només la part relativa a la constitució de la borsa d’infermeria i es deixen sense efecte les altres borses.
2. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 9 de febrer de 2017
El director gerent
Francisco Marí Marí