Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 1173
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 8 de febrer de 2017 per la qual s’aproven les instruccions per al desenvolupament de programes de formació i transferència en els centres per al foment d’entorns col·laboratius d’aprenentatge adreçats als centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat durant el curs 2017-2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

  1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.
  2. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 2.1 que la formació permanent del professorat consisteix en el conjunt d’accions dirigides a actualitzar la qualificació professional i a millorar les competències professionals dels docents per a la tasca educativa i per a la col·laboració amb la comunitat educativa, entre d’altres, i assenyala, a l’article 2.2, que la formació permanent del professorat ha d’anar encaminada a la pràctica educativa i a la contribució a la cohesió social de la comunitat educativa com a elements clau per millorar l’educació de l’alumnat.
  3. El mateix Decret 41/2016 estableix a l’article 8 b com a modalitat formativa els programes de formació en els centres educatius adreçats als equips educatius dels centres que constitueixin una eina de suport al projecte educatiu del centre en el marc de processos d’innovació educativa.
  4. Així mateix, a l’article 19.3 determina que els centres educatius, en el marc de la seva autonomia, poden presentar programes de formació per al professorat del centre i per a la comunitat educativa per tal que siguin homologats, en les condicions que s’estableixin, en concordança amb el pla quadriennal, i que això s’ha de fer per mitjà d’un pla de formació de centre que contengui l’itinerari formatiu que s’ha de desenvolupar en un període determinat.
  5. El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 (BOIB núm. 41, de 31 de març), estableix a l’apartat 5, com un dels reptes de la formació, que cal plantejar accions de formació que promoguin la participació de mares i pares, l’acció tutorial amb les famílies i la dinamització de comunitats d’aprenentatge.
  6. El mateix Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020 estableix com una línia estratègica de formació a l’apartat 6.8 la formació adreçada al suport per transformar els centres educatius en entorns col·laboratius d’aprenentatge en què participin tots els membres de la comunitat educativa.
  7. El Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de formació permanent del professorat.

Fonaments de dret

  1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
  2. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  3. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020 (BOIB núm. 41, de 31 de març).
  4. El Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això,  dict la següent

 

Resolució

  1. Aprovar les instruccions per al desenvolupament de programes de formació i transferència en els centres per al foment d’entorns col·laboratius d’aprenentatge adreçats als centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat durant el curs 2017-2018 que figuren a l’annex d’aquesta Resolució.
  2. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web del Servei de Formació del Professorat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat, en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució, d’acord amb el que s’estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 8 de febrer de 2017

La directora general

Maria F. Alorda Vilarrubias

ANNEX

Instruccions per al desenvolupament de programes de formació i transferència en els centres per al foment d’entorns col·laboratius d’aprenentatge adreçats als centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat durant el curs 2017-2018

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

Aquestes instruccions concreten els aspectes necessaris per desenvolupar programes de formació i transferència en els centres per fomentar entorns col·laboratius d’aprenentatge adreçats als centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat durant el curs 2017-2018.

Article 2

Centres participants

Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La participació del centre en aquest programa formatiu l’ha de proposar el claustre del professorat i l’ha d’aprovar el consell escolar del centre. Cada centre pot presentar una única sol·licitud, excepte els centres que imparteixen més d’una etapa educativa i el seu claustre del professorat estigui format per més de 60 professors. En aquest cas poden presentar fins a dues sol·licituds si cada programa sol·licitat s’adreça específicament al professorat d’una sola etapa.

Article 3

Modalitat de formació

La participació en aquesta convocatòria es pot fer en la modalitat de formació en el centre (FeC) i requereix la participació d’almenys el 30 % dels membres del claustre de professorat (amb un mínim de 12 persones per als centres de fins a 60 docents) o el 30 % dels docents d’una mateixa etapa per als centres de més de 60 docents (amb un mínim de 12 persones). Per als centres de menys de 20 membres al claustre se’n requereix la participació del 50 % (amb un mínim de 8 participants), llevat que el claustre estigui format per menys de 10 membres; en aquest cas, es requereix la participació d’almenys 4 participants.

Article 4

Objectiu del programa de formació i relació amb el pla quadriennal de formació del professorat

L’objectiu del programa és la formació del professorat del centre i de la comunitat educativa per al disseny, la posada en pràctica i l’avaluació d’actuacions que repercuteixin en la millora dels processos d’ensenyament i aprenentatge, a partir de la formació adreçada al suport per transformar els centres educatius en entorns col·laboratius d’aprenentatge en què participin tots els membres de la comunitat educativa que es pot materialitzar en:

  1. Formació conjunta dels membres de la comunitat educativa per millorar el rendiment escolar.
  2. Formació compartida per participar en processos d’innovació.
  3. Formació en models de participació, intervenció i desenvolupament comunitari.

Article 5

Destinataris de la formació

  1. A més del professorat participant, en el nombre determinat a l’article 3, i d’acord amb la línia estratègica proposada, a les activitats formatives hi han de participar altres membres de la comunitat educativa (mares i pares d’alumnes del centre i, si cal, alumnes en el cas de centres de secundària) que han de representar almenys el 20 % de les persones inscrites al programa formatiu.
  2. El nombre de membres inclosos al programa que no formin part del claustre del professorat no es pot computar per determinar els mínims requerits de participació que s’estableixen a l’article 3 d’aquestes instruccions.

Article 6

Coordinació del programa de formació

Per a cada programa de formació s’ha de designar una persona que el coordini, la qual ha de formar part del claustre del professorat del centre i participar en la formació. Aquesta persona ha d’assumir les funcions següents:

  1. Coordinar l’elaboració del programa de formació en col·laboració amb l’associació de mares i pares d’alumnes del centre, que ha de participar en el seu disseny.
  2. Vetlar per a la implementació del programa de formació.
  3. Convocar les sessions de formació.
  4. Organitzar i coordinar la feina.
  5. Assistir a les reunions relacionades amb la formació que convoqui el Servei de Formació del Professorat.
  6. Encarregar-se de les signatures d’assistència a les activitats formatives.
  7. Fer difusió dels aspectes més importants de la formació a la comunitat educativa.
  8. Elaborar i lliurar la memòria final del programa formatiu.

Article 7

Temporalització

Els programes de formació en el centre (FeC) tenen una durada mínima de 8 hores i màxima de 40 hores.

Article 8

Tipus d’activitats formatives

  1. Cada programa de formació pot contenir activitats dels tipus següents:
    1. Ponències externes, que no poden superar el 30 % de la durada total del programa de formació.
    2. Grups de treball per a la reflexió pedagògica i l’elaboració de materials i recursos.
    3. Assessorament entre iguals i intercanvi d’experiències.
    4. Mentories o assessoraments col·laboratius.
    5. Visites a altres centres o entitats relacionades amb el programa formatiu.
    6. Tallers pràctics d’experimentació formativa i activitats de transferència.
  2. Una part d’aquestes activitats, que no pot superar el 10 % del total d’hores de formació assignades al programa, es pot dur a terme en un entorn virtual si així ho preveu el programa presentat.
  3. També, el programa de formació ha de dedicar com a mínim el 30 % de la durada total a la preparació i reflexió sobre la transferència a la pràctica educativa a l’aula, a l’organització del centre o a les activitats complementàries.
  4. Així mateix, el programa de formació ha d’incloure activitats per avaluar la formació i l’impacte de la transferència, les quals s’han de recollir a la memòria final. Aquestes activitats han de representar, almenys, un 10 % de la durada total del programa.

Article 9

Sol·licitud, presentació i contingut del programa de formació

  1. El programa de formació ha de contenir —a més de les dades generals, el títol de l’activitat, el centre i el nombre de persones participants— els aspectes següents:
    1. Justificació de la sol·licitud (origen de la necessitat, fets rellevants, capacitat de produir millores, etc.).
    2. Objectius, continguts i durada de la formació.
    3. Previsió de l’organització de la feina (feina que es farà, disponibilitat quant a espais i temps, organització de les tasques, temporalització de les sessions formatives).
    4. Formadors que impartiran la ponència externa.
    5. Llista dels professors participants i dels membres de la comunitat educativa.
    6. Mesures per aplicar i transferir la formació a l’aula i al centre.
    7. Criteris i instruments d’avaluació.
    8. Pressupost, que ha de contenir la previsió de les indemnitzacions dels formadors externs i, si cal, de l’elaboració dels materials formatius d’acord amb l’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de 20 de maig de 2011 de regulació de les indemnitzacions per la intervenció en activitats de formació permanent del professorat no universitari i per l’elaboració de materials de formació (BOIB núm. 85, de 7 de juny).
  2. La sol·licitud i el programa de formació s’han de presentar al Servei de Formació del Professorat presencialment, per fax o per correu electrònic (a l’adreça sfp@dgfpfp.caib.es).

Article 10

Terminis

El termini per presentar la sol·licitud i el programa formatiu comença el 30 de març i finalitza el 30 de maig de 2017.

Article 11

Aprovació del programa de formació

  1. L’aprovació del programa l’ha de dur a terme una comissió de selecció a partir del programa presentat, l’adequació a la línia estratègica del Pla Quadriennal i la valoració de les activitats de transferència. Aquesta comissió ha d’estar formada per les persones següents:
    1. El cap del Servei de Formació del Professorat o persona en qui delegui, que la presideix.
    2. La cap del Servei d’Innovació Educativa o persona en qui delegui.
    3. La cap del Servei de Comunitat Educativa o persona en qui delegui.
    4. Un assessor tècnic docent de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat.
    5. Un representant proposat per la Confederació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de les Illes Balears.
    6. Un funcionari del Servei de Formació del Professorat, que actua com a secretari.
  2. Per aprovar el programa s’han de tenir en compte els criteris següents:
    1. La viabilitat del programa formatiu per produir millores als centres.
    2. La implicació d’una part representativa del professorat del centre, segons el que indica l’article 3.
    3. La participació i implicació de l’equip directiu i de la comunitat educativa.
    4. L’existència al centre d’una associació de mares i pares d’alumnes.
    5. La continuïtat d’un itinerari formatiu, si n’és el cas.
    6. La relació amb les necessitats de la pràctica educativa i amb el projecte educatiu del centre.
    7. L’adequació a la línia estratègica 8 del pla quadriennal de formació del professorat.
  3. Els centres educatius participants s’han de comprometre a desenvolupar l’activitat d’acord amb els compromisos adquirits per al desenvolupament del programa i s’han de responsabilitzar que les sessions de treball tenguin una durada d’almenys dues hores en el tram de formació de ponència externa i d’almenys 90 minuts en els altres trams formatius del programa. Així mateix, han d’aportar les dades que el Servei de Formació del Professorat determini per gestionar les activitats del programa i facilitar la posada en pràctica a les aules i al centre dels treballs generats per la formació.
  4. La Comissió pot seleccionar fins un màxim de 20 programes. El Servei de Formació del Professorat ha de publicar al seu web una resolució en què figurin els programes aprovats i denegats abans del 30 de juny de 2017.

Article 12

Finalització del programa de formació

  1. Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa formatiu, la persona que coordini ha de presentar al Servei de Formació del Professorat la documentació següent:
    • Una memòria final, que ha de contenir:
      1. Les modificacions introduïdes respecte del programa inicial.
      2. Les activitats que s’hagin duit a terme.
      3. Els canvis produïts en l’organització del centre, en la feina a les aules o en les activitats complementàries.
      4. Els materials elaborats.
      5. La valoració del grau de consecució dels objectius plantejats.
      6. L’avaluació del programa formatiu, amb especial referència a la transferència dels coneixements a la pràctica educativa i a l’impacte en l’alumnat.
      7. L’avaluació de les persones participants, amb l’especificació de si la persona és apta o no apta en funció de l’assistència (màxim del 15 % de faltes d’assistència), la participació i la implicació en els treballs del programa. Aquesta avaluació l’ha de fer la persona coordinadora.
      8. Les propostes de millora i d’activitats formatives per al futur.
      9. La informació més significativa d’una bona pràctica relacionada amb el programa formatiu d’acord amb el formulari establert al web <www.formacioinnovacio.cat>.
      10. La memòria econòmica de justificació de les despeses.
      11. L’annex amb el registre de signatures.
    • La proposta de certificació dels participants, amb el llistat de persones que tenen dret a la certificació de la seva participació a l’activitat formativa, signada per la persona que coordina el programa i amb el vistiplau de la direcció del centre educatiu.
    • La documentació s’ha de presentar en el termini d’un mes comptador des de la data de la darrera sessió de feina.

Article 13

Certificació i inscripció en el registre de formació

  1. La certificació i la inscripció en el registre de formació la fa d’ofici el Servei de Formació del Professorat.
  2. Només tenen dret a la certificació aquelles persones avaluades com a aptes.
  3. A la persona coordinadora del programa de formació se li certificarà un 25 % més d’hores que el total d’hores del programa de formació.

Article 14

Recursos

1. La Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat assignarà els recursos econòmics previstos als pressupostos dels programes, sempre que estiguin degudament justificats, i proporcionarà l’assessorament necessari per al desenvolupament, el seguiment i l’avaluació dels programes.

2. El Servei de Formació del Professorat ha d’organitzar unes jornades d’intercanvi d’experiències entre els centres participants en les quals hi ha de participar algun membre que hagi dut a terme el programa.