Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU

Núm. 1123
Aprovació definitiva de l’Ordenança municipal reguladora de residus i neteja viària del municipi de Santa Eulària des Riu

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant acord del Ple de data 27 de gener de 2017 es va aprovar definitivament l’Ordenança municipal reguladora de residus i neteja viària del municipi de Santa Eulària des Riu, el text complet del qual es publica a l'efecte de l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears:

ORDENANÇA MUNICIPAL DE RESIDUS I NETEJA VIÀRIA

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU

CAPÍTOL 1.- DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.- OBJECTE I AMBIT D’APLICACIÓ

Article 2.- MARC LEGAL

Article 3.- DEFINICIONS

CAPÍTOL 2: RESIDUS EXCLOSOS EN LA GESTIÓ MUNICIPAL

Article 4.- RESIDUS EXCLOSOS EN LA GESTIÓ MUNICIPAL

CAPÍTOL 3: GESTIÓ DELS RESIDUS MUNICIPALS

Article 5.- RESIDUS GESTIONATS PER L’ADMINISTRACIÓ

Article 6.- TITULARITAT DELS RESIDUS

Article 7.- SERVEIS PRESTATS PER L’AJUNTAMENT

Article 8.- OBLIGACIONS DELS USUARIS DEL SERVEI

Article 9.- OBLIGACIONS DELS PRODUCTORS SINGULARS

CAPÍTOL 4: VEHICLES ABANDONATS

Article10.- VEHICLES ABANDONATS

CAPÍTOL 5: PROHIBICIONS I NETEJA VIÀRIA

Article 11.- PROHIBICIONS I OBLIGACIONS

Article 12.- OBLIGACIONS A OBRES I CONSTRUCCIONS

CAPÍTOL 6: INSTAL·LACIONS FIXES PER A RECOLLIDA DE RESIDUS A EDIFICIS DE NOVA CONSTRUCCIÓ I A PRODUCTORS SINGULARS

Article 13.- PUNTS D’APORTACIÓ DE RESIDUS

CAPÍTOL 7: BONIFICACIONS FISCALS

Article 14.- BONIFICACIONS FISCALS

CAPÍTOL 8: INFRACCIONS, MESURES CAUTELARS I MESURES CORRECTORES

Article 15.- SUBJECTES RESPONSABLES DE LES INFRACCIONS

Article 16.- TIPICACIÓ D’INFRACCIONS

Article 17.- REINCIDÈNCIA I PRESCRIPCIÓ

Article 18.- MESURES CAUTELARS

Article 19.- MESURES CORRECTORES

Article 20.- ACTIVITAT INSPECTORA

CAPÍTOL 9: SANCIONS

Article 21.- TIPUS I QUANTIA DE LES SANCIONS

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

 ANNEX I.

ANNEX II.

 

ORDENANÇA MUNICIPAL DE RESIDUS I NETEJA VIÀRIA

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU

CAPÍTOL 1.- DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.- OBJECTE I AMBIT D’APLICACIÓ

L’objecte de la present ordenança és regular, dins l’esfera de la competència municipal, la gestió de residus urbans i altres residus, tenint com a principals premisses la seua reducció, reutilització, reciclat i la seva valorització energètica abans que l’eliminació. Promoure la neteja i conservació de les vies públiques urbanes, mitjançant una adequada regularització i control de la gestió dels residus produïts dins el terme municipal de Santa Eulària des Riu.

Totes les persones físiques o jurídiques que resideixin o dipositin els seus residus en el terme municipal de Santa Eulària des Riu estan obligats a complir amb tot el disposat en la present ordenança.

Article 2.- MARC LEGAL

Les competències en matèria de residus són atribuïdes als municipis en la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, en els seus articles 25.2 l) i 26 a) i b). Aquestes es concreten en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats; la Llei 11/1997, de 24 d’abril, d’envasos i residus d’envasos, a més del Reglament per la seva execució, aprovat mitjançant Reial decret 782/1998, de 30 d’abril, i el pla director sectorial per a la gestió dels residus urbans d’Eivissa i Formentera, aprovat mitjançant Decret 46/2000, de 30 de març (BOIB núm. 45, de 14 d’abril de 2000)

Article 3.- DEFINICIONS

A efectes d’aquesta ordenança, s’entendrà per:

1. Residu: Qualsevol substància o objecte del qual el seu posseïdor es desprengui o tingui la intenció o obligació de desfer-se’n.

2. Residus domèstics: Residus generats a les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques.

S’inclouen també en aquesta categoria els residus generats a les llars: de aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris, així com els residus i enderrocs procedents d’obres menors de construcció i reparació domiciliaria.

Tindran la consideració de residus domèstics els residus procedents de la neteja viaria, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.

3. Residus perillosos: residu que presenta una o varies de les característiques perilloses enumerades a l’annex III de la Llei 22/2011 de Residus i Sòls Contaminats, i aquells que el Govern pugui aprovar en conformitat a l’establert en la normativa europea o en els convenis internacionals dels que Espanya en formi part, així com els recipients i els envasos que els hagin contingut.

4. Residus comercials: residus generats per l’activitat pròpia del comerç, al por major o por menor, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i dels mercats, així com de la resta de sector serveis.

5. Residus industrials: residus resultants dels processos de fabricació, de transformació, d’utilització, de consum, de neteja o manteniment generats per l’activitat industrial, excloses les emissions a l’atmosfera regulades en la Llei 34/2007, de 15 de Novembre.

6. Residus voluminosos: residus que per les seves característiques de composició, volum, pes i dimensions, no es poden dipositar als contenidors municipals i que requereixen d’una manipulació i recollida separades.

7. Residus d’Aparells Elèctrics i Electronics (RAEE): residus d’aparells que requereixen corrent elèctric per a funcionar, així com els seus components o subconjunts, d’acord a l’establert en el Real Decret 208/2005 d’aparells elèctrics i electrònics i la gestió dels seus residus.

8. Residus de la construcció i demolició (RCD): Qualsevol substància o objecte que, complint amb la definició de “residus” estipulada per la normativa, es generi en una obra de construcció o demolició. (Residus especificats en Reial Decret 105/2008, referent a la Ordenança de RCD’s)

9. Prevenció: conjunt de mesures adoptades en la fase de concepció i disseny, de producció, de distribució i de consum d’una substancia, material o producte per a reduir:

1º. La quantitat de residu, inclòs mitjançant la reutilització dels productes o l’allargament de la vida útil dels mateixos.

2º. Els impactes adversos sobre el medi ambient i la salut humana dels residus generats, incloent l’estalvi en l’ús de materials o energia.

3º. El contingut de substàncies nocives en materials i productes.

10. Productor de residus: Qualsevol persona física o jurídica, l’activitat del qual, , produeixi residus o que efectiu operacions de tractament previ, de mescla, o d’altre tipus, que ocasioni un canvi de naturalesa o de composició d’aquests residus.

11. Posseïdor de residus: El productor dels residus o la persona física o jurídica que els tengui en el seu poder.

12. Usuari del servei de recollida de residus municipal: Persona física o jurídica, posseïdora de residus sòlids urbans d’origen domiciliari o assimilables, amb la intenció de cedir-los a l’Ajuntament en la manera especificada en aquesta ordenança, per al seu tractament o eliminació.

13. Productor Singular de residus: Activitat comercial que produeix un volum superior a 200 litres/dia de residus similars als domèstics, tant per tipologia com per volum, a causa de la seva activitat comercial hauran de posar els mitjans necessaris per facilitar la recollida per a totes les fraccions que l’Ajuntament presta.

14. Petit productor de Paper i Cartró: Aquells comerços i establiments, situats dins els nuclis urbans, que generin Paper i Cartró a causa de la seva activitat comercial, tot i no generar 200 l diaris.

15. Gestió de residus: la recollida, el transport i tractament dels residus, inclosa la vigilància d’aquestes operacions, així com el manteniment posterior al tancament dels abocadors, incloses les actuacions realitzades en qualitat de negociant o agent.

16. Gestor de residus: persona o entitat, publica o privada, registrada mitjançant autorització o comunicació que realitzi qualsevol de les operacions que componen la gestió de residus, en sigui o no el productor.

17. Centre de Transferència: instal·lació on els vehicles que realitzen la recollida selectiva transvasen la seva carrega a vehicles especialment dissenyats per optimitzar la operació de transport de residus fins als centres de tractament final.

18. Recollida: operació consistent en l’acopi de residus, inclosa la classificació i emmagatzematge inicials per al seu transport fins a una instal·lació de tractament.

19. Recollida selectiva: recollida en la que un flux de residus es manté per separat, segons el tipus i naturalesa, per a facilitar un tractament específic.

  • Fracció selectiva paper i cartó: Formen part d’aquesta fracció els envasos de cartó ben plegats (tot tipus de caixes de cartó), el paper d’embolicar, fulls, diaris, revistes, quaderns, etc.
  • Fracció selectiva vidre: Formen part d’aquesta fracció els envasos de vidre (botelles, pots, etc.).
  • Fracció selectiva envasos: Formen part d’aquesta fracció els envasos de plàstic, els envasos metàl·lics i els envasos tipus bric.
  • Fracció orgànica dels residus municipals (FORM): Formen part d’aquesta fracció les restes de menjar i de la cuina i les restes vegetals i de poda de mida petita.

20. Reutilització: qualsevol operació mitjançant la qual productes o components de productes que no siguin residus s’utilitzen novament amb la mateixa finalitat per a la que foren concebuts.

21. Tractament: operacions de valorització o eliminació, inclosa la preparació anterior a la valorització o eliminació.

22. Valorització: qualsevol operació de la qual el principal resultat sigui que el residu serveixi per a una finalitat útil substituint altres materials, que d’altra manera s’haurien utilitzat per a complir una funció particular, o que el residu sigui preparat per a complir dita funció en la instal·lació o en la economia general. A l’annex II de la Llei 22/2011, es recull un llistat no exhaustiu d’operacions de valorització.

23. Reciclatge: tota operació de valorització mitjançant la qual els materials de residus son transformats novament en productes, materials o substancies, tant si es amb la finalitat original com amb qualsevol altra finalitat. Inclou la transformació del material orgànic, però no la valorització energètica ni la transformació en materials que es vulguin utilitzar com combustibles o per operacions de ompliment.

24. Eliminació: qualsevol operació que no sigui la valorització, inclòs quan la operació tingui com conseqüència secundaria l’aprofitament de substancies o energia. A l’annex i, de la Llei 22/2011 es recull un llistat no exhaustiu d’operacions d’eliminació.

25. Sòl contaminat: aquell les característiques del qual han sigut alterades negativament per la presencia de components químics de caràcter perillós procedents de l’activitat humana, en concentració tal que comporti un risc inacceptable per a la salut humana o el medi ambient, d’acord amb els criteris i estàndards que es determinin des de el Govern, i així s’hagi declarat mitjançant resolució expressa.

26. Compost: esmena orgànica obtinguda a partir del tractament biològic aerobi i termòfil de residus biodegradables recollits de manera separada. No es considerarà compost aquell material orgànic obtingut de les plantes de tractament mecànic biològic de residus mesclats, que es denominarà material bioestabilitzat.

 

CAPÍTOL 2
RESIDUS EXCLOSOS EN LA GESTIÓ MUNICIPAL

Article 4.- RESIDUS EXCLOSOS EN LA GESTIÓ MUNICIPAL.

S’exclouen de la gestió municipal, i per tant hauran de ser gestionats pels productors/posseïdors, els següents:

1. Residus industrials, comercials i de serveis no comparables a domèstics per característiques o per volum.

2. Residus amb gestió específica i/o alt risc contaminant.

3. Residus d’uralita, fibrociment o materials que contenguin fibres d’asbest.

4. Enderrocs, restes d’obra i altres RCD, procedents tant d’obres públiques com a privades, superiors a 25 litres.

5. Animals domèstics morts fins a 20Kg.

6. Restes anatòmiques o infeccioses procedents d’hospitals, clíniques i consultes mèdiques i veterinàries.

7. Fems de quadres i corrals.

8. Restes d’escorxadors industrials, cadàvers d’animals no domèstics, o procedents de clíniques veterinàries.

9. Mobiliari industrial o comercial i altres voluminosos d’origen diferent al domèstic.

10. Residus perillosos segons la legislació vigent.

11. Vehicles abandonats.

12. Restes de poda superiors a 20 litres.

13. Residus d’aparells elèctrics i electrònics d’origen comercial, els quals no s’assimilen als generats als domicilis.

14. Llots d’estacions depuradores d’aigües residuals.

15. Qualsevol tipus de residu amb capacitat de liquar-se.

A més, s’exclouen tots aquells residus que dificultin o impossibilitin la seua gestió o d’altres.

La gestió dels residus relacionats més amunt s’haurà d’efectuar conforme a l’estipulat en la legislació vigent.

No gestionar els residus esmentats en aquest article, o fer-ho en disconformitat amb la normativa vigent per part dels productors i/o posseïdors, comportarà l’execució subsidiària per part d’aquest Ajuntament, en les condicions que aquest determini, sens perjudici de la sanció corresponent.

  

CAPÍTOL 3
GESTIÓ DELS RESIDUS MUNICIPALS

Article 5.- RESIDUS GESTIONATS PER L’ADMINISTRACIÓ

Li correspon a l’administració local:

  • La recollida de residus urbans en massa i transport a planta de tractament de residus designada pel Consell d’Eivissa.
  • La recollida de les fraccions selectives recuperables dels residus urbans separades en origen, i transport fins a la planta de transferència designada pel Consell d’Eivissa.

Tenint presents les definicions de l’article 3 d’aquestes ordenances i les prescripcions normatives, s’inclouran dins el servei de recollida de residus, els següents:

1. Residus sòlids urbans en massa (rebuig).

2. Residus voluminosos procedents dels domicilis i particulars ubicats a nuclis urbans.

2.1. Residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE).

2.2. Altres voluminosos (mobles vells, matalassos, estris grans, etc.).

3. Fracció selectiva de paper i cartó.

4. Fracció selectiva de vidre.

5. Fracció selectiva d’envasos.

6. Fracció selectiva de matèria orgànica (FORM).

7. Oli de cuina d’origen domèstic

8. Roba

Article 6.- TITULARITAT DELS RESIDUS

Tal i com recull la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sols Contaminats, la responsabilitat dels productors i altres posseïdors inicials de residus domèstics i comercials, conclou, quan els hagin entregat en els termes previstos en aquesta ordenança municipal, i en concordança amb la resta de normativa aplicable.

A partir d’aquest moment, qualsevol manipulació que es desitgi efectuar a aquests requerirà una autorització municipal prèvia.

Article 7.- SERVEIS PRESTATS PER L’AJUNTAMENT

A continuació s’esmenten els serveis que són prestats per l’Ajuntament, els quals tenen com a objectiu realitzar una adequada gestió dels residus tenint en compte les premisses de reduir, reutilitzar i reciclar.

7.1. Serveis prestats als usuaris per a residus d’origen domèstic

7.1.1. Retirada de la fracció REBUIG

El servei de recollida i transport de residus en massa recollirà i transportarà al centre de tractament de residus designat pel Consell d’Eivissa els residus sòlids urbans no separats en cap altra fracció selectiva, dipositats pels usuaris del servei als contenidors disposats per a tal efecte, identificats mitjançant les sigles “REBUIG”. Aquest servei s’iniciarà en horari nocturn, per evitar molèsties al trànsit, podent prolongar-se fins al matí, si no s’han finalitzat les rutes.

7.1.2. Retirada ordinària de les fraccions SELECTIVES

El servei de retirada de les fraccions selectives recollirà i transportarà les fraccions selectives separades pels usuaris als seus domicilis i dipositades als contenidors de la manera següent:

  • Al contenidor GROC els residus que pertanyen a la fracció ENVASOS LLEUGERS.
  • Al contenidor VERD els residus que pertanyen a la fracció VIDRE.
  • Al contenidor BLAU els residus que pertanyen a la fracció PAPER I CARTÓ.
  • Al contenidor del color que defineixi el futur Pla Director Sectorial de Residus, els residus que pertanyen a la fracció ORGÀNICA.

Aquestes fraccions es recolliran periòdicament i es traslladaran a la planta de transferència designada pel Consell d’Eivissa per a la seva revalorització.

7.1.3. Retirada de residus voluminosos

El servei de retirada del residus voluminosos inclosos dins la gestió dels residus municipals recollirà aquesta fracció i la transportarà al centre de tractament designat pel Consell d’Eivissa. Aquesta recollida només es portarà a terme dintre dels nuclis urbans i previ avis telefònic a l’empresa concessionària del servei de recollida de residus, que haurà de confirmar lloc i hora de dita recollida, i anotar-ho al registre.

No es prestarà el servei de recollida de voluminosos fora de nuclis urbans, havent de portar-los a una instal·lació de la Xarxa Insular de Deixalleries d’Eivissa, o a un gestor autoritzat.

7.1.4. Retirada d’oli de cuina domèstic

El servei de retirada d’ oli de cuina domèstic recollirà i transportarà aquest a un centre de gestió de residus autoritzat, per a la seva revalorització. Aquests contenidors estaran retolats amb el nom de la fracció corresponent.

Queda exclòs del servei de recollida municipal l’oli de cuina no domèstic. Els establiments i comerços productors d’aquest residu hauran de comptar amb un gestor propi, i arxivar la documentació que acrediti que el residu s’ha entregat a un gestor autoritzat.

7.1.5. Retirada de roba

El servei de recollida de roba es realitza mitjançant un conveni amb una Organització No Governamental (ONG), que permeti recuperar els tèxtils en bon estat, i reciclar els no reutilitzables.

7.2. Serveis prestats als Productors Singulars

L’Ajuntament determinarà en quines àrees o sectors dels municipi, o bé a quins productors singulars del municipi podrà prestar el servei de recollida de productors singulars, atenent a qüestions de eficiència del servei (zones remotes i fora de l’àmbit de les rutes de recollida, accés no adequat, etc.) o per altres raons que es considerin oportunes. En cas de no prestar-se el servei de recollida de productors singulars serà l’Ajuntament qui determinarà les condicions i mètode de recollida aplicable.

Així mateix, en casos determinats l’Ajuntament podrà requerir el registre com a productor singular de residus atenent a les seves particularitats, requerint-li l’adquisició de contenidors de residus propis.

7.2.1. Recollida de la fracció REBUIG

El servei de recollida de residus en massa recollirà i transportarà al centre de tractament de residus designat pel Consell d’Eivissa els residus sòlids urbans de la fracció REBUIG, no separats en cap altra fracció selectiva, dipositats pels usuaris del servei als seus propis contenidors disposats per a tal efecte.

Aquests contenidors estaran retolats amb les sigles corresponents a la fracció que contenen (REBUIG) i amb el nom de l’establiment propietari dels mateixos. Aquest servei es realitzarà preferiblement en horari nocturn, per evitar molèsties al trànsit.

7.2.2. Recollida de la fracció SELECTIVA

El servei de recollida de residus Porta a Porta per a productors singulars inclou la retirada de les diferents fraccions de recollida selectiva emmagatzemades en els corresponents contenidors propis per a la separació en origen de cada fracció. La recollida es portarà a terme els dies especificats per l’empresa concessionària i en els termes establerts per aquesta, en concordança amb el Programa Anual del Servei aprovat pel Ple de la Corporació, d’acord a l’apartat 8.2 d’aquesta ordenança

Les fraccions de residus reciclables son:

o Paper i Cartró: es realitzarà la recollida i transport d’aquesta fracció fins al centre de tractament designat pel Consell d’Eivissa o el que estableixin els plans sectorials.

o Envasos Lleugers: es realitzarà la recollida i transport d’aquesta fracció fins al centre de tractament designat pel Consell d’Eivissa o el que estableixin els plans sectorials.

o Vidre: es realitzarà la recollida i transport d’aquesta fracció fins al centre de tractament designat pel Consell d’Eivissa o el que estableixin els plans sectorials.

La resta de residus derivats del funcionament de l’activitat i no inclosos en la gestió municipal s’hauran de gestionar degudament per compte propi, i conservant sempre copia documental de la correcta gestió dels mateixos.

Article 8.- OBLIGACIONS DELS USUARIS DEL SERVEI

Els usuaris del servei estan obligats a complir les normes d’ús del servei que a continuació s’enumeren.

8.1. Obligacions dels usuaris que produeixen residus d’origen domèstic.

Es OBLIGATÒRIA la separació en origen de les següents fraccions reciclables:

  • Envasos lleugers
  • Paper/cartró
  • Vidre

La separació de la fracció orgànica dels residus municipals serà obligatòria una vegada es disposi de la planta de tractament i s’incorpori al servei del Programa Anual.

La resta de residus no separables, es designarà al contenidor de la fracció REBUIG.

Queda totalment prohibida la mescla de qualsevol fracció de residus que compti amb un sistema de recollida específica.

Queda totalment prohibit dipositar fora dels contenidors qualsevol tipus de residus, a excepció dels residus voluminosos dintre de nucli urbà previ avis telefònic a la empresa encarregada de la recollida.

8.1.1. Recollida de residus de la fracció REBUIG

Aquest servei és exclusiu per a residus no recuperables. Queda prohibit entregar dins dels contenidors de Rebuig residus amb fraccions recuperables (paper/cartó, envasos lleugers, vidre i FORM) amb sistemes integrats de gestió. Trobar proves que evidenciïn aquest incompliment als RSU entregats a l’Ajuntament podrà donar lloc a sancions.

Queda prohibit entregar residus líquids o susceptibles de ser liquats.

Queda prohibit dipositar residus exclosos en la gestió municipal.

Forma de presentació dels residus

Els residus s’entregaran sempre dins bosses hermètiques tancades. S’introduiran sempre a l’interior del contenidor o bústia de contenidor soterrat designat per a tal funció.

La grandària de les bosses haurà de ser adequada a l’obertura del contenidor, per tal que hi càpiguen.

El gruix de la bossa serà adequat al tipus de residu que contengui, sempre i quan la galga mínima sigui de 200.

En cap cas es podran dipositar els residus fora del contenidor o bústia de contenidor soterrat.

Horari d’entrega: No es podran entregar els residus abans de les 20:30 hores ni després de les 02:30 hores, dins nuclis urbans. L’incompliment d’aquest horari podrà comportar una sanció.

8.1.2. Recollida de la fracció ENVASOS LLEUGERS

Es obligatòria la separació en origen dels envasos lleugers.

Queda prohibit abocar altres residus o fraccions diferents als inclosos en aquest punt.

Forma de presentació dels envasos lleugers

Els envasos lleugers seran entregats dins els contenidors GROCS o retolats amb el distintiu “ENVASOS LLEUGERS”.

Queda prohibit abocar fora del contenidor d’envasos qualsevol tipus de residu, inclosa la fracció envasos lleugers.

Horari d’entrega: de 0 a 24 hores.

8.1.3. Recollida de PAPER I CARTRÓ

És obligatòria la separació en origen del paper i el cartró.

Queda prohibit abocar altres residus o fraccions diferents als inclosos en aquest punt.

Forma de presentació de paper i cartró

El paper i cartró s’entregarà degudament plegat dins els contenidors disposats a tal efecte. Aquets contenidors seran de color BLAU o estaran retolats amb el distintiu de “PAPER/ CARTRÓ”.

Queda prohibit abocar fora del contenidor de paper i cartó qualsevol tipus de residu, incloent residus de la fracció Paper i Cartró.

Horari d’entrega: de 0 a 24 hores.

8.1.4. Recollida de vidre

És obligatòria la separació en origen del vidre.

Queda prohibit abocar altres residus o fraccions diferents als inclosos en aquest punt.

Forma de presentació de vidre

Els residus de vidre es dipositaran de forma individual, sense bossa i sense tap dins els contenidors disposats a tal efecte. Aquets contenidors seran VERDS o estaran retolats amb el distintiu “VIDRE”

Queda prohibit abocar fora del contenidor de vidre qualsevol tipus de residu, incloent residus de la fracció vidre.

Horari d’entrega: de 07 a 23 hores.

8.1.5. Retirada de residus voluminosos

8.1.5.1     Dintre nuclis urbans:

És obligatori que l’usuari contacti amb l’empresa que presta el servei de recollida per tal d’informar-la de la intenció de desfer-se de residus voluminosos.

Queda prohibit traure residus voluminosos sense la prèvia comunicació a l’empresa de recollida de residus. En cas d’incompliment, no es considerarà inclòs dins el servei, i haurà d’assolir els costos de la gestió l’usuari que no ha seguit aquestes indicacions, sens perjudici de la sanció corresponent. L’Ajuntament podrà gestionar aquests residus subsidiàriament.

Es promourà la reutilització i el reciclat mitjançant organismes públics o privats que realitzin tals accions.

Forma de presentació: Com a norma general, es deixaran al costat d’un punt d’aportació de residus, però prevaldrà el que especifiqui l’empresa de recollida, que sempre s’atindrà a criteris tècnics.

Mai es deixaran recolzats sobre el contenidor o bústies o sobre la plataforma dels contenidors soterrats.

Horari d’entrega: Especificat per l’empresa de recollida en el moment de l’avís telefònic, mai abans de les 20:30 hores i fins a les 2:30 hores.

8.1.5.2. Fora de nuclis urbans:

El servei de retirada de residus voluminosos fora de nuclis urbans es prestarà mitjançant la Xarxa Insular de Deixalleries d’Eivissa, a través de les seves sis instal·lacions fixes i dos mòbils.

Queda totalment prohibit dipositar residus voluminosos a la vora dels punts d’aportació municipals en zones no urbanes.

Article 9.- OBLIGACIONS DELS PRODUCTORS SINGULARS

Es obligació de tots els productors singulars usuaris del servei la separació en origen de totes les fraccions que presentin un sistema de recollida específic, i en conseqüència, la possessió dels corresponents contenidors per emmagatzemar els mateixos.

Queda totalment prohibida la mescla de les diferents fraccions de residus.

Per a poder gaudir del sistema de recollida Porta a Porta de les diferents fraccions de residus, els Productors Singulars hauran de complir amb les següents obligacions.

9.1. Obligacions relatives a l’alta i documentació

  • Els productors s’hauran d’inscriure en el registre de Productors Singulars de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu. A tal efecte, hauran de complimentar el full de “Comunicació Prèvia de Productor Singular”, d’acord al model de l’Annex I, on es farà constar tota la informació i documentació requerida per la Administració Local.
  • Aquells productors singulars ja enregistrats, hauran d’aportar la informació i documentació que calgui per adaptar-se als nous camps del formulari de “Comunicació Prèvia de Productors Singulars” per tal de complementar les dades necessàries per poder oferir un adequat servei.
  • Juntament amb el full de Comunicació Prèvia s’haurà de presentar una Declaració Responsable signada pel responsable de l’establiment, d’acord al model de l’Annex II.
  • Quan es realitzin canvis en les dades relacionades amb la gestió de residus tals com: la persona responsable, el nombre de contenidors o qualsevol aspecte rellevant relacionat s’haurà de notificar mitjançant un nou document de Comunicació Prèvia i de Declaració Responsable.
  • Un cop revisada la documentació presentada, se’ls assignarà un codi de productor singular i se’ls comunicarà que han passat a formar part del Registre de Productors Singulars del municipi de Santa Eulària des Riu. Mitjançant aquesta comunicació es farà efectiva la inclusió de l’activitat dins del Registre de Productos Singulars, que podrà ser una comunicació telemàtica o a traves de correu ordinari.

No es prestarà el servei de recollida de residus als productors singulars si no es compleixen tots els punts anteriors, sens perjudici de la sanció corresponent.

9.2. Obligacions relatives a l’emmagatzematge i etiquetat

  • Així com es recull a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sols contaminats, serà obligació del productor de residus emmagatzemar-los en condicions adequades d’higiene i seguretat mentre es trobin al seu poder. Així mateix, l’emmagatzemat de residus no perillosos al lloc de producció serà inferior a 2 anys quan es destinin a valorització, i a 1 any quan es destinin a eliminació.
  • Els productors singulars hauran de comptar amb contenidors propis per a cada fracció que generin. El nombre de contenidors i el seu volum serà el suficient per donar cabuda a tots els residus produïts per l’activitat. Queda totalment prohibit depositar qualsevol tipus de residu fora del contenidor.
  • El contenidor destinat a cada fracció haurà d’estar clarament diferenciat mitjançant colors, etiquetes i rètols, per evitar confusions relatives a la fracció que contenen, així com per facilitar la seva identificació per als operaris del servei de recollida.
  • Els contenidors hauran de portar retolat el nom de l’activitat a la que pertanyen.
  • Els contenidors seran homologats per al sistema de recollida ofert.
  • Els contenidors hauran d’estar en bon estat de neteja i manteniment. El rentat i manteniment dels contenidors correrà a càrrec dels titulars de les activitats.
  • Els contenidors hauran d’emmagatzemar-se en un lloc adequat i accessible, de titularitat privada i preferiblement en un recinte de contenidors dissenyat per a tal fi. Es obligatori que el recinte estigui en bon estat de manteniment i neteja, que correrà a càrrec del propietari.

No es prestarà el servei de recollida de residus als productors singulars si no es compleixen tots els punts anteriors, sens perjudici de la sanció corresponent.

9.3. Obligacions relatives a la presentació dels residus

Fracció REBUIG:

  • Es presentarà sempre continguda a l’interior de contenidors de titularitat pròpia.
  • Els residus s’entregaran sempre dins bosses hermètiques tancades a l’interior del contenidor, també tancat.
  • El gruix de la bossa serà adequat al tipus de residu que contengui, sempre i quan la galga mínima sigui de 200.
  • Queda totalment prohibit dipositar residus fora del contenidor.

Fracció ENVASOS LLEUGERS:

  • Els envasos lleugers, buits, s’entregaran dins bosses hermètiques tancades. Aquestes s’introduiran a l’interior del contenidor designat per a tal fracció, lliures d’impropis (brutícia o altres residus).
  • Queda totalment prohibit dipositar residus fora del contenidor.

Fracció PAPER I CARTRÓ:

  • Els cartrons es presentaran ben plegats i doblegats amb el fi de reduir el seu volum i facilitar la seva manipulació.
  • Es dipositaran sempre dins els contenidors designats per a tal fracció.
  • Queda totalment prohibit dipositar els cartrons fora del contenidor corresponent.

Fracció VIDRE:

  • Els envasos i ampolles de vidre s’introduiran sense bossa a l’interior del contenidor designat per a tal fracció.
  • Els envasos de vidre s’entregaran sense impropis, tals com taps o restes de brutícia.
  • Queda totalment prohibit dipositar els residus fora del contenidor.

No es prestarà el servei de recollida de residus als productors singulars si no es compleixen tots els punts anteriors, sens perjudici de la sanció corresponent.

9.4. Obligacions relatives al servei de recollida

  • Per iniciar el servei de recollida al nou productor singular, aquests dirigiran la sol·licitud, a través de correu electrònic, a l’empresa de recollida de residus, indicant el Codi ID de Productor assignat, el nom comercial i la ubicació de l’activitat.
  • No es prestarà el servei si no s’ha donat previ avis a l’empresa que realitza la recollida.
  • Nomes es trauran els contenidors el dia que es realitzi la recollida d’una determinada fracció, que dependrà dels recorreguts del Programa Anual del Servei.
  • Els productors singulars portaran els seus contenidors al lloc acordat amb l’empresa de recollida. Per determinar el lloc, prevaldrà el criteri tècnic per sobre de la comoditat de l’usuari, per tal que la recollida sigui viable i tan eficient com sigui possible. Aquells Productors que tinguin les seves activitats fora de l’abast de les rutes del servei de recollida, hauran de traslladar els contenidors amb els residus al seu interior, fins al punt acordat entre aquesta administració, l’empresa concessionària del servei i el productor, per efectuar la recollida.
  • Els establiments que generin residus comercials o industrials com resultat de les seves activitats tals com olis vegetals de restaurants, palets, mobles vells (voluminosos en general), ferralla, envasos industrials, vidre pla, pots i restes de pintura, caixes de plàstic, etc., estaran obligats a gestionar-los pels seus mitjans, a traves de la Xarxa Insular de Deixalleries, un gestor autoritzat o un sistema integrat de gestió, d’acord a la normativa ambiental d’aplicació.
  • L’horari per treure els contenidors al lloc acordat serà sempre a partir de les 20:30 hores, i s’entraran abans de les 9:00h del mati següent. Abans i després d’aquest horari queda prohibit mantenir els contenidors a l’exterior de l’establiment del titular de l’activitat.

No es prestarà el servei si no es compleixen tots els punts anteriors, sens perjudici de la sanció corresponent.

9.5. Petits Productors de Residus de Paper i Cartró

  • Els petits productors de paper/cartró hauran d’estar inscrits en el registre de productors del municipi com a tals.
  • El paper/cartó haurà d’entregar-se degudament plegat i enfardat, o si es disposa de contenidor blau propi, a l’interior del mateix.
  • No s’inclouen en el servei de recollida les capses sense plegar i enfardar; es podrà realitzar la gestió subsidiàriament per part de l’Ajuntament en cas que ho consideri necessari o urgent i haurà de fer-se càrrec dels costos el productor/posseïdor, sens perjudici de la sanció corresponent.
  • Els feixos es dipositaran a la porta del productor, o al lloc concretat prèviament amb l’empresa que realitza el servei de recollida. Mai es recolzaran sobre els contenidors o sobre les plataformes dels contenidors soterrats.
  • L’horari per entregar el paper/cartró serà a partir les 20:30 hores. En cas de presentar-se en contenidors propis, aquest haurà de retirar-se de la via pública abans de les 9:00h del matí.
  •  

CAPÍTOL 4
VEHICLES ABANDONATS

Article 10.- VEHICLES ABANDONATS

1. Queda prohibit l’abandonament de vehicles fora d’ús a la via pública o en terrenys, tant públics com particulars.

2. El titular d’un vehicle del qual s’hagi de desfer està obligat a entregar-lo a un centre autoritzat de tractament que procedeixi a la seva descontaminació.

3. Quan, segons el que disposa la legislació vigent, un vehicle fora d’ús s’hagi de considerar abandonat, automàticament adquirirà la condició de residu sòlid urbà municipal. La gestió podrà ser portada a terme per l’Ajuntament.

4. Segons la normativa vigent (Llei 11/1999), es presumirà el seu abandonament en els següents casos:

o Quan romangui estacionat per un període superior a un mes al mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matriculació.

o Quan transcorrin més de dos mesos des que el vehicle hagi set dipositat després de la seua retirada de la via pública per l’autoritat competent.

5. En el cas que un vehicle mostri signes d’abandonament, presenti desperfectes que n’impossibilitin el desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matriculació, i a més comporti un risc de contaminació del medi ambient o d’afecció a la salut pública, podrà ser decretat residu sòlid urbà per urgència, avalat amb un informe tècnic, i podrà ser gestionat per l’Ajuntament de manera subsidiària, sens perjudici de la sanció corresponent al titular.

6. Independentment de les sancions que corresponguin, els propietaris dels vehicles abandonats hauran d’abonar les despeses originades per la seva recollida, transport i tractament.

7. S’exclouen de la consideració d’abandonats els vehicles sobre els quals recaigui ordre judicial, coneguda per l’Ajuntament, perquè romangui en la mateixa situació, sempre i quan no comporti un risc per a la salut pública o per al medi ambient.

 

CAPÍTOL 5
PROHIBICIONS I NETEJA VIÀRIA

Article 11.- PROHIBICIONS I OBLIGACIONS

Complementant el que disposa aquesta ordenança, i com a norma general, es prohibeix:

11.1. Abandonar residus urbans a la via pública o zones privades, fent cas omís de les indicacions de les prescripcions d’aquesta ordenança. En cas d’acumulació de residus davant d’un portal o una propietat, s’entendrà com a posseïdora dels residus la comunitat d’aquest. La gestió d’aquests residus, realitzada de manera urgent i subsidiària pel servei de neteja municipal, correrà a càrrec de la comunitat, sens perjudici de la sanció corresponent.

11.2. Llençar qualsevol tipus de paper, llauna, ampolla, envàs buit, llosques de cigarretes, escloves de fruits secs, xiclets o qualsevol altre material susceptible de embrutar la via pública.

11.3. Espolsar roba, catifes, graneres o altres objectes susceptibles d’embrutar la via publica, així com tampoc l’abocament de qualsevol tipus de residu des de finestres, balconades o terrasses dels immobles. També es prohibeix llençar qualsevol tipus de residu des de l’interior d’un vehicle, tant si es troba aturat o en moviment.

11.4. Abandonar o dipositar dins dels contenidors qualsevol dels residus exclosos en la gestió municipal.

11.5. Dipositar residus encesos o inflamables tals com cigarretes, petards, puros, brases, etc. dintre de les papereres o contenidors.

11.6. Dipositar a les papereres residus de rebuig o altres objectes diferents a la finalitat per la qual han sigut instal·lades (per volum i tipologia).

11.7. Eliminar o abandonar qualsevol residu exclòs en la gestió municipal en vies i terrenys públics i/o particulars.

11.8. Manipular o buscar dins els residus ja entregats als punts d’aportació sense comptar amb l’autorització pertinent.

11.9. Canviar o modificar l’emplaçament dels punts d’aportació o altres elements del servei sense la corresponent autorització municipal.

11.10. Els locals comercials amb façana a la via pública hauran de vetlar per la correcta neteja de la part que els correspongui de la façana, així com de la neteja periòdica del tram de vorera corresponent amb la seua façana.

11.11. Els locals amb terrasses, públiques i/o privades, a més de l’especificat en el punt 11.10, hauran de realitzar les suficients neteges periòdiques de les seves terrasses per tal que es trobin en un estat adequat de neteja. En cas d’omissió, i en considerar-ho necessari, els serveis municipals de neteja procediran a la neteja urgent i subsidiària de la terrassa, i haurà de córrer amb les despeses el titular de l’activitat, sens perjudici de la sanció corresponent.

11.12. Es prohibeix l’ús de sofre o altres substàncies sòlides, fins i tot si estan triturades, com a repel·lent de cans i altres animals.

11.13. Abandonar bossa de residus sòlids urbans al costat del contenidor o de la bústia de l’illa ecològica.

11.14. Abocar qualsevol tipus de residu que no sigui de la fracció selectiva especificada per a cada contenidor.

11.15. Treure i entregar els residus abans de l’horari establert.

11.16. Deixar a la via pública els excrements dels animals de companyia o domèstics que els propietaris condueixin pel carrer. Serà obligatori recollir-los.

11.17. Eliminar de forma no controlada RCDs (Residus de Construcció i Demolició), terres i altres residus inerts.

11.18. Dipositar més de 20 litres de residus de poda als contenidors públics, o al seu costat.

11.19. Serà obligació dels propietaris de solars, parcel·les i terrenys particulars, mantenir-los lliures de fems i en condicions d’higiene, salubritat, seguretat i ornament públic. Així mateix han de mantenir-los lliures de vegetació espontània i de plagues d’arrossegadors i insectes, que pugui suposar un perill per a la seguretat publica o risc d’incendi.

11.20. Es prohibeix l’eliminació de restes de poda mitjançant cremes dins entorn urbà. Aquestes podran de ser gestionades a través de la Xarxa Insular de Deixalleries, en centres de tractament autoritzats o elaborant compost domèstic.

11.21. Els propietaris o inquilins de finques que posseeixin arbres, arbusts o altres especies ornamentals que sobresurtin de la propietat, hauran de prendre mesures per evitat la invasió de la via publica, així com la caiguda de fruits, branques, fulles, etc.

11.22. Es prohibeix la eliminació no autoritzada de residus. Especialment mitjançant l’ús del foc i el soterrament.

Article 12.- OBLIGACIONS A OBRES I CONSTRUCCIONS

12.1. Les obres hauran de comptar amb els mitjans suficients per evitar embrutar les vies públiques adjacents. A més, hauran d’instal·lar un sistema de neteja de rodes per als camions a la sortida de l’obra, per tal d’evitar l’escampament per vies públiques de fang i altres restes que puguin quedar adherides als neumàtics

12.2. La responsabilitat serà del promotor de l’obra. En els casos en què s’identifiqui el conductor del camió o vehicle, la responsabilitat serà solidària.

12.3. Les obres de reforma o construcció que generin pols i altres residus derivats de les actuacions que s’executin i que puguin ser arrossegats a la via pública, hauran de ser netejats per els promotors de les obres.

12.4. La infracció d’aquest article implicarà l’execució subsidiària per part de l’Ajuntament, en els casos d’urgència que així es determinin, sens perjudici de la sanció corresponent.

 

CAPÍTOL 6
INSTAL·LACIONS FIXES PER A RECOLLIDA DE RESIDUS A EDIFICIS DE NOVA CONSTRUCCIÓ I A PRODUCTORS SINGULARS.

Article 13.- PUNTS D’APORTACIÓ DE RESIDUS

13.1. Tota nova construcció de més de 30 habitatges/locals comercials dins dels nuclis urbans del terme municipal de Santa Eulària des Riu haurà de preveure i tenir especificat en el projecte, la construcció d’un punt d’aportació soterrat de residus. Aquest punt soterrat haurà de tenir un contenidor per a cada fracció selectiva i un més per a RSU. Serà apte per realitzar la recollida amb el sistema municipal existent; per tant, les especificacions tècniques, la ubicació i el nombre de contenidors seran concretades en el moment de la revisió del projecte per part dels serveis tècnics municipals.

13.2. Les noves construccions de menys de l’especificat en el punt anterior hauran de preveure i tenir especificat en el projecte l’espai suficient per a un contenidor de cada fracció. L’espai serà suficient per garantir la correcta recollida dels residus dipositats. Es trobarà a l’exterior de l’edifici i serà d’ús públic. Les especificacions tècniques, la ubicació i el nombre de contenidors seran concretades en el moment de la revisió del projecte per part dels serveis tècnics municipals.

Aquests punts no seran d’ús particular dels edificis de nova construcció, sinó que formaran part de l’entramat de punts d’aportació públics. Per tant, hauran de ser accessibles per a altres usuaris no residents als edificis de nova construcció.

13.3. Els Productors Singulars hauran d’adaptar els locals de les seves activitats per tal de disposar d’espai suficient per als contenidors que aquests requereixin per gestionar els seus residus.

o Els productors singulars que generin mes de 5000 litres/dia de la fracció rebuig hauran de comptar amb una cambra refrigerada per emmagatzemar aquesta fracció fins el moment de la seva entrega.

o Quan s’implanti la recollida de la fracció orgànica, i un productor singular generi mes de 1000 litres/dia, haurà de disposar d’un espai refrigerat per emmagatzemar-los abans de la seva entrega.

Els productors singulars enregistrats abans de la publicació d’aquesta ordenança, disposaran d’un termini de tres anys, a comptar des de la publicació d’aquesta norma, per adaptar-se a aquesta a la mateixa.

  

CAPÍTOL 7
BONIFICACIONS FISCALS

Article 14.- BONIFICACIONS FISCALS

14.1. Bonificacions per usuaris residents

Aquells usuaris residents al municipi, que presentin 5 tiquets de la Xarxa Insular de Deixalleries d’Eivissa que justifiquin que han efectuat una correcta gestió dels seus residus exclosos de la gestió municipal podran gaudir d’una bonificació de la taxa de residus, que serà aplicable a la vivenda, no a cada particular. Per a gaudir de la bonificació s’haurà de presentar la següent documentació:

a. 5 tiquets de la Xarxa Insular de Deixalleries a nom del titular del domicili o de l’arrendament.

b. Darrer rebut de la taxa municipal de residus. Si es arrendatari, a més s’haurà d’adjuntar el contracte d’arrendament.

No podran optar a aquesta bonificació, persones sancionades durant l’any anterior en matèria de gestió de residus.

14.2. Bonificacions per a Productors Singulars

Els Productors Singulars, definits segons aquesta ordenança, inclosos a les categories Nº 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 8 del quadre de tarifes de l’Art.- 8 de les Ordenances Fiscals de Residus, podran gaudir d’una bonificació d’un màxim del 20 % de la quota.

a. La bonificació anirà en funció del % del volum conteneritzat de recollida selectiva de les fraccions Envasos Lleugers, Paper/ Cartró i Vidre (no computaran cubells vacris de 120L), respecte al total de contenidors (selectiva + Rebuig). El volum de contenidors de selectiva vers al volum total haurà de ser com a mínim del 45% per poder gaudir de les bonificacions, i anirà en augment d’acord amb 4 categories definides. Els percentatges de bonificació per cada categoria es recullen a la Ordenança Fiscal.

b. Les categories en que es classificaran els Productors Singulars son les següents:

Categoria del Productor Singular segons la recollida selectiva

% volum contenidors recollida selectiva

0

Menor al 45 %

1

Igual o major a 45 %

2

Igual o major a 65 %

3

Igual o major a 75 %

c. Els requisits que hauran de complir els Productors Singulars que optin a la bonificació son els següents:

i. Estar degudament enregistrat com a Productor Singular, d’acord amb aquestes Ordenances, i notificar qualsevol canvi dels camps del registre de Productor Singular.

ii. Presentar una Declaració Responsable anualment on es facin constar els mitjans dedicats a la gestió de residus. La presentació d’aquesta Declaració té caràcter obligatori sempre que es gaudeixi de bonificacions fiscals.

iii. Presentar còpia de la Comunicació prèvia de Productor de residus del Govern Balear.

iv. Complir estrictament amb els condicionats d’aquestes ordenances, i no haver set sancionat en matèria de residus durant l’any anterior.

  

CAPÍTOL 8
INFRACCIONS, MESURES CAUTELARS I MESURES CORRECTORES

Article 15.- SUBJECTES RESPONSABLES DE LES INFRACCIONS

· Podran ser sancionades per els fets constitutius de les infraccions administratives recollides en aquesta ordenança les persones físiques o jurídiques que els cometin, d’acord amb l’establert en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sols contaminats i en aquesta OOMM, sens prejudici, de les corresponents responsabilitats civils, penals i mediambientals.

· Quan el compliment de l’establert en aquesta OOMM correspongui a varies persones conjuntament, respondran de forma solidaria de les sancions pecuniàries, de conformitat amb el dispost a l’article 130.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Regim Jurídic de les Administracions Publiques i del Procediment Administratiu Comú.

· La responsabilitat serà solidaria, en tot cas, en els següents supòsits:

o Quan el productor o posseïdor dels residus el entregui a una persona física o jurídica diferent de l’especificada.

o Quan siguin varis responsables i no sigui possible determinar el grau de participació de cada un en la realització de la infracció.

o Quan els danys causats al medi ambient es produeixin per acumulació d’activitats indegudes de diferents persones, l’administració competent podrà imputar individualment aquesta responsabilitat i els seus efectes econòmics.

Article 16.- TIPIFICACIÓ D’INFRACCIONS

Es consideren els següents tipus d’infracció en relació amb els residus i la seva gestió.

1. INFRACCIONS LLEUS

o Que els productors o posseïdors de residus no posin a disposició de l’Ajuntament els residus generats sobre els quals té competències o ho facin infringint les normes fixades per la present ordenança.

o L’ús indegut dels serveis de recollida de residus, regulats en la present ordenança, sempre que no es produeixi cap dany a les instal·lacions i equipaments del servei.

o Qualsevol altra infracció d’aquesta norma que no estigui tipificada com a greu ni molt greu en la present ordenança.

o Quan s’infringeixin l’article 8 i 9 així com els punts 11.1, 11.2, 11.3, 11.6, 11.7, 11.8, 11.9, 11.10, 11.11, 11.12, 11.13, 11.15 11.16, 11.18, 11.19, 11.20 i 11.21 de l’article 11 i l’article 12 de la present ordenança.

 2. INFRACCIONS GREUS

o L’abandonament, abocament, tractament no autoritzat o eliminació incontrolada de qualsevol tipus de residus afectats per la present ordenança, no inclòs en el punt anterior, sense que s’hagi produït un dany o deterioració greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.

o L’ús indegut dels serveis de recollida de residus, regulats en la present ordenança, quan es produeixin danys a les instal·lacions i equipaments del servei.

o L’obstrucció a l’activitat inspectora o de control de les administracions públiques.

o L’entrega, venda o cessió de residus no perillosos a persones físiques o jurídiques diferents de les assenyalades per la present norma, així com la seua acceptació en condicions diferents de les que apareixen en les corresponents autoritzacions o en el present document.

o La reincidència en faltes lleus.

o L’abocament dels residus contemplats en l’article 4.

o La infracció dels punts 11.4, 11.5, 11.07, 11.14, 11.17 i 11.22 de l’article 11, així com qualsevol dels punts inclosos dins l’article 10 de la present ordenança.

 3. INFRACCIONS MOLT GREUS

o L’abandonament, abocament, tractament no autoritzat o eliminació incontrolada dels residus afectats per la present ordenança i, en general, l’actuació en forma contrària al que estableix aquest mateix document, sempre que s’hagi produït un dany o una deterioració greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill la salut de les persones.

o La reincidència en faltes greus.

Article 17.- REINCIDÈNCIA I PRESCRIPCIÓ.

Seran reincidents totes aquelles persones físiques o jurídiques que hagin estat sancionades una o més vegades dins el termini de 24 mesos.

Una infracció es considerarà prescrita quan:

· Les infraccions lleus prescriuran al cap d’un any, les greus als 3 anys i les molt greus als 5 anys.

· El termini de prescripció de les infraccions començarà a comptar des del dia que la infracció es va cometre.

Article 18.- MESURES CAUTELARS

18.1   En tots aquells casos d’infracció que així ho determini l’autoritat municipal, es podrà ordenar qualsevol mesura cautelar necessària, sens perjudici de l’expedient sancionador corresponent.

18.2   Les empreses que hagin estat sancionades amb una infracció GREU, no podran optar a ser contractades per l’Ajuntament en un període mínim de 2 anys.

18.3   Les empreses que hagin estat sancionades perdran l’excepció fiscal de la que gaudien i no podran optar a la bonificació fiscal en un període mínim d’un any.

 

Article 19.- MESURES CORRECTORES

En tots aquells casos en què es produeixin infraccions, i així ho determini l’autoritat municipal, es podrà ordenar l’adopció de les mesures correctores necessàries que es determinin. Quan aquestes s’apliquin en temps i forma definides per l’Administració, la sanció podrà ser reduïda en un màxim del 50 %.

Article 20.- ACTIVITAT INSPECTORA

Les autoritats municipals i els seus agents, així com els inspectors i el personal tècnic oficialment designat per l'Ajuntament i que tindran la consideració d'agents de l'autoritat, podran realitzar inspeccions entrant en instal·lacions, locals o recintes, quantes vegades siguin necessàries, i els seus propietaris, titulars responsables o usuaris estaran obligats a permetre el seu accés, sempre que l'activitat d'inspecció tingui per objecte el compliment de les prescripcions de la present Ordenança.

Obstaculitzar la tasca inspectora, suposarà una infracció greu

 

CAPÍTOL 9
SANCIONS

Article 21.- TIPUS I QUANTIA DE LES SANCIONS

21.1. Les infraccions tipificades en la present ordenança seran sancionades segons la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sols contaminats . Podran ser aplicades de forma independent o conjunta, i ser de tipus quantitatiu (sanció econòmica) o tenir a més una component qualitativa (inhabilitació per al desenvolupament de determinades activitats, clausura de les instal·lacions, revocació o retirada de les autoritzacions, etc.).

21.2. En casos d’infraccions LLEUS: Multa de fins a 900 € (en cas de residus perillosos fins a 9000 €).

o En cas d’infracció dels articles següents:

-Art.- 11.2, 11.3, 11.8,11.10, 11.11 11.12: multa de 100€ a 200 €

-Art.- 8, 9, 11.1, 11.6, 11.13, 11.15 i 11.16: multa de 200 a 400 €

-Art.- 11.19, 11.20 i 11.21: multa de 300 € a 900 €.

-Art.- 11.18: multa de 400 €.

21.3. En casos d’infraccions GREUS: Multa des de 901 € fins a 45.000 € (en cas de residus perillosos des de 9001 € fins a 300.000 €)

o En cas d’infracció dels articles següents:

-Art. 11.4 i 11.14: multa de 1.000 €

-Art.- 11.7 i 11.22: multa de 2.000; en el cas de residus perillosos (LER), 9.001 €. En cas de Residus de la Construcció i Demolició (RCD), multa de 2.500 €.

21.4. En casos d’infraccions MOLT GREUS: Multa des de 45.001 € fins a 1.750.000€. (en cas de residus perillosos des de 300.001 € fins a 1.750.000 €)

21.5. En casos no tipificats als apartats anteriors i quan es tracti d’abocaments amb volums superiors a 200 litres, les sancions es graduaran en funció de la corresponent infracció i atenent als aspectes següents:

o Intencionalitat

o Grau de culpa

o Reiteració

o Participació

o Benefici obtingut

En aquets casos, les sancions podran ser superiors a les sancions tipificades, però no superiors al que li correspon segons el tipus d’infracció (lleu, greu i molt greu).

21.6. Si els infractors no adopten les mesures decretades, l’autoritat competent podrà acordar la imposició de multes coercitives una vegada transcorreguts els terminis assenyalats en el requeriment corresponent. La quantia de les multes no superarà un terç de la multa fixada per a la infracció comesa.

21.7. Si els infractors dificulten la labor inspectora dels serveis municipals, la sanció s’incrementarà en un 25 %.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

1. Queden derogades totes les disposicions de la mateixa categoria o inferior que regulin les matèries contingudes en la present ordenança sempre que oposin o contradiguin el seu contingut

2. Queden també derogat l’Art.- 7. Bonificacions, i tot el versi a les Ordenances Fiscals de Residus, i que contradigui l’especificat en aquesta.

 

ANNEX I. Formulari de Comunicació Prèvia de Productor Singular

ANNEX II. Declaració responsable

Documents adjunts