Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 785
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el projecte d'urbanització en la U.E. 6.03 (Alcampo), TM Marratxí. (77a/2014)
Versió PDF
En relació amb l'assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord a l’establert a l’article 44.4 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluació d’impacte ambiental i avaluació ambiental estratègica, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 22 de desembre de 2016,
“ATÈS
1.Que el projecte es desenvolupa en sòl urbà, en la UE. 6.03, del TM de Marratxí, i que aquesta UE es troba en gran part urbanitzada i les actuacions del projecte afecten majoritàriament a una zona denominada Son Ramonell.
2.Que el projecte es troba inclòs en l’annex II, grup 4, apartat b) de la Llei 11/2006 de 14 de setembre.
3.Que l’objecte del projecte consisteix en donar compliment a les càrregues d’urbanització previstes en la Modificació Puntual de les NNSS de Marratxí Sectors 4.4 i 4.5 i, en concret es tracta d’executar els vials, l’espai lliure públic de 22.658,50 m2 (amb zona verda, zona esportiva i edifici amb ús polivalent), i diverses actuacions sobre les línies de baixa i alta tensió (adequació de traçats i increments de secció dels conductors), canalitzacions de gas, enllumenat públic, xarxa d’aigua potable, xarxa de pluvials i drenatge i xarxa de sanejament, tot això d’acord amb la normativa vigent.
4.Que, contravenint el que consta a l’expedient de la CMAIB 1033/96 “Modificació puntual sectors 4.4 i 4.5 Normes Subsidiàries de Marratxí” que va donar origen a la UE 6.03, el projecte d’urbanització preveu deixar la línia elèctrica de 220 KV en aeri, desplaçant una part del seu traçat per a deixar lliure només la parcel·la EQ2 amb ús comercial.
5.Que les actuacions del projecte afecten a Domini Públic Hidràulic, zona de servitud, zona de policia de torrent i a la plana d’inundació del torrent de Coa Negra i, d’altra banda es troben en zona de vulnerabilitat a la contaminació d’aqüífers moderada i afecten a diferents perímetres de pous d’abastiment urbà.
6.Que des de la CMAIB es va emetre informe tècnic en data 15 de setembre de 2014 on es proposava al Subcomitè tècnic no subjectar el projecte a Avaluació d’Impacte Ambiental, en base als criteris de l’article 44 de la Llei 11/2006 de 14 de setembre, sempre i quan es complissin les mesures protectores i correctores del estudi d’impacte ambiental i una sèrie de condicionants que quedaven recollits a la proposta i, que l’informe jurídic de la CMAIB de 15 de setembre de 2014 també proposava no subjectar el projecte d’urbanització a AIA.
7.Que l’informe tècnic de la CMAIB de 15 de setembre de 2014 es va fonamentar en l’informe de la Direcció General d’Indústria i Energia de 08 de setembre de 2014 on es concloïa que el desplaçament en aeri de 270 m de la línia d’alta tensió de 220 KV era, des del punt de vista tècnic i de la seguretat en el subministrament, la solució idònia i per aquest motiu es va acceptar que no es soterrés la línia de 220 KV.
8.Que el projecte es va retirar de l’ordre del dia del Subcomité d’Avaluacions d’Impacte Ambiental de 17 de setembre de 2014, ja que, tal com es recull a l’Acta del Subcomitè, es va plantejar la qüestió de que es modificava implícitament un condicionant de l’Avaluació Ambiental Estratègica de les NNSS de Marratxí, on el promotor va admetre que la línia abans esmentada fos soterrada.
9.Que d’acord amb l’informe de l’Ajuntament de Marratxí de 24 de febrer de 2016 s’està tramitant a l’Ajuntament, paral·lelament al projecte d’urbanització, un projecte de soterrament del tram de la línia de 220 KV que afecta només a la parcel·la EQ2 i que la Direcció General d’Indústria i Energia ja ha atorgat a Red Elèctrica España l’autorització administrativa per al soterrament d’aquest tram de línia.
10.Que d’acord amb la documentació presentada les diferents actuacions del projecte suposaran en general millores respecte a la situació actual ja que es completarà el procés d’urbanització de la Unitat d’Execució amb la millora de vials i la creació d’una gran zona verda.
11.Que d’acord amb l’informe tècnic de la CMAIB de 14 de setembre de 2014, una vegada analitzats els criteris de l’article 44 de la Llei 11/2006 e 14 de setembre cal considerar el següent:
a)No es tracta d’un projecte de grans dimensions, ni es produeix increment de l’ús dels recursos naturals. Encara que el projecte impliqui la generació de residus d’obra, amb les mesures protectores i correctores del document ambiental es preveu la minimització d’aquest l’impacte. Pel que fa a la possibilitat de risc de contaminació d’aqüífers com a conseqüència de l’ús de pous d’absorció per a les pluvials, serà la Direcció General de Recursos Hídrics la que determini en l’autorització preceptiva els condicionants necessaris per a evitar aquest risc.
b) El projecte es desenvolupa en sòl urbà i consisteix en donar compliment a les càrregues d’urbanització previstes en la normativa urbanística vigent, sense ocupar nou territori. Atesa la seva ubicació, en sòl urbà consolidat, no es considera la possibilitat d’afectar als recursos naturals de la zona.
c) No es preveu que el projecte suposi afecció a la capacitat de càrrega del medi natural, ateses les característiques del projecte.
d) Les característiques de l’impacte potencial del projecte es poden relacionar amb una àrea geogràfica reduïda. En relació a la possible afecció al torrent per l’abocament de pluvials i l’afecció a zona inundable, el projecte es troba condicionat també a autorització administrativa de la Direcció General de Recursos Hídric, on es determinaran les condicions que haurà de complir el projecte per a minimitzar aquest risc. No es preveu afecció a la població sinó que pel contrari es considera que l’impacte serà positiu atès les millores que impliquen les actuacions del projecte.
12. Que l’ajuntament de Marratxí fa constar en el seu informe de dia 30 de maig de 2016 que el canvi d’accessos des del segon cinturó i l’autopista fan necessari l’ampliació de la calçada del vial estructural que dóna servei a la parcel·la on s’hi ubica Alcampo i fa constar, a més, la necessitat de remetre el projecte a la Direcció insular d’Infraestructures i Mobilitat en relació a la disposició addicional tercera de la LOUS (Llei 2/2014, de 25 de març d’ordenació i ús del sòl) sobre estudis de mobilitat de grans centres generadors.
ACORDA
no subjectar a avaluació d’impacte ambiental en base als criteris de l’article 44 de la Llei 11/2006 de 14 de setembre, el projecte “Projecte d’Urbanització en la UE 6.03 (Alcampo), TM Marratxí”, sempre que es compleixin les mesures protectores i correctores del document ambiental i les condicions següents:
1.D’acord amb l’informe del Servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics de 28 de setembre de 2015:
I. Durant el temps que durin les obres, en especial en el moment en que les rasses estiguin obertes, serà necessari tenir la màxima cura per evitar abocaments accidentals de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs...).
II. Qualsevol abocament o fuita d’elements contaminants que es pogués produir durant l’execució de les obres s’haurà de comunicar a l’Ajuntament i a la Direcció General de Recursos Hídrics.
III.Tant les connexions entre les conduccions d’aigües fecals com els pous de registre hauran de ser completament estancs per evitar infiltracions al terreny.
2. La xarxa d’evacuació d’aigües pluvials haurà de comptar amb un separador d’hidrocarburs per tal d’evitar la contaminació del torrent de Coa Negra i la contaminació de l’aqüífer.
3. Es soterri la totalitat de la línia de 220 KV que afecta a la UE 6.03, sempre que sigui viable des del punt de vista tècnic.
Es recomana, d’acord amb l’informe del Servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics de 28 de setembre de 2015:
a) Per a minimitzar la injecció de pluvials a l’aqüífer i maximitzar la reutilització de recursos alternatius, es recomana acumular les aigües pluvials en un dipòsit soterrat a la zona de l’espai lliure públic que permeti fer ús d’aquestes aigües per al reg de la zona verda.
b) En la mesura que sigui possible, la instal·lació de paviments drenants.
c) Per assegurar un bon funcionament de les conduccions d’aigües fecals i dels pous de registre es recomana dur a terme una revisió de les mateixes amb una freqüència mínima de 5 anys.
Es recorda el següent:
1. El projecte haurà de comptar amb autorització administrativa de la Direcció General de Recursos Hídrics tant pel que fa a l’afecció a domini públic hidràulic, zona de servitud, zona de policia i zona d’inundació del torrent de Coa Negra com en relació a l’abocament de pluvials a pous d’absorció.
2. D’acord amb l’informe de l’Ajuntament de dia 30 de maig de 2015 el projecte s’haurà de trametre a la Direcció insular d’Infraestructures i Mobilitat en relació a la disposició addicional tercera de la LOUS sobre estudis de mobilitat de grans centres generadors.
3. D’acord amb la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, la “Construcció de centres comercials” és un projecte inclòs a l’annex 2, Grup 4 de l’esmentada llei i, per tant en el moment en que es projecti construir i posar en funcionament un centre comercial dins l’àmbit del Projecte d’Urbanització en la UE 6.03 del TM de Marratxí s’haurà d’avaluar prèviament com un projecte subjecte per si mateix a Avaluació d’impacte ambiental simplificada.
4.La Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl recull en la seva disposició addicional tercera que els grans centres generadors de mobilitat, entre els quals es troben els “Establiments comercials, individuals o col·lectius, amb superfície de venda superior a 5.000 m²”, es troben subjectes a l’aprovació d’un estudi de mobilitat de manera preceptiva i vinculant, prèviament a la llicència municipal.”
Palma, 11 de gener de 2017
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias