Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 740
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre l’aparcament públic a l'aire lliure emplaçat a Es Bol Nou, Sa Caleta, TM Sant Josep de sa Talaia. (10299/12)
Versió PDF
En relació amb l'assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord a l’establert a l’article 37 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluació d’impacte ambiental i avaluació ambiental estratègica, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 22 de desembre de 2016,
“ATÈS
1.Que el projecte està inclòs en l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, projectes subjectes a avaluació d’impacte ambiental.
2.Que el projecte consisteix en el condicionament d’un aparcament de 141 places a l’aire lliure a la zona denominada es Bol Nou, al costat de Sa Caleta (parcel·la 242 del polígon 5 de Sant Josep de Sa Talaia) a una part de la parcel·la que actualment es fa servir com aparcament incontrolat.
3.Que el projecte s’ubica dins el Parc Natural de ses Salines d'Eivissa i Formentera, a zona classificada pel PRUG com a àrea de conservació àmbit terrestre i a zona classificada pel PTI d’Eivissa i Formentera com a àrea d'alt nivell de protecció (AANP).
4.Que la zona està afectada per APR d’Incendis, APT de costes, vulnerabilitat d’aqüífers moderada i també es troba dins Xarxa Natura 2000 LIC/ZEPA ES0000084 Ses Salines d'Eivissa i Formentera.
5.Que el Pla Territorial Insular d'Eivissa i Formentera (Norma 9) indica que la normativa d'aplicació al Parc natural de ses Salines d'Eivissa i Formentera (SRP-AANP) serà la continguda a la Llei 17/2001 de protecció ambiental de ses Salines d'Eivissa i Formentera, en el PORN i en el PRUG.
6.Que l'article 116 del PRUG assenyala que s'admetrà la construcció de nous equipaments públics d'aquest tipus (aparcaments) només en les àrees d'aprofitament condicionat a conservació i en les àrees de conservació, situats a prop de la xarxa bàsica de camins i sempre que aquests estiguin encabits en l'estratègia d'ordenació de l'ús públic del Parc establerta pel PRUG i que tot i que al PRUG no apareix cap estratègia d'ordenació de l'ús públic específica referent a la mobilitat i estacionaments, l’aparcament es situa a prop de la xarxa bàsica de camins i conta amb informe favorable del Parc Natural.
7.Que s’ha presentat l’estudi d’impacte ambiental, d’acord amb els requeriments de l’informe del Servei d’Assessorament Ambiental del 18 de juliol de 2012.
8.Que la documentació ambiental presentada incorpora tota una sèrie de mesures correctores per reduir els impactes.
ACORDA
Informar favorablement el projecte de l’aparcament públic a l’aire lliure emplaçat a Es Bol Nou, sa Caleta, Sant Josep de sa Talaia, sempre i quan es compleixin les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental i de la documentació complementària així com els condicionants següents:
1.D’acord amb l’informe del servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics:
-Els marges i parets seques dels voltants s’hauran de mantenir i conservar en bon estat.
-L’execució de l’obra no haurà de suposar cap tipus de desforestació.
2.D’acord amb l’informe del departament Forestal i d’Espècies de la DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic:
-Les obres s’hauran de realitzar preferentment fora de l’època de risc d’incendis i s’hauran d’adoptar mesures preventives necessàries per a l’eliminació de qualsevol ris d’incendis, en especial dels establertes a l’article 8.2.c del Decret 125/2007.
-S’haurà de fer net de qualsevol matoll i herba tota la zona destinada a aparcament.
-El tractament de la vegetació serà l’ estrictament necessari respectant, en tot cas, la flora protegida. Les restes vegetals s’hauran d’eliminar en un termini màxim de 10 dies mitjançant trituració mecànica, transport a abocador o fora de la zona forestal per a crema o trituració.
-El perímetre de l’aparcament s’haurà de mantenir lliure de combustible vegetal.
-Tots els operaris hauran de ser instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció, en les actuacions immediates davant un connat d’incendi i conèixer el número de comunicació en cas d’incendi forestal (112).
-S’haurà d’instal·lar senyalització de prevenció d’incendis forestals i el titular haurà d’informar a la DG d’Emergències i Interior i, si és necessari, redactar un pla d’autoprotecció per a la seguretat dels usuaris
3.D’acord amb l’informe de la directora del Parc Natural:
-S’haurà de delimitar perfectament l’aparcament i aquest haurà de ser mantingut per part del promotor per assegurar la permanent inaccessibilitat a la resta de la zona.
-S’hauran de prendre les mesures i comptar amb el personal necessari per evitar l’aparcament en els vials, en els seus marges i en les àrees que no estiguin expressament adaptades i senyalitzades amb aquesta finalitat, principalment quan s’esgoti la capacitat d’estacionament.
-Les senyals instal·lades s’hauran d’ajustar al llibre d’estils aprovat per la Conselleria de Medi Ambient.
-Les papereres a instal·lar hauran de ser amb tapa.
4.D’acord amb l’informe Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat, el projecte estaria exclòs d’afectació a la Xarxa Natura 2000:
-La zona nord-oest (marcada en verd a la foto 1) no podrà ser utilitzada per a l’aparcament de vehicles, reduint unes 10-15 places i un 25% la zona destinada al transport públic i els serveis d’emergència.
-L’aparcament haurà d’estar disponible tot l’any.
-Les papereres, el bany i les pèrgoles hauran de ser de fusta, desmuntables i no podran utilitzar cap tipus de cimentació ni d’il·luminació.
-La propietat haurà d’impedir en tot moment l’accés als vehicles a la resta de zones de la finca que queden fora de l’aparcament regulat. Els tancaments podran ser pals de fusta i corda, com proposa l’Estudi d’Impacte Ambiental o amb portes i murs de pedra tradicionals com diu l’article 65 del Pla Rector d’Ús i Gestió del Parc.
-S’haurà de restaurar, mitjançant revegetació, els talussos que delimiten al nord amb l’aparcament (marcats en vermell a la foto 1) que no podran ser utilitzats per a l’aparcament de vehicles.
-S’hauran de llaurar les zones fora de l’aparcament que han estat compactades pel trànsit de vehicles, deixant únicament els camins necessaris per a la correcta gestió de la finca.
-S’hauran de conservar tots els exemplars arboris existents de Pinus halepensis i Juniperus phoenicea, tant a l’àrea on s’ubicarà l’aparcament controlat com a fora.
D’acord amb l’informe del servei d’aigües superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics:
-A la zona de servitud no es podran instal·lar elements fixos que impedeixin el pas públic per als vianants.
-En els aparcaments destinats a transport públic i servei d’emergència, situats a la zona de servitud, els vehicles estaran estacionats solament el temps en què presten servei, no podent ocupar-los de forma indefinida.
Es recorda que:
-D’acord amb l’informe del servei de Costes i Litoral de la Direcció General d’Ordenació del Territori, les obres requeriran de l’autorització de la Direcció General d’Ordenació del Territori prèvia justificació de que no poden tenir altra ubicació o presten serveis necessaris o convenients per a l’ús del domini públic marítim terrestre.
-D’acord amb l’informe del servei d’aigües superficials de la Direcció General de Recursos, les obres en zona de servitud i en zona de policia precisaran autorització administrativa de la Direcció General de Recursos Hídrics. Aquesta autorització serà independent de qualsevol altra que hagi de ser atorgada pels diferents òrgans de les administracions públiques, i, si escau, dels propietaris de terrenys particulars. A la sol·licitud d’autorització s’adjuntarà projecte o projectes subscrits per tècnic competent, que defineixin amb el grau de detall suficient les obres i l’activitat.
-D’acord amb l’article 116 del PRUG, s’admet la construcció d’aparcaments en les àrees de conservació, situats a prop de la xarxa bàsica de camins sempre que aquests estiguin encabits en l’estratègia d’ordenació de l’ús públic del Parc establerta pel PRUG i tinguin per objectiu últim avançar en la seva execució. Atès que aquesta estratègia no ha estat desenvolupada, no és possible complir aquest requisit necessari per l’aprovació del projecte.
-El PRUG no estableix els “criteris d’ocupació màxima, el tipus de cobertes, la vegetació que s’hi ha de plantar i la pavimentació” que el PORN, al seu article 66.2, li encomana determinar.
Instar a les Administracions Públiques previsiblement afectades (Demarcació de Costes, Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, Consell Insular d’Eivissa, Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat...) que duguin a terme la redacció d’una estratègia d’ordenació de l’ús públic del Parc. Aquesta hauria de tractar i regular, entre d’altres aspectes, la mobilitat al Parc de manera global i establir quins equipaments públics, entre ells les zones d’estacionament, hi haurien de formar part.”
Palma, 11 de gener de 2017
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias