Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT
Núm. 880
Aprovació definitiva de l'adhesió del Consell de Mallorca a l'Associació Aliança Mar Blava i acceptació dels seus estatuts
Versió PDF
El Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 13 d’octubre de 2016, va aprovar l’adhesió del Consell de Mallorca a l’Associació Aliança Mar Blava i acceptació inicial dels seus estatuts.
L’expedient es va sotmetre a informació pública, mitjançant la inserció de l’anunci corresponent en el BOIB núm. 140 de dia 5 de novembre de 2016, i en el tauler d’edictes des de dia 28/10/2016 fins a dia 21/12/16, durant el termini de trenta dies, perquè totes les persones que hi estiguessin interessades el poguessin examinar i formular-hi les reclamacions i els suggeriments pertinents.
Durant aquest termini no s’hi va presentar cap, per la qual cosa i, d’acord amb el que va acordar el Ple, l’acord va esdevenir definitiu i es va ordenar que se’n publicàs íntegrament el text del reglament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que s’incorpora com a annex.
Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l’endemà de publicar aquest acord. Tot això, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant l’anterior, podeu exercitar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu pertinent.
Annex I
“ESTATUTS DE L’ASSOCIACIÓ ALIANÇA MAR BLAVA
Capítol I
Denominació, finalitats i domicili
Article 1
Amb la denominació “ALIANÇA MAR BLAVA” es constitueix una associació que, a l’empara de l’article 22 de la Constitució, ha de regular les seves activitats d’acord amb la Llei 1/2002, del 22 de març, reguladora del Dret d’Associació i amb els seus Estatuts. L’associació té una durada indefinida.
Article 2
A.- Les finalitats de l’associació son:
Aliança Mar Blava té com a objectiu global i fonamental la protecció i defensa de la riquesa ambiental, que fa de les Illes Balears un lloc únic; així com l’ocupació, el benestar ciutadà i els drets de les generacions futures, a gaudir d’uns entorn en bon estat de conservació de les Illes Balears i la seva mar. I com a objectiu específic, lluitar per a aturar definitivament, tot projecte d’exploració i posterior explotació d’hidrocarburs, que puguin afectar les Illes Balears i en especial a les Pitiüses.
L’Aliança Mar Blava recorrerà a la informació, la sensibilització i la cooperació per a fer valer les reivindicacions de tota la societat pitiusa, en contra de l’exploració i explotació d’hidrocarburs a la mar. Aquest objectiu s’aconseguirà mitjançant el foment del seu coneixement, la investigació, l’elaboració de projectes i campanyes, i la col·laboració amb quantes persones i institucions, públiques o privades, dins i fora de l’Estat Espanyol, actuïn en aquests camps. Per a la consecució de l’objectiu descrit, l’Associació es marca les següents finalitats:
1. Identificar, denunciar i vigilar temes d’importància, que afecten al desenvolupament de quants projectes d’exploració i explotació d’hidrocarburs puguin posar en perill la biodiversitat, els ecosistemes i el medi ambient marí en general.
2. Desenvolupar i dur a terme projectes per a informar sobre la protecció, conservació i coneixement de la biodiversitat, els ecosistemes i el medi ambient marí en general.
3. Promoure el desenvolupament sostenible, mitjançant l’impuls de formules i actuacions concretes, que permetin que els fluxos materials i energètics de les societats humanes, contribueixin a l’objectiu.
4. Augmentar la consciència pública i el coneixement de quants projectes d’exploració i explotació d’hidrocarburs, puguin afectar a la societat balear, a través, entre d’altres, dels seus propis mitjans de difusió, els mitjans de comunicació, programes educatius i de formació, l’organització de cicles de conferències i altres activitats similars.
5. Promoure l’aproximació de la població al medi ambient a través del coneixement.
6. Col·laborar amb altres associacions o entitats, locals, regionals, nacionals en activitats conjuntes i intercanviar informació.
8. En general, quants fins lícits i legalment permesos s’enquadrin en l’esperit d’aquests estatuts i tot i no estar explícits en ells, constitueixin el seu pressupost, complement o conseqüència.
B.- Per aconseguir aquestes finalitats, es desenvoluparan les activitats següents:
1. Dur a terme projectes de coordinació i facilitació de les relacions entre les parts de l’Aliança.
2. Promoure publicacions i difondre en els mitjans de comunicació social, Internet i xarxes socials tot tipus d’informacions, estudis, enquestes i investigacions sobre temes relacionats amb les matèries acords amb les finalitats de l’Aliança i que siguin considerades d’interès pels òrgans rectors de l’Associació.
3. Desenvolupar programes de informació, formació, promoció, acció social i animació comunitària.
4. Realitzar estudis i plans d’actuació, per sí mateixos o en col·laboració amb altres especialistes, administracions, associacions o agrupacions del mateix camp d’acció.
5. Realitzar quants actes i negocis jurídics resultin necessaris per a la consecució dels fins socials. Els fons de l’Associació deuen ser utilitzats única i directament per als objectius definits en aquests Estatuts.
S’exclou qualssevol ànim de lucre.
Article 3
El domicili de l’associació Aliança Mar Blava, s’estableix a Eivissa i radica en el carrer Historiador José Clapés, núm. 4 i Codi Postal 07800.
L’àmbit d’actuació de l’associació serà el territori nacional.
Capítol II
Els membres de l’associació, els seus drets i les seves obligacions
Article 4
Poden formar part de l’associació totes les persones físiques o jurídiques amb capacitat d’obrar. Han de presentar una sol·licitud per escrit a la junta directiva, la qual ha de prendre una decisió en la primera reunió que tingui lloc i ha de comunicar-ho en la següent sessió de l’assemblea general.
Poden formar part els menors no emancipats de més de catorze anys amb el consentiment, documentalment acreditat, de les persones que supleixin la seva capacitat. Les persones associades menors d’edat, en el seu cas, no tindran vot en les sessions de l’assemblea general i no podran elegir als membres de la junta directiva ni ser elegits membres.
Els socis de l’Associació Aliança Mar Blava podran ser:
1.- Socis Honorífics: qualssevol persona física o jurídica que, essent els objectius de l’Associació del seu interès, desitgi formar part d’ella, per amb la seva participació donar impuls a les finalitats de l’associació. No tenen obligacions econòmiques, llevat de les aportacions o donacions voluntàries, que desitgin realitzar i tindran dret a veu i vot en l’Assemblea General, podent presentar candidatura a vocals de la Junta Directiva.
2.- Socis de número: qualsevol persona física o jurídica que desitgi participar en l’Associació aportant el seu treball voluntari o en espècia, participant en la gestió corrent i desenvolupament de les finalitats de l’Associació. Tindran dret a veu i vot en la Assemblea General, podent presentar candidatura a qualssevol lloc de la Junta Directiva.
Article 5
Els drets dels membres de l’Associació Aliança Mar Blava son:
1. Assistir amb veu i vot a les sessions de l’Assemblea General.
2. Elegir o ser elegit per als llocs de representació o per a exercir càrrecs directius.
3. Exercir la representació que en cada cas se’ls confereixi.
4. Intervenir en el govern i les gestions, els serveis i les activitats de l’associació, d’acord amb les normes legals i estatutàries.
5. Exposar davant l’Assemblea General i la Junta Directiva tot el que considerin que pot contribuir a fer més plena la vida de l’Associació i més eficaç la realització dels objectius socials bàsics.
6. Sol·licitar i obtenir explicacions sobre l’Administració i la gestió de la Junta Directiva o dels mandataris de l’Associació.
7. Estar informats sobre l’estat dels comptes i rebre informació sobre les activitats de l’Associació.
8. Usar els serveis comuns que l’Associació estableixi o tingui a la seva disposició.
9. Formar part dels grups de treball.
10. Tenir un exemplar dels Estatuts.
11. Estar informats de la composició dels òrgans de govern i representació.
12. Ser escoltats amb caràcter previ a l’adopció de mesures disciplinàries contra ells i ser informats dels fets que donin lloc a aquestes mesures.
13. Impugnar els acords dels òrgans de l’Associació que estimi contraris a la Llei o als Estatuts.
Article 6
Els deures dels membres de l’Associació son:
1. Ajustar la seva actuació a les normes estatutàries.
2. Mantenir la col·laboració que faci falta per al bon funcionament de l’Associació.
Article 7
Les causes de baixa de l’associació son:
1. Per decisió de la persona interessada, la qual haurà de comunicar-ho per escrit a la Junta Directiva.
2. No complir les obligacions estatutàries.
Capítol III
Assemblea general
Article 8
1. L’Assemblea General es l’òrgan suprem de l’Associació; els seus membres formen part d’ella per dret propi i irrenunciable.
2. Els membres de l’Associació, reunits en sessió de l’Assemblea General constituïda legalment, decidiran per majoria els assumptes que siguin competència de l’Assemblea.
3. Tots els membres queden subjectes als acords de l’Assemblea General, incloent els absents, aquells que discrepin i els presents que s’hagin estès de votar.
Article 9
L’Assemblea General té les facultats següents:
a) Modificar els Estatuts de l’Associació.
b) Adoptar els acords relatius a la representació legal, la gestió i la defensa dels interessos dels seus membres.
c) Controlar l’activitat i la gestió de la Junta Directiva.
d) Aprovar els pressuposts anuals de despeses i ingressos, i la memòria anual de les activitats.
e) Elegir als membres de la Junta Directiva, destituir-los i substituir-los.
f) Establir les línees generals d’actuació que permetin complir les finalitats de l’Associació.
g) Dissoldre i liquidar l’Associació.
Article 10
1. L’Assemblea General s’ha de reunir en sessió ordinària com a mínim un cop a l’any.
2. L’Assemblea General s’ha de reunir amb caràcter extraordinari sempre que faci falta, per requeriment de la Junta Directiva o be quan ho sol·liciti un número de membres de l’Associació que representi, com a mínim, un 10 % de la totalitat; en aquest darrer caso, l’ha de fer dins d’un termini no superior a quinze dies.
Article 11
1. La convocatòria de les sessions de l’Assemblea General, tant de les ordinàries com de les extraordinàries, s’ha de fer per qualssevol mitjà que permeti tenir constància d’ella. Els anuncis de la convocatòria s’ha de col·locar en els llocs que es determinin, amb una antelació mínima de 15 dies. La convocatòria s’ha de dirigir també individualment a tots els membres. La convocatòria ha d’especificar el dia, l’hora i el lloc de reunió, i també l’ordre del dia. S’han d’incloure preceptivament dins l’ordre del dia de la sessió de l’Assemblea General les qüestions que susciti cada grup de treball, sempre que prèviament s’hagi comunicat a la Junta Directiva.
2. El president o presidenta de l’Associació presideix les sessions de l’Assemblea General. Si no hi es, el substitueixen, successivament, el vicepresident o vicepresidenta o el o la vocal de més edat de la Junta Directiva. Ha d’actuar com a secretari o secretària la persona que ocupi aquest càrrec en la Junta Directiva o la persona que la substitueixi.
3. El secretari o secretària ha d’aixecar acta de cada sessió de l’Assemblea General, en la qual s’ha de llegir l’acta de la sessió anterior amb la finalitat d’aprovar-la o de presentar esmenes. De totes maneres, cinc dies antes, l’acta i qualssevol altre document han d’estar a disposició dels associats en el local social.
Article 12
1. La sessió de l’Assemblea General queda vàlidament constituïda en primera convocatòria amb l’assistència d’un mínim de 1/3 dels associats amb dret de voto, presents o representats.
2. Queda vàlidament constituïda en segona convocatòria sigui quin sigui el número de associats presents o representats. La segona convocatòria s’ha de fer mitja hora desprès de la primera i en el mateix lloc, i s’ha d’haver anunciat juntament amb la primera.
Article 13
1. En les sessions de l’Assemblea General, correspon un vot a cada membre de l’associació.
2. Els acords s’han de prendre per majoria simple de vots dels presents o representats.
3. Per adoptar acords sobre la separació dels membres, la modificació dels estatuts, la dissolució de l’Associació, la constitució d’una federació amb associacions similars o la integració en una existent, la disposició o alienació de béns i remuneració dels membres de l’òrgan de representació, i l’elecció de la Junta Directiva si se presenten diverses candidatures, es necessària una majoria qualificada dels presents o representats, que resultarà quan els vots afirmatius superin la meitat d’aquests, tant en la primera convocatòria com en la segona.
Capítol IV
La Junta Directiva
Article 14
1. La Junta Directiva regeix, administra i representa a l’Associació i està formada per:
a) el president o presidenta
b) el vicepresident o vicepresidenta
c) el secretari o secretària
d) el tresorer o tresorera
e) un mínim d’un i un màxim de set vocals
2. L’elecció dels membres de la Junta Directiva s’ha de fer per votació de l’Assemblea General.
3. L’exercici del càrrec es gratuït
Article 15
1. Els membres de la Junta Directiva exerceixen el càrrec durant un termini de dos anys.
2. El cessament dels càrrecs abans d’extingir-se el termini reglamentari del seu mandat podrà donar-se por alguns dels següents motius:
a) Dimissió voluntària presentada mitjançant un escrit davant la Junta Directiva.
b) Malaltia que incapaciti per a exercir el càrrec.
c) Baixa com a membre de l’Associació.
d) Sanció per una falta comesa en l’exercici del càrrec.
Article 16
La Junta Directiva té les facultats següents:
a) Representar, dirigir i administrar a l’Associació de la manera més amplia que reconegui la llei i també, complir les decisions que prengui l’Assemblea General, d’acord amb les normes, instruccions i directrius que estableixi.
b) Adoptar els acords que faci falta en relació a la compareixença davant els organismes públics i per a exercir tot tipus d’accions legals i interposar els recursos pertinents.
c) Proposar a l’Assemblea General un pla d’accions anual, en funció dels fons disponibles.
d) Presentar el balanç i l’estat de comptes de cada exercici a l’Assemblea General per a que els aprovi i confeccionar els pressupostos de l’exercici següent.
e) Elaborar la memòria anual d’activitats i sotmetre-la a l’aprovació de l’Assemblea General.
f) Contractar als empleats que l’Associació pugui tenir.
g) Resoldre sobre l’admissió de nous associats.
h) Qualssevol altra facultat que no estigui atribuïda d’una manera específica a un altre òrgan de govern de l’Associació o que li hagi estat delegada expressament.
Article 17
1. La Junta Directiva — els membres de la qual ha de convocar prèviament el president o la presidenta— ha de reunir-se en sessió ordinària amb una periodicitat mínima d’un mes.
2. Ha de reunir-se en sessió extraordinària quan ho estableixi amb aquest caràcter el president o presidenta, o bé si ho sol·licita 2/3 dels membres que la formen.
3. Tan sols poden formar part de la Junta Directiva, els associats de número i podran ser part d’ella com a vocals, els associats honorífics. Per a ser membre de la Junta Directiva es requisit indispensable ser major d’edat, estar en ple us dels drets civils i no tenir cap motiu de incompatibilitat establert en la legislació vigent.
4. Les vacants que es produeixin durant el mandat de qualssevol dels membres de la Junta Directiva s’ha de cobrir provisionalment per els escollits entre els esmentats membres fins l’elecció definitiva per l’Assemblea General convocada a aquest efecte.
Article 18
1. La sessió de la Junta Directiva queda vàlidament constituïda si els membres han estat convocats amb antelació i hi ha un quòrum de la meitat més u.
2. Els membres de la Junta Directiva estan obligats a assistir a totes les sessions que s’estableixin encara que, per causes justificades, poden excusar-se. L’assistència del president o presidenta i secretari o secretària, o de les persones que els substitueixin, es necessària sempre.
3. La Junta Directiva ha de prendre els acords per majoria simple de vots dels assistents.
Article 19
Els acords de la Junta Directiva s’han de fer constar en el llibre d’actes. Al iniciar-se cada sessió de la Junta Directiva, s’ha de llegir l’acta de la sessió anterior per a que s’aprovi o es rectifiqui, si es procedent.
Capítol V
El president o presidenta i el vicepresident o vicepresidenta de l’Associació
Article 20
1. El president o presidenta de l’Associació també ho es de la Junta Directiva.
2. Les funcions pròpies del president o presidenta son:
a) Dirigir i representar legalment l’Associació, per delegació de l’Assemblea General i de la Junta Directiva.
b) Presidir i dirigir els debats, tant de les sessions de l’Assemblea General com els de la Junta Directiva.
c) Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d’empat.
d) Establir la convocatòria de les sessions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva.
e) Visar els actes i els certificats confeccionats pel secretari o secretària de l’Associació.
f) Les atribucions restants pròpies del càrrec i les que li deleguen l’Assemblea General i la Junta Directiva.
3. El vicepresident o vicepresidenta o el o la vocal de més edat de la junta, en aquest ordre, substitueixen al president o presidenta en cas d’absència o malaltia.
Capítol VI
El tresorer o tresorera i el secretari o secretària
Article 21
El tresorer o tresorera té la funció de custodiar i controlar els recursos de l’Associació i també elaborar el pressupost, el balanç i la liquidació dels comptes. Ha de dur un llibre de caixa. Ha de firmar els rebuts de donacions o aportacions voluntàries i altres documents de tresoreria. Ha de pagar les factures que aprovi la Junta Directiva, les quals ha de visar prèviament el president o presidenta.
El secretari o secretària o el o la vocal de més edat de la junta, per aquest ordre, substitueixen al tresorer o tresorera en cas d’absència o malaltia.
Article 22
El secretari o secretària ha de custodiar la documentació de l’Associació, aixecar i firmar les actes de les reunions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva, redactar i autoritzar els certificats que faci falta entregar, i també dur el llibre de registre d’associats.
El tresorer o tresorera o el o la vocal de més edat de la junta, en aquest ordre, substitueixen al secretari o secretària en cas d’absència o malaltia.
Capítol VII
Els vocals
Article 23
Els vocals tenen les obligacions pròpies del seu càrrec com a membres de la Junta Directiva, i també les que sorgeixin de les delegacions o comissions de treball que la mateixa junta els hi encomani.
Capítol VII
Les comissions o grups de treball
Article 24
La creació i constitució de qualssevol comissió o grup de treball l’han de plantejar els membres de l’associació que vulguin formar-la, l’han de posar en coneixement de la junta directiva i explicar les activitats que s’hagin proposat dur a terme.
Capítol VIII
El règim electoral
Article 25
La Junta Directiva ha de convocar eleccions, com a mínim, un mes abans del termini de finalització del mandat.
Article 26
L’Assemblea General ha d’elegir als membres de la Junta Directiva mitjançant votació per sufragi lliure i secret, en sessió extraordinària de caràcter electoral convocada a aquest efecte.
Tindran dret a vot per a l’elecció i a ser elegits càrrecs de la Junta Directiva tots els socis majors d’edat que ho siguin de ple dret, en la data en que tingui lloc l’Assemblea en els termes que es recullen en aquests Estatuts.
Article 27
1. Els socis que es vulguin presentar a l’elecció han de comunicar-ho a la Junta Directiva, como a mínim, quinze dies abans de la data en la que hagin de tenir lloc les eleccions.
2. La Junta Directiva ha de publicar les candidatures en els cinc dies següents i en aquest moment començarà un termini de cinc dies per a formular reclamacions. Les reclamacions s’han de resoldre en els tres dies següents d’esgotat el termini.
Article 28
1. La mesa electoral ha d’estar formada pel president o presidenta, pel secretari o secretària i per un altre membre de la Junta Directiva, sempre que no siguin candidats, o sinó per les persones que estatutàriament els substitueixin.
2. La mesa electoral s’ha de constituir el mateix dia en que tingui lloc la Assemblea i s’han de comprovar les candidatures presentades dins el termini i en forma procedint per proclamar seguidament les candidatures elegibles.
Article 29
1. Cada soci o sòcia ha de dipositar el seu vot en la urna electoral. Ha de proclamar-se la candidatura que hagi obtingut més vots. En cas d’empat, en el mateix acte ha de fer-se una nova votació entre les candidatures empatades i ha de proclamar-se la candidatura que hagi obtingut més vots.
2. En el cas que tan sols s’hagi presentat una candidatura, no ha de fer-se la votació i s’ha de proclamar elegida la candidatura presentada.
Capítol X
El règim econòmic
Article 30
Aquesta Associació Aliança Mar Blava no té patrimoni fundacional.
Article 31
Els recursos econòmics de l’Associació s’obtenen de:
1. Les subvencions oficials o particulars.
2. Les donacions, les herències o els llegats.
3. Les rentes del patrimoni mateix o bé d’altres ingressos que es puguin obtenir.
L’Associació no té capacitat per a endeutar-se, ni subscriure crèdits, préstecs o qualssevol altra modalitat de pagament ajornat i la seva gestió econòmica consistirà en gestionar els fons obtinguts i promoure l’obtenció de noves aportacions, que s’aplicaran íntegrament als fins de l’Associació.
Article 32
Els socis de l’Associació no tenen obligacions econòmiques fixes, podent col·laborar als fons mitjançant donacions, subvencions, acords de col·laboració o aportacions econòmiques voluntàries o en espècie.
Article 33
L’exercici econòmic coincideix amb l’any natural i es tanca el 31 de desembre.
Capítol X
La dissolució
Article 34
Les associacions es dissolen pel compliment de les finalitats que determinaren la seva creació i, sinó, por la voluntat dels associats expressada en l’Assemblea General convocada a aquest efecte així com també per les causes determinades en l’article 39 del Codi civil i per sentència judicial ferma.
Article 35
1. Un cop acordada la dissolució, l’Assemblea General ha d’adoptar les mesures oportunes tant en el que concerneix a la finalitat dels béns i drets de l’Associació com la finalitat, l’extinció i la liquidació de qualssevol operació pendent.
2. Els membres de l’associació estan exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat queda limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret voluntàriament.
3. El romanent net que resulti de la liquidació s’ha d’entregar directament a l’entitat benèfica o associació sense ànim de lucre que designà l’Assemblea General.
4. Les funcions de liquidació i execució dels acords a que fan referència els punts anteriors d’aquest mateix article son competència de la junta directiva, si l’assemblea general no ha conferit aquesta missió en una comissió liquidadora especialment designada a aquest efecte. “
Palma,
Per delegació del president, el secretari general
(Decret de 17 de juliol de 2015, BOIB núm. 114, de 28 de juliol de 2015)
Jeroni M. Mas Rigo