Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE FELANITX
Núm. 878
Aprovació definitiva ordenances fiscals reguladores de l'Impost sobre Bens Immobles, Impost de Vehicles de Tracció Mecànica i Taxa de Recollida i Tractament de fems domiciliari
Versió PDF
Una vegada finalitzat el termini d’exposició pública sense que s’hagin presentat al·legacions, han resultat aprovades definitivament les modificacions de l’Ordenança fiscal reguladora de l’impost sobre béns immobles, Ordenança fiscal reguladora de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica i Ordenança fiscal de la taxa per recollida i tractament de fems domiciliari
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L’IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES
Art. 1r. Disposicions generals.
1. D'acord amb allò que preveu l'article 60 en relació amb l'article 15.2, tots dos de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals, modificada per la Llei 51/2002, de 27 de desembre i normes complementàries, s’estableix l'impost sobre béns immobles com a tribut directe de caràcter real que grava el valor dels béns immobles, regulat pels articles 61 i següents de la Llei esmentada.
2. A més, caldrà atenir-se a allò que estableixen les disposicions concordants o complementàries dictades per tal de desplegar la normativa assenyalada.
Art. 2n. Fet imposable.
1. Constitueix el fet imposable de l’Impost sobre béns immobles la titularitat dels següents drets sobre els béns immobles rústics, urbans i de característiques especials:
a) D’una concessió administrativa sobre els propis immobles o sobre els serveis públics als que estiguin afectes.
b) D’un dret real de superfície.
c) D’un dret real d’usdefruit.
d) Del dret de propietat.
2. La realització del fet imposable que correspongui d’entre els definits a l’apartat 1r per l’ordre en ell establert determinarà la no subjecció de l’immoble a les restants modalitats previstes en el mateix.
3. Tenen la consideració de béns immobles rústics, urbans i de característiques especials els definits com a tals a l’article 2n de la Llei 48/2002, de 23 de desembre, del cadastre immobiliari.
Article 3è. No subjecció.
No estaran subjectes a l’impost:
a) Les carreteres, els camins, la resta de vies terrestres i els béns del domini públic marítimo-terrestre i hidràulic, sempre que sigui d’aprofitament públic i gratuït.
b) Els següents béns immobles propietat de l’Ajuntament:
- Els de domini públic afectes a l´ús públic.
- Els de domini públic afectes a un servei públic gestionat directament per l’Ajuntament, llevat quan es tracti d’immobles cedits a tercers mitjançant contraprestació.
- Els béns patrimonials, exceptuats igualment els cedits a tercers mitjançant contraprestació.
Article 4t. Exempcions
1. Gaudiran d'exempció els següents béns:
Els que siguin propietat de l'Estat, de les comunitats autònomes o de les entitats locals, i estiguin directament afectes a la seguretat ciutadana i als serveis educatius i penitenciaris, així com el de l’Estat afectes a la defensa nacional.
Els béns comunals i els forests veïnals en mà comú.
Els de l'Església Catòlica, en els termes previstos en l'Acord entre l'Estat espanyol i la Santa Seu sobre assumptes econòmics, de data 3 de gener de 1979, i els de les associacions confessionals no catòliques legalment reconegudes, en els termes establerts en els respectius acords de cooperació subscrits en virtut d’allò que disposa l'article 16 de la Constitució.
Els de la Creu Roja Espanyola.
Els d'aquells organismes o entitats als quals sigui d'aplicació l'exempció en virtut de convenis internacionals en vigor, i els dels Governs estrangers destinats a la seva representació diplomàtica o consular, o als seus organismes oficials, a condició de reciprocitat i conforme als convenis internacionals en vigor.
La superfície de forests poblats amb espècies de creixement lent reglamentàriament determinades, quin principal aprofitament sigui la fusta o el suro, sempre que la densitat de l'arbrat sigui la pròpia de l'espècie de que es tracti.
Els terrenys ocupats per les línies de ferrocarrils i els edificis enclavats en els mateixos terrenys, que estiguin dedicats a estacions, magatzems o a qualsevol altre servei indispensable per a l'explotació de les esmentades línies. En conseqüència, no estan exempts els establiments d'hosteleria, espectacles comercials i d'esbarjo, les cases destinades a vivendes dels empleats, les oficines de la direcció ni les instal·lacions fabrils.
2. Així mateix, prèvia sol·licitud, estaran exempts el següents béns immobles:
Els béns immobles que es destinin a l’ensenyament per centres docents acollits, totalment o parcialment al règim de concert educatiu, en quant a la superfície afectada a l’ensenyament concertat, sempre que el titular cadastral coincideixi amb el titular de l'activitat docent.
Els declarats expressament i individualitzada monument o jardí històric d'interès cultural, mitjançant reial decret en la forma establerta per l'art. 9 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, i inscrits en el Registre General a què es refereix el seu art. 12 com a integrants del Patrimoni Històric Espanyol; i també els compresos en les disposicions addicionals primera, segona i cinquena de l'esmentada llei.
Aquesta exempció no arribarà a qualsevol classes de béns urbans ubicats dins del perímetre delimitatiu de les zones arqueològiques i llocs i conjunts històrics, globalment integrats en ells, sinó, exclusivament, als que reuneixin les condicions següents:
- En zones arqueològiques, els que estiguin inclosos com objecte d'especial protecció en l'instrument de planejament urbanístic a què es refereix l'art. 20 de la Llei 6/1985, de 25 de juny.
- En llocs o conjunts històrics, els que tinguin una antiguitat igual o superior a cinquanta anys i estiguin inclosos en el catàleg previst en l'art. 86 del Reglament de planejament urbanístic com objecte de protecció integral en els termes previstos en l'art. 21 de la Llei 16/1985, de 25 de juny.
Els forests quant a la part repoblada de les finques on les corporacions, entitats i particulars realitzin repoblacions forestals i també els trams en regeneració de masses arbrades subjectes a projectes d'ordenació o plans tècnics aprovats per l'Administració forestal. L'exempció prevista en aquest paràgraf tindrà una durada de quinze anys, comptats a partir del període impositiu següent al qual es realitzi la sol·licitud.
Els béns dels quals siguin titulars els centres sanitaris de titularitat pública, sempre que els mateixos estiguin directament afectats al compliment dels fins específics dels referits centres.
A l’empara del que disposa l’article 15.2 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, estaran exempts els béns dels quals siguin titulars, en els termes previstos en la normativa reguladora de les Hisendes Locals, les següents entitats sense finalitats lucratives, sempre que compleixin els requisits establerts a l’article 3 de la mateixa llei, excepte els afectes a explotacions econòmiques no exemptes de l'Impost sobre Societats:
3. Les exempcions de caràcter pregat s'hauran de sol·licitar pel subjecte passiu de l'impost davant l'Ajuntament, havent d'anar acompanyades de la documentació acreditativa, i no s'admetrà l'analogia per estendre'n el seu abast més enllà dels termes estrictes previstos per la Llei.
4. La concessió d'exempcions que siguin sol·licitades abans que la liquidació corresponent adquireixi fermesa tindran efectes des de l'inici del període impositiu a què es refereix la sol·licitud, sempre que en la data del meritament del tribut haguessin concorregut els requisits legalment exigibles per al gaudiment de l'exempció.
5. En aplicació de l’article 63.4 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, els béns de naturalesa urbana la quota líquida dels quals sigui inferior a 6,00 euros, així com els de naturalesa rústica, quan per a cada subjecte passiu la base imposable corresponent a la totalitat dels seus béns rústics situats al municipi sigui inferior a 9,00 euros. Aquests límits poden ser actualitzats en la Llei de pressuposts generals de l’Estat per a cada any.
Art. 5è. Subjecte passiu.
1. En són subjectes passius les persones físiques i jurídiques, com també les herències jacents, les comunitats de béns i altres entitats que, sense personalitat jurídica, constitueixen una unitat econòmica o un patrimoni separat, susceptible d’imposició, que ostentin la titularitat del dret que, en cada cas, sigui constitutiu del fet imposable de l’impost.
En el supòsit de concurrència de varis concessionaris sobre un mateix immoble de característiques especials, serà substitut del contribuent el que hagi de satisfer el major cànon.
2. El que es disposa en el punt anterior serà d’aplicació sense perjudici de la facultat del subjecte passiu de repercutir l’impost d’acord amb les normes del dret comú.
L’Ajuntament repercutirà la totalitat de la quota líquida de l’impost en qui, no essent subjectes passius, facin ús mitjançant contraprestació dels seus béns demanials o patrimonials.
Així mateix, el substitut del contribuent podrà repercutir sobre els altres concessionaris la part de la quota líquida que els correspongui en proporció als cànons que hagin de satisfer cadascú.
3. En els supòsits de canvis de titularitat dels drets que constitueixen el fet imposable de l’impost, els béns immobles objecte dels esmentats drets quedaran afectes al pagament de la totalitat de les quotes tributàries en els termes previstos a l’article 41 de la Llei General Tributària. A aquests efectes, els notaris sol·licitaran informació i advertiran als compareixents sobre els deutes pendents per l’Impost sobre els Béns Immobles associats a l’immoble que es transmet.
4. Responen solidàriament de la quota d’aquest impost, i en proporció a les seves respectives participacions, els copartícips o cotitulars de les entitats a que es refereix l’article 33 de la Llei General Tributària, si figuren inscrits com a tals en el Cadastre Immobiliari. De no figurar inscrits, la responsabilitat s’exigirà per parts iguals en tot cas.
Art. 6è
1.- La base imposable d’aquest impost estarà constituïda pel valor cadastral dels béns immobles, que es determinarà, notificarà i serà susceptible d’impugnació conforme a l’establert en les normes reguladores del cadastre Immobiliari.
2.- Reducció de la base imposable i determinació de la base liquidable dels béns immobles rústics:
D’acord amb allò que estableix l’article 11.3 de la Llei 36/2006, de 29 de novembre, de mesures per a la prevenció del frau fiscal, que modifica la disposició transitòria 18 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i als efectes de determinar el component individual de la reducció a què es refereix l’article 68 del text refós de l’esmentada llei, aquesta serà, en cada any, la diferència positiva entre el primer component del valor cadastral de l’immoble en el primer exercici de la seva vigència i el seu valor base. Aquest valor base serà el resultat de multiplicar el referit primer component del valor cadastral de l’immoble pel coeficient 1.
Art. 7è
El valor cadastral dels béns immobles serà el determinat objectivament per cada bé immoble a partir de les dades obrants en el Cadastre Immobiliari i estarà integrat pel valor cadastral del sòl i el valor cadastral de les construccions, d’acord amb l’establert a les normes reguladores del cadastre Immobiliari.
1. La quota d'aquest impost serà el resultat d'aplicar a la base liquidable el tipus de gravamen.
2. La base liquidable d’aquest impost serà el resultat de practicar, en el seu cas, a la imposable les reduccions que legalment s’estableixin.
3. El tipus de gravamen serà el 0,473% quan es tracti de béns de naturalesa urbana.
4. El tipus de gravamen per aplicar quan es tracti de béns de naturalesa rústica serà del 0,718 %.
5. La quota líquida serà la resultant d’aplicar a la quota íntegra les bonificacions que procedeixin en aplicació de les condicions i requisits que siguin exigibles.
Art. 9è. Bonificacions
1. Tindran una bonificació del 50% en la quota íntegra de l’impost, sempre que així es sol·liciti pels interessats abans de l’inici de les obres, els immobles que constitueixin l’objecte de l’activitat de les empreses d’urbanització, construcció i promoció immobiliària, tant d’obra nova com de rehabilitació equiparable a aquesta, i no figurin entre els béns del seu immobilitzat.
Els acords relatius als beneficis abans esmentats seran adoptats, a instància de part, per les oficines gestores competents a les quals correspongui la concessió o denegació singular d'aquestes bonificacions.
El termini d’aplicació d’aquesta bonificació comprendrà des del període impositiu següent a aquell en què s’iniciïn les obres fins el posterior a l’acabament de les mateixes, sempre que durant aquest temps es realitzin obres d’urbanització o construcció efectiva, i sense que, en cap cas, pugui excedir de tres períodes impositius.
Únicament es reconeixeran aquelles bonificacions obligatòries per als municipis d’acord amb la Llei d’Hisendes locals i altra normativa concordant, sempre que concorrin les condicions que la dita normativa requereixi a tal fi, i en concret les previstes amb aquest caràcter a l’article 63.
2. Tindran dret a una bonificació del 50 per 100 de la quota íntegra, durant els tres períodes impositius següents al de l'atorgament de la qualificació definitiva, els habitatges de protecció oficial i els que resultin equiparables a aquests conforme a la normativa de la respectiva Comunitat Autònoma. La bonificació es concedirà a petició de l'interessat, la qual podrà efectuar-se en qualsevol moment anterior a la conclusió dels tres períodes impositius de durada de la mateixa i assortirà efectes, en el seu cas, des del període impositiu següent a aquell en el qual es sol·liciti. Per poder gaudir de la bonificació els interessats hauran d'aportar la següent documentació:
- Fotocòpia del DNI o NIF
- Certificat final d’obres
- Fotocòpia de la Cèdula de Qualificació Definitiva d’Habitatges de Protecció Oficial, inscrita al Registre de la Propietat
- Fotocòpia del plànol de situació del nou habitatge
- Fotocòpia de l’escriptura de propietat
- Fotocòpia de l’imprès 902 de declaració d’alta per nova construcció, presentat davant l’Ajuntament o bé davant la Gerència Territorial del Cadastre
2.1. Així mateix, un cop transcorregut el termini de tres anys indicat en l'apartat anterior, i quan concorrin els requisits en ell establerts, els habitatges de protecció oficial gaudiran de les següents bonificacions:
Aquesta bonificació s'aplicarà a continuació de la que s'hagi gaudit en virtut de l'apartat 2.1 anterior, sense que en aquest cas calgui sol·licitud prèvia per part l'interessat.
3. Tindran dret a una bonificació del 95 per 100 de la quota íntegra i, en el seu cas, del recàrrec al qual es refereix l'article 134 de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, els béns rústics de les cooperatives agràries i d'explotació comunitària de la terra, en els termes establerts en la Llei 20/1990 sobre règim fiscal de les Cooperatives.
4. Gaudiran d’una bonificació de 40 € per fill a partir del tercer, fins a un màxim del 80% de la quota íntegra de l’impost, aquells subjectes passius que tinguin la condició de família nombrosa.
Per gaudir d'aquesta bonificació s'hauran de reunir els següents requisits formals i substantius:
1.) Cal acreditar que s'està en possessió del títol oficial de família nombrosa.
2.) L'immoble bonificat ha de ser titularitat del titular de família nombrosa (pare o mare).
3.) Aquest immoble ha de ser el de la residència habitual de la família. Aquesta residència habitual s'acredita mitjançant l'empadronament de tots els membres de la família en l'habitatge.
B. Aquesta bonificació no es podrà gaudir per més d'un immoble per família.
C. La present bonificació és de caràcter pregat i cal que sigui sol·licitada per l'interessat abans de la fermesa de la liquidació.
D. La vigència de la present bonificació és anual. Com a conseqüència ha de ser sol·licitada cada any per l'interessat provant els requisits formals i materials enumerats en l'apartat 1 anterior.
5. Les bonificacions regulades en els apartats 2 i 4 del present article es poden gaudir de forma acumulativa sempre que es sol·licitin degudament i es reuneixin els requisits establerts. A aquests efectes, s'aplicarà sobre la quota de l'impost bonificat d'acord amb el què estableix l'apartat 2, la bonificació prevista en l'apartat 4.
6. Tindran dret a una bonificació del 95 per 100 de la quota íntegra de l’impost els titulars dels béns immobles afectes a explotació econòmica situats:
ARTICLE 10è Període Impositiu i acreditació de l’impost.
1.) L'impost s'abonarà el primer dia del període impositiu.
2.) El període impositiu coincideix amb l'any natural.
3.) Els fets, actes o negocis que es produeixin en els béns gravats i hagin d’ésser objecte de declaració o comunicació, tindran efectivitat en el període impositiu següent a aquell en què tinguin lloc, sense que l’efectivitat esmentada quedi supeditada a la notificació dels actes administratius corresponents.
4.) L’efectivitat dels procediments de valoració col·lectiva i de determinació del valor cadastral dels béns immobles de característiques especials coincidirà amb la data d’efectes cadastrals prevista a la Llei 48/2002, de 23 de desembre, del Cadastre Immobiliari.
1.- Els titulars dels drets constitutius del fet imposable de l’impost estan obligats a declarar davant la Gerència Territorial del Cadastre les circumstàncies determinants d’una alta, baixa o modificació de la descripció cadastral dels immobles, llevat en els supòsits de comunicació o de sol·licitud previstos en els apartats següents.
2.- L’Ajuntament s’obliga a posar en coneixement del Cadastre els fets, actes o negocis susceptibles de generar una alta, baixa o modificació cadastral, derivats d’actuacions per les que s’hagi atorgat la corresponent llicència o autorització municipal.
3.- Seran objecte de declaració o comunicació, segons procedeixi, els següents fets, actes o negocis:
a) La realització de noves construccions i l’ampliació, rehabilitació, demolició o enderrocament de les ja existents, ja sigui parcial o total. No tindran aquesta consideració les obres o reparacions que tinguin per objecte la simple conservació i manteniment dels edificis i les que afecten tant sols a característiques ornamentals o decoratives.
b) La modificació d’ús o destí i els canvis de classe de cultiu o aprofitament.
c) La segregació, divisió, agregació i agrupació dels béns immobles.
d) L’adquisició de la propietat per qualsevol títol, així com la seva consolidació.
e) La constitució, modificació o adquisició de la titularitat d’una concessió administrativa i dels drets reals d’usdefruit i de superfície.
f) Les variacions en la composició interna o en la quota de participació dels copropietaris o els cotitulars de les entitats de l’article 33 de la Llei General Tributària.
4.- Es podran presentar davant el Cadastre les següents sol·licituds:
a) Sol·licitud de baixa, que podrà formular qui figurant com a titular cadastral hagi cessat en el dret que originà la referida titularitat.
b) Sol·licitud d’incorporació de titularitat, que podrà formular el propietari d’un bé afecte a una concessió administrativa o gravat per un dret real de superfície o d’usdefruit.
c) Sol·licitud d’incorporació de cotitulars quan resulti procedent.
Els subjectes passius, estan obligats a formalitzar les declaracions d’alta i les de les alteracions d’ordre físic, econòmic o jurídic dels béns immobles situats en aquest Terme municipal, amb els impresos normalitzats, i presentar-les a aquest Ajuntament en els següents terminis, fins que el Ministeri d’Hisenda determini altres:
a) Per a les modificacions o variacions de les dades físiques, dos mesos, comptats a partir del dia següent a la data de finalització de les obres.
b) Per a les modificacions o variacions de les dades econòmiques, dos mesos, comptats a partir del dia següent a l'atorgament de l'autorització administrativa de la modificació d'ús o destí de què es tracti.
c) Per a les modificacions o variacions de les dades jurídiques, dos mesos, comptats a partir del dia següent a la de l'escriptura pública o, si escau, el document en què es formalitzi la variació.
La falta de presentació de les declaracions referides en aquest article, o la presetació fora del termini establert, serà considerada com a infracció tributària d’acord amb la Llei General Tributària.
2. La liquidació i recaptació, així com la revisió dels actes dictats en via de gestió tributària d’aquest impost, serà competència exclusiva de l’Ajuntament i comprendrà les funcions de reconeixement i denegació d’exempcions i bonificacions, realització de les liquidacions, emissió dels documents cobratoris, resolució dels expedients de devolució d’ingressos indeguts, resolució dels recursos contra els esmentats actes i actuacions per a l’assistència i informació al contribuent en aquestes matèries.
Article 13è. Beneficis fiscals.
Amb l’objectiu de facilitar el compliment de l’obligació tributària, s’estableix d’acord amb el que preveu l’article 9.1 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, un sistema especial de pagament de les quotes per rebut, que permetrà el fraccionament del deute en els termes prevists en aquesta ordenança, amb unes bonificacions que es detallen en els articles següents:
Aquest sistema especial de pagament serà d’aplicació als contribuents i altres obligats que sol.licitin la seva aplicació al conjunt de tots els seus rebuts del padró corresponents a béns de naturalesa urbana.
Els requisits que han de concórrer en el sol.licitant per poder-se acollir al sistema especial de pagament són:
1er) En vuit mensualitats (de març a octubre), la quantitat que figuri en el formulari de sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per deu l’import dels rebuts liquidats pels sol.licitants en l’exercici immediatament anterior, i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol.licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
2ón) En tres pagaments trimestrals( març, maig, agost) la quantitat que figuri en el formulari de sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per quatre l’import del conjunt de rebuts de l’impost sobre béns immobles liquidats al sol.licitant en l’exercici immediatament anterior; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distibuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol.licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
3er.) En un sòl pagament únic (de març a juliol) la quantitat que figuri en el formulari de sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduïr, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, la quantitat ja pagada, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol.licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
Article 14è. Infraccions i sancions
En tot el que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, i a les sancions que els corresponguin en cada cas caldrà ajustar-se al que disposa la legislació tributària vigent.
Disposició addicional
Les modificacions produïdes per Llei de Pressupostos Generals de l'Estat o altra norma de rang legal que afectin a qualsevol element d'aquest Impost, seran d'aplicació automàtica dins de l'àmbit d'aquesta ordenança.
Disposició Final
La present Ordenança entrarà en vigor i s’aplicarà el dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i continuarà vigent mentre no se n’acordi la modificació o derogació. En cas de modificació parcial, els articles no modificats restaran vigents.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L’IMPOST SOBRE VEHICLES DE TRACCIÓ MECÀNICA
Article 1.
D’acord amb el que preveu l’art. 60.1 c) de la Llei 30/1988 de 28 de desembre Reguladora de les Hisendes Locals, en aquest municipi s’estableix l’Impost sobre vehicles de tracció mecànica.
Aquest impost, el qual afecta tots els vehicles de tracció mecànica aptes per circular per la via pública, compresos a l’art. 2, es regeix per la present Ordenança i per les altres disposicions vigents o que es dictin d’ara endavant.
Article 2.
1. L’impost sobre vehicles de tracció mecànica és un tribut directe que grava la titularitat dels vehicles d’aquesta mena, aptes per circular per la via pública, sigui quina sigui la classe o categoria.
2. Es considera vehicle apte per circular el matriculat en els registres públics corresponents i mentre no hagi causat baixa. Als efectes d’aquest impost, també es consideren aptes els vehicles provists de permisos temporals i de matrícula turística.
3. No estan subjectes a aquest impost els vehicles que, donats de baixa en els registres per antiguitat del seu model, poden ser autoritzats per circular excepcionalment a exhibicions, certàmens o curses limitades a aquests tipus de vehicles.
Article 3.
1. Estaran exempts d'aquest impost els següents vehicles:
a) Els vehicles oficials de l'Estat, comunitats autònomes i entitats locals adscrits a la defensa nacional o a la seguretat ciutadana.
b) Els vehicles de representacions diplomàtiques, oficines consulars, agents diplomàtics i funcionaris consulars de carrera acreditats a Espanya, que siguin súbdits dels respectius països, externament identificats i a condició de reciprocitat en la seva extensió i grau.
Així mateix, els vehicles dels organismes internacionals amb seu o oficina a Espanya i dels seus funcionaris o membres amb estatut diplomàtic.
També ho estaran, els vehicles respecte dels quals així es derivi del disposat en tractats o convenis internacionals.
c) Les ambulàncies i altres vehicles directament destinats a l'assistència sanitària o al trasllat de ferits o malalts.
d) Els vehicles per a persones amb mobilitat reduïda a que es refereix la lletra A de l’annex II del Reglament General de Vehicles, aprovat per Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre (RCL 1999, 204, 427).
Així mateix, estaran exempts els vehicles matriculats a nom de minusvàlids per al seu ús exclusiu. Aquesta exempció s’aplicarà mentre es mantinguin dites circumstàncies, tant als vehicles conduïts per persones amb discapacitat com als destinats al seu transport.
Les exempcions previstes en els dos paràgrafs anteriors no resultaran aplicables als subjectes passius beneficiaris de les mateixes per més d’un vehicle, simultàniament.
A efectes del disposat en aquest paràgraf, es consideraran persones amb minusvalidesa aquells que tinguin aquesta condició legal en grau igual o superior al 33 per 100.
e) Els autobusos, microbusos i demés vehicles destinats o adscrits al servei de transport públic urbà, sempre que tinguin una capacitat que excedeixi de nou places, inclosa la del conductor.
f) Els tractors, remolcs, semiremolcs i maquinària provistos de la Cartilla d’inspecció agrícola.
3. Per a poder gaudir de les exempcions a què es refereixen les lletres d) i f) de l’apartat 1 i per a gaudir de les bonificacions establertes als punts 1.bis i 2 del present article, els interessats hauran d’instar la seva concessió indicant les característiques del vehicle, la seva matrícula i causa del benefici, acreditant la concurrència del mateix. Declarada aquesta per l’Administració municipal, s’expedirà un document que acrediti la seva concessió.
A més, en relació amb l’exempció prevista en el segon paràgraf de la lletra d) de l’apartat 1, l’interessat haurà d’aportar el certificat de la minusvalidesa emès per l’òrgan competent i justificar el destí del vehicle establert en aquella lletra davant l’Ajuntament. Quan la qualificació de la condició del disminuït sigui de caràcter provisional, l’exempció que en el seu cas es concedeixi tindrà com a màxim un període de validesa igual al de la donada en la certificació, comptat des de la data de la seva expedició. Transcorregut aquest període el vehicle tributarà íntegrament per la quota que li correspongui llevat que l’interessat sol·liciti novament l’exempció o la seva pròrroga acompanyada de la certificació corresponent.
5. Les exempcions sol·licitades amb posterioritat al meritament de l’impost, fins i tot quan la liquidació ha estat girada i encara no ha adquirit fermesa en el moment de la sol·licitud, produeix efectes en el mateix exercici sempre que s’hagin complert els requisits establerts per a tenir-hi dret, en el moment del meritament de l’impost.
Article 4.
Són subjectes passius d’aquest impost les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’art. 33 de la Llei General Tributària, a nom del qual consti el vehicle en el permís de circulació.
Article 5.
Les Tarifes que s’aplicaran per a aquest impost seran les següents:
Potència i classe de vehicles Quota-Euros
A) Turismes:
B) Autobusos
C) Camions:
D) Tractors:
E) Remolcs i semirremolcs rossegats per vehicles de tracció mecànica:
F) Altres vehicles:
Article 6.
El període impositiu coincideix amb l’any natural, llevat del cas de primera adquisició dels vehicles. En tal cas, el període impositiu començarà el dia de l’adquisició.
2. L’impost es merita el primer dia del període impositiu.
3. L’import de la quota de l’impost es prorratejarà per trimestres naturals en els casos de primera adquisició o baixa del vehicle.
Article 7.
En els supòsits de transmissió de la propietat d’un vehicle, el nou adquirent no està obligat a satisfer l’impost si algun dels seus anteriors propietaris ja ho ha satisfet, dins de l’exercici en què hagi tingut lloc la transmissió.
Article 8.
La gestió, liquidació, inspecció i recaptació, i també la revisió dels actes dictats en via de gestió tributària correspon a l’Ajuntament del domicili que consti en el permís de circulació del vehicle.
Article 9.
La inspecció i recaptació de l’impost s’ha de realitzar d’acord amb el previst a la Llei General Tributària i a les altres lleis del l’Estat reguladores de la matèria, així com a les disposicions dictades per al seu desenvolupament.
Article 10.
En tot allò relatiu a la qualificació de les infraccions tributàries i a la determinació de les sancions que per elles mateixes correspongui en cada cas, s’aplicarà el règim regulat a la Llei General Tributària i a les disposicions que la complementen i desenvolupen.
Article 11. Bonificacions:
1. Gaudiran d’una bonificació del 100%, els vehicles declarats com a històrics o amb una antiguitat superior a 25 anys.
b) Els interessats hauran de sol·licitar individualment que se'ls apliqui aquesta bonificació, aportant la documentació pertinent de la qual es desprengui l'antiguitat del vehicle.
2. Els vehicles amb motor elèctric subjectes a aquest impost gaudiran d'una bonificació del 40% de la quota. Per a gaudir d'aquesta bonificació, els interessats han d'acompanyar a l'escrit de sol·licitud la fotocòpia de la documentació tècnica del vehicle.
Els vehicles bimodals (elèctric i gasolina) i els que utilitzin com a combustible gas natural comprimit, gaudiran d'una bonificació del 30% de la quota de l'impost. Per a gaudir d'aquesta bonificació, els interessats han d'acompanyar a l'escrit de sol·licitud la fotocòpia de la documentació tècnica del vehicle, on s’acrediti la concurrència del benefici fiscal.
3. Les bonificacions sol·licitades amb posterioritat al meritament de l’impost, fins i tot quan la liquidació ha estat girada i encara no ha adquirit fermesa en el moment de la sol·licitud, produeix efectes en el mateix exercici sempre que s’hagin complert els requisits establerts per a tenir-hi dret, en el moment del meritament de l’impost.
Bonificació per avançament en el pagament de l’impost i domiciliació del deute
Amb l’objectiu de facilitar el compliment de l’obligació tributària, s’estableix d’acord amb el que preveu l’article 9.1 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, un sistema especial de pagament de les quotes per rebut, que permetrà el fraccionament del deute en els termes prevists en aquesta ordenança, amb unes bonificacions que es detallen en els articles següents:
Aquest sistema especial de pagament serà d’aplicació als contribuents i altres obligats que sol.licitin la seva aplicació al conjunt de tots els seus rebuts del padró corresponent a l’impost sobre vehicles de tracció mecànica.
Els requisits que han de concórrer en el sol.licitant per poder-se acollir al sistema especial de pagament són:
1er) En vuit mensualitats (de març a octubre), la quantitat que figuri en el formulari de sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per deu l’import dels rebuts liquidats pels sol.licitants en l’exercici immediatament anterior, i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 25 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol.licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
2ón) En tres pagaments trimestrals( març, maig, agost) la quantitat que figuri en el formulari de sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per quatre l’import del conjunt de rebuts de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica liquidats al sol.licitant en l’exercici immediatament anterior; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 25 euros i, en aquest cas, la bonificació es distibuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol.licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
3er.) En un sòl pagament únic (de març a juliol) la quantitat que figuri en el formulari de sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduïr, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, la quantitat ja pagada, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol.licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
El sistema especial de pagament no suposa cap alteració dels terminis per exercir els recursos ni qualsevol altre aspecte de la gestió tributària, que es seguirà regint per la seva normativa específica.
Disposició addicional
Les modificacions produïdes per Llei de Pressupostos Generals de l'Estat o altra norma de rang legal que afectin a qualsevol element d'aquest Impost, seran d'aplicació automàtica dins de l'àmbit d'aquesta ordenança.
Disposició Final
La present Ordenança entrarà en vigor i s’aplicarà el dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i continuarà vigent mentre no se n’acordi la modificació o derogació. En cas de modificació parcial, els articles no modificats restaran vigents.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA RECOLLIDA I TRACTAMENT DE FEMS DOMICILIARI
Article 1. Naturalesa, objecte i fonament.
1. En ús de les facultats que concedeix l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril i, específicament, l’article 58 de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, i de conformitat amb el que s’hi disposa en el article 15 al 19, aquest Ajuntament fixa la taxa per a la recollida domiciliària d’escombreries i residus urbans i la seva eliminació, que es regeix pels articles 20 al 27 de la Llei 39/1988; per aquesta Ordenança i per les normes de caràcter general de rang suficient.
Article 2. Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida de fems domiciliari i residus sòlids urbans de vivendes, allotjaments i locals o establiments on s’efectuïn activitats industrials, comercials professionals, artístiques i de serveis.
2. És de caràcter general i obligatori la prestació del servei de recollida d’escombreries.
3. A aquest efecte, es consideren fems domiciliaris i residus sòlids urbans les restes i les deixalles alimentàries o els detritus que procedeixen de la neteja normal de locals o vivendes i s’exclouen d’aquest concepte els residus de tipus industrial, enderrocs d’obres, els detritus humans, les matèries i els materials contaminats, corrosius, perillosos o els que la seva recollida o abocament requereixin l’adopció de mesures especials higièniques, profilàctiques o de seguretat.
4. Els serveis que són competència municipal i que tenen caràcter obligatori, en base als preceptes generals o per disposició dels reglaments, bans o ordenances de policia d’aquest Ajuntament, meriten la taxa, encara que els interessats no els facin servir. L’existència d’aquest tipus de serveis permet a l’Ajuntament percebre’n la taxa, independentment de la utilització, ja que és obligatòria.
5. No està subjecte a la taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instància de part, dels serveis següents:
a) Recollida de fems i residus no qualificats de domiciliaris i els urbans d’indústries, hospitals i laboratoris.
b) Recollida d’escòries i cendres de calefaccions centrals.
c) Recollida d’enderrocs d’obres.
Article 3. Subjectes passius
1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 33 de la Llei General Tributària, que ocupin o utilitzin les vivendes i els locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en què el servei es realitzi, ja sigui a títol de propietari o d’usufructuari, d’habitant, d’arrendatari o, fins i tot, de precari.
2. Té la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari de les vivendes o locals, el qual podrà repercutir, si és el cas, les quotes sobre els respectius beneficiaris del servei.
Article 4. Responsables
1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 38.1 i 39 de la Llei General Tributària.
2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l’abast que assenyala l’article 40 de la Llei General Tributària.
Article 5 . Exempcions
a) Estaran exemps de pagament d’aquesta taxa les institucions que tinguin la qualificació de benèfiques o benèfic-docents.
b) Gaudiran d'exempció subjectiva els contribuents que hagin estat declarats pobres per precepte legal, i que estiguin inscrits en el Padró de Beneficència com a pobres de solemnitat.
Article 6 Beneficis fiscals:
Beneficis fiscals de caràcter socio-econòmic
c) Tindran una reducció del 50 % de la taxa els subjectes passius següents:
d) L’habitatge amb un sol resident, el qual acrediti un grau de discapacitat igual o superior al 65%, i els seus ingressos siguin iguals o inferiors al SMI, tindrà una reducció del 70%
f) Tindran una reducció del 30 % de la taxa els subjectes passius següents:
g) L’habitatge amb un sol resident, el qual acrediti un grau de discapacitat igual o superior al 65%, i els seus ingressos siguin iguals o inferiors a 1,5 SMI, tindrà una bonificació del 60%.
Per gaudir d’aquestes bonificacions, el resident l’habitatge ho pot ser en condició de propietari, usufructuari o llogater.
No gaudiran de les bonificacions assenyalades quan:
En tot cas les circumstàncies que s’al.leguin s’hauran d’acreditar amb la següent documentació:
Les sol.licituds es podran presentar durant els cinc primers mesos de l’any i una vegada informades per la comissió de Serveis Socials, la comissió de govern resoldrà les sol·licituds.
Beneficis fiscals de caràcter mediambiental
Bonificació per bon comportament ambiental: recollida selectiva:
Per gaudir d’aquestes modificacions caldrà adreçar la sol·licitud a la regidoria de Medi Ambient, que emetrà informe verificant que es compleixen les condicions per obtenir la bonificació.
Les bonificacions establertes anteriorment és podran minorar quan pels serveis municipals s’acrediti que no és realitzen sistemàticament i de forma continuada les condicions establertes, a aquest efecte, l’Ajuntament inspeccionarà periòdicament el grau de compliment dels beneficiaris, emetent el corresponent informe.
En cas d’altres tipus d’activitats que per la seva naturalesa, siguin significatius generadors de residus reciclables, la Junta de Govern els hi podrà atorgar l’anterior bonificació, sempre i quan es comprovi fafaentment el compliment de les obligacions referides.
Bonificació per gestió pròpia de la fracció orgànica de residus (autocompostatge)
- Gaudiran d’una bonificació del 25 per cent, els contribuents que acreditin que durant l’exercici anterior al de la meritació de la taxa s’han autogestionat la fracció orgànica de residus, en condicions que no causin molèsties als veïns, ni problemes higiènics de cap mena.
Article 6 bis Beneficis fiscals.
Amb l’objectiu de facilitar el compliment de l’obligació tributària, s’estableix d’acord amb el que preveu l’article 9.1 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, un sistema especial de pagament de les quotes per rebut, que permetrà el fraccionament del deute en els termes prevists en aquesta ordenança, amb unes bonificacions que es detallen en els articles següents:
Aquest sistema especial de pagament serà d’aplicació als contribuents i altres obligats que sol·licitin la seva aplicació al conjunt de tots els seus rebuts del padró corresponents a béns de naturalesa urbana.
Els requisits que han de concórrer en el sol.licitant per poder-se acollir al sistema especial de pagament són:
1er) En vuit mensualitats (de març a octubre), la quantitat que figuri en el formularide sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per deu l’import dels rebuts liquidats pels sol.licitants en l’exercici immediatament anterior, i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol.licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
2ón) En tres pagaments trimestrals( març, maig, agost) la quantitat que figuri en el formulari de sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per quatre l’import del conjunt de rebuts de la taxa per recollida i eliminació de fems domiciliari liquidats al sol.licitant en l’exercici immediatament anterior; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
3er.) En un sòl pagament únic (de març a juliol) la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol·licitant, la quantitat ja pagada, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
Article 7. Quota tributària servei recollida i eliminació de fems domiciliari.
A) Vivendes dins sòl urbà: 46,92 98,93
B) Vivendes situades fora del nucli urbà: 15,63 98,93
C) Vivendes amb activitats agropecuàries: 15,63 32,97
GRUPS 671 I 674 SERVEIS EN RESTAURANTS
a) Locals fins a 100 m2. 414,56 574,84
b) Locals de 100 a 200 m2. 560,88 651,46
c) Locals de més de 200 m2. 914,46 728,14
GRUPS 672 I 674 SERVEIS EN CAFETERIES:
a) Locals fins a 100 m2. 317,00 287,39
b) Locals de 100 a 200 m2. 402,37 382,22
c) Locals de més de 200 m2. 646,23 498,15
GRUPS 673 I 674 SERVEIS EN CAFES I BARS, AMB I SENSE MENJAR
a) Locals fins a 100 m2. 219,48 191,63
b) Locals de 100 a 200 m2. 304,82 229,91
c) Locals de més de 200 m2. 475,52 306,52
GRUP 6661 COMERÇ MIXT O INTEGRAT EN GRANS SUPERFÍCIES
a) Per establiment: 2.926,30 6.897,86
GRUP 662 COMERÇ MIXT O INTEGRAT AL DETALL:
a) Locals fins a 50 m2. 102,42 191,63
b) Locals de 50 a 100 m2: 193,46 383,22
c) Locals de 100 a 200 m2. 273,14 574,84
d) Locals de 200 a 500 m2. 375,54 1.532,88
e) Locals de 500 a 1000 m2. 842,14 3.065,69
f) Locals de més de 1000 m2. 2.276,01 4.610,08
EPÍGRAF 647.4: COMERÇ AL DETALL DE PRODUCTES ALIMENTICIS I BEGUDES EN SUPERMERCATS:
a) Per establiment 1.585,07 1.916,03
EPIGRAF 647.1, 647.2 I 647.3, COMERÇ AL DETALL DE PRODUCTES ALIMENTICIS I BEGUDES EN GENERAL:
a) Locals fins a 50 m2. 113,80 249,12
b) Locals de 50 a 100 m2: 216,22 574,84
c) Locals de 100 a 150 m2. 318,65 766,41
d) Locals de més de 150 m2. 637,29 1.532,96
GRUPS 642 I 643 PEIXETERIES I CARNISSERIES:
a) Per establiment: 136,55 287,39
GRUP 413.2,3 I 4 PREPARACIÓ I CONSERVES DE CARN I INCUBACIÓ D’AUS:
a) Locals fins a 200 m2. 307,26 766,61
b) Locals de 200 a 400 m2. 580,39 1.148,78
c) Locals de més de 400 m2. 694,18 2.305,46
ESCORXADORS 413.1
a) Per establiment: 963,52 2.305,46
ACTIVITATS DELS GRUPS 811, 812 I 652, INSTITUCIONS FINANCERES I FARMÀCIES:
a) Per establiment: 463,14 76,69
ACTIVITATS DELS GRUPS 644.1, 644.2, 644.3 I 419 INDUSTRIES DEL PA, PASTELERIA, GALLETES I COMERÇ AL DETALL DE PA, PASTELERIA, LLET I PRODUCTES DERIVATS:
a) Per establiment: 243,86 147,79
PORTS ESPORTIUS I INSTAL·LACIONS ANÀLOGUES:
a) Per amarrament : 6,09 7,63
SECCIO SEGONA: ACTIVITATS PROFESSIONALS
a) Per despatx: 53,86 38,19
EPIGRAF 651: COMERÇ AL DETALL DE PRODUCTES TÈXTILS, FONFECCIONS PER LA LLAR, ESTORES I SIMILARS I ARTICLES DE TAPICERIA
a) Per local: 90,47 138,66
EPIGRAF 653 COMERÇ AL DETALL D’ARTICLES PER EL EQUIPAMENT DE LA LLAR I LA CONSTRUCCIÓ
a) Per local: 90,47 138,66
ALTRE LOCALS COMERCIALS I INDUSTRIALS NO TIPIFICATS EN ELS APARTATS ANTERIORS:
a) Per local: 78,24 114,95
AGRUPACIÓ 68 SERVEIS D’HOSPEDATGE:
a) Per plaça: 21,94 20,66
ALTRES SERVEIS RECREATIUS, DISCOTEQUES, SALES DE BALL I SEMBLANTS.
a) Per local: 365,80 574,84
Els epígrafs, Grups, Agrupacions i Seccions referits en aquest article, són els que regeixen en les tarifes de l'impost d'activitats econòmiques, i que li corresponguin d’acord amb l’activitat que desenvolupen, independentment de l’epígraf pel que tributi l’impost.
Els m2 de local s’entendran com l’equivalent a la superfície computable a efectes de l'impost d'activitats econòmiques, podent coincidir o no amb aquest, d’acord amb la informació de què disposi aquest Ajuntament.
Quan un titular físic o jurídic estigui d'alta a més d'una activitat al mateix local, es tributarà per una sola quota, la de més quantia, aplicant-se com a superfície la corresponent a la totalitat del local, d’acord amb el paràgraf anterior.
Quan una activitat professional, es dugui a terme a una dependència d’una vivenda que ja tributi per aquesta taxa, és satisfarà solsment l’import corresponent a la vivenda.
Les quotes indicades anteriorment tenen caràcter irreductible i corresponen a un any, a excepció dels casos de declaració d’alta.
Les qüestions que es puguin plantejar en quant a l'aplicació d'una tarifa a un determinat local, que no estiguin clarament tipificat en aquestes, es resoldran, previ Informe d'Intervenció, mitjançant resolució de la Batlia.
Article 8. Meritació
1. Es merita la taxa i neix l’obligació de contribuir des del moment en què s’inicia la prestació del servei. Aquesta s’entén iniciada, donada la naturalesa de recepció obligatòria del servei, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems domiciliaris I s’entén que l’utilitzen els titulars dels habitatges, establiments industrials, comerços i trasts de mercats que hi hagi a les zones que abrigui l’organització municipal.
2. Establert i en funcionament l’esmentat servei les quotes es meritaran el dia 1 de gener de cada any, respecte als habitatges existents el 31 de desembre de l’any anterior. Per a les noves construccions, i per a les obres de reforma d’habitatges, al qual es refereix el punt següent, la taxa es meritarà a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data d’obtenció del certificat de final d’obres, o, en defecte d’aquell, a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data prevista de finalització de les obres, si efectivament haguessin finalitzades. A aquests efectes, la quota serà prorratejada per trimestres i serà irreductible.
Respecte a les activitats industrials, comerços, professionals i artistes, la quota es meritarà el dia 1 de gener de cada any, per les que figurin incloses a la matrícula de l’Impost d’Activitats Econòmiques de l’exercici anterior. Les altes sortiran efecte des de la data en que neixi l’obligació de contribuir. A d’aquests efectes, la quota serà prorratejada per mesos i serà irreductible.
Les altes que es produeixin durant l’exercici, es liquidaran de forma reglamentària.
Article 9. Declaració i ingrés
1. Dins els trenta dies hàbils següents a la data en què es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius han de formalitzar la seva inscripció en matrícula, presentant a l’efecte, la corresponent declaració d’alta i ingressant simultàniament la quota resultant.
2. Quan es conegui, d’ofici o per comunicació dels interessats, qualsevol variació de les dades figurades a la matrícula, es duran a terme en aquesta les modificacions corresponents, les quals tindran efecte a partir del període de cobrament següent al de la data en la qual s’hagi efectuat la declaració.
3. Anualment, es formarà un Padró en el què figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquidin per aplicació de la present ordenança. Aquest Padró s’exposarà al públic per un termini de quinze dies, a efectes de reclamacions, amb anunci en el Butlletí Oficial d’aquesta Comunitat Autònoma i en el Tauler d’Anuncis Municipal
4. Finalitzat el termini d’exposició pública, l’Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró, que servirà de base als documents cobratoris corresponents. El cobrament de les quotes es farà anualment mitjançant el rebut derivat de la matrícula, llevat de les corresponents a l’apartat 3, que es farà trimestralment.
Article 10. Baixes del Padró
1.Per donar-se de baixa del corresponent Padró, serà necessari sol·licitar-la mitjançant l’oportuna declaració a dits efectes, dins dels 30 dies següents al que es produeixi aquest fet.
2.Les baixes en el padró de fems, solament es podran declarar amb motiu de declaració administrativa de ruïna o d’inhabilitat manifesta de l’immoble. Igualment, es podran concedir baixes temporals amb motiu de realització d’obres de reforma de l’habitatge, i pel termini de realització d’aquelles.
3.Les baixes que es produeixin per cessament de l’activitat en el local, tindran efecte a partir del primer dia del mes següent a la data de la notificació a l’Administració Municipal. La duració de la baixa no podrà ésser inferior a sis mesos naturals, no s’entendrà com a baixa, la no ocupació o tancament temporal, de qualsevol comerç o indústria, per el termini abans assenyalat.
Article 11. Infraccions i sancions
En tot allò que fa referència a la qualificació d’infraccions tributàries i de les sancions que els corresponguin en cada cas, s’ajustarà segons els articles 77 i següents de la Llei General Tributària.
Disposició Final
La present Ordenança entrarà en vigor i s’aplicarà el dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i continuarà vigent mentre no se n’acordi la modificació o derogació. En cas de modificació parcial, els articles no modificats restaran vigents.